מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביאור סתומה בסדר חליצה לאגודה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15595
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

ביאור סתומה בסדר חליצה לאגודה

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 01, 2023 1:14 am

באגודה יבמות סי' קיז בא סדר חליצה

האגודה מסכת יבמות פרק יב

[יבמות ק ע"ב] קיז. מצות חליצ' (קודמת) [קוראת] וקורא חולצת ורוקקת וקוראה. כתוב בספר התרומה צריך שלא יהא המנעל ארוך למעלה מן הארכובא, וצריך שיחלוץ ברגלו יחף ולא על בתי שוקיים וגם ינקה הרגל שלא ידבק ברגלו דבר שלא יהא מעל דמעל, והא דמכשרינן בסנדל של עץ המחופה עור היינו משום שהן מחוברין יחד. ומנעל שלנו תחת הסנדל שהיה בימיהן כי הן היו רגילים לילך בסנדל ואנו במנעל ולהכי עושין אותו מעור קשה כדי שיהיו כעין סנדל וצרי' להלך בו שעה אחת קודם חליצ' [כדי] שיראה שלו ומכוון לרגלו ורבינו תם כתב שאם הרצועות לבנות והמנעל שחור שפיר דמי כדאמר בביצה [ט"ו ע"א] שצריך ביצת הגיר להשחירו. וכתב בספר אבי"ה יקח מנעל שניכר שהוא של ימין ויחתוך מעט מלפניו ומאחריו כדי שתהא הרצוע' לגמרי על רגלו יחף וכן בגדיו ויכוין הקשר של רצועה על בשרו ולא יסייע לה לא בידו ולא ברגלו, ואם (היה) [היא] איטרת יד תעשה בשמאל דידה דהוה בימין דעלמא כדאמ' במנחות [ל"ז ע"א] גבי תפילין ויש מרבותינו שהחמירו שאם הוא איטר ברגל שיחלוץ בשתיהן במנעל ימין בימין ומנעל של שמאל בשמאל. ואם הוא שולט בשתי רגליו והיא שולטת בשתי ידיה יעשו בימין. וצריכה שלא תרוק לפני היבם לפני הדיינים קודם חליצה דסבור הרואה שרקיק' מצוה היא ויש לחוש דאמרינן [ק"ה ע"א] יבמה שרקקה כבר נפסלה על האחין וחליצה פסולה צריכה לחזר על כל האחין ואף על פי שיש להשיב טוב ליזהר. ורא"ם היה נוהג להתיר חרם לישא שתי נשים שלא תהא חליצה פסולה וגם טוב שיבטל מודעא ויכוין להתירא בחליצה וכן היא. וכל אותם שכופים להוצי' כופין נמי לחלוץ וטוב שהיא תמחול על הכתובה כי אם היתה תופסת כתובה אחר החליצה היו צריכין ליתן לה ורבינו יהודה כתב שהיבמה אומרת שלשה פעמים חלוץ הנעל כמו העומדים שם. והדיינים לא יהיו קרובים זה לזה לא ליבם ולא ליבמה. וייקבעו [דוכתא מ]קודם שילכו שם ויאמרו נלך למקום פלוני. והאיש והאשה יעמדו בשעת חליצה. וישאלו אם יש שלשה חדשים ממיתת הבעל. ואם החולץ אחי המת מן האב. ואם המת היה בעל אשה זאת. וסגי בעדות אשה וקרוב. וישאלו אם יש לאיש י"ג שנים ויום אחד ולאשה י"ב ויום אחד. ואין האב נאמן על השנים. ויבדקו אם יש שערות באשה ובאיש בבית הערוה ונשים נאמנות כיון שהגיעו לכלל שנותיהן. ואין אנו בקיאין בגומות על כן צריך רבוי שערות עיין לעיל [ק"ה ע"ב] ופרק בא סימן [נ"ב ע"א]. ולא תאכל האשה באותו יום קודם חליצה כי יש דברים הרבה הגורמים רוק כדאמרינן אכלה תומא וגרגישתא לא חלצה. וישים הקרסים בלולאות דליהוי חליצה אלימתא. ונהגו לעשות שתי רצועות ושלשה קרסים ויעמוד האיש אצל הכותל או אצל עמוד כדי שידחוק רגלו בארץ.



מי חכם ויבאר פשר המשפט המודגש?!

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ביאור סתומה בסדר חליצה לאגודה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 01, 2023 1:29 am

אולי ס"ל שלמרות תקנת הקהילות שיחלקו החולץ והחלוצה בנכסי המת אע"פ שאינו מגיע לכתובתה (רמ"א קסה, ד), בכ"ז אם תפסה אין מוציאין מידה (עכ"פ במי שכופין אותו לחלוץ).

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: ביאור סתומה בסדר חליצה לאגודה

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' נובמבר 01, 2023 1:41 am

האגודה היה לפני הרמ"א, ואולי לא ס"ל כנ"ל כלל אלא דאם אינה מוחלת הכתובה היא גובה אותה אחר חליצה, ולכן טוב שתמחל קודם.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ביאור סתומה בסדר חליצה לאגודה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 01, 2023 1:47 am

הוה אמינא כתב:האגודה היה לפני הרמ"א, ואולי לא ס"ל כנ"ל כלל אלא דאם אינה מוחלת הכתובה היא גובה אותה אחר חליצה, ולכן טוב שתמחל קודם.

?
התקנה קדומה בהרבה לאגודה.
מהכ"ת שלא תגבה כלום ומה טוב בזה.

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: ביאור סתומה בסדר חליצה לאגודה

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' נובמבר 01, 2023 2:23 am

עי' בס"ח למהר"מ סעיף צא [ובערוה"ש שם בסוף הסימן], דאם יש לבעל תביעה ממונית שלכן אינו רוצה לחלוץ מפייסין אותו, ומינה דאם יש לאשה תביעה ממונית נגדו [הכתובה] אשר תתברר לו רק אח"כ ויאמר דא"כ ע"ד זה שלא תסתדר עמו בממון לא היה מתכוין להתירה בחליצה, זה פוסל [או מלעיז]. כעין שכתוב לסדר לפני גט את כל חובות ותביעות הממון שביניהם מחשש זה של לעז.
וכנראה זה פשר המשפט בס"ח לאגודה, שמשכנעים אותה למחול מקודם כתובתה, כי בלא"ה תתעורר אח"כ ותתבע ויתעורר לעז.
וזה לא דוקא בנכסים שאינם מגיעים לכתובתה שתקנו בתקנת הקהלות שחולקים, אלא ר"ל שכדאי שתמחול מלכתחילה לגמרי ועי"ז יהיה הכי טוב. כי אם יזניחו פרט זה יהיה לה אח"כ תביעה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ביאור סתומה בסדר חליצה לאגודה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 01, 2023 2:34 am

זה לא מה שהוא אומר, אלא שאם תתפוס לא נוציא (ולא שאם תתבע ולא תקבל).
חליצה מוטעית כה"ג כשרה, ואפי' התנו להדיא.
מי תסכים למחול על כל כתובתה.
למה לא משכנעים אותה למחול הכל גם בגירושין.

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: ביאור סתומה בסדר חליצה לאגודה

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' נובמבר 01, 2023 12:16 pm

מגירושין אין שאלה.
ג"כ כתוב לסדר הכל ולגבות [או למחול או להתפשר] לפני הגט כדי שלא יהיה עסק ממון תלוי ביניהם, ועי"ז יהיה חשש טענות ולעז. אבל הבעל המתחייב חי וקיים ויש ממי לגבות והוא חייב כבר לפני הגט, ומשא"כ חלוצה כל עוד דיתבא בביתי ומתזנא מנכסי לא מגיע לה, ואח"כ החייב כבר נפטר מהעולם, והחלוץ צריך לשלם בתור חוב של המוריש שלו, ולא בטוח שיש לו ושאפשר להוציא ממנו, ויכולים להיות לו טענות.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ביאור סתומה בסדר חליצה לאגודה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 01, 2023 12:27 pm

אין לחלוצה שום חוב ותביעה על החולץ בדווקא. מדינא הוא יורש כא' האחים, ועל כולם לשלם לה. מתקנת הקהלות רק היא והוא חולקים כל הנכסים, וכוחו ככוחה.
ואם כבר הפוך. בגט יש חוב על הגברא שיתכן שלא ישלם, אבל כאן היא גובה רק מהנכסים הקיימים שהוריש המת ולא צריך 'להיות לו' לחולץ כלום.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 208 אורחים