מכון חכמי ספרד כתב:הרי"ף נפטר בספרד, בהיותו בעיר לוסינה.
רוב ימיו חי בפאס שבמרוקו
לפני כן בקירואן שבתוניסיה
ונולד בכפר קלעת חאמד שבאלג'יריה.
האם ידוע כיום מקום קבורתו? האם היא מסומנת ומוכרת?
עדיאל ברויאר כתב: אולי יעניין אותך שיש בכתבי יד (ואולי גם נדפס) העתקה של החרוזים שהיו כתובים על מצבתו.
עדיאל ברויאר כתב:מכון חכמי ספרד כתב:הרי"ף נפטר בספרד, בהיותו בעיר לוסינה.
רוב ימיו חי בפאס שבמרוקו
לפני כן בקירואן שבתוניסיה
ונולד בכפר קלעת חאמד שבאלג'יריה.
האם ידוע כיום מקום קבורתו? האם היא מסומנת ומוכרת?
יש כמה אי דיוקים בביוגרפיה. מכל מקום, אולי יעניין אותך שיש בכתבי יד (ואולי גם נדפס) העתקה של החרוזים שהיו כתובים על מצבתו.
איש גלילי כתב:איפה חרשו היהודים בתי קברות?
מכון חכמי ספרד כתב:עדיאל ברויאר כתב:מכון חכמי ספרד כתב:הרי"ף נפטר בספרד, בהיותו בעיר לוסינה.
רוב ימיו חי בפאס שבמרוקו
לפני כן בקירואן שבתוניסיה
ונולד בכפר קלעת חאמד שבאלג'יריה.
האם ידוע כיום מקום קבורתו? האם היא מסומנת ומוכרת?
יש כמה אי דיוקים בביוגרפיה. מכל מקום, אולי יעניין אותך שיש בכתבי יד (ואולי גם נדפס) העתקה של החרוזים שהיו כתובים על מצבתו.
דבר ראשון, תודה לכל המשיבים.
דבר שני, עדיאל - הראה לי בבקשה את מקום האי דיוקים בביוגרפיה.
עדיאל ברויאר כתב:
נשאל את זה אחרת: מה המקורות לכך שרוב ימיו הוא חי בפאס וכן שהוא היה בקירואן?
מכון חכמי ספרד כתב:עדיאל ברויאר כתב:
נשאל את זה אחרת: מה המקורות לכך שרוב ימיו הוא חי בפאס וכן שהוא היה בקירואן?
גלגלת אלי את הכדור באלגנטיות...
נשתמר מכתב מחכמי אלג'יריה לרבינו חננאל המשבחים את דמותו של הנער יצחק, ונשתמר מכתב מרבינו חננאל המזכיר את תלמידו הותיק.
רבינו חננאל היה ראש ישיבה בקירואן, יחד עם רב ניסים גאון.
בזמן הגירוש מקירואן, מתועד שגם הרי"ף היה בין הגולים.
כאן
viewtopic.php?f=17&t=33150
נתתי מעט חומר בנושא, בגליון אחרי מות קדושים.
אם יש לך אמסכתאות אחרות, החכם אותנו!
מכון חכמי ספרד כתב:הרב עדיאל,
עד עכשיו שללתם, ולא מהכרח.
מכאן ואילך תציגו את גרסתכם.
מכון חכמי ספרד כתב:אכתוב בקצרה, ומאוחר יותר בע"ה ארחיב לפי הפנאי;
גם אם ספר הקבלה שעליו בעיקר נסמכתי שגה במקומות מסוימים, מ"מ יש לזכור שהיה בדור סמוך מאוד לרי"ף (סבו, אב אמו, היה רבי יצחק אלביליה, בעל קופת הרוכלין, שיש הסבורים שהיה מתלמידי הרי"ף לצד הר"י מיגאש. יש לי השגה על כך, אבל לא כעת).
שנית, את מאמרו של רב"ז בנדיקט לא ראיתי, אבל לומר שאין שום סימוכין שהרי"ף חי בפאס, הוא טעות.
עי' בעיטור דף עג בהוצאת רמ"י, מפורש כתב שאת תשובותיו כתב בפאס.
המידע החסר והנחוץ לי מאוד, זה על קבורתו של הרי"ף, היכול להפנותני, אודה מאוד.
עדיאל ברויאר כתב:מכון חכמי ספרד כתב:אכתוב בקצרה, ומאוחר יותר בע"ה ארחיב לפי הפנאי;
גם אם ספר הקבלה שעליו בעיקר נסמכתי שגה במקומות מסוימים, מ"מ יש לזכור שהיה בדור סמוך מאוד לרי"ף (סבו, אב אמו, היה רבי יצחק אלביליה, בעל קופת הרוכלין, שיש הסבורים שהיה מתלמידי הרי"ף לצד הר"י מיגאש. יש לי השגה על כך, אבל לא כעת).
שנית, את מאמרו של רב"ז בנדיקט לא ראיתי, אבל לומר שאין שום סימוכין שהרי"ף חי בפאס, הוא טעות.
עי' בעיטור דף עג בהוצאת רמ"י, מפורש כתב שאת תשובותיו כתב בפאס.
המידע החסר והנחוץ לי מאוד, זה על קבורתו של הרי"ף, היכול להפנותני, אודה מאוד.
כעת ראיתי שר' עמנואל אלאלוף מפנה בעמ' 268 בספרו לדברי אברמסון בכרך המבוא לפירושי ר"ח הוצ' וגשל עמ' 25-21 שמביא חוקרים שמשערים דברים דומים למה שכתבתי כאן בנוגע ליחסי רי"ף-ר"ח, ואברמסון עצמו מנסה לתרץ (בדוחק לענ"ד) את זה שהרי"ף לא מכנה את ר"ח כרבו בשום מקום.
בנוגע למקור בעיטור - ככל הנראה הכוונה שהתשובות נעתקו בפאס. ושים לב שבניגוד להוצ' רמ"י, בספר העיטור דפוס לבוב ד' ס"א ע"ב הנוסח הוא: "ובשאלות תלמידי רב אלפס שכתבו בפאס". ויש מקום לנסות לברר את הנוסח בכה"י.
דברי רב"ז בנדיקט מצוים, אאל"ט, בספרו "מרכז התורה בפרובנס". נמצא באוצר. לא בדקתי אם התייחס שם למקור מהעיטור.
בנוגע לקבר, בספר הנ"ל יש נספח בנוגע לבית הקברות. המצבות נגנבו כבר לפני כחמש מאות שנה, כך שאפילו אם הרי"ף נקבר בבית הקברות המדובר שנמצא ליד לוסינה (שלפי צורת הקברים שייך ליהודים, והוא מתוארך לזמנו של הרי"ף - המאה ה11) כל עוד לא יהיו לנו דגימות DNA שמזוהות כשייכות לרי"ף לא נוכל לזהות את מקום קבורתו בלי רוח הקודש...
מכל מקום, לדבריו אין זה נדיר למצוא בעיר שברי מצבות עם כתב עברי (הוא מביא צילומים של שתי מצבות) ואולי יום אחד ימצאו שאריות של המצבה המקורית.
יהודי ירושלמי כתב:מוזר איך דברים כתובים בצורה כל כך ברורה ואנשים לא מזדעזעים.
קודם כל, בספר 'הרי"ף בין ספרד לאשכנז' המובא לעיל מצוטט לשון של קדמון אחד המביא את נוסח החרוזים של רבי משה אבן עזרא על מצבת הרי"ף, ואותו מקור מספר לנו במפורש כי הרי"ף נקבר בלוסנה.
הראב"ד (ג"כ מצוטט שם) כותב כי הרי"ף שהה בלוסנה עד יום מותו.
הסברא נותנת שהרי"ף נקבר בבית הקברות היהודי בלוסנה אם הוא אכן נפטר שם.
אלא שיש לי ידיעה די מרעישה לומר לכם שמשום מה אף אחד לא שם לב ונותן עליה את הדעת:
קברו של הרי"ף חולל בשנת 2006. כן!!! כך עולה במפורש מהנתונים שמציג אלאלוף.
וצריך להודיע את זה בצורה ברורה לכולם שידעו, ולערנו אף אין מי שטרח בעניין לבדוק מה עלה בגורלם של אותם עצמות קדושי לוסנה (שאגב מצבה אחת כן שרדה בבית הקברות עצמו!)
בערך על הרי"ף בויקיפדיה ניהלתי מלחמת עריכה, אלא שלצערי ישנו משתמש שם (עיינו בדף השיחה) שהעניין נגע לו אישית... והוא חיבל בזה, כל שלא הצלחתי בסוף לכתוב שם את הנוס "קברו של הרי"ף חולל" במקום זה אותו ברנש החליט לכתוב "נקבר בבית הקברות בעיר לוסנה שלא שרד"
ישראל אליהו כתב:"חולל" האם אין הכוונה שמישהו בא בכוונה תחילה על מנת לחלל את זכרו? [לאפוקי למשל מאם רצו לעשות שם כביש וכדו', שאז אולי יש לחפש הגדרה אחרת]?
יהודי ירושלמי כתב:ישראל אליהו כתב:"חולל" האם אין הכוונה שמישהו בא בכוונה תחילה על מנת לחלל את זכרו? [לאפוקי למשל מאם רצו לעשות שם כביש וכדו', שאז אולי יש לחפש הגדרה אחרת]?
'חולל' לא מתייחס למניעים של הפגיעה במת אלא לעצם הפגיעה ויהיו סיבותיה איך שיהיו.
כך גם תראה בפשקוולים של שומרי הקברים מחטוטי שכבי המזהירים מפני אפשרות 'חילול' בתי קברות אף שזה לצורך הקמת קניון כביש וכדו'
ואם אתה מתעקש על טענה כזו נפסדת, נראה לי שאתה הוא אותו העורך שם שפועל ממניעים אישיים.
'לא שרד' בהחלט מדויק...
יהודי ירושלמי כתב: . . בערך על הרי"ף בויקיפדיה ניהלתי מלחמת עריכה, אלא שלצערי ישנו משתמש שם (עיינו בדף השיחה) שהעניין נגע לו אישית... והוא חיבל בזה, כל שלא הצלחתי בסוף לכתוב שם את הנוס "קברו של הרי"ף חולל" במקום זה אותו ברנש החליט לכתוב "נקבר בבית הקברות בעיר לוסנה שלא שרד"
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 70 אורחים