מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איתן נוי
הודעות: 1535
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

בדין שכר שבת לש"ץ

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' מאי 12, 2023 4:13 pm

האם גדר של שכר שבת תלוי בדיני שומרים או שמא עצם כך שקיבל שכר עבור מה שעשה בשבת (כגון בתור מתנת הערכה) אי"ז חשיב תו שכר שבת?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4651
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: בדין שכר שבת לש"ץ

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' מאי 12, 2023 4:25 pm

איתן נוי כתב:האם גדר של שכר שבת תלוי בדיני שומרים או שמא עצם כך שקיבל שכר עבור מה שעשה בשבת (כגון בתור מתנת הערכה) אי"ז חשיב תו שכר שבת?

אם לא התנה אי"ז שכר שבת, כנ"ל פשוט.

איתן נוי
הודעות: 1535
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: בדין שכר שבת לש"ץ

הודעהעל ידי איתן נוי » ש' מאי 13, 2023 9:03 pm

למעשה ראיתי שכתב הגרע"י בחזו"ע (שבת ו, עמ' ג סעי' ו) שאין כל בעיה בהנ"ל, וז"ל:
"חזנים שמשכירים אותם בשכר להתפלל בשבת אין בזה איסור משום שכר שבת הואיל ושכר שבת אינו אסור אלא משום דמיחזי כמקח וממכר, במקום מצוה לא גזרו חכמים. וכן דעת מרן בסימן תקפה לענין התוקע בשופר בראש השנה להוציא את הרבים ידי חובתם, ומקבל שכר על זה, שאין בזה משום שכר שבת. והעידו גאוני ירושלים שכן פשט המנהג. ויש להם על מה שיסמוכו".

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4651
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: בדין שכר שבת לש"ץ

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מאי 14, 2023 2:36 am

אין הנידון דומה לראיה מחילה.

במסתרים
הודעות: 1727
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי במסתרים » א' מאי 14, 2023 7:02 am

ראיתי לאחד שהיה מתפלל מנחה ומפני שנתאחרה השעה הפסיק באמצע שמ"ע להניח תפלין דר"ת.
האם הותר הפסק כזה לצורך מצוה עוברת?

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מאי 14, 2023 10:01 am

במסתרים כתב:ראיתי לאחד שהיה מתפלל מנחה ומפני שנתאחרה השעה הפסיק באמצע שמ"ע להניח תפלין דר"ת.
האם הותר הפסק כזה לצורך מצוה עוברת?

מצוה?! להלכה אין שום חיוב להניח תפילין דר"ת!
(מלבד השאלה הלא-פשוטה עד כמה יש חיוב להניח תפילין בכל יום שכבר נשתברו בה הקולמוסים)
להפסיק באמצע שיחה עם המלך בשביל חומרא והידור?!
כמדומני שעל כגון דא אמרו "לא עם הארץ חסיד"!

אם כי יש לתת את הדעת על כך שלא הפסיק בדיבור אלא רק במעשה.

אלא שענין אחר יש כאן: לולא היה מפסיק להניחם - היה עליו להזדרז ככל האפשר בתפילתו כדי להספיק להניח תפילין דר"ת, ובמילא היה נגרע מכוונת התפילה שלו, ועתה שהניחם - יכול להתפלל יותר בכוונה. ואם אכן כך הם הדברים - נמצא שההפסק הוא לצורך התפילה, ושפיר דמי.

אור עולם
הודעות: 1343
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי אור עולם » א' מאי 14, 2023 1:33 pm

במקום העבודה של רעייתי יש מיקרוגל אחד והעובדים שאינם שומתומ"צ משתמשים בו לבשרי ולחלבי ומסתמא אף למאכלים שאינם כשרים.
האם יש דרך להתיר שימוש בו (ע"י כיסויים וכדו')?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4651
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מאי 14, 2023 4:18 pm

אור עולם כתב:במקום העבודה של רעייתי יש מיקרוגל אחד והעובדים שאינם שומתומ"צ משתמשים בו לבשרי ולחלבי ומסתמא אף למאכלים שאינם כשרים.
האם יש דרך להתיר שימוש בו (ע"י כיסויים וכדו')?

https://www.kosharot.co.il/index2.php?id=16374&lang=HEB

איתן נוי
הודעות: 1535
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: בדין שכר שבת לש"ץ

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' מאי 15, 2023 4:11 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:האם גדר של שכר שבת תלוי בדיני שומרים או שמא עצם כך שקיבל שכר עבור מה שעשה בשבת (כגון בתור מתנת הערכה) אי"ז חשיב תו שכר שבת?

אם לא התנה אי"ז שכר שבת, כנ"ל פשוט.

למעשה ראיתי שכתב הגרע"י בחזו"ע (שבת ו, עמ' ג סעי' ו) שאין כל בעיה בהנ"ל, וז"ל:
"חזנים שמשכירים אותם בשכר להתפלל בשבת אין בזה איסור משום שכר שבת הואיל ושכר שבת אינו אסור אלא משום דמיחזי כמקח וממכר, במקום מצוה לא גזרו חכמים. וכן דעת מרן בסימן תקפה לענין התוקע בשופר בראש השנה להוציא את הרבים ידי חובתם, ומקבל שכר על זה, שאין בזה משום שכר שבת. והעידו גאוני ירושלים שכן פשט המנהג. ויש להם על מה שיסמוכו".

אין הנידון דומה לראיה מחילה.

מהי כוונתך?
זה בדיוק עונה על שאלתי. מה לא דומה?

באמונתו
הודעות: 3214
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי באמונתו » ב' מאי 15, 2023 4:54 pm

במסתרים כתב:ראיתי לאחד שהיה מתפלל מנחה ומפני שנתאחרה השעה הפסיק באמצע שמ"ע להניח תפלין דר"ת.
האם הותר הפסק כזה לצורך מצוה עוברת?

היכי דמי "חסיד שוטה"?...

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4651
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: בדין שכר שבת לש"ץ

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' מאי 15, 2023 9:22 pm

איתן נוי כתב:מהי כוונתך?
זה בדיוק עונה על שאלתי. מה לא דומה?

שם הנימוק של הרב בגלל שזה מצוה.

איתן נוי
הודעות: 1535
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: בדין שכר שבת לש"ץ

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' מאי 16, 2023 12:06 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:מהי כוונתך?
זה בדיוק עונה על שאלתי. מה לא דומה?

שם הנימוק של הרב בגלל שזה מצוה.

נו על מה אני מדבר?!

יעקל
הודעות: 1170
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ג' מאי 16, 2023 2:37 pm

האם דמי רפואה נחשבים כשאר כסות ועונה ?

במסתרים
הודעות: 1727
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ג' מאי 16, 2023 2:46 pm

יעקל כתב:דמי רפואה
עיין כתובות פ"ד מ"ט. רמב"ם אישות פי"ב ה"ב.

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ג' מאי 16, 2023 2:50 pm

במסתרים כתב:
יעקל כתב:דמי רפואה
עיין כתובות פ"ד מ"ט. רמב"ם אישות פי"ב ה"ב.

מח' ט"ז ואבנ"מ באה"ע סי' ע"ט אם רפואה כלול בתקנת מזונות או שזה תקנה נפרדת.
נפ"מ באשה שאמרה סתם 'איני ניזונת' אי רפואה בכלל.

יעקל
הודעות: 1170
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ג' מאי 16, 2023 3:42 pm

מחפש מ"מ אם יש מ"ע מן התורה להישאר נשוי אחרי שכבר קיים מצוות פו"ר.

או האם סריס חייב לישא אישה ?

כי לכאור' מאמר ה' של לא טוב היות וגו' אעשה לו וגו' וכל מאמרי חז"ל המדברים בעד לישא אישה (שרוי בלא אישה - שרוי בלא וכו') - הרי אלו רק עצות טובות דקא משמעו לן רבנן...

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 16, 2023 6:48 pm

לא הבנתי
מאמר ה' הוא עצה טובה דאשמעינן רבנן?

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 16, 2023 6:49 pm

חלא בר חמרא כתב:
במסתרים כתב:
יעקל כתב:דמי רפואה
עיין כתובות פ"ד מ"ט. רמב"ם אישות פי"ב ה"ב.

מח' ט"ז ואבנ"מ באה"ע סי' ע"ט אם רפואה כלול בתקנת מזונות או שזה תקנה נפרדת.
נפ"מ באשה שאמרה סתם 'איני ניזונת' אי רפואה בכלל.

זה לא גמרא מפורש
שיש תקנת רפואה ויש תקנת מזונות?

יעקל
הודעות: 1170
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ג' מאי 16, 2023 7:01 pm

כדכד כתב:לא הבנתי
מאמר ה' הוא עצה טובה דאשמעינן רבנן?


לא דאשמעינן דרבנן, טעות שלי, אלא שהוא ית' השמיע לנו

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 16, 2023 11:07 pm

נו
אזז אם הבורא יתברך משמיע לנו שזה לא טוב
אז מה יש כאן לשאול בכלל

יעקל
הודעות: 1170
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ג' מאי 16, 2023 11:11 pm

אז לפי זה - גם סריס ראוי לישא אישה

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 16, 2023 11:28 pm

א. אם הוא ראוי לבוא בקהל אין הכי נמי אבל צריך שימצא אשה שתרצה שישאנה אדעתא דהכי.
ב.אולי ההוראה של "לא טוב היות האדם לבדו" היא לאדם רגיל שנברא באופן מתוקן.

יעקל
הודעות: 1170
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ג' מאי 16, 2023 11:52 pm

לגבי ב., בפשטות משמעות הקרא היא על המין האנושי בכללות, ללא הסתכלות על על כל מיני מומין ופגמים העלולים להיוולד, אבל סברא יפה בכ"ז...
סריס ראוי לבוא בקהל - כוונתכם לסריס מלידה ?

איתן נוי
הודעות: 1535
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

מחיצה י'/צורת הפתח בבית הכסא

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' מאי 17, 2023 3:14 pm

1. איך ניתן מבחינה טכנית ליצור מחיצה י'/צורת הפתח בבית הכסא שיש בו כיור כדי שאוכל ליטול ידיים בשופי?
2. האם בכה"ג הנ"ל מותר אף לברך כדין רשות אחרת לגמרי?
3. על צד שהתשובה חיובית בשאלה ב'>בכה"ג של צורת הפתח שממילא נראית האסלה האם אעפ"כ מותר לברך?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4651
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מחיצה י'/צורת הפתח בבית הכסא

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' מאי 17, 2023 3:17 pm

מאתר דין.
בחדר שיש בו מקלחת דעת רבים מהפוסקים (מנחת יצחק ד,לו יביע אומר ז,כז ועוד) שכיון שיש בו עוד תשמישים ניתן ליטול בו ולכן כשיש וילון לכו”ע יכול להקל בזה, וכן כתב בהליכות שלמה פרק כ’ הערה ל”ז. ובבית הכסא, לכאורה לדעת המשנה ברורה בסי’ שט”ו סק”ט שמחיצה שנדה ברוח אף במקום שיש מחיצות המגינות כעת על הרוח אין לה שם מחיצה גם כאן יהיה הדין כן, אך החזו”א נב,יד חולק על דברי המ”ב בזה ודעתו שכל שכעת אינה נדה ברוח שמיה מחיצה ולכן לדבריו מותר לעשות וילון גם אם הוא נד ברוח.
ולנטילת ידים שחרית ניתן להקל בכל מקרה, ובאגרות משה אבן העזר א,קיד כ’ שגם לתפילה ניתן להקל בזה אם אין לו מקום אחר.
וכשיש שם צורת הפתח ניכרת, אין כל בעיה, ראה שו”ת ויען יוסף או”ח סי’ רא, על פי דברי החכמת שלמה או”ח סי’ שסג ושאר אחרונים שם.

איתן נוי
הודעות: 1535
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מחיצה י'/צורת הפתח בבית הכסא

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' מאי 17, 2023 3:36 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:מאתר דין.

על מה מבין הג' שאלות זה עונה?

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 18, 2023 9:23 am

לברך - ודאי אסור שם, מדין "מחיצות של בית הכסא" שאסור לברך לידן.

יעקל
הודעות: 1170
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' מאי 18, 2023 5:37 pm

קפה טחון שנקנה אצל בני דודינו הישמעאלים - מותר לצרוך אותו ?
או שנכנסים למידי הרבה ספיקות וס"ס דשביעית, תרו"מ וכו' ?
חשוב לציין שהקפה אינו מאוחסן באריזה אלא נמצא בשקית נייר ומראה הקפה כמראה קפה תורכי ...

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 18, 2023 6:18 pm

יעקל כתב:קפה טחון שנקנה אצל בני דודינו הישמעאלים - מותר לצרוך אותו ?
או שנכנסים למידי הרבה ספיקות וס"ס דשביעית, תרו"מ וכו' ?
חשוב לציין שהקפה אינו מאוחסן באריזה אלא נמצא בשקית נייר ומראה הקפה כמראה קפה תורכי ...


עדיף בימינו לא לקרוא להם בני דודינו

לגוף השאלה, יעויין כאן, ודון מינה ואוקי באתרה
https://www.kosharot.co.il/index2.php?i ... 3&lang=HEB

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ה' מאי 18, 2023 6:36 pm

למיטב ידיעתי קפה אינו גדל בארה"ק וחששות של תרו"מ ושביעית אינם קיימים בו
אבל לא אמרתי כלום לגוף השאלה

איתן נוי
הודעות: 1535
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' מאי 18, 2023 8:43 pm

עזריאל ברגר כתב:לברך - ודאי אסור שם, מדין "מחיצות של בית הכסא" שאסור לברך לידן.

ראה נא מ"ש באור לציון (חלק ב - הערות פרק ו - הלכות קריאת שמע הערה יז) "בשו"ע בסימן פ"ז סעיף א' כתב, גרף של רעי ועביט של מי רגלים של חרס או של עץ, צריך להרחיק מהם כמו מצואה, אפילו הטיל בהם מים, אבל אם הם של מתכת או של זכוכית או של חרס מצופה, מותר אם הם רחוצים יפה. והנה החילוק בין של חרס לשל מתכת, הוא מטעם שהחרס בולע ומתכת וזכוכית אינם בולעים, וכמ"ש בתוס' בברכות כ"ה ע"ב ד"ה גרף, ומשום כך נראה שכל זה הוא דוקא בגרף של רעי, שאין מצויה בו צואה כל כך תדיר, משא"כ צינור ביוב המלוכלך תמיד בדברים המטונפים, אף אם הוא עשוי מפלסטיק, וכן כשהוא עשוי מפסולת מתכת, הרי הוא בולע, וכמו שהדבר נראה לעין כשפעמים הצינור נבקע ונשבר, ומתגלה שהוא בלוע וספוג אף בתוכו בלכלוך, ואף חלק מהצינור נשחק מרוב לכלוך, ולכן הוי כגרף רעי של חרס, שאין לקרות כנגדו. והדבר מצוי שעובר בחצרות צינור ביוב, ויש להזהר שלא ללמוד ולברך שם או כנגדם. ואם מכסה את הצינור בבד או בטיח, נראה דהוי כצואה מכוסה, שמותר לקרות כנגדה, וכמבואר בשו"ע בסימן פ"ז סעיף ג', ואפשר שאף אם רק צבע את הצינור נחשב כמכוסה, ויהא אפשר לקרות כנגד הצינור."

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 18, 2023 9:56 pm

איתן נוי כתב:ראה נא מ"ש באור לציון (חלק ב - הערות פרק ו - הלכות קריאת שמע הערה יז)

לא הבנתי מה אתה רוצה לומר.

יעקל
הודעות: 1170
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' מאי 18, 2023 11:30 pm

בברכה המשולשת כתב:לגוף השאלה, יעויין כאן, ודון מינה ואוקי באתרה
https://www.kosharot.co.il/index2.php?i ... 3&lang=HEB


לא ראיתי שטחנו את הקפה בפני. אבל האם אינו יהודי נאמן על כך שלא הוסיפו דברים אחרים ?

איתן נוי
הודעות: 1535
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' מאי 18, 2023 11:44 pm

עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:ראה נא מ"ש באור לציון (חלק ב - הערות פרק ו - הלכות קריאת שמע הערה יז)

לא הבנתי מה אתה רוצה לומר.

כתבת שיש בעיה לברך משום מחיצות בית הכסא.
אורל"צ כותב שכל הבעיה היא דווקא כנגד בית הכסא אך לא בסביבתו.
וכ"כ ביתר קלות באורל"צ דוגמא נוספת (חלק ד - הערות פרק כה - דיני דפנות הסוכה הערה ב) "וכן יש להזהר, שמצוי שעושים סוכות ליד צינורות ביוב, וכבר נתבאר בספר אור לציון שם תשובה י"ז, שאין לומר דברי קדושה ליד צינור ביוב אפילו סגור, בין עשוי ממתכת ובין עשוי מפלסטיק, ואין ללמוד ולהתפלל אא"כ עוצם עיניו או מחזיר פניו לצד אחר או שמצפה את הצינור בבד או טיט ואין יוצא ממנו ריח רע, ע"ש".

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

הבנת הבית יוסף חו"מ ז במחלוקת הרמב"ם והטור על פסול אוהב ושונא לדון

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 23, 2023 11:17 am

הבית יוסף אומר על דברי הטור שפוסק כדעת אביו הרא"ש שאוהב ושונא גמור פסולים לדון אפילו בדיעבד ואוהב ושונא שאינם גמורים לא ידונו לכתחלה - שמדברי הרמב"ם נראה שכל אוהב ושונא פסולים לדון רק לכתחלה.
הבית יוסף תמה על הטור שהביא את הרמב"ם כלשונו ולא ציין שחולק על הר"ש והב"י כותב שכבר נתבאר "דבתרתי פליגי ולפחות באחת". אני מבין שה"אחת" היא שגם אוהב ושונא גמורים לפי הרמב"ם פסולים רק לכתחלה ולא בדיעבד אבל לא הבנתי מה הוא "דבתרתי פליגי".

אור עולם
הודעות: 1343
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

ברכת "א-להי, נשמה שנתת בי" לאחר שינה ביום

הודעהעל ידי אור עולם » ד' מאי 24, 2023 1:02 am

אשמח באם ידוע למישהו דבר מה בעניין (מלבד דברי הב"י באו"ח רל"א).

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 24, 2023 8:46 am

שתי שאלות קרובות:
א. האם מי ש"שומע כעונה" יכול לאכול תוך כדי שמיעתו?
את"ל שכן - יוצא שמותר לאכול באמצע המגילה ובאמצע תקיעת שופר...
את"ל שלא - יוצא שאסור לאכול בעת שמיעת שיעור-תורה, עכ"פ מי שמתכוון להיות "שומע כעונה" ולעשות על זה סיום-מסכת וכדו'.

ב. האם מותר לעשות הפסק של "שומע כעונה" במקום שאסור לדבר? כגון מי שחלץ תפילין לרגע ומניחם שנית בלא ברכה, שאסור לו להפסיק בין של-יד לשל-ראש, אך אינו מברך בכל מקרה - האם מותר לו להניחם תוך כדי שמיעת קריאת התורה?

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ד' מאי 24, 2023 11:21 am

קריאת התורה אינה מדין שומע כעונה
אולי השאלה בזמן קריאת מגילה

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 24, 2023 1:40 pm

עזריאל ברגר כתב:שתי שאלות קרובות:
א. האם מי ש"שומע כעונה" יכול לאכול תוך כדי שמיעתו?
את"ל שכן - יוצא שמותר לאכול באמצע המגילה ובאמצע תקיעת שופר...
את"ל שלא - יוצא שאסור לאכול בעת שמיעת שיעור-תורה, עכ"פ מי שמתכוון להיות "שומע כעונה" ולעשות על זה סיום-מסכת וכדו'.

ב. האם מותר לעשות הפסק של "שומע כעונה" במקום שאסור לדבר? כגון מי שחלץ תפילין לרגע ומניחם שנית בלא ברכה, שאסור לו להפסיק בין של-יד לשל-ראש, אך אינו מברך בכל מקרה - האם מותר לו להניחם תוך כדי שמיעת קריאת התורה?


א. הרי אין אוכלים עד אחרי קיום המצוה.
ב. לכאורה קשור לדברי רש"י ותוס' בעניין שמיעת איש"ר באמצע תפילת עמידה.

אש משמים
הודעות: 2456
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי אש משמים » ה' מאי 25, 2023 1:16 am

עזריאל ברגר כתב:שתי שאלות קרובות:
א. האם מי ש"שומע כעונה" יכול לאכול תוך כדי שמיעתו?
את"ל שכן - יוצא שמותר לאכול באמצע המגילה ובאמצע תקיעת שופר...
את"ל שלא - יוצא שאסור לאכול בעת שמיעת שיעור-תורה, עכ"פ מי שמתכוון להיות "שומע כעונה" ולעשות על זה סיום-מסכת וכדו'.

ב. האם מותר לעשות הפסק של "שומע כעונה" במקום שאסור לדבר? כגון מי שחלץ תפילין לרגע ומניחם שנית בלא ברכה, שאסור לו להפסיק בין של-יד לשל-ראש, אך אינו מברך בכל מקרה - האם מותר לו להניחם תוך כדי שמיעת קריאת התורה?

סוגיא ארוכה היא ויסודה האם שומע הרי הוא כאדם זה שעונה בפיו או ששומע הרי הוא עצמו כעונה בפיו שלו. רבו הנפק "מ בזה ואחת מוזכרת בביאור הלכה מעניני דיומא דספירת העומר האם היוצא בספירת חבירו צריך לעמוד באותו הזמן או שיוצא גם בעמידת חבירו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 105 אורחים