עמוד 5 מתוך 7

Re: מרן האגרות משה לרגל יומא דהלולא

פורסם: ה' אפריל 15, 2021 9:05 am
על ידי נוטר הכרמים
אתמול שמעתי סיפור מיוחד ומרגש מפי הג"ר שמואל מרקוביץ שליט"א ששמע מפי הג"ר מרדכי גולדשטיין שליט"א מרבני בית שמש.

אביו של ר' מרדכי, ר' טוביה, גאון ופוסק, היה שכנו וידידו הקרוב של האגרו"מ.
פעם שאלו, כיצד הגיע לדרגת שקדנות איומה ונראה שכזאת,
(מאות פעמים ש"ס ושו"ע, כידוע).
ר' משה ענה תשובה מפתיעה מאוד. בעיירת מולדתו אביו היה הרב, והבן ר' משה למד עם עוד מבני גילו אצל המלמד.
יום אחד אביו שם אל לבו כי ישנם בקבוצה 12 ילדים. אביו פנה אל המלמד בטענה שזה הרבה מדי ילדים, וכי כך ההשקעה בילדים לא בגובה הראוי.
המלמד אמר שכך מוכרח הוא לפרנסתו, את דמי כל השנים עשר.
אביו עשה עסק עם המלמד, שהוא משלם תמורת עוד ששה ילדים מן הקבוצה, וכך הצטמצמה הקבוצה לששה ילדים.
כשראיתי כמה חשוב לאבי ההתקדמות וההתפתחות שלי בלימוד, שגרע מפת לחמו המצומק סכום אגדי שכזה,
והכל בשביל שיפור מסוים בלימוד, אזרתי חיל בלימודי.
באותה עת למדתי בבא קמא - ישר והפוך, ומאותה העת דבקתי בתורה ללא מיצרים.
(חיבה יתירה נודעה לו לבבא קמא, עליה חיבר את ה'דברות משה' הראשון).

Re: מרן האגרות משה לרגל יומא דהלולא

פורסם: ה' אפריל 15, 2021 9:40 am
על ידי תוכן
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:יש אחד בליקווד שמנהל מערכה נגד מכונות גילוח, ותולה מודעות (עכשיו תלה מודעה טפשית במיוחד, על המופת של אחד שאסף כסף עבור צדקה והגיע במקרה להגימטריא של 'איסור גילוח הזקן' או משהו דומ הלזה) ויוצר תעמולה, והכל מכוון נגד התירו החזקה של הגרמ"פ, ולית דחש ליה. הוא יכול להמשיך בהודעותיו והציבור ממשיך לצפצף.


אכן הרבה סומכים עצמם על היתירו של ר' משה. אבל כבר הסטייפלר טען שהיתר זה הוא הכרעה שאין לה על מה לסמוך. מנין לר' משה שמה שקובע הוא דרך הגילוח ולא התוצאה.

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ה' אפריל 15, 2021 2:15 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
כבר קבע הסטייפלר?! תזכור שמדובר פה בר' משה פיינשטיין.

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ו' יוני 11, 2021 12:00 am
על ידי יושב בשער
הגר"מ ז"ל סבר שמה שכתוב בפירוש הרמב"ן עה"ת שאברהם אבינו חטא במה שירד למצרים בעת הרעב, נכתב ע"י תלמיד טועה ויש למחוק. (וראה באברבנאל שם.)

Re: מרן האגרות משה

פורסם: א' יוני 20, 2021 11:37 pm
על ידי פולסברג
שמעתי [מהגר''צ שכטר] שיש תשובה באגרו''מ - בא' מהחלקים הראשונים, שמרן הוכיח את השואל - בשמו - קשות, ובדפוסים שלאחר זה השמיט את שם השואל.

מי היודע?

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ב' יוני 21, 2021 1:16 am
על ידי תוכן
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:כבר קבע הסטייפלר?! תזכור שמדובר פה בר' משה פיינשטיין.


