מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חיוב נשים בצומות למה לא הוי הז"ג

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יוסי 10
הודעות: 75
הצטרף: ה' נובמבר 03, 2011 9:44 pm

חיוב נשים בצומות למה לא הוי הז"ג

הודעהעל ידי יוסי 10 » ה' ינואר 05, 2012 8:52 pm

הנה גם נשים חייבות בצומות, לבד ממעוברות ומיניקות שלא צמים, למעשה, ישנם הרבה נשים גם מעבר לזה שלא צמות, כיון שנשים בימינו חלושות, אבל בעיקרו של דבר גם נשים בכלל חיוב הצום.

ויש לשאול, למה לא נימא שמצות הצום הוי מצוה שהזמן גרמא ויפטרו,

וי"ל של"ח עשה אלא ל"ת שחייבות גם בהז"ג,ויש כאן איסור לאכול,

ובאמת השאלה מה יקבע אם זה איסור או עשה, אולי נימא שגדר הצום מצוה לצום,וכנראה תליא האם החובה היא עשית פעולה או הימנעות מפעולה, עשית פעולה זה עשה, והימנעות מפעולה זה נחשב כל"ת, וע"כ צום חשיב ל"ת שזה המנעות מאכילה.

כמדומני שיש ג"כ איזכור שמצוה דרבנן חיבות גם בהז"ג, יש לברר ד"ז.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: חיוב נשים בצומות למה לא הוי הז"ג

הודעהעל ידי מורה צדק » ו' ינואר 06, 2012 11:04 am

ושמא תאמר שגם שבת זה מצוה שהזמן גרמא?

ביום הצום יש איסור לאכול, ואין מצוה שלא לאכול, ולכן בהיות ואין זה מצו"ע לא אמרינן דנשים פטורות משום שהזמן גרמא.

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: חיוב נשים בצומות למה לא הוי הז"ג

הודעהעל ידי כהן » ו' ינואר 06, 2012 1:30 pm

מצוה דרבנן שהז"ג נחלקו בזה רש"י ותוס' ברכות ד"כ ע"ב
אכן ודאי זהו רק כלל, אך יתכן שבמצות מסוימות רצו לחייבם, וכמו היכן שהיו באותו הנס, ועדין צ"ע. וגם דא"כ, נשים אין חיובם לעולם מדברי קבלה, ושאני מאנשים, שבשעת צרה חייבים מד"ק, לדעת הרמב"ן.

ועי' מ"ב תר"מ שעה"צ מ"ח, שכתב דאונן חייב לצום, כיון דלית ביה מעשה. ולכא' הרי רק ממצות פטור, ומה צריך לטעם דהוי שוא"ת, אכן יש סוברים דאונן פטור ג"כ מאיסורים דשוא"ת כדוגמת בל יראה.

אב-י
הודעות: 99
הצטרף: א' דצמבר 18, 2011 8:04 pm

Re: חיוב נשים בצומות למה לא הוי הז"ג

הודעהעל ידי אב-י » ש' ינואר 07, 2012 10:50 pm

בפשטות התירוץ הוא שהם חייבות לצום, מפני שאף הם היו בכל הצרות שאירעו אז שלכך נקבו הצומות.

ירושלמי
הודעות: 366
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 9:58 pm

Re: חיוב נשים בצומות למה לא הוי הז"ג

הודעהעל ידי ירושלמי » ש' ינואר 07, 2012 10:51 pm

מורה צדק כתב:ושמא תאמר שגם שבת זה מצוה שהזמן גרמא?

ביום הצום יש איסור לאכול, ואין מצוה שלא לאכול, ולכן בהיות ואין זה מצו"ע לא אמרינן דנשים פטורות משום שהזמן גרמא.


לאט לך, הרב יוסי דן בשאלה זו גופא, יש לך הוכחה לחקירתו?
יוסי 10 כתב:ובאמת השאלה מה יקבע אם זה איסור או עשה, אולי נימא שגדר הצום מצוה לצום,וכנראה תליא האם החובה היא עשית פעולה או הימנעות מפעולה, עשית פעולה זה עשה, והימנעות מפעולה זה נחשב כל"ת, וע"כ צום חשיב ל"ת שזה המנעות מאכילה.


ואולי יש להוכיח מיוהכ"פ, דלשון הרמב"ם הא (א' שביתת עשור ד') "מצות עשה אחרת יש ביום הכפורים והיא לשבות בו מאכילה ושתיה שנאמר תענו את נפשותיכם. מפי השמועה למדו אי זה הוא ענוי שהוא לנפש זה הצום. וכל הצם בו קיים מצות עשה. וכל האוכל ושותה בו בטל מצות עשה ועבר על לא תעשה שנאמר כי כל הנפש אשר לא תעונה בעצם היום הזה ונכרתה".

וקצת משמע דהפשטות היא מצות עשה לצום, "עינוי", רק שהאופן לענות הוא באמצעות אי אכילה. וביוהכ"פ נתחדש דאם עבר ואכל, עובר גם על לת"ת דכתי' ונכרתה, אך לעולם יסוד הענין הוא מ"ע דעינוי, וא"כ קמה וגם ניצבה קושיית פותח האשכול.

ס''ק
הודעות: 199
הצטרף: ה' דצמבר 15, 2011 1:28 pm

Re: חיוב נשים בצומות למה לא הוי הז"ג

הודעהעל ידי ס''ק » ב' ינואר 09, 2012 12:46 pm

יוסי 10 כתב: למעשה, ישנם הרבה נשים גם מעבר לזה שלא צמות, כיון שנשים בימינו חלושות,

מה באמת המקור למנהג מוזר זה? [ונוהג בעיקר בירושלים ת"ו]
וכמדומני שראיתי שהזכירו הגר"א דויטש ממעלה אדומים בקונטרס הלכות על י''ז בתמוז, אבל לא שמענו ולא ראינו שום רמז ומקור לזה בדברי הפוסקים שבכל הדורות- [ז.א. שנעלמו מעיני]

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חיוב נשים בצומות למה לא הוי הז"ג

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' ינואר 09, 2012 2:35 pm

המקור? איני יודע, אבל ידועה אמרת הכנף המיוחסת להגרי"י פישר, ראב"ד ירושלים...

המצפה לישועה
הודעות: 65
הצטרף: א' דצמבר 11, 2011 11:14 am

Re: חיוב נשים בצומות למה לא הוי הז"ג

הודעהעל ידי המצפה לישועה » ג' ינואר 10, 2012 12:43 am

אף אם צום נחשב מצות עשה שהזמן גרמא מכל מקום נשים אינם פטורות רק ממצוות עשה שהזמן גרמן שהם בקום עשה, אבל מצוות שהם בשב ואל תעשה חייבות.
כמבואר בשו״ת מהרש״ם (ח״א סי״ד ד״ה אבל מ״ש הי״ש), שאשה חייבת במצות עשה שהזמן גרמא שאין בה מעשה.

יוסי 10
הודעות: 75
הצטרף: ה' נובמבר 03, 2011 9:44 pm

Re: חיוב נשים בצומות למה לא הוי הז"ג

הודעהעל ידי יוסי 10 » ג' ינואר 10, 2012 2:19 am

זמן מה לא נכנסתי לפורום, עתה שנכנסתי,ראיתי שהאשכול צמח,העלה ציצים ופרחים.

חבל, שכשרוצים להגיב, לא ניתן לראות את דברי המגיבים, כך קשה לראות מה נכתב,כשרוצים להגיב, וכן את שמות הניקים שאליהם רוצים להתיחס.

יש פורומים שכשמגיבים, ניתן לראות את כל הנכתב בעמוד.

לגבי הטענה ששיכת כאן הסברה שאף הן היו באותו הנס, נהנתי מהרעיון, אבל נראה של"ד, שהרי בעצם בכל מצוה ניתן לומר שהנשים גם שייכות בענין שלכן תוקן המצוה, ולכן נראה שזה סברה מיוחדת במצוות שענינם פרסום הנס, ראשית, יש כאן ענין מיוחד של הכרת הטוב, חוץ מזה,במצוות שענינם פרסומי ניסא יש חומר מיוחד מכל מצוות, שהרי עני צריך לשאול על הפתחים מה שאין בכל מצוות.

לגבי מה שטען מורה צדק שגם שבת זה מצוה שהזמן גרמא,אינה"נ, רק בקידוש חיבות מהיקש של זכור ושמור, ובשאר מצוות השבת, כסעודת שבת, כמדומני שהמקור לא בדברי הגמ', אלא בדברי הראשונים, שעלינו ללמוד מזה שחייבות בקידוש,שנצטוו בכל מצוות השבת.

אני חושב, אולי כעין דברי הגמ' בברכות, שנשים חיבות בתפילה כיון דרחמי נינהו, אולי גם הצומות ענינים רחמי, תפילה לישועת כלל ישראל מהצרות הסובבים אותו.

אם כי נראה שעיקר הצום הוא לא התפילה אלא חשבון דרכיו של האדם, כדברי הנביא , שאינני זוכר את לשונו המדויק, שהמטרה פתח חרצובות רשע, התר אגודת מוטה וכו', וכדחזינן בגמ', שבחצי היום האשון של התענית עוסקים בעניני העיר ותקונו ע"ד הישר.

המצפה לישועה
הודעות: 65
הצטרף: א' דצמבר 11, 2011 11:14 am

Re: חיוב נשים בצומות למה לא הוי הז"ג

הודעהעל ידי המצפה לישועה » ג' ינואר 10, 2012 10:18 am

יוסי 10 כתב:חבל, שכשרוצים להגיב, לא ניתן לראות את דברי המגיבים, כך קשה לראות מה נכתב,כשרוצים להגיב, וכן את שמות הניקים שאליהם רוצים להתיחס.

יש פורומים שכשמגיבים, ניתן לראות את כל הנכתב בעמוד.

למה לא ? התגובות האחרונות נמצאות בתחתית הדף ותגובות נוספות אפשר למצוא על ידי הרחב תצוגה
תגובה.png
תגובה.png (25.79 KiB) נצפה 3530 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חיוב נשים בצומות למה לא הוי הז"ג

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 24, 2020 10:06 am

מורה צדק כתב:ושמא תאמר שגם שבת זה מצוה שהזמן גרמא?

ביום הצום יש איסור לאכול, ואין מצוה שלא לאכול, ולכן בהיות ואין זה מצו"ע לא אמרינן דנשים פטורות משום שהזמן גרמא.

אכן שבת היא מ"ע שהז"ג, אלא שמכיוון שיש בה גם מל"ת ויש היקש ביניהן - לכן נשים חייבות גם בה.

ואה"נ יש לומר שגם הצומות הם מ"ע שהז"ג, אלא שיש בה גם מל"ת ("שלא לאכול ולשתות בעשרה בתשרי" שממנה מסתעפים כל הצומות).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 203 אורחים