מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דיון בספר 'נתיבות הוראה' - הלך אחר המחמיר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

דיון בספר 'נתיבות הוראה' - הלך אחר המחמיר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 21, 2024 4:59 pm

בא לידי הספר הנפלא 'נתיבות הוראה' מאת הג"ר מרדכי פטרפרוינד שליט"א, וברצוני לילך מעט בנתיבותיו ולדון בדברים.

בסימן מח האריך הגהמ"ח לבאר מהו דאמרינן "בשל תורה הלך אחר המחמיר", וראיותיו עימו שאין הכוונה בזה להלכה הידועה של ספק דאורייתא לחומרא אלא דין אחר הוא. ולעולם הדין הרגיל של ספד"א לחומרא ל"ש במחלוקת בהוראה, כי אי"ז ספק של חיסרון ידיעה במציאות, אלא צד ההיתר לעצמו עומד על כל פנים כיון שיש שהורו כמותו בהוראת חכם, ורק דמדרבנן אמרינן כלל חדש בהכרעת ההלכה 'הלך אחר המחמיר'. יעוי"ש בספר הראיות והסברות בזה. (ורק עי"ז מתבאר למה יש מקומות שהכלל הנ"ל לא תקף כגון אם יש חומרא בכל צד וכו', כי אין כאן ענין של ספק דאו' לחומרא).

בסימן מט הביא המחבר מקורות רבים דהלכה זו לילך אחר המחמיר לא נאמרה רק על מחלוקת בין חכמי הגמרא, אלא גם אם נפלה מחלוקת בין הפוסקים אחרי חתימת התלמוד, מאז ועד עתה, דינא הוא שקבעו חכמים דבשל תורה הולכים אחר המחמיר. אמנם הביא שם עוד דבאמת בעל ספר המנהיג בספרו מחזיק הבדק כ' להדיא ל"כ, אלא ס"ל דהלכה זו שייכת רק במחלוקת בין חכמי הש"ס אבל אם נחלקו חכמי הזמן שרי לילך גם אחרי המיקל. (הספר הנ"ל לא נדפס, אבל דבריו הובאו בפסק חכמי המגורשים מקאשטיליא הנדפס בס' עץ חיים למהר"ח גאגין, וחבל שאינו באוצר). אמנם הכרעת המחבר היא לא כדברי המנהיג אלא כדברי הרבה ראשונים ואחרונים שכ' דאף האידנא הלך אחר המחמיר.

בסימן נא נותן המחבר דוגמא העולה מן הענין הנ"ל, דהנה דנו חכמי הזמן אודות פתיחת בקבוקים בשויו"ט דיש מקום לאוסרם משום מתקן מנא ומחתך וכו' וכו', והנה לא רבו המתירים על האוסרים ולא נפשט הספק כלל, ואם בא אדם שאינו תלמיד ותיק וקבוע של אחד מן המתירים, וסומך על המתירים ופותח בקבוק בשבת, אין שום היתר בדבר, וזה נוגד להדיא את ההלכה הנ"ל דבשל תורה הלך אחר המחמיר, ללא שום צד היתר. ומאריך המחבר שם לדחות טענות אפשריות, כגון שהמתירים בענין זה הם מרא-דשמעתתא יותר מן האוסרים, ועוד סברות כיו"ב, ומכיון שדוחה שם טענות אלו, חזר הדבר שאין לאדם מן השורה שום היתר לנקוט כהמתירים בענין זה.

בסימן נז נוקט הגהמ"ח ע"פ הנ"ל, דאמנם יש מחלקות והוראות בהם יש להתיר אף אליבא דהאוסרים לבקש ממישהו שהוא מהמתירים לעשות הדבר בעבורו, ואין בזה משום לפני עיור ומסייע וכד', כיון דמותר להמיקל לסמוך על הוראת המתירים, אבל בנידון הבקבוקים כותב הרב לטעמיה הנ"ל דאין שום היתר לבקש מהמיקל לפתוח בקבוק, היות והדבר אסור לחלוטין מחמת האי כללא דהלך אחר המחמיר, ואין למיקל על מי לסמוך כלל, שהרי אינו תלמיד מובהק למי מהמתירים, וגם לא למד הסוגיא והוחזק לו בהיתר, וא"כ הדבר אסור עליו ועל המבקש ממנו.

