עמוד 26 מתוך 28

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ב' אוקטובר 08, 2018 6:58 pm
על ידי סופר סתם
דרומי כתב:אגב (בהמשך לדברי הרב משולש), ד"ת של הרב זילבר הנ"ל נשלחים בדוא"ל לכל דורש - לא באידיש...

אם מישהו יודע האיך אפשר לקבל את השיעור של הרב הנ"ל במייל? יישר כח.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ד' אוקטובר 10, 2018 3:14 pm
על ידי דעת_האברך
שומע ומשמיע כתב:
אליהו בן עמרם כתב:מתוך צמא וגעגוע עז למעמדות המרוממים של שיעורי מורינו הרב זצ"ל נתאחדו בעצה אחת כמה מתלמידי הרב זצ"ל לייסד קבוצה מצומצמת למסירת שיעורים/וועדים על פי דרכו.

המטרה העיקרית איננה הקמת "במה" נוספת למסירת חידושים ב"מחשבה", אלא דווקא לנסות לשחזר לכה"פ במקצת מן הרוממות שבמעמדות שיעורי הרב זצ"ל, וכן לנסות להעמיק ולהבין עוד ועוד בדברי מורנו הרב זצ"ל מתוך דיבוק חברים.

בוועד שיוקם בעזהי"ת ישולבו שיעורים/וועדים מתורתו ועפ"י דרכו, שיימסרו ע"י כאו"א מבני החבורה עצמם וגם ע"י מעתיקי שמועתו.

כל מי שמרגיש עצמו מתאים להצטרף לחבורה ייחודית ומצומצמת זו, מוזמן בחפץ לב ובכבוד רב לשלוח אלי באופן פרטי את פרטיו האישיים, גילו, תפקידו ו/או מקום לימודיו, והשיעור בו השתתף בעבר, וכן באור חדש באיזשהו ענין המיוסד עפ"י תורתו של מורינו הרב זצ"ל - בעמוד אחד בלבד.

שמעתי הרבה את הרב זצ"ל וגם הייתי מדבר איתו קצת, ולא ראיתי שהוא חידש איזו דרך משלו. מה שראיתי בעיקר הוא את הבהירות והחיות המופלאה שלא ראיתי דומה לה, שבה חי את דברי התורה הקדושה.
אשמח לשמוע דעה אחרת.

אינני רואה את עצמי ראוי כלל וכלל לדבר על "שיטתו" של רבנו זצ"ל, אך כדי שלא יאמרו מ"דשתקו שמע מינה וכו' " אני מוכרח להביע כאן התנגדות רבתי לקביעה שרבנו לא חידש דרך משלו. קשה לקבל מה שכתבת ששמעת הרבה את הרב בכפיפה אחת למה שכתבת שלא חידש דרך משלו.
אודה על האמת שגם אני הקטן ניסיתי לברר לעצמי מה בדיוק מהות שיטתו ודרכו על מנת שאוכל לנסות ולשחזר אותה, ועדיין לא זכיתי ללמוד ממנה מספיק עד כדי שאוכל לעמוד עליה בבירור. בוודאי משולבות בדרכו דרכים רבות משל קדושי עליון הקודמים הן הקרובים בזמן והן הרחוקים יותר, המשפיעים ביותר הם כמובן המהר"ל והגר"א אך יש במקורותיו רבים רבים נוספים מכל עולמות המחשבה היהודית הקבלית והחסידית [וכבר התייחסו לכך באשכול זה בעבר שכנראה בכוונה תחילה העלים מקורות רבים בשיעוריו ולא ציינם בפירוש].
תחילת דרכו קיבל הרבה מהרב דסלר, ואחר כך גם מהרב הוטנר, אולם עיקר עלייתו היתה משלו. הוא יצר מכל מה שקיבל סינתזה חדשה וגאונית המצליחה להרכיב בתוכה דרכים רבות למין אמת אחת ברורה ומאירה, שעיקר כוחה ותוקפה הוא בהיקף העצום שלה ובקישורים בין כל מקורות חז"ל באגדתא זה לזה על ידי הבנה פנימית שלהם ושל היסודות והסודות המונחים בתוכם, באופן שהבהיר מחדש לחלוטין בצורה שונה לגמרי מאמרי חז"ל באגדתא שנראים פשוטים או שדומים כביכול למין אקסיומות שלא ברור מהיכן מוצאם, והוא הרים את המסך מעליהם והאיר אותם באור גדול ומופלא. מתוך כך יצא ובא גם לבירור מושגים עמוקים באמונה ובמחשבה יהודית. מרכיב מרכזי בשיעוריו היה גם ההעמקה בלשון הקודש, ואת יסודותיו קישר כמעט תמיד ל"משחקי לשון" בלשון הקודש חלקם ידועים ומקובלים מהקודמים לו, וחלקם שחידש בעצמו.
כפי שכתב הרב פייבלזון במאמרו שהובא כאן לאחרונה, בכל מאמר חז"ל ניסה להגיע לחקר השאלה "מה חז"ל באו לומר במאמר זה לנו ועבורנו, איפה יש בזה נפקא מינה בשבילנו, במחשבה בדיבור או במעשים?". בכל אופן, גם אם עיקרי השיטה נמצאים פה ושם בספרים אלו או אחרים במידה זו או אחרת, השילוב שהוא עשה בין כל הנ"ל הוא ייחודי.
האווירה בה יצאו מהשיעורים שלו בדרך קבע היתה מעין ' "וואוו" מעולם לא הבנתי את הדברים בצורה כזו. איזה מדהים שזה!'.
אולי הסיבה מחמתה קשה להגדיר את השיטה שלו כשיטה, ולנסות לשחזר אותה, היא מפני שהיא מצריכה ידע עמוק ורחב כל כך עד שהיא בגדר 'אילו ידעתיו הייתיו'.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ד' אוקטובר 10, 2018 7:58 pm
על ידי שומע ומשמיע
דעת_האברך כתב:
שומע ומשמיע כתב:
אליהו בן עמרם כתב:מתוך צמא וגעגוע עז למעמדות המרוממים של שיעורי מורינו הרב זצ"ל נתאחדו בעצה אחת כמה מתלמידי הרב זצ"ל לייסד קבוצה מצומצמת למסירת שיעורים/וועדים על פי דרכו.

