מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי אורייתא! » ו' אפריל 12, 2013 1:58 pm

ידידי וחברי הפורום...
אולי נכתוב כאן איזה שביבים אודות הגר"י יוסף זצ"ל
נערך לאחרונה על ידי אורייתא! ב ש' אפריל 13, 2013 11:13 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

קוץ בן פרח
הודעות: 70
הצטרף: ד' מרץ 20, 2013 8:36 pm

Re: לקיים בנו חכמי ישראל

הודעהעל ידי קוץ בן פרח » ו' אפריל 12, 2013 3:28 pm

,,,,,,,
נערך לאחרונה על ידי קוץ בן פרח ב א' אפריל 14, 2013 12:21 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

הראבד
הודעות: 101
הצטרף: ד' פברואר 27, 2013 4:51 pm

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי הראבד » ש' אפריל 13, 2013 11:25 pm

סיפר לי ידיד נאמן:

לאחר שהוציא את ספר הראשון העוסק בהל' שבת באופן של מערכות [תשס"ח], שיו"ל אחר השקעה מרובת שנים, נכנס אל הגר"י יוסף זצ"ל, והתיישב

א"ל הרב, נו מה הבאת לנו הל' שבת? תתחיל עם סימן א' מה כתבת

המחבר התחיל, והרב "גנב" לו את רוב עיניני הסימן, בטח הבאת את המג"א, ומה עם האג"מ?

נו תמשיך סימן ב' על מה הוא מדבר? אה,, הבאת את הפמ"ג וכו', ומה שאבא כ' ביבי"א,, הרמב"ן וכוכ

עד סימן ז' ככה זה התרחש, עד שא"ל הרב די מספיק.

סיים המחבר: כשיצאתי הרגשתי שאני לא יודע כלום בהל' שבת לעומתו,,,,,,

כידוע הס' שלא מש משולחנו בכל עת ובכל שעה היה ס' משנ"ב, מתי שהיית נכנס או רואה אותו באותו עם ס' ביד תמיד זה היה משנ"ב,

ומספרים שאמר שחזר על הל' שבת כמאתיים פעם, ולא אדע א ם נכונה השמועה.

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי אורייתא! » א' אפריל 14, 2013 12:20 am

הספדו של מרן שליט"א
על בנו רבי יעקב זצ"ל.
[לא הצלחתי להעלות את הקובץ כמו שהוא]
קבצים מצורפים
ה.rar
(4.64 MiB) הורד 345 פעמים

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' אפריל 14, 2013 12:45 am

עדיין זכורות לי זיו פניו המאירות של הגר"י יוסף בשנים בהן הייתי מתפלל בציון שמעון הצדיק, רבי יעקב יחד עם ידידו יבד"א הרה"צ המקובל ר' אביש ציינוויירט שליט"א היוו את פני המזרח של המתפללים, אי אפשר לשכוח את הענוה האצילית בה נהג כלפי סובביו ותפילו שהיתה בכבובד ראש כראוי לת"ח מופלג שכמוהו.
חבל על דאבדין ולא משתכחין, על ת"ח גדול בתורה שהרביץ תורה לאלפי תלמידים בשיעוריו שהתפרסו על בתי כנסת רבים.

סמל אישי של המשתמש
זאגער ישן
הודעות: 259
הצטרף: ב' אוקטובר 29, 2012 1:28 am

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי זאגער ישן » א' אפריל 14, 2013 5:05 am

היתה איזו תקופה שישבתי בקביעות בביהכנ"ס הקווקזים ברח' שמואל הנביא. המנוח זצ"ל (כמדו' היה רב ביהכנ"ס) היה מוסר שם שיעור בכל יום ב'. באותו זמן למדו ש"ע יו"ד הל' תרו"מ. היה מדהים לשמוע את בהירותו ושליטתו בכל ענין ונושא. היה מדבר בשפה ברורה וקולחת ובסידור קל ונאה, כשהוא מצטט בע"פ מדברי האחרונים עם מ"מ מדוייק. יהא זכרו ברוך.

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי אורייתא! » א' אפריל 14, 2013 10:50 pm

הספד שכתב הגאון רבי בן ציון מוצפי שליט"א [מתוך דורש ציון]
ציון במרר תבכה וירושלים תתן קולה
חכם שמת אין לנו חליפתו תמורתו

