מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הנשיאים - הקריבו או רק התנדבו?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

הנשיאים - הקריבו או רק התנדבו?

הודעהעל ידי מאת הלוי » א' יוני 11, 2023 12:01 am

פשוטו של מקרא שהנשיאים עצמם הקריבו את קרבנם. האם יש במפרשים שהם רק התנדבו ואהרן ובניו הם אלו שהקריבו?
אשמח להפנייה למי שדן בזה.
תודה.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הנשיאים - הקריבו או רק התנדבו?

הודעהעל ידי דרומי » א' יוני 11, 2023 1:08 pm

פשוט שפשש"מ הוא שלא הנשיאים הם שהקריבו אלא רק התנדבו.

וראיתי כן מפורש באיזה ספר, עליי לחפש היכן.

אך כאמור זה דבר פשוט שאינו צריך ראיות מיוחדות.

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: הנשיאים - הקריבו או רק התנדבו?

הודעהעל ידי מאת הלוי » א' יוני 11, 2023 5:22 pm

דרומי כתב:פשוט שפשש"מ הוא שלא הנשיאים הם שהקריבו אלא רק התנדבו.

וראיתי כן מפורש באיזה ספר, עליי לחפש היכן.

אך כאמור זה דבר פשוט שאינו צריך ראיות מיוחדות.

לשון הקרבה כתוב במפורש ביחס לנשיאים כך שפשש"מ המילולי הוא שהם עשו את כל העבודות. לגבי חיוב קרבן יחיד כתוב והביא את חטאתו לא כתוב והקריב כי הוא רק מביא והכהן מקריב בעבורו. עכ"פ אשמח אם תמצא את המקור.
תודה.

הוה אמינא
הודעות: 1444
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: הנשיאים - הקריבו או רק התנדבו?

הודעהעל ידי הוה אמינא » א' יוני 11, 2023 5:30 pm

ההנחה שהקרבה כולל את העבודות, זה לא פשוטו.
זה עומק נסתר.
הקרבה בפשוטו זה משהו שהיה מרוחק ונטלו אותו ביד, והקריבוהו אל נקודת היעד.
הא ותו לא מידי.

בכל מקום שכתוב בפסוק לשון "הקרבה" בקרבנות, הפשוטו של מקרא הוא שהיה רחוק וקירבוהו.
בכלל לא כלול בזה לא שחיטה, ולא קבלה ולא הולכה ולא זריקה ולא הקטרת אימורים. מה הקשר בין השורש ק.ר.ב לבין הקטרה או הולכה וכו' וכו'.
פשוש"מ זה פשוטו כמשמעו של המילה, מה שכל טיפש חושב במושכל הראשון.
כל היתר זה כבר רובדים עמוקים, שתלויים בחז"ל או במפרשים, ועל זה איננו דנים כעת.

יש לחפש איפה המפרשים העוסקים בפשוש"מ דנים האם, ואם כן - ואיך ולמה - נכלל במילה הקרבה, גם עבודות כהונה.
לענ"ד איפה שכתוב וישחט... ואת הדם זרקו... וכו' וכו', זה ממש העלאת הקרבן לריח ניחוח. ואיפה שלא כתוב, זה לא כולל.

בקרבנות הנשיאים לא כתוב שהנשיאים שחטו וקבלו הדם והוליכו וזרקו והקטירו, מוכח להדיא ע"פ פשוש"מ, שהם לא עשו אף אחת מהעבודות הנ"ל.

אולי אם כתוב על קרבן כלשהו לשון בפסוק שהקריבוהו "על המזבח", א"א טכנית לקרב לתוככי המזבח ועליו למערכה קרבן בלתי שחוט, ואז שם ורק שם יהיה הפשט במילה הקרבה על המזבח, שנעשו העבודות גם כן.
מה שלא כתוב בקרבנות הנשיאים.
ולכן לא מובן השאלה.
נערך לאחרונה על ידי הוה אמינא ב א' יוני 11, 2023 6:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הנשיאים - הקריבו או רק התנדבו?

הודעהעל ידי דרומי » א' יוני 11, 2023 6:08 pm

באוה"ח תחילת פ' בהעלותך הביא דברי המדרש הידועים שהקב"ה הוצרך לפייס את אהרן ע"ז שחלשה דעתו שלא השתתף בחנוכת הנשיאים, ולכן ניחמו בהדלקת הנרות, "בהעלותך את הנרות" -

והקשה האוה"ח:

"למה לא הניח דעתו בכל הקרבנות שהוא מקריב: תמידין ומוספין והקטורת.

גם בהקרבת החנוכה עצמה של כל הנשיאים - הרי הוא המקריב".

הרי שפשיטא ליה שאהרן הוא שהקריב בפועל את קרבנות הנשיאים.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הנשיאים - הקריבו או רק התנדבו?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 11, 2023 7:43 pm

זיל קרי בי רב, כמה פעמים בפרשיות הקרבנות כתוב על המחויב בקרבן הלשון "והקריב" וכיו"ב...

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6311
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: הנשיאים - הקריבו או רק התנדבו?

הודעהעל ידי מיללער » ו' יוני 16, 2023 7:55 pm

הוה אמינא כתב:ההנחה שהקרבה כולל את העבודות, זה לא פשוטו.
זה עומק נסתר.
הקרבה בפשוטו זה משהו שהיה מרוחק ונטלו אותו ביד, והקריבוהו אל נקודת היעד.
הא ותו לא מידי.

בכל מקום שכתוב בפסוק לשון "הקרבה" בקרבנות, הפשוטו של מקרא הוא שהיה רחוק וקירבוהו.

עי' בקונטרס גבורות שמונים להגרי"ע אות ו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 141 אורחים