מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' מרץ 17, 2014 9:26 pm

הגותו של י"ח ברנר, איבתו ותיעובו ליהדות (לצד חיבתו לנצרות!) ידועים.
מוצאו היה במשפחה דתית לגמרי. אחיו היה הרב של קונטופ (מעיירות "הסגול") והם מגזע חב"ד.
ברנר מצא את מותו בפרעות שערכו הערבים ימ"ש ביפו בשנת תרפ"א.
לצד האמור מעלה, ראוי להזכיר כי במותו מסר נפשו עבור שכניו וסירב להתפנות מהבית הנצור עד שיפונו הם וע"כ שילם בחייו
כל אלו פרטים גלוים וידועים.
והנה מצאתי בספרו של אהרן (ב"ר ר' הלל הי"ד) צייטלין:
א.jpg
בין אמונה לאמנות עמ' 192
א.jpg (104.11 KiB) נצפה 12913 פעמים
ב.jpg
ב.jpg (161.5 KiB) נצפה 12913 פעמים

ונזכרתי בעובדה אחת מעניינת ששמעתי בעבר ולא מצאתי זכרה בשום מקום ואמרתי לרושמה ולשומרה כאן.
שני אחים צדיקים היו בארצנו, אחד ר' יצחק גרינברג בעל מוסר כיהן בישיבת פתח תקוה כמדומני, ואחיו ר' שמואל גרינברג שהתגורר בבני ברק ונפטר לפני שנים אחדות. כמדומה שר"ש היה קשור באיזה אופן עם המגיד ממינסק אולי אפילו היה חתנו. אביהם היה מאנשי נוה צדק שביפו ונמנה על אנשי הח"ק. שמעתי מיהודי גאו"צ שליט"א, שסיפר לו ר"ש גרינברג ז"ל, שבשנת תרפ"א נכנס אביו לבית הכנסת וזעק ברנר נהרג והאט תשובה געטהאן ...! לפי הסיפור אביו שהה עמו ברגעיו האחרונים ושמע ממנו דיבורים של חרטה ותשובה.

אותו יהודי גאו"צ שליט"א לא ניח"ל שאפרסם הדברים (ומשום כך לא רשמתי את שמו), והבנתי שהוא מסתייג מהתופעה (המוכרת...) של היאחזות בסיפורים עמומים, שבאים לסתור פעילות שלילית ידועה ורבת שנים. וד"ל.

(עכ"פ מתוך הסיפור שמענו שאגדת הראש הכרות להד"ם)

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ב' מרץ 17, 2014 9:51 pm

לגבי הסיפור, צריך לברר האם אמנם הגיעו יהודים למקום המעשה תיכף לאחריו, עד שנאמר שהיה יכול להיות כן.
בכל אופן אין צורך בשום דבר כדי להכחיש את אגדת הראש הכרות, כי ידוע שיש תמונה מגוויית ברנר.


ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ג' מרץ 18, 2014 1:21 am

איש_ספר כתב:שני אחים צדיקים היו בארצנו, אחד ר' יצחק גרינברג בעל מוסר כיהן בישיבת פתח תקוה כמדומני, ואחיו ר' שמואל גרינברג שהתגורר בבני ברק ונפטר לפני שנים אחדות. כמדומה שר"ש היה קשור באיזה אופן עם המגיד ממינסק אולי אפילו היה חתנו. אביהם היה מאנשי נוה צדק שביפו ונמנה על אנשי הח"ק. שמעתי מיהודי גאו"צ שליט"א, שסיפר לו ר"ש גרינברג ז"ל, שבשנת תרפ"א נכנס אביו לבית הכנסת וזעק ברנר נהרג והאט תשובה געטהאן ...! לפי הסיפור אביו שהה עמו ברגעיו האחרונים ושמע ממנו דיבורים של חרטה ותשובה.


כאן כתב אי"ס דברים ברורים כי רבי יצחק גרינברג היה חתן המגיד ממינסק.
viewtopic.php?p=72495#p72495

זלמניו
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 17, 2010 7:31 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי זלמניו » ג' מרץ 18, 2014 10:09 am

א. יש תמונה וכש"כ תוכ"ד.
ב. הגיעו למקום אחרי שעות רבות. איש מאלו שנכחו ברצח לא שרד. כולם נהרגו הי"ד.
ג. אבל צריך לזכור, לזכותו, שהגיעה מכונית בלילה קודם כדי להציל את ברנר והוא לא היה מוכן לנטוש את הנותרים!
ד. [ואגב, בספר של הרב בזנסון על רי"ב אודסר מסופר שהוא פגש את ברנר והלה גילה בו עניין והתעורר לתשובה אלא שלא אסתייעא מילתא]

מרחביה
הודעות: 883
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי מרחביה » ג' מרץ 18, 2014 10:48 am

אני מעתיק פה מה שכתב האב, הלל צייטלין, על מות ברנר (ההדגשה שלי):
אבי, אבי!
[...]
אתה יודע הכל, אבל אנחנו איננו יודעים מאומה. איננו יודעים למה אתה מניח למאות-אלפי-בניך לנפול תחת סכיני בני-לגיונות בגלות, ולאלה הנסים אליך - לנפול גם הם תחת סכיני ערבים בארץ-קודשך.
וגם הוא... הוא, שביקש אותך בייסורים נוראים כל-כך ולא יכול להגיע עדיך, - יען רק את עינויי אחיו ראה ואת חסדך לא ראה; הוא, שהתהלך באמת כל-כך גדולה לפניך, אף כי מעוצמת ייאושו-מכאובו יש אשר לא זכר את שמך וגם נלחום נילחם - בשגותו ובתעותו - במזכירים את שמך; הוא, שמעולם לא שמח ליבו, בהיותו מלא תמיד תוגתם-צרתם של בניך, האיש יוסף-חיים, שכל-כך הירבה לאהוב וכל-כך הירבה בפועל האהבה - מדוע הפקרת את חייו? מדוע הפקרת את דמו? מדוע נתת לחיות-יער לטרוף אותו? למה נתת לפראים האכזרים לכבות את נרו?
למה נופצה הגולגולת ההיא, שהיתה כל-כך מלאה אורה?
לא! לא אוכל נשוא כל זאת! אין עוד רטייה לפצעי!
[...]

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מרץ 18, 2014 2:50 pm

זלמניו כתב:ג. אבל צריך לזכור, לזכותו, שהגיעה מכונית בלילה קודם כדי להציל את ברנר והוא לא היה מוכן לנטוש את הנותרים
איש_ספר כתב:לצד האמור מעלה, ראוי להזכיר כי במותו מסר נפשו עבור שכניו וסירב להתפנות מהבית הנצור עד שיפונו הם וע"כ שילם בחייו
מרחביה כתב:אני מעתיק פה מה שכתב האב, הלל צייטלין, על מות ברנר (ההדגשה שלי):
אבי, אבי![למה נופצה הגולגולת ההיא, שהיתה כל-כך מלאה אורה? לא! לא אוכל נשוא כל זאת! אין עוד רטייה לפצעי! [...]
ההבהרה שהובאה למעלה מבנו אהרן, נרשמה על ידו בשולי קטע זה...

זלמניו
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 17, 2010 7:31 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי זלמניו » ג' מרץ 18, 2014 2:54 pm

אכן, לא הבחנתי במה שקדמני אי"ס. מחילה.
אגב, בניגוד לפורקי עול רבים, ברנר לא היה איש של תאוות ושל נהנתנות. הוא היה תועה אמיתי שהיה נאמן לעקרונותיו עד כלות.
ר' סנדר אורי זצ"ל שבנערותו השתייך לפועל הצעיר, העריץ את ברנר עד אחרית ימיו על מה שכן היה בו: התמסרות , נאמנות לדרכו וסגפנות.
לאמיתו של דבר הוא היה איש ש"חיפש את עצמו" ולא מצא עד יום מותו הטרגי, וכנזכר בד' ר"ה צייטלין שהביא מרחביה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מרץ 18, 2014 3:12 pm

הצדדים האלו באישיותו ידועים, והם ושכמותם באנשים דומים לו, הולידו והצמיחו את הגותו המורכבת של הרב קוק שלא יכל להשאר אדיש כלפיהם.
(או בל"א: בשביל לדבר על הצדדים החיובים של ברנר, אם יש בזה תועלת, ואם הדבר רצוי, יש שולחנות גדולים יותר להסמך עליהם מאשר המוזכרים מעלה...)

זלמניו
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 17, 2010 7:31 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי זלמניו » ג' מרץ 18, 2014 5:13 pm

איש_ספר כתב:הצדדים האלו באישיותו ידועים, והם ושכמותם באנשים דומים לו, הולידו והצמיחו את הגותו המורכבת של הרב קוק שלא יכל להשאר אדיש כלפיהם.
(או בל"א: בשביל לדבר על הצדדים החיובים של ברנר, אם יש בזה תועלת, ואם הדבר רצוי, יש שולחנות גדולים יותר להסמך עליהם מאשר המוזכרים מעלה...)

אבל הם הכירוהו...
הגותו של הרב קוק התייחסה לכל תנועת הפועלים שהציפה אז את הארץ ולא כולם היו... ואגב, ברנר שהתגורר ביפו של הרב קוק ברח מקשר אתו, אבל היה הולך לפעמים ומנשק את טביעות רגליו של הרב שהוטבעו אגב הילוכו על החול...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מרץ 18, 2014 7:29 pm

אבל הם הכירוהו...


מה הכוונה? לאפוקי מי שלא הכירו. הרב קוק?

זלמניו
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 17, 2010 7:31 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי זלמניו » ג' מרץ 18, 2014 8:56 pm

ודאי שהרב קוק הכירו, אבל ע"מ שכתב הרב אי"ס שיש לנו שולחנות גדולים יותר כדי להתבונן בצורה כזו או אחרת עליו, כתבתי שכאן לא צריך דווקא את הכתפיים הרחבות וההגות של הראי"ה. שכן ככל שהדבר נוגע לאיש פרטי ולא לתופעה כללית או ציבורית, עדויותיהם של יהודים יראים ושלמים שהכירוהו מקרוב אינן נופלות מפרספקטיבה עילאית ככל שתהיה. [והם הרי לא נותנים עליו 'השקפה' של כח נשמת ישראל המתגלה באופן כזה או אחר, אלא מספרים דברים כהוייתם]

איש.dot
הודעות: 428
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי איש.dot » ד' מרץ 19, 2014 5:38 pm

זלמניו כתב:ברנר שהתגורר ביפו של הרב קוק ברח מקשר אתו, אבל היה הולך לפעמים ומנשק את טביעות רגליו של הרב שהוטבעו אגב הילוכו על החול...

כבר הרבה זמן לא שמעתי המצאה מרגשת ומופרכת כל כך... מעתה דרוש על י"ח ברנר את הפסוק "רגלי חסידיו ישמור".

מרחביה
הודעות: 883
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי מרחביה » ד' מרץ 19, 2014 7:25 pm

איש.dot כתב:כבר הרבה זמן לא שמעתי המצאה מרגשת ומופרכת כל כך... מעתה דרוש על י"ח ברנר את הפסוק "רגלי חסידיו ישמור".

זה מקור הדברים:
נחום גוטמן כתב: פעם ישבנו על מרפסת ביתנו בנווה-צדק: אבא (-הסופר ש. בן ציון), המשורר שמעוני, ברנר ועגנון, ר' בנימין ואז"ר. והנה הגיעה שעת המינחה. ביתנו היה מול ביתו של הרב קוק. הרב קוק היה אישיות נערצת מאוד, הן בעיני הדתיים והן בעינינו אנו. בעיניי היה נערץ משום שמצאתי אותו כאדם הכי יפה אשר פגשתי בחיי. צח-מראה, בעל פנים שלווים ושלמים, תמיד נתון במין עצבות שקטה, טהור-עיניים.
באותה ישיבה שישבנו על המרפסת, הציע עגנון לגשת למינחה לבית הרב קוק. כמה מן הנוכחים התנגדו: "הרב קוק הוא דתי. אנחנו לא דתיים." גם ברנר היה בין המתנגדים. בכל זאת קמו עגנון ור' בנימין ואז"ר ויצאו בקבוצה והלכו אל בית הרב קוק, ואחר-כך ליווהו לבית-הכנסת.
ברנר לא הלך עימם, אלא צעד במרחק-מה מאחוריהם, כשהוא מכניס כפות-רגליו בדיוק בעקבות פסיעותיו של הרב קוק. זה עשה עליי רושם גדול. חשבתי אמנם שזה ילדותי, ועם זאת ראיתי בכך כמין סמל. עוד היום נידמה לי שזה סמל. וכשהיה הרב קוק הולך לבית-הכנסת, הייתי בכוונה צועד מאחוריו ומשקיע גם אני את כפות-רגליי בעקבות-רגליו.

זלמניו
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 17, 2010 7:31 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי זלמניו » ד' מרץ 19, 2014 8:48 pm

ר' בנימין [בנימין רדלר-פלדמן], עגנון ואז"ר היו דתיים. בן ציון, שמעוני וברנר לא.
ואגב, אחרי השואה חזר דוד שמעוני [שמעונוביץ במקור] למקורות במידה רבה, היה מגיע כל יום להתפלל שחרית בביהכנ"ס ומניח תפילין וכו'.

במקורות אחרים מוזכרת עדות של מי שראהו מנשק את טביעות רגליו של הרב אם כי שמר מרחק ממנו [יותר מכל הפועלים היפואיים]

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מרץ 20, 2014 1:04 pm

אגב, גם ר' בנימין שהוזכר כאן כ"דתי" לא היה א גרוייסע צדיק...
קראתי פעם בשמו שהוא הטיף להטמע בין עמי המרחב האזורי, (ולא, לא מדובר על תכנית שלום אזורי מיסודו של מאגנס ועוד, אלא במובן הגזעי!) וחשבתי שמדובר בהשמצה בעלמא, עד שנתקלתי בעצמי בדברים המדהימים האלה באחד מכתביו. אולי אפילו אלה שנמצאים באוצר. (ההד ומשפחות סופרים).
כמדומה שעליו מיוחסת אמירתו השנונה של ביאליק שזקנו מסתיר את פניו הגלוחות....

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ה' מרץ 20, 2014 1:40 pm

איש_ספר כתב:אגב, גם ר' בנימין שהוזכר כאן כ"דתי" לא היה א גרוייסע צדיק...
קראתי פעם בשמו שהוא הטיף להטמע בין עמי המרחב האזורי, (ולא, לא מדובר על תכנית שלום אזורי מיסודו של מאגנס ועוד, אלא במובן הגזעי!) וחשבתי שמדובר בהשמצה בעלמא, עד שנתקלתי בעצמי בדברים המדהימים האלה באחד מכתביו. אולי אפילו אלה שנמצאים באוצר. (ההד ומשפחות סופרים).
כמדומה שעליו מיוחסת אמירתו השנונה של ביאליק שזקנו מסתיר את פניו הגלוחות....

"ר' בנימין" ששמו האמיתי היה יהושע רדלר-פלדמן היה ממייסדיה של אגודת "ברית שלום" שכללה בעיקר פורקי עול מהצד השמאלי, כאשר מטרת האגודה היה הגשמת דו-קיום בין העם היהודי לערבי בארץ ישראל.
המעניין ביותר שאותו "ר' בנימין" היה מהמסיתים הגדולים ביותר נגד ד"ר דיהאן, ולאחר הריגתו של ד"ר די-האן "ר' בנימין" אף התגאה שהרצח התממש בעקבות כתיבותיו, והנה לא חלף זמן רב מרצח די-האן ואותו "ר' בנימין" החל לכאורה לאחוז גם כן בדרכו של די-האן.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' פברואר 15, 2017 12:14 am

איש_ספר כתב:אגב, גם ר' בנימין שהוזכר כאן כ"דתי" לא היה א גרוייסע צדיק...
קראתי פעם בשמו שהוא הטיף להטמע בין עמי המרחב האזורי, (ולא, לא מדובר על תכנית שלום אזורי מיסודו של מאגנס ועוד, אלא במובן הגזעי!) וחשבתי שמדובר בהשמצה בעלמא, עד שנתקלתי בעצמי בדברים המדהימים האלה באחד מכתביו. אולי אפילו אלה שנמצאים באוצר. (ההד ומשפחות סופרים).
כמדומה שעליו מיוחסת אמירתו השנונה של ביאליק שזקנו מסתיר את פניו הגלוחות....

אפלוגיטיקה של ר' בנימין לדיוקנו של מוחמד נעוצה בהכרה כי "חוקה אחת ומשפט אחד לעברי ולערבי ו... את בניך תתן לו ולקחת לך גם מבניו". כלומר שאיפה לטמיעה שמית הדדית, תוך הרגשה כי אנו קרובי גזע ולא רק משום שאנו ארץ ים תיכונית מוקפת מרחב ערב, מכאן ההיפך במסקנתו "ואם תפקדהו לשלום ותטהו אהבה והיה כאחד משבטיך" (משא ערב עמ' 100)
א, בלאט, ארחות אמונים, ת"א תשד"מ עמ' 113.

היאומן שאדם דתי מקורבם של רבנים מטיף להתבוללות?! ואולי כוונתו אחר גיור?!

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' פברואר 15, 2017 11:03 am

מרחביה כתב:אני מעתיק פה מה שכתב האב, הלל צייטלין, על מות ברנר (ההדגשה שלי):
אבי, אבי!
[...]
אתה יודע הכל, אבל אנחנו איננו יודעים מאומה. איננו יודעים למה אתה מניח למאות-אלפי-בניך לנפול תחת סכיני בני-לגיונות בגלות, ולאלה הנסים אליך - לנפול גם הם תחת סכיני ערבים בארץ-קודשך.
וגם הוא... הוא, שביקש אותך בייסורים נוראים כל-כך ולא יכול להגיע עדיך, - יען רק את עינויי אחיו ראה ואת חסדך לא ראה; הוא, שהתהלך באמת כל-כך גדולה לפניך, אף כי מעוצמת ייאושו-מכאובו יש אשר לא זכר את שמך וגם נלחום נילחם - בשגותו ובתעותו - במזכירים את שמך; הוא, שמעולם לא שמח ליבו, בהיותו מלא תמיד תוגתם-צרתם של בניך, האיש יוסף-חיים, שכל-כך הירבה לאהוב וכל-כך הירבה בפועל האהבה - מדוע הפקרת את חייו? מדוע הפקרת את דמו? מדוע נתת לחיות-יער לטרוף אותו? למה נתת לפראים האכזרים לכבות את נרו?
למה נופצה הגולגולת ההיא, שהיתה כל-כך מלאה אורה?
לא! לא אוכל נשוא כל זאת! אין עוד רטייה לפצעי!
[...]

כדאי לציין לדברים המפורסמים שכתב ר' הלל צייטלין ("בין שני הרים גדולים", "הדרך" כ"ב אלול תרצ"ה) על הביקור והשיחה עם הרב קוק בשנת תרפ"ה וכפי שרמז לזה הרב אי"ס:
הגדתי לו שאינני רואה 'בעמק' אותם הפלאים שהוא, הרב, רואה בו, ושהיחס של החלוצים החופשיים אל הדת מעליב ומחפיר... 'קראתי מה שכתבת אחרי מותו של ברנר', הייתה התשובה. 'ומה זו תשובה על שאלתי?' 'כן. קראתי את כל מה שכתבת על ברנר, וברנר כתב הרבה דברים שהכאיבו לב כל איש יהודי חרד על דתו...' 'ברנר – שאני...' 'ובין בני 'עין חרוד' והדומים להם יש ברנרים רבים, גדולים וקטנים...' על דברים אלה לא היה לי עוד מה להשיב כי אם שתיתי בצמא את דברי הרב על גדולה של העת הזאת, עת הגאולה, ועל גדולתם של בוני הארץ...

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' פברואר 15, 2017 12:19 pm

איש_ספר כתב: היאומן שאדם דתי מקורבם של רבנים מטיף להתבוללות?! ואולי כוונתו אחר גיור?!

אינני בקיא במשנתו של ר' בנימין אך אציין לשניים:
1. במאמר קצר על ארכיון ר' בנימין באתר הארכיון הציוני המרכזי כותב עליו מחבר עלום שם (http://www.zionistarchives.org.il/Atthe ... yamin.aspx):
לכך - הוא אינו תופס את הקיום הערבי בארץ ישראל כאיום, והוא בורא עולם בו יהודים וערבים יתחתנו אלו עם אלו. לדידו, היהודי הדתי מקיים המצוות, וזו איננה "התבוללות", אלא, כפי שכתב: "ומצא מין את מינו והיה מין אחד". הערבים, האמין בנימין, יקבלו את היהודים בברכה, משום שאלה יעתירו עליהם את ידיעותיהם בחקלאות, בחינוך ועוד, ויחד יצעדו שני העמים לעתיד טוב יותר, בו יחיו זה לצד זה.

2. מעניין שדווקא ברנר תקף חזיתית את גישתו האוטופית של ר' בנימין (http://benyehuda.org/brenner/biyerushalaim_113.html), למשל:
מה, ר' בנימין, יש לדבר על אהבה לשכנינו בני-הארץ, אם אנו אויבים-בנפש, כן, אויבים? מה יש להכניס בכלל אידיאולוגיות ליחוסים שבין עם לחברו – והיא לא תצלח? היחס האידיאלי כוזב הוא בכל, מאז ומעולם. והמצב כאן הלא ידעת: בארץ-ישראל הקטנה יושבים, מלבד יתר יושביה, לא פחות משש-שבע מאות אלף ערבים, שהם, למרות כל ירידתם ואי-קולטוריוּתם, אדוני-הארץ בפועל ובהכרה, ואנו באים לחדור אליהם ולגור בתוכם, יען כי ההכרח יאלצנו לזה. שנאה בינינו כבר יש ומכרחה להיות... הלא רגילים אנו, הלא מוקפי-שנאה ומלאי-שנאה – כן, מלאי-שנאה, כך צריך להיות!... קודם כל – הבנת אמיתות-המצב, קודם כל – בלי סנטימנטאליות ואידיאליות. קושטא קאי, שקרא לא קאי... עיקר וטפל, אפשרות ואוּטוֹפּיה משמשים בערבוביה אצל האידיאליסטים – וזהו קלקולם.

בן עזאי
הודעות: 175
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 8:25 am

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי בן עזאי » ה' פברואר 16, 2017 8:32 pm

איש_ספר כתב:היאומן שאדם דתי מקורבם של רבנים מטיף להתבוללות?! ואולי כוונתו אחר גיור?!


צדקת בתמיהתך,
הדברים שציטטת הם פרשנות חילונית-שמאלנית-רדיקלית לדבריו בפואמה שלו ״משא ערב״, ברור כשמש שהוא לא התכוון להתבוללות במובן של נישואין, [להבין שזה כוונתו זה דומה לאומר ששבט יהודה היו מכבסים בגדיהם ביין ע״פ הפסוק ״ובדם ענבים סותה״].

וקצת צדקת במה שכתבת ״ואולי כוונתו אחר גיור״, וכידוע ר׳ בנימין הטיף מאוד לגיור, הוא סבר שלנו ולערבים יש ״מוצא אתני משותף״ (כלשונו) שמתבטא בנימוסי אבות דומים ובתרבות דומה, כמו״כ הוא סבר ששיבת עם ישראל לא״י היא גם שיבה אל הטבע השמי, וממילא לא אמור להיות פער כ״כ גדול (מבחינה תרבותית) בינינו לערבים (הוא התייחס אליהם קצת כמו ״גרי תושב״), וודאי שלא סכסוך אלים, ומכאן דיבוריו אודות ״אחוה שמית״ (כלשונו), [עמדותיו ביחס לערבים דומים קצת לתפיסות של הרב מנחם פרומן ז״ל למי שמכיר].

כידוע היה מקורב מאוד לרב קוק והיה שותו״מ ומקפיד על קלה כבחמורה כל ימיו, העיוות החילוני של דבריו הוא הוצאת דברים מהקשרם וסילוף בוטה הן של דבריו והן של דמותו.

לך לך
הודעות: 13
הצטרף: ד' דצמבר 07, 2016 7:00 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי לך לך » ג' פברואר 21, 2017 12:48 am

חלמישצור כתב:
מרחביה כתב:אני מעתיק פה מה שכתב האב, הלל צייטלין, על מות ברנר (ההדגשה שלי):
אבי, אבי!
[...]
אתה יודע הכל, אבל אנחנו איננו יודעים מאומה. איננו יודעים למה אתה מניח למאות-אלפי-בניך לנפול תחת סכיני בני-לגיונות בגלות, ולאלה הנסים אליך - לנפול גם הם תחת סכיני ערבים בארץ-קודשך.
וגם הוא... הוא, שביקש אותך בייסורים נוראים כל-כך ולא יכול להגיע עדיך, - יען רק את עינויי אחיו ראה ואת חסדך לא ראה; הוא, שהתהלך באמת כל-כך גדולה לפניך, אף כי מעוצמת ייאושו-מכאובו יש אשר לא זכר את שמך וגם נלחום נילחם - בשגותו ובתעותו - במזכירים את שמך; הוא, שמעולם לא שמח ליבו, בהיותו מלא תמיד תוגתם-צרתם של בניך, האיש יוסף-חיים, שכל-כך הירבה לאהוב וכל-כך הירבה בפועל האהבה - מדוע הפקרת את חייו? מדוע הפקרת את דמו? מדוע נתת לחיות-יער לטרוף אותו? למה נתת לפראים האכזרים לכבות את נרו?
למה נופצה הגולגולת ההיא, שהיתה כל-כך מלאה אורה?
לא! לא אוכל נשוא כל זאת! אין עוד רטייה לפצעי!
[...]

כדאי לציין לדברים המפורסמים שכתב ר' הלל צייטלין ("בין שני הרים גדולים", "הדרך" כ"ב אלול תרצ"ה) על הביקור והשיחה עם הרב קוק בשנת תרפ"ה וכפי שרמז לזה הרב אי"ס:
הגדתי לו שאינני רואה 'בעמק' אותם הפלאים שהוא, הרב, רואה בו, ושהיחס של החלוצים החופשיים אל הדת מעליב ומחפיר... 'קראתי מה שכתבת אחרי מותו של ברנר', הייתה התשובה. 'ומה זו תשובה על שאלתי?' 'כן. קראתי את כל מה שכתבת על ברנר, וברנר כתב הרבה דברים שהכאיבו לב כל איש יהודי חרד על דתו...' 'ברנר – שאני...' 'ובין בני 'עין חרוד' והדומים להם יש ברנרים רבים, גדולים וקטנים...' על דברים אלה לא היה לי עוד מה להשיב כי אם שתיתי בצמא את דברי הרב על גדולה של העת הזאת, עת הגאולה, ועל גדולתם של בוני הארץ...

יש לציין שבמקביל שוחח על כך עם הריח"ז ו"בין שני הרים" הכוונה לראי"ה ולריח"ז.

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי שיף » ג' מרץ 14, 2017 10:14 pm


שמואל_הקטן
הודעות: 119
הצטרף: ה' ספטמבר 27, 2018 11:41 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי שמואל_הקטן » ש' דצמבר 22, 2018 10:30 pm

ראא קפלן-בעקבות היראה.jpg
ראא קפלן-בעקבות היראה.jpg (362 KiB) נצפה 9838 פעמים

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי בריושמא » ש' דצמבר 22, 2018 11:55 pm

הנה עדות על יוסף חיים ברנר:
עדות על ברנר.JPG
עדות על ברנר.JPG (37.44 KiB) נצפה 9790 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בריושמא ב א' דצמבר 23, 2018 12:17 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי חד ברנש » א' דצמבר 23, 2018 12:00 am

"רשעים מלאים חרטות".

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי גביר » א' דצמבר 23, 2018 12:17 pm

א. בספר מאמרי טוביה של ר' טוביה פרשל, כרך רביעי, מתוארים ימיו האחרונים של ביאליק בוינה מפי אדם ששהה עמו שם, ולפי המסופר באותו הספר ביקש שיתפללו עליו ולפני שהורדם לניתוח [שבו נפטר] קיבל עומ"ש.
ב. על השולחן הקטן בחדר השינה של חיים ויצמן [שנולד למשפחה של חסידי קרלין, כידוע] בביתו ברחובות פתוח עד היום המחזור שלו בדף שהוקרא לו ברגעיו האחרונים, אאל"ט 'ונתנה תוקף'. הרב שמחה שליט"א סיפר לנו שכרב העיר ערכו לו הממונים על הבית סיור אישי והראו לו את חדר השינה ואת הסידור [אז היה השולחן במקומו המקורי בקומה השנייה ולציבור הרחב לא היתה גישה לשם, כמדומה שהיום הורידו את השולחן לתצוגה למטה], הרב תיאר זאת את בקשתו של ויצמן לקרוא לפניו את התפילה כצעד של תשובה.

תם ותמים
הודעות: 31
הצטרף: ה' פברואר 04, 2016 7:22 am

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי תם ותמים » א' דצמבר 23, 2018 2:34 pm

חד ברנש כתב:"רשעים מלאים חרטות".


וצדיקים מהו?

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי חד ברנש » א' דצמבר 23, 2018 4:33 pm

הצדיקים מתחרטים על חטאיהם (הספורים) אבל משתדלים לתקן את דרכיהם, בעוד שהרשעים נשארים בחרטתם.

ואגב, אם אינך יודע, לא אני המצאתי את הפתגם הזה.

שמואל_הקטן
הודעות: 119
הצטרף: ה' ספטמבר 27, 2018 11:41 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי שמואל_הקטן » א' דצמבר 23, 2018 11:46 pm

רשעים (של פעם) וחרטות.pdf
(527.73 KiB) הורד 454 פעמים

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי עקביה » ב' דצמבר 24, 2018 10:16 am

בספר 'זרמים וכתות ביהדות' של קורמן, עמ' 11, מביא המחבר כמה ציטוטים מי"ח ברנר. פנינים שכתב על אחיו בני עמו.
אלה משפטים מבחילים המעוררים באופן טבעי זעם על הכותב, אבל יתכן שיש לראות בכך בעיקר מאיסה בגלותיות ולא שנאת ישראל, כפי שאולי מקובל לחשוב.
על דרך דבריו של שמשון מלצר המצוטטים כאן viewtopic.php?t=29758&start=160#p321271

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' דצמבר 24, 2018 10:57 am

עקביה כתב:בספר 'זרמים וכתות ביהדות' של קורמן, עמ' 11, מביא המחבר כמה ציטוטים מי"ח ברנר. פנינים שכתב על אחיו בני עמו.
אלה משפטים מבחילים המעוררים באופן טבעי זעם על הכותב, אבל יתכן שיש לראות בכך בעיקר מאיסה בגלותיות ולא שנאת ישראל, כפי שאולי מקובל לחשוב.
על דרך דבריו של שמשון מלצר המצוטטים כאן http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t= ... 60#p321271

לחפש נגעים יש בשפע, די בכך שכפר בה' ותורתו והכל בכלל. זה כל כך גרוע עד שכבר לא משנה אם כתב על ישראל בצורה חיובית או שלילית.
מה שמחפשים כאן זה את הדברים הטובים. ואכן אי אפשר להתעלם שהיה אדם מוסרי בטבעו, שחיפש את האמת ולא תאוותן. וודאי שיש לסנגר על כל נשמה תועה ולדעת כי לא ישא אלוה נפש וחשב מחשבות לבלתי ידח ממנו נידח.

תם ותמים
הודעות: 31
הצטרף: ה' פברואר 04, 2016 7:22 am

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי תם ותמים » ב' דצמבר 24, 2018 5:46 pm

אחר שאתה עצמך כותב שאותו איש הנ"ל כפר בה' ובתורתו והכל בכלל, מה יש להוסיף ולומר שיש לסנגר על וכו' כאשר כתבת, ואלו דברי הרמב"ם בפירוש המשניות סנהדרין פ"י אחר שסיים העמדת י"ג העיקרים: כאשר יאמין האדם אלה היסודות כולם, ונתברר בה אמונתו בה', הוא נכנס בכלל ישראל, ומצוה לאהבו ולרחם עליו ולנהוג עמו בכל מה שצוה השי"ת איש לחבירו מן האהבה והאחוה, ואפילו עשה מה שיכול מן העבירות מחמת התאוה והתגברות הטבע הגרוע - הוא נענש כפי חטאיו, אבל יש לו חלק לעוה"ב והוא מפושעי ישראל, אבל כשנתקלקל לאדם יסוד מאלה היסודות - הרי יצא מן הכלל, וכפר בעיקר, ונקרא מין ואפיקורוס, ומקצץ בנטיעות, ומצוה לשונאו ועליו נאמר (תהלים קלט) הלא משנאך ה' אשנא.

וראה בדברי רבינו יונה משלי יז ט"ו על הפסוק מַצְדִּיק רָשָׁע וּמַרְשִׁיעַ צַדִּיק תּוֹעֲבַת ה' גַּם שְׁנֵיהֶם

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' דצמבר 24, 2018 6:13 pm

מקובל בפורום, כמו במקומות אחרים שכתיבה באותיות גדולות שקולה לצעקה. לפיכך כשם שדברי חכמים בנחת נשמעים כן מן הראוי לא להשתמש בכתיבה באותיות גדולות אלא בשעת ההכרח.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' דצמבר 24, 2018 7:00 pm

תם ותמים כתב:אחר שאתה עצמך כותב שאותו איש הנ"ל כפר בה' ובתורתו והכל בכלל, מה יש להוסיף ולומר שיש לסנגר על וכו' כאשר כתבת, ואלו דברי הרמב"ם בפירוש המשניות סנהדרין פ"י אחר שסיים העמדת י"ג העיקרים: כאשר יאמין האדם אלה היסודות כולם, ונתברר בה אמונתו בה', הוא נכנס בכלל ישראל, ומצוה לאהבו ולרחם עליו ולנהוג עמו בכל מה שצוה השי"ת איש לחבירו מן האהבה והאחוה, ואפילו עשה מה שיכול מן העבירות מחמת התאוה והתגברות הטבע הגרוע - הוא נענש כפי חטאיו, אבל יש לו חלק לעוה"ב והוא מפושעי ישראל, אבל כשנתקלקל לאדם יסוד מאלה היסודות - הרי יצא מן הכלל, וכפר בעיקר, ונקרא מין ואפיקורוס, ומקצץ בנטיעות, ומצוה לשונאו ועליו נאמר (תהלים קלט) הלא משנאך ה' אשנא.

וראה בדברי רבינו יונה משלי יז ט"ו על הפסוק מַצְדִּיק רָשָׁע וּמַרְשִׁיעַ צַדִּיק תּוֹעֲבַת ה' גַּם שְׁנֵיהֶם

אני לא הראשון ויחיד שניסה לחפש צדדים טובים גם באפיקורסים שבזמנינו. והעניין תליא באשלי רברבי ולא אני זה שצריך להסביר את הגישה הזו. בכל מקרה זכותו של כל אחד להזדהות עם הצד שנראה בעיניו.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי עקביה » ב' דצמבר 24, 2018 7:48 pm

מקדש מלך כתב:זה כל כך גרוע עד שכבר לא משנה אם כתב על ישראל בצורה חיובית או שלילית.

ודאי שזה משנה, ומשנה מאד.

אני לא בא מבית מדרשו של הראי"ה קוק ואיני מתיימר להבין כיאות את משנתו, אבל כמדומה שלשיטתו ההבדל הוא מהותי.
וגם ללא דבריו, ישנו הבדל גדול.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' דצמבר 24, 2018 7:53 pm

התכוונתי שחובות יש כבר בשפע, ככה שלא משנה אם תוסיף עוד או תוריד.
באשכול כאן חיפשו צדדים חיוביים

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי עקביה » ב' דצמבר 24, 2018 7:55 pm

הלא גם אני באתי ללמד סנגוריה על דברים אלה שכתב.

הוה אמינא
הודעות: 1444
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' דצמבר 24, 2018 10:55 pm

אוצר החכמה כתב:מקובל בפורום, כמו במקומות אחרים שכתיבה באותיות גדולות שקולה לצעקה. לפיכך כשם שדברי חכמים בנחת נשמעים כן מן הראוי לא להשתמש בכתיבה באותיות גדולות אלא בשעת ההכרח.

אולי יש מקום ללמד זכות על ההגדלה שכוונתו בזה רק להדגיש להקורא שורה ספציפית מתוך האריכות.
וי"ל שעדיף להדגיש ע"י כתב בולד ו/או קו תחתי.

פרנקל תאומים
הודעות: 4426
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: רשעים ע"פ של גהינום - אחריתו של הסופר י"ח ברנר

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' דצמבר 25, 2018 12:09 am

אוצר החכמה כתב:מקובל בפורום, כמו במקומות אחרים שכתיבה באותיות גדולות שקולה לצעקה. לפיכך כשם שדברי חכמים בנחת נשמעים כן מן הראוי לא להשתמש בכתיבה באותיות גדולות אלא בשעת ההכרח.

יש''כ.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 207 אורחים