המטרה העיקרית איננה הקמת "במה" נוספת למסירת חידושים ב"מחשבה", אלא דווקא לנסות לשחזר לכה"פ במקצת מן הרוממות שבמעמדות שיעורי הרב זצ"ל, וכן לנסות להעמיק ולהבין עוד ועוד בדברי מורנו הרב זצ"ל מתוך דיבוק חברים.

בוועד שיוקם בעזהי"ת ישולבו שיעורים/וועדים מתורתו ועפ"י דרכו, שיימסרו ע"י כאו"א מבני החבורה עצמם וגם ע"י מעתיקי שמועתו.

כל מי שמרגיש עצמו מתאים להצטרף לחבורה ייחודית ומצומצמת זו, מוזמן בחפץ לב ובכבוד רב לשלוח אלי באופן פרטי את פרטיו האישיים, גילו, תפקידו ו/או מקום לימודיו, והשיעור בו השתתף בעבר, וכן באור חדש באיזשהו ענין המיוסד עפ"י תורתו של מורינו הרב זצ"ל - בעמוד אחד בלבד.

שמעתי הרבה את הרב זצ"ל וגם הייתי מדבר איתו קצת, ולא ראיתי שהוא חידש איזו דרך משלו. מה שראיתי בעיקר הוא את הבהירות והחיות המופלאה שלא ראיתי דומה לה, שבה חי את דברי התורה הקדושה.
אשמח לשמוע דעה אחרת.

אינני רואה את עצמי ראוי כלל וכלל לדבר על "שיטתו" של רבנו זצ"ל, אך כדי שלא יאמרו מ"דשתקו שמע מינה וכו' " אני מוכרח להביע כאן התנגדות רבתי לקביעה שרבנו לא חידש דרך משלו. קשה לקבל מה שכתבת ששמעת הרבה את הרב בכפיפה אחת למה שכתבת שלא חידש דרך משלו.
אודה על האמת שגם אני הקטן ניסיתי לברר לעצמי מה בדיוק מהות שיטתו ודרכו על מנת שאוכל לנסות ולשחזר אותה, ועדיין לא זכיתי ללמוד ממנה מספיק עד כדי שאוכל לעמוד עליה בבירור. בוודאי משולבות בדרכו דרכים רבות משל קדושי עליון הקודמים הן הקרובים בזמן והן הרחוקים יותר, המשפיעים ביותר הם כמובן המהר"ל והגר"א אך יש במקורותיו רבים רבים נוספים מכל עולמות המחשבה היהודית הקבלית והחסידית [וכבר התייחסו לכך באשכול זה בעבר שכנראה בכוונה תחילה העלים מקורות רבים בשיעוריו ולא ציינם בפירוש].
תחילת דרכו קיבל הרבה מהרב דסלר, ואחר כך גם מהרב הוטנר, אולם עיקר עלייתו היתה משלו. הוא יצר מכל מה שקיבל סינתזה חדשה וגאונית המצליחה להרכיב בתוכה דרכים רבות למין אמת אחת ברורה ומאירה, שעיקר כוחה ותוקפה הוא בהיקף העצום שלה ובקישורים בין כל מקורות חז"ל באגדתא זה לזה על ידי הבנה פנימית שלהם ושל היסודות והסודות המונחים בתוכם, באופן שהבהיר מחדש לחלוטין בצורה שונה לגמרי מאמרי חז"ל באגדתא שנראים פשוטים או שדומים כביכול למין אקסיומות שלא ברור מהיכן מוצאם, והוא הרים את המסך מעליהם והאיר אותם באור גדול ומופלא. מתוך כך יצא ובא גם לבירור מושגים עמוקים באמונה ובמחשבה יהודית. מרכיב מרכזי בשיעוריו היה גם ההעמקה בלשון הקודש, ואת יסודותיו קישר כמעט תמיד ל"משחקי לשון" בלשון הקודש חלקם ידועים ומקובלים מהקודמים לו, וחלקם שחידש בעצמו.
כפי שכתב הרב פייבלזון במאמרו שהובא כאן לאחרונה, בכל מאמר חז"ל ניסה להגיע לחקר השאלה "מה חז"ל באו לומר במאמר זה לנו ועבורנו, איפה יש בזה נפקא מינה בשבילנו, במחשבה בדיבור או במעשים?". בכל אופן, גם אם עיקרי השיטה נמצאים פה ושם בספרים אלו או אחרים במידה זו או אחרת, השילוב שהוא עשה בין כל הנ"ל הוא ייחודי.
האווירה בה יצאו מהשיעורים שלו בדרך קבע היתה מעין ' "וואוו" מעולם לא הבנתי את הדברים בצורה כזו. איזה מדהים שזה!'.
אולי הסיבה מחמתה קשה להגדיר את השיטה שלו כשיטה, ולנסות לשחזר אותה, היא מפני שהיא מצריכה ידע עמוק ורחב כל כך עד שהיא בגדר 'אילו ידעתיו הייתיו'.

אני מסכים עם כל מה שכתבת, אני לא קורא לזה שיטה. ולכן אינני מבין מה מקום יש להתכנסות של 'המשך בדרכו', אינני בא לזלזל אדרבה אני מעוניין לשמוע גישה אחרת.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ה' אוקטובר 11, 2018 1:18 am
על ידי אליהו בן עמרם
הדברים שכתב הרב דעת האברך יפים ונוגעים בנקודות מרכזיות בדרכו.
בוודאי שאין הכוונה וקשה עד בלתי אפשרי לחקות את הדרך.
אבל כן ניתן לפתח ולהבין עוד.
ובעיקר להתבסס על דבריו, ולא לנסות לחדש או לבאר כמוהו.

גם בביאוריו ישנם עדיין מושגים שנשמעים כ'אקסיומות'.
ישנם אנשים גבוהים שבשבילם זה מובן מאליו, ויש להם הבנה פנימית ולא מעושה בדברים.
אך יש קטנים מהם, ששואלים את עצמם: אני באמת מבין עד הסוף מה ששמעתי? אני יכול להסכים לזה או להאמין לזה בכל ליבי? או שאני יכול רק לצטט ו'לצפצף' צפצופי דברים מבלי תפיסה פנימית אמיתית שלהם.
יצאו מהשיעורים של מו'ר זצ'ל כמה וכמה אנשים מבינים, והיית יכול לשמוע מכל אחד הבנה אחרת לדברים שאמר.
זה אומר, שעם כל הבהירות העצומה, עדיין ישנם דברים עמוקים מאד שצריכים עוד עבודה.
ובעזהי'ת תוקם קבוצה של מבקשי ה' להעמיק ולבאר עוד את דברי מו'ר זצ'ל ולנסות לשחזר את רגעי הרוממות שהיו בשיעוריו.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2018 10:39 am
על ידי פלוריש
עושה חדשות כתב:הריני מצרף בזאת דרשה קצרה (7 דק') שנמסרה ע"י הגרמ"ש זצ"ל בסעודת הברית של תינוק חולה בתסמונת דאון.
מי שמסר לי את זה ציין כי יש רשות מהורי התינוק נ"י לפרסם את הדברים, לזיכוי הרבים, ולע"נ של הגרמ"ש.
"עולם חסד יבנה".

משוכתב (ערוך קימעא):
"כי אמרתי עולם חסד יבנה" (תהילים פט ג). הקב"ה ברא עולם של חסד, כל מעשה בראשית.
כשנולדים לנו ילדים אנחנו מגדלים אותם, משתדלים. זה חסד נקי. כל מי שמגדל את הילדים רק מפני התקווה שבסופו של דבר ישלמו לו, נחת או שמחות וכדומה, פוגע בעיקר של עולם חסד יבנה.
סיפר לי אדם גדול מאוד שכבר לא חי איתנו, שבדידיה הווה עובדא, אצלו היה המעשה. המשפחה שלו היתה מאוד חשובה, מן המפוארות בישראל. הוא היה בבית לבדו עם הילדים ובאה לבקר אותו דודו שהיה אדם זקן מהדור הקודם. הילדים - ילדים, עשו שטויות גדולות וטיפסו לאבא על הראש. הדוד ראה את זה ונאנח, כמה שהוא מסכן, שהוא צריך לטפל בהם. אז הוא אמר לדוד שלו "מתי הם יחזירו לי? הם יודעים מה אני עושה בשבילם?!". השאלה הזאת נכנסה לו לראש והוא חשב על זה. בשעה מעשה הוא אמר לו "ככה אני מקבל". אבל זה הטריד אותו. זה היה סמוך ליום טוב, הוא עלה לירושלים, נכנס לאחד שהיה ממש מגדולי הדור וסיפר לו את הסיפור. אותו גדול נזף בו: "אתה לא מאמין באמת, זו שאלה שאסור לשאול אותה. הקב"ה לא נתן לנו בשביל שישלמו לנו, הוא נתן לנו אותם בשביל עולם חסד יבנה. כדי שאנחנו נמשיך את החסד שהוא עשה, שהרי הקב"ה ברא אותנו אף על פי שלגמרי לא היה בטוח שנביא לו נחת. הוא ברא אותנו, בורא אותנו ומשפיע עלינו כל טוב, אלא אם הדין ממש מחייב להעניש, אבל 'עולם כמנהגו נוהג' זה עולם חסד יבנה".
עולם חסד יבנה זה הדבר עליו אנחנו חיים ובנויים, ובזה אנחנו מצווים. זו העבודה שלנו.
אשרי חלקם של הורים שהקב"ה נותן להם הזדמנות להביא לעולם ילדים שהם חסד טהור, חסד טהור. הם מגדלים אותם רק כדי לשמח אותם, שיהיה להם טוב. הורים כאלו מקיימים את העולם, עולם חסד יבנה, עליהם העולם עומד.
עכשיו אנחנו לפני ראש השנה. בראש השנה הקב"ה בורא אותנו כל שנה מחדש, "זה היום תחילת מעשיך זיכרון ליום ראשון", הקב"ה בורא אותנו שוב. לבנו יודע מרת נפשינו האם לקב"ה תהיה נחת רוח מאיתנו, ואנחנו מבקשים שה' יביא אותנו לעולם עוד שנה.
אתם קבלתם את זה וקיבלתם את זה מאוד יפה. העולם חסד יבנה עומד עליכם. כך יתן ה' וכה יוסיף וישפיע עליכם ועל כולם הרבה הרבה חסד. כביכול הקב"ה יכתוב אותנו לחיים טובים, יתן לנו שלום טובה וברכה חן וחסד ורחמים עלינו ועל כל ישראל עמך, נכתב ונחתם כולנו לחיים טובים, ובסופו של דבר יהיה לכם נחת בכפל כפליים.
אנחנו יודעים שהנותן - בעין יפה הוא נותן (בבא בתרא עא ע"א). הקב"ה נותן בעין יפה, ואם העין יפה לא נראית, זה מחייב שאחר כך זה ייראה בכפל כפליים.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ג' דצמבר 18, 2018 7:28 am
על ידי גרשון
יארציייט

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ג' דצמבר 18, 2018 1:56 pm
על ידי יושב סתר
ראיתי פעם בספר שהוציא בנו של הרב דן מייזלס מישיבת ראדין, שהגר"מ העיד על עצמו ששני הימים שבהם היה נותן את כל כוחו לבאר את עניינם הם הושע"ר ו.... י' בטבת. הוא החזיק שהם בבחי' מת מצוה. [מקוה שדייקתי]
הנ"ל הביא בספרו כמה מאמרים לי' טבת. יהיה תועלת אם מישהו יעלה לנו.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ג' דצמבר 18, 2018 2:48 pm
על ידי ידידיה
יושב סתר כתב:ראיתי פעם בספר שהוציא בנו של הרב דן מייזלס מישיבת ראדין, שהגר"מ העיד על עצמו ששני הימים שבהם היה נותן את כל כוחו לבאר את עניינם הם הושע"ר ו.... י' בטבת. הוא החזיק שהם בבחי' מת מצוה. [מקוה שדייקתי]
הנ"ל הביא בספרו כמה מאמרים לי' טבת. יהיה תועלת אם מישהו יעלה לנו.

בינתיים קבל מדברי הרב בקובץ המצורף בתחילתו.
נ.ב. בקול הלשון כמובן יש הכל לשמיעה.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ג' דצמבר 18, 2018 3:07 pm
על ידי יושב סתר
ייש"כ.
בדיוק כעת סיימתי לקרוא את המאמר ש'באוסף גליונות' של שנה זו. נפלא עד מאד.
יבורך מי שיעלה. [יש לי רק במודפס]

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: א' אפריל 14, 2019 3:13 pm
על ידי עושה חדשות
ספר חדש; שיעורי הגר"מ על סוג' סבי דבי אתונא.
נכתב ע"י תלמידו הגאון ר' אורי יונגרייז.
נמכר השבוע בדוכנים של בלוי.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: א' אפריל 14, 2019 9:15 pm
על ידי פרנצויז
כמדומה שראיתי פעם (אולי באתרא הדין?) שמישהו דיבר עם הג"ר משה שפירא זצ"ל, ואמר (או רמז) לו שיודע שביום כ"ו טבת, היה יום הולדת של רבי משה, ומתאר שם את תגובתו הצוננת של רבי משה.
[אולי מישהו יוכל לציין את המקור לזה].
ויש להעיר ע"ז שיתכן שיום הולדתו האמיתי של הגר"מ שפירא לא היה כ"ו טבת תרצ"ה, [וזה סיבה נוספת לתגובתו], אלא שהיה רשום רק 1935, ובמשרד הפנים כתבו 1 בינואר 1935, והמחשב תירגם לתאריך כ"ו בטבת.
וכבר כתבו כעין זה על הגר"נ קרליץ שליט"א
viewtopic.php?f=19&t=2996#p537481
גלאגוזים כתב:אצל ילידי השנים שקודם תש"ח תאריכי הלידה במשרד הפנים [וממילא באגרון] אינם מדוייקים.
במקרים רבים כותבים את תאריך הלידה ב1 בינואר של אותה שנה.
ואכן ט"ו בטבת תרפ"ו היה גם ה1 בינואר.

וראה עוד כעין זה בענין תאריך לידתו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל
viewtopic.php?f=19&t=4530&p=78422&hilit=#p62989

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ב' אפריל 15, 2019 1:09 am
על ידי אחד הרבנים
פרנצויז כתב:כמדומה שראיתי פעם (אולי באתרא הדין?) שמישהו דיבר עם הג"ר משה שפירא זצ"ל, ואמר (או רמז) לו שיודע שביום כ"ו טבת, היה יום הולדת של רבי משה, ומתאר שם את תגובתו הצוננת של רבי משה.
[אולי מישהו יוכל לציין את המקור לזה].

כך מובא בספר חדריו לרי''ב פרידמן.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ב' אפריל 15, 2019 2:15 am
על ידי לענין
למקורבים הגיב ע''ז בחיוך, ופשוט (שהכל היה לפי הענין).
אין מה לעשות ע''ז פלפולים.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ב' אפריל 15, 2019 2:02 pm
על ידי פרנצויז
פרנצויז כתב:ויש להעיר ע"ז שיתכן שיום הולדתו האמיתי של הגר"מ שפירא לא היה כ"ו טבת תרצ"ה, [וזה סיבה נוספת לתגובתו], אלא שהיה רשום רק 1935, ובמשרד הפנים כתבו 1 בינואר 1935, והמחשב תירגם לתאריך כ"ו בטבת.

מה המסקנא? באיזה יום נולד הג"ר משה שפירא? בכ"ו טבת?

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ה' אפריל 18, 2019 4:50 pm
על ידי אחד הרבנים
עושה חדשות כתב:ספר חדש; שיעורי הגר"מ על סוג' סבי דבי אתונא.
נכתב ע"י תלמידו הגאון ר' אורי יונגרייז.
נמכר השבוע בדוכנים של בלוי.

האם מי שהוא יודע היכן הספר נמכר, כי חפשתי בכמה דוכני בלוי והספר אזל

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ה' אפריל 18, 2019 6:11 pm
על ידי דעת_האברך
אחד הרבנים כתב:
עושה חדשות כתב:ספר חדש; שיעורי הגר"מ על סוג' סבי דבי אתונא.
נכתב ע"י תלמידו הגאון ר' אורי יונגרייז.
נמכר השבוע בדוכנים של בלוי.

האם מי שהוא יודע היכן הספר נמכר, כי חפשתי בכמה דוכני בלוי והספר אזל

בחנויות יפה נוף פלדהיים

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ו' אפריל 19, 2019 12:38 am
על ידי אחד הרבנים
דעת_האברך כתב:
אחד הרבנים כתב:
עושה חדשות כתב:ספר חדש; שיעורי הגר"מ על סוג' סבי דבי אתונא.
נכתב ע"י תלמידו הגאון ר' אורי יונגרייז.
נמכר השבוע בדוכנים של בלוי.

האם מי שהוא יודע היכן הספר נמכר, כי חפשתי בכמה דוכני בלוי והספר אזל

בחנויות יפה נוף פלדהיים

אמת ויציב, אכן קניתי שם אך גם שם כבר נראה שאזל.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ו' אפריל 19, 2019 1:58 am
על ידי ארופאי
מי ששמע את הרב זצ"ל מדבר על גלות אדום, מלכות רומי הרשעה, הנצרות, אותו האיש, האפיפיור וכל שאר קליפין דאותה הטומאה- באיזו תחושת מיאוס וגועל נפש ממש, מאד בלט שהסלידה באה מבתי גואי לפני ולפנים שלו. למי ששמע, התיאורים מיותרים...
מאז פרוץ השריפה בקתדרלת נוטרדאם בתחילת השבוע, צפות ועולות בי התחושות וההרהורים- כי אירוע זה לא היה עובר אצל הרב כלאחר יד, מאד היה 'תופס' אותו. הרב היה מאד 'ער', לא היו דברים 'סתם', קל וחומר שלא 'דברים גדולים' שהם בחינם. הוא ראה את הכל מתוך תובנה ואספקלריה עמוקה של פעמי ההיסטוריה והפנימיות המסובבת בהם מאחורי הגלגל. ברי לי שהיינו זוכים לשמוע דא"ח.
ועכשיו שלא זכינו, שוב חוזרת תחושת החסרון ומלפפת בכאב, כי אחד ויחיד היה ולא שבק מאן דלידמי ליה.
יש לי חבר ושותף, או שהיא הרגשת יחיד?

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ד' אפריל 24, 2019 1:47 am
על ידי אותה אבקש
גם זו לטובה כתב:מצורף שיעור הגרמ"ש על החזו"א, בתוך השיעור הוא נגרר לדבר גם על המ"ב.
https://www.jumbomail.me/he/Downloads.a ... 3838673D3D

אפשר להעלות שוב?

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: א' יולי 28, 2019 3:12 am
על ידי נחלי אפרסמון
למה נמחקה ההודעה על שתיקתו בשיעורים .מה זה כ"כ מפריע שאני כותב ידיעות מכ"ר?

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ה' אוגוסט 15, 2019 10:50 am
על ידי עושה חדשות
שאלה לתלמידי הרב;
שמעתי פעם בהקלטה את הרב מדבר על כך שהקב"ה מחדש ומהווה את העולם בכל רגע וכו' והוסיף לומר שהמושג 'חזקה דמעיקרא' מבוסס על זה וכו', לא זוכר בדיוק. אולי תוכלו להפנות אותי לאיזה שיעור מדובר, או אם נדפס היכן שהו.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2019 8:27 pm
על ידי אחד הרבנים
היכן ניתן להשיג הספר "ראשי פרקים" של שיעורי הרב, לרכישה או לפחות לעיון (איזו אוצר או ספריה).
ב''ה, לאחר חיפוש מצאתי את הרב המחבר, הרב יעקבוביץ מהר נוף.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ו' ינואר 10, 2020 9:50 am
על ידי עושה חדשות
מאמר "יודיע דרכיו למשה" נדפס כעת בתוך אוסף גליונות.
-
מצו"ב רשימת הספרים שיצאו לאור
רשימת הספרים - תשפ.pdf
(203.55 KiB) הורד 560 פעמים

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ו' ינואר 10, 2020 12:17 pm
על ידי בן אליהו
עושה חדשות כתב:שאלה לתלמידי הרב;
שמעתי פעם בהקלטה את הרב מדבר על כך שהקב"ה מחדש ומהווה את העולם בכל רגע וכו' והוסיף לומר שהמושג 'חזקה דמעיקרא' מבוסס על זה וכו', לא זוכר בדיוק. אולי תוכלו להפנות אותי לאיזה שיעור מדובר, או אם נדפס היכן שהו.


על פניו נראה להיפך: שחזקה דמעיקרא התחדשה למרות זאת ולא בגלל זאת

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ד' ינואר 15, 2020 12:04 am
על ידי עושה חדשות

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ש' פברואר 01, 2020 9:58 pm
על ידי אמיר כרמי
בשיעור מתשנ"ג (פרשת בא) הרב מתייחס בסוף הדברים לאירוע שאמור היה להתרחש כמה ימים אחרי השיעור מישהו יודע אולי למה כוונתו?

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ג' פברואר 04, 2020 11:04 pm
על ידי ב. סיד
בן אליהו כתב:
עושה חדשות כתב:שאלה לתלמידי הרב;
שמעתי פעם בהקלטה את הרב מדבר על כך שהקב"ה מחדש ומהווה את העולם בכל רגע וכו' והוסיף לומר שהמושג 'חזקה דמעיקרא' מבוסס על זה וכו', לא זוכר בדיוק. אולי תוכלו להפנות אותי לאיזה שיעור מדובר, או אם נדפס היכן שהו.


על פניו נראה להיפך: שחזקה דמעיקרא התחדשה למרות זאת ולא בגלל זאת

אולי הכוונה שמאחר שהקב"ה מחדש ומהווה את העולם בכל רגע איך יש לאדם נכסים הרי כל מה שקנה חלף הלך לו, ומה שנמצא פה התהווה והתחדש אח"כ. וע"כ יש מעין חזקה דמעיקרא האומרת להחזיק המצב כמו שראינו אותה עד שרואים שינוי.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ג' פברואר 04, 2020 11:34 pm
על ידי אברך
"מחדש" זה אומר יש מאין?
אם הדבר קיים כבר בעולם, הקב"ה נותן לו כח המשכיות, אבל הדבר הקודם ממשיך הלאה ואי"ז דבר חדש, אין צד בעולם שהבעלות תפקע.
זה כמו פרי קטן שגדל, על אף שודאי הפרי הנוסף הוא דבר חדש, מכל מקום כיון שהוא בא מתוך הפרי הקט,ן הבעלות נשארת גם על הפרי הגדול, כך הקב"ה אף שהוא ממשיך את הוויתו של החפץ, ונותן לו כח להמשך, אבל זה המשך של הקודם, וזה לא צריך להגיע לחזקה דמעיקרא.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ד' פברואר 05, 2020 12:18 am
על ידי ב. סיד
אברך כתב:"מחדש" זה אומר יש מאין?
אם הדבר קיים כבר בעולם, הקב"ה נותן לו כח המשכיות, אבל הדבר הקודם ממשיך הלאה ואי"ז דבר חדש, אין צד בעולם שהבעלות תפקע.
זה כמו פרי קטן שגדל, על אף שודאי הפרי הנוסף הוא דבר חדש, מכל מקום כיון שהוא בא מתוך הפרי הקט,ן הבעלות נשארת גם על הפרי הגדול, כך הקב"ה אף שהוא ממשיך את הוויתו של החפץ, ונותן לו כח להמשך, אבל זה המשך של הקודם, וזה לא צריך להגיע לחזקה דמעיקרא.

עיין ציטוט הבית הלוי המובא viewtopic.php?t=47567

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ד' פברואר 05, 2020 1:11 am
על ידי סופר-סתם
מיזם חדש משובב נפש המקטלג את כל שיעורי ליל השישי של הרב זצ"ל, לנושאים ותתי נושאים, מביא את כל המובאות שציטט הרב בשיעור, תוך כדי שמיעת השיעור.
https://lehavin.org

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ד' פברואר 05, 2020 1:58 pm
על ידי אברך
ב. סיד כתב:
אברך כתב:"מחדש" זה אומר יש מאין?
אם הדבר קיים כבר בעולם, הקב"ה נותן לו כח המשכיות, אבל הדבר הקודם ממשיך הלאה ואי"ז דבר חדש, אין צד בעולם שהבעלות תפקע.
זה כמו פרי קטן שגדל, על אף שודאי הפרי הנוסף הוא דבר חדש, מכל מקום כיון שהוא בא מתוך הפרי הקט,ן הבעלות נשארת גם על הפרי הגדול, כך הקב"ה אף שהוא ממשיך את הוויתו של החפץ, ונותן לו כח להמשך, אבל זה המשך של הקודם, וזה לא צריך להגיע לחזקה דמעיקרא.

עיין ציטוט הבית הלוי המובא viewtopic.php?t=47567


ייש"כ.
מענין מדוע צריך להגיד כך, וכי יש יותר עוצמה בלחדש כל רגע יש מאין, להמשכיות? יש מקור לזה בחז"ל?
[באשכול שציינת הביאו שם דוגמא יפה מהרקנת סרט או תמונה שהמקרן מחדש כל רגע יש מאין, או בנורה דולקת שהיא מתחדש כל רגע מהכח המפעיל, והרגע הבא הוא לא המשך לרגע הקודם. זה נכון מאד לגבי דברים לא ממשיים, כמו אור או תמונה על הקיר שאינה חפץ ממשי, אבל לגבי חפצים ובריאה ממש, מדוע צריך לחדש כזה מושג?]

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ד' פברואר 05, 2020 2:36 pm
על ידי סגי נהור
אברך כתב:
ב. סיד כתב:
אברך כתב:"מחדש" זה אומר יש מאין?
אם הדבר קיים כבר בעולם, הקב"ה נותן לו כח המשכיות, אבל הדבר הקודם ממשיך הלאה ואי"ז דבר חדש, אין צד בעולם שהבעלות תפקע.
זה כמו פרי קטן שגדל, על אף שודאי הפרי הנוסף הוא דבר חדש, מכל מקום כיון שהוא בא מתוך הפרי הקט,ן הבעלות נשארת גם על הפרי הגדול, כך הקב"ה אף שהוא ממשיך את הוויתו של החפץ, ונותן לו כח להמשך, אבל זה המשך של הקודם, וזה לא צריך להגיע לחזקה דמעיקרא.

