מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה לא בכה יוסף על משכן שילה שבחלקו של בנימין?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

למה לא בכה יוסף על משכן שילה שבחלקו של בנימין?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' דצמבר 29, 2011 8:09 am

מה,יד ויפל על צוארי בנימין אחיו ויבך ובנימין בכה על צואריו.

ופירש"י: ויפל על צוארי בנימין אחיו ויבך - על שני מקדשות שעתידין להיות בחלקו של בנימין וסופן ליחרב. ובנימין בכה על צואריו - על משכן שילה שעתיד להיות בחלקו של יוסף וסופו ליחרב.

ומטו להקשות בשם מרן רי"ז הלוי מהא דאיתא בזבחים קיח,ב: אמר רבי בשלשה מקומות שרתה שכינה בישראל בשילה בנוב וגבעון ובבית עולמים, ובכולן לא שרתה אלא בחלקו של בנימן שנאמר חופף עליו כל היום ובין כתפיו שכן, כל חפיפות לא יהיו אלא בחלקו של בנימן. ופריך מהא דכתיב (תהילים עח) וימאס באהל יוסף ובשבט אפרים לא בחר, הרי שהיה משכן שילה בחלקו של יוסף. ומשני, שהיה כמו בבית עולמים, שרצועה יוצאת מחלקו של יהודה... והיתה רצועה יוצאה מחלקו של יוסף ונכנסת לחלקו של בנימן ובה היה המזבח בנוי וכו' דכתיב תאנת שילה.

ולפי"ז נמצא דמשכן שילה היה בעיקרו בחלקו של בנימן, וא"כ מדוע לא בכה יוסף על צוארי בנימן גם על חורבן שילה.

והנה בגמ' זבחים שם איתא: רבי אבהו אמר דהא דבמשכן שילה נאכלין קדשין בכל הרואה זה בזכות יוסף שלא רצה לזון עיניו בדבר שאינו שלו. חזינן דזכותו של יוסף היא עמידת משכן שילה, ובאמת נקרא בלשון הפסוק 'אהל יוסף' כמבואר שם בגמ', וזה לכו"ע. ואשר על כן אף אם נימא דהיה בחלקו של בנימין, מ"מ היה בזכות יוסף, וכן היה אף שייך לחלקו ולכן בכה בנימין על חורבנו.

וביותר נראה דחזינן דסנהדרין בחלקו של יוסף וכמו שהיה בבית עולמים בחלקו של יהודה. ונראה שזה שנקבע שם מקומו של הסנהדרין היינו משום שזה הגורם להשראת השכינה, דסנהדרין וביהמ"ק תליא זב"ז, ומי שסנהדרין בחלקו הוא הגורם להשראת השכינה, והא דכל חפיפות לא יהו אלא בחלקו של בנימן, היינו דזה הוא מקום השראת השכינה. ואשר על כן חורבן שילה הוא חורבן שמתיחס ליוסף אף לפי רבי שמקום המשכן היה בחלקו של בנימן.

אמנם נראה עוד, דחלוק חורבן משכן שילה מחורבן בית עולמים לגבי בכיה, דהנה מהר"ץ חיות במגילה שם הקשה, וז"ל: איני יודע מה היה לו לבכות הרי על פי התורה היה עתיד להיחרב, ועיקר מצות התורה שיבנה מקדש בירושלים, ועי"ז היה על משכן שילה דין במה, ומה בכיה שייך על ענין זה שמוכרח ונצטוונו עפ"י ד'.

ונראה, דבאמת מצד מה שנעתק מקום השראת השכינה משילה לבית עולמים לא היה סיבה לבכיה, ולכן לא בכה יוסף על צוארי בנימן על ענין זה. אכן מ"מ היה במשכן שילה ענין של חורבן וכמו שמבואר בגיטין ט,א מפני מה חרבה שילה מפני שהיו בה שני דברים גילוי עריות ובזיון קדשים, ע"ש. וכן מבואר בקראי: ויטש משכן שילה אהל שכן באדם ויתן לשבי עזו ותפארתו ביד צר (תהילים עח).

