מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תיבת 'כתומים' ברש"י

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תלמיד חברים
הודעות: 261
הצטרף: א' דצמבר 25, 2022 1:20 pm

תיבת 'כתומים' ברש"י

הודעהעל ידי תלמיד חברים » ב' ינואר 08, 2024 2:20 am

ראיתי ברש"י בישעיה (א, יח) שכתב:
אם יהיו חטאיכם כשנים - כתומים לפני כאודם שנים, אלבינם כשלג.

וצ"ע מהיכן לקח רש"י שיש צבע כזה שנקרא כתום, היכן מצינו שם כזה של צבע במקרא או בתלמוד?

[עוד צ"ב דמשמע מרש"י שכתום הוא מין אדום, וא"כ למה צריך לומד 'כתומים... כאודם', מה נפשך, אם אין זה אדום אלא כתום, לימא כתום, ואם זה אדום מה צ"ל 'כתומים'].
נערך לאחרונה על ידי תלמיד חברים ב ב' ינואר 08, 2024 10:22 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11729
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'צבע כתום'

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ינואר 08, 2024 2:23 am

מוכתמים.

תלמיד חברים
הודעות: 261
הצטרף: א' דצמבר 25, 2022 1:20 pm

Re: 'צבע כתום'

הודעהעל ידי תלמיד חברים » ב' ינואר 08, 2024 2:28 am

מה שנכון נכון כתב:מוכתמים.

אכן.
כמה דק' אח"כ נפל לי האסימון שזהו:
כִּי אִם תְּכַבְּסִי בַּנֶּתֶר וְתַרְבִּי לָךְ בֹּרִית נִכְתָּם עֲוֹנֵךְ לְפָנַי (ירמיה ב, כב)

תלמיד חברים
הודעות: 261
הצטרף: א' דצמבר 25, 2022 1:20 pm

תיבת 'כתומים' ברש"י.

הודעהעל ידי תלמיד חברים » ב' ינואר 08, 2024 2:38 am

אכתי יש להעיר הערה אחרת, דלכאורה הו"ל לרש"י לומר 'נכתמים לפני כאודם', כלישנא דקרא הנ"ל [ששם לא נאמר 'כתום עונך לפני', אלא 'נכתם עונך לפני'].
ולכאורה יש להפוך את התמיהה על לשון הכתוב [אע"פ שאיני מבין כ"כ בדקדוק, אבל נראה] כי לשון רש"י לכאו' מדויקת יותר, כי 'נכתם' הוא בשעת התהוות הכתם [כעת הוא נכתם], ו'כתום' הוא המציאות שהדבר כבר עם כתם [כתום - מוכתם].
וא"כ כשהכתוב אומר 'גם כי תכבסי בנתר... נכתם עונך לפני', מדוע לא נקט [כמ"ש רש"י] ''כתום' עונך לפני' - היינו שנשאר בו עדיין הכתם?

ויתכן לבאר עפמ"ש רש"י שם בירמיה
עונך - על עון העגל נאמר שהוא קיים לעולם כמו שנאמר 'וביום פקדי ופקדתי עליהם' (שמות לב), כל פקידות הבאות על ישראל יהיה מקצת עון העגל בהם.
[לשון הגמ' (סנהדרין קב.) 'אמר רבי יצחק אין לך כל פורענות ופורענות שבאה לעולם שאין בה אחד מעשרים וארבעה בהכרע ליטרא של עגל הראשון שנאמר וביום פקדי ופקדתי עלהם חטאתם''].
ולכן הכתם של עון העגל אינו מפסיק, ובכל דור הוא ממשיך להיווצר, ומשום הכי נקט קרא 'נכתם עונך לפני'. [ולא 'כתום' בלשון עבר דמשמע שכבר נעשה הכתם ואינו מוסיף להתהוות].
משא"כ החטא המדובר ברש"י בישעיה, אלו הם חטאים שהכתוב מבשר שכשלג ילבינו, ולכן נקט רש"י בלשון 'כתומים'. והבן.
כ"ז נתחדש כעת בעז"ה.

כדכד
הודעות: 8443
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תיבת 'כתומים' ברש"י.

הודעהעל ידי כדכד » ב' ינואר 08, 2024 11:23 am

מבחינת תוכן הדברים יתכן שכת"ר צודק
אבל מבחינת הדקדוק א"צ לזה
כידוע יש שבעה בנינים "נכתם" הוא מבנין "נפעל" ו"כתומים" הוא מבנין "פועל".
הבנינים אינם קשורים לזמנים ולכן גם "נכתם" יכול להיות בהווה וגם "כתום" יכול להיות בעבר

כדכד
הודעות: 8443
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תיבת 'כתומים' ברש"י

הודעהעל ידי כדכד » ג' ינואר 09, 2024 11:10 pm

אני חוזר בי מדברי בעקבות הערה של אחד ומיוחד מהחברים שהעירני ש"כתומים" אינו בנין פועל אלא "פעול" דהיינו שהוא מדבר על דבר ההווה בתמידות כאשר ייאמר על הכלי "שבור" ועל הבית "בנוי" ולפי ה יתכן מאד שיותר צודקים דברי הרב תלמיד חברים בהודעה שלפני


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 190 אורחים