מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

באו לישאל בבת אחת - מבוכה בדיני חוכא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

באו לישאל בבת אחת - מבוכה בדיני חוכא

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 04, 2024 8:51 pm

הדין ידוע בש"ס, וכן נפסק ברמב"ם "שני שבילין אחד טמא ואחד טהור הלך באחד מהן ועשה טהרות ובא חבירו והלך בשני ועשה טהרות אם באו ונשאלו זה אחר זה מורין לכל אחד מהן בפני עצמו שהוא טהור, באו שניהן כאחד או שבא האחד ושאל עליו ועל חבירו ואמר שנים היינו ובשני השבילים הלכנו ושתי טהרות עשינו הרי שניהם טמאין וטהרות שעשו נשרפות".

ובתוס' בכתובות ביארו במה איירי שבא לישאל עליו ועל חבירו, "מיירי ששאל על עצמו וטהרוהו ואח"כ בא לישאל על חבירו דמר מדמי ליה לבת אחת כיון ששאל על שניהם במעמד אחד ומר מדמי ליה לזה אחר זה כיון שטיהרוהו קודם והכא נמי כיון דשרו לכולהו כבת אחת דמי אף על פי שאין בא לפנינו אלא על אחת מ"מ הדבר ידוע לכל שהרבה כהנות היו והוי כאילו בא לישאל על כולם בבת אחת".

ויסוד הדין מבואר בראשונים דהוי 'חוכא ואיטלולא' לטהר את שניהם היכא דבאו לישאל בבת-אחת או כששואל עליו ועל חבירו.

אמנם עדיין יש לכאו' הרבה מקרים שצריך לדון בהם האם הוי כמו בב"א או כמו בזאח"ז.

ראשית, *מה הדין בשניים שעברו והם ת"ח היודעים את ההלכה מעצמם, ונפגשו יחדיו בצאתם מהשבילים, האם חל בזה שם 'בבת-אחת'. *וכמו כן אם אינם ת"ח אבל יודעים לפתוח שו"ע ולעיין מה דינם, ועיינו בצוותא וראו את ההלכה הנ"ל, האם זה נחשב 'בבת-אחת'. (ולכאו' ברמב"ן בשבת לד,א משמע דגם ליודעים את ההלכה מעצמם שייך החומרא הנ"ל, עי"ש). *וכנ"ל אם הלכו לשאול חכם, אבל אין כוונתם בתורת הוראת חכם (שיש בה דין חכם שאסר וכו') אלא למראה-מקום בעלמא, האם חשיב 'בבת-אחת'. *וכן יל"ע כשידעו הדין מעצמם ואף לא היו צריכים לעיין בו לחוד או ביחד, אבל בצאתם מהשבילים פגע בהם חכם יחד ואסרם כדין 'בבת-אחת' אף שלא שאלוהו כלום. *עוד יל"ע אם נשאלו לחכם בזאח"ז וטיהרם, אבל אח"כ נתקבצו אצלו שוב ושאלו יחד האם מעתה יש עליו לטמאותם. *ולאידך גיסא, האם כשנשאלו יחד יוכלו שוב לתקן ולבוא לישאל בזאח"ז. *גם יל"ע בהא דבא לישאל עליו ועל חבירו, האם זה רק באופן שהוא שואל בשליחות חבירו או עכ"פ מדעתו, או שמא גם כששואל מעצמו על חבירו צריך החכם לטמאות את שניהם. וכמובן דיש להביא בזה מד' התוס' הנ"ל דאם 'הדבר ידוע לכל שהרבה כהנות היו' הוי כבאו לישאל יחד. *וביותר יש לדון באופן שהם לא הלכו לשאול כלל, (אם משום שלא נודע להם ספיקות השבילים ואם משום שהם מומרים וכד') והלך אדם שלישי לשאול על שניהם כאחד לידע מה דינם מעתה, האם יש בזה דין 'בבת-אחת'. *וא"כ יל"ע גם באופן שהם נשאלו בזאח"ז אבל אח"כ הלך אדם שלישי (שלא ידע שהם כבר נשאלו) ושאל את החכם (הזה או אחר) מה דינם, האם כלפי האדם השלישי תחול החומרא של 'בבת-אחת'.

והיותר תימה בכל זה מה דמבואר בסוגיא בנדה ס,א לפי' הרמב"ן והר"ן שם דאם טהור וטמא הלכו בב' שבילין הנ"ל, (למאן דל"ל תולין הקלקלה במקולקל), יש בזה את החומרא של 'בבת-אחת' ושניהם טמאים, וק' דהטמא הזה מה יש לו לישאל ומה יש לחכם להורות לו, ומשמע א"כ דאף בלי דיני הוראה שייך הענין של 'בבת-אחת'.

