מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגאון ר' דב לנדו שליט"א

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אפשר » ד' דצמבר 28, 2016 2:21 pm

ח''ל קאליסק כתב:
אפשר כתב:סיפור מעניין באחד הקמפים של ישיבת סלבודקה פנו הבחורים ואמרו לו שיגיד להם ווארט חסידי וציוה הגרד''ל להביא לו חומש ואמר היכן שיפתח יגיד ווארט ונפתח בפרשת משפטים עה''פ מכה בהמה ישלמנה מכה אדם יומת, ואמר רבי דב מכה נפש הבהמית ישלמנה יהי' אדם השלם מכה אדם נפש אלקית יומת יגדע חלקו בזה ובבא,

והאמת שווארט זה מופיע בשלמותו בסה''ק דברי שמואל להרה''ק מסלונים זיע''א שמוסיף ע''ז שווארט זה עלה לו בהרבה דם

שמעתי המעשה הזה לפני קרוב לעשרים שנה, ואגב ברבות השנים אכן מצאתי הווארט באחד מספרי חסידות, אבל קרוב לודאי הרבה לפני הדברי שמואל, משהו בסגנון דגל או נועם אלימלך, צריך לחפש, ומעניין שאתה מייחסו רק לבעל הדברי שמואל שהיה כמאה שנה אחריהם.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אפשר » ד' דצמבר 28, 2016 2:26 pm

עכשיו ראיתי שכבר תיקנו שהוא מהלעכעוויטשער.
לא הגר"מ אברהמס ולא ר' משה אבהרם
אלא ר' אריה אברהמס, שהוא מגדולי עמלי התורה בדור, וכמעט אין כמותו בעמלה ויגיעה של תורה.
ידוע איזה מימרא שהחזו"א אמר משהו כמו החילוק בין בעל כשרון למי שאינו, הוא החילוק בין ר' חיים קרייזווירטה לר' אריה, ודי למבין.
הוא אמריקאי במקור, ונשוי למשפחת קרלינשטיין, וגיס של ר' ישראל קלמנוביץ שהוא גם אמריקאי, וחתן שם, השוויגער שלהם בת ציון קרלנשטיין זכתה לאריכות ימים והיתה מככבת בכל ההזמנות במשפחה במשך שנים רבות.
הגרד"צ ואשת הגרח"ש ליבוביץ גם מאותה משפחה. וכן ר' ראובן שהוא היה גיס עם הראשונים.

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' דצמבר 28, 2016 2:26 pm

וונדרבר כתב:הרב יוסף שר הי"ד היה עורך ירחון כנסת ישראל סלבודקה, ראה בסוף חוברת אדר תרצ"ט, שהעורך הוא הרב יוסף שער.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 35&hilite=
[כמדומני שבספר של הרב מלר על הגרי"ז מבריסק כרך ד' (עמ' ... ) יש סיפור מעניין על חסד שעשה ר"י שר עם הגרי"ז באמצע המלחמה, וכהכרת הטוב כלפיו שלח הרב מבריסק שטיקל תורה להדפיס ב"כנסת ישראל" שבעריכתו, בשנת תש"ב ?].

הסיפור נזכר בספר "הרב מבריסק" חלק ד' עמ' 246-248, והד"ת מהרב מבריסק נדפס בכנסת ישראל שבט ת"ש.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=145
בקשר למשפחת אשתו, חמותו של רבי יוסף שר היתה אחותו של רבי אריה מלכיאל פרידמן הי"ד, לימים חותנם של הג"ר שניאור קוטלר, ושל הג"ר חיים סרנא, ושל יבלח"ט הג"ר יעקב וואלפא. (ראש ישיבת לייקווד הג"ר אריה מלכיאל קוטלר נקרא ע"ש סבו).
ראה עוד במבוא לספר "באר לחי ראי" (לרי"ח סרנא), מדע אהבה, עמ' 21.
www.otzar.org/wotzar/book.aspx?168280&pageid=P0021
נערך לאחרונה על ידי וונדרבר ב ה' דצמבר 29, 2016 8:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' דצמבר 28, 2016 2:32 pm

אפשר כתב:עכשיו ראיתי שכבר תיקנו שהוא מהלעכעוויטשער.
לא הגר"מ אברהמס ולא ר' משה אבהרם
אלא ר' אריה אברהמס, שהוא מגדולי עמלי התורה בדור, וכמעט אין כמותו בעמלה ויגיעה של תורה.
ידוע איזה מימרא שהחזו"א אמר משהו כמו החילוק בין בעל כשרון למי שאינו, הוא החילוק בין ר' חיים קרייזווירטה לר' אריה, ודי למבין.
הוא אמריקאי במקור, ונשוי למשפחת קרלינשטיין, וגיס של ר' ישראל קלמנוביץ שהוא גם אמריקאי, וחתן שם, השוויגער שלהם בת ציון קרלנשטיין זכתה לאריכות ימים והיתה מככבת בכל ההזמנות במשפחה במשך שנים רבות.
הגרד"צ ואשת הגרח"ש ליבוביץ גם מאותה משפחה. וכן ר' ראובן שהוא היה גיס עם הראשונים.

מעניין האימרה הזו, מתי יצא לחזו"א לדמות ביניהם שהם רחוקים בגיל זמ"ז ולא היה ביניהם שום קשר, הלא כן?

אגב, אולי באמת מישהו יתן רשימה קצרה על הנמנים במעגל "כד יתבין", תולדותם ותעודתם.
שנאתם את הפרסום גורמת שלא יכירום כ"כ.
נערך לאחרונה על ידי לעומקו של דבר ב ד' דצמבר 28, 2016 2:38 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ח''ל קאליסק
הודעות: 1094
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 4:15 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי ח''ל קאליסק » ד' דצמבר 28, 2016 2:34 pm

אפשר כתב:עכשיו ראיתי שכבר תיקנו שהוא מהלעכעוויטשער.
לא הגר"מ אברהמס ולא ר' משה אבהרם
אלא ר' אריה אברהמס, שהוא מגדולי עמלי התורה בדור, וכמעט אין כמותו בעמלה ויגיעה של תורה.
ידוע איזה מימרא שהחזו"א אמר משהו כמו החילוק בין בעל כשרון למי שאינו, הוא החילוק בין ר' חיים קרייזווירטה לר' אריה, ודי למבין.
הוא אמריקאי במקור, ונשוי למשפחת קרלינשטיין, וגיס של ר' ישראל קלמנוביץ שהוא גם אמריקאי, וחתן שם, השוויגער שלהם בת ציון קרלנשטיין זכתה לאריכות ימים והיתה מככבת בכל ההזמנות במשפחה במשך שנים רבות.
הגרד"צ ואשת הגרח"ש ליבוביץ גם מאותה משפחה. וכן ר' ראובן שהוא היה גיס עם הראשונים.

אכן לאחיה קראו ג''כ ד''צ ה''ה הגרד''צ רוטשטיין

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אפשר » ד' דצמבר 28, 2016 2:39 pm

והגרח"ש הוא חתן הגרד"צ הזה. [אגב הוא גרד"צ או רד"צ?].

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אפשר » ד' דצמבר 28, 2016 2:40 pm

לעומקו של דבר כתב:
אפשר כתב:עכשיו ראיתי שכבר תיקנו שהוא מהלעכעוויטשער.
לא הגר"מ אברהמס ולא ר' משה אבהרם
אלא ר' אריה אברהמס, שהוא מגדולי עמלי התורה בדור, וכמעט אין כמותו בעמלה ויגיעה של תורה.
ידוע איזה מימרא שהחזו"א אמר משהו כמו החילוק בין בעל כשרון למי שאינו, הוא החילוק בין ר' חיים קרייזווירטה לר' אריה, ודי למבין.
הוא אמריקאי במקור, ונשוי למשפחת קרלינשטיין, וגיס של ר' ישראל קלמנוביץ שהוא גם אמריקאי, וחתן שם, השוויגער שלהם בת ציון קרלנשטיין זכתה לאריכות ימים והיתה מככבת בכל ההזמנות במשפחה במשך שנים רבות.
הגרד"צ ואשת הגרח"ש ליבוביץ גם מאותה משפחה. וכן ר' ראובן שהוא היה גיס עם הראשונים.

מעניין האימרה הזו, מתי יצא לחזו"א לדמות ביניהם שהם רחוקים בגיל זמ"ז ולא היה ביניהם שום קשר, הלא כן?

אגב, אולי באמת מישהו יתן רשימה קצרה על הנמנים במעגל "כד יתבין", תולדותם ותעודתם.
שנאתם את הפרסום גורמת שלא יכירום כ"כ.

לחזו"א היה פתח על ביתו, דרכו נכנס ר' חיים, ודרכו נכנס ר' אריה, ויום אחד הבריק לו הקישור!

ח''ל קאליסק
הודעות: 1094
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 4:15 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי ח''ל קאליסק » ד' דצמבר 28, 2016 2:45 pm

אפשר כתב:והגרח"ש הוא חתן הגרד"צ הזה. [אגב הוא גרד"צ או רד"צ?].

הגרח''ש הוא חתנו של הגרא''י רוטשטיין מבית היתומים דיסקין כמו''כ חתן שם הגר''פ שרייבר זצ''ל אחים נוספים הנחלת משה וראש ישיבת נזר התורה

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אפשר » ד' דצמבר 28, 2016 2:47 pm

אה נכון לא חתן של ר' דוד צבי כמו שכתב לעיל לעומקו, הזכרתני, ר' דוד צבי רוטשטיין הוא עוד גיס, אח של ר' נחום ור' עוזיאל, והוא היה ת"ח בבחינת הגרד"צ.
ואילו אביהם היה ר' אברהם יצחק.
והם בני דודים ראשונים לר' אברהמס ולר' קלמנוביץ

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' דצמבר 28, 2016 3:50 pm

אפשר כתב:אומרים שהגרד"ל כשבא לפני החזו"א [היה אצלו רק סך עשר פעמים], שאלו היכן לומד, וענהו הגרד"ל בישוב, מיד הוריד החזו"א את עיניו והמשיך לדבר איתו שיחה נורמלית ואולי ארוכה בעינים מושפלות. [לצורך אלו שצריך להסביר להם, מסתבר שהחזו"א לקפץ כנשוך נחש וזרק משקפיו ארצה, וכיסה עיניו בשני ידים, אבל העיקר שהגרד"ל הבין כוונתו ומעשיו]. כמובן בד"כ כזה מעשה היה דוחה בחור, אבל הגדר"ל דווקא התפעל מזה, מכח האמת של החזו"א או משהו אחר, והיה עוד נדבך בהתקרבותו אליו.


אם היו אומרים לי את זה, למשל, לא הייתי מאמין שהחזו"א לא הסכים להסתכל בפני מי שלומד ב"היישוב".
אתה מאמין?

ח''ל קאליסק
הודעות: 1094
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 4:15 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי ח''ל קאליסק » ד' דצמבר 28, 2016 3:53 pm

למיטב ידיעתי היחיד שהחזו''א הוריד את משקפיו לפני שנכנס לחדרו היה דב''ג שר''י.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' דצמבר 28, 2016 3:57 pm

למיטב ידיעתך מתוך שבספר מעשה איש רק זה מופיע?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' דצמבר 28, 2016 3:58 pm

אפשר כתב:אה נכון לא חתן של ר' דוד צבי כמו שכתב לעיל לעומקו, הזכרתני, ר' דוד צבי רוטשטיין הוא עוד גיס, אח של ר' נחום ור' עוזיאל, והוא היה ת"ח בבחינת הגרד"צ.
ואילו אביהם היה ר' אברהם יצחק.
והם בני דודים ראשונים לר' אברהמס ולר' קלמנוביץ

אני כתבתי כך?
אפשר שאותם אלו שאמרו לך שהחזו"א לא הסתכל על מי שלומד בהיישוב, הם אמרו לך שאני כתבתי כך?

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אפשר » ד' דצמבר 28, 2016 4:27 pm

כמדומה ששמעתי ענין זה ממנו, ואם לא ממנו אז ממישהו ממעגל ראשון.
אבל לא צריכים להאמין גם לו, אם יש למישהו תיאור בראש מה החזו"א עשה ומה לא, תע"ב.

ויש מקום לעורר על תגובות שיש בהם גאוה שחצנות פגיעות או סתם מידות רעות, אנשים כאן לא מכירים אחד את השני, וגם יש מספיק זמן לחשוב לפני כל תגובה, ולא מתכבדים כלל ע"י פגיעה בשני, וגם אין כאן שום רווח אישי בכל מה שיש למידות רעות להציע, ובשלמא אם זה פליטת קולמוס וכדומה, אז זהו אנחנו בני אנוש, אבל לפעמים תמיה לי שרואים תגובה אחר תגובה מכל מיני ניקים שנוטף מהם כל מה שספרי היראים אמרו להתרחק מהם.

