מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

על משה מנדלסון וה'ביאור'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2531
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: משה דעסויער, מי האיש?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' נובמבר 16, 2020 11:28 am

משה מדעסוי.png
משה מדעסוי.png (2.9 MiB) נצפה 4277 פעמים

בספר הזכרון קדוש יעקב, שיצא לזכרו של הגה"ק רבי יעקב בן מרן הבא"ח, כתב בעמ' 27, הע' 82:
יש לציין כי רבי יעקב לא מוגדר כקנאי כלל מטבעו, אם כי היה קדוש וטהור ראשו ורובו לעב יגיע, משוטט ביני עולמות עליונים בחסידותו וקבלתו, מ"מ הוא קרא ושנה ספרות, וידע עברית ספרותית ומליצית כמבואר במה שכתבנו אודותיו למעלה, עת ביקש להתקבל כמזכיר בעסקי בית ששון בהודו. אמנם לבני דורנו המחוטב תבניות תבניות קשה הדבר להתקבל, אולם באותה עת במזרח הדבר לא היווה סתירה. במ"א כתבתי על מספר גדולי ישראל במזרח, שהיו באוצרותיהם ספרי השכלה מסופרי אירופה, ומדובר בג"ע גדולי הקנאים שא"א לחשוד בהם אפי' כצל עובר שהיה בהם ריח מינות השכלה; כי ביד אחת משמשו ופשפשו בקבלה ובידם אחרת קראו ספרות, ותומתם וצדקתם לא סרה מהם, כי לא כפירתם מטרתם; באותו דור הם לא יכלו להעלות על דעתם כי הספר אותו הם מחזיקים כתב רשע ופריץ המבעט בקדשי ישראל. אפשר כי רבי יעקב ידע אף ערבית ספרותית, אנגלית וצרפתית (ראה מכתבו בשבח השפה הערבית, ישיבות בגדאד, נספחים ומקורות, עמ' 98). באוסף הספרים היהודי עיראקי הנמצא כעת בוושינגטון, נמצא עותק מספרו של משה מנדלסון, נתיבות השלום (וינה תר"ו), עם חתימתו. כמובן אין זה מורה על כי הסכים לדרך חייו, כי אין כמעט ספק שלבד מספרו לא שמע על דרכו. אגב הגאון הספרדי רבי ישראל משה חזן, בספרו שארית הנחלה (עמ' עג), מלאך מליץ טוב בעד משה מנדלסון ונפתלי הירץ ויזל.

גלאגוזים
הודעות: 1105
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 1:55 pm

Re: משה דעסויער, מי האיש?

הודעהעל ידי גלאגוזים » ב' נובמבר 16, 2020 3:05 pm

בספר 'ספור משה וירושלים' [לא מצאתיו באוצר] שהוא יומנו של השר מונטיפיורי,
כתב סקירה על ת"ת האשכנזים שבחורבת ריה"ח ובא מספר כי חומר הלימודים
באחת הכיתות הוא חומש עם ביאור מנדלסון:
"אין די צעהנטע קלאס... זיי לערנען חומש מיט מענדלסזאהנס"
HebrewBooksOrg_44214_page_68.jpg
HebrewBooksOrg_44214_page_68.jpg (630.58 KiB) נצפה 4213 פעמים

בתוך הגולה
הודעות: 817
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: משה דעסויער, מי האיש?

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ב' נובמבר 16, 2020 4:50 pm

[העידו כאן בעבר על תעודה ממנה עולה כי בת"ת עץ חיים בשנת תרל"ה למדו חומש עם הביאור. אמנם בעיון כעת לא נמצא שם זכר לזה ואולי נמחק מאיזה טעם.]

משוש דורים
הודעות: 934
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: משה דעסויער, מי האיש?

הודעהעל ידי משוש דורים » ב' נובמבר 16, 2020 4:51 pm

מענין, שהמשכורת של המלמד הלזה שמלמד חומש עם ביאור היא הגבוהה ביותר מכל המלמדים.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: משה דעסויער, מי האיש?