גם אם היה מדובר באליהו הנביא אפשר להקשות. וכמו שאמר הר' שך, כשמישהו תמה עליו שהקשה על הבריסקר רב, אנחנו לא חסידים. השגתו של הסטייפלר מובנת מאד, וכל אחד היה יכול להקשות כך גם אני הקטן שאינו ראוי להיות עפר מתחת רגלי רמ"פ, רק שיותר נכון לומר שכבר הקשו עליו גדולי עולם.

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ב' יוני 21, 2021 8:20 am
על ידי עמקן
פולסברג כתב:שמעתי [מהגר''צ שכטר] שיש תשובה באגרו''מ - בא' מהחלקים הראשונים, שמרן הוכיח את השואל - בשמו - קשות, ובדפוסים שלאחר זה השמיט את שם השואל.

מי היודע?

כנראה החליטו שלפרסם השם לשון הרע שלא לתועלת. אתה חולק על זה?

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ב' יוני 21, 2021 8:33 am
על ידי פולסברג
עמקן כתב:כנראה החליטו שלפרסם השם לשון הרע שלא לתועלת. אתה חולק על זה?


כן.

הגע בעצמך, ר' משה עבר על איסור דאורייתא מאות אלפי פעם? אלא מאי אית לך למימר, הדבר אינו שחור לבן אלא דק על דק [וכל ספרות השו''ת מלא מזה מזן אל זן], ודעתו השתנה שלא לפרסמו עלי ספר. אך הדבר שונה לפרסם בפורום [או עכ''פ בפרטי].

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ב' יוני 21, 2021 1:28 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
תוכן כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:כבר קבע הסטייפלר?! תזכור שמדובר פה בר' משה פיינשטיין.


גם אם היה מדובר באליהו הנביא אפשר להקשות. וכמו שאמר הר' שך, כשמישהו תמה עליו שהקשה על הבריסקר רב, אנחנו לא חסידים. השגתו של הסטייפלר מובנת מאד, וכל אחד היה יכול להקשות כך גם אני הקטן שאינו ראוי להיות עפר מתחת רגלי רמ"פ, רק שיותר נכון לומר שכבר הקשו עליו גדולי עולם.

אין בעיא שיקשו וגם שיחלקו. הבעיא היא בזה שכבר 'קבע' הסטייפלר, כאילו שיש לו הכח לקבוע ואין אחריו כלום, וזה בעצמותו טעות. אמנם אם לא היה טעות והיתה אפשרות לאחד ל'קבוע' משהו, יש בזה טפשות גדול לחשוב שההיררכיה היא שהסטייפלר יקבע וישתיק את ר' משה פיינשטיין. זו היתה כוונתי.

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ב' יוני 21, 2021 2:20 pm
על ידי מקדש מלך
אבל איפה הוא אמר "קבע"? הוא אמר "טען". ואתה מקשה על עצמך.

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ב' יוני 21, 2021 3:57 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
אתה כתבת בתור מסקנא, הגם שר' משה התיר, כבר טען הסטייפלר.... אם היית כותב שיש בזה מחלוקת, והסטייפלר נחלק על ר' משה, היית מדבר כפי הענין שאתה טוען עכשיו. עכשיו אין זה אלא נישט צום זאך, במחילה. אם מישהו אינו יודע בעצמו שום דבר בהלכה זו או אחרת, פשוט וברור שהולכים אחרי ר' משה פיינשטיין מעל הסטייפלר, מחמת כמה וכמה טעמים אשר כל אחד די בו לבדו, וכ"ש בצירוף שאר הטעמים. ר' משה היה עסוק בהלכה למעשה כל ימיו, והסטייפלר לא. התורה של ר' משה בנוי ומיוסד על היקף הרבה יותר גדול משל הסטייפלר. גדולי ארץ ישראל הקרובים יותר אל הסטייפלר הכניעו את עצמם לדעתו של ר' משה בהלכה, ולא לדעתו של הסטייפלר. וכן עוד טעמים הפשוטים למי שאין לו ידיעה עצמית.