ונראה דעיקר החורבן היה על בחירת מקום השכינה בגבולו של יוסף דע"י שנעתק ממקומו הופקעה בחירה זו ונבחר גבולו של יהודה, וכך מפורש בפסוק: וימאס באהל יוסף ובשבט אפרים לא בחר ויבחר את שבט יהודה את הר ציון אשר אהב (שם).

ואשר לפי"ז מבואר דעיקר חורבן משכן שילה היה כלפי שבט יוסף שהופקע כל כוחו של יוסף בהשראת השכינה, וכדחזינן שמכוחו היו אוכלים קדשים בכל הרואה יותר ממה שהיה אח"כ בירושלים, ונקרא על שם זה 'תאנת שילה', כמבואר בגמ' שם שמתאנחים על כך כאשר רואים את שילה. אמנם בנוגע לשבט בנימן אין כאן בכיה דכך הוא סדר הדברים בהבטחה שתהא שכינה תמיד בחלקו, שקודם תהא במשכן שילה, ואח"כ תהא בבית עולמים, ורק על חורבן בית עולמים בכה יוסף על צוארי בנימן.

ואילו חורבן בית עולמים היה דוקא חורבן לבנימן, ולא ליהודה, כיון דלא הופקע בזה כלל חלקו של יהודה, דנשארה בחירה עולמית בשבט יהודה, והיה החורבן על עצם השראת השכינה, וחורבן זה הוא חורבן המתיחס לשבט בנימן.

ויש להוסיף בזה עוד, שבכיה שייכת רק על דבר שהוא נצחי ועומד לדורות ולא על מאורע זמני, ולכן בית שני שחורבנו בתמידות עד כי יבא שילה, חורבן זה גורם לבכיה על צוארו של בנימן. ואף גם חורבן בית ראשון, דחזינן דצום ט' באב הוא על חורבנו, היינו משום חמישה דברים שהיו בבית ראשון ולא היו בבית שני, כמבואר ביומא כב,ב (ואחד מהם שכינה), ואף שנבנה בשנית, מ"מ נשאר חורבן לדורות במה שלא חזר להיות כמו ביהמ"ק הראשון ולכן יוסף בכה אף על חורבנו.

אמנם אף שבית עולמים היה גדול ונכבד יותר משילה, מ"מ דבר אחד היה בשילה שלא חזר בבית עולמים, שהיו נאכלין קק"ל בכל הרואה, וע"ז יש לבכות כיון שזה אבל נצחי. אכן זה הרי היה מצד יוסף כמבואר בגמ' שם שע"י שלא רצה לזון עיניו במה שאינו שלו, זכה במשכן ולא מכח בנימן, ולכן בכיה זו בכה יוסף על צוארי בנימן. (מתורת אאמו"ר שליט"א).

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: למה לא בכה יוסף על משכן שילה שבחלקו של בנימין?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ש' אוגוסט 15, 2020 9:58 pm

הדברים נפלאים מאד, ייש"כ גדול.
(בתחילה שראיתי את הדברים היה חידוש בעיני לפרש קרא דתהלים ויבחר בשבט יהודה כו', על הסנהדרין, אך שו"ר בספרי וזאת הברכה סי' שנ"ב וז"ל ומה ת"ל לא יסור שבט מיהודה כו' זו לשכת הזית שניתנה בחלקו של יהודה שנאמר ויטוש באהל יוסף וגו' ויבחר בשבט יהודה עכ"ל. הרי מבואר להדיא שזהו הבחירה שהיתה לשבט יהודה במקדש ולא קאי על הלשכות והעזרות כו'.)

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: למה לא בכה יוסף על משכן שילה שבחלקו של בנימין?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אוגוסט 15, 2020 10:47 pm

כיון שעלה, אעלה עוד דברים הנוגעים למשכן שילה ולפרשתין, ושייכי במקצת לדברים דלעיל.