עד הנה ליקטתי בקצירת האומר מתוך האריכות הגדולה שהאריך בה הספר, והרוצה לעין בדברים אין לו אלא לבקש את הספר ולהגות בו כראוי. ואני לא באתי כעת אלא למסקנת הדברים, שהרי בתוך עמי אני יושבת, וישנם רבים המקילים בזה, ופותחים בקבוקים בשבת וסומכים על המתירים, ולמרות שלא למדו סוגיא זו בעצמם (וגם אינם ברי-הכי להכריע), וגם אינם תלמידים של המתירים והמרא-דאתרא הוא לא דוקא מהמתירים וכו', והדבר מתקבל כהגון ונכון שיש הנוהגים כך ויש כך, ואילו לדעת 'נתיבות הוראה' הדבר אסור בהחלט ויש למחות בהנוהגים כן.

פשיטא שהבקבוקים הם רק דוגמא בעלמא, ולא חסר דוגמאות של מחלוקות שנפלו בין חכמי הזמן ואין בהם הכרעה ברורה, ולמרות שהנידון בהם הוא על איסור דאורייתא, יש שקבעו עצמם להקל ע"פ המתירים, ולכאו' מה יש לענות על טענתו הברורה של הרב פטרפרוינד שליט"א.

בן אליהו
הודעות: 1017
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: דיון ב'נתיבות הוראה' - הלך אחר המחמיר

הודעהעל ידי בן אליהו » ד' פברואר 21, 2024 7:41 pm

לכאורה מה שיש לענות הוא שהתפשט ההיתר. ורובא דרובא מבין שומרי שבת פותחים בקבוקים. ואף שרבים עד מאוד עושים זאת כסומא בארובה, מ"מ הרי בדיוק על זה נאמר פוק חזי מאי עמא דבר.

טענה שנייה שיש לענות היא, שאצל עדות הספרדים אכן בשאלות מן הסוג הזה התקבל הרב עובדיה זצ"ל אצל רובא דרובא מהמון העם וגם רבים מאוד מבני תורה כפוסק אחרון, ופסקיו המגיעים אל כל שדרות הציבור שומר התורה דרך צינורות שונים, ועל צבאם ספרי בנו כבוד הרב יצחק שליט"א, על מעלותיהם וחסרונותיהם, הם המילה האחרונה בשאלות מן הסוג הנ"ל. וממילא, גם לשיטתו המחודשת של הרב בעל נתיבות הוראה, יש להם משענת חזקה. שהרי לפי המצוטט בשמו אם המדובר ברבו של הנוהג היתר, מותר לו להסתמך עליו. ועולה מזה שחלק גדול מן העוקץ שבשאלה סר.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דיון ב'נתיבות הוראה' - הלך אחר המחמיר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' פברואר 21, 2024 7:54 pm

למיטב זכרוני, האריך בזה הגר"ש טל שליט"א בטל חיים כללי הוראה חלק א.

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: דיון ב'נתיבות הוראה' - הלך אחר המחמיר

הודעהעל ידי חברא » ד' פברואר 21, 2024 8:47 pm

טל חיים כללי הוראה ח''א.pdf
(3.18 MiB) הורד 36 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דיון ב'נתיבות הוראה' - הלך אחר המחמיר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' פברואר 22, 2024 12:33 am

לא ראיתי אצל הרב טל היכן הוא נוגע בשאלה הנ"ל.


בן אליהו כתב:רובא דרובא מבין שומרי שבת פותחים בקבוקים. ואף שרבים עד מאוד עושים זאת כסומא בארובה, מ"מ הרי בדיוק על זה נאמר פוק חזי מאי עמא דבר
יל"ע האם בבדיקת 'עמא דבר' אפשר לצרף גם אנשים שאינם יודעים כי בשבת אסור לברור אם לא ע"י ג' תנאים, ולא שמעו מעולם מה יש לדון על פתיחת בקבוקים, וכיו"ב.