מי שיש לו קושיות, שיקשה וידון כדרכו של תורה, אבל הנוסח הזה 'כבר טען הסטייפלר' אינו לענין כלל.

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ב' יוני 21, 2021 4:24 pm
על ידי מקדש מלך
קודם כל זה לא "אתה". איני הרב תוכן.

ולגופם של דבריך, אתה נופל באותה מכמונת שאתה טוען. הרב תוכן לא עסק בעסקי היררכיה אלא טען שלעניות דעתו טענתו של הסטייפלר היא המסתברת. אתה יכול לטעון שאסור לאברך מן השורה להביע את דעתו במחלוקות כאלו (אגב, דלא כדעת האג"מ עצמו...), אבל במקום זה אתה מרצה לנו על מי גדול ומי פחות גדול. תשובה שאינה ממין הטיעון.

ולעניין טענתך המחודשת כעת, אכן מי לנו גדול מרבי משה. הבעיה היא שבמקרה הזה זה כנראה לא הסטייפלר ספציפית מול רבי משה, אלא טענה כללית שרבי משה היה לפעמים חדשן גדול, ובמקרים ההם סוגיין דעלמא דלא כוותיה.

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ב' יוני 21, 2021 5:17 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
לא כתבתי שאסור לו ל'אברך מן השורה' להביע דעה. דיברתי על מי שאין לו דעה, לא על מי שיש לו דעה. הוא לא כתב טענה עניינית, הוא כתב סתם כך ש'כבר טען הסטייפלר שזה לא להלכה', וזה לא לענין, וכנ"ל

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ב' יוני 21, 2021 6:40 pm
על ידי אראל
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא כתבתי שאסור לו ל'אברך מן השורה' להביע דעה. דיברתי על מי שאין לו דעה, לא על מי שיש לו דעה. הוא לא כתב טענה עניינית, הוא כתב סתם כך ש'כבר טען הסטייפלר שזה לא להלכה', וזה לא לענין, וכנ"ל

ממש שרעקליך..., משל כאילו 'הנוסחאות' שמדבקים על הקירות, כולל נוסחאות התעמולה למיניהם כהיום, הם תורה מסיני, ונוסחו על ידי הרשב"א בעצמו ........

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ב' יוני 21, 2021 8:19 pm
על ידי מקדש מלך
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא כתבתי שאסור לו ל'אברך מן השורה' להביע דעה. דיברתי על מי שאין לו דעה, לא על מי שיש לו דעה. הוא לא כתב טענה עניינית, הוא כתב סתם כך ש'כבר טען הסטייפלר שזה לא להלכה', וזה לא לענין, וכנ"ל

וככה הסביר את דבריו מיד אחר כך:
גם אם היה מדובר באליהו הנביא אפשר להקשות. וכמו שאמר הר' שך, כשמישהו תמה עליו שהקשה על הבריסקר רב, אנחנו לא חסידים. השגתו של הסטייפלר מובנת מאד, וכל אחד היה יכול להקשות כך גם אני הקטן שאינו ראוי להיות עפר מתחת רגלי רמ"פ, רק שיותר נכון לומר שכבר הקשו עליו גדולי עולם.

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ג' יוני 22, 2021 12:27 am
על ידי תוכן
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא כתבתי שאסור לו ל'אברך מן השורה' להביע דעה. דיברתי על מי שאין לו דעה, לא על מי שיש לו דעה. הוא לא כתב טענה עניינית, הוא כתב סתם כך ש'כבר טען הסטייפלר שזה לא להלכה', וזה לא לענין, וכנ"ל


הנה מה שכתבתי:
אבל כבר הסטייפלר טען שהיתר זה הוא הכרעה שאין לה על מה לסמוך. מנין לר' משה שמה שקובע הוא דרך הגילוח ולא התוצאה.

נדמה שיש פה טענה עניינית.

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ג' יוני 22, 2021 2:00 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
הנה הדרך ההוגן להביא את הדברים.

והקשה עליו הסטייפלר מהו המקור שלו.

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ו' יולי 16, 2021 2:02 pm
על ידי פולסברג
מעשה נפלא שמעתי על הגר''מ [מהגרצ''ש], וזה תוכנה:

מעשה שהיה בבתו של צדיק א' שנשאה לתלמיד א' מתלמידי הגר''מ, וכנראה היא לא היתה צדקת כמו אביה, וזינתה עם הרופא שינים שלה [יהודי], והוצרכו להתגרש כמובן.

והנה דינא הוא דבאשה שזינתה צריכים לכתוב בהגט שמותרת לכל ואסורה להבועל. אך דא עקא, שהבעל החל אז להתפרסם ['אם אגיד שמו עכשיו - כולם יכירוהו-כל יהודי בעולם שמעו עליו'...] וחש ר' משה על כבודו ועל כבוד ילדיהם, שיבינו מנוסח הגט מעשיה הרעים.


והגר''מ היה מסדר הגיטין בביתו, וקרא להאשה לחדרו ואמר: השבעה לי כיום שלא תינשא לאותו האיש, ותשבע, ולא כתבו מזה כלום בהגט.

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ו' יולי 16, 2021 4:55 pm
על ידי מגופת חבית
ראה נוסח אחר קצת מר' אהרן פלדר ואולי הי' ב' מעשיות

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ו' יולי 16, 2021 8:17 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
מסתמא הכוונה שכותבים בההיתר, לא בהגט. משום שהגט אינה מתפרסם, וגם שאין ההלכה כן.

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ו' יולי 16, 2021 9:21 pm
על ידי אליסף
פולסברג כתב:מעשה נפלא שמעתי על הגר''מ [מהגרצ''ש], וזה תוכנה:

מעשה שהיה בבתו של צדיק א' שנשאה לתלמיד א' מתלמידי הגר''מ, וכנראה היא לא היתה צדקת כמו אביה, וזינתה עם הרופא שינים שלה [יהודי], והוצרכו להתגרש כמובן.

והנה דינא הוא דבאשה שזינתה צריכים לכתוב בהגט שמותרת לכל ואסורה להבועל. אך דא עקא, שהבעל החל אז להתפרסם ['אם אגיד שמו עכשיו - כולם יכירוהו-כל יהודי בעולם שמעו עליו'...] וחש ר' משה על כבודו ועל כבוד ילדיהם, שיבינו מנוסח הגט מעשיה הרעים.


והגר''מ היה מסדר הגיטין בביתו, וקרא להאשה לחדרו ואמר: השבעה לי כיום שלא תינשא לאותו האיש, ותשבע, ולא כתבו מזה כלום בהגט.

לא יפה שרצ"ש רמז במי מדובר
בדיוק ההפך מהנהגת ר' משה

Re: מרן האגרות משה

פורסם: א' דצמבר 05, 2021 2:17 pm
על ידי יעל
מגופת חבית כתב:
פולסברג כתב:מעשה נפלא שמעתי על הגר''מ [מהגרצ''ש], וזה תוכנה:

מעשה שהיה בבתו של צדיק א' שנשאה לתלמיד א' מתלמידי הגר''מ, וכנראה היא לא היתה צדקת כמו אביה, וזינתה עם הרופא שינים שלה [יהודי], והוצרכו להתגרש כמובן.

והנה דינא הוא דבאשה שזינתה צריכים לכתוב בהגט שמותרת לכל ואסורה להבועל. אך דא עקא, שהבעל החל אז להתפרסם ['אם אגיד שמו עכשיו - כולם יכירוהו-כל יהודי בעולם שמעו עליו'...] וחש ר' משה על כבודו ועל כבוד ילדיהם, שיבינו מנוסח הגט מעשיה הרעים.


והגר''מ היה מסדר הגיטין בביתו, וקרא להאשה לחדרו ואמר: השבעה לי כיום שלא תינשא לאותו האיש, ותשבע, ולא כתבו מזה כלום בהגט.

ראה נוסח אחר קצת מר' אהרן פלדר ואולי הי' ב' מעשיות


האם אפשר בבקשה להביא את מראה המקום לר' אהרן פלדר

Re: מרן האגרות משה

פורסם: א' דצמבר 05, 2021 8:34 pm
על ידי רציני
פולסברג כתב:מעשה נפלא שמעתי על הגר''מ [מהגרצ''ש], וזה תוכנה:

מעשה שהיה בבתו של צדיק א' שנשאה לתלמיד א' מתלמידי הגר''מ, וכנראה היא לא היתה צדקת כמו אביה, וזינתה עם הרופא שינים שלה [יהודי], והוצרכו להתגרש כמובן.

והנה דינא הוא דבאשה שזינתה צריכים לכתוב בהגט שמותרת לכל ואסורה להבועל. אך דא עקא, שהבעל החל אז להתפרסם ['אם אגיד שמו עכשיו - כולם יכירוהו-כל יהודי בעולם שמעו עליו'...] וחש ר' משה על כבודו ועל כבוד ילדיהם, שיבינו מנוסח הגט מעשיה הרעים.


והגר''מ היה מסדר הגיטין בביתו, וקרא להאשה לחדרו ואמר: השבעה לי כיום שלא תינשא לאותו האיש, ותשבע, ולא כתבו מזה כלום בהגט.

איפה כתוב דין זה?

Re: מרן האגרות משה

פורסם: א' דצמבר 05, 2021 10:05 pm
על ידי מגופת חבית
יעל כתב:
מגופת חבית כתב:
פולסברג כתב:מעשה נפלא שמעתי על הגר''מ [מהגרצ''ש], וזה תוכנה:

מעשה שהיה בבתו של צדיק א' שנשאה לתלמיד א' מתלמידי הגר''מ, וכנראה היא לא היתה צדקת כמו אביה, וזינתה עם הרופא שינים שלה [יהודי], והוצרכו להתגרש כמובן.

והנה דינא הוא דבאשה שזינתה צריכים לכתוב בהגט שמותרת לכל ואסורה להבועל. אך דא עקא, שהבעל החל אז להתפרסם ['אם אגיד שמו עכשיו - כולם יכירוהו-כל יהודי בעולם שמעו עליו'...] וחש ר' משה על כבודו ועל כבוד ילדיהם, שיבינו מנוסח הגט מעשיה הרעים.


והגר''מ היה מסדר הגיטין בביתו, וקרא להאשה לחדרו ואמר: השבעה לי כיום שלא תינשא לאותו האיש, ותשבע, ולא כתבו מזה כלום בהגט.

ראה נוסח אחר קצת מר' אהרן פלדר ואולי הי' ב' מעשיות


האם אפשר בבקשה להביא את מראה המקום לר' אהרן פלדר

rm12052021.jpg
rm12052021.jpg (1.39 MiB) נצפה 5077 פעמים

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ב' דצמבר 06, 2021 11:40 am
על ידי יעל
מגופת חבית כתב:
rm12052021.jpg

תודה רבה על המקור. מאיזה ספר? אולי "רשומי אהרן"?

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ב' דצמבר 06, 2021 9:49 pm
על ידי מגופת חבית
יעל כתב:
מגופת חבית כתב:
rm12052021.jpg

תודה רבה על המקור. מאיזה ספר? אולי "רשומי אהרן"?

כן, רשומי אהרן ח''א

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ב' דצמבר 13, 2021 12:15 pm
על ידי חרט
יש לדייק היטב!
לא כתבו ב"פטור" שלה.
בגט עצמו כן כתבו! (אחרת יתכן והגט פסול - לא בדקתי).
אלא שהגט כידוע לא נשמר בידי האשה, אלא מיד לאחר המסירה הוא נקרע בקרע בי"ד (ונשמר בארכיון הבי"ד, ולא מוצג לעין איש).
אבל בטופס הפטור שקיבלה האשה לידיה (שאין לו שום משמעות הלכתית), וזה המסמך המוצג לכל מאן דבעי המתעניין על מעמד האשה - שם - ורק שם - לא נרשם איסורה על הבועל.

ראיתי עכשיו שכבר צויין למעלה בקיצור.

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ב' דצמבר 13, 2021 12:19 pm
על ידי עזריאל ברגר
חרט כתב:יש לדייק היטב!
לא כתבו ב"פטור" שלה.
בגט עצמו כן כתבו! (אחרת יתכן והגט פסול - לא בדקתי).
אלא שהגט כידוע לא נשמר בידי האשה, אלא מיד לאחר המסירה הוא נקרע בקרע בי"ד (ונשמר בארכיון הבי"ד, ולא מוצג לעין איש).
אבל בטופס הפטור שקיבלה האשה לידיה (שאין לו שום משמעות הלכתית), וזה המסמך המוצג לכל מאן דבעי המתעניין על מעמד האשה - שם - ורק שם - לא נרשם איסורה על הבועל.

ראיתי עכשיו שכבר צויין למעלה בקיצור.

בגט עצמו - כמדומני שלא מוסיפים כלום על הנוסח, ואף פעם לא כותבים בו שהיא מותרת לכל אדם חוץ מפלוני.
גט שכתוב בו "חוץ מפלוני" - כמעט שאינו גט כלל (הוא פוסל לכהונה, מדין "ריח הגט").

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ה' מאי 05, 2022 9:27 pm
על ידי ישראליק
הגר"נ גרינבלאט ז"ל בספרו כריח שדה פרשת ואתחנן:
יש נוהגין, וכן ראיתי שנהג מרן הגר"מ זצ"ל, שמיד אחר שכורכים ב' או ג' כריכות סביב היד, מניחים את השל ראש, וכו'

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ה' מאי 05, 2022 11:14 pm
על ידי באמונתו
ישראליק כתב:הגר"נ גרינבלאט ז"ל בספרו כריח שדה פרשת ואתחנן:
יש נוהגין, וכן ראיתי שנהג מרן הגר"מ זצ"ל, שמיד אחר שכורכים ב' או ג' כריכות סביב היד, מניחים את השל ראש, וכו'

וגם אני הקטן ראיתי שמרן רבי משה נהג כך.

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ה' מאי 05, 2022 11:49 pm
על ידי משוש דורים
מסתבר דזה רק למי שמברך רק ברכה אחת לשל יד ושל ראש, דאז יש לו לחשוש יותר להפסק, אבל מי שמברך ברכת על מצות תפילין על תש"ר, אין לו לחשוש להפסק כל עוד שעוסק בהנחת תפילין וקשירתן.

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ה' מאי 05, 2022 11:51 pm
על ידי מה שנכון נכון
משוש דורים כתב:מסתבר דזה רק למי שמברך רק ברכה אחת לשל יד ושל ראש, דאז יש לו לחשוש יותר להפסק, אבל מי שמברך ברכת על מצות תפילין על תש"ר, אין לו לחשוש להפסק כל עוד שעוסק בהנחת תפילין וקשירתן.

לא כן. ראה מ"ב כה, לח (וטוב"י שם).

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ו' מאי 06, 2022 1:42 am
על ידי משוש דורים
מה שנכון נכון כתב:
משוש דורים כתב:מסתבר דזה רק למי שמברך רק ברכה אחת לשל יד ושל ראש, דאז יש לו לחשוש יותר להפסק, אבל מי שמברך ברכת על מצות תפילין על תש"ר, אין לו לחשוש להפסק כל עוד שעוסק בהנחת תפילין וקשירתן.

לא כן. ראה מ"ב כה, לח (וטוב"י שם).

דוקא משם משמע קצת כמש"כ.

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ו' מאי 06, 2022 1:51 am
על ידי מה שנכון נכון
משוש דורים כתב:
מה שנכון נכון כתב:
משוש דורים כתב:מסתבר דזה רק למי שמברך רק ברכה אחת לשל יד ושל ראש, דאז יש לו לחשוש יותר להפסק, אבל מי שמברך ברכת על מצות תפילין על תש"ר, אין לו לחשוש להפסק כל עוד שעוסק בהנחת תפילין וקשירתן.

לא כן. ראה מ"ב כה, לח (וטוב"י שם).

דוקא משם משמע קצת כמש"כ.

שם מפורש אחרת.
המקור הדין שבשו"ע הוא הרא"ש שחשש להפסק, והוא בירך ב' ברכות.
וטעמו מבואר בתשובותיו שברכת להניח הולכת גם על תש"ר. [והטור כ' בסגנון אחר ועי' ב"י, וגם דבריו עוסקים במברך ב' ברכות].
הרי להדיא דאין לומר "דמי שמברך גם על תש"ר אין לו לחשוש להפסק".
ומש"כ המ"ב דכ"ש לשו"ע הוא לרבותא בעלמא, ופשוט.

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ו' מאי 06, 2022 2:11 am
על ידי באמונתו
עיין המצורף בעניין מנהגיו בהנחת תפילין:

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ו' מאי 06, 2022 3:05 am
על ידי מגופת חבית
באמונתו כתב:
ישראליק כתב:הגר"נ גרינבלאט ז"ל בספרו כריח שדה פרשת ואתחנן:
יש נוהגין, וכן ראיתי שנהג מרן הגר"מ זצ"ל, שמיד אחר שכורכים ב' או ג' כריכות סביב היד, מניחים את השל ראש, וכו'

וגם אני הקטן ראיתי שמרן רבי משה נהג כך.

מרן הגר''מ הי' דקדוק יתירה שהי' כורך על אצבעו ראשונה שביאר שהשיעור אורך רצועה הוא משום שעל האצבע עיקר הקשירה, לכן מיד לאחר הנחת קשירה על בשר תפוח הי' כורך א' או שתים על הזרוע ואח''כ על האצבע ואח''כ מניח של ראש ואח''כ מסלק הרצועה מעל אצבעו וכורך כרגיל

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ו' מאי 06, 2022 3:14 am
על ידי מגופת חבית
באמונתו כתב:
ישראליק כתב:הגר"נ גרינבלאט ז"ל בספרו כריח שדה פרשת ואתחנן:
יש נוהגין, וכן ראיתי שנהג מרן הגר"מ זצ"ל, שמיד אחר שכורכים ב' או ג' כריכות סביב היד, מניחים את השל ראש, וכו'

וגם אני הקטן ראיתי שמרן רבי משה נהג כך.

מרן הגר''מ הי' דקדוק יתירה שהי' כורך על אצבעו ראשונה שביאר שהשיעור אורך רצועה הוא משום שעל האצבע עיקר הקשירה, לכן מיד לאחר הנחת קשירה על בשר תפוח הי' כורך א' או שתים על הזרוע ואח''כ על האצבע ואח''כ מניח של ראש ואח''כ מסלק הרצועה מעל אצבעו וכורך כרגיל

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ו' מאי 06, 2022 8:56 am
על ידי שמואל דוד
ישראליק כתב:הגר"נ גרינבלאט ז"ל בספרו כריח שדה פרשת ואתחנן:
יש נוהגין, וכן ראיתי שנהג מרן הגר"מ זצ"ל, שמיד אחר שכורכים ב' או ג' כריכות סביב היד, מניחים את השל ראש, וכו'

9A09421C-81B1-4CCF-8997-DF324CE54A08.jpeg
9A09421C-81B1-4CCF-8997-DF324CE54A08.jpeg (35.22 KiB) נצפה 3948 פעמים

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ו' מאי 06, 2022 2:54 pm
על ידי מגופת חבית
עיין היטב בהתמונה ותראה שיש כריכות גם על האצבע והוא כמש''כ למעלה
נא לשאול לר' יארמש לתמונה יותר בהיר

Re: מרן האגרות משה

פורסם: ו' מאי 06, 2022 3:06 pm
על ידי שמואל דוד
מגופת חבית כתב:עיין היטב בהתמונה ותראה שיש כריכות גם על האצבע והוא כמש''כ למעלה
נא לשאול לר' יארמש לתמונה יותר בהיר

זה בדיוק כוונתי. זה צילום מוידיו…