מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביאור כוונת השל"ה בטעם קריאת הלל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סתם שמרל'
הודעות: 8
הצטרף: ה' מרץ 25, 2021 12:00 pm

ביאור כוונת השל"ה בטעם קריאת הלל

הודעהעל ידי סתם שמרל' » ג' מרץ 26, 2024 2:49 pm

כתב השל"ה (מסכת תמיד פרק נר מצוה אות קט"ז) בביאור כוונת הגמ' בשבת [קי"ח.] וז"ל: 'אמר רבי יוסי יהא חלקי מגומרי הלל בכל יום, איני, והאמר מר הקורא הלל בכל יום הרי זה מחרף ומגדף, כי קאמרינן בפסוקי דזמרא, עד כאן. וזה לשון רש"י 'הרי זה מחרף ומגדף', שנביאים הראשונים תקנו לומר בפרקים לשבח והודיה כדאמרינן בערבי פסחים [פסחים קי"ז.] וזה הקוראה תמיד בלא עתה, אינו אלא כמזמר שיר ומתלוצץ, עכ"ל - ומאחר ששבעים פנים לתורה, אומר אני גם כן דעתי הקלושה בביאור זה המאמר. כי זמן אמירת הלל דוקא במועדים שהם זכר ליציאת מצרים, ונקרא הלל המצרי, שאמרו דוד ברוח הקודש על יציאת מצרים. ואז כשאנו משבחים השם יתברך בעת הפלא שעשה נפלאות, אז נאמרים מאתנו השבחים והתארים הנזכרים שם מצד הפעולות. אבל כשאומרם ביום שאינו זכר ליציאת מצרים, נמצא האומרם לא ימנע מחלוקה, או אמרם מצד השגה בהם דרך ראות נבואיי, ואנחנו חסרים מזה בעוונותינו הרבים, או אמרם מצד השבח מצד עצמו שמשבחו יתברך, ואין לך חירוף וגידוף בעולם מזה, לומר דבר שהוא חסרון בחקו, כי הוא בבחינת עצמותו פשוט. ומה שאומרים הלל בראש חודש, משום שמקביעות ראש חודש נמשך זמן המועדים, כמו שכתוב (בראשית א, יד) 'והיו לאותות ולמועדים'".
ולא ירדתי לעומק דעתו שהרי גם בחנוכה קבעו לומר הלל מפני הנס שנאמר בה ללא קשר ליצא"מ (ואף לגבי ר"ה, יוה"כ ופורים אמרי' שם בגמ' טעמים אמאי לא תיקנו בהם הלל ולא משום טעמו)...

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ביאור כוונת השל"ה בטעם קריאת הלל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' מרץ 26, 2024 3:20 pm

הרי כתב כאן השל"ה להדיא שיש צד לומר הלל שלא מצד יצי"מ - אלא על נס אחר - והיינו מצד השגה נבואית שיש לומר הלל על הנס המסוים האחר [או במועד אחר כגון ר"ה, כצ"ל], וחכמים שתיקנו אמירת הלל בחנוכה היו בעלי השגה כזו [וכידוע הביאור על "לשנה אחרת קבעום"], ולכן עליהם אין להקשות מאומה.
אבל שאדם אחר יאמר מעצמו הלל בכל יום - הוא אינו יכול לתלות בהשגה נבואית וממילא נשאר רק חירוף כפי שמסביר.
מה שכתב לגבי שאר מועדים שהם זכר ליצי"מ, היינו שבמועדים אלה פשוט שיש לומר הלל, שכן דוד אמרו ברוה"ק על יצי"מ והוא הלל המצרי. אבל להדיא לא שלל בזה אמירת הלל על נס אחר מצד השגה נבואית.
כנ"ל מתוך דבריו בס"ד.

אמנם עדיין צ"ע לפי"ז מה הקשתה הגמרא מדוע לא אומרים הלל בר"ה ויוכ"פ ופורים, וכי באים אנו להקשות על אנשי כנסה"ג או חכמים הקדמונים? נימא פשוט שראו בהשגה הנבואית שימים אלו לא שייכים לאמירת הלל ותול"מ. מה צריך למשקל ולמטרי בזה בכלל, ולומר טעמים מדעתנו. [ואין לומר שאלו טעמים להשגה הנבואית, דעד כמה שההשגה הנבואית קובעת, הרי כל מועד לגופו מצד עניינים הנסתרים שבו, ואין לנו להמציא טעמים מדעתנו לאותה השגה, ק"ו לאומרם בדרך שאלה ותשובה, להקשות מדוע לא אומרים הלל ולתרץ באיזה טעם].
וסימנך: הרי כל הלומד את הגמרא הזו מבין פשוט שיש כללים קבועים והגיוניים לאמירת הלל, ובהם גופא דנה הגמרא לברר אותם מהם בדיוק. ולא עולה על דעת לומד הגמרא שהלל על מועד שאינו קשור ליצי"מ - תלוי בקביעה "שרירותית" שמצד השגה נבואית.
זאת ועוד, כאשר אומרת הגמרא על פורים שאין אומרים הלל על נס שבחו"ל שואלת הגמרא מהלל על יצי"מ, והרי לשל"ה עיקר הלל נתקן על יצי"מ, ואיזה צד יש שלא לומר עליה, גם אם ננקוט שבשאר נסים אין אומרים על נס שבחו"ל [דהיינו שזה חלק מההשגה הנבואית לגבי הלל על שאר נסים].

לכן יש עדיין להעמיק בהבנת דברי השל"ה, ולא באתי כאן אלא לתת התחלה וכיוון בס"ד.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 232 אורחים