מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מרן הרב שך זצוק"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' אוקטובר 17, 2021 3:41 pm

ש. ספראי כתב:קונטרס הלכה כרבי אלעזר, ליום השנה העשרים לרבינו הגדול זיע"א

קונטרס זה יצא לאור לפני כמה שנים, ומסתובב כבר כמה שנים ברשת. ונר' שאינו בר סמכא בכמה דברים.
למשל, הם מביאים שהרב שך היה נכנס לביה"כ קבוע לקטנים בתפילין של יד. הם מביאים את זה מהספר זכרון להרב עזרא עטייה, ושם מובא ד"ז בעילום שם המעיד ע"ז. ואינו נראה כלל שזה אמת וברור שאין בזה פסק הלכה נגד מה שנפסק בשו"ע סי' מ"ג. ואם אכן היה שעת הצורך כמבואר שם במ"ב סקי"ב, אין בזה שום פסק הלכה הראוי להביא בקובץ פסקיו.
ומכאן יקיש לשאר הפסקים המובאים שמה, שא"א לסמוך עליהם שלא הובררו ע"י ת"ח.

ש. ספראי
הודעות: 1699
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' אוקטובר 17, 2021 4:44 pm

רובא דרובא התברר עם גדולי תלמידיו המובהקים, ואכן היו כמה דברים שלקחתי מאוצה"ח דאז בדברים שהובאו בשמו, כמו הספר שהזכרת. והיו דברים שאסף לי בשעתו ידידי רבי דוד גרוסברד שליט"א עם שמות ופרטים מדוייקים. והיו טלפונים מגדולי תלמידיו שהעירו ושינו והוסיפו והעידו עדויות אישיות והתפרסם במהדו"ב.
וכמובן שאין לסמוך למעשה על שום דבר עד שמבררים כל דבר לאשורו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוקטובר 21, 2021 7:34 pm

עשרים שנה.
לנו כ"נערי הרב שך", אם מותר לכנות כך,
שבילדותינו רצנו לשיחות, לכנסים, ולראות...
וספגנו משהו...
זה בודאי יום מרגש.

ולראות דור שלם שגדל וצמח ולא הכיר,
זה מאוד מעורר, ומזכיר שהזמן חולף במהירות יתירה.

ואעפ"כ תורתו חיה וקיימת.

מצו"ב קונטרס נפלא מתלמידו המובהק
הגאון הגדול רב"ש הכהן דויטש שליט"א.
קבצים מצורפים
ישמרו דעת-דברי זכרון עובדות והנהגות מרבינו מרן שליט''א על אור העולם רשכבה''ג מרן בעל האבי עזרי זיע''א.pdf
(3.05 MiB) הורד 511 פעמים

קו ירוק
הודעות: 5795
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אוקטובר 21, 2021 7:55 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
ש. ספראי כתב:קונטרס הלכה כרבי אלעזר, ליום השנה העשרים לרבינו הגדול זיע"א

קונטרס זה יצא לאור לפני כמה שנים, ומסתובב כבר כמה שנים ברשת. ונר' שאינו בר סמכא בכמה דברים.
למשל, הם מביאים שהרב שך היה נכנס לביה"כ קבוע לקטנים בתפילין של יד. הם מביאים את זה מהספר זכרון להרב עזרא עטייה, ושם מובא ד"ז בעילום שם המעיד ע"ז. ואינו נראה כלל שזה אמת וברור שאין בזה פסק הלכה נגד מה שנפסק בשו"ע סי' מ"ג. ואם אכן היה שעת הצורך כמבואר שם במ"ב סקי"ב, אין בזה שום פסק הלכה הראוי להביא בקובץ פסקיו.
ומכאן יקיש לשאר הפסקים המובאים שמה, שא"א לסמוך עליהם שלא הובררו ע"י ת"ח.

הרב שך היה נכנס לצרכיו הקטנים לבה"כ קבוע, עם תפילין של יד מכוסות בכל בגדיו.
המפורסמות אינן צריכות ראיה (עדות ראיה שלי כמה שנים מספיקה?)
אה"נ שברור שזה שעת הצורך, מחמת חולשתו וזקנותו. ואינני יודע אם נהג כך בצעירותו (ואפשר גם אז היה שעת הצורך).
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ה' אוקטובר 21, 2021 7:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' אוקטובר 21, 2021 8:28 pm

אם קבלה היא נקבל. עכ"פ אין בזה פסק הלכה מעבר למה דמבואר במ"ב.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי עליך עיננו » ה' אוקטובר 21, 2021 9:20 pm

נוטר הכרמים כתב:עשרים שנה.
לנו כ"נערי הרב שך", אם מותר לכנות כך,
שבילדותינו רצנו לשיחות, לכנסים, ולראות...
וספגנו משהו...
זה בודאי יום מרגש.

ולראות דור שלם שגדל וצמח ולא הכיר,
זה מאוד מעורר, ומזכיר שהזמן חולף במהירות יתירה.

ואעפ"כ תורתו חיה וקיימת.

מצו"ב קונטרס נפלא מתלמידו המובהק
הגאון הגדול רב"ש הכהן דויטש שליט"א.

ייש"כ קונטרס נפלא
באמת פלא על אשכול כזה 'דל' על מרן זצ"ל.
גם אני זכיתי להיות מאותם נערים, מה שהכי נחרט בזכרוני מהתקופה הנפלאה של הרב שך
זה שכמעט לא היה לו חצר.. זכורני איך היה הוא בעצמו פותח את הדלת שהיינו באים אליו בחוה"מ להתברך ואחרי הברכה היה נותן סוכריה לכל אחד..
איך היה מגיע לכנסים ועצרות כמעט לבד ללא מלוים דבר שלא מצוי היום בכלל, בזמן שהוא היה מנהיג הדור!
כ"כ הרבה דברים ישתנו בציבור מאז שהלך ורק עברו עשרים שנה..

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוקטובר 21, 2021 9:51 pm

בספר חשוקי חמד ריש מנחות מביא דבר אופייני מאוד, וגם שייך לפרשת השבוע.
סיפר הגאון הרב שלום כהן שליט"א ראש ישיבת פורת יוסף שפעם בא למרן הרב שך זצ"ל בערב ראש השנה, ושאל אותו מה לדרוש לבחורי הישיבה בראש השנה, השיב לו מרן הרב שך זצ"ל מסופר במדרש (ילקוט שמעוני פרשת וירא רמז צח) שכאשר אברהם הלך לעקוד את יצחק, בא שטן ועמד לפניו ונדמה לו לזקן, א"ל להיכן אתה הולך, א"ל להתפלל, א"ל והעצים והאש ומאכלת למה, א"ל שמא אשהה יום ויומים לאפות ולאכול, א"ל אדם שכמותך יאבד בנו שניתן לו בזקנתו ותאבד נשמה ותתחייב בדין, עכ"ל. ושאל הרב שך מה השטן אמר לאברהם, שאם יעקוד את בנו יתחייב בדין, הרי אברהם עושה רצון ה', ומדוע שיתחייב על זה בדין.
והשיב מרן הרב שך זצ"ל, שהשטן אמר לאברהם, שהרי אם הוא הולך לשחוט את בנו ויש לו מחשבה של כבוד, שכולם ישבחוהו ויגידו תראו מה אברהם אבינו עושה להקב"ה. הרי מחשבה זו אינה לשם שמים, אלא לשם כבוד עצמי, ואם ישחט את בנו, בחלק המחשבה הזה, שעושה לשם הכבוד שלו, יהיה נחשב רוצח, שבחלק המחשבה הזה לא עשה לכבוד הקדוש ברוך הוא, וא"כ אמר לו השטן למה לך לשחוט את בנך, כאשר יש חשש שתתבע על רצח.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' אוקטובר 21, 2021 10:23 pm

ישנו סיפור מפורסם מאד שסיפר ר' משה מרדכי זצ"ל, והנה הוא מתוך פניני רבינו האבי עזרי עמ' קמה
סיפר לי אחד מגדולי הת"ח שליט"א בבני ברק. פעם אחת הייתי שליח של אברך אחד מתלמידי פוניבז' לשאול שאלה חמורה בענין חמור באבן העזר מקמי' רבנו הקהלות יעקב זצוק"ל הגשתי את השאלה בכתב כרגיל. רבנו הקה"י זצוק"ל קרא את הכתוב ואמר לי: הלא אינני רב שאלה זו צריך לשאול אצל רבנים הם למדו באופן שאפשר לפסוק הלכה, טור ב"י שו"ע ושאלות ותשובות, אמנם בספרי קהלות יעקב יש סימן בענין הזה אבל אני למדתי את הענין רק כדי לסלסל ולפלפל ולחדש בו כדרכה של תורה אבל לא באופן שאדע לפסוק הלכה למעשה, וצריכים אתם לשאול אצל רב שיודע לפסוק שאלתי אם כן ילמדנו רבנו אל מי מהרבנים אפנה שאוכל להיות בטוח שהוא למד עד מסקנת הפסק ,הלכה הרהר רבנו הקה"י זצוק"ל והשיב תלכו אל הרב שך, שאלתי והאם הרב שך למד באופן הנ"ל של מסקנת ההלכה?! והשיב רבנו הקה"י זצוק"ל אומר לכם איך הרב שך למד אינני יודע אבל דבר זה אני יודע ברור שהמושכל ראשון שלו הוא פסק הלכה, הוא איננו צריך לעיין בשום ספר, רק תגידו לו את השאלה ומה שיעלה בדעתו במושכל ראשון ויאמר לכם זה הוא הפסק הלכה. שמתי פעמי לבית מרן הרב שך זצוק"ל, לא ספרתי לו מכל הנ"ל שנשלחתי ע"י רבנו זצוק"ל, אלא רק הצעתי לפניו את השאלה ומיד אמר לי מרן הרב שך זצוק"ל הלא אינני רב זה שייך לרבנים, אמרתי השואל הוא פלוני, ומיד אמר ראש הישיבה זצוק"ל אם כן הלא מחוייב אני בדבר, הלא הוא תלמיד הישיבה, אם כן אמרו נא לי את השאלה. הצעתי את השאלה לפני מרן הרב שך זצוק"ל והשיב לי על אתר מה לעשות הלכה למעשה, לא עיין בשום ספר רק מושכל ראשון. כאשר אמר רבנו הקה"י זצוק"ל: הוא איננו צריך לעיין בשום ספר המושכל ראשון שלו הוא הלכה.


אני שמעתי את כל זה מבעל המעשה עצמו ואדייק את ראשיתו קצת ובכך יתיישב יותר.

היה זה הגרד"צ הילמן זצ"ל. הוא היה השואל, (והשאלה אם אני זוכר נכון היתה בעניינים של פסולי קהל). הסטייפלער כאמור לא רצה לענות, ונימק ככל הכתוב למעלה. שאל הרד"צ: א"כ למי אפנה, השיב הסטייפלער: מאיפה הוא השואל, כלומר לאיזה חוג הוא משתייך?! ענה הרד"צ: תלמיד ישיבת פוניבז', אמר הסטייפלער, נו אם כך תשאל את הרב שך, נענה הרד"צ וכי הוא כן לומד אליבא דהלכתא, השיב הסטייפלער: כיצד הוא לומד איני יודע אבל (וכאן אני הכותב מצטט בדיוק) מען קען זיך פארלאזן אויף זיין מושכל ראשון [=אפשר לסמוך על המושכל ראשון שלו].

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ה' אוקטובר 21, 2021 11:36 pm

נוטר הכרמים כתב:בספר חשוקי חמד ריש מנחות מביא דבר אופייני מאוד, וגם שייך לפרשת השבוע.
סיפר הגאון הרב שלום כהן שליט"א ראש ישיבת פורת יוסף שפעם בא למרן הרב שך זצ"ל בערב ראש השנה, ושאל אותו מה לדרוש לבחורי הישיבה בראש השנה, השיב לו מרן הרב שך זצ"ל מסופר במדרש (ילקוט שמעוני פרשת וירא רמז צח) שכאשר אברהם הלך לעקוד את יצחק, בא שטן ועמד לפניו ונדמה לו לזקן, א"ל להיכן אתה הולך, א"ל להתפלל, א"ל והעצים והאש ומאכלת למה, א"ל שמא אשהה יום ויומים לאפות ולאכול, א"ל אדם שכמותך יאבד בנו שניתן לו בזקנתו ותאבד נשמה ותתחייב בדין, עכ"ל. ושאל הרב שך מה השטן אמר לאברהם, שאם יעקוד את בנו יתחייב בדין, הרי אברהם עושה רצון ה', ומדוע שיתחייב על זה בדין.
והשיב מרן הרב שך זצ"ל, שהשטן אמר לאברהם, שהרי אם הוא הולך לשחוט את בנו ויש לו מחשבה של כבוד, שכולם ישבחוהו ויגידו תראו מה אברהם אבינו עושה להקב"ה. הרי מחשבה זו אינה לשם שמים, אלא לשם כבוד עצמי, ואם ישחט את בנו, בחלק המחשבה הזה, שעושה לשם הכבוד שלו, יהיה נחשב רוצח, שבחלק המחשבה הזה לא עשה לכבוד הקדוש ברוך הוא, וא"כ אמר לו השטן למה לך לשחוט את בנך, כאשר יש חשש שתתבע על רצח.

יעויין בקונטרסי 'חמדת חיים' מתורת הגרי"ז שליט"א (אות קצב, עמ' קלח) שהבאתי דבר זה, ובמש"כ ע"ז בהערות (אות קנו).

ש. ספראי
הודעות: 1699
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי ש. ספראי » ו' אוקטובר 22, 2021 12:24 am

משהו קטן לחיזוק לע"נ רבנו הגדול זיע"א, שכמאמר הרב נוטר הכרמים, היינו מ'נעריו'...

געגועים....
קבצים מצורפים
הילד אמר יש לי תמונה של הרב שך מאמר ליתד גנוט.doc
(38 KiB) הורד 184 פעמים
מענטש מאמר ליתד חיי שרה גנוט.docx
(15.24 KiB) הורד 160 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אוקטובר 22, 2021 2:29 pm

מצו"ב יצירה נפלאה בת קרוב למאה עמודים,
"לדורות עולם", השקעה עצומה.
ישישו ויתענגו ה'מבינים'.

בנוסף, ליקוטי שביבים והנהגות מעזבונו של
ראש ישיבת בית דוד
תלמידו המובהק הגאון רבי צבי שינקר זצ"ל.
קבצים מצורפים
מתוך קובץ שיחות מרן הגר''צ שינקר זצ''ל - במשנתם של רבותינו.pdf
(693.1 KiB) הורד 194 פעמים
_____________________1.pdf
(12.07 MiB) הורד 3255 פעמים

שעת הכושר
הודעות: 240
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי שעת הכושר » ו' אוקטובר 22, 2021 2:31 pm

מצו"ב 2 הספדים.
קבצים מצורפים
הגרמ שפירא.pdf
(1.24 MiB) הורד 172 פעמים
הרב יהודה עמיטל.pdf
(758.41 KiB) הורד 174 פעמים

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ש' אוקטובר 23, 2021 10:21 pm

אגלה את אוזני חבריי וידידיי כי בס"ד עומד לראות אור בקרוב ספר חדש ממוח"ז מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א על מרן ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצוק"ל, ובשמו יקבנו 'חשוקי אבי עזרי', ובו ביאורים וחידושים על הוראותיו ועיצותיו והליכותיו של מרן ראש הישיבה זצ"ל, הספר מלא וגדוש בחידושים ועובדות והנהגות יקרים וערבים, מאוצרו ושולחנו הטוב דמוח"ז שליט"א.

רציני
הודעות: 853
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי רציני » א' אוקטובר 24, 2021 5:58 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
ש. ספראי כתב:קונטרס הלכה כרבי אלעזר, ליום השנה העשרים לרבינו הגדול זיע"א

קונטרס זה יצא לאור לפני כמה שנים, ומסתובב כבר כמה שנים ברשת. ונר' שאינו בר סמכא בכמה דברים.
למשל, הם מביאים שהרב שך היה נכנס לביה"כ קבוע לקטנים בתפילין של יד. הם מביאים את זה מהספר זכרון להרב עזרא עטייה, ושם מובא ד"ז בעילום שם המעיד ע"ז. ואינו נראה כלל שזה אמת וברור שאין בזה פסק הלכה נגד מה שנפסק בשו"ע סי' מ"ג. ואם אכן היה שעת הצורך כמבואר שם במ"ב סקי"ב, אין בזה שום פסק הלכה הראוי להביא בקובץ פסקיו.
ומכאן יקיש לשאר הפסקים המובאים שמה, שא"א לסמוך עליהם שלא הובררו ע"י ת"ח.

האם פסק המשנה ברורה לא מדבר רק בבית הכסא עראי?

מגופת חבית
הודעות: 442
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי מגופת חבית » א' אוקטובר 24, 2021 6:32 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
ש. ספראי כתב:קונטרס הלכה כרבי אלעזר, ליום השנה העשרים לרבינו הגדול זיע"א

קונטרס זה יצא לאור לפני כמה שנים, ומסתובב כבר כמה שנים ברשת. ונר' שאינו בר סמכא בכמה דברים.
למשל, הם מביאים שהרב שך היה נכנס לביה"כ קבוע לקטנים בתפילין של יד. הם מביאים את זה מהספר זכרון להרב עזרא עטייה, ושם מובא ד"ז בעילום שם המעיד ע"ז. ואינו נראה כלל שזה אמת וברור שאין בזה פסק הלכה נגד מה שנפסק בשו"ע סי' מ"ג. ואם אכן היה שעת הצורך כמבואר שם במ"ב סקי"ב, אין בזה שום פסק הלכה הראוי להביא בקובץ פסקיו.
ומכאן יקיש לשאר הפסקים המובאים שמה, שא"א לסמוך עליהם שלא הובררו ע"י ת"ח.

הבית הקבוע הכונה למה שקורין משתנה, ופשוט דדינו כבית הכסא עראי
והרבה ראו כן
ושמעתי שאמר שכן ראה אצל הגרא''ז מלצר

וכמדומה שאומרים שרבך שליט''א נוהג כן למעשה!!

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' אוקטובר 24, 2021 3:05 pm

אני לא יודע למי אתה קורא 'רבך שליט"א', אבל כל אלו אשר ינקתי ויונק מהם, אינו ידוע עליהם שנוהגים כן. תפרט את השם ואז אוכל לברר.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אוקטובר 24, 2021 5:02 pm

אם זה מעניין, אז אציין שגם סבי זצ"ל היה נוהג כך. מטיל מים בבית כסא (לא משתנה!) כשהוא עומד, ועל ידו תפש"י מכוסות.
הוא צידד שכיון שכל הטעם שאסרו להטיל מים בבית כסא קבוע, שמא יפנה לגדולים, הרי כל שהוא עומד, אין לחוש. וליתר שאת, נהג להשאיר הדלת פתוחה, שבכה"ג אין חשש שיפנה לגדולים. [אף שלא שמעתי ממנו, מ"מ ברור לי שהיה לו גם חשבון שלא להפסיד ברכת התפילין, שהרי הוא לא נהג לברך בכל פשיטה].

מגופת חבית
הודעות: 442
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי מגופת חבית » א' אוקטובר 24, 2021 5:45 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אני לא יודע למי אתה קורא 'רבך שליט"א', אבל כל אלו אשר ינקתי ויונק מהם, אינו ידוע עליהם שנוהגים כן. תפרט את השם ואז אוכל לברר.

viewtopic.php?p=494626#p494626
viewtopic.php?p=538946#p538946
viewtopic.php?p=494608#p494608

זאינץ
הודעות: 498
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי זאינץ » א' אוקטובר 24, 2021 6:16 pm

ומ׳׳מ מה טעם לפרסם פסק זה כעל ענין הלכתי בעל משמעות והיפך מכבודו?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אוקטובר 24, 2021 6:48 pm

אם מותר להכנס כך אפשר שאין מקום להתחסד ולבטל מצות תפילין (ולהכנס לפלוגתא של חיוב ברכה כשחוזר ולובש).

שו"מ מש"כ בזה סבי בקונטרס פאר יעקב ומצ"ב

פרק ו
בענין כניסה לאמבטי' ובית הכסא

לענין להכנס לאמבטיה או לבית כסא והוא לבוש בתפילין להוציא דבר מה וכדומה, הנה בענין האמבטיאות שלנו כבר העלו האחרונים דיש להקל בהם כדין בית אמצעי של מרחץ. ובבית אמצעי אין צריך לחלוץ כבסי' מ"ה ס"ב.
ומיהו אם יש באמבטי' כביסה מלוכלכה בתוך המים דהוי אז כמשרה ולכובסים, לכאורה יש להחמיר שלא להכנס, כדאיתא במסכת תפילין וז"ל: הנכנס לבורסקי למשרה ולכובסים חולץ את תפיליו, והוא מהספרי פרשת תצא סי' רנ"ח, וצ"ע שלא הביאו זה הפוסקים. מיהו בפירוש תפלה של יד (פירוש על מסכת תפילין להגרח"ק שליט"א) בעמוד קא כותב שם דהאיסור הוא משום שיש להם אז שם ריח רע, ומשמע דאם אין ריח רע ואין המקום שם קבוע לכביסה רק מדי פעם בפעם, אפשר דמותר אף בשעה שיש שם כביסה וצ"ע.
ולענין בית הכסא הנה מדברי המחבר בסי' מ"ג ס"ה, שכתב דאם רוצה להכנס לבית הכסא קבוע לעשות צרכיו חולצן וכו', והרמ"א כתב עליו די"א אפי' בלא צרכיו וטוב להחמיר, משמע דס"ל להרמ"א, דהמחבר כן מתיר, ואף הרמ"א לא כתב אלא טוב להחמיר, וע"ע בערוה"ש אות י"א וצ"ע. ואף שהמ"א שם בס"ק ט', הביאו המ"ב בסקי"ט, כתב, דאסור מעיקר הדין, מ"מ חוץ מאשר שכתב המ"ב שם בשם איזה פוסקים, דמדברי הרא"ש ורב האי לא משמע הכי להחמיר (אמנם לא הבנתי מ"ש מדברי רב האי דהא כל האוסר הוא רב האי גאון). עוד זאת, כיון שביכ"ס שלנו הם בספק פרסאי כמו שמבואר בחזו"א או"ח סי' י"ז אות ד', ובמאסף לכל המחנות סי' מ"ג אות ה', ובאות חיים שם, ובפרסאי אין איסור כניסה לתוכם דאפי' להתפלל ולקרות שם מותר כדבסי' פ"ג ס"ד, לכן הוי כאן ס"ס לקולא. וגם המאירי כתב, בית הכסא קבוע עצמו מותר לעבור בו לפי דרכו ותפיליו בראשו, לא אסרו ליכנס בו להשתין מים אלא מגזירה שמא יפנה בהם, הרי דהתיר להדיא הכניסה, וכ"ה באו"ז סי' תקפ"ו, ומה שרצה הבאה"ל בד"ה ואוחזן, לחלק בין עובר לקובע עצמו, לא משמע כן מסתימת דבריהם בהם. ובב"י כתב משם ס"ה דגם התוספות ס"ל להתיר בזה וכ"כ רבינו ירוחם בשם התוספות.
וע"ע בכל זה בספר בית ברוך על החיי"א ח"א (להג"מ רב"י זילבר שליט"א) במילואים לכלל י"ד, שהתיר ג"כ כה"ג, והביא דכן מבואר להדיא בחי' הרא"ה על ברכות, דבהנחת תפילין לא מיתסר כל היכא דליכא בהו צואה עיי"ש.
ופשוט דכל מה דמצרפינן היתר דפרסאי ודברי הרא"ה, הוא דוקא שהצואה ירדה כבר ואינה עומדת בקערה, אם כי להמתירים בסתם להכנס לקבוע מותר אף שהצואה שם עדיין.
אמנם עיין באמרי נועם להגר"א בסוגיין דדעתו ג"כ לאסור אף הכניסה וכדעת המג"א אמנם כבר נתבאר דנידון דידן קיל מקבוע בעלמא.
עוד כתב בבית ברוך שם, דנראה דכל מאי דשרינן הכניסה או להשתין בהם בעראי זהו הכלל כשהם מכוסים אבל לא במגולים עיי"ש, אמנם מדברי הרב תפלה של ראש (פירוש על מסכת תפילין להגרח"ק שליט"א בעמוד ק' ד"ה הנכנס) משמע, דאף שהם בגלוי מותר להשתין בהם עיי"ש.
ולענין להשתין בתפילין כשהם בראשו, ובידו, בביהכ"ס עראי נפסק בשו"ע ס"א ככל הני רבוותא המתירים. וכ"ד הרמ"א בדר"מ אות א', וכן דעת הגר"א במע"ר אות כ"ד, ודיעה שניה שם ס"ל שאסור, וכתב מרן דיש לחוש לדבריו, ופשוט היינו היכא דאפשר, כגון שהוא במקום שיכול לפושטן, אבל בלאו הכי העיקר כדיעה ראשונה. ולענין אם צריכים הם להיות מכוסים כתבנו לעיל.


פרק ז
מה נקרא ביהכ"ס עראי

א
ובגדר ביהכ"ס עראי, כתב המ"ב בסקט"ו בשם הפמ"ג בא"א אות ז', וכ"ה בלבוש סעיף ג', דאפילו מיוחד מכמה זמנים להשתין לעראי יחשב. וכ"ה באו"ז סי' תקפ"ו, קטנים קרי ביהכ"ס עראי, וגדולים קרי קבוע, ומשמע דאפי' המיוחד לקטנים קרי עראי. ולפי"ז העלה בבאה"ל שם ד"ה בה"כ, דאפילו אם הוא מקום קבוע ומסריח שם מפני מי רגלים ג"כ י"ל דשרי עיי"ש. ועפי"ז מה שנהוג כהיום שיש בתי כסאות מיוחדים רק לקטנים ואי אפשר לפנות שם מותר להכנס שם להשתין דכ"ז נקרא ביהכ"ס עראי. ונראה דאף אם הוא בית גדול המחולק לקיטונות קיטונות, יש קיטון גם לגדולים ויש רק לקטנים מותר להשתין במקום המיוחד רק לקטנים ולא חיישינן במה שיש שם גם שאר מקומות לגדולים.
ולכאורה מאי עדיף מקום זה ממשרה וכובסים דאסרינן, ובתפלה של ראש הקשה משם, על הפוסקים המתירים להכנס בקבוע שלא לעשות צרכיו, וזה יש להקשות גם בקשר לדין זה דנד"ד, ובבית ברוך שם כתב דלדעת המג"א שאסר להכנס בקבוע אפילו שלא לפנות דהוי כמרחץ, ה"ה בנידון זה יאסר, ולמעשה כתב שם אח"כ להתיר, מדברי חדושי הרא"ה הנ"ל, שכתב, דלא מיתסר כל היכא דליכא בהו צואה.
ונראה, דכיון שאף לקבוע יש מתירין להכנס שלא לפנות, לא גרע מקום זה מקבוע, והגם שגם בזה יש ספק לדונו כדמיון פרסאי מדאין המי רגלים נשארים שם (אלא שבפרסאי אסור אף להשתין מדעלול לפנות שם משא"כ בזה] ולכן מותר להכנס שם לעשות קטנים. מיהו אם יכול לעשות הקטנים בחצר או כדומה או אפילו באיזה קערה בחדר אחר עדיף טפי.

ב
וצ"ע לדינא למעשה, אם הוא נמצא באיזה מקום שאין יכול לפשוט שם תפיליו בשום פנים ואופן, ואין שם אלא רק ביהכ"ס רגיל שאפשר גם לפנות שם, והוא צריך לנקביו הקטנים, אם אין להקל בזה בשעת הדחק גדול, ולהתיר להשתין שם, ולחלק ולומר, דהא דאסרו להשתין בקבוע גזירה שמא יבוא לפנות שם, הוא דוקא במשתין מיושב, דכן היה דרכם בקבוע להשתין מיושב כמבואר בכ"מ, וכ"ה להדיא ברמ"א בסעיף א', שבקבוע מסתמא משתין מיושב, ומשום הכי יש לחוש שיבוא גם לפנות, כיון דהוא במצב של אפשרות של הטלת גדולים, אבל במשתין מעומד, כל כי האי גוונא אולי לא גזרינן שיתיישב ויבוא לפנות לגדולים, דאדהכי מידכר דכיר, ובאמת קצת משמע כן בדברי המג"א בסק"ב, ובפרט לפי מה שביארו הלב"ש שם. אך הפרמ"ג במ"ז סק"ו וסק"ח, ובא"א סק"ב וסק"ד כתב להדיא, דאסרינן בקבוע אפילו במעומד דגזרינן שמא ישב. וכן פסק המ"ב בסק"ד להדיא. וכ"ה משמעות המג"א בסק"ז שכתב, הא דאמרינן דמותר להשתין בו בתפילין שבראשו היינו במקום שאין רגילות לפנות שם, ומשמע דאם המקום רגיל לפנות שם אסור אפילו במעומד. ולכאורה כן הוא משמעות לשון השו"ע בסעיף א' במ"ש, אלא חולצן ברחוק ד"א ונותנם לחבירו, כפי מה שביארוהו האחרונים דמיירי בקבוע, עיין במג"א סק"ד ובט"ז סק"ג ובחדושי הגהות בטור אות א', ולא קאמר דישתין בהם מעומד, ומשמע מזה דאסור, אלא שאין זו ראיה גדולה דאם כן נאמר גם שלהכניסו אז בכלי אחד יהיה אסור, ובזה אין סברא לאסור. אלא אם רוצה לחלצן ולא להכניסן קאמר ודו"ק. וא"כ אולי בשעת הדחק גדול אפשר להקל בזה, דאינו אלא גזירה דרבנן, ודהיינו אם נסמוך על הפוסקים המתירים כניסה גרידא בקבוע. [א"ה ובכ"ז יל"ע ג"כ אי בגוונא שמשאיר הדלת פתוח להיכירא אי ג"כ הוי בכלל לא פלוג וכלא חדא גזירה שיבוא להטיל צרכיו או לאו].
ואם יש שם איזה קערה אחרת חוץ מקערת ביהכ"ס בודאי קיל טובא להטיל מים באותה קערה, דבה אי אפשר לפנות, ואולי לא משגחינן במה שבאותו חדר יש מקום גם לפנות אפילו אם נאסור שם במקום שאפשר לפנות, להשתין מעומד, מ"מ בקערה אחרת זה כבר דרגא אחת יותר לקולא. וצ"ע בכל זה לדינא.
נראה דאם עומד חוץ לכתלי ביהכ"ס ומשתין משם לתוך ביהכ"ס קבוע דשרי, דבזה בודאי לא גזרינן וגם אית ליה היכירא וצ"ע. ועי' בכעי"ז במ"ב סי' של"ח סקי"ז.

ג
נראה דהפושט תפיליו להכנס לביהכ"ס, דביציאתו לאחר שיטול ידיו ילבש מקדם התפילין ואח"כ יברך אשר יצר דוגמת מה שמצינו כה"ג בברהמ"ז שלובש ואח"כ מברך ברהמ"ז.
ולענין ברכה נראה, דבפשט התפילין להכנס לביהכ"ס ולחזור וללובשן מיד שצריך לברך כמ"ש המ"ב בסי' כ"ה סקמ"ז, ובבאה"ל שם בד"ה וי"א, מ"מ אין לברך אלא דוקא אם עשה צרכיו הגדולים בין בקבוע או בארעי, או שהשתין בקבוע ולפי מה שהסתפקנו למעלה יש להחמיר דוקא בהשתין מיושב בקבוע ולא מעומד, ובכל שאר האופנים לא יברך. ובפרט שבכל ספק מצרפינן דעת המג"א בסקכ"ב דאין לברך בחליצה לביהכ"ס, וספק ברכה להקל. ובבאה"ל ד"ה והכי סי' כ"ז סעי' י"ב כתב בעצמו דבהשתין בחצר אינו מברך שנית.



ש. ספראי
הודעות: 1699
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' אוקטובר 24, 2021 6:58 pm

איש_ספר כתב:אם זה מעניין, אז אציין שגם סבי זצ"ל היה נוהג כך. מטיל מים בבית כסא (לא משתנה!) כשהוא עומד, ועל ידו תפש"י מכוסות.
הוא צידד שכיון שכל הטעם שאסרו להטיל מים בבית כסא קבוע, שמא יפנה לגדולים, הרי כל שהוא עומד, אין לחוש. וליתר שאת, נהג להשאיר הדלת פתוחה, שבכה"ג אין חשש שיפנה לגדולים. [אף שלא שמעתי ממנו, מ"מ ברור לי שהיה לו גם חשבון שלא להפסיד ברכת התפילין, שהרי הוא לא נהג לברך בכל פשיטה].

והרב שך הטיל מימיו במשתנה ולא בביהכ"ס, כך שקיל טפי כמבואר בדברי סבך זצ"ל
(וכידוע שהיה עומד שם עם כל הבחורים, בלי שום גינוני כבוד וגדולה, והמשתנה דפוניבז' דאז, אולי גם היום, אינני יודע, הייתה בלי מחיצות בין א' לשני).

מכון חכמי ליטא
הודעות: 406
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » א' אוקטובר 24, 2021 7:25 pm

ש. ספראי כתב:(וכידוע שהיה עומד שם עם כל הבחורים, בלי שום גינוני כבוד וגדולה, והמשתנה דפוניבז' דאז, אולי גם היום, אינני יודע, הייתה בלי מחיצות בין א' לשני).

כך נפסק בבכורות מד, ב "באודנה"

פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי פולסברג » א' אוקטובר 24, 2021 10:54 pm

https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=309

ולפניה מדברי תורתו וגליונות

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' אוקטובר 24, 2021 11:07 pm

גליונות זכרון מן העבר שלא הובאו כאן
קבצים מצורפים
1.2.pdf
(14.48 MiB) הורד 167 פעמים
מוסף זכרון הרב שך.pdf
(9.85 MiB) הורד 508 פעמים

מגופת חבית
הודעות: 442
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי מגופת חבית » ב' אוקטובר 25, 2021 7:16 am

ש. ספראי כתב:
איש_ספר כתב:אם זה מעניין, אז אציין שגם סבי זצ"ל היה נוהג כך. מטיל מים בבית כסא (לא משתנה!) כשהוא עומד, ועל ידו תפש"י מכוסות.
הוא צידד שכיון שכל הטעם שאסרו להטיל מים בבית כסא קבוע, שמא יפנה לגדולים, הרי כל שהוא עומד, אין לחוש. וליתר שאת, נהג להשאיר הדלת פתוחה, שבכה"ג אין חשש שיפנה לגדולים. [אף שלא שמעתי ממנו, מ"מ ברור לי שהיה לו גם חשבון שלא להפסיד ברכת התפילין, שהרי הוא לא נהג לברך בכל פשיטה].

והרב שך הטיל מימיו במשתנה ולא בביהכ"ס, כך שקיל טפי כמבואר בדברי סבך זצ"ל
(וכידוע שהיה עומד שם עם כל הבחורים, בלי שום גינוני כבוד וגדולה, והמשתנה דפוניבז' דאז, אולי גם היום, אינני יודע, הייתה בלי מחיצות בין א' לשני).

כמדומה שגם הגר''ד פוברסקי זצ''ל נהג כן ויש לברר אצל התלמידים
וכן כמדומה נהג הגרחפ''ש להשתין בבית הכסא קבוע ואך לא סגר הדלת שבזה נקט שאין לחוש שיבוא להשתמש בה כבית הכסא קבוע, ויבוא המחפשים ויציינו

מבני עליה
הודעות: 186
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי מבני עליה » ג' אוקטובר 26, 2021 10:07 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
ש. ספראי כתב:קונטרס הלכה כרבי אלעזר, ליום השנה העשרים לרבינו הגדול זיע"א

קונטרס זה יצא לאור לפני כמה שנים, ומסתובב כבר כמה שנים ברשת. ונר' שאינו בר סמכא בכמה דברים.
למשל, הם מביאים שהרב שך היה נכנס לביה"כ קבוע לקטנים בתפילין של יד. הם מביאים את זה מהספר זכרון להרב עזרא עטייה, ושם מובא ד"ז בעילום שם המעיד ע"ז. ואינו נראה כלל שזה אמת וברור שאין בזה פסק הלכה נגד מה שנפסק בשו"ע סי' מ"ג. ואם אכן היה שעת הצורך כמבואר שם במ"ב סקי"ב, אין בזה שום פסק הלכה הראוי להביא בקובץ פסקיו.
ומכאן יקיש לשאר הפסקים המובאים שמה, שא"א לסמוך עליהם שלא הובררו ע"י ת"ח.


כל מכירי המחבר היקר הי"ו (לומדי ישיבת תפרח שבכל השנים) אינם צריכים את האזהרה

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' מרץ 13, 2022 12:19 pm

איש_ספר כתב:סיפור יפה ואופייני שלא הכרתי

מתוך ספר זכרון על ר' אליעזר רקובסקי, מנהל בית היתומים בלומנטל
אוב.1.jpg
אוב.2.jpg

תשו"ח להרב אי"ס שהביא המעשה הנ"ל, ועל ידו [ועל ידי שהראיתי הדברים למוח"ז שליט"א...], הודפס המעשה בספר החדש 'חמודי אבי עזרי' על מרן ראש הישיבה זצוק"ל [יעו"ש בעמ' קכה].

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' יוני 02, 2022 3:46 pm

סוקר כתב:זכרונות ר"י קרלין בלוניניץ - לפקודת השנה של רבינו האבי עזרי


קובץ באו"י החדש בתוך סקירה על הישיבה, נאספו ידיעות רבות על פעילותו של רבינו זצ"ל בישיבה.
יש פה גם התייחסות לשאלת הטבילה קודם השיעור... ואולי ידיעה על השתלשלותה...

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4657
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יולי 10, 2022 1:45 am

נזדמן לי לעבור על הקובץ ביום שבת ושם כתבו שהיה טובל כל יום ג' זכור לי שדנו בזה כאן בארוכה.

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי גביר » ד' מרץ 15, 2023 5:01 pm

תיאור קצר של פגישה בין היזם מוליק עינב לרב בבקשה לתמיכה בהקמתה של מודיעין עילית, והסיבה להסכמתו להקמת הישוב למרות הסתייגותו מהתיישבות מעבר לקו הירוק -

שלנו בטאבו : ‏ סודותיהם של גואלי הקרקעות מאברהם אבינו ועד להתיישבות הצעירה / ‏ ליאור זברג

ירושלים תשפ"ג, עמ' 125.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4657
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' ינואר 30, 2024 11:09 pm

אתמול מרן המשגיח הגר"ד סגל שליט"א בועד השבועי דיבר על ענין הכרת הטוב. וסיפר כי מרן הגרא"מ שך זצ"ל הלך לבר מצוה של אחד מאגודה וזה היה בשיא הפילוג, וכששאלו אותו מדוע הוא הולך? השיב כיון שכעלה לאר"י הם עזרו לו האם כוונתו לסירטון זה?

https://www.kore.co.il/viewArticle/91369

יהושפט
הודעות: 861
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי יהושפט » ג' ינואר 30, 2024 11:42 pm

ברור שלא

ההשתתפות של הרב שך בבר מצוה של בנו של הרבי מבעלזא אין לה כל קשר לסיפור הזה, שכן הרבי מבעלזא היה האדמו"ר היחיד שתמך אז בדגל, ולכן הרב שך השתתף בבר מצוה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4657
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' ינואר 31, 2024 10:49 am

א"כ במי מדובר?

יהושפט
הודעות: 861
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי יהושפט » ד' ינואר 31, 2024 2:15 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:א"כ במי מדובר?

אין לי מושג

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' מרץ 01, 2024 12:55 am

איש_ספר כתב:אם זה מעניין, אז אציין שגם סבי זצ"ל היה נוהג כך. מטיל מים בבית כסא (לא משתנה!) כשהוא עומד, ועל ידו תפש"י מכוסות.
הוא צידד שכיון שכל הטעם שאסרו להטיל מים בבית כסא קבוע, שמא יפנה לגדולים, הרי כל שהוא עומד, אין לחוש. וליתר שאת, נהג להשאיר הדלת פתוחה, שבכה"ג אין חשש שיפנה לגדולים. [אף שלא שמעתי ממנו, מ"מ ברור לי שהיה לו גם חשבון שלא להפסיד ברכת התפילין, שהרי הוא לא נהג לברך בכל פשיטה].

היום שמעתי מחכ"א שלדבריו שמע מסבי שעושה כן (לסמוך על דעה ראשונה בשו"ע וכהכרעת הגר"א, שמותר להשתין בביכ"ס ארעי, ולדון אופן זה של הטלת צרכים כבכ"ס ארעי) משום טורח לפשוט ולחלוץ ולא כמו ששיערתי שעשה כן כדי לא להפסיד הברכה (בשנים שבירך) או שלא לבטל ממנו מצות תפילין, ולדבריו בשנים קדמוניות יותר היה פושט הטלית וחולץ התפילין. וכפי שכתב בעצמו בפאר יעקב סי' ז אות ב להקל רק באופן שאין לו מקום להניח התפילין וכו'.

מצאתי גם תשובה שכ' לשואל אחד בשנת תשכ"ט

בדבר שאלתו באיש זקן הצריך כמה וכמה פעמים בתוך התפלה להטיל מי רגליים ויוצא לחוץ להטיל ע"י איזה מחיצה וקשה לו בכל פעם לפשוט הטלית והתפילין. איך ובמה אפשר להקל לו בזה.
מעיקר הדין מותר להכנס בציצית לביהכ"ס כבסי' כ"א ס"ג רק בט"ג כתבו האחרונים דלא יכנס כיון דמיוחד לתפלה כמ"ב שם סקי"ד ואף בזה כתבו (שם) דלהשתין בהן מותר, ומשמע דאף בביהכ"ס קבוע שרי להשתין בהן וכ"כ המט"א בסי' תר"י סעיף י"ב לענין קיטל וה"ה לענין טלית ועכ"פ הגם שבביהכ"ס קבוע אין המנהג להכנס בט"ג אף להשתין מ"מ בחצר במקום שאינו קבוע פשיטא דשרי ומ"מ מפני הרואים יכסה עם בגד על הטלית.
ובענין התפילין בשו"ע סי' ג"ם ס"א מובאים שתי שיטות אי שרי להשתין בהם בחצר וכדומה (והמתירים מתירים גם עם ש"ר והאוסרים אוסרים גם רק בש"י) והמחבר פסק דיש לחוש לדברי האוסרים, אך הגר"א במע"ר פסק כדעת המתירין וכ"כ המ"ב בסקי"ב לסמוך על המתירין לעת הצורך.
ובזקן כזה הדבר תלוי אם יש לחוש שע"י הטלת מי רגלים יבוא גם להפחה אז אסור לו בהחלט אף בש"י לבד דזהו באמת טעם האוסרים שלא יבוא לידי הפחה, אך אם ברי לו שלא יבוא לידי הפחה היה אפשר להקל לו כדיעה הראשונה ולהתיר אפי' כשהן בראשו. אמנם כיון דהאידנא רובא דעלמא לא רגילים בקולא זו וכ"כ בערוה"ש ס"ס ג"ם דיש חלול ה' בפני ההמון ומי שעושה כן יש לגעור בו, לכן את הש"ר צריך להוריד בכל גווני, והש"י יכסה הרצועות ודי בזה. מסקנת הדברים. הטלית גדול יכסה, הש"ר יוריד, והש"י יכסה היטב בתנאי שיודע שלא יבוא לידי הפחה ואם חושש להפחה צריך להוריד גם הש"י.

אמנם יתכן שלא רצה להורות דבר התמוה לרבים, וכדרכו תמיד, וכמש"כ מד' ערוה"ש, וגם שיש מקום לומר שלמניח תפילין כל היום יש יותר מקום לנקוט כמתירים.

עכ"פ רשמתי דברי אותו חכם כדי לא להשאיר הדברים מוחלטים כך.

משוש דורים
הודעות: 933
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי משוש דורים » ו' מרץ 01, 2024 1:49 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:אתמול מרן המשגיח הגר"ד סגל שליט"א בועד השבועי דיבר על ענין הכרת הטוב. וסיפר כי מרן הגרא"מ שך זצ"ל הלך לבר מצוה של אחד מאגודה וזה היה בשיא הפילוג, וכששאלו אותו מדוע הוא הולך? השיב כיון שכעלה לאר"י הם עזרו לו האם כוונתו לסירטון זה?

https://www.kore.co.il/viewArticle/91369

מה שאני זוכר מאז, זה לא בר מצוה אלא ברית אצל הרבי מקרלין (לא בדיוק מאגודה), אבל זה אז הפתיע רבים, ואמרו שהכיר טובה לקרלין על שהיה ראש ישיבה שם בחו"ל.

הביבליופיל
הודעות: 39
הצטרף: ב' יולי 17, 2023 10:20 pm

Re: מרן הרב שך זצוק"ל

הודעהעל ידי הביבליופיל » א' מרץ 03, 2024 3:32 pm

משוש דורים כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אתמול מרן המשגיח הגר"ד סגל שליט"א בועד השבועי דיבר על ענין הכרת הטוב. וסיפר כי מרן הגרא"מ שך זצ"ל הלך לבר מצוה של אחד מאגודה וזה היה בשיא הפילוג, וכששאלו אותו מדוע הוא הולך? השיב כיון שכעלה לאר"י הם עזרו לו האם כוונתו לסירטון זה?

https://www.kore.co.il/viewArticle/91369

מה שאני זוכר מאז, זה לא בר מצוה אלא ברית אצל הרבי מקרלין (לא בדיוק מאגודה), אבל זה אז הפתיע רבים, ואמרו שהכיר טובה לקרלין על שהיה ראש ישיבה שם בחו"ל.

הרבי מקרלין ממש לא אגודה, והקישור המצורף, מגוחך ביותר.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 126 אורחים