עמוד 13 מתוך 14

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ד' יולי 06, 2022 7:08 pm
על ידי סגי נהור
זאינץ כתב:לא באבע ולא מעשיות זה אמיתי(כאלה יש מספיק אחרים בפורום).

אם הסיפור הוא אמיתי אזי הוא באבע מעשיות במכ"ש וק"ו, כיון שהמספר - כמו בהרבה סיפורים דומים - אינו טורח ללמדנו את תוכן הדברים (מהן שלוש הנקודות? ומהי הנקודה אחת?), ומסתפק בדברי התפעלות ריקים בבחינת תוכו זרק קליפתו אכל.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ד' יולי 06, 2022 8:22 pm
על ידי זאינץ
סגי נהור כתב:אם הסיפור הוא אמיתי אזי הוא באבע מעשיות במכ"ש וק"ו, כיון שהמספר - כמו בהרבה סיפורים דומים - אינו טורח ללמדנו את תוכן הדברים (מהן שלוש הנקודות? ומהי הנקודה אחת?), ומסתפק בדברי התפעלות ריקים בבחינת תוכו זרק קליפתו אכל.

התכוונתי לרצף שהוא נדמה לי מאותו מקור אם הפרט הזה לא נכון מצד עצם הדברים איני יודע אך בכללות הייתה כוונתי לרצף.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ה' יולי 07, 2022 3:03 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
ברור שהסיפור ההוא לא היה ולא נברא, וא"א לסכם את כל קדשים בנקודה אחת ולא בשלש נקודות.
השאלה עכשיו היא עד היכן אמין המקור לשאר הסיפורים..................

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ה' יולי 07, 2022 9:38 am
על ידי זאינץ
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ברור שהסיפור ההוא לא היה ולא נברא, וא"א לסכם את כל קדשים בנקודה אחת ולא בשלש נקודות.
השאלה עכשיו היא עד היכן אמין המקור לשאר הסיפורים..................

המקור הוא מר"י כה[איני יודע לנכונות פרט זה בדווקא].

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ש' יולי 16, 2022 10:30 pm
על ידי לבי במערב
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ברור שהסיפור ההוא לא היה ולא נברא, וא"א לסכם . .
אלישע לוי כתב:באבע מעשיות....
נאום "הבקיאים בכה"ת כולה", כולל שיטת הצפע"נ (וק"ל), עד שאינם יכולים לשאת דבר שלמעלה במעט מהשגתם.
[הטעם הפשוט ל'העלמת' תוכן ג' הנקודות (או האחת שכוללת הכל) הוא שהגר"ח צימערמאן לא פירט בזה (ומסתבר שהשיחה עצמה התנהלה ב'קודים' ורמזי־נקודות, כדרכם בקודש מאז)].

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' יולי 18, 2022 9:41 am
על ידי אלישע לוי
אה ברור.....
שיטת הצפנת פענח....
למה לא אמרת קודם

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' יולי 18, 2022 11:14 am
על ידי סגי נהור
לבי במערב כתב:[הטעם הפשוט ל'העלמת' תוכן ג' הנקודות (או האחת שכוללת הכל) הוא שהגר"ח צימערמאן לא פירט בזה (ומסתבר שהשיחה עצמה התנהלה ב'קודים' ורמזי־נקודות, כדרכם בקודש מאז)].

אבהיר את כוונתי לעיל. העלמת ג' הנקודות אינה 'פירכא' על הסיפור (הרי"כ ע"ה ודאי אינו חשוד על המצאות וגוזמאות), אלא היא מרוקנת אותו מתוכן, כי העיקר חסר מן הספר. ונקוט האי כללא ביחס לכל 'סיפורי הצדיקים' בסגנון "ואז עמד חכם פלוני ותירץ תירוץ נפלא, וכל הנוכחים עמדו נדהמים": אם התירוץ הנפלא אינו נכלל בגוף הסיפור, הסיפור חסר ערך, בין אם אירע ובין אם לאו.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' יולי 18, 2022 12:32 pm
על ידי לבי במערב
אכן, בשטף הדברים לא הבחנתי בכוונת הכותב. ועמו המחילה.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' יולי 18, 2022 10:45 pm
על ידי ספרים וועלט
לבי במערב כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ברור שהסיפור ההוא לא היה ולא נברא, וא"א לסכם . .
אלישע לוי כתב:באבע מעשיות....
נאום "הבקיאים בכה"ת כולה", כולל שיטת הצפע"נ (וק"ל), עד שאינם יכולים לשאת דבר שלמעלה במעט מהשגתם.
[הטעם הפשוט ל'העלמת' תוכן ג' הנקודות (או האחת שכוללת הכל) הוא שהגר"ח צימערמאן לא פירט בזה (ומסתבר שהשיחה עצמה התנהלה ב'קודים' ורמזי־נקודות, כדרכם בקודש מאז)].

גם אנשים שהיו גדולים גם מן כ"ק הרמ"מ, מהגרח"צ ואף מן מהצפע"נ, מעולם לא סיכמו אף לא עמוד אחד בגמרא בג' נקודות.
אשמח אם תראה לי אפילו דוגמה אחת מן אחד שעשה כן, או שאמר שייתכן בכלל לעשות דבר כזה, ואז נדבר...

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' יולי 18, 2022 11:08 pm
על ידי סגי נהור
ספרים וועלט כתב:גם אנשים שהיו גדולים גם מן כ"ק הרמ"מ, מהגרח"צ ואף מן מהצפע"נ, מעולם לא סיכמו אף לא עמוד אחד בגמרא בג' נקודות.
אשמח אם תראה לי אפילו דוגמה אחת מן אחד שעשה כן, או שאמר שייתכן בכלל לעשות דבר כזה, ואז נדבר...

עשו כן דוד, ישעיהו, מיכה, עמוס וחבקוק (מכות כד, א), ואחריהם הלל הזקן (שבת לא, א)...
מלשונך "מעולם לא סיכמו אף לא עמוד אחד בגמרא בג' נקודות" נראה שאתה מבין שהכוונה לסיכום השקו"ט לצורך המבחן הקרוב ב"ושננתם"...
באמת קשה להצליח לדחוס בג' נקודות גם את קושיית אביי, גם את פירכת רבה, גם את התנא דמסייע ליה וגם את הברייתא המנוגדת...
לא על כך מדובר כלל. אלא שבהתבוננות מעמיקה אפשר להעמיד עמוד גמרא, ואף כמה וכמה עמודי גמרא, על עקרון יסודי. ואפשר להעמיד נושאים שלמים על כמה עקרונות יסוד (וכן היה דרכו של רבינו זי"ע בלימודו, ככל הדוגמאות במאמר שהעליתי כאן. וראה שם עמ' 11-12 עקרונות יסוד לכל עולם ההלכה).

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ג' יולי 19, 2022 1:09 am
על ידי צופה_ומביט
ויעויין בהקדמת ספרו המונומנטלי של הרב עמיאל "המידות לחלק ההלכה" וימצאו נחת בעז"ה.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' ספטמבר 09, 2022 11:46 am
על ידי דרומי
חוברת שהופיעה כמזכרת משמחת חתונה, ובה תמונות, מכתבים וכו'

(בין השאר מתפרסם כאן מכתבו של הרבי לחתונת הגרמי"ל לנדא ע"ה, ולחתונת יבלחט"א הגר"מ מאזוז שליט"א - וכן המכתבים של האבות, הגר"י לנדא והג"ר מצליח, שבו מבשרים לרבי על השידוך והחתונה - בעמודים 52-53)

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ה' אוקטובר 27, 2022 4:34 pm
על ידי דרומי
ליקוט מעובד מתורת הרבי על 'פשוטו של מקרא' בספר בראשית - תדפיס מתוך ספר שיצא לאור בעז"ה

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2022 2:34 pm
על ידי איש_ספר
הרבי ואלי ויזל

https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3381213

כותרת המאמר, על הרבי שביקש ללמד את הסופר לשיר, כתרופה לנפשו המסוכסכת, כמו גם ציטוטים רבים מתוכו, לקוחים מהספר "שערי היער" של אלי ויזל. (עד עתה לא ראיתי ספר דומה לו בריבוי ה'ברכות' שיש שם כלפי שמיא רח"ל).

בחלקו האחרון של הספר מתאר הסופר את פגישתו של גיבור הספר, עם "רבי", ששמו לא פורש, ותיאור מפורט של השיחות שהיו לו עמו.

במקו"א (בזכרונותיו) מספר אלי ויזל על פגישתו עם הרבי מחב"ד, וישנו משפט אחד ("איך אפשר שלא להאמין באלוקים אחרי אושויץ") הנמצא כאן ושם, ככל הנראה על סמך זה, זוהה הרבי שבספר שערי היער עם הרבי מחב"ד.

אכן, גם במידה והזיהוי נכון, הרי שהספר בשערי היער שייך לז'אנר של רומן היסטורי, כזה הנכתב על רקע התקופה, ועכ"ז מאפשר לסופר חופש דמיון מלא.

לא צריך להיות חסיד חב"ד כדי להבין מיד שכל הסגנון שהמספר שם בפיו של אותו רבי, אינו הולם את סגנונו של הרבי מחב"ד, וע"כ תימה על הכותב (שהספר עמד לפניו והוא עמד על טיבו), שהוא בחר לו ציטוטים כפי טעמו וכאוות נפשו. ושם אותם בפי הרבי בלי שום הסתייגות, וכך מוליך שולל את קוראיו.

יתר ע"כ, המעיין בגוף הספר יווכח כי תיאור הרבי שבסיפור, הולם דוקא את הרבי מסאטמר (עמו היה לסופר היכרות מוקדמת מסיגעט). כך מקומו של הרבי שבסיפור (שם עמ' 179) הוא בבויליאמסבורג ! וישנם רמזים נוספים המתאימים דוקא לרבי בעל דבר"י, למשל צרידות קולו, וכן בקשתו הסתומה ממי מהקהל לשיר בפניו שיר בהונגרית. כמובן יתכן שהרבי המדובר הוא יציר כפיו של הסופר ואינו לא זה ולא זה, זכותו של סופר לעשות עם דמויותיו ככל שיחפוץ, כך או כך, ציטוט קטעי השיחה שם, כאילו היו המה דבריו של הרבי מחב"ד, היא - כאמור - הולכת שולל.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ג' ינואר 03, 2023 12:07 pm
על ידי דרומי
בקובץ המצורף צילומים רבים מהגהות של הרבי בכתב ידו על גליונות של מאמרים ושיחות שהוכנו לדפוס.

ראוי לציון מיוחד החלק האחרון, שבו הגהותיו של הרבי על דבריו בש"פ ויחי ועשרה בטבת תנש"א - לפני מלחמת המפרץ - שם האריך מאוד בשלילת חיפוש הסברים על ה"שואה", והמסתעף, ובשלילת קטרוג על בני ישראל שבדורנו אשר מלאים מצוות כרמון כו'

https://col.org.il/files/uploads/origin ... 189142.pdf

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ג' ינואר 03, 2023 12:31 pm
על ידי י. אברהם
איש_ספר כתב:אכן, גם במידה והזיהוי נכון, הרי שהספר בשערי היער שייך לז'אנר של רומן היסטורי, כזה הנכתב על רקע התקופה, ועכ"ז מאפשר לסופר חופש דמיון מלא.

שקרן.PNG
שקרן.PNG (43.59 KiB) נצפה 4312 פעמים

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: א' ינואר 08, 2023 11:56 pm
על ידי לבי במערב
אם יורשה לשאול: מהו המקור (להוציא ספרֵי 'זחלתי ואירא') לאנקדוטה זו?

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 6:45 pm
על ידי נחומצ'ה
מעשה ששמעתי היום כמעט מכלי ראשון:

הר"ר אברהם יוסף [מוניא] שפירא הגיע פעם אל הרבי יחד עם בנו האברך הצעיר.
ביקש הרא"י מהרבי שיברך את בנו בזש"ק.
פנה הרבי אל שפירא הצעיר ושאלו: הקובע עיתים לתורה?
ענה האברך: כן. עם אחד מהגאונים המצויים בירושלים ר' יהודה צבי [הרשל] דייטש זצ"ל.
והרבי הגיב לאלתר: 'יהודה צבי דייטש' למד אצלינו בכולל ב'בעל התניא שול'.
ותקופת לימודיו של רבי הרשל דייטש, היתה כ25 שנה קודם לאותו מפגש.

[רבי הרשל זצ"ל שהיה מספר זאת, היה מתאר בפליאה, איך שמעולם לא פגשו פנים אל פנים
לא שלח לו מכתב. אך הרבי זכר את השם כא' התלמידים בכולל 'בעל התניא שול'].

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 10:07 pm
על ידי צופה_ומביט
שאלת תם: האם בשנותיו הצעירות סידר הרבי הרמ"מ את זקנו?
בתמונות מאז נראה זקנו מסודר ומהוקצע להפליא.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ה' פברואר 02, 2023 3:33 am
על ידי אליסף
צופה_ומביט כתב:שאלת תם: האם בשנותיו הצעירות סידר הרבי הרמ"מ את זקנו?
בתמונות מאז נראה זקנו מסודר ומהוקצע להפליא.

היילמן בספרו (המטופש) עושה עסק גדול מזה
הוא מביא מהריי"ץ שתבע מחסידיו שלא יסדרו את הזקן כמנהג המודרנים
ולעומת זה הרי רמ"מ כן סדר את הזקן..
ומזה מסיק שלא היה חסיד חזק.
והטפשות היא שהרי לגדל זקן בשנים אלו בברלין ובפריז, מסודר או פרוע, אין לך חסידות גדולה מזו.
ספר מגמתי ומטופש.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ה' פברואר 02, 2023 2:14 pm
על ידי דרומי
אין כל ספק שבעניני הופעה חיצונית הי' הרבי - בצעירותו - שונה לגמרי מרוב החסידים של חותנו הריי"צ ואין צורך לומר מחותנו עצמו (בימי חול הלך עם חליפה קצרה, כובע אפור ועוד).

וידוע המעשה באותו רב ירושלמי שאמר לרבי (בשנים יותר מאוחרות) שאם הי' חובש שטריימל היו נמשכים אליו עוד חסידים רבים. והרבי שאלו, האם אתה מתכוון לחסידים מקהילות אלו ואלו (ומנה כמה מקהילות החסידים בגליציה), והשיב הלה שאכן לזו כוונתו. ואמר הרבי: "אבל כמה יימשכו על ידי כך מ'השומר הצעיר'"?... וכשהשיב הלה שאכן להם זה לא יועיל... אמר הרבי: "אם כן, אז למה אני צריך את זה"?

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ה' פברואר 02, 2023 2:57 pm
על ידי צופה_ומביט
אמנם כתבת סחור סחור, אבל אני מבין נכון שהתשובה חיובית? הרמ"מ בצעירותו סידר [גזז] את זקנו?

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ה' פברואר 02, 2023 3:33 pm
על ידי אליסף
צופה_ומביט כתב:אמנם כתבת סחור סחור, אבל אני מבין נכון שהתשובה חיובית? הרמ"מ בצעירותו סידר [גזז] את זקנו?

וכי מה הספק בזה?

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ה' פברואר 02, 2023 7:18 pm
על ידי לבי במערב
כמשנת"ל - לא 'סידר', אלא קיפל (רק בסביבות תשח"י הפסיק הנהגה זו). ופשוט.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ה' פברואר 02, 2023 8:52 pm
על ידי מקדש מלך
לבי במערב כתב:כמשנת"ל - לא 'סידר', אלא קיפל (רק בסביבות תשח"י הפסיק הנהגה זו). ופשוט.

רק להעיר, שבתמונות זה לא נראה כזקן מקופל אלא מקוצץ ממש. אכן יתכן שאח"כ הפסיק לקצץ והתחיל לקפל, ולאחמ"כ הפסיק גם לקפל.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ה' פברואר 02, 2023 9:07 pm
על ידי אליסף
לבי במערב כתב:כמשנת"ל - לא 'סידר', אלא קיפל (רק בסביבות תשח"י הפסיק הנהגה זו). ופשוט.

יתכן, אך למה 'פשוט'?

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ה' פברואר 02, 2023 9:13 pm
על ידי בן ששון
ב"ה

פשוט שלא גזז זקנו.
הרי בשנותיו בשנות הש', חסידים הכירו אותו באופן קרוב. האם יש לאחד אפילו הו"א, שאף אחד יחשוב עליו גדולות ומה גם לחשוב שהוא יהיה רבי, אם היה גוזז את זקנו?!
ומה גם שאפילו לאחר י' שבט, במשך עשר שנים הזקן עדיין נראה ממש מסודר, הגם ששבאותו עת ביקש מהרבה אנשים לא לגזז את זקנם.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ה' פברואר 02, 2023 9:18 pm
על ידי אליסף
נו זה כבר שיח חסידים

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ה' פברואר 02, 2023 11:51 pm
על ידי פרנקל תאומים
בן ששון כתב:ב"ה

פשוט שלא גזז זקנו.
הרי בשנותיו בשנות הש', חסידים הכירו אותו באופן קרוב. האם יש לאחד אפילו הו"א, שאף אחד יחשוב עליו גדולות ומה גם לחשוב שהוא יהיה רבי, אם היה גוזז את זקנו?!
ומה גם שאפילו לאחר י' שבט, במשך עשר שנים הזקן עדיין נראה ממש מסודר, הגם ששבאותו עת ביקש מהרבה אנשים לא לגזז את זקנם.


זה מזכיר את הראיה המפורסמת מ"ויצא יעקב מבאר שבע" מכאן לחיוב חבישת כובע/שטריימל מן התורה.

הרי הופעתו החיצונית של הרבי בשנות הת"ש היתה ללא ספק מודרנית ביחס להופעה החסידית הישנה, ואעפ"כ בסופו של דבר הכתירו אותו ולא את גיסו הגדול, אלא שכבר טענו מי שטענו שהכתרתו היתה בהשפעת הדור החב"די הצעיר, שבאמריקה של שנות התש"י ראו את השינוי החיצוני כמעלה ולא כחיסרון.
אלא מאי? שכיום ברור לכל חב"די שאי נגיעה בזקן היא עיקר חסידי בל יעבור (משא"כ מלבוש ארוך וכיו"ב), ובכן, באמריקה של אז יתכן שהדברים נתפסו אחרת..

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' פברואר 03, 2023 1:12 am
על ידי ירדן ירחו
באמריקה של אז הדברים נתפסו אחרת. אבל אצל הרבי הדברים ממש לא נתפסו אחרת ח"ו. כידוע שהתנאים של הרבי לסידור קידושין היו שהכלה תלבש שייטל והחתן לא יגע בזקן (והי' מקרה שהתנאי הי' שהשווער יפסיק לגעת בזקן). הדיון אם הרבי נגע בזקן מעלה גיחוך אצל מי שקצת מצוי בעניינים.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' פברואר 03, 2023 1:17 am
על ידי פרנקל תאומים
מה לעשות שבתמונות מאז רואים ברורות שזקנו מסודר. לא מקופל, מסודר.
אלא מאי? אח"כ דברים השתנו. אין בזה חיסרון.

נ"ב:
בכל מקרה, קצת נסחפת עם ה"ח"ו". לכו"ע הרבי הוא לא אלוקים, ולפיכך שייך אצלו שינוי ברצון או בדעה.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' פברואר 03, 2023 1:32 am
על ידי צופה_ומביט
ירדן ירחו כתב:כידוע שהתנאים של הרבי לסידור קידושין היו שהכלה תלבש שייטל והחתן לא יגע בזקן (והי' מקרה שהתנאי הי' שהשווער יפסיק לגעת בזקן).

לכאורה היו יוצאים מן הכלל. יש גלריות של תמונות מהרבי מסדר קידושין בזמנו, וביניהן אפשר לראות חתן שאמנם מגדל זקן אבל זקנו קצוץ ומסודר בדיוק כמו זקן ליטאי מצוי. וגם חתן או שנים מגולחים למשעי.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' פברואר 03, 2023 1:32 am
על ידי סגי נהור
פרנקל תאומים כתב:הרי...

אין לי שום חשק או כוונה להיכנס לגופו של דיון. אבל אחר המחילה, המבינות של כבודו בענייני חב"ד באמריקה בשנות השי"ן היא כערך המבינות שלי בתולדות ישיבת הישוב החדש.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' פברואר 03, 2023 1:36 am
על ידי פרנקל תאומים
בוודאי שאתה מבין. למה לא?

נ"ב:
מבינות דבר אחד. עיניים דבר אחר.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' פברואר 03, 2023 1:58 am
על ידי ירדן ירחו
פרנקל תאומים כתב:
ירדן ירחו כתב:
פרנקל תאומים כתב:
בן ששון כתב:ב"ה

פשוט שלא גזז זקנו.
הרי בשנותיו בשנות הש', חסידים הכירו אותו באופן קרוב. האם יש לאחד אפילו הו"א, שאף אחד יחשוב עליו גדולות ומה גם לחשוב שהוא יהיה רבי, אם היה גוזז את זקנו?!
ומה גם שאפילו לאחר י' שבט, במשך עשר שנים הזקן עדיין נראה ממש מסודר, הגם ששבאותו עת ביקש מהרבה אנשים לא לגזז את זקנם.


זה מזכיר את הראיה המפורסמת מ"ויצא יעקב מבאר שבע" מכאן לחיוב חבישת כובע/שטריימל מן התורה.

הרי הופעתו החיצונית של הרבי בשנות הת"ש היתה ללא ספק מודרנית ביחס להופעה החסידית הישנה, ואעפ"כ בסופו של דבר הכתירו אותו ולא את גיסו הגדול, אלא שכבר טענו מי שטענו שהכתרתו היתה בהשפעת הדור החב"די הצעיר, שבאמריקה של שנות התש"י ראו את השינוי החיצוני כמעלה ולא כחיסרון.
אלא מאי? שכיום ברור לכל חב"די שאי נגיעה בזקן היא עיקר חסידי בל יעבור (משא"כ מלבוש ארוך וכיו"ב), ובכן, באמריקה של אז יתכן שהדברים נתפסו אחרת..

באמריקה של אז הדברים נתפסו אחרת. אבל אצל הרבי הדברים ממש לא נתפסו אחרת ח"ו. כידוע שהתנאים של הרבי לסידור קידושין היו שהכלה תלבש שייטל והחתן לא יגע בזקן (והי' מקרה שהתנאי הי' שהשווער יפסיק לגעת בזקן). הדיון אם הרבי נגע בזקן מעלה גיחוך אצל מי שקצת מצוי בעניינים.

מה לעשות שבתמונות מאז רואים ברורות שזקנו מסודר. לא מקופל, מסודר.
אלא מאי? אח"כ דברים השתנו. אין בזה חיסרון.

נ"ב:
בכל מקרה, קצת נסחפת עם ה"ח"ו". לכו"ע הרבי הוא לא אלוקים, ולפיכך שייך אצלו שינוי ברצון או בדעה.

כמו שכתבתי הדבר מעלה גיחוך ואיני רואה טעם בכלל להתווכח. בנוגע למה שכתבתי ח"ו התכוונתי לומר שבשונה מהדעה הרווחת באמריקה של אז שאמריקה איז אנדערש הרבי הפיץ בכל התוקף את דעת חמיו שאותו רבש"ע שנמצא באירופה נמצא גם באמריקה. ובמילא מופרך לומר שהרבי יזלזל באיסורים ( לדעת הצ"צ שכך פוסקים בחב"ד לגעת בזקן זה דאורייתא) מכיון שכך נהוג באמריקה.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' פברואר 03, 2023 2:10 am
על ידי חבר עיר
בן ששון כתב:ב"ה

פשוט שלא גזז זקנו.
הרי בשנותיו בשנות הש', חסידים הכירו אותו באופן קרוב. האם יש לאחד אפילו הו"א, שאף אחד יחשוב עליו גדולות ומה גם לחשוב שהוא יהיה רבי, אם היה גוזז את זקנו?

אי משום הא אינו ראיה מוכחת, שהרי מינו מי שלא היה 'תמים' ולא למד בתות"ל.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' פברואר 03, 2023 2:27 am
על ידי חרסון
צופה_ומביט כתב:שאלת תם: האם בשנותיו הצעירות סידר הרבי הרמ"מ את זקנו?
בתמונות מאז נראה זקנו מסודר ומהוקצע להפליא.


אכן קיפל את הזקן. (הרבנית חנה ע"ה ביקשה לשדל פעם את אחד הבחורים שניסתה לסייע בשידוכיו לקפל את זקנו, בטענה: גם בני היה מקפל..) אך מהכרותנו עם עולמו של הרבי ושל חב"ד (כולל גם עולמו הפנימי משנים אלו הנחשף ברשימות ואגרות וכו') הסיכוי שגזז וכו' הוא אפסי ממש.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' פברואר 03, 2023 2:32 am
על ידי חרסון
צופה_ומביט כתב:
ירדן ירחו כתב:כידוע שהתנאים של הרבי לסידור קידושין היו שהכלה תלבש שייטל והחתן לא יגע בזקן (והי' מקרה שהתנאי הי' שהשווער יפסיק לגעת בזקן).

לכאורה היו יוצאים מן הכלל. יש גלריות של תמונות מהרבי מסדר קידושין בזמנו, וביניהן אפשר לראות חתן שאמנם מגדל זקן אבל זקנו קצוץ ומסודר בדיוק כמו זקן ליטאי מצוי. וגם חתן או שנים מגולחים למשעי.


היו יוצאים מן הכלל. אבל זו הקפדה שהתחזקה לאורך השנים, ככל שהמציאות איפשרה זאת יותר.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' פברואר 03, 2023 3:09 am
על ידי איש_ספר
[יש מה'ליטאים' כאן שמדת הערכתם לרבי מחב"ד תלויה ועומדת בחקירה על מצב זקנו בשנות השי"ן?!
בהניח שלא, למה להם..?]

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' פברואר 03, 2023 3:59 am
על ידי בן ראובן
מקדש מלך כתב:רק להעיר, שבתמונות זה לא נראה כזקן מקופל אלא מקוצץ ממש. אכן יתכן שאח"כ הפסיק לקצץ והתחיל לקפל, ולאחמ"כ הפסיק גם לקפל.


בתמונות מקרוב, גם משנים מוקדמות ביותר, ניתן לראות בבירור שהזקן מקופל.

כמו כאן:

תמונה