עמוד 1 מתוך 1

שאלה בהלכות קר"ש

פורסם: ה' מרץ 28, 2024 7:23 am
על ידי HaimL
עפ"ר קשה לי להתפלל במרוצה, כמנהג חלק מהאשכנזים, בחיתוך הדיבור כראוי. וכאשר הש"צ מגיע לחתימת אהבת עולם, אני עומד, במקרה הטוב, סמוך לחתימה. וכאשר העולם קוראים את שמע, כתוב בפוסקים שצריך לשתף א"ע עמהם, שלא יהא נראה ככופר. ולכן אני מעביר יד על העיניים כמוהם. אבל אחר כך אני חותם את הברכה וצריך לקרוא קר"ש ג"כ בהעברת היד על העיניים, ובקול רם. וייתכן שיש בזה צד חשש של הקורא שמע שמע, דנראה כמודה בשתי רשויות. וכמובן שא"א לשהות איזה זמן, כי אז לא אתפלל עם הציבור, וכמעט ודאי שלא אסיים להתפלל לפני שמגיע הש"ץ לשומע תפילה. והעצה היחידה שמצאתי לזה היא לקרוא את שמע בלחישה ובעצימת עיניים, בלי העברת היד על העיניים, נגד המנהג הפשוט. ומהי הדרך הנכונה.

Re: שאלה בהלכות קר"ש

פורסם: ה' מרץ 28, 2024 4:06 pm
על ידי יבנה
כל האיסור לומר ב׳ פעמים שמע מיירי באופן שאומרם רצופים וכמ״ב סי׳ ס״א ס״ק כ״ב, ולכן כיון שאינך יכול למהר קצת ולומרו עם הציבור תוכל לומרו כשתגיע לשם בעוד כמה שניות. ואם קרה שהצלחת לצמצם בדיוק א׳ אחרי השני ואינך יכול לחכות כמה שניות, תקרא את השני בלחש וכדין מי שלא כיוון בפעם הראשון במ״ב סי׳ ס״ג ס״ק י״ד. ומטעם זה גם אל תכסה ביד את עיניך, שאינו מעכב כלל והוא רק למנוע ממנו להסתכל בדברים אחרים וכשו״ע סי׳ ס״א ס׳ ה׳, ולזה אפשר פשוט לסגור את העינים.

Re: שאלה בהלכות קר"ש

פורסם: ה' מרץ 28, 2024 6:26 pm
על ידי תורת המן
HaimL כתב:עפ"ר קשה לי להתפלל במרוצה, כמנהג חלק מהאשכנזים, בחיתוך הדיבור כראוי. וכאשר הש"צ מגיע לחתימת אהבת עולם, אני עומד, במקרה הטוב, סמוך לחתימה. וכאשר העולם קוראים את שמע, כתוב בפוסקים שצריך לשתף א"ע עמהם, שלא יהא נראה ככופר. ולכן אני מעביר יד על העיניים כמוהם. אבל אחר כך אני חותם את הברכה וצריך לקרוא קר"ש ג"כ בהעברת היד על העיניים, ובקול רם. וייתכן שיש בזה צד חשש של הקורא שמע שמע, דנראה כמודה בשתי רשויות. וכמובן שא"א לשהות איזה זמן, כי אז לא אתפלל עם הציבור, וכמעט ודאי שלא אסיים להתפלל לפני שמגיע הש"ץ לשומע תפילה. והעצה היחידה שמצאתי לזה היא לקרוא את שמע בלחישה ובעצימת עיניים, בלי העברת היד על העיניים, נגד המנהג הפשוט. ומהי הדרך הנכונה.

בשו"ע כתב רק שיאמר המילים שאתה אומר אז בניגון של ק"ש.

Re: שאלה בהלכות קר"ש

פורסם: ה' מרץ 28, 2024 9:53 pm
על ידי יבנה
תורת המן כתב:
HaimL כתב:עפ"ר קשה לי להתפלל במרוצה, כמנהג חלק מהאשכנזים, בחיתוך הדיבור כראוי. וכאשר הש"צ מגיע לחתימת אהבת עולם, אני עומד, במקרה הטוב, סמוך לחתימה. וכאשר העולם קוראים את שמע, כתוב בפוסקים שצריך לשתף א"ע עמהם, שלא יהא נראה ככופר. ולכן אני מעביר יד על העיניים כמוהם. אבל אחר כך אני חותם את הברכה וצריך לקרוא קר"ש ג"כ בהעברת היד על העיניים, ובקול רם. וייתכן שיש בזה צד חשש של הקורא שמע שמע, דנראה כמודה בשתי רשויות. וכמובן שא"א לשהות איזה זמן, כי אז לא אתפלל עם הציבור, וכמעט ודאי שלא אסיים להתפלל לפני שמגיע הש"ץ לשומע תפילה. והעצה היחידה שמצאתי לזה היא לקרוא את שמע בלחישה ובעצימת עיניים, בלי העברת היד על העיניים, נגד המנהג הפשוט. ומהי הדרך הנכונה.

בשו"ע כתב רק שיאמר המילים שאתה אומר אז בניגון של ק"ש.

בתה״ד סי׳ ג׳ כתב:
מכל מקום ראיתי בני אדם מן המדקדקים, כשהיו עומדים בקריאת שמע ובברכותיה, שהיו עוצמים עיניהם, והיו מנגנים בתיבה אחת או שתים שהיו אומרים בלאו הכי באותו פעם – בניגון הציבור בפסוק ראשון, כדי שיהא נראה כאלו קורא עמהן:

Re: שאלה בהלכות קר"ש

פורסם: ה' מרץ 28, 2024 10:16 pm
על ידי במסתרים
תורת המן כתב:בשו"ע כתב רק שיאמר המילים שאתה אומר אז בניגון של ק"ש.

ויש מן האחרונים שהוסיפו שבזה"ז יתן ידו על עיניו, עיין כף החיים סק"ז
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 34&hilite=