תולדות כתב:ידוע שבוילנא, שנים רבות מאד לא היה אב"ד, מאז פרשת "האב"ד האחרון" רבי שמואל.
אולם, היה בית דין, והיו דיינים, וגם היה ראב"ד, רק לא היה "אב"ד וילנא".
מבקש אני פרטים, אודות הראב"ד האחרון בהחלט, שכיהן בווילנא תחת מסך הברזל, ונפטר שם ביום כ"ג טבת תשכ"ה.
רבי יהודה מנחם רבינוביץ.
על מצבתו הסמוכה למצבת רבי חיים עוזר, נכתב שהיה משלשלת היוחסין.
על פי מה שנמסר אודותיו, הוא היה בן אחיו של רבי יצחק אלחנן ספקטור.
[כך כתבו חיים שושקעס, ובן ציון קליבאנסקי].
האם ידועים פרטים נוספים אודותיו?
אודות משפחתו?
האם אומנם אביו, משה, היה אחיו של רבי יצחק אלחנן?
תולדות כתב:על פי מה שנמסר אודותיו, הוא היה בן אחיו של רבי יצחק אלחנן ספקטור.
[כך כתבו חיים שושקעס, ובן ציון קליבאנסקי].
האם ידועים פרטים נוספים אודותיו?
אודות משפחתו?
האם אומנם אביו, משה, היה אחיו של רבי יצחק אלחנן?
חלמישצור כתב:אגב, באשכול המקושר לעיל הזכיר הרב יגל בשם ר' נתן קמנצקי כי תמונת רבינו קבועה הייתה בבתי יהודים רבים. ובכן ר"נ עצמו מציין כי לא רק רבנו, אלא גם תמונת פניו של "כבוד אדונינו השר המרומם צדיק מושל ביראת ה' משגב ומעוז לעמו ואמונתו צפירת תפארת ישורון סיר משה מונטיפיורי שליט"א" (לשון הגאון רי"א במכתבו אל השר משנת תרמ"ג, הדרום מה, עמ' 89; אגרות ר' יצחק אלחנן א, עמ' מ [ראו עוד שם ב, עמ' תקלד-תקלח]) - שתיהן היו בבתים רבים (ראו רבי יעקב, עמ' 92).
עדויות על כך מפוזרות בכמה מקומות (למשל, ר' שמואל משה שפירא ודורו, עמ' 185), והנה אצל ר"ז יעבץ ז"ל (תולדות ישראל יד, עמ' 81).
גביר כתב:בתארו את העיר מינסק הוא מספר 'כמעט בכל מקום יש על הקירות דיוקנאות של משפחת המלוכה, של הנדבן היהודי לורד מוזס מונטפיורי ושל הרב יצחק אלחנן, רבה הרוחני של קובנה, הנערץ על יהודי מערב רוסיה'' [שם עמ' 60].
גביר כתב:הגיע לכאן ספר מתורגם מרוסית בשם - בשם תחום מושבם של היהודים : קטעי מחקר כלכליים במערב רוסיה ובדרום מערבה, קיץ , .1887 מאת א.פ. סובוטין. שיצא עכשיו בהוצאת קדימה, תל אביב. הספר כולל תיאור בן הזמן של יהודי תחום המושב ובעיקר של חיי הכלכלה שלהם. בתארו את העיר מינסק הוא מספר 'כמעט בכל מקום יש על הקירות דיוקנאות של משפחת המלוכה, של הנדבן היהודי לורד מוזס מונטפיורי ושל הרב יצחק אלחנן, רבה הרוחני של קובנה, הנערץ על יהודי מערב רוסיה'' [שם עמ' 60].
מעניין הוא שבין הפונים אל הרב לבוררות יש לא רק יהודים, אלא גם נוצרים רבים שיש להם סכסוכים עם יהודים. הללו מעדיפים את הכרעתו על בירור עניינם בבית המשפט או במשטרה'.
שש ושמח כתב:ייש"כ!
מה המקור? הסיפור כאילו הגרי"א [רצה ל]התיר אכילת קטניות בפסח בשעת הרעב גם למי שאינו רעב, לכאו' מוזר.
יבנה כתב:שש ושמח כתב:ייש"כ!
מה המקור? הסיפור כאילו הגרי"א [רצה ל]התיר אכילת קטניות בפסח בשעת הרעב גם למי שאינו רעב, לכאו' מוזר.
מבקש חכמה כתב:האם יש למישהו את הספדו של הראי"ה קוק זצ"ל על רבי יצחק אלחנן?
השעיר החיי כתב:הבלים.
רי"א אישר וחידש את היתרו גם 7 שנים לאחר מכן בשמיטה הבאה, חודשים ספורים לפני פטירתו, אחרי שקיבל אין ספור מכתבים עם תלונות וטענות של המתנגדים.
לבי במערב כתב:מסגנון הלשון נשמע לכאורה שהכוונה לשאלות בע"פ (ואכן מן הנמנע להוכיח זאת).
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 308 אורחים