מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ניוול המת לצורך

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נחומצ'ה
הודעות: 1025
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

ניוול המת לצורך

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ד' פברואר 07, 2024 8:13 pm

בקשה. זו שאלה הלכתית נטו. נא לא לערב השקפה ואספקלריה...

אמש רעשה הארץ בעקבות ניוול המת [עיכוב קבורה, ורצון לנתיחת גופה, בעקבות מידע מודיעיני].

לכאורה הרצון לנתיחה הוא בעקבות חשד על חבלות, כך שיש צורך בחקירה.
היכן מצינו בהלכה השלכות לכך? [מלבד איסור הלנת המת].
בחושן משפט סימן רל"ה ישנה הלכה על קרקע שנמכרה ע"י קטן שהגדיל ומת. ו'קרוביו' טוענים שהיה קטן בשעת המכירה וממילא העיסקה בטילה
והלקוחות טוענים שהיה גדול כדת וכדין, שאין פותחים את הקבר בגלל ג' טעמים. וא' הטעמים הוא משום ניוול המת.
הנתיבות המשפט על אתר, מבאר בהרחבה מדוע נצרכנו לג' טעמים שם. וכותב שטעם ניוול המת הוא איסור רק ליורשיו ולא ללקוחות.

האם ניתן לדייק מכאן, שאין איסור בניוול המת, על מי שלא קרוביו
או שמא נאמר שהתם זה רק לפתוח את הקבר ולבדוק אם הביא סימנים, משא"כ הכא זה לנתח הגופה?

תלמיד חברים
הודעות: 261
הצטרף: א' דצמבר 25, 2022 1:20 pm

Re: ניוול המת לצורך

הודעהעל ידי תלמיד חברים » ד' פברואר 07, 2024 8:42 pm

[איני יודע אם זה לגמרי קשור, אך גם אם לא, זהו מענין לענין:]
לפני תקופה שלחתי שאלה להגאון בעמ"ס אורחותיך למדני שליט"א:
כשחייל או אזרח מבחין בערבי [שאין לו נשק ולא סכין וכו'] שמתעלל בגוף של יהודי קדוש אשר כבר נרצח.
א. האם מותר להרוג את אותו ערבי? [זה ברור שאם יש איום מצד הערבי, חייב להורגו, השאלה היא שכאן אין כל איום, אלא התעללות בגופת יהודי, האם זה מתיר הלכתית הריגה של גוי].
ב. אם התשובה שמותר או אף חייב להורגו, האם מותר לעשות כן כשעי"ז תפגע גופת הקדוש? כגון שנוהג ברכב ויכול לדרוס את הערבי אך אז גם יפגע גופו של הקדוש. והיינו באופן שאינו יכול להורגו בדרך אחרת.

ואצרף כאן את תשובתו אלי בקובץ.
קבצים מצורפים
מחבל שמתעלל בגופת יהודי מת האם אפשר או מצוה להורגו.pdf
(99.74 KiB) הורד 36 פעמים

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: ניוול המת לצורך

הודעהעל ידי מחשבה אחת » ד' פברואר 07, 2024 8:43 pm

גם אם לא נתייחס לשיקולי מדיניות הנוגעים לפיקוח נפש (החובה לבטח שרוצח לא ינוקה בגלל הרגישות לכבוד המת), עדיין יש לשקול אם אין זה דווקא כבוד המת לוודא שרוצחיו יבואו על עונשם.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ניוול המת לצורך

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 07, 2024 8:51 pm

לכאורה אין קשר בין נתיחת גופה לבין וידוא שרוצחיו יבואו על ענשם.
מה שהנתיבות משפט כותב זה שאיסור הניוול הוא דווקא על קרובים או שבנידון השאלה הניוול זה רק כשהם היורשים?

נחומצ'ה
הודעות: 1025
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: ניוול המת לצורך

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ד' פברואר 07, 2024 11:21 pm

הנתיבות כותב יורשים ומתכוון קרובים. זה היינו הך.
בשלון השו"ע שם נכתב 'קרוביו'. והנתיבות דיבר בלשון יורשים.

יבנה
הודעות: 3703
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ניוול המת לצורך

הודעהעל ידי יבנה » ד' פברואר 07, 2024 11:46 pm

כאן הביא הרבה מקורות להתיר https://www.medethics.org.il/article/%D ... %95%D7%99/.
וע״ע כאן https://www.yeshiva.org.il/midrash/459 ובפרט בסעיף 9 עוד מקורות להתיר.

נחומצ'ה
הודעות: 1025
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: ניוול המת לצורך

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ש' פברואר 10, 2024 11:59 pm

אגב הלנת המת 'לצורך'.
שמעתי שהיה גאון מפורסם שעיכבו בני משפחתו את קבורתו משך ימים
עד שיובטח מינוי בן הנפטר לרב אחריו.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: ניוול המת לצורך

הודעהעל ידי גל של אגוזים » א' פברואר 11, 2024 12:16 am

כך היתה בפטירת הכתב סופר שגדולי תלמידיו מנעו הלויה משך יומיים כדי לוודא שבנו השבט סופר ימלא מקומו [המתחדשים רצו למנות במקומו הרב פייש פישמן ואכמ"ל].


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 201 אורחים