עליה לרגל במשכן שילה


[א] כתב הרמב"ן (טז, ט), וז"ל,
אמר שלש פעמים בשנה יראה כל זכורך במקום אשר יבחר (דברים יב, ה), ולא ידעתי אם לומר כי לאחר שיבנה בית המקדש לא נאסף להקריב קרבנות הרגלים אלא במקום ההוא אשר יבחר ה', כטעם שיאמר לא תוכל לזבוח את הפסח באחד שעריך, או שיבאר כאן שלא יתחיבו לעלות לרגל עד אשר יבחר השם מקום לשכנו שם.

ומבואר בדברי הרמב"ן שנסתפק בפירוש הפסוק 'במקום אשר יבחר', האם הכוונה היא שלעולם הקריבו את קרבנות כל הרגלים גם קודם בנין בית הבחירה בירושלים, ובא ללמדנו שלאחר בנין בית הבחירה שוב אין מקריבים אלא בירושלים, או שכוונת הפסוק היא שאכן לא היתה מצות עליה לרגל לפני שבחר ה' מקום לשכנו שם, ולא עלו לרגל קודם בנין הבית.

והנה להך גיסא ד'במקום אשר יבחר' היינו תנאי בקיום מצות עליה לרגל, יש לדון אם היה קיום מצות עליה לרגל בשילה, שהרי מצינו בספרי כאן (פיסקא קכט): במקום אשר יבחר ה' לשכן שמו שם, זו שילה ובית עולמים . והיינו שבניגוד לנוב וגבעון שהמשכן היה שם לא בתורת בחירת המקום, בשילה היה זה מצד בחירת המקום. ועי' בספר זרע אברהם על הספרי (פרשת כי תבא פיסקא רחצ).
ועי' באדרת אליהו כאן שההגדרה של בחירת המקום היא בכך שנאסרו הבמות, והיינו שנקבע שהמקום גורם ואין בלתו, וזה היה בעת משכן שילה ולא בנוב וגבעון.

והמלבי"ם בתחילת פרשת כי תבוא הוסיף לבאר החילוק בין נוב וגבעון למשכן שילה, וז"ל,
כי שילה נבחר ע"י יהושע וכל הזקנים ועמהם כל קהל ישראל כמ"ש (יהושע יח א) ויקהלו כל עדת ב"י שילה וישכינו שם את אהל מועד, ובפ' משפטים ותשא כתיב תביא בית ה', ושילה נקרא בית ה' דכתיב ותביאהו בית ה' שלו (ש"א א כד) מפני שהיה בנין אבנים, ומה שנאמר ויטש משכן שלו (תהלים עח) מפני שהגג היה מיריעות שעשה משה, משו"ה נקרא ג"כ משכן, וכ"ש שהבהמ"ק שבירושלים שנקרא מקום אשר יבחר ובית ה', אבל נוב וגבעון לא נקראו מקום אשר יבחר ה' רק במה גדולה, וגם לא בית ה' כי לא היו שם רק הקרשים והיריעות מאהל מועד שהיה במדבר.

ועי' מהרש"א שבועות (טו, א) בתו"ד,
והיינו משום דבמשה לא היה למשכן שום קביעות מקום ולא הוה צריך לקדש המקום בהיקף ב' תודות ובשירי מנחה אלא שהמשכן נתקדש במשיחה, אבל בימי יהושע שנתקדש משכן שילה שהוא מקרי מנוחה בקביעות מקום והיה אבנים מלמטה כו' כדאיתא פ"ב דזבחים ע"כ הוה צריך לקדש המקום.

ולפי דברי המהרש"א והמלבי"ם יתבאר היטב לשון הכתוב ביהושע (ט, כז): וַיִּתְּנֵ֨ם יְהוֹשֻׁ֜עַ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא חֹטְבֵ֥י עֵצִ֛ים וְשֹׁ֥אֲבֵי מַ֖יִם לָֽעֵדָ֑ה וּלְמִזְבַּ֤ח ד' עַד־הַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה אֶל־הַמָּק֖וֹם אֲשֶׁ֥ר יִבְחָֽר. ולפי האמור יש לומר שהמכוון הוא על משכן שילה. [וראה בפי' רד"צ הופמן כאן].