צר לי, כואב לי, קשה לי, התאפקתי זה מ״ח שעות מאותו רגע מר ונמהר, בו נפרד מהעולם הזה, קשה מאוד לכתוב על ידיד נפש שהייתי אתו למעלה מחמישים שנה, ועד השבוע האחרון עבדנו יחד בבית הכנסת בורוכוב, בהרבצת תורה. ידיד אמת, אהוב וטוב, תלמיד חכם, בנם של גדולים, איש ענק, לוחם מלחמות השם בעוז ובגאון.
רבי יעקב ז״ל נולד בירושלים, היה כמה שנים בגלות מצרים כיעקב אבינו בשעתו, כשאביו כיהן שם שלש שנים רב בפועל של הקהילה היהודית בקהיר. בהיותו בן י״ב שנה נכנס לישיבה פורת יוסף, ומיד הצטרף אלי ומצאתי חן בעיניו, נקשרנו והתחברנו, יחד למדנו, יחד התפללנו, יחד סעדנו, יחד ביקרנו בספריות תורניות שונות ברחבי ירושלים הקטנה של אז. יחד ביקרנו בבתיהם של גדולי הדור להתברך מפיהם.
הרבה היסטוריה משותפת יש לי אתו, היינו מבקרים בבתיהם של הגאון הרב צבי פסח פראנק ז״ל רבה של ירושלים. ברחוב מלאכי. הרב שלמה יוסף זווין ברחוב יונה, אצל הרב מבריסק ברחוב ישעיהו, הרב זלמן סורוצקין ברחוב הושע, הרב יהודה שאקו ברחוב אלפנדרי, הרב הראשי הרצוג ברחוב הרב אבן עזרא, הרב יעקב חרל״פ בשכונת שערי חסד, הרב בן ציון אטון ברחוב שערי צדק, הרב דוד הכהן ברחוב עמוס, אצל כולם התברכנו ושמענו מהם דברי תורה.
עם תשוקתו לתורה ולחכמה, אהב הרבה גם טבע ופריחה, משחקים לא השתתפנו עם יתר החברים בישיבה, אך סיורים והכרת ירושלים בהחלט כן, היינו יוצאים בהפסקות בתקופת האביב לראות מטעי עצי פרי, לעקוב אחרי בעלי חיים שונים, פעם רדפו אחרינו ארבעה שועלים בהרי ירושלים ונסנו מפניהם, בתור ילד ביקרתי בספריה העשירה של אביו בביתו, וגם הוא ביקר בספריה העתיקה של אבי ובעיקר בספרי הקבלה אשר בה.
שעות על שעות למדנו תורה יחד, תלמוד, הלכה, כל ספרי המוסר, פוסקים, ספרי מנהגים וארחות חיים, ישבנו על ספסל אחד, למדנו מתוך ספר אחד, היינו משכימים לשיעור רבע שעה לפני שהתחיל מוקדם בבוקר בשעה 8.30. בשבתות ובמועדים היינו יחד שוקדים על התורה, הוא מדווח לי מה אביו הגדול חידש השבוע, ואני גומל לו בחזרה מה אבי הצדיק חידש ואמר, שנתיים תמימות לא זזה ידי מידו, הוא נולד בכ״ג בתשרי, ואני אבדל לחיים טובים בכ״ג בניסן.
לאחר שלש שנים עבר לישיבת קול תורה בשכונת בית וגן בירושלים, ואני המשכתי בישיבת פורת יוסף, כתה אחרי כתה, היה קשר ביננו שנמשך לאורך כל הדרך, היינו נפגשים בימי פגרה בשיעורים המרתקים וגם סוערים של אביו הגדול שיחיה, לימים נשא אשה את רעיתו תיבדל לחיים טובים בתו של הגאון השקדן הרב עמרם אזולאי ז״ל סמל השקדנים בישיבת פורת יוסף. שנעשה לימים אב בית דין בתל אביב, הקים בית בירושלים, לאחר כשנה כשאביו מונה לרבה של תל אביב החל לתת שיעורים במקומו בבית הכנסת בורוכוב בירושלים.
לפני כ״ה שנים בא לבקרני וביקש שאתן שיעור אצלו מדי יום שלישי בשבוע, בשעה 6 בערב, ועד היום אני ממלא את בקשתו נפגשנו בהרבה פעילויות ציבוריות ורוחניות, יחד פעלנו בהרבה פעולות שאין כאן המקום ועדיין לא הגיע הזמן לדבר עליהם, אך אוכל לומר כאב לו מאוד המצב הרוחני המתדרדר, ויותר מכל כאב לו שהזיוף החיצוניות אהבת הממון ורדיפת הכבוד והשררה החלה פושה במחנינו.
יחד לחמנו מלחמות השם יתברך, בפרשת ניתוחי מתים, חוק שירות לאומי לבנות, בעית נשירת בחורים מהישיבות, קופות צדקה מדומות שכל מטרתן להעשיר את גבאיהן, רבנים מתחזים, תופעת הבאבות, עניני צניעות, בעיות מוסריות בתוך המחנה, חינוך הבנים במוסדות ראויים, בנות שנלכדו בידי אויבי ישראל, ועוד רבות שלא אוכל לפרט עליהם.
לפני כ״ד שנים הגיע לביתי עם משלחת רבנים וביקש כי אגיע לבית הכנסת מוסיוף בירושלים, שם מתקיימים כל יום עשרות רבות של מניני תפילות שחרית מנחה וערבית, ואתן שיעור בבית הכנסת הגדול שנבנה וחונך באותם ימים, התחננתי אליו שיניח לי, כי המקוק שוקק מתפללים אינסטנט, שכל מטרתם להתפלל באופן הכי מהיר ולהמשיך בעסקיהם, אך הוא התעקש ולחץ ומרוב הערכתי אליו לא סירבתי, מיד יצאנו יחד לשם והתחלתי את השיעור הראשון.
בשיעור הראשון השתתפו כ״ב איש ויבדל לחיים שמואל שמאי בראשם. בשני היו מ״ה אנשים, בשלישי כבר היו קרוב למאה איש, עד שהמקום הלך והתמלא עד אפס מקום. ואנחנו התחלפנו בשעות השיעורים.כזה היה האיש, בעל חזון ומציאות, חלום והקיץ היו לו לאחד, דבק במטרה, לימים הוא נשחק מהלחץ הציבורי ועזב את בית הכנסת מוסיוף ואני ממשיך ומבקש מאבינו שבשמיים שיתן לנו את הכח לעשות עוד ועוד.
כל ימיו ענין אותו לזכות את הרבים ולהקים עוד שיעורי תורה, בכל פינה ובכל מקום, טיפח את בית מדרשו בורוכוב, עשרות רבות של רבנים מוסרים שם שיעורים בנושאים מגוונים כל שעות היום ועד חצות הלילה. והכל תחת פיקודו האישי. יתן השם יתברך ומפעלו זה ילך וישגשג, ירבה ויתחזק, והנהגתו תהיה נר לרגלי רבים מרבני ישראל.
המבכה את פטירתו והסתלקותו, הצעיר באלפי ישראל בן ציון מוצפי.

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי אורייתא! » ו' אפריל 19, 2013 3:54 pm

מתוך - 'עונג שבת'!
קבצים מצורפים
oneg_32.pdf
(4.1 MiB) הורד 447 פעמים

דמאי
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 8:05 pm

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי דמאי » ג' אפריל 23, 2013 10:15 pm

בעיתון 'בקהילה' של השבוע האחרון התפרסם, על כך שנכדו של הגר"י הובא בבריתו של אאע"ה מספר ימים לאחר פטירתו,
כאשר הלידה התרחשה עדיין בחייו.

ואביו הגר"ע נשאל האם גם בזה נאמר שנתרפאה כל המשפחה..