בן אליהו כתב:וממילא, גם לשיטתו המחודשת של הרב בעל נתיבות הוראה, יש להם משענת חזקה. שהרי לפי המצוטט בשמו אם המדובר ברבו של הנוהג היתר, מותר לו להסתמך עליו
אני ציטטתי רק חלק מדבריו, הוא מאריך ומפלפל הרבה בענין זה, מה נחשב רב ותלמיד וכו' וכו'. אם כי טענתך נשמעת למעשה לאלו הנוהגים אכן כדברי הגרע"י ובנו, אבל עדיין יל"ד באלו שלא נסמכים עליהם כלל אבל פותחים בקבוקים כי הרב פישר התיר. אמנם לא הבנתי למה כתבת ששיטתו מחודשת? איזה חידוש מיוחד אתה רואה בדברים שהבאתי בשמו? לכאו' הוא נצמד להלכה הפסוקה של הלך אחר המחמיר.

אבי-העזרי
הודעות: 145
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: דיון ב'נתיבות הוראה' - הלך אחר המחמיר

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ה' פברואר 22, 2024 2:05 am

בן אליהו כתב:אכן בשאלות מן הסוג הזה התקבל הרב עובדיה זצ"ל... כפוסק אחרון

בלי כל קשר איך לנהוג למעשה, סתם מצאתי מקום לשתף בידיעה בעלמא.
סיפר לי ת"ח אחד, שלפני שנים רבות שמע בעצמו מחכם שלום כהן זצ"ל על פתגמא דנא, שהוא איסור תורה.
כשסיפר לי זאת היה זה ממש בחדשים האחרונים לחייו, ואז הוסיף: מעניין האם מאז השתנתה דעתו.
כעבור זמן קצר סיפר לי, שביקש מחתנו שלו (שהיה מקורב מאד להגר"ש), שישאל אותו על הענין. וחזר חתנו עם תשובה 'איסור תורה'.

שומר
הודעות: 1174
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: דיון ב'נתיבות הוראה' - הלך אחר המחמיר

הודעהעל ידי שומר » ה' פברואר 22, 2024 5:37 am

רוב חכמים שייך רק בסנהדרין . בחכמי ישראל . מי יודע מה הרוב . יש הרבה חכמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דיון ב'נתיבות הוראה' - הלך אחר המחמיר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' פברואר 22, 2024 9:33 am

עושה חדשות כתב:לא ראיתי אצל הרב טל היכן הוא נוגע בשאלה הנ"ל.

פרק שלם (מעמ' רנא עד עמוד שכז) בגדרי הסתמכות על חכם.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דיון ב'נתיבות הוראה' - הלך אחר המחמיר

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 22, 2024 10:26 am

על איזו פתיחת בקבוקים [סוג פקק] מדובר כאן? מתכת או פלסטיק?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דיון ב'נתיבות הוראה' - הלך אחר המחמיר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' פברואר 22, 2024 11:08 am

צופה_ומביט כתב:על איזו פתיחת בקבוקים [סוג פקק] מדובר כאן? מתכת או פלסטיק?

מבחינת עצם הדיון - אין הבדל.
יש אוסרים את שניהם מדאורייתא, ויש מתירים את שניהם לכתחילה, ויש המחלקים.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דיון ב'נתיבות הוראה' - הלך אחר המחמיר

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 22, 2024 11:25 am

עזריאל ברגר כתב:מבחינת עצם הדיון - אין הבדל.
יש אוסרים את שניהם מדאורייתא, ויש מתירים את שניהם לכתחילה, ויש המחלקים.

לכאורה יש הבדל מצד "רבו המתירים על האוסרים".
כלומר לא די במה ש"בשניהם יש אוסרים ויש מתירים", אלא העיקר הוא "ויש המחלקים", שיכול - גם אם בפקק הראשון רבו האוסרים על המתירים - להעמיד את הפקק השני בגדר רבו המתירים על האוסרים.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דיון ב'נתיבות הוראה' - הלך אחר המחמיר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' פברואר 22, 2024 2:19 pm

בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב:לא ראיתי אצל הרב טל היכן הוא נוגע בשאלה הנ"ל.
פרק שלם (מעמ' רנא עד עמוד שכז) בגדרי הסתמכות על חכם.
הפרק עוסק בעניני מרא דאתרא, וכן קבלת פוסק מסויים בקביעות. ועוד כיו"ב. לא הנידון שלנו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 230 אורחים