[ב] והנה מובא בשם מרן הגרי"ז זצ"ל שהביא ראיה מהא דכתיב בתהילים (קכב, ג) ירושלים הבנויה כעיר כחברה לה יחדיו. ופירש"י, ירושלם הבנויה כשיבנה שלמה בני בית המקדש וכו' תהא בנויה בשכינה ומקדש וארון ומזבח, כעיר שחברה לה יחדיו כשילה, ובקרא שם כתיב ששם עלו שבטים שבטי קה עדות לישראל להודות לשם ה', וביאר הכונה דירושלים יהא דומה לשילה בתורת מקדש שלו בזה שיהיה בו מצות עליה לרגל כמו בשילה ולא כבגלגל ונוב וגבעון, דהרי הא דכתיב ששם עלו שבטים וגו' היינו מצות עליה לרגל.

ובנו הגר"מ הלוי זצ"ל הוסיף להביא ראיה מקרא דריש שמואל (א, ג) דכתי' ועלה האיש ההוא מעירו ימים ימימה להשתחות ולזבח לה' צבאות וגו' ופירש"י ועלה האיש לשון הוה הוא היה עולה מזמן מועד למועד לשילה וכו' הרי להדיא דדעת רש"י דבזמן משכן שילה הי' מצות עליה לרגל, וע"ש ברלב"ג שכתב ולזבוח, הם שלמי שמחה ושלמי חגיגה עכ"ל. הרי מפורש כדעת רש"י דנתחייבו במצות שמחה ועליה לרגל והקרבת הקרבנות בשילה, וכבר הביא ראיה זו בספר פנים יפות (סוף פ' פנחס: כט, לט) מדברי רש"י.

אמנם באמת כבר העירו שהרד"ק שם בפירוש הראשון כתב: מימים ימימה - משנה לשנה כמו ושמרת את החקה הזאת למועדה מימים ימימה.

ונראה שהרד"ק לשיטתו בפירושו למלכים (א ח, יג), וז"ל,
לשבתך עולמים - כי גלגל ושילה ונוב וגבעון לא היו עולמים כי לא היו הם המקום הנבחר אשר נאמר עליו אל המקום אשר יבחר ה' כי אם זה המקום שהוא הר המוריה שעקד אברהם אבינו את יצחק בנו עליו וקראו ה' יראה ואומר בהר ה' יראה כי באותו ההר יראה לדורות ודוד כשראה שנעתר שם וירד שם על עולתו אש מן השמים ידע כי הוא המקום הנבחר ואמר זהו בית האלהים וזה מזבח לעולה לישראל.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: למה לא בכה יוסף על משכן שילה שבחלקו של בנימין?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוגוסט 15, 2020 10:52 pm

האם הסוגיא בחגיגה ו. אינה מורה בפירוש על דין עליה לרגל לשילה?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: למה לא בכה יוסף על משכן שילה שבחלקו של בנימין?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אוגוסט 15, 2020 11:08 pm

עושה חדשות כתב:האם הסוגיא בחגיגה ו. אינה מורה בפירוש על דין עליה לרגל לשילה?

אכן כן. עי' בספר דף על הדף שם שציין הרבה,
וראה עוד במאמרו של הגאון רבי עזרא אלטשולר על מצות הקהל בקובץ מוריה רכו - ח, תשנ"ד, עמ' מב.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: למה לא בכה יוסף על משכן שילה שבחלקו של בנימין?

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' אוגוסט 16, 2020 1:06 am

עיקר הענין בבכיה זו הוא על מה שיכולה שנאת חינם לגרום, והכירו בזה כעת שנפגשו אחר הפרידה שבאה מכח שנאת האחים ליוסף, ולכן אז דוקא בכו על המקדש שנחרב מכח שנאת חינם ובין אדם לחבירו. כך שמעתי ממו''ר הגר''י שוורץ שליט''א.
מובן אם כן שאין מה לבכות על חורבן משכן שילה שנחרב על עוונות שבין אדם למקום.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 277 אורחים