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' נובמבר 16, 2020 5:57 pm

בתוך הגולה כתב:[העידו כאן בעבר על תעודה ממנה עולה כי בת"ת עץ חיים בשנת תרל"ה למדו חומש עם הביאור. אמנם בעיון כעת לא נמצא שם זכר לזה ואולי נמחק מאיזה טעם.]
נראה כי מדובר באותו היומן שהועלה לעיל (בסו"ס נפגמה התמונה עקב תלאות הזמן).

בן המחבר
הודעות: 155
הצטרף: ו' אוגוסט 05, 2011 3:19 pm

Re: משה דעסויער, מי האיש?

הודעהעל ידי בן המחבר » ב' נובמבר 16, 2020 6:26 pm

לבי במערב כתב:
בתוך הגולה כתב:[העידו כאן בעבר על תעודה ממנה עולה כי בת"ת עץ חיים בשנת תרל"ה למדו חומש עם הביאור. אמנם בעיון כעת לא נמצא שם זכר לזה ואולי נמחק מאיזה טעם.]
נראה כי מדובר באותו היומן שהועלה לעיל (בסו"ס נפגמה התמונה עקב תלאות הזמן).

כפי שדייק "בתוך הגולה", זאת היתה תעודה, לא ציטוט מיומן. מדובר בפרוספקט שהנפיק המוסד, כדי להתרים את בני חו"ל לטובת המוסד, ובו נתפרט סדר הלימודים בכל הכיתות בתלמוד תורה.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: משה דעסויער, מי האיש?

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' נובמבר 16, 2020 6:30 pm

ייש"כ (כפי שניתן להבין, לא ראיתי' בשעתו, ודברי באו דרך השְׁעָרה בלבד).

יש דרך להשיג את תצלומה כיום?

בתוך הגולה
הודעות: 817
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: משה דעסויער, מי האיש?

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ב' נובמבר 16, 2020 8:20 pm

[צודק הרב בן המחבר ומדובר בשתי עדויות שונות. סמך לדבר בדברי הכותב שם בסו"ס על "מחלקה 10" ודו"ק]
הרב יתר יש"כ!
נערך לאחרונה על ידי בתוך הגולה ב ג' נובמבר 17, 2020 8:13 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: משה דעסויער, מי האיש?

הודעהעל ידי יתר10 » ב' נובמבר 16, 2020 10:10 pm

למעשה אין זה שתי עדויות שונות, היומן [שנכתב במקורו באנגלית בשנת תרל"ה] תורגם גם ללה"ק [ושם מחלקה 10] וגם לאידיש.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: משה דעסויער, מי האיש?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' נובמבר 17, 2020 12:31 am

ייש"כ!

יוסף שרייבער
הודעות: 304
הצטרף: ש' מרץ 12, 2011 11:51 pm

Re: משה דעסויער, מי האיש?

הודעהעל ידי יוסף שרייבער » ש' ינואר 21, 2023 9:07 pm

זה חתימת רמ"ד? או אולי הדיין מדעסוי?

mo.jpg
mo.jpg (101.25 KiB) נצפה 2324 פעמים

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: משה דעסויער, מי האיש?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ש' ינואר 28, 2023 9:35 pm

יוסף שרייבער כתב:זה חתימת רמ"ד? או אולי הדיין מדעסוי?

mo.jpg

הוקפץ לרגל יומא דהילולא?...

זאב ערבות
הודעות: 8632
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' יולי 17, 2023 5:56 am

חככתי היכן לצרף קובץ זה מהספר אמת ליעקב ח"א מר' יעקב קמנצקי על נ"ך שי"ל לפני כשבועיים (ח"ב יצא כבר לפני כמה וכמה שנים). המאמר המצורף הוא על הביאור של מנדלסון לחומש ובענין השמועה שהושיטו לחת"ס חומש עם הביאור והשליכו ע"ג הקרקע. יש כמה וכמה אשכולות בנושא הביאור הלז (וניתן למצוא חלק מהם ע"י חיפוש ביאור מנדלסון) והסיבה שצירפתי כאן כיוון שמסקנת הדברים שמה שגרם יותר מכל לפסילת הספר שהוא מפרש עפ"י הפשט ולא מתיחס לנסים וכדומה, ממש כפי שמנסים להציג כאן את פשוטו של מקרא (לפי הבנתי הדלה).
קבצים מצורפים
הביאור.pdf
(12.28 MiB) הורד 170 פעמים
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ב' יולי 17, 2023 6:26 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אלון בן שמרי
הודעות: 143
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ב' יולי 17, 2023 10:38 am

בזמנו כשיצא ביאור כולם היו נגד התרגום בלבד. החת"ס טען שאפשר למצוא דברים המראים על אפיקורסות, וגם בזה לא קבלו דעתו ואפי' תלמידו החביב לא חש לדבריו בזה. ואפי' החת"ס לא יצא בחרב וחנית נגד החומש הזה רק שהוא עצמו היה נזהר מזה והוכיח לתלמידו וזה לאחר שחשד בבעל הביאור באפיקורסות, ומה שהגר"י קמינצקי רוצה לחדש טעם לאסור מפאת שנזקק לפרש נסים באופן שלא יהיו פלאיים כל כך הוא חידוש גדול כי הלא ידוע שזה דעת הרמב"ם במורה ואין זה סוד שאמונת רמ"ד (על הצד שלא היה אפיקורוס) היה בנויה לגמרי על הכתוב במורה ואם מי שמאמין (היום) כדעת המורה הוא אפיקורוס א"כ כבר אין צריך לחפש בחורים וסדקים בחומש שלו למצוא אפיקורסות. וברור שלא על זה יצא הקצף בשעה שיצא הביאור לאור ואדרבה מזה סעד הכי גדול לבעל החומש כפשוטו.

יהושפט
הודעות: 892
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי יהושפט » ב' יולי 17, 2023 2:06 pm

זאב ערבות כתב:חככתי היכן לצרף קובץ זה מהספר אמת ליעקב ח"א על נ"ך שי"ל לפני כשבועיים (ח"ב יצא כבר לפני כמה וכמה שנים). המאמר המצורף הוא על הביאור של מנדלסון לחומש ובענין השמועה שהושיטו לחת"ס חומש עם הביאור והשליכו ע"ג הקרקע. יש כמה וכמה אשכולות בנושא הביאור הלז (וניתן למצוא חלק מהם ע"י חיפוש ביאור מנדלסון) והסיבה שצירפתי כאן כיוון שמסקנת הדברים שמה שגרם יותר מכל לפסילת הספר שהוא מפרש עפ"י הפשט ולא מתיחס לנסים וכדומה, ממש כפי שמנסים להציג כאן את פשוטו של מקרא (לפי הבנתי הדלה).

מאמר מעניין מאד. תודה.
המחבר מפליא בבקיאות ב'ביאור' לכל הנ"ך, להוכיח את אפיקורסיותו של מנדלסון, אבל ככל הידוע לי מנדלסון לא כתב ביאור לנ"ך [גם על התורה התרגום הוא משלו, אבל הביאור חלק הוא כתב וחלק הוא רק ערך, אבל על הנ"ך הוא בכלל לא הוציא], ואין מה להוכיח מהביאור לנ"ך על דעותיו של מנדלסון גופו. כמדומה.

בתוך הדברים הוא מביא מספרו של רמ"מ ישר על המלבי"ם, שהמלבי"ם טען שרש"י מפרש את "עד כי יבוא שילה" על ביאת המשיח, ואת "דרך כוכב מיעקב" על דוד והרשב"ם להיפך [ליתר דיוק על רחבעם], אבל לפרש בשני המקומות באופן שאין זכר למשיח לא יתכן, עכת"ד. אולם ראו את דברי האב"ע על אתר:
ורבים פירשוהו על המשיח. והקדמונים אמרו, סנחריב בלבל הגוים, והנה מואב ועמלק ואשור. ועוד, למה השלים וענו עבר? רק היה ראוי להיות דרך כוכב בסוף משלו. וחסירי דעת יחשבו, כי המפרש דרך כוכב על דוד הוא מכחש ביאת המשיח. חלילה חלילה, כי המשיח מבואר היטיב בנבואת דניאל, כאשר פירשתי, שהזכיר עמידת מלכי יון, וקום החשמונים, ועמידת בית שני ושני המצור, והגלות והישועה זה אחר זה. ואין צורך לנביא בעולם עם דברי משה שהוא העיקר: אם יהיה נדחך בקצה השמים, ושב ד' אלהיך את שבותך (דבר' ל, ד - ה).

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי באמונתו » ב' יולי 17, 2023 3:09 pm

מינות מתוחכמת:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_עובדות והנהגות - ד - מלר, שמעון יוסף בן אלימלך_194_195.pdf
(3.03 MiB) הורד 126 פעמים

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי באמונתו » ב' יולי 17, 2023 3:19 pm

In the view of the German writer Heinrich Heine, "as Luther had overthrown the Papacy, so Mendelssohn overthrew the Talmud; and he did so after the same fashion, namely, by rejecting tradition, by declaring the Bible to be the source of religion, and by translating the most important part of it. By these means he shattered Judaic, as Luther had shattered Christian, catholicism; ...

כך לפחות חשב עליו ... היינריך היינה, שכתב: "כמו שלותר קעקע את האפיפיורות, כן קעקע מנדלסון את
התלמוד
", (רקוויאם גרמני עמ' 55).

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חברא » ב' יולי 17, 2023 3:46 pm

החומש של מנדלסון כולל שלשה מדורים:
א) תרגום לגרמנית.
ב) ביאור התורה על פי פשוטו (ובתוך הביאור מסביר גם כוונת המתרגם לגרמנית).
ג) 'תיקון סופרים' - הערות דקדוקיות, ומקורות נוסח הכתיב והניקוד והטעמים של המקרא שנדפס בחומש.

התרגום לגרמנית נעשה ע"י מנדלסון.
ה'ביאור' על רוב בראשית (חוץ מפרשת בראשית) חובר ע"י ר' שלמה דובנא
על ביאור זה ראה כאן, וכאן (ובתגובות שאח"ז).
על שמות - חלקו נעשה ע"י ר"ש דובנא, וחלקו ע"י מנדלסון.
על ויקרא - נפתלי ויזל.
על במדבר - אהרן פרידנטאל.
על דברים - הרץ הומברג, חוץ מכמה פרשות שחוברו ע"י מנדלסון.

'תיקון סופרים' - לבראשית ושמות - ר' שלמה דובנא.
לויקרא, במדבר ודברים - ר' שלום ממעזריטש.
נערך לאחרונה על ידי חברא ב ב' יולי 17, 2023 4:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהושפט
הודעות: 892
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי יהושפט » ב' יולי 17, 2023 4:30 pm

באמונתו כתב:מינות מתוחכמת:

נו, על זה מדבר המאמר, ועיין באב"ע שהבאתי.
אצ"ל שאין לי שום ענין להגן על מנדלסון, אלא אני מתייחס לחלק מהטענות שבמאמר, שכמה מהם על הביאור לנ"ך שכאמור לא הוא כתב והוציא אותו, וחלקם על פירושים שכן פירשו מפרשים אחרים, אם כי יתכן שלו היתה כוונה זרה בזה.
נערך לאחרונה על ידי יהושפט ב ב' יולי 17, 2023 5:02 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חברא » ב' יולי 17, 2023 4:44 pm

סיבת התנגדותו של הנודע ביהודה לתרגומו של מנדלסון ראה לעיל.
...כי צירף לתורה פירוש לעז אשר קראו מחברו 'תרגום אשכנזי', ואנחנו חיישינן ללעז ההוא שיבא ממנו מכשול לילדי העברים וביטול תורה, ולכן נמנעתי מלהסכים עמו...


ויחסו למנדלסון עצמו - הנה כמה קטעים מתוך מאמר ב'בית אהרן וישראל' (מה):

הנודע ביהודה על מנדלסון - בית אהרן וישראל מה .jpg
הנודע ביהודה על מנדלסון - בית אהרן וישראל מה .jpg (136.08 KiB) נצפה 1804 פעמים


ויש אשכול על מנדלסון בפורום:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=6459#p6459

זאב ערבות
הודעות: 8632
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' יולי 17, 2023 6:41 pm

יהושפט כתב:מאמר מעניין מאד. תודה.
המחבר מפליא בבקיאות ב'ביאור' לכל הנ"ך, להוכיח את אפיקורסיותו של מנדלסון, אבל ככל הידוע לי מנדלסון לא כתב ביאור לנ"ך [גם על התורה התרגום הוא משלו, אבל הביאור חלק הוא כתב וחלק הוא רק ערך, אבל על הנ"ך הוא בכלל לא הוציא], ואין מה להוכיח מהביאור לנ"ך על דעותיו של מנדלסון גופו. כמדומה

מחילה שלא שמתי לב שהמאמר מתיחס למה שמובא ביהושע י יב, אז הנה קובץ עם הפירוש לפסוק הנ"ל, וכמובן מ. לא כתב פירוש לנ"ך וכל דברי דברי הגר"י מתיחסים לביאור על החומש.
בדרך אגב הספר מאוד מענין וגדוש בידיעות מענינות וכן מובאים פרטים מענינים בהערות מבנו ר' נתן ומצורף דף אלון בכות לזכרו והערה במבוא הספר שהוא מבוא ללימוד נ"ך על ר' דוד מילר
קבצים מצורפים
אמת ליעקב.pdf
(5.1 MiB) הורד 111 פעמים

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי באמונתו » ב' יולי 17, 2023 6:58 pm

אלון בן שמרי כתב:בזמנו כשיצא ביאור כולם היו נגד התרגום בלבד. החת"ס טען שאפשר למצוא דברים המראים על אפיקורסות, וגם בזה לא קבלו דעתו ואפי' תלמידו החביב לא חש לדבריו בזה. ואפי' החת"ס לא יצא בחרב וחנית נגד החומש הזה ...

ורק כתב בצוואתו (המקורית - אותנטית): ובספרי רמ"ד אל תשלחו יד עולמי עד - אז רגלך לא ימעד ...

האמת אדרוש
הודעות: 308
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ב' יולי 17, 2023 8:10 pm

באמונתו כתב:
אלון בן שמרי כתב:בזמנו כשיצא ביאור כולם היו נגד התרגום בלבד. החת"ס טען שאפשר למצוא דברים המראים על אפיקורסות, וגם בזה לא קבלו דעתו ואפי' תלמידו החביב לא חש לדבריו בזה. ואפי' החת"ס לא יצא בחרב וחנית נגד החומש הזה ...

ורק כתב בצוואתו (המקורית - אותנטית): ובספרי רמ"ד אל תשלחו יד עולמי עד - אז רגלך לא ימעד ...

לא ברור שהתכוין על החומש רק על שאר ספריו. רוב הביאור לא יצא מתח״י.

הביאור זכה להסכמת רע״א, ועוד.

אלון בן שמרי
הודעות: 143
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ב' יולי 17, 2023 8:14 pm

כמובן היה נגד החומש בהחלט וגם היה נגד פאה נכרית והחזקת פסנתר בבית בצוואתו לאנשי ביתו, וגם תבע מתלמידו שלא להחזיקו, אבל לא אסר על המוכר ספרים בפרשבורג למוכרו.

בדרך אגב על ההפרש בין נ"ך לתורה שבספרי הביאור אולי יש בזה להסביר הסתירה שבדברי התשובה מאהבה שמצד אחד כתב בדרשתו המובאת באמת ליעקב ע' תרס"ב שהביאור הוא אימה חשיכה גדולה וכו' ולעומת זה בתשובה מאהבה סי' א' כ' "ועיין בהערה לשירת הים (שמות ט"ו) מן השלם המפורסים מו"ה שלמה מדובנא רבתי בבאורו לבאר המתורגמן החכם השלם מוהר"מ דעסא, ועוד חזון למועד אי"ה" אך לפי הנ"ל יש לומר שעיקר טענתו בדרשתו היתה לאחר שיצא לאור החלקים על נ"ך (ואולי אז שינה דעתו גם לגבי חלק התורה) וכמ"ש שם "ומי שידע או ראה קצת מהעתקות החדשות... וכו'

האם מישהו בדק על הפסוק מגדיל ישועות מלכו אם יש איזה כוונה מיוחדת בדבריו של התשובה מאהבה?

בן פקועה
הודעות: 200
הצטרף: א' אוקטובר 24, 2010 9:52 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בן פקועה » ב' יולי 17, 2023 8:15 pm

באמונתו כתב:
אלון בן שמרי כתב:בזמנו כשיצא ביאור כולם היו נגד התרגום בלבד. החת"ס טען שאפשר למצוא דברים המראים על אפיקורסות, וגם בזה לא קבלו דעתו ואפי' תלמידו החביב לא חש לדבריו בזה. ואפי' החת"ס לא יצא בחרב וחנית נגד החומש הזה ...

ורק כתב בצוואתו (המקורית - אותנטית): ובספרי רמ"ד אל תשלחו יד עולמי עד - אז רגלך לא ימעד ...

קשה לומר שניסוח "פרווה" זה בהבלעה בתוך הצוואה נחשב חרב וחנית.

א איד
הודעות: 377
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי א איד » ב' יולי 17, 2023 10:03 pm

בעת שפורסם החומש עם ה"ביאור", עדיין לא יצא שמעו של החת"ס.
אך בשיריו שכתב בתקופה זו(?) תיקון: לא מצאתי שכתב אותם בצעירותו, וכנראה טעיתי, ציין שמנדלסון מרומז בפסוק "מ'שחתם ב'הם מ'ום ב'ם" – מ'שה ב'ן מ'נחם ב'רלין (פורסם מכתי"ק בצפונות).
וז"ל באגרתו מט"ו באב תקצ"ט:
108040_23.png
108040_23.png (63.83 KiB) נצפה 1606 פעמים


הוספה: טוב מראה עיניים... (באדיבות ספריית חב"ד):
קבצים מצורפים
רמד.png
רמד.png (18.86 KiB) נצפה 1606 פעמים
נערך לאחרונה על ידי א איד ב ב' יולי 17, 2023 11:19 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אלון בן שמרי
הודעות: 143
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ב' יולי 17, 2023 10:46 pm

נא להעלות מ"ש בצפונות כי כפי הזכור לי רמז זו מקורה בספר מקור ברוך

קצת מן האירוניה יש בציטוט מכתב בו בא החת"ס לתמוך ביד שי"ר ברבנות טרנפול, האם חשב ששי"ר לא היה מעיין בהביאור?

א איד
הודעות: 377
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי א איד » ב' יולי 17, 2023 10:57 pm

אלון בן שמרי כתב:נא להעלות מ"ש בצפונות כי כפי הזכור לי רמז זו מקורה בספר מקור ברוך

קצת מן האירוניה יש בציטוט מכתב בו בא החת"ס לתמוך ביד שי"ר ברבנות טרנפול, האם חשב ששי"ר לא היה מעיין בהביאור?

https://tablet.otzar.org/#/book/106569/ ... /0/end/2/c

(הוא גם ידע שמהר"ם שיק מעיין בביאור, הוא לא פסלו בגלל זאת לשמש ברבנות...).

אלון בן שמרי
הודעות: 143
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

על משה מנדלסון וה'ביאור'

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ב' יולי 17, 2023 11:09 pm

תודה!

יהושפט
הודעות: 892
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: על משה מנדלסון וה'ביאור'

הודעהעל ידי יהושפט » ג' יולי 18, 2023 8:55 am

חכם אחד הראני שבמוריה התפרסם מכתב של בעל בעל הקיצוש"ע לחתנו בו הוא ככל הנראה מזכיר את הביאור
מוריה כסלו תשסה עמ' כז.jpg
מוריה כסלו תשסה עמ' כז.jpg (31.5 KiB) נצפה 1522 פעמים
ולכאורה הכוונה לביאור בפרשת אשם מעילות
שכתב "ולדעתי אפשר שערך המטבע ושוייה בצמצום הוא במשפט הנשיא והבית דין שיכוונו לעשותה עשרים גרה השקל בשקל הקדש. אמר בערכך נוכח הנגיד והבית דין שיהיה ערך האשם שני שקלים כמו שהם מעורכים בערכך מטבעות השקלים בשקל הקדש". ושכמדומה שכ"פ במכתביו שבפני שלמה שי"ל לאחרונה ע"י מ"י.

זאב ערבות
הודעות: 8632
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: על משה מנדלסון וה'ביאור'

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' ינואר 21, 2024 4:09 am

מהספר עקדת משה ח"ח מר' משה פרקש בענין הביאור
קבצים מצורפים
רמד.pdf
(1.44 MiB) הורד 76 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 309 אורחים