מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערה ישנה לפרשת יתרו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
קלונימוס הזקן
הודעות: 1179
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

הערה ישנה לפרשת יתרו

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ה' פברואר 09, 2012 12:55 pm

והיה כל הדבר הגדל יביאו אליך וכל הדבר הקטן ישפטו הם. נראה לבאר בזה דהנה יעוי' בחי' מרן רי"ז הלוי דכ' דב' דינים איתנייהו בדבר הגדול, הא' דבר שהוא גדול בעצמותו וכגון משפט הנביא או משפט א' משבטי ישראל דבעינן בהו ב"ד של ע"א ומשה במקום ע"א הוה קאי, וכן מצאנו שביאר בפסוק זה הרמב"ם בפיה"מ לסנהדרין פ"א, והב' משפט שמצד עצמותו אינו גדול אך לא ידעו ב"ד היאך לכלכל הדין באותו המשפט ולכך בעינן ב"ד דע"א וכדכתיב וקמת ועלית וגו'. [ואפש"ל בנוסח אחר דאיכא משפט דמצד הגברא העומד לדין מקרי דבר גדול ואיכא משפט דהדין עצמו הוי דבר הגדול כיון שאין ב"ד יודעים האיך יכלכלו דינו]. אשר מעתה יש לנו לומר כמו"כ נמי בדבר הקטון דאיכא משפט שהוא קטן בעצמותו מצד העומד לדין שיש לדונו בסנהדרי קטנה דייקא, ועוד גוונא דדבר הקטון איכא היכי דמעצמותו של דין הוא דבר קטון, ונפק"מ מגדר זה היכא דלא ידעו הבי"ד לכלכל הדין באיזה משפט דמ"מ כל חלקי הדין שיודעים חובה עליהם לדונם אע"ג דסופו של דין יזדקקו לבי"ד הגדול של ע"א.
ובזאת יבואר שפיר לישנא דקרא דכיוון דאיכא תרי גווני דדבר גדול ותרי גווני דדבר קטון כתב קרא והיה כל הדבר הגדול וכו' וכל הדבר הקטן ישפטו הם.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הערה ישנה לפרשת יתרו

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' פברואר 09, 2012 9:03 pm

כוונת הזקן שזהו פשר ריבויא ד'כל'?

קלונימוס הזקן
הודעות: 1179
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: הערה ישנה לפרשת יתרו

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ב' פברואר 13, 2012 12:00 pm

אכן כן. אם כי אין צריך להגיע להסבר ה'ריבוי', כוונתי להסביר את פשר עצם המילה לפשוטו של מקרא, היא אמורה להיות מילה הכוללת משהו.

קלונימוס הזקן
הודעות: 1179
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: הערה ישנה לפרשת יתרו

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ב' פברואר 13, 2012 12:01 pm

נ.ב. יישר כחו על שום עינו לטובה על דברי

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הערה ישנה לפרשת יתרו

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' פברואר 13, 2012 10:55 pm

יאושר חילו
ויגביר מעללו,
להגדיל תורה
ולהאדירה.

פרי_העץ
הודעות: 171
הצטרף: ד' מאי 11, 2011 10:20 pm

Re: הערה ישנה לפרשת יתרו

הודעהעל ידי פרי_העץ » ו' פברואר 17, 2012 2:49 am

קלונימוס הזקן כתב:דהנה יעוי' בחי' מרן רי"ז הלוי דכ' דב' דינים איתנייהו בדבר הגדול

דומני שלא ראה מעכ"ת את דברי מרן רי"ז הלוי בפנים (מלבד מה שדברי הגרי"ז מפורשים לכאורה בסנהדרין דף טז וצע"ג).

קלונימוס הזקן
הודעות: 1179
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: הערה ישנה לפרשת יתרו

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » א' פברואר 19, 2012 6:21 pm

פרי_העץ כתב:
קלונימוס הזקן כתב:דהנה יעוי' בחי' מרן רי"ז הלוי דכ' דב' דינים איתנייהו בדבר הגדול

דומני שלא ראה מעכ"ת את דברי מרן רי"ז הלוי בפנים (מלבד מה שדברי הגרי"ז מפורשים לכאורה בסנהדרין דף טז וצע"ג).


כתבתי בכותרת שזו הערה ישנה ולא סיפק בידי לשנותה שוב, אך אצטט כאן דברי הגרי"ז מ'בר אילן' (עם טעויות כתיב כאשר תחזינה עיניך מישרים):
חידושי הגרי"ז סימן קא
יתרו (י"ח, כ"ב) והיה כל הדבר הגדול יביאו אליך וכל הדבר הקטן ישפטו הם. ולהלן בפסוק כ"ו כתיב את הדבר הקשה יביאון אל מה. וצ"ב מאי הויא דבר גדול ומאי הויא דבר קשה. ונראה דהנה איתא ברמב"ם פ"ה מהלכות סנהדרין ה"א אין דנין לא את השבט שהודה כולו ולא את נביא השקר ולא את כהן גדול בדיני נפשות אלא בב"ד הגדול וכו' שנאמר "כל הבר הגדול יביאו אליך", עכ"ל. והיינו דברים שבעיקר דינם נאמרו שדין כזה צריך להיות נידון בב"ד הגדול של ע"א, והיינו כוונת דבר הגדול. והנה יש עוד דבר הצריך לב"ד של ע"א, הא דאיתא ברמב"ם פ"א מהלכות ממרים ה"ד וה"ה דכל דבר ספק שנולד בהלכה או שנחלק הב"ד ולא היה בהם הכרעה, עולין לעזרה לב"ד הגדול, והם מכריעים ההלכה, ע"ש, והנראה דהיינו דבר הקשה. וכן מבואר זה במה דכתיב בדברים (א', י"ז) והדבר "אשר יקשה מכם תקריבון אלי ושמעתיו", והנה החילוק שבין שני הדברים הנ"ל הוא, דהא דצריך ב"ד של ע"א מצד עצמו, הרי הפסק וגמר דין נחתך ע"י הב"ד הגדול. אבל הכרעה כשנלד ספק או מחלוקת בבי"ד בפסק ההלכה, הרי הכרעתב"ד הגדול הוא רק איך הויא ההלכה, אבל גמר הדין ע"י הב"ד ההוא ולא על הב"ד הגדול, וזהו שאמר דהדבר אשר "יקשה" תקריבון אלי ושמעתיו, ורק "ושמעתיו" ולא פסק ההלכה וגמר דין.


האם עדיין דומה שלא ראיתי את דבריו בפנים?
אם כן, כתוב לי ואיאלץ לשנות פרק זה.

פרי_העץ
הודעות: 171
הצטרף: ד' מאי 11, 2011 10:20 pm

Re: הערה ישנה לפרשת יתרו

הודעהעל ידי פרי_העץ » א' פברואר 19, 2012 10:45 pm

כבוד הזקן כתב משמו 'דב' דינים איתנייהו בדבר הגדול', ולא כן הוא אלא שמבאר הנפק"מ בין דבר הגדול לדבר הקשה.

קלונימוס הזקן
הודעות: 1179
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: הערה ישנה לפרשת יתרו

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ב' פברואר 20, 2012 3:34 pm

קיבלתי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 110 אורחים