מה שנכון נכון כתב:
ירון כתב:שאלת המשך -
מהסכמתו של בעל 'חומת אריאל' לספר 'אמרת הצרופה' מר' צבי הירש אב"ד סוקולוב (אביו של ר' פנחס אריה מטורקא, אבי ר' יעקב אורי מטורקא חתן הבני"ש), עולה כי השניים (בעל 'חומת אריאל' ובעל 'אמרת הצרופה') היו מחותנים.
האם למישהו יש ידיעה או השערה כיצד היו מחותנים ? ובכלל, האם יש פרטים כלשהם על בני משפחתו של ר' אריה ליב מקישינב ?
ירון כתב:רצ"ה מסוקולוב בהכרח היה בנו של ר' פנחס מקורימא -- ידוע גם בודאות ששם אביו של רצ"ה היה ר' פנחס, לפי הקדמת ספרו 'אמרת הצרופה'.
הטעות בהקדמת 'קול דודי' נבעה כנראה מהעתקה משובשת או השמטת שורות בדפוס.
בהקדמת קול דודי יש התייחסות ל-"שלושת האחים ...", ומזכיר את ר' אברהם מטיטשין. והתחבטו רבים למי התכוון בשלושת האחים, וכיצד יכול להתקיים פשוטו של הכתוב, כי רצ"ה מסוקולוב אחיו רי"ל מגלוגא ור' חיים יעקב שטרום מדוקלא - כולם בניו של ר' אברהם מטיטשין, כאשר ידוע כי רצ"ה מסוקולוב היה כאמור בנו של ר' פנחס, ועל ר' חיים יעקב - ידוע שהיה בנו של ר' אברהם.
בהקדמת 'מלל לאברהם' מובא ייחוס המחבר ע"י ר' אברהם איטינגא, ושם רושם כי ר' אברהם מטיטשין היה אחיהם של ר' מאיר מחירוב ור' שמואל מדינוב. ועל כן, כנראה כי אליהם היתה הכוונה בקול דודי כשנאמר "שלושת האחים", אך כאמור נשמטה או שובשה פסקה.
כפי הנראה, ועוד לא נמצא לכך מקור בדוק וזו סברה -- היו רצ"ה מסוקולוב ורי"ל מגלוגא בניו של ר' פנחס מקורימא. ר' פנחס מקורימא היה אחיו של ר' חיים יעקב מדוקלא, ושניהם היו בניו של ר' אברהם מטיטשין. ר' אברהם מטיטשין היה אחיהם של ר' מאיר מחירוב ושל ר' שמואל מדינוב, כאמור בהקדמת 'מלל לאברהם'.
אם לא די בכך -- לכך נוספת תעלומה ביחוס כלפי מעלה בקול דודי נזכר יחוסו של ר' אברהם מטיטשין לרבי ר' השיל מקראקא. במלל לאברהם לא נזכר כלל יחוס זה, אלא לתוי"ט, ט"ז ושארית יוסף. היחוס האחרון לט"ז, שא"י ותוי"ט מופיע בהקדמות/שער לספרי צאצאיו של ר' שמואל מדינוב (גלאז). ושם הזכירו רק שני אחים, ר' מאיר מחירוב ור' שמואל מדינוב. ולא הזכירו כלל את רק ר' אברהם מטיטשין.
אם נקבל את היחוס בהקדמת 'מלל לאברהם', כי הם היו שלושה אחים, מדוע נשמט ר' אברהם מיחוס משפחת גלאז, ומדוע היחוס כלפי מעלה משתנה בין המקורות, בהנחה שבמלל לאברהם זהו לא יחוס מקורי, ואיטינגא לקח מ-"יחוס גלאז" ??
יתכן ששלושת האחים מיוחסים לכל הרשומים, ובכל מקור בחרו את מי לציין. אפשרות אחרות היא שר' אברהם מטיטשין אח מאב או מאם של ר' מאיר ור' שמואל, ועל כן היחוסים כלפי מעלה אינם משותפים בהכרח. ולכן גם לא נזכר ר' אברהם מטיטשין כאח במקורות משפחת גלאז, אולי כי היה אח מצד אחד בלבד, והקשר אליו לא נשמר במשפחה.
ודה רבה.
להשערתי. אכן הושמטה שורה בהקדמת 'קול דודי'.
והיה מובא שם בסוגרים, אודות אחד האחים (רצ"ה מסוקלוב, או ר'א"ל מגלוגוב [לדעתי ר' א"ל כדלקמן]), שהיה חתן!!! לאחד האחים (להשערתי ר' שמואל מדינוב), ואח"כ בא תיאור על שלשת האחים (ר' שמואל, ר' מאיר, ור' חיים יעקב) בני ר' אברהם מטיטשין...
דבר זה יסביר גם את מקום רבנותו של ר' פ"א [גלוגוב, על מקום חותנו] ואח"כ דינוב (לאחר עזיבת הבני יששכר), על מקום חו"ז...
השערה זו מתאימה יותר מבחינת השנים..