ע"פ המובא שם, הגר"ע ענה:

שהלא גר נחשב כקטן שנולד, וזאת רק בזכות ברית המילה [שהינו המרכזי בתהליך הגירות],
אם כן רואים שעל ידי ברית מילה גרידא יש להחשיב כקטן שנולד, וממילא גם במקרה הנ"ל
הברית מילה כשלעצמה גורמת להתרפאות כל המשפחה.

והתמה תמה: מה הקשר? הלא שם מדובר בגר שהיה גוי והפך ליהודי, לכן הברית מילה נחשבת לסוג של לידה [כקטן שנולד],
בעוד אצל קטן הברית היא רק קיום מצוה חשובה, ויהדותו היא מבטן ומלידה..

וצ"ל שאין לסמוך על גזירי עיתון, ויתכן שכל זאת הוא אמר עם קידומת של "ואין לומר"...

סמל אישי של המשתמש
זאגער ישן
הודעות: 259
הצטרף: ב' אוקטובר 29, 2012 1:28 am

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי זאגער ישן » ג' אפריל 23, 2013 10:27 pm

כבר קדמו המהרש"ל בתשו' סי' ע', וז"ל:
ועוד עיקר שפטרו אותו מכל המצות משום כבוד המת הוא כדי שיעסוק עם מתו וזה הוא כבודו כמו שאמרו רז"ל בירושלמי מת אחד במשפחה ידאגו כל המשפחה נולד בן זכר נתרפאה כל המשפחה והכנסתו לברית היא לידתו דהא גר במילתו אמרינן כקטן שנולד דמי. וא"כ כבוד המת הוא ושפיר דמי.

הראבד
הודעות: 101
הצטרף: ד' פברואר 27, 2013 4:51 pm

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי הראבד » ד' אפריל 24, 2013 1:14 am

זאגער ישן כתב:כבר קדמו המהרש"ל בתשו' סי' ע', וז"ל:
ועוד עיקר שפטרו אותו מכל המצות משום כבוד המת הוא כדי שיעסוק עם מתו וזה הוא כבודו כמו שאמרו רז"ל בירושלמי מת אחד במשפחה ידאגו כל המשפחה נולד בן זכר נתרפאה כל המשפחה והכנסתו לברית היא לידתו דהא גר במילתו אמרינן כקטן שנולד דמי. וא"כ כבוד המת הוא ושפיר דמי.

וכבר מפורש כל זה בס' חזו"ע אבלות ח"ב עמ' פא כמצורף
ההדגשה נעשתה ע"י המנוח, וכמפורסם
קבצים מצורפים
mxgol63o__w1024h768q70.jpg
mxgol63o__w1024h768q70.jpg (124.44 KiB) נצפה 10881 פעמים

דמאי
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 8:05 pm

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי דמאי » ה' אפריל 25, 2013 12:21 am

מורדי את הכובע שאין לי בפני סופר בקהילה..

אם כן באמת יש לעיין טובא בדברי המהרש"ל מה הדמיון לגר, שם ברית המילה הופכת אותו מגוי ליהודי ועל כן הוא נחשב כקטן שנולד..

למעשה יש לעיין בדבריו, האם רק ברית המילה נחשבת ללידה, או גם הלידה עצמה..

וכגון שהילד נולד לאחר שנפטר מישהו מהמשפחה, האם נאמר שהתרפאה כל המשפחה,
ואם לאחר מכן נפטר עוד מישהו, ואז ערכו לקטן ברית מילה, נתרפאה המשפחה שניה?

קוץ בן פרח
הודעות: 70
הצטרף: ד' מרץ 20, 2013 8:36 pm

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי קוץ בן פרח » ה' אפריל 25, 2013 7:35 pm

דמאי כתב:מורדי את הכובע שאין לי בפני סופר בקהילה..

אם כן באמת יש לעיין טובא בדברי המהרש"ל מה הדמיון לגר, שם ברית המילה הופכת אותו מגוי ליהודי ועל כן הוא נחשב כקטן שנולד..

למעשה יש לעיין בדבריו, האם רק ברית המילה נחשבת ללידה, או גם הלידה עצמה..

וכגון שהילד נולד לאחר שנפטר מישהו מהמשפחה, האם נאמר שהתרפאה כל המשפחה,
ואם לאחר מכן נפטר עוד מישהו, ואז ערכו לקטן ברית מילה, נתרפאה המשפחה שניה?

המושג נתרפאה המשפחה מופיע במקור בחז"ל: נולד זכר נתרפאה המשפחה [שבת קה:]. והמהרש"ל רק חידש והוסיף שה"ה מילה, והיינו, דאף אם נולד בשעה שהיה המת חי ורק אחר מיתתתו נימול ג"כ נתרפאה המשפחה.

דמאי
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 8:05 pm

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי דמאי » ה' אפריל 25, 2013 7:54 pm

היה מאוד נחמד לומר ככה.

דא עקא שהמהרש"ל מדמה את זה דימוי חד לגר שנתגייר שנחשב כקטן שנולד, וכאן התמה תמה:

מה הקשר לגר? הרי נחשב כקטן שנולד בזכות שנהפך מגוי ליהודי, והברית מילה רק שימש כאמצעי להפיכה הזאת..

הראבד
הודעות: 101
הצטרף: ד' פברואר 27, 2013 4:51 pm

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי הראבד » ו' אפריל 26, 2013 12:05 am

כמדומה שהברית היא ההגדרה דאופנים מסוימים של נכנס תחת כנפי השכינה, וראה רמב"ן יבמות דף מו א שכתב וז"ל והרב רבי
משה ז"ל כתב מילה היתה במצרים שנאמר כל ערל לא יאכל בו מל אותן משה רבינו ע"ה שכולם בטלו ברית מילה בהיותם במצרים חוץ משבטו של לוי שנאמר ובריתך ינצורו ע"כ וא"ת שבט לוי היאך נכנסו תחת כנפי השכינה אלא הטיפו מהם דם ברית
ויש לעיין בזה

דמאי
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 8:05 pm

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי דמאי » ו' אפריל 26, 2013 12:57 am

יפה כתבת - אכן יש לעיין בזה..

מה שעוד יש לעיין בזה, זה האם הנתרפאה כל המשפחה על ידי הברית, זה דווקא כשקיימו מצוה בברית,
או"ד גם כשלא קיימו, כגון שמלו את התינוק בשביעי, אלא שסוף סוף הוא כבר נימול...

יעקב כהן
הודעות: 551
הצטרף: ו' מרץ 22, 2013 4:31 pm

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי יעקב כהן » א' ספטמבר 15, 2013 6:19 pm

מהמעין גל' 207 תשרי תשע"ד - מדור נתקבלו במערכת.
207 תשרי תשעד.GIF
207 תשרי תשעד.GIF (45.85 KiB) נצפה 10658 פעמים

נחלי אפרסמון

הרב יעקב יוסף זצוק"ל

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ג' מאי 07, 2019 1:06 pm

הרב יעקב פירוש בוצין בוצין.docx
תולדותיו
(68.47 KiB) הורד 178 פעמים
קבצים מצורפים
הרב יעקב פירוש בוצין בוצין.docx
(68.47 KiB) הורד 182 פעמים
נערך לאחרונה על ידי נחלי אפרסמון ב ג' מאי 07, 2019 1:16 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נחלי אפרסמון

Re: הרב יעקב יוסף זצוק"ל

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ג' מאי 07, 2019 1:16 pm

הרב זכרונו לברכה זכה ללמוד תורה מפי אביו, מרן רבינו גאון ישראל, במשך עשרות בשנים. וזכה לצקת מים על ידיו באופן מיוחד. בצעירותו, היה מתלווה למרן בשיעוריו, וממנו למד וכן עשה, שהחל מסתובב בכל הארץ, ומרביץ תורה לעדרים, עד השנה האחרונה, שהיה הולך במסירות נפש ממש, בחולשה נוראה, מחמת כובד מחלתו, והשתדל ממש בכל כחו שלא לאבד אף רגע אחד לבטלה, לנצל את זמנו היקר לזכוי הרבים, ללמוד וללמד לשמור ולעשות.

המנוח עליו השלום למד בתחילה בישיבת פורת יוסף, אצל גדולי רבותינו הספרדים, רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל ואחרים. והיה אהוב על רוב גאוני ירושלים, שחיבבוהו מאד. ומתוך קרבתו למרן אביו שליט"א, זכה להכיר באופן אישי את גאוני הדור שעבר. וכך כשדיברו עמו אודות אביו מרן, שיספר אודותיו, היה מלא וגדוש בסיפורי הוד אודות אביו הגדול , לפרטי פרטים, אך יחד עם זאת, בכל עת היו מוזכרים על לשונו שמותיהם של גדולי הדור שלפנינו, והדברים היו חקוקים על לבו, ובזכרונו הדגול לא החסיר פרט.

היה בעל מדות נפלאות, ובפרט התיחד בצניעותו ופשטותו, ובהנהגתו להאיר פנים לכל אדם. לכל שאלה היה מתייחס ברצינות ובכובד ראש, שומע את דברי השואל, ומשיב לו בסבר פנים יפות, בנחת ובשלווה, מתוך ענווה טהורה ויראת שמים.

נספר רק שתי עובדות מענין זה העולים בזכרונינו כעת.

מעשה ביהודי יקר, איש עסקים, שעבד אצל אדם אחר, שהיה סוחר גדול. ויהי היום, ואותו יהודי הסתכסך עם מעבידו הסוחר, והחליט להפרד ממנו, ולפתוח עסק עצמאי. אולם לא עברו ימים, עד שהסוחר תבע את מיודענו העובד לדין תורה (בבית דין לא מפורסם), מאחר והיו לו תביעות רבות כנגד אותו יהודי, שעבד אצלו במשך שנים רבות.

כשהגיעו לדין תורה, חשכו עיניו של אותו יהודי. מאחר והדבר היה ברור לו ומעל לכל ספק, שאחד הדיינים היושבים בבית הדין, לא היה ירא שמים בתכלית, הוא מקורבו ואוהבו של הסוחר, והוא חורש נגדו רעה, לעקל את הדין, ולפסוק נגדו.

בצר לו, הלך מיודענו אל הרב יעקב יוסף, ותינה בפניו את צערו, והיה זה לפני אחד השיעורים שמסר הרב. שאל אותו יהודי את הרב, האם ניתן לפסול את בית הדין מלדון במקרה כגון זה? השיב לו רבי יעקב, הקשב לשיעור שאמסור עתה, ותדע את התשובה. מיד נעמד הרב, ומסר שיעור שלם, במשך שעה שלימה, בדינים אלו, והוכיח כי על פי הדין, יש לו לאותו יהודי כמה אפשרויות כיצד להמלט מן הדין, ולדרוש ללכת ולהתדיין בפני בית דין אחר.

לאחר השיעור, קרא רבי יעקב לאותו יהודי, ולקחו עמו במכונית, עד שהגיעו למעונו של אב בית דין אחד מפורסם. נכנסו אליו יחדיו, והרב יעקב הציג את הבעיה בפני אב בית הדין, עד שהלה הדריך את אותו יהודי, כיצד יוכל להנצל מדיין שאינו הגון. ואכן הועילו הדברים מאד.

וכל זה כלפי יהודי, שרבי יעקב כלל לא הכירו עד אותו היום, וגם לאחר מכן לא היה ביניהם שום קשר.

עוד מעשה שראינו בעינינו, פעם הזדמן רבי יעקב לחתונת אחד מקרוביו. נגש אליו החתן הצעיר, ואמר לו בעזות: כאן אני אוכיח אותך על דבר לא טוב שעשית! שאל אותו רבי יעקב בחיוך, לאיזה דבר הנך מתכוין? אמר לו החתן, הנה יש לך קרוב אחד, שבניו מתחנכים בבתי ספר ממלכתיים, והוא אינו מקפיד לחנכם על ברכי התורה, ואתה לא עשית דבר בענין זה! שמע רבי יעקב ושתק.

והרי כל אדם, ודאי היה כועס על חתן כגון זה, שמעז פניו להעיר בחוצפה לרב גדול בישראל. לא כן רבי יעקב. שיום אחד לאחר החתונה, כבר החל בסבב טלפונים, לברר מהו מצבם הרוחני של קרוביו, והחל משפיע עליהם כפי מדת יכולתו, שיתחנכו בישיבות הקדושות, ויעסקו בתורה מתוך יראת שמים טהורה.

כך היה נוהג עם הבריות בהכנעה ובשלווה.

והיה מקפיד כפי כחו לעמוד בכל בוקר לתפלת שחרית עם הנץ החמה כמנהג ותיקין. ובימי הסליחות, אשרי עין ראתהו, איך שהיה עומד בסליחות במשך קרוב לשעתיים, במנין המיוחד של בני בבל, שאומרים את הסליחות במתינות בהתעוררות גדולה. ובכל חג וחג, היה דורש בהלכות החג, וכן בכל שיעוריו הרבים, היה מדבר בענינים אקטואליים, ומושך לב הציבור ללימוד התורה. ומשנתו היתה סדורה באופן יוצא דופן.

ראינוהו פעם בניחום אבלים, איך שנכנס אצל האבלים, והתעניין במצבם, מיד החל מדבר בשטף ובאופן רהוט, להסביר לאבלים ולאבלות את כל ההלכות הנוגעות אליהם, כדי שלא יהיו נבוכים לשאול. ואחר כך המתין מעט, לראות אם יש עוד איזה דבר שאינו ברור לאבלים. והכל בעדינות, בנעימות, ומתוך אהבת ישראל היתירה שהיתה בו.

וכך זכה לרשת ממרן אביו הגדול, את רגש האחריות על בית ישראל. לא התעצל ללכת למושבים רחוקים, כדי להרביץ תורה. ובכל מגזר ומגזר היו לו תלמידים נאמנים, ששתו בצמא את דבריו. הן מתוך האנשים המתנגדים בכלל לבחירות, ששמעו דבריו בתוך שכונות ירושלים. ועד לישיבות של אנשי גוש אמונים המזדהים עם הציונות הדתית. וכן חסידי ברסלב, חב"ד, ועוד ועוד, כולם היו אוהבים את הרב, ובלבם הערכה מיוחדת לפעלו ולהנהגתו.

יהי רצון שתהא נשמתו צרורה בצרור החיים, יחד עם שאר נשמות הצדיקים והחסידים, ויעמוד בתפלה על כל בית ישראל, שנזכה לראות בביאת משיח צדקינו, ויאמר די לצרותינו, ושב יעקב ושקט ושאנן ואין מחריד.
נערך לאחרונה על ידי נחלי אפרסמון ב ג' מאי 07, 2019 1:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: הרב יעקב יוסף זצוק"ל

הודעהעל ידי אבני גזית » ג' מאי 07, 2019 1:45 pm

יכנס בן אצל אביו
קבצים מצורפים
Screenshot_20190507-134444.jpg
Screenshot_20190507-134444.jpg (332.43 KiB) נצפה 9332 פעמים

נחלי אפרסמון

Re: הרב יעקב יוסף זצוק"ל

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ג' מאי 07, 2019 8:40 pm

בספר משוש תבל יש תמונה שהגרי"ש זצ"ל סידר לו קידושין נודה למי שיעלה.

נחלי אפרסמון

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ג' מאי 07, 2019 9:34 pm

מבנו הרב עובדיה
כשלש ארבע חדשים לפני מותו בתאריך כ"ח בטבת תשע"ג חדשים ספורים קודם הפטירה. היה שלג גדול בירושלים, ובשעה 11 היו כבישים סגורים וביום חמישי היה וטלפן אלי שרוצה לבוא,[כונתו לכולל שלו בבית שמש], אמרתי לו יש לך חופש, וטלפן למשטרה ואמרו לו שישלחו ניידת אם צריך לפנות לו. ויצא יותר מוקדם והגיע יותר מוקדם. והיה פלא.
אבא הגיע ברבע לשלש יצא בשעה שתים בסיעתא דשמיא והתפלל עימנו.

פרנקל תאומים
הודעות: 4412
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' מאי 08, 2019 12:15 am

נחלי אפרסמון כתב:הרב זכרונו לברכה למד בתחילה בישיבת פורת יוסף, אצל גדולי רבותינו הספרדים, רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל ואחרים.

ולאחמ''כ בישיבת ''קול תורה'', אצל רבותינו האשכנזים.
מסדר הקידושין שלו היה ידידו של אביו, ה''ה מרן רבינו הגרי''ש אלישיב זצוק''ל.


שמעתי משמיה דהג''ר יעקב עדס שליט''א, שהגאון חכם רבי יעקב זצ''ל היה גדול בתורה מאד (כמדומה שאמר ''מגדולי הדור ממש'' או כעין זה), והציבור לא הכירו כפי ערכו.

הגר''ע יוסף זצוק''ל קרא את שם בנו בכורו, יעקב, ע''ש אביו- רבי יעקב עובדיה ז''ל. ואת שם בנו השני, אברהם (יבל''ח הרה''ר לחולון), ע''ש חמיו- הג''ר אברהם פטאל זצ''ל. ומאחר שכבר קרא את שני בניו הגדולים בשמות יעקב ואברהם. קרא לבנו השלישי- יצחק (יבל''ח הראשל''צ), ולאחמ''כ דוד ומשה, והרי לן אברהם יצחק יעקב משה ודוד. (ומעניין לדעת מדוע הקדים דוד למשה).

נחלי אפרסמון

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ד' מאי 08, 2019 12:17 am

ציינתי שהמסד"ק היה הגרי"ש וצ"ב מה היה הענין.

פרנקל תאומים
הודעות: 4412
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' מאי 08, 2019 12:19 am

נחלי אפרסמון כתב:ציינתי שהמסד"ק היה הגרי"ש וצ"ב מה היה הענין.

מה צ''ב?

מוטוש
הודעות: 221
הצטרף: ג' פברואר 19, 2019 12:07 am

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי מוטוש » ד' מאי 08, 2019 12:22 am

פרנקל תאומים כתב:
נחלי אפרסמון כתב:הרב זכרונו לברכה למד בתחילה בישיבת פורת יוסף, אצל גדולי רבותינו הספרדים, רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל ואחרים.

ולאחמ''כ בישיבת ''קול תורה'', אצל רבותינו האשכנזים.
מסדר הקידושין שלו היה ידידו של אביו, ה''ה מרן רבינו הגרי''ש אלישיב זצוק''ל.


שמעתי משמיה דהג''ר יעקב עדס שליט''א, שהגאון חכם רבי יעקב זצ''ל היה גדול בתורה מאד (כמדומה שאמר ''מגדולי הדור ממש'' או כעין זה), והציבור לא הכירו כפי ערכו.

הגר''ע יוסף זצוק''ל קרא את שם בנו בכורו, יעקב, ע''ש אביו- רבי יעקב עובדיה ז''ל. ואת שם בנו השני, אברהם (יבל''ח הרה''ר לחולון), ע''ש חמיו- הג''ר אברהם פטאל זצ''ל. ומאחר שכבר קרא את שני בניו הגדולים בשמות יעקב ואברהם. קרא לבנו השלישי- יצחק (יבל''ח הראשל''צ), ולאחמ''כ דוד ומשה, והרי לן אברהם יצחק יעקב משה ודוד. (ומעניין לדעת מדוע הקדים דוד למשה).

ורק אהרן חסר!

נחלי אפרסמון

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ד' מאי 08, 2019 12:27 am

חתנו אהרון וחתן כבן.

נחלי אפרסמון

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ד' מאי 08, 2019 12:28 am

פרנקל תאומים כתב:
נחלי אפרסמון כתב:ציינתי שהמסד"ק היה הגרי"ש וצ"ב מה היה הענין.

מה צ''ב?

מדוע לא הגרש"ז סידר שהוא היה רה"י שלו.

לבי במערב
הודעות: 9199
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 08, 2019 4:54 am

פרנקל תאומים כתב:(ומעניין לדעת מדוע הקדים דוד למשה).

לכאורה הוא מפני שהקדים כבר יעקב לאברהם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 08, 2019 7:37 am

נחלי אפרסמון כתב:
פרנקל תאומים כתב:
נחלי אפרסמון כתב:ציינתי שהמסד"ק היה הגרי"ש וצ"ב מה היה הענין.

מה צ''ב?

מדוע לא הגרש"ז סידר שהוא היה רה"י שלו.


הרי הגרי"ש ישב עם אביו הגרע"י בבית הדין (וכמדומני שראיתי כתוב שהייתה ביניהם ידידות קרובה)

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי אבני גזית » ד' מאי 08, 2019 10:27 am

בחתונות מאוחרות יותר, כשהרב עובדיה כבר התמנה לראשון לציון, התחמק הרב אלישיב מלבוא לחתונה, כדי שלא יצטרך לפגוש את עמיתו האשכנזי.
בשבע ברכות הוא כבר הגיע, לאחר שוידא שהשטח 'נקי'.

פרנקל תאומים
הודעות: 4412
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' מאי 08, 2019 3:18 pm

לבי במערב כתב:
פרנקל תאומים כתב:(ומעניין לדעת מדוע הקדים דוד למשה).

לכאורה הוא מפני שהקדים כבר יעקב לאברהם.

??

חרסון
הודעות: 1171
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי חרסון » ד' מאי 08, 2019 4:08 pm

מתחשק לי להעיר הערה סוציולגית משהו:

לפני כעשור, כאשר הרב יעקב יוסף זצ"ל עלה לכותרות בהקשר ציבורי מסויים, היה ניכר שהרחוב החרדי, במידת מה - גם הספרדי, לא מבין אותו, ולכאורה באיש של סתירות עסקינן. מחד, איש הלכה ותורה בכל רמ"ח אבריו מבית מדרשו של אביו ובוגר הישיבות הליטאיות, ולאידך, נראה בחברתם והעניק גיבוי לאנשים כמו עו"ד ללום הידוע. מחד, נתפס במידה רבה כמזוהה עם ציבור הכיפות הסרוגות (בנו שי' הוא חבר מועצת העיר ירושלים מטעם מפלגה חרדל"ית), ומאידך קנאי אמיתי שבתוך החברה הספרדית הי' איש בריתם של אנשים כמו ר' משה צדקה, ואף עמד עמם בחזית מאבקי הטכנולוגיה וכו'. ועוד כהנה כהנה.

אבל האמת הפשוטה היא שהרב יעקב יוסף זצ"ל הי' קנאי. קנאי אמיתי. וכקנאי, הרי שבכל סוגייה שעמדה על הפרק ידעת שהוא ישמיע וידבוק בעמדה שנראתה לו המזוקקת ביותר, התואמת ביותר לשו"ע, בלי פשרות ופרגמטיזם וחישובים של תן וקח. (אני לא נכנס למקום של כל החישובים האלה. אבל הוא - לא הי' שם). ולכן בכל הנוגע לציונות - הוא הי' אנטי ציוני מובהק, הרבה יותר מאביו הגאון זצ"ל (שבמידה רבה היה ההפך הגמור ממנו בכל הגישה! וד"ל). ולאידך בכל הנוגע לשלימות הארץ - הוא הי' ימני קיצוני. בכל הנגוע לתיקונים חברתיים - מקומו יכירנו ליד 'נוער כהלכה', וגם בשנים עברו - לא היסס מלצאת חוצץ בצורה מאד כואבת וכו' כידוע, כשזה נגע - לעדתו - לענייני יושר אישי, ובכל הנוגע ל'פרומקייט' - הוא היה בצד השני (ורגליים לדבר שאילו היה חי עמנו היה יושב בראש העצרות של הפלג). כשזה הגיע ל'מיהו יהודי' - הוא היה קנאי יותר מכל חברי הכנסת החרדיים, אבל כשזה הגיע לקידוש ה' במרחב הציבורי - הוא לפתע נהיה ה'פשרן', שזה בעצם - הקנאי הגדול לאהבת ישראל. לכן הוא גם מעולם לא היה מסוגל להיכנס לשום תבנית ציבורית. כי ציבור מעצם הווייתו נדרש לפשרות כאלו ואחרות כאשר הוא מנסה לפעול בתוך מרחב ציבורי. והרב זצ"ל לא היה 'בנוי' לזה.

[אם אתם רוצים דוגמא: חכם מרדכי אליהו הי' בצעירותו בברית הקנאים, ובזקנותו מנהיג החרד"לים, וזה לא שמשהו מהותי השתנה אצלו. אדרבא]

פרנקל תאומים
הודעות: 4412
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' מאי 08, 2019 8:38 pm

היכן ראית שהוא היה ''אנטי ציוני מובהק''? אתה בטוח שהיה מופקע אצלו לומר הלל ביום העצמאות וכדו'?

לענ''ד, הגר''י יוסף היה דומה מאד באופיו לאביו. שניהם היו עצמאיים ו''נון קונפרמיסטים'', ושניהם לא הססו ללכת בדרך אותה ראו כישרה מבלי לעשות חשבונות לאף אחד. ודווקא משום כך נוצר הקצר ביניהם בזמנים הידועים, היות שהגר''י לא עשה חשבון גם לאביו, ולא נבהל מלחלוק עליו הן בהלכה והן בענייני ציבור. כשם שהגר''ע לא נבהל מלחלוק על הקודמים לו או על רבותיו וחבריו מאסכולת ''פורת יוסף''.

בתוך אסכולת ''פורת יוסף'' היתה איזו נטייה לקנאות (בשונה מחכמי ירושלים הספרדים שקדמו לה, שנחשבו מתונים עד מתונים מאד ביחס להשכלה ולציונות וכדו'), והגר''מ אליהו צמח ב''פורת יוסף'' ולכן חברותו בימי חורפו ב''ברית הקנאים'' אינה תמוהה. לאחמ''כ הוא כפי הנראה שינה את גישתו, ובאיזה ראיון איתו שקראתי פעם הוא אמר על כך משהו מעין: "לא שיניתי את דעתי, אבל שיניתי את הדרך ליישם אותה'', כלו' שהוא רצה להשפיע על צביונה של המדינה, למנוע חילולי שבת, להגביר את הקדושה וכו', והוא הגיע למסקנה שבמעשי קנאות כבר לא יהיה ניתן להשיג את היעדים האלו.

הגר''ע יוסף כמדומני, כבר משחר נעוריו, עם כל צמיחתו ב''פורת יוסף'', הוא היה עצמאי, הן בגישתו ההלכתית והן בגישתו בענייני השעה, ובנו הגדול הגר''י זצ''ל, פשוט היה דומה לאביו...

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 08, 2019 8:55 pm

פרנקל תאומים כתב: היכן ראית שהוא היה ''אנטי ציוני מובהק''? אתה בטוח שהיה מופקע אצלו לומר הלל ביום העצמאות וכדו'?...


ידוע מאוד, וגם נדפסו דברים מפורשים על זה ממנו אחרי פטירתו (כמדומני בקובץ של הגאון הרב יונה ששמו בית הלל)

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 08, 2019 9:05 pm

פרנקל תאומים כתב: בתוך אסכולת ''פורת יוסף'' היתה איזו נטייה לקנאות (בשונה מחכמי ירושלים הספרדים שקדמו לה, שנחשבו מתונים עד מתונים מאד ביחס להשכלה ולציונות וכדו'), והגר''מ אליהו צמח ב''פורת יוסף'' ולכן חברותו בימי חורפו ב''ברית הקנאים'' אינה תמוהה. לאחמ''כ הוא כפי הנראה שינה את גישתו, ובאיזה ראיון איתו שקראתי פעם הוא אמר על כך משהו מעין: "לא שיניתי את דעתי, אבל שיניתי את הדרך ליישם אותה'', כלו' שהוא רצה להשפיע על צביונה של המדינה, למנוע חילולי שבת, להגביר את הקדושה וכו', והוא הגיע למסקנה שבמעשי קנאות כבר לא יהיה ניתן להשיג את היעדים האלו.


מצ"ב מאמר על זה, שחיברו נאמן ביתו.
קבצים מצורפים
178-5.pdf
(231.06 KiB) הורד 233 פעמים

נחלי אפרסמון

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ד' מאי 08, 2019 9:48 pm

בברכה המשולשת כתב:
פרנקל תאומים כתב: היכן ראית שהוא היה ''אנטי ציוני מובהק''? אתה בטוח שהיה מופקע אצלו לומר הלל ביום העצמאות וכדו'?...


ידוע מאוד, וגם נדפסו דברים מפורשים על זה ממנו אחרי פטירתו (כמדומני בקובץ של הגאון הרב יונה ששמו בית הלל)

היום שמעתי הקלטה ממנו כמה זיזל ביום העצמאות ואף העיד על אביו שהיה אומר תחנון ביום העצמאות .
לשמיעה 0799207777שלוחה 3.

חרסון
הודעות: 1171
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי חרסון » ד' מאי 08, 2019 10:02 pm

פרנקל תאומים כתב:
חרסון כתב:מתחשק לי להעיר הערה סוציולגית משהו:

לפני כעשור, כאשר הרב יעקב יוסף זצ"ל עלה לכותרות בהקשר ציבורי מסויים, היה ניכר שהרחוב החרדי, במידת מה - גם הספרדי, לא מבין אותו, ולכאורה באיש של סתירות עסקינן. מחד, איש הלכה ותורה בכל רמ"ח אבריו מבית מדרשו של אביו ובוגר הישיבות הליטאיות, ולאידך, נראה בחברתם והעניק גיבוי לאנשים כמו עו"ד ללום הידוע. מחד, נתפס במידה רבה כמזוהה עם ציבור הכיפות הסרוגות (בנו שי' הוא חבר מועצת העיר ירושלים מטעם מפלגה חרדל"ית), ומאידך קנאי אמיתי שבתוך החברה הספרדית הי' איש בריתם של אנשים כמו ר' משה צדקה, ואף עמד עמם בחזית מאבקי הטכנולוגיה וכו'. ועוד כהנה כהנה.

אבל האמת הפשוטה היא שהרב יעקב יוסף זצ"ל הי' קנאי. קנאי אמיתי. וכקנאי, הרי שבכל סוגייה שעמדה על הפרק ידעת שהוא ישמיע וידבוק בעמדה שנראתה לו המזוקקת ביותר, התואמת ביותר לשו"ע, בלי פשרות ופרגמטיזם וחישובים של תן וקח. (אני לא נכנס למקום של כל החישובים האלה. אבל הוא - לא הי' שם). ולכן בכל הנוגע לציונות - הוא הי' אנטי ציוני מובהק, הרבה יותר מאביו הגאון זצ"ל (שבמידה רבה היה ההפך הגמור ממנו בכל הגישה! וד"ל). ולאידך בכל הנוגע לשלימות הארץ - הוא הי' ימני קיצוני. בכל הנגוע לתיקונים חברתיים - מקומו יכירנו ליד 'נוער כהלכה', וגם בשנים עברו - לא היסס מלצאת חוצץ בצורה מאד כואבת וכו' כידוע, כשזה נגע - לעדתו - לענייני יושר אישי, ובכל הנוגע ל'פרומקייט' - הוא היה בצד השני (ורגליים לדבר שאילו היה חי עמנו היה יושב בראש העצרות של הפלג). כשזה הגיע ל'מיהו יהודי' - הוא היה קנאי יותר מכל חברי הכנסת החרדיים, אבל כשזה הגיע לקידוש ה' במרחב הציבורי - הוא לפתע נהיה ה'פשרן', שזה בעצם - הקנאי הגדול לאהבת ישראל. לכן הוא גם מעולם לא היה מסוגל להיכנס לשום תבנית ציבורית. כי ציבור מעצם הווייתו נדרש לפשרות כאלו ואחרות כאשר הוא מנסה לפעול בתוך מרחב ציבורי. והרב זצ"ל לא היה 'בנוי' לזה.

[אם אתם רוצים דוגמא: חכם מרדכי אליהו הי' בצעירותו בברית הקנאים, ובזקנותו מנהיג החרד"לים, וזה לא שמשהו מהותי השתנה אצלו. אדרבא]

היכן ראית שהוא היה ''אנטי ציוני מובהק''? אתה בטוח שהיה מופקע אצלו לומר הלל ביום העצמאות וכדו'?

לענ''ד, הגר''י יוסף היה דומה מאד באופיו לאביו. שניהם היו עצמאיים ו''נון קונפרמיסטים'', ושניהם לא הססו ללכת בדרך אותה ראו כישרה מבלי לעשות חשבונות לאף אחד. ודווקא משום כך נוצר הקצר ביניהם בזמנים הידועים, היות שהגר''י לא עשה חשבון גם לאביו, ולא נבהל מלחלוק עליו הן בהלכה והן בענייני ציבור. כשם שהגר''ע לא נבהל מלחלוק על הקודמים לו או על רבותיו וחבריו מאסכולת ''פורת יוסף''.

בתוך אסכולת ''פורת יוסף'' היתה איזו נטייה לקנאות (בשונה מחכמי ירושלים הספרדים שקדמו לה, שנחשבו מתונים עד מתונים מאד ביחס להשכלה ולציונות וכדו'), והגר''מ אליהו צמח ב''פורת יוסף'' ולכן חברותו בימי חורפו ב''ברית הקנאים'' אינה תמוהה. לאחמ''כ הוא כפי הנראה שינה את גישתו, ובאיזה ראיון איתו שקראתי פעם הוא אמר על כך משהו מעין: "לא שיניתי את דעתי, אבל שיניתי את הדרך ליישם אותה'', כלו' שהוא רצה להשפיע על צביונה של המדינה, למנוע חילולי שבת, להגביר את הקדושה וכו', והוא הגיע למסקנה שבמעשי קנאות כבר לא יהיה ניתן להשיג את היעדים האלו.

הגר''ע יוסף כמדומני, כבר משחר נעוריו, עם כל צמיחתו ב''פורת יוסף'', הוא היה עצמאי, הן בגישתו ההלכתית והן בגישתו בענייני השעה, ובנו הגדול הגר''י זצ''ל, פשוט היה דומה לאביו...


בקצרה אומר, לדעתי מבחינת אישיות וכו' האב ובנו נמצאים בשני קצוות שונים לחלוטין (גם אם אולי היה מרכיב נון קונפרמיסטי משותף), ומכאן גם ההבדלים הרבים. הגר"ע יוסף זצ"ל היה מתון באופיו, פרגמטיסט בנשמתו, מנהיג גאוני ביכולת שלו ללכת בין הטיפות ולתמרן בין ציבורים ובין אינטרסים שונים. מכאן יחסו האמבליונטי למדינה, ליום העצמאות, למוסדות המדינה. מכאן התפיסה הידועה של 'שטחים תמורת שלום' והקרבה למחנה השמאל. מכאן אבן פינה להבנת התנהלותו בתחומים רבים כמו גיורים, עגונות וכו'. (וגם יחסו להתנהלות הפוליטית בתוך המפלגה, ולא ארחיב בזה, אבל הדברים ידועים). כמובן שכגדול בישראל הייתה לו משנה תורנית סדורה בל תחום ועניין, והוא חלילה לא חרג ממנה. אבל הוא באמת האמין, בכל נשמתו, ב'כוחא דהתירא עדיף'.

וחילופיהם בבנו בכורו, שהיה יקוב הדין את ההר לחלוטין, בלי שום פשרות או/ו הליכה בין הטיפות, מכל וכל, וכפי שביארתי לעיל, הן בהלכה, הן בהנהגה, הן ביחסו הקיצוני לציונות (שאני מכירו מקרוב מאד) מחד ולשלימות הארץ מאידך, וזו רק דוגמא כנ"ל. ולדעתי, במובן מסויים, גם אם בצורה עדינה יותר, גם הרב אליהו היה כזה.

נחלי אפרסמון

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ד' מאי 08, 2019 11:34 pm

האם שמעת את ארור יוסי שריד?
האם שמעת את ישן ולא יקום על אריאל שרון?
אב ובנו ממש זהים.

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל

הודעהעל ידי אבני גזית » ה' מאי 09, 2019 7:04 am

זה כשהוא החליט שהאסטרטגיה היא לשבור את הכלים עם אותו אדם.
זה לא מלמד על יקוב הדין את ההר.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 149 אורחים