וכל זה צריך עיון, וקשה לסדר הדברים, והלוואי אמצא מי שכבר טרח בזה וסלל דרך כבושה לרבים.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: באו לישאל בבת אחת - מבוכה בדיני חוכא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' פברואר 06, 2024 1:09 am

שו"ר במשנל"מ פי"ט מהל' שאר אבות הטומאה -
עוד אני מסתפק בהא דאמרינן דבבא לישאל עליו ועל חבירו דכבת אחת דמו אליבא דרבי יוסי אי מיירי דוקא כשאמר לו האחד לחבירו שישאל עליו הא לאו הכי אין חבירו יכול לטמא אותו משום שאלתו ומסתמא דמלתא נראה דהוי בכל גוונא אלא שאני תמיה על זה אם הלך האחד ושאל לחכם אחד וטהרו כשחזר האחר ושאל עליו ועל חבירו וכי יחזור הראשון להיות טמא משום שאלתו של זה. והנראה אצלי הוא דע"כ לא אמרינן דבבא לישאל עליו ועל חבירו דשניהם טמאים אלא לגבי השואל שמשיב לו החכם דשניהם ספק טמאים מדרבנן ולגבי השואל הוי ספק טמא מדרבנן אבל האחר אם חזר והלך לגבי חכם וטהרהו טהור גמור לכ"ע אלא דלגבי השואל הוי ספק טמא אך היכא דבאו שניהם כאחד או שאמר לחבירו שישאל ג"כ עליו כולם הוו ספק טמאים לכ"ע...

ועוד הרבה שם מעניני הספיקות הנ"ל.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: באו לישאל בבת אחת - מבוכה בדיני חוכא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' פברואר 15, 2024 12:29 am

ראובן ושמעון הלכו בשני שבילין א' טמא וא' טהור, ובאו לשאול את הרב לוי בבת-אחת, ואסרם. נתחכם ראובן, ובירר שביום האתמול הלכו שמעון ויהודה בשני שבילין אחרים ונשאלו בזאח"ז והתירום (או שלא נשאלו כלל כי ידעו הדין). כעת שואל ראובן את הרב לוי בב"א מה דינם של שמעון ויהודה, ופוסק הרב לטמאם. וממילא יכול עכשיו ראובן לתלות ששמעון הלך בשביל הטמא ואילו הוא נשאר טהור, כי כלפיו הרי שמעון טמא כבר מאתמול, וטהור יכול לתלות בטמא. אמנם שמעון ימשיך לנקוט שאף ראובן הוא טמא, כי שמעון כלפי עצמו הוא טהור ואין לתלות בו. (ואם שמעון ילך ויטבול ואח"כ ילכו שוב ראובן ושמעון בשני שבילין אחרים וישאלו בב"א, יתלה כעת שמעון את הטומאה בראובן. וכן הלאה). פלאי פלאים.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: באו לישאל בבת אחת - מבוכה בדיני חוכא

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 18, 2024 4:18 pm

שמא י"ל שהתלייה של טהור בטמא (ואפילו טהור בתלוי) זה רק במי שטומאתו מוחלטת, בודאי או בספק, ואפילו אם היא רק מדרבנן. אבל לא במי שטומאתו באה עליו משום דיני חוכא. וטעם גדול יש בדבר, שהרי מי שטומאתו אינה אלא משום חוכא, הרי היא אינה קבועה בו כלפי כו"ע, דהא יתכן שיבוא אדם שלא ידע שכבר נשאלה שאלה בב"א על שני ההולכים בשבילין, וישאל שוב עליו בלבד את הרב שעדיין לא הורה בזה כלל, ויטהר אותו.

מעל"ע, עיקר המבוכה הנ"ל באה משום שדיני טומאה וטהרה אינם נוגעים רק לאדם עצמו לידע אם טמא או טהור, אלא כו"ע בעלי דינים הם בעניינו לידע דין הנוגע בו ודין משכבו ומדרסו וכו'. ובהאי ענינא לא זכיתי להבין את דברי הגר"ז בשו"ע שלו, סי' קצ סקפ"ו, וברוך היודע ומבאר לי. ז"ל שם - דשאני בתים וקדרות שאין בהם דעת לישאל אלא שהבעלים דחדא מינייהו באים לשאול הלכך תלינן באידך דאינו בא לישאל אבל הנשים שיש בהן דעת לישאל אף שלא באה אלא אחת מהן אין לה לתלות כתמה בחברתה דמאי חזית לקלקל הך טפי מהך וכשאתה תולה בה אתה מקלקלה מה שאין כן בבתים וקדרות אין לחוש לקילקולם אלא כשנשאלים עליהם בעליהם אבל כשאין שואל ואין דורש לא איכפת לן שלא נתנה התורה אלא לישראל ולא לעצים ואבנים והלכך כשהבעלים דחדא מינייהו באים לישאל תלינן להו באידך שאין הבעלים באים לשאול. וצ"ע.

ועוד בענין האשכול ראיתי כעת בשו"ת שאילת דוד יו"ד סי' ה בהג"ה, ז"ל -
והטמא או התלוי כשבא אח"כ בעת שרוצה לטבול למנינו הראשון לשאול אם יתלה בחבירו או לא לא אדע דינו דאפשר לומר דגם לו מורים שהוא טהור כיון דהוי בזא"ז ובמה דשאל בב"א בעת שלא הי' לו צורך בה אינו מקלקל עליו כלל או דאפשר לומר כיון שכבר נזקק לטומאה אינו נטהר עד שיטהר גם מזה הספק ואף בבא לשאול אחר חבירו ג"כ לא נטהרנו מספק כיון שכבר נזקק לטומאה וחבירו שהלך בהשני חשבנו לטהור והדבר צריך אצלי תלמוד.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 221 אורחים