מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה רמז לעכו"ם בשבת אינו אסור משום מראית העין

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

למה רמז לעכו"ם בשבת אינו אסור משום מראית העין

הודעהעל ידי תוכן » ה' מרץ 30, 2023 11:57 pm

קיי"ל דמותר לרמוז לעכו"ם לעשות מלאכה בשבת אפילו מלאכה דאורייתא ואפילו בבית הישראל, כל עוד שאין ציווי. וקשה לי, הא מעיקר הדין מותר לתת מלאכה לעכו"ם בקבלנות, והעכו"ם יכול לעבוד בשבת. אבל בבית הישראל אסור לעכו"ם לעבוד בשבת משום מראית העין, שיאמרו שהישראל נתן לו לעבוד בשבת. ואם כן, למה לא חיישינן ברמז נמי למראית העין?

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: למה רמז לעכו"ם בשבת אינו אסור משום מראית העין

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' מרץ 31, 2023 12:12 pm

קיי"ל שבדרך כלל אסור לרמוז לגוי לעשות מלאכה עבורנו. ולא זו בלבד, אלא אפילו אם בא לעשות מלאכה מעצמו - יש למחות בידו, ואם לא מחו - אסור ליהנות ממלאכתו (כדתנן "ואם בשביל ישראל - אסור [ליהנות ממלאכתו]").

אלא שיש מקרים שמותר שהגוי יעשה לנו מלאכה (כאשר אין בזה דין שליחות ולא מראית עין וכו'), ועדיין יש בעיה עם עצם האמירה, ורק במקרים האלו מותר לרמוז.

(מבוסס על החילוק הידוע (המיוחס כמדומני לשו"ע הרב) בין איסור עשיית מלאכה ע"י גוי, שהסמיכוה על הפסוק "כל מלאכה לא תיעשה", לבין איסור האמירה לעשות מלאכה (אף למחר וכדו'), שהיא מדברי קבלה משום "ממצוא חפצך ודבר דבר").

ועתה - לאיזו מראית עין אתה מציע לחשוש? הלא עצם המלאכה מותר.
ואם תאמר שיחשדוהו שאמר ולא רמז - הנה לכל לראש אין לדבר סוף, ושנית - בדרך-כלל לא גזרו איסורי מראית-עין באיסור שכולו דרבנן (חוץ ממקרים מיוחדים כגון איסור עשיית מלאכה ע"י גוי שהחמירו בה ביותר, וגזרו בה הרבה גזרות לגזרות וכו').


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים