גביר כתב:יצא לאחרונה ודומה שנוגע לנושא האשכול -
איש משורש נביא : הממד האתי בבקשת הא-לוהים של הלל צייטלין / עוז בלומן
תל אביב : הוצאת אדרא, תשפ"ג 2022.
מתוך אתר ההוצאה -
הסופר, הפובליציסט והמיסטיקן ר' הלל צייטלין (תרל"א–תש"ב; 1871–1942) היה מעמודי התווך של יהדות פולין בעשורים שקדמו להכחדתה.
בשנותיו המוקדמות קיבל חינוך דתי; ולדבריו, בהיותו כבן אחת עשרה אף נתפרסם כעילוי. בתקופת הנערות גברו עליו "תאוות נוער ותסיסות שונות, ביניהן תסיסת ההשכלה", ואמונתו הפכה מסופקת. בשנות העשרים לחייו נשא צייטלין אישה והתיישב בעיירה הומל; שם התרועע עם קבוצת צעירים יהודיים שפנו עורף לאורח החיים הדתי – ביניהם מי שיהיו לימים סופרים עבריים ידועים דוגמת יוסף חיים ברנר ואורי ניסן גנסין. אך בניגוד אליהם, כמה שנים לאחר מכן החל צייטלין לכתוב בצורה נלהבת על חיי הדת הפנימיים, החסידות והקבלה. בערב ראש השנה תש"ג (1942) נרצח צייטלין בגטו ורשה, עטור טלית ותפילין, כשספר הזֹהר בידו.
מה היו הגורמים לשינוי זה? על פני כמה זמן נפרשׂ? אילו מוטיבים נוספו לכתיבתו או נחסרו הימנה? ובעיקר – האם קיימת 'הגות צייטלינית' ייחודית?
יש אזכורים מעניינים עליו בספר 'מתק סתרים' על ברנר.
יש גם את ספריו שנמכרים בדרך כלל ביריד 'צמאה': בפרדס הקבלה, בפרדס החסידות, ועוד
(אגב, מסתבר שבישיבת טעלז עסקו מאוד בעניין יום המוות, בביאור "שוב יום אחד לפני מיתתך", ומובא בזה דברים נפלאים ממהרי"ל בלוך (שעורי דעת ח"ב), וכן מביא בזה רבי מרדכי גיפטר בשם רבי מרדכי פוגרעמאנסקי זצ"ל (מילי דאגרות), וגם רמ"ד ואלי כותב על כך דברים נשגבים, שיום המיתה קובע את הדבקות לעתיד לבוא).