עיין ציטוט הבית הלוי המובא https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=47567


ייש"כ.
מענין מדוע צריך להגיד כך, וכי יש יותר עוצמה בלחדש כל רגע יש מאין, להמשכיות? יש מקור לזה בחז"ל?
[באשכול שציינת הביאו שם דוגמא יפה מהרקנת סרט או תמונה שהמקרן מחדש כל רגע יש מאין, או בנורה דולקת שהיא מתחדש כל רגע מהכח המפעיל, והרגע הבא הוא לא המשך לרגע הקודם. זה נכון מאד לגבי דברים לא ממשיים, כמו אור או תמונה על הקיר שאינה חפץ ממשי, אבל לגבי חפצים ובריאה ממש, מדוע צריך לחדש כזה מושג?]

יש חיבורים שלמים שעוסקים בזה בהרחבה, והמרכזי שבהם - שער היחוד והאמונה לבעל התניא זי"ע.
ההכרח השכלי לחידוש המושג מבואר שם פ"ב.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: א' פברואר 09, 2020 12:25 am
על ידי משוש דורים
לפלא שלא עדכנו כאן על הספר החדש 'בהר שפר' שיעורים על מסכת כלים.
רכשתי את הספר כבר לפני שבועיים עברתי על כמה וכמה שיעורים, ואני לא גומר להתפעל.
אם בשיעוריו באגדה יש חלקים שנראים שייכים לדרוש ולרמז, הרי בשיעורים אלו הכל לומדעס ישיבתית, וממש פלא איך מסכת שנראית טכנית ויבשה כמו כלים, פשוט מוארת מחדש בגדרים ישיבתיים, בחשבונות ובהברקות, ממש לא בא כבושם הזה, לא נתקלתי עוד בספר בנוסח ישיבתי עמ"ס כלים, ובודאי שלא נמצא עוד כזה ספר עקבי, משנה אחר משנה, נושא אחר נושא, על כל פרקיה של כלים (מלבד פרקים יג יד).
אני שונא להשתמש בקלישאות, אבל זה מה שאני מרגיש באמת, יומא טבא לרבנן ולתלמידיהון.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: א' פברואר 09, 2020 12:56 am
על ידי שומע ומשמיע
משוש דורים כתב:לפלא שלא עדכנו כאן על הספר החדש 'בהר שפר' שיעורים על מסכת כלים.
רכשתי את הספר כבר לפני שבועיים עברתי על כמה וכמה שיעורים, ואני לא גומר להתפעל.
אם בשיעוריו באגדה יש חלקים שנראים שייכים לדרוש ולרמז, הרי בשיעורים אלו הכל לומדעס ישיבתית, וממש פלא איך מסכת שנראית טכנית ויבשה כמו כלים, פשוט מוארת מחדש בגדרים ישיבתיים, בחשבונות ובהברקות, ממש לא בא כבושם הזה, לא נתקלתי עוד בספר בנוסח ישיבתי עמ"ס כלים, ובודאי שלא נמצא עוד כזה ספר עקבי, משנה אחר משנה, נושא אחר נושא, על כל פרקיה של כלים.
אני שונא להשתמש בקלישאות, אבל זה מה שאני מרגיש באמת, יומא טבא לרבנן ולתלמידיהון.

אפשר דוגמא?

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: א' פברואר 09, 2020 1:12 am
על ידי משוש דורים
אני לא יודע להעלות קבצים, וגם לא בטוח שהמו"ל מסכימים לזה.
הספר היה בדוכנים של בלוי לפני שבועיים, (מסתמא גם בחנויות הספרים) יש בו כ850 עמודים, ונמכר ב40 ש"ח.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ג' פברואר 11, 2020 4:56 pm
על ידי בן חפר

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ג' פברואר 11, 2020 9:16 pm
על ידי אמיר כרמי
בן חפר כתב:https://t.me/harav_shapira

מה יש שם? לטובת החסומים

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ג' פברואר 11, 2020 10:19 pm
על ידי סופר-סתם
אמיר כרמי כתב:
בן חפר כתב:https://t.me/harav_shapira

מה יש שם? לטובת החסומים

כמה שיעורים של הרב, ולא הבנתי מה החידוש בזה, יבוא בו חפר ויבאר קישורו.
ראה קישור למעלה מה שהבאתי viewtopic.php?f=19&t=31074&p=601329#p600179

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ב' אפריל 27, 2020 12:19 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
מה היה פשר השתיקה בשיעוריו?

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

פורסם: ב' אפריל 27, 2020 12:29 am
על ידי זנב לאריות
יוסף חיים אוהב ציון כתב:מה היה פשר השתיקה בשיעוריו? [הלילה הילולא דיליה]

כמדומני שיש כאן טעות גמורה, ר' משה שפירא שהאשכול עוסק בו נפטר בי' בטבת, ואתמול [דהיינו בשבת א' אייר ] היה הייארצייט של ר' משה שמואל שפירא ר"י באר יעקב, שני אנשים שונים לגמרי. [יל"ע אם הסתכלת על האשכול לפני שכתבת את ההודעה].