מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סידרא דקרא, מעכב?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פי האתון
הודעות: 699
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

סידרא דקרא, מעכב?

הודעהעל ידי פי האתון » ה' נובמבר 23, 2023 9:14 am

נפשי בשאלתי לחו"ר הפורום שיחיו.

האם סדר הדברים כפי שהוא מסודר בפסוק הוא לעיכובא?

לדוגמא: מנחות לו. תנא כשהוא מניח, מניח של יד ואח"כ של ראש, דכתיב וקשרתם לאות על ידך והדר והיו לטוטפות בין עיניך.

ולעומת זאת: בפסחים נז: אם כבש (ויקרא ג, ז 'כשב') אם עז (ויקרא ג, יב) אי בעי כבש לייתיה אי בעי עז לייתיה - ופירש"י מדלא הראה לך הכתוב רמז דמובחר זה מזה ש"מ ששניהן שוין. ושם הרי הקדים כבש לעז?

אשמח לשמוע אם יש עוד מקורות וראיות.

אליהו חיים
הודעות: 963
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: סידרא דקרא, מעכב?

הודעהעל ידי אליהו חיים » ה' נובמבר 23, 2023 10:38 am

שם בפסחים מובא מקודם משנה המפורשת בסוף כריתות דסדר הפסוק קובע וגם כבש היה ראוי להקדים לעז אילולי דפעם אחת בתורה שינה הכתוב במכוון להקדים עז לכבש,
וא"כ יש תמיה גדולה בעיקר דברי הגמ' וכי רבינא בא לחלוק על המשנה ולומר דהסדר לא מעכב, ואף אם הוי גילוי מכח דכתיב אם כבש ואם עז אבל בעלמא הסדר מעכב עדיין צ"ע איך מביאים מקור אחר מהמשנה,
וכשיתיישב שאלה זו יתיישב ג"כ שאלתכם דעכ"פ במשנה מבואר דהולכים בכל מקום אחר סדר הפסוק ורבינא איך שנפרש ע"כ דלא בא באמת לחלוק על המשנה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סידרא דקרא, מעכב?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 23, 2023 11:57 am

אם נעבור על כל המקרא והש"ס - נמצא מקומות רבים שעוסקים בזה. ולא תמיד ברור האם הסדר נאמר להדגיש משהו, או אפילו לומר שזה מעכב, או לא.
כמה דוגמאות, שבחלקן עסקו חז"ל:
סדרן של בנות צלפחד.
סדרם ומניינם של עמי כנען (יש את בני כנען שבפרשת נח, יש את עשרת האומות שהובטחו לאברהם, ויש כמה מקומות שהוזכרו העמים - לא תמיד באותו סדר וכו').
זמן השקאת הסוטה והקרבת מנחתה - שנחלקו בו התנאים.

בקיצור: לכאורה ניתן לכתוב על זה ספר עב-כרס...

פי האתון
הודעות: 699
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: סידרא דקרא, מעכב?

הודעהעל ידי פי האתון » ה' נובמבר 23, 2023 4:23 pm

עזריאל ברגר כתב:סדרם ומניינם של עמי כנען (יש את בני כנען שבפרשת נח, יש את עשרת האומות שהובטחו לאברהם, ויש כמה מקומות שהוזכרו העמים - לא תמיד באותו סדר וכו').

התוכל לפרט היכן עסקו חז"ל בזה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סידרא דקרא, מעכב?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 23, 2023 9:12 pm

איני יודע. בדיוק בגלל הדוגמא הזאת כתבתי שרק בחלקן עסקו חז"ל.

פי האתון
הודעות: 699
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: סידרא דקרא, מעכב?

הודעהעל ידי פי האתון » ו' נובמבר 24, 2023 9:58 am

העירוני מברכות מ. 'דאמר רב יהודה אמר רב: אסור לאדם שיאכל קודם שיתן מאכל לבהמתו, שנאמר: וְנָתַתִּ֛י עֵ֥שֶׂב בְּשָׂדְךָ֖ לִבְהֶמְתֶּ֑ךָ והדר וְאָכַלְתָּ֖ וְשָׂבָֽעְתָּ'.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: סידרא דקרא, מעכב?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' נובמבר 24, 2023 11:50 am

פי האתון כתב:העירוני מברכות מ. 'דאמר רב יהודה אמר רב: אסור לאדם שיאכל קודם שיתן מאכל לבהמתו, שנאמר: וְנָתַתִּ֛י עֵ֥שֶׂב בְּשָׂדְךָ֖ לִבְהֶמְתֶּ֑ךָ והדר וְאָכַלְתָּ֖ וְשָׂבָֽעְתָּ'.

הכל לפי הענין.
שם ראוי להקדים את אכילת האדם לבהמה (כמובן, וכמ"ש חז"ל שמרע"ה אמר לבני גד כשהקדימו גדרות צאן לערים לטפינו, עשו העיקר עיקר והטפל טפל).
ועוד, שכבר בפסוק הקודם נאמר ואספת דגנך וגו', ולזה מתייחס ה'ואכלת ושבעת' ולא לעשב שבראש הפסוק (כמ"ש האב"ע), ולמה הפסיק הכתוב.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סידרא דקרא, מעכב?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' נובמבר 24, 2023 11:54 am

אם כבר מזכירים מברכות, אז כמובן הא דבשבעת המינים כל הקודם בפסוק קודם לברכה.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סידרא דקרא, מעכב?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' נובמבר 24, 2023 11:57 am

ובגמרא מגילה ל, א והימים האלה נזכרים ונעשים, מכאן [סדרא דקרא] להקדים זכירה לעשיה.
ולרב הוא גורם אפילו להקדים פרשת זכור כשחל פורים בע"ש.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: סידרא דקרא, מעכב?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' נובמבר 24, 2023 11:58 am

ידוע מ"ש בשם הגרי"ז ביחס לז' המינים. אך נראה פשוט שמסברא חיצונה אין הפירות שווים במעלתם, כי לכ"א טעמו וסגולתו המיוחדים, וע"כ מן הראוי למנותם לפי חשיבותם ומסתבר שזה הסדר שנקט בו הכתוב (ע"ש ברש"י ברכות), משא"כ בשאר דברים שאין הכרח שיש חילוק מעלה ביניהם, א"א ללמוד מהסדר.
וכן בכל כה"ג יש לשים לב לסברא החיצונה.

שערי הנהרות.
הודעות: 58
הצטרף: ב' מאי 10, 2021 10:49 am

Re: סידרא דקרא, מעכב?

הודעהעל ידי שערי הנהרות. » א' נובמבר 26, 2023 12:28 am

פי האתון כתב:נפשי בשאלתי לחו"ר הפורום שיחיו.

האם סדר הדברים כפי שהוא מסודר בפסוק הוא לעיכובא?

לדוגמא: מנחות לו. תנא כשהוא מניח, מניח של יד ואח"כ של ראש, דכתיב וקשרתם לאות על ידך והדר והיו לטוטפות בין עיניך.

ולעומת זאת: בפסחים נז: אם כבש (ויקרא ג, ז 'כשב') אם עז (ויקרא ג, יב) אי בעי כבש לייתיה אי בעי עז לייתיה - ופירש"י מדלא הראה לך הכתוב רמז דמובחר זה מזה ש"מ ששניהן שוין. ושם הרי הקדים כבש לעז?

אשמח לשמוע אם יש עוד מקורות וראיות.


לא מובנת ההשוואה, שכשיש שני שלבים ש''ד לןמר דקפיד אסדרא, אך כבש ועז הן שתי אפשרויות חלופיות ולא שייך 'סדר' ביניהן אלא עדיפות וזו אינה נלמדת מהקדמת האחד

פי האתון
הודעות: 699
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: סידרא דקרא, מעכב?

הודעהעל ידי פי האתון » א' נובמבר 26, 2023 8:00 pm

מה שנכון נכון כתב:ידוע מ"ש בשם הגרי"ז ביחס לז' המינים.


במטותא, אשמח למראה מקום.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: סידרא דקרא, מעכב?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' נובמבר 26, 2023 8:45 pm

פי האתון כתב:
מה שנכון נכון כתב:ידוע מ"ש בשם הגרי"ז ביחס לז' המינים.


במטותא, אשמח למראה מקום.

ראה פניני הגרי"ז סי"ח.

פי האתון
הודעות: 699
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: סידרא דקרא, מעכב?

הודעהעל ידי פי האתון » ב' נובמבר 27, 2023 8:50 am

מה שנכון נכון כתב:
פי האתון כתב:
מה שנכון נכון כתב:ידוע מ"ש בשם הגרי"ז ביחס לז' המינים.


במטותא, אשמח למראה מקום.

ראה פניני הגרי"ז סי"ח.

יש"כ.

עוד עניין: בסדר השקאת סוטה, תוס' (סוטה יז:) ס"ל דאזלינן בסדר הכתוב בתורה ולא בסדר האמור במשנה (יעויי"ש מה שהביא מירושלמי).

סדר סוטה.jpg
סדר סוטה.jpg (36.8 KiB) נצפה 279 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 217 אורחים