איני מתכוון לאף אחד, וגם זה לא שייך דווקא לכאן, אבל לפתוח אשכול חדש בענין לא נראה בעיני, ולכן הנני מדביקו כאן כי הרגשתי צורך להזכיר את הידוע לנו כבר ומפורסם אצלנו פירסום גדול.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15710
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' דצמבר 28, 2016 4:28 pm

אפשר כתב:
מתפעל כתב:לא יכולים בני משפחתו לקנות לו כובע חדש? ופראק חדש?
זה נראה כבר ישן מאד, מה עם קצת כבוד התורה?

זה טבעת החותם שלו, הכובע והפראק, בכלל כל הנוסח החזו"אניק זה כך, החזו"א עצמו אומרים שהיה לו כובע אחד מהבר מצוה, וגם מהתמונות עולה כך.
כלומר שאלתך עומד בניגוד ההיפך הגמור מההסתכלות שלו על הדברים.
אולי אכתוב יותר מאוחר כמה דברים מעניינים על אישיותו הכבירה. בעזה"י.

מחכים מאד. בנתיים האשכול מאכזב. כמה אפשר לשמוע שוב ושוב על יוסי ולא יוסף; מכה בהמה ישלמנה; הוורט עם שמות הספרים...?

מישהו ראה את המנ"ח החדש שהוציא אחיו ר' שריה עם הערות הגרד"ל?

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אפשר » ד' דצמבר 28, 2016 4:29 pm

גם זה איכזב.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אפשר » ד' דצמבר 28, 2016 4:35 pm

הנני רוצה להציע מידי לפני מכירי הגרד"ל.
יצא לי המון פעמים להרגיש שהוא חי במין ניגוד, רצוא ושוב כזה, שאיני יכול להסבירו.
מצד אחד הוא שארף נורא, אבל מיד אח"כ הוא יהיה הכי ידידותי.
מצד אחד הוא פולני שרוצה לשדד מערכות, אבל מיד הוא מתעשת ומחפש את עומק היבשיות ע"ד החזו"א [גם דרך לימודו כן, הוא לומד סוגיא, ד"מ חצי עמוד גמ', שבע פעמים מסכם ומסכם, חוזר על כל תוס' על כל רש"י במחשבה ובדיבור, ורק אז ממשיך הלאה, אבל הראש שלו והקולמוס שלו בפירוש לא פולטים סעיפי קטן בחזו"א, אלא עושה כל התורה כולה ככדור].
מצד אחד הוא קנאי בדעת, לפעמים רואים עליו נטיות כבידות לנטורי דנטורי קרתא, ואילו מיד הוא מתאזן וחוזר לפרגמטיות החזו"אניקית.
מצד אחד יש לו אהבה לחסידים, ובפרט לאישים חסידיים, ורוצה להתרועע עמהם, אבל מיד אח"כ הוא קופץ חזרה לעמדת המתנגד, ושופך מרורות.
מצד אחד הוא שפיץ פשטן בהליכותיו, נעים הליכות שקט ושליו, ומצד שני האש בוערת בו, ויש בו דמות דיוקנו של היעב"ץ בכמה דברים [בזה כבר אפשר לתלות קצת החסיד אבלו וכו'].
הניגוד הזה הוא בפירוש לא בראשו ובדעתו, שבזה מצאתיו לאורך ימים ושנים עקבי שאין כמותו, אבל יש כאן משהו בחיצוניות ובאישיות שקצרה דעתי קצת להבין. אבל הוא גם עקבי בניגוד הזה.
ידוע שר' חצקל אברמסקי נשאל מה היה אישיות של הגר"ח, וחשב ואמר שבאמת לא היה לו, אלא הכל לפי הענין ולפי מה שהתורה חייבה. א"א להעיד כך במלואו על הגרד"ל, אבל יש בזה מעין דמות הסבר. ויל"ע.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15710
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' דצמבר 28, 2016 4:40 pm

אפשר כתב:גם זה איכזב.


אני מבין שכוונתך למנ"ח. חבל.
תמהתי באזני ר"ש, מה ראה להדפיס את המנ"ח מחדש בשביל ההערות, לדבריו (והיה נשמע שרוח הגרד"ל מדברת מגרונו) יש "בשורה" גם במנ"ח עצמו: ששמרו על צורת החלוקה המקורית ולא הלכו שולל אחרי החלוקה של מנ"ח מהדורת המכון !
ואגב החלוקה המסורתית של המנ"ח, אני לא זוכר אם כתבתי כאן בעבר מעשה מצחיק שהיה גם היה: בעת עיסוקי בסוגית מגדף לאנצ"ת, מצאתי ספר של ר"י אחד שליט"א למדן גדול, שפרסם שטיקל תורה ובו יצא לדון בדבר החדש לפיו, איסור גידוף הוא אליבא דאמת איסור הזכרת ש"ש לבטלה, אלא באופן של גידוף (!!!). וחילו מצא בס' החינוך שבו על לאו דגידוף כתוב: שלא לישא ש"ש לבטלה! נפלא ממש! חיפוש קצר העלה שלא חינוך ולא חנוכה, אלא שבדפוס הנפוץ של מנ"ח הישן, נדדה הכותרת מהלאו הקודם של ש"ש לבטלה ללאו דמגדף המופיע אחריו. כמובן שבמהדורת מכון י-ם תוקנה הטעות התקשרתי לאותו ר"י ושחתי בפניו את הטעות, הוא לא התפעל, לטענתו הוא אינו מכיר את המנ"ח החדש והוא סומך על המנ"ח שהיה לפני רבותינו... ממש לאו של שטיקל תורה לבטלה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15710
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' דצמבר 28, 2016 4:41 pm

אפשר כתב:הנני רוצה להציע מידי לפני מכירי הגרד"ל.
יצא לי המון פעמים להרגיש שהוא חי במין ניגוד, רצוא ושוב כזה, שאיני יכול להסבירו.
מצד אחד הוא שארף נורא, אבל מיד אח"כ הוא יהיה הכי ידידותי.
מצד אחד הוא פולני שרוצה לשדד מערכות, אבל מיד הוא מתעשת ומחפש את עומק היבשיות ע"ד החזו"א [גם דרך לימודו כן, הוא לומד סוגיא, ד"מ חצי עמוד גמ', שבע פעמים מסכם ומסכם, חוזר על כל תוס' על כל רש"י במחשבה ובדיבור, ורק אז ממשיך הלאה, אבל הראש שלו והקולמוס שלו בפירוש לא פולטים סעיפי קטן בחזו"א, אלא עושה כל התורה כולה ככדור].
מצד אחד הוא קנאי בדעת, לפעמים רואים עליו נטיות כבידות לנטורי דנטורי קרתא, ואילו מיד הוא מתאזן וחוזר לפרגמטיות החזו"אניקית.
מצד אחד יש לו אהבה לחסידים, ובפרט לאישים חסידיים, ורוצה להתרועע עמהם, אבל מיד אח"כ הוא קופץ חזרה לעמדת המתנגד, ושופך מרורות.
מצד אחד הוא שפיץ פשטן בהליכותיו, נעים הליכות שקט ושליו, ומצד שני האש בוערת בו, ויש בו דמות דיוקנו של היעב"ץ בכמה דברים [בזה כבר אפשר לתלות קצת החסיד אבלו וכו'].
הניגוד הזה הוא בפירוש לא בראשו ובדעתו, שבזה מצאתיו לאורך ימים ושנים עקבי שאין כמותו, אבל יש כאן משהו בחיצוניות ובאישיות שקצרה דעתי קצת להבין. אבל הוא גם עקבי בניגוד הזה.
ידוע שר' חצקל אברמסקי נשאל מה היה אישיות של הגר"ח, וחשב ואמר שבאמת לא היה לו, אלא הכל לפי הענין ולפי מה שהתורה חייבה. א"א להעיד כך במלואו על הגרד"ל, אבל יש בזה מעין דמות הסבר. ויל"ע.
תיאור נפלא מאד. אתייחס אליו בהמשך. הגיע הזמן הדלקה.

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי דודי צח » ד' דצמבר 28, 2016 4:49 pm

אפשר כתב:הנני רוצה להציע מידי לפני מכירי הגרד"ל.
יצא לי המון פעמים להרגיש שהוא חי במין ניגוד, רצוא ושוב כזה, שאיני יכול להסבירו.
מצד אחד הוא שארף נורא, אבל מיד אח"כ הוא יהיה הכי ידידותי.
מצד אחד הוא פולני שרוצה לשדד מערכות, אבל מיד הוא מתעשת ומחפש את עומק היבשיות ע"ד החזו"א [גם דרך לימודו כן, הוא לומד סוגיא, ד"מ חצי עמוד גמ', שבע פעמים מסכם ומסכם, חוזר על כל תוס' על כל רש"י במחשבה ובדיבור, ורק אז ממשיך הלאה, אבל הראש שלו והקולמוס שלו בפירוש לא פולטים סעיפי קטן בחזו"א, אלא עושה כל התורה כולה ככדור].
מצד אחד הוא קנאי בדעת, לפעמים רואים עליו נטיות כבידות לנטורי דנטורי קרתא, ואילו מיד הוא מתאזן וחוזר לפרגמטיות החזו"אניקית.
מצד אחד יש לו אהבה לחסידים, ובפרט לאישים חסידיים, ורוצה להתרועע עמהם, אבל מיד אח"כ הוא קופץ חזרה לעמדת המתנגד, ושופך מרורות.
מצד אחד הוא שפיץ פשטן בהליכותיו, נעים הליכות שקט ושליו, ומצד שני האש בוערת בו, ויש בו דמות דיוקנו של היעב"ץ בכמה דברים [בזה כבר אפשר לתלות קצת החסיד אבלו וכו'].
הניגוד הזה הוא בפירוש לא בראשו ובדעתו, שבזה מצאתיו לאורך ימים ושנים עקבי שאין כמותו, אבל יש כאן משהו בחיצוניות ובאישיות שקצרה דעתי קצת להבין. אבל הוא גם עקבי בניגוד הזה.
ידוע שר' חצקל אברמסקי נשאל מה היה אישיות של הגר"ח, וחשב ואמר שבאמת לא היה לו, אלא הכל לפי הענין ולפי מה שהתורה חייבה. א"א להעיד כך במלואו על הגרד"ל, אבל יש בזה מעין דמות הסבר. ויל"ע.



האם לא שמעת על המושג שלימות.

אבוי לדורנו, שכל אחד מתבצר בעמדתו ובקנוכייתו, החסיד מגחך על הליטאי המרובע חסר הרגש וההתלהבות, שהדלקת נר חנוכה אורכת חצי דקה, ויש לו רק שאלות וספיקות הלכתיות. הליטאי מגחך על החסיד שיש לו התבוננות שטחית בעומקה של תורה, ומרבה ברגש ובדמיון להתלהב ולהתלהם - וכן הלאה.

דור יתום. של מרובעים.
יפה לשמוע שיש כאן יהודי, שהוא אמנם חוצב בצורה מסוימת ובתבנית שהתווה לו מורו ורבו החזו"א, אך עדיין יש מקום בלבו ובראשו להבין את שיגם ושיחם, אורחותם והנהגתם של שרפי קודש מהמגזרים האחרים.
כנ"ל גם בדרך הלימוד, בדרך החשיבה.

אשרי לו, הבו עוד כאלה.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אפשר » ד' דצמבר 28, 2016 5:39 pm

לכן הקדמתי שדברי הם למכירי הגרד"ל, [או שכת"ר לא קרא בדקדוק את דברינו], כי כאן העסק בדיוק להיפך, יש לו את הרוחב הדעת להכיל את הכל, [ויש עוד אלפים כמותו, ולא כפי שכת"ר הוציא לעז על הדור], אבל הוא בדווקא חוזר לאיזה התבצרות בכל עת, דהיינו תחילתו פתיחה וסופו סתימה. הוא נפתח ומכיל הכל, אבל מיד נסגר ואינו רוצה לשמוע צד אחר, ולפעמים זה להיפך, הוא מתחיל סגור אז נפתח ואז חוזר להיסגר.
מה שאני מתכוון לומר שהוא שיא מתבצר בעמדתו, אבל למתבונן זה נראה כמין כפייה, כאילו הוא כופה על עצמו כל מיני שיטות ודעות.
[יש לי תיאוריות שהוא כמין מתנגד בע"כ, וכמין חזו"א בע"כ, אבל זה לא זה, כי הוא מאמין במליון אחוז בכל הדעות והשקפות שלו, והוא מאמין עד הסוף בכל מה שהוא אוחז על חסידים ועל מי שאינו דורך בדרך החזו"א וכו', אז למה זה מין משמשים בערבוביה].
סו"ד איני מבין למה יצאת להשתלח נגדי בצורה כזו, כשהדברים ממש להיפך, ולא הבעתי כאן שום דעה אישית, כי אם הצגת עובדות, ולכן דבריכם כאן הוא בבחינת קופץ בראש, בלי להבין תוכן הדברים. ועתה נחכה לשמוע דברי פי חכם מהרב אי"ס.
נערך לאחרונה על ידי אפשר ב ד' דצמבר 28, 2016 6:56 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי נשר » ד' דצמבר 28, 2016 5:43 pm

אפשר כתב: והוא מאמין עד הסוף בכל מה שהוא אוחז על חסידים ועל מי שאינו דורך בדרך החזו"א וכו',

מה הוא באמת אוחז מהם?

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' דצמבר 28, 2016 6:29 pm

בעז"ה

אני שמעתי ממנו כמה פעמים שיעור בהזדמנויות שונות, ולפי התפיסה שלי הסגנון ממש לא דומה לחזו"א, החזו"א היה הרבה יותר פשטן ממנו והרבה יותר מקומי, ואילו הגאון ר' דב סובל פירושים מחודשים יותר (שלא לומר מפולפלים יותר) וגם חורז ענינים רבים.

מאידך, כמדומה שבעניני אמונות ודעות השקפה והנהגת עם ישראל וכדו', הוא מאד הולך בדרך החזו"א. בן גוריון כתב על החזו"א שהוא איש פתוח עם קנאות סמויה (אגב, כל הכבוד לבן גורין על התפיסה הנכונה), דהיינו יש אמת פנימית ברורה ביותר אבל הדרך איננה לצעוק ברחובות אלא לפעול בחכמה ובתבונה כעומדים לפני הפריץ בגלות.

גם בעבודת ה' האישית הוא מאד חזונשיניק, דהיינו מיקום ההלכה ודקדוקה במקום מרכזי מאד בעבודת ה', אמונה וביטחון, מיאוס עוה"ז וכנגדה עמל זיו החכמה.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אפשר » ד' דצמבר 28, 2016 7:46 pm

נשר כתב:
אפשר כתב: והוא מאמין עד הסוף בכל מה שהוא אוחז על חסידים ועל מי שאינו דורך בדרך החזו"א וכו',

מה הוא באמת אוחז מהם?

עדיין לא פגשתי מתנגד גדול ממנו, [חוץ מאנשים רדיקלים]. והפלא שהנגיעה לכך שהוא נכד גזע שלם של אדמורים לא משחק אצלו כלל, ואף שזה מראה על נקיות השיטה, אבל באופן שהוא מתנגד נגד אבותיו עדיין בגדר חידוש.
יצויין שעיקר התנגדותו מתבטאת על שיטת החסידות, חסידים עצמם הוא אוהב, [כמעט יותר מליטאים].

סטפנסקי
הודעות: 189
הצטרף: ב' דצמבר 19, 2016 2:19 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי סטפנסקי » ה' דצמבר 29, 2016 3:38 pm

איש_ספר כתב:
אפשר כתב:הנני רוצה להציע מידי לפני מכירי הגרד"ל.
יצא לי המון פעמים להרגיש שהוא חי במין ניגוד, רצוא ושוב כזה, שאיני יכול להסבירו.
מצד אחד הוא שארף נורא, אבל מיד אח"כ הוא יהיה הכי ידידותי.
מצד אחד הוא פולני שרוצה לשדד מערכות, אבל מיד הוא מתעשת ומחפש את עומק היבשיות ע"ד החזו"א [גם דרך לימודו כן, הוא לומד סוגיא, ד"מ חצי עמוד גמ', שבע פעמים מסכם ומסכם, חוזר על כל תוס' על כל רש"י במחשבה ובדיבור, ורק אז ממשיך הלאה, אבל הראש שלו והקולמוס שלו בפירוש לא פולטים סעיפי קטן בחזו"א, אלא עושה כל התורה כולה ככדור].
מצד אחד הוא קנאי בדעת, לפעמים רואים עליו נטיות כבידות לנטורי דנטורי קרתא, ואילו מיד הוא מתאזן וחוזר לפרגמטיות החזו"אניקית.
מצד אחד יש לו אהבה לחסידים, ובפרט לאישים חסידיים, ורוצה להתרועע עמהם, אבל מיד אח"כ הוא קופץ חזרה לעמדת המתנגד, ושופך מרורות.
מצד אחד הוא שפיץ פשטן בהליכותיו, נעים הליכות שקט ושליו, ומצד שני האש בוערת בו, ויש בו דמות דיוקנו של היעב"ץ בכמה דברים [בזה כבר אפשר לתלות קצת החסיד אבלו וכו'].
הניגוד הזה הוא בפירוש לא בראשו ובדעתו, שבזה מצאתיו לאורך ימים ושנים עקבי שאין כמותו, אבל יש כאן משהו בחיצוניות ובאישיות שקצרה דעתי קצת להבין. אבל הוא גם עקבי בניגוד הזה.
ידוע שר' חצקל אברמסקי נשאל מה היה אישיות של הגר"ח, וחשב ואמר שבאמת לא היה לו, אלא הכל לפי הענין ולפי מה שהתורה חייבה. א"א להעיד כך במלואו על הגרד"ל, אבל יש בזה מעין דמות הסבר. ויל"ע.
תיאור נפלא מאד. אתייחס אליו בהמשך. הגיע הזמן הדלקה.

מתי יהיה ההמשך?

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי וונדרבר » ה' דצמבר 29, 2016 4:08 pm

מצורף בזה צילום דף השער של שני ספרי הג"ר דב לנדוי שליט"א.
"זכר טוב" (תש"מ), "זכר דבר" (תשמ"א).
זכר טוב.jpg
זכר טוב.jpg (31.95 KiB) נצפה 11481 פעמים

זכר דבר.jpg
זכר דבר.jpg (34.08 KiB) נצפה 11481 פעמים


ד"ת מהגרד"ל מתוך "זכרון מיכאל" בבא קמא
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... eid=P00007

תוכן
הודעות: 6257
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי תוכן » ה' דצמבר 29, 2016 6:11 pm

למה אין ספרי רד"ל באוצר?


אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ה' דצמבר 29, 2016 7:42 pm

וונדרבר כתב:מצורף בזה צילום דף השער של שני ספרי הג"ר דב לנדוי שליט"א.
"זכר טוב" (תש"מ), "זכר דבר" (תשמ"א).

ד"ת מהגרד"ל מתוך "זכרון מיכאל" בבא קמא
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... eid=P00007

לאחרונה הודפס מחדש זכר דבר, ובסופו הוספות לזכר טוב.

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי פרנצויז » ה' דצמבר 29, 2016 9:44 pm

בתחילת ספר "זכר דבר" נזכר שרבי דוב בעריש (אבי אביו של הגרד"ל) היה גיסו של הגאון המפורסם רבי מאיר יחיאל אדמו"ר מאוסטרובצה (היו נשואים עם שתי אחיות), וזכורני ששם נזכר עוד גיס הרה"ג ... ברילל (שנזכר באפיקי ים) עיי"ש (לא זוכר את השם הפרטי).

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אפשר » ה' דצמבר 29, 2016 9:57 pm

זה האיש ספר לא ידענו מה היה לו, ובכן במקום שאין איש נעיר עוד נקודה.
בבית מדרשו של הגר"א וגם אחריו בוואלאזין היתה מגמה של הספק ובקיאות, היינו גירסא לשם גירסא, וזה כלל שני התלמודים תוספתא ומדרש, בקיצור כל דברי התנאים והאמוראים, ומזה נשתרבב חיבה גדולה למצוא מדרשים חדשים, וכת"י וכו'.
ברבות השנים בפרט בהשפעת הגר"ח כ"ז כמעט התאדה עד שבאו בני דורנו והחזירו קצת המצב.
אצל החזו"א י"ל שלא ראו את המצב הזה, לא שמענו שהחזו"א למד מדרשים ושינן תוספתא וירושלמי שלא לשם לימוד יסוד הסוגיא. לא באתי לומר שטמן ידו, אבל העיקר היה עמל הסוגיא על סעיפיה וכו', וכן הגרח"ג אחריו, מאידך הגרח"ק יותר שייך לבעלי הגירסא.
ציבור החזו"א יותר נוטה לסגנון של הגרח"ג, עד כדי שבאמת במידת מה אסכולת הגירסא בזויה בעיניהם, ואינם מחשיבים אלא הסברא [כמבון בסגנון שלהם גרידא]. נמצא שלהיות בקי גדול במובן הפשוט הוא נדיר, אמנם יש להם חשיבות גדולה לידיעת כל התורה, אבל לא במובן של כלל הציבור שקורא לזה ידיעת ש"ס עם תוס', או ידיעת ד' חלקי שו"ע.
הם בכלל לא לומדים בצורה של דף אחר דף תוס' אחר תוס', או מג"א אחרי מג"א, וסימן אחר סימן, אלא לימודם סוגיא אחר סוגיא, והעיקר שלימות הסוגיא, ואחר שהשלמת סוגיא, הלאה לסוגיא הבא, ות"ח הוא מי שהשלים עצמו בריבוי עצום של סוגיות.
ולכן י"ל שאף שהבקי הרגיל, לדוגמא הגרח"ק, מסתמא מרגיש לחץ עצום לגמור זה ולשנן זה, ולהספיק ההוא, ולחזור על עוד פרק ועוד מדרש וכו', שם ליתא לכל הלחץ הזה גם בת"ח שהספיקו הרבה סוגיות, כי לעולם אינו מרגיש צורך לאגור סעיפים ועמודים, אלא עיקר דעתו נתונה על יסודות הסוגיא, השו"ט של הסוגיא, וההלכה של הסוגיא, וכל שאר הפרטים הוא כבר ישלים מן הסברא.
הגרד"ל הוא משהו באמצע, מצד אחד ודאי יש לו לחץ והספקים, אבל מצד שני הוא בודאי לא מחשיב את ההספקים כמילתא באפי נפשה, אלא כחלק ממערכת הסוגיות, קשה לי להסביר את זה במילים, אבל כמדומה זה גם חלק מתורת הניגודים שלו, וכנ"ל.
אבל כאן אפשר לבוא לנקודה החשובה שבדברים, מכיון שעיקר לימודו אינו מבוסס על סעיפים ודפים, לכן בבחינת מה הוא למד כרגיל, [כמובן לא רגיל, כי יש לו כישורים מופלגים משלו, שאין לכלל הציבור הרחב של החזו"א], ולמד ואגר ולמד והוסיף, ולבסוף יצא העגל הזה [לשון מושאל]. כלומר הוא ודאי תיכנן ורצה להיות הת"ח שיודע כל התורה כולה, אבל הוא לא התכוון להיות מתחרה של הגרח"ק ואסכולת הבקיאים, אבל למעשה יצא שבמידת מה הוא כן מתחרה על אותו תקן, כי מאחר והוא כן למד מתוך לחץ והספקים, והוא כן שונה מהחזו"א המצוי, יצא שבניגוד קצת למה שהיה מתחילה הוא יצא כמעט כסיני ובקי גדול.
אבל שוב יש לנו שילוב נדיר ולא רגיל, שאמור היה להיות כאן עוד גרח"ג שלא משועבד לדעת כל הסעיפים והמדרשים כאשר אתה שואל אותו, אבל מצד שני הוא יכול, אז כן יש את זה.
ונראה שדבר זה הביאו קצת למקום שהוא לא רצה להיות, דהיינו הציבור תופס אותו כיודע כל התורה כולה, ולא כהמעיין הגדול, ובעל הסברא הבהיר, אז מצד אחד נטלו ממנו חלקו, ומצד שני עוד הוסיפו לו נדוניה שהוא לא כ"כ רוצה בו.
ותמיד היה לי הרגשה כזאת שהוא מרגיש שעשוהו בעל הבית על התורה, והוא באמת לא כזה, [לא שהוא לא כזה, כי באמת הוא כן כזה, רק הכוונה הוא לא הרגיש הבן אדם שבאחריותו לענות על כל התורה ככספומט], ולכן יש איזה מצפון או משהו אחר מעין ההרגשות האלו שמלווים אותו, כאילו הוא מועל או אינו ממלא את התפקיד ואת השם שהעניקו לו ע"כ, ולכן יש לו רגישות יתר לאיך ששואלים אותו שאלות, ומה מותר לשאול וכו'.
[חשבתי לקצר ביותר, וכתבתי במהירות גדולה, אז יש כאן דברים שבודאי צריכים תיקון וחידוד, אבל לע"ע אין הזמן מסכים לתקן].
נערך לאחרונה על ידי אפשר ב ה' דצמבר 29, 2016 11:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי פרנצויז » ה' דצמבר 29, 2016 10:09 pm

שמעתי שבילדותו כשהיה בן י"ג או י"ד שנים, הגרד"ל היה בקי בבבא קמא, בבא מציעא, בבא בתרא.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי נשר » ה' דצמבר 29, 2016 10:10 pm

האם זה נכון שסדר לימודו (כיום) הוא לימוד עם חברותות כל אחד כשעה וחצי במשך כל היום?

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מאיר סובל » ה' דצמבר 29, 2016 11:32 pm

הוזכר לעיל הקבלה לבקיאות של הגרח"ק,
על זאת יצויין שספרי העיון של הגרח"ק (שגם המה מלאים בקיאות מופלאה) דוגמת דרך אמונה, הוא מעביר בשלמות לפני ההדפסה לעיונו והערותיו והשגותיו של הגרד"ל ומקבלם במלוא תשומת הלב. ושוררת ביניהם ידידות נפש נדירה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15710
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 30, 2016 1:36 am

תודה רבה מאד לרב אפשר על כתיבתו המאלפת והמחכימה.
אין לי הרבה מה להוסיף על דבריו, רק אחדד שתי נקודות מדבריו דלמעלה.

העובדה שיש בו הרבה פנים, גורמת לכך שאנשים מכירים אותו באופן שונה לגמרי. יש כאלה שעומדים לפניו בחיל ובמורא והוא עונה להם באותו מטבע, אחרים מדברים איתו כדבר איש אל רעהו והוא מפליג בשיחה עמם באותו סגנון, לתמהון האחרים. ה"התעשתות" אותה תיאר יפה הרב אפשר, ראיתי אותה פעם מקרוב: פעם דיבר עם פלוני שיחה ארוכה ונעימה בלימוד ומסביב, וכשהתלהטו הרוחות אמר לפתע בחרי אף, בפוניבז' מייצרים לא רק חוצפנים אלא גם אנשים שאינם יודעים ללמוד... ועוד ניבים חריפים כאלה.

גם לגבי הנקודה של המיצוע שלו בדרך הלימוד, יש להוסיף שבאמת הדבר פלא, מחד אין כמוהו בקי בחזו"א, אין דומה לו בחשיבות שהוא מייחס לכל אות בספר, מאידך, בלי להיות הרב זווין, הסגנון של מה שנדפס ממנו ממש לא מזכיר חזו"א. לא ראיתי מעולם שנדפס ממנו בירור רחב של סוגיא לשרשיה ולפרטיה כחזו"א, גם לא "דינים העולים" החביבים מאד על חוג הגרח"ק, כל הסגנון הוא נפק"מ וחשבונות וחאפים, ורובם נשארים בצ"ב ול"ע. כלומר הוא אינו רואה עצמו מכריע ותמיד משאיר את הדברים פתוחים, והרי זה רחוק מאד מסגנון החזו"א וההולכים בדרכו. מכאן נראה שהיחס שלו לחזו"א הוא יחס של קדושה, כפי שאנו משננים ארבע אבות אבל לעולם לא נכתב בסגנון הזה, כך הוא מייקר כל אות בספר אע"פ שדרך לימודו אינה כזו כלל. (ואם נרד קצת נמוך, הוי אומר שהייחס הנערץ שהוא זוכה מחוגי הגרח"ג/ תלמידי החזו"א, לא נובע מדרך לימודו אלא הם משתבחים בארי שכמותו שנטה שכמו לתורת החזו"א ודו"ק!)

חשבה לטובה
הודעות: 479
הצטרף: ו' מרץ 07, 2014 11:29 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי חשבה לטובה » ו' דצמבר 30, 2016 7:46 am

איש_ספר כתב:. ה"התעשתות" אותה תיאר יפה הרב אפשר, ראיתי אותה פעם מקרוב: פעם דיבר עם פלוני שיחה ארוכה ונעימה בלימוד ומסביב, וכשהתלהטו הרוחות אמר לפתע בחרי אף, בפוניבז' מייצרים לא רק חוצפנים אלא גם אנשים שאינם יודעים ללמוד...


לפני כמה שנים יצא לי לראות לרגע קט קינה שכתב לעצמו על חורבנה של 'פוניבז' והקינה היתה כתובה בסגנון הפייטנים הקדמונים רבי אליעזר הקליר וכדו', מלאת הוד קדומים.

חשבה לטובה
הודעות: 479
הצטרף: ו' מרץ 07, 2014 11:29 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי חשבה לטובה » ו' דצמבר 30, 2016 7:48 am

היו גם שנים רבות בהם הקפיד מאוד על צורת הריקודים בחתונות ואפילו לבני ישיבתו ומכאן השתרש המנהג שכשבא לחתונה שרים ''אנא עבדא''.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי סעדיה » ו' דצמבר 30, 2016 7:54 am

איש_ספר כתב: גם לא "דינים העולים" החביבים מאד על חוג הגרח"ק

כמדומני שצ"ל 'הגרח"ג'.
הגרח"ק הוא דוקא די דומה להגרד"ל בהיותו 'חסיד' של החזו"א, בלי לסגל לעצמו צורת הלימוד והחשיבה של החזו"א.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אפשר » ו' דצמבר 30, 2016 10:07 am

בענין הנקודה השניה של אי"ס, שכתב באהבה גלויה ובתוכחת מוסתרת, ותו"ד שהגרד"ל אינו שייך כלל לדרך הלימוד של החזו"א, ומה שהחזו"א מנכסים אותו הוא סתם לשם יפוי הזהות. וכתב כ"ז תחת הרצון לחדד.
רצוני להעיר, דלענ"ד אינו נכון, ומרוב חדות נעשה קרע, ואבאר מצד שתי נקודות, נקודה הראשונה, אין רצוני ליכנס באורך, כי זה מצריך אריכות גדולה, וכבר נגעו בזה באתרא הדין כמה פעמים, [לא נתבאר לעומק, אבל הענין צף]. יש מחלוקת סמויה, ואפשר אפילו תת הכרתי בין תלמידי החזו"א, מה זה חזו"א, מי זה חזו"א, מה משנתו ומה דרכו [גם היכן החזו"א עומד ביחס לשאר גאוני הדורות ונו"כ השו"ע, ובאיזה חלקים הוא מחודש, ומה הוא חידושו]. איני מתכוון כאן בין תלמידי חזו"א ושאר כל העולם, אלא אני מתכוון לבין תלמידי החזו"א עצמם, כ"א מבטא בצורה אחרת ובשיכנוע עצמי שזה החזו"א. כמעט ולא היו חיכוכים ביניהם, כיון שהמטרה וההערכה גדולה מהחילוקי דיעות, החילוקים הם בדקות, ולפעמים בדקי דקות, [אף שלפי הנראה הם גסי גסות]. כיון שעיקר מטרתם הוא שימת החזו"א למרכז החיים, דרכו תורתו ובעיקר סוג חשיבתו, והעיקר מכל העיקרים להשים קו מהגר"א עד החזו"א ולדלג על כל הבאמצע, [ומהרמב"ם עד הגר"א, בערך]. לכן כל המאוחד ומאוגד למטרה זו, שלנו הוא, וממילא לא חשוב כ"כ איך מבינים ואיך לועסים את כל השאר.
הגרח"ג בהיותו נחשב לאחד מברי הסמכא בסוגיא זו, איחד למעשה רוב רובם של התלמידים, ואפ"ל שחלקם אפי' בע"כ ענו אמן. ולכן מצוי שאיש ליטאי רגיל שקורא כל הסיפורים על החזו"א ואח"כ הרבה תורה וכו', [וכמובן גם עם שאר סיפורי גדולי הדורות] ומצייר לעצמו מי זה החזו"א, וכיון שהוא בבלילה אחת עם שאר חכמי ישראל, יוצא לו שהחזו"א היה פחות יותר חפץ חיים אחיעזר רב מבריסק וכו'. זו נקודה אחת שמצידו הגרד"ל הוא מגדולי גדולי תלמידי החזו"א, לא רק סתם אחד שמעריך ומקדש את החזו"א, אלא חי ונושם, ובעיקר כופה עצמו להיות וללכת בדרכו של החזו"א, וע"פ דרכו של הגרח"ג דייקא. יתכן ומעשית ובמחשבה קשה לו, והוא גולש ומחליק, [עי' מש"כ בענין הניגודים שלו], אבל בעיקרו כן הוא.
וכאן נבוא לנקודה השניה, מש"כ שהוא בכלל לא שייך לדרכו של החזו"א שהרי אינו מתעמק בסברות ובביאורים, ואינו מסכם דינים, אלא הוא סוג מנ"ח אחיעזר כזה. זה אכן אמת לאמיתו, אבל כבוד הרב איש ספר מכיר רק את התוצרת הסופית, אבל אע"פ שאני לא הייתי חברותא שלו לעולם, [נוכחתי בלימודו עם אחרים כמה פעמים לראות מהלך הדברים, אבל לא ככלי ראשון. גם שאלתי אחרים שלמדו עמו על דלהלן], מכ"מ הוא בפירוש לומד בדיוק כמו שהחזו"א הורה, הוא חוזר על כל סוגיא כמה פעמים, מחשבן את ההו"א ואת הלכאו', לפני רש"י אחרי רש"י, מהרש"א, אליבא דהלכתא, וכל שאר הענינים שמודגש אצליהם. ובכן לימודו ופעולותיו הם במכונת חזו"א במקסימום.
יש כאן בעיה קטנה על הכתיבה והדיבור, שאז הכל מתעופף ונעשה כאן איזה משהו אחר, זה כבר היכן שה"על כרחך" לא הצליח להגיע.
גם צריך להדגיש שאין לשאר תלמידי חזו"א בעיה כ"כ עם הסגנון שלו, מהטעם הפשוט שבמרחב ספרי החזו"א יש מקום מסויים גם לדרך הגרד"ל, בפרט בספרי החזו"א על קדשים, שהוא סדר שאין שם חוט שדרה עם ראשונים וכו', ששם החזו"א מרביץ ספיקאלאך כאלו, ודמיון מר"מ כאלו.
[שוב כ"כ כתבתי במהירות, כי ממש אפשר לדרוש על כל הפרטים ופרטי פרטים ימים ולילות, כמובן רובם ידוע לכל בר בי רב, או בידיעה או בהרגשה].

נ. ב. איני בקי כ"כ בענין השאר ירקות שלו, וההליכות היום יומית, הבית וכו', אבל אני רואה שהציבור צמא לשמוע, אז אכתוב את הידוע קצת בענין מה שהזכירו.
הפייטנות שלו ידועה בעיקר מההספדים שלו, היה אפשר לשמוע לאחרונה על ר' נתן שולמן אבל גם בכל עת.
[בענין השירה, כמדומה בסה"כ הוא אוהב את הניגון אנא עבדא, אז כיאות לדורינו לא נתנו לו מנוחה וכל היכן שהלך אנא עבדא הלך עמו, שמעתי פעם שהוא הביע מורת רוח. כמו כן בענין מש"כ אי"ס לגבי המנ"ח, כמדומה ששמעתי שגם הוא הפנים כהיום את האיכזוב שבזה].

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15710
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 30, 2016 10:44 am

ר' סעדיה, ברור שטס"ה.

הרב אפשר, שוב תודה גדולה.

מענין לענין, אמר לי אחד מותיקי חוגו של הגרח"ג, שנהגו אצלם מנהג זלזול וביטול בגרח"ק (כשם שהם נוהגים בכל גדולי ישראל) עד שהופיע החיבור הגדול והכולל דרך אמונה, אז הפנימו שיש כאן משהו שלא ניתן עוד לבטלו...

הזכירו כאן את כוחו של הגרד"ל בסגנון. שמעתי ממנו בעבר שבצעירותו היה לו תחביב לכתוב בסגנון ירושלמי (אולי אמר שרצה לבדוק אם מסוגל לעשות כמעשה דפ"ל בעל ירו' קדשים...)

ועוד משהו קטן, יחסו המורכב של הגרד"ל לבקיאות ניכר גם ביחסו לבקיאים מסוגו של הרב באקאן, כפי הנשמע הוא קם בפניו מלא קומתו, מה שאין לעלות על הדעת אצל שאר בני מזלו...


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 140 אורחים