זה יסביר גם מדוע פנה ר' פ"א לר' יצחק מאיר מזי'נקוב בבקשת הסכמה על אמרת הצרופה. (ר' יצחק מאיר לא היה מפורסם כאביו, ולא נפוצים ממנו הסכמות). היות והיו בני דודים (ר' יצחק מאיר היה חתן ר' ח"י שטורם. משלשת האחרים הנ"ל)...
האוהב ישראל מאפטא, העריך רבות את ייחוסו של אברהם מטיטשין, (כפי שאמר בשעת אירוסי בנו ר' יצחק מאיר, שהתחתן עם נכדתו). וזה גם יסביר את התיאורים של ר' דוד אורי, אודות מה שאוהב ישראל שיבח את ייחוס ר' פ"א מטורקא..
אשמח לשמוע את דעות המתמצאים בנושא...
ירון כתב:ודה רבה.
להשערתי. אכן הושמטה שורה בהקדמת 'קול דודי'.
והיה מובא שם בסוגרים, אודות אחד האחים (רצ"ה מסוקלוב, או ר'א"ל מגלוגוב [לדעתי ר' א"ל כדלקמן]), שהיה חתן!!! לאחד האחים (להשערתי ר' שמואל מדינוב), ואח"כ בא תיאור על שלשת האחים (ר' שמואל, ר' מאיר, ור' חיים יעקב) בני ר' אברהם מטיטשין...
דבר זה יסביר גם את מקום רבנותו של ר' פ"א [גלוגוב, על מקום חותנו] ואח"כ דינוב (לאחר עזיבת הבני יששכר), על מקום חו"ז...
השערה זו מתאימה יותר מבחינת השנים..
זה יסביר גם מדוע פנה ר' פ"א לר' יצחק מאיר מזי'נקוב בבקשת הסכמה על אמרת הצרופה. (ר' יצחק מאיר לא היה מפורסם כאביו, ולא נפוצים ממנו הסכמות). היות והיו בני דודים (ר' יצחק מאיר היה חתן ר' ח"י שטורם. משלשת האחרים הנ"ל)...
האוהב ישראל מאפטא, העריך רבות את ייחוסו של אברהם מטיטשין, (כפי שאמר בשעת אירוסי בנו ר' יצחק מאיר, שהתחתן עם נכדתו). וזה גם יסביר את התיאורים של ר' דוד אורי, אודות מה שאוהב ישראל שיבח את ייחוס ר' פ"א מטורקא..
אשמח לשמוע את דעות המתמצאים בנושא...
המקורות לא נמצאים לפני, אבל ככל הזכור לי --
לפי פשוטו של הכתוב במלל לאברהם, האחים היו ר' אברהם, ר' שמואל ור' מאיר, הגם שראיתי שהיו מי שפירשו כפי שכתבת.
תיארוך סדר השנים יכול להתיישב נדמה לי עם כל הגרסאות. האם יש תאריכי עוגן לגבי ר' שמואל מדינוב ור' מאיר מחירוב ?
קרבת משפחה -- מעין מחותנות רחוקה -- עם רי"מ מזינקוב מתקיימת לפי שתי הגרסאות. אבל אכן, הגרסה שלך דווקא מרחיקה את דרגת הקרבה בין רי"מ מזינקוב ורפ"א מטורקא, ויכולה להסביר מדוע לא מכנים זה את זה בהסכמה בשם מחו'.
האוהב ישראל אכן העריך אץ יחוסו של רח"י מדוקלא כאמור במלל לאברהם. מצד שני, כמדומני שמי ששיבח את יחוסו של רפ"א מטורקא הוא דווקא הבני"ש, ששמח להשתדך במשפחת אורי ??
אגב, גם לפי הגרסה שאתה מעלה, אני עדיין לא מבין מדוע בייחוס גלאז מזכירים רק שני אחים, ר' שמואל ור' מאיר.
עוד נקודה חשובה -- לדעתי טעות מה שנכתב כי ר' מאיר מחירוב היה אביו של רצ"ה רימלט מחירוב. אמנם שם אביו של רצ"ה רימלט היה "מאיר", אבל לדעתי אין שום ראיה שמדובר באותו אחד.
גם אני אשמח לכל מידע או דעה בעניין.
שמות שלשת האחים - ר' מאיר, ר' שמואל, ור' חיים יעקב. לקחתי מב'לתולדות' של הורוויץ (עמ' 225) . שנחשב מקור בר סמכא ...
צודק. אכן הבנ"י הוא ששיבח את ייחוס ר' פ"א אורי, כמובא בהקדמת ויקונן דוד [כבן משפחתו של הרה"ק מאפטא... (וזה גרם לטעותי)].
אגב האם ידוע מה הקשר המשפחתי בין ר' פ"א מטורקא לאוהב ישראל מאפטא???? (האוהב ישראל היה חתן ר' יעקב מטשיטשין. ובכתב התנאים, שנערך בעיר, חתום ר' אברהם מטשטשין (אבי האחים הנזכרים), כערב מצד החתן (באגרות אוהב ישראל). האם יש קשר משפחתי ביניהם??? - שיוכל אולי להסביר מדוע ר' פנחס אריה (שכאמור היה מצאצאיו של ר' אברהם מטשטשין) היה ממשפחת האוהב ישראל. // או יתכן, שר' אברהם מטשטשין היה נכד ר' העשיל (כמובא ב'קול דודי', ואינו מוזכר בשאר מקומות כ'מלל לאברהם' או 'אמרי שבח'), ואף האוהב ישראל, וזה היה הקשר המשפחתי???
אין לי תאריכי עוגן. אבל לפי הדורות, אם ר' אברהם מטשטשין חתן על התנאים שהיה בשנת (??? אינו לפני), נוכל להעריך את שנותיו, ולפי זה שנות בניו... [כמובן ר' שמואל מדינוב היה רב בעיר, ונפטר לפני רבנות הבני יששכר...].
ירון כתב:שמות שלשת האחים - ר' מאיר, ר' שמואל, ור' חיים יעקב. לקחתי מב'לתולדות' של הורוויץ (עמ' 225) . שנחשב מקור בר סמכא ...
צודק. אכן הבנ"י הוא ששיבח את ייחוס ר' פ"א אורי, כמובא בהקדמת ויקונן דוד [כבן משפחתו של הרה"ק מאפטא... (וזה גרם לטעותי)].
אגב האם ידוע מה הקשר המשפחתי בין ר' פ"א מטורקא לאוהב ישראל מאפטא???? (האוהב ישראל היה חתן ר' יעקב מטשיטשין. ובכתב התנאים, שנערך בעיר, חתום ר' אברהם מטשטשין (אבי האחים הנזכרים), כערב מצד החתן (באגרות אוהב ישראל). האם יש קשר משפחתי ביניהם??? - שיוכל אולי להסביר מדוע ר' פנחס אריה (שכאמור היה מצאצאיו של ר' אברהם מטשטשין) היה ממשפחת האוהב ישראל. // או יתכן, שר' אברהם מטשטשין היה נכד ר' העשיל (כמובא ב'קול דודי', ואינו מוזכר בשאר מקומות כ'מלל לאברהם' או 'אמרי שבח'), ואף האוהב ישראל, וזה היה הקשר המשפחתי???
אין לי תאריכי עוגן. אבל לפי הדורות, אם ר' אברהם מטשטשין חתן על התנאים שהיה בשנת (??? אינו לפני), נוכל להעריך את שנותיו, ולפי זה שנות בניו... [כמובן ר' שמואל מדינוב היה רב בעיר, ונפטר לפני רבנות הבני יששכר...].
בהחלט יתכן כי הקרבה המשותפת היא ביחוס משותף לרבי ר' השיל מקראקא. עם זאת, הקרבה לא יכולה להיות קרובה מאוד, אחרת היה ר' יצחק מאיר מזינקוב מכנה את רפ"א מטורקא בשם ש"ב בהסכמה. לכן יתכן שסיבת ההסכמה, כפי שכתבת, הוא בקרבת המשפחה עם חותנו של רי"מ, ר' חיים יעקב מדוקלא.
ברור שהיה קשר מיוחד בין משפחת אורי לרב מאפטא, שעדיין לא הצלחתי לעמוד לגמרי על טיבו:
במשפחת סנדר אורי זצ"ל מסרו לי בעבר שהיתה אצל הוריו של פרוכת או תשמיש קדושה אחר שהיה שייך לרב מאפטא ועבר במשפחה.
גם ר' יעקב אורי, בנו של רפ"א מטורקא, קרא לבנו ר' אברהם יהושע השיל, מבלי שהתייחס אליו כנכד. יש מסורת לפיה אחת מנשותיו של ראי"ה אורי הנ"ל היתה נכדת האוהב ישראל, ולא ידוע איך.
משפחת קליך המתייחסת לחתן של ר' יעקב אורי -- גם היא בעלת מסורת יחס לאוהב ישראל.
כך גם משפחת פרלמוטר, אלא שלאחרונה מוטל ספק אם אכן מתייחסת לבני"ש דרך ר' יעקב אורי או בדרך אחרת ...
עתניאל, העניין שלך כצאצא למשפחה ?
רונן כתב:תגלית מדהימה ! ציונו הקדוש נמצא לפני כשבוע...
https://zadikim.com/news/43540-2/
עוד אודותיו יש כאן שטפנשט
ירון כתב:רונן כתב:תגלית מדהימה ! ציונו הקדוש נמצא לפני כשבוע...
https://zadikim.com/news/43540-2/
עוד אודותיו יש כאן שטפנשט
אגב הדיון אודות משפחת אורי - הרי שלפי המצבה כמדומני שהיה רא״ל גם אב״ד סאקלוב! האם פרט זה היה ידוע?
מעניין שהרי רצ״ה אביו של רפ״א מטורקא, ו-״מחותנו״ של רא״ל מקישינב, היה גם הוא אב״ד… סוקולוב!
רונן כתב:תגלית מדהימה ! ציונו הקדוש נמצא לפני כשבוע...
https://zadikim.com/news/43540-2/
עוד אודותיו יש כאן שטפנשט
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 264 אורחים