מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע אסור לדבר בלימוד בסעודה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
בוצינא
הודעות: 430
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 1:31 am

מדוע אסור לדבר בלימוד בסעודה

הודעהעל ידי בוצינא » א' יוני 04, 2023 11:09 am

כך מבואר בספר מגיד מישרים (ישעיה מ) שאמר לו המגיד לרבי יוסף קארו לקרוא פרק אחד של משנה רק לאחר מים אחרונים.
וגם בעת האוכל תהרהר בדברי תורה, ואחר מים אחרונים תקרא פרק אחד משנה או חצי פרק, כי אף על פי שאתה קורא מזמור אלהי"ם יחננו וגו', חצי פרק או פרק שלם הוא מעולה מאד, ולא להפסק יחשב בין מים אחרונים לברכה שכיון שצורך הסעודה הוא להוציא שלחן מדין שלחן שלא אמרו עליו דברי תורה לא הוי הפסק, דוגמא דטול בריך או גבל לתורא בברכת המוציא

משמע שלמרות ההרהור בד"ת כל הסעודה יש גם חובת קריאה, וכיון שלפני מים אחרונים אסור לקרוא, לכן מוכרח לעשות כן לאחר מים אחרונים וכיון שהוא מוכרח לכן אינו הפסק.

וצריך ביאור מה טעם אסור לקרוא לפני מים אחרונים?
האם יתכן לפרש שהוא בגלל מה שכתב הפרישה (סימן קע)?
האם כל זמן שלא נטל ידיו למים אחרונים נחשב שדעתו לאכול עוד?
להלן ציטוט מדברי הפרישה (והמג"א והעוה"ש כתבו עליו שנכלל באיסור זה גם ד"ת)
אין משיחין בסעודה. הטעם כדמפרש ואזיל משום סכנה דשמא יקדים קנה לושט, ונראה דאפילו בין תבשיל לתבשיל אין משיחין כל זמן שדעתו עוד לאכול, וראיה ממה שכתוב בסימן קע"ד וקע"ה לענין ברכת היין וברכת הטוב והמטיב שאין אחד פוטר את חבירו עד שיאמר סברי מרנן ויעשה שחביריו יפנו בית בליעתן מאכילה, מחשש שמא אחד מהן יעבור ויאכל ויענה אמן ויבוא לידי סכנה וחמירא סכנתא, לכן חששו בכל ענין

HaimL
הודעות: 767
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: מדוע אסור לדבר בלימוד בסעודה

הודעהעל ידי HaimL » ב' יוני 05, 2023 8:02 am

לענ"ד, אין נראה שיחששו כולי האי, אף בין תבשיל לתבשיל, ואף בד"ת, דל"ש בהו עניית אמן. ואף אי איתא לטעמיה דהפרישה ז"ל, לא נראה דזהו טעמא דהמ"מ, דאין משיחין הוא כשסועד עם אחרים ומשיח איתם, ובמ"מ הוא כשקורא לעצמו. ויותר נראה לי שהוא מטעם שאם קובע עצמו לדבר בד"ת עם אחרים, או לקרוא פרק או מזמור לעצמו, שמא חוששים שמכוח הקביעות הזאת נחשב סילוק מהסעודה, כיוון שא"י לאכול ולקרוא, או לדבר בד"ת, ואתי לידי ספק ברכות.

סמל אישי של המשתמש
בוצינא
הודעות: 430
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 1:31 am

Re: מדוע אסור לדבר בלימוד בסעודה

הודעהעל ידי בוצינא » ד' יוני 07, 2023 6:49 pm

רעיון יפה.
ומדוע האריז"ל שכתב במפורש לקרוא המשניות בסמוך לפני מים אחרונים לא חשש לספק ברכות?

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מדוע אסור לדבר בלימוד בסעודה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יוני 07, 2023 7:24 pm

איזה ספק ברכות יש כשגמר בדעתו לא לאכול עוד ורק לא נטל עדיין מים אחרונים?
אם נכון ההסבר שהוצע, י"ל שהמגיד מישרים חשש לכל גוונא שלא נעשה סילוק גמור במעשה, גם במחיר שהד"ת יהיה לאחר גמר כל הסעודה ורק קודם ברכהמ"ז.
והאריז"ל סבר שהיות וכבר הסתלק בדעתו מלאכול ולא יאכל עוד, וצריך לומר הד"ת בסעודה עצמה, יש לאומרם קודם המעשה של הסילוק שהוא מים אחרונים, ואין לנו לחוש כולי האי במחיר שהד"ת לא יהיו שייכים כלל לסעודה, דהיינו לאחר המעשה של המים אחרונים.
ולכולי עלמא אין לדבר בד"ת בסעודה עצמה קודם שסילק דעתו מלאכול, כי השיקול של ספק ברכות [או הדרישה] גובר על הכל.
כל זה כמובן בהנחה שיש לזה טעמים על פי נגלה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים