מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' נובמבר 05, 2019 12:34 pm

עוד מהנחת אבן הפינה לשכונת עץ חיים, התמונה המפורסמת של רבי איסר זלמן מלצר ורבי אברהם יצחק הכהן קוק, כעת באיכות מושלמת (כדי להתרשם יש להוריד או לפתוח בכרטיסייה חדשה).
4.png
4.png (2.25 MiB) נצפה 8893 פעמים


אגב, בעניין המשקפיים שמרכיב כאן הגאון. בבדרך עץ החיים כתבו "בן שמונים וארבע שנים היה רבנו הסבא קדישא בעת שנתבקש לישיבה של מעלה ולא כהתה עינו ולא נס ליחו. עד יומו האחרון לא נזקק למשקפים - לא לקריאה ולא לראיה למרחק" (עמ' 661), "במוצאי יום הכפורים לאחר שכבר עבר זמן רבנו תם היה רבנו מרכיב משקפי שמש ומסתכל בשמים על מנת לראות אם כבר יש 'סגול' של כוכבים" (עמ' 465).

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' נובמבר 05, 2019 4:15 pm

עוד תמונה באיכות טובה: ר' איסר זלמן וריא"ה הרצוג (כזכור)

ר איסר זלמן מלצר - ר יצחק איזיק הלוי הרצוג.png
ר איסר זלמן מלצר - ר יצחק איזיק הלוי הרצוג.png (3.05 MiB) נצפה 9254 פעמים

א. כדאי לציין כאן שלפי האמור בבדרך עץ החיים ר' איסר זלמן הוא שהציע את מועמדות הרב הרצוג לכהן כרבה הראשי של ארץ ישראל, ואף פנה בעצמו במכתב אל הרב הרצוג עם ההצעה (עמ' 395). כמדומני שנפגשו לראשונה בתחילת קיץ תרצ"ה, עת הגיע הרב הרצוג ארצה לטמון בה את אביו רבי יואל (כאן). "אילו לא הגן רבנו על רבי יצחק אייזיק הלוי הרצוג בתקופות שונות של רבנותו, הוא לא היה יכול להחזיק מעמד כרבה הראשי של ארץ ישראל" (הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא, שם עמ' 396). לעיל שם מתוארת שותפות שניהם בהקמת והתווית הדרך של "אוצר הפוסקים" (עמ' 379-381). שניהם עמדו גם בראש ועד הישיבות וועד פליטי רבני רוסיה, ושני אלה הם סוגיות נכבדות ורחבות.

ב. להלן שם מובאים דברי ההספד שנשא הרב הרצוג עם הסתלקות הגאון (הספדיו בלווייה ובאזכרה נקטעו כידוע בידי חבורת מתפרעים; דברי שבח להם נדפסו במשמרת חומתנו, ד' טבת תשי"ד, עמ' א [ה, עמ' ריט]; כ"ה טבת תשי"ד, עמ' ב [שם, עמ' רלח], וכרגיל), ובין השאר סיפר שכשהוצעה תוכנית החלוקה הייתה דעתו שלו לדחות אותה, ואף תכנן לכנס אסיפת רבנים בעניין, אולם ר' איסר זלמן פנה אליו "כשהוא כולו רועד", ואמר "דבר שלא היה לישראל - כלומר מדינה - זה קרוב לאלפיים שנה, ועתה מציעים זאת לפנינו אם כי במדה זעומה לעת עתה, נא ונא שלא לדחות. ניכר שזה מן השמים", וביקש שלא להתנגד לתוכנית (עמ' 526; כנ"ל). ואכן כך היה (ראו ש' אליאש, הרבנות הראשית ותכנית החלוקה של שנת 1937, קתדרה 21 (תשמ"ב), עמ' 155-170).

ג. "אני יכול להעיד אישית שכל חול מועד, סוכות ופסח, ר' איסר זלמן היה בא לבקר את הרב הרצוג, אני עצמי הייתי נוכח בכמה הזדמנויות כאלו" (פרופ' זאב לב; עוד דוגמה). ביקורים אלה כמובן היו הדדיים. בס' בדרך עץ החיים מספר רבי יהודה סגל על מעמד בו ישבו ראשי ותלמידי ישיבת "הישוב החדש" בבית ר' איסר זלמן (זה שבעקבותיו כתב להם ראי"ז "זכות גדולה היא להמשיך עבודה הגדולה והכבירה של כבוד הגאון הגדול רב פעלים לתורה להקים ולחזק המוסדות הגרמ"א עמיאל זצ"ל, מיסד וראש ישיבתכם" וכו'?), ולפתע נכנס הרב הרצוג. "רבנו קבלו בחביבות ובכבוד, התנשק אתו, ואמר עליו שהינו גדול אמיתי, ספר תורה חי, בקי בכל מכמני התורה" (עמ' 596).

ד. אגב, בארכיון המדינה שמור איזה מכתב המצולם באופן חלקי מר' איסר זלמן לרב הרצוג, ללא תאריך, בעניין דיון שנערך ביניהם על סידור גט אחד (תיק ארכיון המדינה, עמ' 5).

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי חלמישצור » ה' יוני 25, 2020 2:42 pm

לפני שנים רבות העלה כאן ר' איתם הנקין הי"ד גזיר פוטומונטז' מתוך פרוספקט תצלומים, מהנחת אבן הפינה ל"שכונת" עץ חיים, ו' ניסן תרפ"ט (סדרת תמונות ידועה מהנחת אבן פינה לבניין חדש בשכונה צויינה לעיל באשכול זה מספר פעמים).

כעת איתרתי ב"ה את הפרוספקט המלא, והנה עוד גזיר ממנו, בו ר' איסר זלמן עומד בתוך הבור לקראת היציקה (תמונה שמזכירה את זו). נ"ל שזו תמונה שטרם פורסמה. במקום ממנה לקחתיה הייתה בהירה למדי; הכהתי וחידדתי אותה.
3.png
3.png (1.01 MiB) נצפה 7327 פעמים

פרטי החגיגה הגדולה של ירית אבני הפנה לשכונת "עץ חיים" ביום ג' ו' ניסן שעה 3 אחה"צ

השתתפו בחגיגה זו יותר מעשרת אלפים איש. הקהל הגדול הי' מגוון, ברובו מהאורטודוכסים שבירושלים וארץ ישראל, אבל היו בו גם רבים מהישוב החדש. היו כל גאוני ורבני ירושלם, וגם מארץ ישראל, רבני הישיבות היועץ המשפטי, סגן המושל, באי כח ההנהלה הציונית, הקרן קימת, הועד הלאומי, ב"כ החנוך הממשלתי, ראשי המוסדות מהישוב הישן וגם מהחדש.

שעה 2,30 יצאה תהלוכת תלמידי הת"ת עץ חיים (בה השתתפו רוב המחלקות, מלבד א. ב. ג.) במספר קרוב לאלף ילד, בידיהם דגלי עץ חיים. בראש התהלוכה הלכה מכונית מקושטת בה השמיעה תזמורת חנוך עורים את מנגינותיה, אחרי המכונית הלכה המקהלה מחניכי הת"ת בנצוח החזן ר"ז רבלין, אחרי' דגל עץ חיים, ולדגל זה נמשכה השורה הארוכה של החניכים, וחניכי מחלקות ג. ד. ה. ו. נשאו כלם דגלים קטנים. פרשים רוכבים מלפני' ואחרי' שמרו על הסדר. כשהגיעה התהלוכה למגרש הסתדרה מסביב למקום החגיגה שהי' מוקף בקישוט ובשער יפה, ובאמצע שני אהלים ארוכים, אחד לגברים ואחד לגברות. בין שני האהלים בימה מקושטה.

מקהלת עץ חיים בנצוח ר"ז רבלין זמרה את המקראות: "אבן מאסו", "עץ חיים היא למחזיקים בה".

פותח החגיגה ומנהלה הרב יחיאל מיכל טוקצינסקי מנהל עץ חיים באר את מהותה של החגיגה, ויאמר: אבן יסוד נושא עליו את הבית כלו, והשכונה הזו שאנו יורים היום את אבן פנתה - תהי' אי"ה בעתיד אבן יסוד שתשא עליה' את הבית הישראלי בארץ ישראל. כל אלפי השנים לא הי' עם ישראל צריך להבטיח את בית חייו, כי אחד הרגיש שבלעדו אי אפשר לעם ישראל להתקיים, כיום שמצב הת"ת והישיבה ירד בהרבה, והם מתאבקים על קיומם, הגיע הזמן לחוש ולהבטיח את עתידו. (חוברת נדפסה בהרצאת-פתיחה יותר מפורטת נתחלקה בין הנאספים).

אחרי הפתיחה החלו הנאומים והברכות.

דברו הרב רבי איסר זלמן מלצר הר"מ הראשי, הרב רבי יוסף חיים זוננפלד, הרב רבי אלי' קלצקין הרב מלובלין, הרב רבי יעקב יעקב מאיר הרב הראשי, הרב רבי שלמה הכהן אהרונזון רב ראשי בתל אביב יפו (הוא הזכיר זכרונות קדומים מזמן שהי' גבאי לעץ חיים בעיר קיוב, וממהות עץ חיים הנודע מאז ומכבר בעולם כלו), הרב רבי יעקב משה חרל"פ (הוא דבר בשם שותף עץ-חיים באמריקה "בקור חולים הוספיטאל" ויספר איך הוא, כשאר גידולי ציון, נתחנכו מילדותם ועד גדלם בהת"ת והישיבה עץ חיים). כל הרבנים בארו את הזכי' הגדולה של בוני השכונה הזו העושים דבר חדש בעולמנו שלא זכו לו עד היום כל שאר נדיבי עמנו באלפיהם וברבבותיהם.

אחרי כן בקש יו"ר האספה סליחה מכל שאר הרבנים וראשי המוסדות הגדולים מירושלם וארץ ישראל, שרשמו את עצמם לדבר, ושאין הזמן מרשה, ויזמין רק את מר חיים סלמון שנתבקש מראש העירי', לדבר גם בשמו הוא. מר חיים סלמון דבר בשם ארבעה: בשם ראש העירי', בשמו הוא בתור סגן ראש העיריה, בשם הועד הלאומי (שנתבקש לדבר גם בשמו), וביחוד מצד אבותיו מיסדי ולומדי עץ חיים: אבי זקנו הרב שלמה זלמן צורף נסע לקושטא ולמצרים והשיג בשנת תקצ"ז את הפירמן מהשולטן לגאולת חצר חורבת רבי יהודה החסיד, ויהי ממכונני הת"ת עץ חיים בחורבת ר' יהודה החסיד בשנת תקצ"ט, וזקנו רבי מרדכי גם אביו רבי יואל משה סלמון (ממיסדי הישוב החדש) שאבו מקור חייתם בישיבת עץ חיים.

בינתים נגנו התזמורת והמקהלה שיר המעלות (קכ"ב).

הרב רבי אברהם יצחק הכהן קוק הרב הראשי לארץ ישראל, שלא הי' חפץ להיות נוכח בעת השירה והנגון בשל אבלותו על אביו, נתאחר לבא. בעלותו על הבמה דבר על ערך התורה וערך עץ חיים רב השנים והפעולות ועל הערך הגדול של מעשי הנדיבים בוני הבתים הראשונים לקיום התורה והיהדות באר"י.

אחרי הרב הראשי הוזמנו חתני החגיגה: ראשונה עלה הר' אפרים שיף מסינסיטי בונה הבית הראשון, וינאום על החדר הישראלי הנותן את כל הכח והעצמה לעמנו להתקיים בכל הרפתקאותיו. ויביע את שמחתו להזכי' הגדולה שזכה היום. אחריו הובעה ברכה בשם מר יעקב (דזשיקאב) וועקסלער (תלמיד ישיבת חברון) שהי' נוכח בחגיגה בשם אביו מר ירחמיאל וועקסלער משקאגא בתור מלא יד להניח בשמו אבן יסוד לבנין בית על שמו. אחריו עלה הרב דווארעץ וידבר בתור מלא יד ממר שמעון וועקסלער משיקאגא להניח אבן יסוד לבנין בית בשמו. אחריו הביע ברכה הר"ז שחור בשם הר' ישראל רוקח מנויארק, ובשם הגברת קיילא פייגנהאלץ משיקאגא, שהם מלאו את ידו להניח אבני יסוד לבנין בתים על שמם.

נתקבלו ארבעים ושלשה מכתבי ברכה והתנצלות, בתוכם מהנציב העליון, מושל המחוז (נוסף לברכתו ואחוליו לשכונה העתידה של עץ חיים הוא כותב שמסבה אינו יכול להיות נוכח, הוא שולח את סגנו במקומו), הרבנות הראשית בירושלם, הרבנות הראשית תל אביב יפו, מנהל מחלקת החנוך הממשלתי (שמסבת שינוי שעת הפתיחה מן 2 עד 3,30 שלא ידע מראש - שלח את בא כחו במקומו), מעירית תל אביב מדיזינגוף ראש העירי', הישיבות בירושלם ובאר"י, הקונסול הכללי הצרפתי (הקונסול האמריקאי הכללי לא קבל את ההזמנה שנשלחה לו ע"י הדאר ביום הששי החולף, סבה זו קרה לעוד אנשים רבים וגדולים כאשר נודע אח"כ), רבני טבריה צפת חיפה ראשון לציון זכרון יעקב ועוד, הכשרת הישוב ד"ר טון, הסתדרות מדיצינית הדסה, פקידים ואמרכלים, ועדי וראשי המושבות, ומועצה מקומית פתח תקוה, ביהמ"ד למורים המזרחי, ועדי השכונות פה, ומוסדות ורבנים גדולים חשובים פרטיים רבים עוד.

ונתקבלו גם 28 תלגרמי ברכה, בהם: מהרב רבי משה מרדכי עפשטיין הגאב"ד ור"מ חברון ומהישיבה שם, ומרבני וראשי העדה בצפת וטבריה, ופ"ת ורבני וועדי המושבות, פקוא"מ, ומוסדות ונכבדים ועוד.

נקראה מגילה להניחה תחת אבן היסוד ע"י החזן הראשי בירושלים מר ישראל ברדקי (נכד גאוני ומיסדי עץ חיים: רבי ישראל משקלאו תלמיד הגר"א ז"ל, חתנו רבי ישעי' ברדקי, ומחותניו רבי זונדל סלנטער, ורבי שמואל סלנט - זלה"ה). והעשרה הבונים הראשונים להשכונה נתברכו ע"י החזן הראשי בברכת "מי שברך".

ונסתיימה החגיגה בטכס הנחת אבני הפנה. הרב רבי קוק הניח אבן יסוד בשם הגברת רחל מאלע לעוין - נוי-קאסטעל [ניוקאסל?], ר' שלמה זלמן אפרים אפרים שיף ורעיתו הגברת שרה רשיל מסינסנטי הניחו בשמם הם, הבחור וועקסלער בשם הוריו מר ירחמיאל וועקסלער ורעיתו, הרב דווארעץ בשם אחי הנ"ל מר שמעון וועקסלער, הר"ז שחור הניח שתי אבני יסוד אחת בשם ר' ישראל רוקח ואחת בשם מרת קיילא פיינגהאלץ, ואחריהם הרבנים ראשי ומנהלי עץ חיים הניחו חמש אבני יסוד בשם חמשה נדיבים אלה: ר' יצחק ב"ר אליעזר [?]אקס ורעיתו מרת חיי' בילא ב"ר משה אהרן פיטסבורג, ר' סנדר ב"ר אברהם קויפמן ורעיתו מרת חיי' פייגל ב"ר יואל, ר' קלמן ב"ר יהודה [?]ואלענס ורעיתו חיי' שרה ב"ר ברוך, ר' מנחם מנדל ב"ר אברהם צבי ורעיתו מרת זלאטער ב"ר איסר לאוויטץ - אלבני, ר' אברהם ב"ר יהודה לייב גודמאן ורעיתו מרת לאה בת ר' אברהם - ווארען.

באותו מעמד נתברך בברכת "מי שברך" ר' צבי הירש שיף ורעיתו הגברת לענא [?] - ניוארק, הוא הנדיב הראשון להתחלת בנין אגף חדש נוסף - מבתי למוד לעץ חיים (שבשביל שינויי תכנית הבנין ממהנדסי הממשלה נדחה אשורו מזמן לזמן).

ונזכר בתפלת אמ"ר ר' אריה ליב (לעאן) קאמייקא ז"ל מניוארק, שבימיו האחרונים כתב ממכתבו להרב מנהל עץ חיים שחפצו להציב יד ושם בבניני עץ חיים לעי"נ בנו הנהרג מר [?] קאמייקא ז"ל. ונתברך ביחוד הזו"ג הנדיבי הר' זאוול ברענענסקי ורעיתו הגברת מ' באשא ביילא, שמלבד נדבותיהם הם התנדבו לנסוע לאמריקא למשך שנה לשם תעמולה לבניני עץ חיים - על הוצאותיהם הם - יהי שמם ברוך.

וכל טכס החגיגה עלה יפה מאד, זולת מקרה קל ערך מארבעה צעירים בלתי קרואים שעשו נסיון של הפרעה קלה בשביל קנאותם לז'רגון [ראו; נזכר כאן].

בברכת "מזל טוב" ובלחיצת ידים נפרד הקהל הגדול בההכרה שנסיון של צעד גדול נעשה היום הזה, וכולם הביעו זל"ז, "חפץ ה' בידינו יצליח" (דואר היום, י"א ניסן תרפ"ט, עמ' 4).

פרנקל תאומים
הודעות: 3883
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' יוני 25, 2020 11:54 pm

.השוחט כתב:אמי שתהיה בריאה, אמרה מיד, טו אלול.. (דומני שלהי תשי"ב).
החופה במלון ורשבסקי, והסעודה בחדר אוכל של עץ חיים.
(אמי שתחי' כאחיינית של הרבנית רחל, רצה איתה כל אותו היום לתסרוקות וכו').
השווער ר' פינחס אליעזר פקשר לא ויתר על ה"מצוה טאנץ" לפחות בקצרה,
הסבא ר' חיים לייב שיתף פעולה די ברצון,
אבל הגרש"ז יצא מהאולם בשעת מעשה.

ועוד כמה פרטים שונים ומשונים.

כן היתה דרכו של רבינו הגרש''ז זי''ע, לצאת החוצה מהאולם בשעת המצווה-טאנ'ץ. לרבות בחתונות ילדיו (אצל מי שהיה מצווה טאנ'ץ).
באמת קצת מפליא ביחס לאישיותו, במיוחד כשאביו הגרחי''ל היה עוד בחיי חיותו..

נוטר הכרמים
הודעות: 8554
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' יוני 26, 2020 1:14 am

ר' פ"ת, אינני מבין את פליאתך.

אנכי הקטן זכיתי להתבונן בהגרש"ז זצ"ל רק כשעה, בשנת חייו האחרונה,
ולא הכרתיו נאמנה. אבל משיחות ארוכות עם בני משפחה ותלמידים לא עלתה דמותו של ה'פיינער' והחייכן דייקא,
אלא אדם רם מעלה ובר דעת שתבע גם מסובביו להתנהג בדעת ובתבונה,
הקרוב קרוב קודם, וסביביו נשערה מאוד מאוד.

למי שלא אוחז מזה ובזה, הנושא של 'מצוה טאנץ' זר ומביך, ואולי גם לא ראוי.
מבשרי אחזה, בחתונתי השווער שלי התעקש, ואנכי גם התעקשתי, ולא שיתפתי שום פעולה.
רקדו עם הכלה ולא עם החתן ומשפחתו שהדבר היה זר ומנוכר להם, ולא חשו בנח עם זה,
ולא מתוך אידיאולוגיה עמוקה דייקא.

קל לי להבין את תחושת הגרש"ז זצוק"ל שזה היה רחוק ממנו מאוד - לפי הסיפורים.

אגב, מורי ורבי זצ"ל בנו הגדול, הוזמן פעם לסדר קידושין אצל מישהו מהמשפחה שהשתדך באדמו"ר חשוב.
הפצירו במו"ר מאוד שיחבוש שטריימל לכבוד המאורע. הוא חשב ונטה להסכים, ולבסוף לא היה מסוגל...
מי שמכיר היטב את הלך הרוח, מבין שזה לא חוסר גמישות ומתן כבוד, אלא שאישיות מגובשת לא יכולה לעשות דברים שזרים לה. ודוק.

חכם הרזים
הודעות: 122
הצטרף: ד' נובמבר 30, 2011 8:59 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי חכם הרזים » ו' יוני 26, 2020 1:22 am

נוטר הכרמים כתב:ר' פ"ת, אינני מבין את פליאתך.

אנכי הקטן זכיתי להתבונן בהגרש"ז זצ"ל רק כשעה, בשנת חייו האחרונה,
ולא הכרתיו נאמנה. אבל משיחות ארוכות עם בני משפחה ותלמידים לא עלתה דמותו של ה'פיינער' והחייכן דייקא,
אלא אדם רם מעלה ובר דעת שתבע גם מסובביו להתנהג בדעת ובתבונה,
הקרוב קרוב קודם, וסביביו נשערה מאוד מאוד.

למי שלא אוחז מזה ובזה, הנושא של 'מצוה טאנץ' זר ומביך, ואולי גם לא ראוי.
מבשרי אחזה, בחתונתי השווער שלי התעקש, ואנכי גם התעקשתי, ולא שיתפתי שום פעולה.
רקדו עם הכלה ולא עם החתן ומשפחתו שהדבר היה זר ומנוכר להם, ולא חשו בנח עם זה,
ולא מתוך אידיאולוגיה עמוקה דייקא.

קל לי להבין את תחושת הגרש"ז זצוק"ל שזה היה רחוק ממנו מאוד - לפי הסיפורים.

אגב, מורי ורבי זצ"ל בנו הגדול, הוזמן פעם לסדר קידושין אצל מישהו מהמשפחה שהשתדך באדמו"ר חשוב.
הפצירו במו"ר מאוד שיחבוש שטריימל לכבוד המאורע. הוא חשב ונטה להסכים, ולבסוף לא היה מסוגל...
מי שמכיר היטב את הלך הרוח, מבין שזה לא חוסר גמישות ומתן כבוד, אלא שאישיות מגובשת לא יכולה לעשות דברים שזרים לה. ודוק.

מחילה
אבל קשה להסכים עם זה
משפט כזה עשוי להיות פתחון פה לכל מיני מדות רעות

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי איש גבעות » ו' יוני 26, 2020 1:29 am

נוטר הכרמים כתב:ר' פ"ת, אינני מבין את פליאתך.

אנכי הקטן זכיתי להתבונן בהגרש"ז זצ"ל רק כשעה, בשנת חייו האחרונה,
ולא הכרתיו נאמנה. אבל משיחות ארוכות עם בני משפחה ותלמידים לא עלתה דמותו של ה'פיינער' והחייכן דייקא,
אלא אדם רם מעלה ובר דעת שתבע גם מסובביו להתנהג בדעת ובתבונה,
הקרוב קרוב קודם, וסביביו נשערה מאוד מאוד.

למי שלא אוחז מזה ובזה, הנושא של 'מצוה טאנץ' זר ומביך, ואולי גם לא ראוי.
מבשרי אחזה, בחתונתי השווער שלי התעקש, ואנכי גם התעקשתי, ולא שיתפתי שום פעולה.
רקדו עם הכלה ולא עם החתן ומשפחתו שהדבר היה זר ומנוכר להם, ולא חשו בנח עם זה,
ולא מתוך אידיאולוגיה עמוקה דייקא.

קל לי להבין את תחושת הגרש"ז זצוק"ל שזה היה רחוק ממנו מאוד - לפי הסיפורים.

אגב, מורי ורבי זצ"ל בנו הגדול, הוזמן פעם לסדר קידושין אצל מישהו מהמשפחה שהשתדך באדמו"ר חשוב.
הפצירו במו"ר מאוד שיחבוש שטריימל לכבוד המאורע. הוא חשב ונטה להסכים, ולבסוף לא היה מסוגל...
מי שמכיר היטב את הלך הרוח, מבין שזה לא חוסר גמישות ומתן כבוד, אלא שאישיות מגובשת לא יכולה לעשות דברים שזרים לה. ודוק.


גם אישיות מגובשת ( מה זה בדיוק?) יכולה לעשות דברים שזרים לה כדי שלא לפגוע באנשים אחרים שמתגבשים בצורות שונות.

נוטר הכרמים
הודעות: 8554
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' יוני 26, 2020 1:36 am

איש גבעות כתב:
נוטר הכרמים כתב:ר' פ"ת, אינני מבין את פליאתך.

אנכי הקטן זכיתי להתבונן בהגרש"ז זצ"ל רק כשעה, בשנת חייו האחרונה,
ולא הכרתיו נאמנה. אבל משיחות ארוכות עם בני משפחה ותלמידים לא עלתה דמותו של ה'פיינער' והחייכן דייקא,
אלא אדם רם מעלה ובר דעת שתבע גם מסובביו להתנהג בדעת ובתבונה,
הקרוב קרוב קודם, וסביביו נשערה מאוד מאוד.

למי שלא אוחז מזה ובזה, הנושא של 'מצוה טאנץ' זר ומביך, ואולי גם לא ראוי.
מבשרי אחזה, בחתונתי השווער שלי התעקש, ואנכי גם התעקשתי, ולא שיתפתי שום פעולה.
רקדו עם הכלה ולא עם החתן ומשפחתו שהדבר היה זר ומנוכר להם, ולא חשו בנח עם זה,
ולא מתוך אידיאולוגיה עמוקה דייקא.

קל לי להבין את תחושת הגרש"ז זצוק"ל שזה היה רחוק ממנו מאוד - לפי הסיפורים.

אגב, מורי ורבי זצ"ל בנו הגדול, הוזמן פעם לסדר קידושין אצל מישהו מהמשפחה שהשתדך באדמו"ר חשוב.
הפצירו במו"ר מאוד שיחבוש שטריימל לכבוד המאורע. הוא חשב ונטה להסכים, ולבסוף לא היה מסוגל...
מי שמכיר היטב את הלך הרוח, מבין שזה לא חוסר גמישות ומתן כבוד, אלא שאישיות מגובשת לא יכולה לעשות דברים שזרים לה. ודוק.


גם אישיות מגובשת ( מה זה בדיוק?) יכולה לעשות דברים שזרים לה כדי שלא לפגוע באנשים אחרים שמתגבשים בצורות שונות.

נכון, ובגבול.
דווקא אדם שהקדיש את חייו ואישיותו, זמנו, תורתו וכל אשר לו, לאחרים.
לתלמידים, לבני משפחה, למסכנים, לחסרי ישע, לאלמנות וגם לסתם יהודים טובים,
יש לו את ה'פלייצעס' והזכות להחליט מה כן ומה לא, ואל להם לאנשים מן השורה להטיף לו מוסר.

פעם סח לי רבי בגילוי לב,
אני לפעמים מאחר לשמחות, ואנשים מביטים עלי בתרעומת גלויה וקובלנא נוראה,
איך הוא עושה את זה.
פעמים רבות אני מתאמץ מעל ומעבר להגיע בזמן הנקוב, ואז אני ממתין וממתין לאיזה סבא או סבתא שבוששו להגיע...
מה ראוי שמי יחכה למי? התורה שלי לא שווה מאומה?
ע"כ בתרגום חופשי.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי איש גבעות » ו' יוני 26, 2020 1:40 am

נוטר הכרמים כתב:
איש גבעות כתב:
נוטר הכרמים כתב:ר' פ"ת, אינני מבין את פליאתך.

אנכי הקטן זכיתי להתבונן בהגרש"ז זצ"ל רק כשעה, בשנת חייו האחרונה,
ולא הכרתיו נאמנה. אבל משיחות ארוכות עם בני משפחה ותלמידים לא עלתה דמותו של ה'פיינער' והחייכן דייקא,
אלא אדם רם מעלה ובר דעת שתבע גם מסובביו להתנהג בדעת ובתבונה,
הקרוב קרוב קודם, וסביביו נשערה מאוד מאוד.

למי שלא אוחז מזה ובזה, הנושא של 'מצוה טאנץ' זר ומביך, ואולי גם לא ראוי.
מבשרי אחזה, בחתונתי השווער שלי התעקש, ואנכי גם התעקשתי, ולא שיתפתי שום פעולה.
רקדו עם הכלה ולא עם החתן ומשפחתו שהדבר היה זר ומנוכר להם, ולא חשו בנח עם זה,
ולא מתוך אידיאולוגיה עמוקה דייקא.

קל לי להבין את תחושת הגרש"ז זצוק"ל שזה היה רחוק ממנו מאוד - לפי הסיפורים.

אגב, מורי ורבי זצ"ל בנו הגדול, הוזמן פעם לסדר קידושין אצל מישהו מהמשפחה שהשתדך באדמו"ר חשוב.
הפצירו במו"ר מאוד שיחבוש שטריימל לכבוד המאורע. הוא חשב ונטה להסכים, ולבסוף לא היה מסוגל...
מי שמכיר היטב את הלך הרוח, מבין שזה לא חוסר גמישות ומתן כבוד, אלא שאישיות מגובשת לא יכולה לעשות דברים שזרים לה. ודוק.


גם אישיות מגובשת ( מה זה בדיוק?) יכולה לעשות דברים שזרים לה כדי שלא לפגוע באנשים אחרים שמתגבשים בצורות שונות.

נכון, ובגבול.
דווקא אדם שהקדיש את חייו ואישיותו, זמנו, תורתו וכל אשר לו, לאחרים.
לתלמידים, לבני משפחה, למסכנים, לחסרי ישע, לאלמנות וגם לסתם יהודים טובים,
יש לו את ה'פלייצעס' והזכות להחליט מה כן ומה לא, ואל להם לאנשים מן השורה להטיף לו מוסר.

פעם סח לי רבי בגילוי לב,
אני לפעמים מאחר לשמחות, ואנשים מביטים עלי בתרעומת גלויה וקובלנא נוראה,
איך הוא עושה את זה.
פעמים רבות אני מתאמץ מעל ומעבר להגיע בזמן הנקוב, ואז אני ממתין וממתין לאיזה סבא או סבתא שבוששו להגיע...
מה ראוי שמי יחכה למי? התורה שלי לא שווה מאומה?
ע"כ בתרגום חופשי.


מסכים איתך שזכותו המלאה של בעל אישיות מגובשת שלא לחבוש כובע שאינו לרוחו רק בגלל שהמחותנים מעונינים לראותו מופיע בכובע כזה.
מאידך אני מצטרף לפליאתו של הרב פ"ת על הנהגתו של הגרש"ז בענין ה"מצווה טאנץ" ששורשו בגדולי החסידות ועוד בחיי חיותו של אביו.

.השוחט
הודעות: 878
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי .השוחט » ו' יוני 26, 2020 2:42 am

לענ"ד יציאתו של הגרש"ז, לא היתה משום מחאה, ולא טענות נגד הנוהגים.
[כמעט ברור לי שאם היו באים לשואלו משפחות חסידיות משני הצדדים, והיה עולה על דעתם לבטל, הוא היה מוחה על הביטול],
אלא שלא יאמרו, ופשוט שהיו כבר אומרים, שגם אצלו נוהגים בזה.
ויסיקו שגם משפחות עם חינוך ליטאי, חייבים לאחוז במנהג אבותם בזה.
או יסיקו שהבעל מחוייב להימשך אחר הנהגות משפחת אשתו, נגד ההלכה.

גם בחתונת ר' צבי שפירא בן הג"ר יודל, עם בתו של ר' יצחק פקשר (בנו של רפ"א הנזכר],
דומני שעשו מצוה טאנץ, ור' יודל יצא.
והקשר שלו לחסידות היה הרבה הרבה יותר חזק משל הגרשז"א.

גיזונטע קאפ
הודעות: 875
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ו' יוני 26, 2020 2:16 pm

נוטר הכרמים כתב:מי שמכיר היטב את הלך הרוח, מבין שזה לא חוסר גמישות ומתן כבוד, אלא שאישיות מגובשת לא יכולה לעשות דברים שזרים לה. ודוק.

בדברים הזרים רוחנית איירינן, וזה לא נוגע למידות,
ויש כאן נקודה נוספת, שיהודי כמו רש"ז יש לנוכחות שלו במצוה טאנץ משמעות, שהוא לא מעוניין להעניק

ההוא דאמר
הודעות: 1528
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ג' יולי 21, 2020 8:50 pm

שני שיעורים חדשים מבעל האבן האזל, שרשמם תלמידו הגר"ח שמואלביץ זצ"ל, בענייני שטרות [מסכת כתובות]
נדפסו ביאר יצחק ח"ב
ניתן להורדה כאן.
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 9F#p429819
קבצים מצורפים
כתב יד הגרח''ש - רבי איסר זלמן מלצר ב'.jpg
כתב יד הגרח''ש - רבי איסר זלמן מלצר ב'.jpg (300.6 KiB) נצפה 6214 פעמים

לייטנר
הודעות: 5615
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 10, 2020 9:51 am

כדכד כתב:
פרנקל תאומים כתב:[q ובאר"י עמד הגרא"ז בראשות ישיבת 'עץ חיים' שהיתה בעלת אופי של הישוב הישן הירושלמי, ועל אף כמה ת"ח גדולים שהושפעו ממנו שמה באותם הימים, הרי שבשלב מסויים היתה בה דעיכה, ומאז ועד היום... ואילו סלובודקה וחברון בראשות גיסו וצאצאיו העמידו מאז ועד היום אלפי גדולי תורה מופלאים, ת"ח מופלגים, מרביצי תורה, רבנים ויושבי על מדין, לומדי תורה וכו'.
.

כל גדולי ירושלים בתקופת מרן הגרא"ז היו מתלמידיו של הגרא"ז ולהשפעתו על המשך עולם התורה בירושלים ובא"י היא אדירה


כתב אחד מתלמידיו הגדולים:
ואם כי באופן רשמי כיהן רק כראש ישיבה אחת בירושלים, יש לקבוע ללא היסוס שאין תלמיד חכם אחד מחכמי ארץ ישראל שגדל והתחנך בארץ, שאינו חייב לנהוג ברבי איסר זלמן כרבו המובהק, כי אין אחד מהם שלא חונך על ברכי שיטת לימודו ותורתו ולא הודרך על ידו. מכל הישיבות בארץ נהרו אליו לשמוע ולהשמיע, להנות ולהינות

פרנקל תאומים
הודעות: 3883
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' אוגוסט 10, 2020 2:00 pm

נוטר הכרמים כתב:ר' פ"ת, אינני מבין את פליאתך.


....אבל משיחות ארוכות עם בני משפחה ותלמידים לא עלתה דמותו של ה'פיינער' והחייכן דייקא,
אלא אדם רם מעלה ובר דעת שתבע גם מסובביו להתנהג בדעת ובתבונה,
הקרוב קרוב קודם, וסביביו נשערה מאוד מאוד.


זה נכון מאד. בעיקר ביחס לילדיו ולתלמידיו.

למי שלא אוחז מזה ובזה, הנושא של 'מצוה טאנץ' זר ומביך, ואולי גם לא ראוי.
מבשרי אחזה, בחתונתי השווער שלי התעקש, ואנכי גם התעקשתי, ולא שיתפתי שום פעולה.
רקדו עם הכלה ולא עם החתן ומשפחתו שהדבר היה זר ומנוכר להם, ולא חשו בנח עם זה,
ולא מתוך אידיאולוגיה עמוקה דייקא.


קל לי להבין את תחושת הגרש"ז זצוק"ל שזה היה רחוק ממנו מאוד - לפי הסיפורים.

רבינו הגרש''ז נ''ע, אחת המידות שאפיינה אותו, היתה ההנהגה של "איזהו מכובד המכבד את הבריות''. ולכן, אם היה מדובר רק בילדיו כשלעצמם, שהחליטו (נניח) לעשות מצווה טאנ'ץ וזה לא היה לרוחו והוא הביע זאת ביציאתו החוצה, זה לא היה מפליא אותי, כי כפי שכתבת לעיל הוא בהחלט תבע מסביבתו הקרובה ולא היה רק סבא'לה חייכן. אלא שבכל חתונה כידוע ישנם גם מחותנים... ולכן קצת מפליא אותי שהוא יצא החוצה למרות המחותנים...
וכשמדובר גם בחיי חיותו של אביו, שהשתתף בעצמו במצווה טאנ'ץ, זה מפליא אותי עוד יותר.

הפירוש היחיד שיש לי בזה הוא מה ששמעתי מאחת מבנות משפחתו שהוא אכן מאוד מאוד לא אהב את מנהג ה'מצווה טאנ'ץ' בלשון המעטה (הלשון שלה היתה "הוא לא סבל את זה"). עד כ''כ שהוא ראה לחרוג בזה מהנהגתו הכללית עם הבריות.
כמובן, הוא לא עשה זאת בתופים ובמחולות, והוא גם לא ניסה למנוע מהמחותנים שלו לעשות את המנהג שלהם (אע''פ שגם הוא היה כאן מחותן..), אלא הוא פשוט התחמק בשקט החוצה. אבל ברור שכולם הבחינו בהעדרותו והבינו שהוא לא מסכים להשתתף בזה ואפילו לא לראות את זה. ומסתבר שזה הביך מעט את המחותנים.

פרנקל תאומים
הודעות: 3883
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' אוגוסט 10, 2020 2:18 pm

.השוחט כתב:לענ"ד יציאתו של הגרש"ז, לא היתה משום מחאה, ולא טענות נגד הנוהגים.
[כמעט ברור לי שאם היו באים לשואלו משפחות חסידיות משני הצדדים, והיה עולה על דעתם לבטל, הוא היה מוחה על הביטול],
אלא שלא יאמרו, ופשוט שהיו כבר אומרים, שגם אצלו נוהגים בזה.
ויסיקו שגם משפחות עם חינוך ליטאי, חייבים לאחוז במנהג אבותם בזה.
או יסיקו שהבעל מחוייב להימשך אחר הנהגות משפחת אשתו, נגד ההלכה...

זה היה נכון אם היה מדובר רק בימי זקנותו של רבינו הגרש''ז נ''ע. אבל הוא נהג כן גם בימים שהוא היה יחסית צעיר, וקשה לומר שהוא חשש אז שאנשים יבואו לומר ש''גם ר' שלמה זלמן עשה מצווה טאנ'ץ'' ויסיקו מזה וכו'.

.השוחט
הודעות: 878
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי .השוחט » ב' אוגוסט 10, 2020 3:51 pm

אני על משמרתי אעמודה. גם בנוגע לזמנים ההם.
הגרש"ז היו מביטים אחריו עוד מימי צעירותו, והוא היה כל ימיו מודע לזה מאד ולוקח את זה בחשבון בכל פעולותיו.
כמובן כ"ז הנלענ"ד. ואם טעיתי את"מ.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי צביב » ב' אוגוסט 10, 2020 9:28 pm

איש גבעות כתב:מאידך אני מצטרף לפליאתו של הרב פ"ת על הנהגתו של הגרש"ז בענין ה"מצווה טאנץ" ששורשו בגדולי החסידות ועוד בחיי חיותו של אביו.


שורש המצווה טאנץ במנהג הישן ( מלפני תקופת החסידות) ונוהג רק במדינות שנהגו בזה.
החסידים עסקו אז בכוונות גדולות, ( ואולי זה מש''כ ששורשו בגדולי החסידות)
( אבל היום אצל רובא דרובא יש רק כוונת מצות חסד, ובמקומות בודדים יש המכוונים יותר למעלה,
אומנם השורש לכוונות כאן היא מחשבת חסדבאמת)

אחד הרבנים כאן אמר לי פעם,
שאינו מבין איך אמרו שהגרש''ז דיבר תמיד בעדינות ושלוה,
הרי הוא שמע באזניו את הגרש''ז צועק בקולות רמים על ענייני קדושה.

מתפעל
הודעות: 3907
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי מתפעל » ד' אפריל 07, 2021 6:16 pm

הרב צבי יהודה מלצר, בנו של הגאון רבי איסר זלמן זצ"ל, נסע מארה"ב לליטא לקבל ברכה מהחפץ חיים זי"ע.
ביקשו אביו, שיזכיר לפני הח"ח זוג שכנים שלו, שאין להם ילדים כך וכך שנים, ונתן שמותם. הרב מלצר הגיע וסיפר על הפגישה הזו,
היה זה שנתיים לפני פטירת הח"ח. כאשר הזכיר את בקשת אביו לברך את הזוג, אמר החפץ חיים, ואם אברך, וכי מובטח שאכן יוולדו להם ילדים? אח"כ חשב קצת, ואז אורו פניו ואמר בהתרגשות: "זי וועט האבען קינדער, און גוטע קינדער"!
(יהיו לה ילדים, ויהיו לה ילדים טובים).
עברו כעשר שנים עד שהברכה התקיימה, ונולד להם הבן הראשון.
שוב פסקה האשה מלדת. לאחר מכן התעברה והפילה ונכנסה האשה לעצב רב. הגאון רבי איסר זלמן ראה את האשה בצרתה, ובירך אותה ואמר:
את תלדי , אל דאגה, הרי החפץ חיים אמר שיהיו לך 'קינדער', ילדים ולא ילד אחד.
ואכן זמן קצר לאחר מכן, התעברה וילדה בן שנהיה אח"כ ת"ח חשוב ומרביץ תורה מפורסם.
כששמע הגאון רבי אהרן קוטלר את הסיפור, אמר: הבן הראשון היה המופת של החפץ חיים, אבל הבן השני זה כבר המופת של השווער. סתם דבריו ולא פירש.
והרב ידעאל מלצר ביאר דבריו, שהרי תפילה עושה מחצה, והועילה לילד אחד, אבל ברכתו של רבי איסר זלמן בתוספת אמונתו החזקה בברכת החפץ חיים, פעלה את הבן השני.
הסיפור מופיע בספר: מאיר עיני ישראל חלק ד' באריכות.


מעניין, למה לא מביאים מה שמו של הבן השני שנולד, ונהיה רב חשוב?
זה היה מוסיף הרבה אמינות לסיפור.
האם יש למישהו מידע על הרב ידעאל מלצר?
האם הוא בחיי חיותו? עד 120. האם יש תמונה שלו? האם הוא רב שמכהן היכן שהוא?

לבי במערב
הודעות: 8463
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אפריל 07, 2021 6:26 pm

ר' ידעאל הוא נכדו של הגרא"ז (מבנו הגרצ"י).

א מבקש
הודעות: 316
הצטרף: ב' אפריל 05, 2021 8:50 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי א מבקש » ד' אפריל 07, 2021 6:32 pm

ידעאל הוא מחבר הביוגרפיה על הגרא"ז 'בדרך עץ חיים'

מתפעל
הודעות: 3907
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי מתפעל » ד' אפריל 07, 2021 8:23 pm

יישר כח, את זה ידעתי, אני מחפש דרך להגיע אליו, לראיין אותו.

גביר
הודעות: 2267
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי גביר » ד' אפריל 07, 2021 9:37 pm

מתפעל כתב:ה
האם יש למישהו מידע על הרב ידעאל מלצר?
האם הוא בחיי חיותו? עד 120. האם יש תמונה שלו? האם הוא רב שמכהן היכן שהוא?

היה מורה, במשך זמן רב היה בשליחות כמורה בחו'"ל, אאל'ט בברזיל, אח"כ חזר לרחובות [היה גר ליד 'ישיבת הדרום' שהקים אביו], שם הכרתי אותו, לפני כמה שנים עבר לבני ברק וככל הידוע לי גר שם כיום ליד ילדיו.
נערך לאחרונה על ידי גביר ב ד' אפריל 07, 2021 9:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 8463
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אפריל 07, 2021 9:52 pm

יעו"ע לעיל.

מתפעל
הודעות: 3907
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי מתפעל » ה' מאי 27, 2021 7:41 am

למה וולוז'ין עדיפה ממיר:

" אחד מגדולי ראשי הישיבות שחיו בירושלים בדור הקודם היה ר' איסר זלמן מלצר.

הוא חיבר את ספרי אבן האזל על הרמב"ם ובהקדמת ספרו הוא מביא מעשה נורא הוד, שנחקק בזכרונו.

מגיל ילדות כשהוא נעשה בר מצוה, התחילה התלבטות לאיזו ישיבה לשלוח אותו ללמוד.

הספק העיקרי היה בין שתי ישיבות מפורסמות, ישיבת וולוזין וישיבת מיר.

אמר לו אביו: קשה לי מאוד להכריע עבורך לאיזה ישיבה כדאי שתיכנס, אך ברצוני לומר לך דבר אחד, שכדאי שתדע לפני שאתה מכריע סופית בהתלבטות.

דע לך שהספסלים בישיבת וולוזין הינם רחבים, בעוד הספסלים בישיבה מיר הינם צרים.

בני היקר, הרי בודאי תרצה להגות ולהתמיד בתורה בכל היכולת, אך לפעמים תרגיש שאין לך כוח, הגיע הזמן ללכת לישון.

כידוע בעבר לא היו בישיבות פנימיות כמו היום, אלא שכרו דירות בקצה העיר, שם היו הבחורים ישנים. אם תלמד בישיבת מיר, תיאלץ לסגור את הגמרא, לצעוד מרחק ניכר עד קצה העיר, לפרוש לשנת לילה. בעוד שבישיבת וולוזין, תוכל להחליט לשכב לנום על הספסל הרחב , לאגור כוח ליום המחרת, מבלי לבזבז זמן יקר על ההליכה והחזרה עד דירת הפנימיה.

מובן שר' איסר זלמן בחר לעצמו את ישיבת וולוזין שם עלה ונתעלה עד שהפך לאחד מגדולי הדור.

אכן העיד על עצמו לילות שלמים אימצתי את שיטת אבי כשאני מעביר את הלילה על אחד מספסלי בית המדרש, כך חסכתי כמה וכמה שעות של הליכה וחזרה לדירת מגורי".

[כי הם חיינו, עמוד פ"ו, ישיבת נזר ישראל]

זה יפה מאד, דא עקא, שלא מצאתי בכל ט' הכרכים של אבן האזל, בהקדמות, את הסיפור הזה.

מעניין מה מקורו

בעל התפארת
הודעות: 160
הצטרף: ש' פברואר 13, 2021 8:46 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי בעל התפארת » ה' מאי 27, 2021 8:33 am

תמיד שמעתי את הסיפור על הגרז"ר בענגיס זצ"ל.

כך גם מצאתיו כעת באוצר ב-3 מקומות

(פעמיים במוסף שב"ק, וגם בספר דרכי אבות)
ועם ריבוי ההקדמות בספרי הגרז"ר נלאיתי לחפש אם הזכירם שם

נוטר הכרמים
הודעות: 8554
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' מאי 27, 2021 8:51 am

הרב מתפעל, אני שמעתי את הסיפור בשם הרב בנגיס מפי רמ"מ שולזינגר.

מתפעל
הודעות: 3907
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי מתפעל » ה' מאי 27, 2021 6:40 pm

יישר כח

בעל התפארת, מה שמת בחיפוש שהצלחת למצוא את הסיפור?

בעל התפארת
הודעות: 160
הצטרף: ש' פברואר 13, 2021 8:46 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי בעל התפארת » ה' מאי 27, 2021 8:30 pm

מתפעל כתב:יישר כח

בעל התפארת, מה שמת בחיפוש שהצלחת למצוא את הסיפור?


בנגיס/בענגיס - ספסלים

.השוחט
הודעות: 878
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי .השוחט » ה' מאי 27, 2021 10:02 pm

בעל התפארת כתב:בנגיס/בענגיס - ספסלים


השאלה באיזו גבורה עשה התפארת חסד...
ומשיב: מהאי גיסא ומהאי גיסא, תרי קיימי דסמכא.
וכלומר דבזה אחז צדיק דרכו ומצא המלוכה.

וואלף
הודעות: 66
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 3:03 am

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי וואלף » א' מאי 30, 2021 5:10 pm

נוטר הכרמים כתב:הרב מתפעל, אני שמעתי את הסיפור בשם הרב בנגיס מפי רמ"מ שולזינגר.

גם אני שמעתי ממנו והי' מרגליה בפומיה דהגרממ"ש ובטח שהוא בכמה מקומות בספריו ורצוף בזה מספרו על התורה באריכות כדרכו אשר לשמו ולזכרו תאות נפש.
קבצים מצורפים
משמר הלוי על התורה_ שולזינגר, משה מרדכי בן יצחק הלוי (9){0} עמוד 15.pdf
(365 KiB) הורד 95 פעמים

יוסףב
הודעות: 11
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 9:13 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי יוסףב » ה' יוני 10, 2021 11:48 pm

בספר בדרך עץ החיים חלק ב' (הספר באוצר) יש תמונה יפה בדף 683 של רבינו יושב לבוש בחלוק ביתי עם כוס תה על השולחן. אם אני לא טועה אני זוכר שראיתי זו התמונה בצעירותי עם יותר מהסביבה [רואים כל השולחן כמדומה]. בכל אופן האם יש למישהו יכולת להעלות התמונה באיכות גבוהה?
בדרך עץ החיים - ב מלצר, ידעאל בן צבי יהודה עמוד 348.jpg
בדרך עץ החיים - ב מלצר, ידעאל בן צבי יהודה עמוד 348.jpg (295.84 KiB) נצפה 3564 פעמים

שילה צבי
הודעות: 98
הצטרף: ה' נובמבר 12, 2020 7:42 am
שם מלא: שילה

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי שילה צבי » א' אוגוסט 29, 2021 6:05 pm

הוזכר כאן הסיפור עם הגר"מ והספדו בהלוויה, והסיפור שסיפרה הרבנית על העוצר הלילי של הבריטים.
מחיפוש במחשב נראה שהחידוש היחיד המובא בשמו ממנו נמצא בהלכות מלכים. האם אבהא"ז על חלק זה לא נדפס בתשי"א?
אם כן, איך הסיפור מסתדר?
לא הייתי מקשה על סיפור, אך סיפור זה אומת מכמה כיוונים.

מתפעל
הודעות: 3907
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי מתפעל » א' ינואר 16, 2022 12:01 pm

"סיפר הצדיק הירושלמי הרב ר' אריה לוין ז"ל :
זכיתי להיות שליח מצוה להביא תשורה יקרה מגדול לגדול, והבאתי למרן הרב קוק זצ"ל את ספרו של
הגאון ר' איסר זלמן מלצר ז"ל אבן האזל מיד עם צאתו מבית הדפוס.
הרב הפליג בשבח תורתו של הגרא"ז ודרך עיונו הבהיר והישר, ואף הוא הגדיר ואמר:
ר' איסר זלמן מלצר, הרי דרך הלימוד שלו, הוא דרך הגאון ר' יחיאל הליר ז"ל בספרו: עמודי אור.
כשחזרתי וספרתי את הדברים להגרא"ז , עמד משתאה ואמר : מתפלא אני כיצד תפס הרב את הדבר,
והרי באמת עיינתי הרבה בעמודי אור, וסיגלתי לעצמי את מהלך בירוריו בהלכה".


[בשדה הרא"ה, הרמ"צ נריה]

נו, צריך תלמיד חכם מובהק שמכיר ב' הספרים הללו לומר מבינות אם באמת רואים אותו מהלך.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 286
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » א' ינואר 16, 2022 12:54 pm

מתפעל כתב:נו, צריך תלמיד חכם מובהק שמכיר ב' הספרים הללו לומר מבינות אם באמת רואים אותו מהלך.

מהרהר אחר רבו?

גביר
הודעות: 2267
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי גביר » ב' אוגוסט 08, 2022 8:44 am

גביר כתב:
מתפעל כתב:ה
האם יש למישהו מידע על הרב ידעאל מלצר?
האם הוא בחיי חיותו? עד 120. האם יש תמונה שלו? האם הוא רב שמכהן היכן שהוא?

היה מורה, במשך זמן רב היה בשליחות כמורה בחו'"ל, אאל'ט בברזיל, אח"כ חזר לרחובות [היה גר ליד 'ישיבת הדרום' שהקים אביו], שם הכרתי אותו, לפני כמה שנים עבר לבני ברק וככל הידוע לי גר שם כיום ליד ילדיו.


ברוך דיין האמת.

מספר מוכשר, אוצר מהלך של סיפורים מכלי ראשון על אודות גדולי ישראל. סיפר לי כמה פעמים שמלבד הספר שכתב על סבו יש עמו בכתובים גם ספר על אודות אביו.

תצנב"ה.

הוה אמינא
הודעות: 1321
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' אוגוסט 08, 2022 11:20 am

גביר כתב:מספר מוכשר, אוצר מהלך של סיפורים מכלי ראשון על אודות גדולי ישראל. סיפר לי כמה פעמים שמלבד הספר שכתב על סבו יש עמו בכתובים גם ספר על אודות אביו.


סיפר לי כמ"פ שאסף חומר שנים רבות על דודו רבי אהרן קוטלר, והוא כבר בשלבי העריכה.

אליסף
הודעות: 572
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי אליסף » ה' אוגוסט 11, 2022 12:00 am

מתפעל כתב:"סיפר הצדיק הירושלמי הרב ר' אריה לוין ז"ל :
זכיתי להיות שליח מצוה להביא תשורה יקרה מגדול לגדול, והבאתי למרן הרב קוק זצ"ל את ספרו של
הגאון ר' איסר זלמן מלצר ז"ל אבן האזל מיד עם צאתו מבית הדפוס.
הרב הפליג בשבח תורתו של הגרא"ז ודרך עיונו הבהיר והישר, ואף הוא הגדיר ואמר:
ר' איסר זלמן מלצר, הרי דרך הלימוד שלו, הוא דרך הגאון ר' יחיאל הליר ז"ל בספרו: עמודי אור.
כשחזרתי וספרתי את הדברים להגרא"ז , עמד משתאה ואמר : מתפלא אני כיצד תפס הרב את הדבר,
והרי באמת עיינתי הרבה בעמודי אור, וסיגלתי לעצמי את מהלך בירוריו בהלכה".


[בשדה הרא"ה, הרמ"צ נריה]

נו, צריך תלמיד חכם מובהק שמכיר ב' הספרים הללו לומר מבינות אם באמת רואים אותו מהלך.

ב'בדרך עץ החיים' כתוב 'עמודי אש'. מי דייק ומי שבש?

תבא
הודעות: 346
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי תבא » ה' אוגוסט 11, 2022 12:25 am

אליסף כתב:ב'בדרך עץ החיים' כתוב 'עמודי אש'. מי דייק ומי שבש?

https://www.hebrewbooks.org/1501

אליסף
הודעות: 572
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

הודעהעל ידי אליסף » ה' אוגוסט 11, 2022 5:45 am


יש ספר עמודי אש מר' אברהם שמואל מאיישישוק


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים