מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
לעשות רצונך
הודעות: 236
הצטרף: ד' ינואר 02, 2019 10:15 pm

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי לעשות רצונך » ה' אפריל 04, 2024 1:51 am

ברמן כתב:
ישעיהו לוריא כתב:מה שכתבת שהודעתי לא מגלה התמצאות בנושא. נו, אני בטח לא הנושא וכב’ אינו המנחה שלי בדוקטורט.
הכל טוב.

מתנצל. אין כאן נושא אישי רק שטף ההתדברות דרך פורום.
אני רק חוזר לדבריי הראשונים באשכול זה, באתי לומר שלמלחמה של הגרי"ז מבריסק - בעמידה נחרצת על אי-גיוס בני הישיבות, שאינה מתועדת בכל הביוגרפיות של רבני ועסקני ארץ ישראל, היה חלק משמעותי בפטור וההתקפלות של וועדות הגיוס של אותן שנים. ההתקפלות הנ"ל מתועדת קצת במסמכים שצולמו במקור הנ"ל שהפניתי אליו - מבלי להתייחס לפרשנויות שלו שם:
https://kvarhaya.blogspot.com/2019/01/blog-post.html

סגור לי המקור הנ''ל. אשמח לקבל.
בעל פה אני יגיד: לא נכון.
הרב מבריסק ניהל מאבקים בתקופה ההיא על מוסדות הפטור בעיקר.
אני ימשיך לכתוב בענין בהמשך עקב קוצר הזמן כרגע לצערי.
רק רוצה להזכיר לך שבתחילה כתבת שבכלל לא היה 400 בחורים בתקופה ההיא.

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי חברא » ה' אפריל 04, 2024 4:29 pm

זה מה שמצאתי באתר הנ"ל על הגרי"ז - את הפרשנות עשו בעצמכם:
מרן הגרי"ז מבריסק משתף פעולה עם הסדר גאב"ד העדה והצבא
בהמשך לסדרת החשיפות על ההסכם לדיחוי בני הישיבות בירושלים עליו חתם גם גאב"ד העדה החרדית בירושלים, על פי ההסכם שנחתם בראשית חודש אייר ה'תש"ח, כל בני הישיבות היו אמורים לעבור תוכנית אימונים ושירות צבאי מוגבל (תוכנית שבהמשך הומרה ל"גדוד טוביה" שעסק בעיקר בהקמת ביצורים), זאת למעט "בני ישיבות מצויינים", שהיו אמורים לקבל שחרור מלא מכל עבודת הצבא, על פי פרסומים שונים מדובר היה במכסה של 10% מבני הישיבות בלבד שיקבלו שיחרור מהצבא, מיכסה שסוכמה בעל פה בין ראשי הישיבות לראשי הצבא.

על פי ההסכם, הסמכות לקבלת הדיחוי כ"מצויין" ניתנה ל"רבנים הראשיים", שהם הרב הרצוג, הרב עוזיאל, והרב דושינסקי שנשחשב אף הוא כ"רב ראשי" של העדה החרדית.

להלן הסעיף הרלוונטי מתוך ההסכם:
3) יוצא מכלל זה מספר בני ישיבה מצויינים, שפטורים מכל חובת גיוס, (אלה יקבלו אישור מיוחד מאת כבוד הרבנים הראשיים).
במכתב דיחוי שכתב מרן הגרי"ז מבריסק (ומופיע בספר "ילקוט מכתבים ממרן הגרי"ז מבריסק") לתלמידו על בסיס הסכם זה, ונחתם בכ"א אייר של שנה זו, תש"ח, כשבועיים לאחר חתימת ההסכם של גאב"ד העדה וועד הישיבות עם הצבא, מכתיר הרב מבריסק את הבחור כ"מצויין" ועל כן הוא ראוי לדיחוי, כמו כן מתווספת על המכתב חתימתו של הרב דושינסקי כפי הנדרש מההסכם.


דיחוי בריסק.jpg
דיחוי בריסק.jpg (18.84 KiB) נצפה 6030 פעמים


על ההסכם עצמו כתוב שם:
ה. הסכם ראשון בחתימת ידם של הרבנים
הפעילות המאומצת נשאה פרי, ולאחר מספר ימים בא' אייר תש"ח נחתם הסכם עליו חתמו ראשי ישיבות המזוהים עם ישיבות ועד הישיבות וישיבות מפעל התורה, הרבנים הראשיים הציוניים, וכן חתם עליו גם הרב דושינסקי גאב"ד העדה החרדית הקיצונית, כאשר מקורביו באותה עת מתארים בכתבי זכרונותיהם כי הדבר נעשה תוך מחלוקת עם רבנים אחרים , מתוך אחריות לבני הישיבות.
הרב אליקים שלזינגר בספרו הדור והתקופה מתאר:
כשרצו הציונים לקרא לגיוס את תלמידי הישיבות והיו אז חילוקי דעות בין הגדולים אם לישא וליתן עמם כדי להגיע לאיזה הסכם לפטר את בני הישיבות, או לעמוד כנגדם לבלתי לעשות כל מו״מ כלל, ונקרא אז אסיפה של רמ"י הישיבות מטעם ועד הישיבות וגם בקשו שהכוללים בירושלים ישלחו שני באי כח לחוות דעתם, ואנכי הייתי אחד מהם.
בשעת האספה היו שאמרו לנהוג במו״מ, והיו כנגדם - וביניהם היה גם הרצ"פ פרנק ז"ל - שיצא בקנאות לבלתי לבא במגע אתם כלל בענין זה. אחר כך שאלו אותנו והבעתי דעת בני הישיבות גם כן שלא לענות להצווים שלהם ולא לדבר איתם כלל. אז העמידני מזכיר ועד הישיבות להעיר לי כי בדעתי זה אני מתנגד לדעת מורי ורבי אדמו״ר הגרי״ץ דושינסקי זצ״ל שציווה לאסיפה על ידו חוות דעתו לבא עם השלטון לאיזה סדר בזה הענין.
הוחלט שאלך לשאול את דעתו של אדמו״ר זצ״ל באמצע האסיפה, ולפלא כי אישר בזה דברי מזכיר ועד הישיבות, והסביר לי טעמו כי פן ח"ו בחור אחד מהישיבה יאחר לחזור בערב, הלא הוא יחרד פן ח״ו נגעו בו לרעה. אמנם רבי פסח פרנק אינו חושד בהם כל כך, על כן אומר להתקוטט איתם. אבל בעיני, הציונים חשודים על שפיכות דמים ממש והאיך לא אשתדל להשיג פטור ע"י מו״מ. וכן הוחלט בשעתו.

ההסכם שנחתם פטר את בני הישיבות לחלוטין באופן עקרוני, אולם כהוראת שעה הטיל על בני הישיבות אימונים צבאיים, ועל בני ישיבות מבוגרים גם "משמר עירוני", ראשי הישיבות אף התחייבו לשמור על מקומם של תלמידי ישיבות שיבחרו להתגייס לשירות מלא. ולקבלם לישיבה כשיסיימו את השירות הצבאי.
סמכות מיוחדת קיבלו הרבנים הראשיים (ביניהם הרב דושינסקי) לפטור "מספר בני ישיבה מצויינים" מכל שירות צבאי גם בזמן הוראת השעה. לפי פרסומים שונים מדובר היה על 10% מכלל תלמידי הישיבות.
להלן נוסח ההסכם:
אחרי התייעצויות ודיונים מעמיקים בדרישה מצד מרכז המפקד לשרות העם לחייב את בני הישיבות בירושלים עיה״ק להתגייס לשרותי הבטחון בעיר זו - באו הרבנים הראשיים וראשי הישיבות לידי החלטה להציע את ההסדר הבא בהסכם בין הישיבות לבין מרכז המפקד לשרות העם בשאלה הנ"ל.
הסדר והסכם
א. הרבנים הראשיים, ראשי הישיבות והמרכז המפקד לשרות העם בירושלים קובעים באופן עקרוני ומוחלט, שבני - ישיבות פטורים מכל חובת גיוס ושרות בצבא.
ב. אולם, נוכח המצב החמור בשטח הבטחון כירושלים, המאיים ח"ו בסכנה מוחשית - מסכימים הרבנים וראשי הישיבות, כי חובת כל יהודי להחלץ להגנת העיר וקובעים, בתור הוראת שעה, את ההסדר הבא בנוגע לתלמידי הישיבות:

1) בני-הישיבה, שבגיל 17-22 (ועד בכלל) יקבלו אימונים במרוכז, במסגרת מיוחדת שתקבע לשם כך, במשך זמן שלא יעלה בשום פנים על שלושה ימים אימון מרוכז ו-24 שעות בחודש לכל היותר לשם חידוש הידיעות. עם קבלת האימונים יהיו פטורים מכל חובת גיוס, לא מלא ולא חלקי. מקום האימונים ייבחר בהסכמת ראשי הישיבות.
2) בני ישיבה, שבגיל 23 ומעלה יקבלו אימונים באופן הנ״ל , ולאחר ל'ג בעומר יתחייבו להתגייס לחיל משמר עירוני, בתפקידי שמירה בלבד, למשך זמן שלא יעלה על 15-12 שעות לשבוע. הם יימצאו תחת פיקוד דתי. ותפקידם ירוכז רק בירושלים, באיזורים מסויימים ובסביבותיהם, ולא יצאו לעמדות הקדמיות. השירות ייעשה מתוך הקפדה חמורה בנוגע לחוקי הדת והמוסר היהודי.
3) יוצא מכלל זה מספר בני ישיבה מצויינים, שפטורים מכל חובת גיוס, (אלה יקבלו אישור מיוחד מאת כבוד הרבנים הראשיים(.
4) מגידי-שעור, מלמדים ומפקחים רוחניים - פטורים מכל חובת גיוס.
5) תועבר בקורת אישית קפדנית בין תלמידי הישיבות לשם קביעה סופית של אלה מהתלמידים, שיש להם הזכות הנ״ל.
6) ראשי הישיבות מסכימים ומתתייבים לבלי להפריע לכל התלמידים שיתנדבו מרצונם הטוב לצורות שירות פעילות יותר. לתלמידים אלה יישמרו כל זכויותיהם בישיבה, ללא אפליה.
7) כל תלמידי הישיבה יתיצבו בתחנת התיצבות מיוחדת, יעברו בדיקה רפואית ויקבלו כרטיס מתאים.
8) ראשי הישיבות מתחייבים לא לקבל תלמידים בגיל הגיוס, חוץ מאלה שעוברים מתלמוד תורה לישיבה או מישיבה לישיבה.
ג. בכדי להוציא לפועל את ההסדר הנ"ל מוקמת ועדה משותפת ומתמדת מראשי-הישיבות ומרכז המפקד לשרות העם בראשותם של הרבנים הראשיים.
ד. ההסכם הזה אינו ניתן לשום שינוי בלי הסכמת הועדה הנ"ל.

על ההסכם חתמו:

הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג - הרב הראשי לישראל ונשיא ועד הישיבות; הרב בנציון מאיר חי עוזיאל - הראשון לציון; הרב יוסף צבי דושינסקי - גאב"ד העדה החרדית; הרב איסר זלמן מלצר - יו"ר ועד הישיבות; הרב יעקב משה חרל"פ - ראש ישיבות מרכז הרב; הרב יחיאל מיכל טוקצינסקי - ראש ישיבת עץ חיים; הרב אליעזר פינקל - ראש ישיבת מיר; הרב יחזקאל סרנא - ראש ישיבת חברון וחבר ועד הפועל של ועד הישיבות; הרב יעקב חנוך סנקביץ - ראש ישיבת גור וחבר ועד הפועל של ועד הישיבות; מאיר רבינוביץ - מפקד הצבא באיזור ירושלים בתקופת מלחמת העצמאות.


ההסכם ההיסטורי הראשון.jpg
ההסכם ההיסטורי הראשון.jpg (40.23 KiB) נצפה 6030 פעמים

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי חברא » ה' אפריל 04, 2024 4:35 pm


בן המחבר
הודעות: 160
הצטרף: ו' אוגוסט 05, 2011 3:19 pm

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי בן המחבר » ה' אפריל 04, 2024 5:36 pm

אגב, מארכיון המדינה - משנת תשט"ו.
קבצים מצורפים
בריסק.pdf
(100.69 KiB) הורד 87 פעמים

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ה' אפריל 04, 2024 8:00 pm

ברצוני להאריך מעט.

חלקו או אי חלקו של הרב מבריסק בדיחוי גיוס בני’’ש
אין שום מקור כתוב, ואין שום רמז, או שיחה בע’’פ מבניו של הרב מבריסק, שדיברתי עמם הרבה, וגם עם רבים מאנשי התקופה. שהיה לו לרב מבריסק איזה קשר בהשגת הדיחוי לבני הישיבות מהצבא. בכל אופן משהו מהותי או מעשי. אולי דברים שאמר.
גם מלר שיש לו נטייה להניח כל דבר שהתרחש על הגלובוס על הרב מבריסק ופעלו, בדגש על מאבקים וכו’,
לא כותב דבר כזה.
בעת הקמת המדינה הרב מבריסק היה הכי דרוך, שלא תיגרם שפיכות דמים ומרבית פעליו בתקופה בין כ’’ט נובמבר לאייר תש’’ח, היו בעניין זה ונסיונות להשיג הסכמה ציונית לבינאום ירושלים.

לקביעה שמישהו כתב בעמ’ הקודם, כביכול הוא היה ’המפקד הראשי’ וחייליו היו שני בחורים מהתקופה בישיבת חברון,
לקביעה כה נחרצת כדאי להביא ראיות ועכ’’פ לפחות שמועות מבוססות.

אכן, בעמו’ הבא, כבר נכתב ’חלקו משמעותי’...
וגם לזה, לא ידוע לי שום מידע בעניין, ואדרבה, אשמח לשמוע.

------------

כעת ביתר עומק:

נטען שאכן אין לזה שום מקור כתוב, אבל היה לו (ע’’פ השמועה) חלק משמעותי בהתקפלות מול ראשי הישיבות הנזכרים בקישור שהביא.
הקישור הנ’’ל, מלבד שאין בו שום חידוש,
מוכיח שלא היה לרב מבריסק קשר,
כי כן נמצא דברים בכתובים ממנו, והם אך ורק בקשה מפורשת לקבלת פטור לתלמיד בישיבת בריסק (דהיינו אחד מבניו). בקשה שאחרי שהושג הדיחוי, הגיש כל מי שהייתה לו ישיבה בירושלים ובכל מקום אחר.

בהסכם מול ראשי הישיבות בירושלים לא הייתה התקפלות מצד ראשי המדינה שבדרך, אולי להיפך

לדעתי ולדעת טובים וחשובים, ההתקפלות העצומה היא דווקא של ראשי הישיבות בירושלים שמסכימים עקרונית לתת לבחורי הישיבות אימונים כשיש צורך שעה חמור.
בפרט, שמול שורת גדולי הדור בירושלים חותם רק מאיר בץ שהיה כמעט דג רקק בהיררכיה הצבאית ואפס השפעה בגורמים הפוליטיים. כך שאף אם יש כאן התקפלות מטעם הצבא, היא של גורם זניח בו. וגם התקפלות זאת, רק בזכות הרב הרצוג כפי שצור טשרנוביץ כותב בספרו.

מסמך זה נשמר כל השנים בצנעא כי יש כאן הכרת הגורמים הכי בכירים בין ראשי הישיבות ומכל המחנות, בעצם הצורך בצבא, בחיילים ובאימונים לבני הישיבות.
גם הקנאים המועטים, שורפי האסמים, תקפו את הגרי’’צ דושינסקיא על חתימתו זו. אין אגב מסמך כזה חתום בשום מקום, אלא רק מודפס בסטנסיל. המקור החתום הועלם.

ראשי הישיבות והרבי מסדיגורה שפעלו בעניין לפני קום המדינה

מי שכן נזכר שם כמי שפעלו אם רב או במעט, בראש ובראשונה הגריא’’ה הרצוג, וכן הגר’’מ קרליץ הפועל לדבריו בשליחות הגר’’ז סורוצקין והגרא’’ז מלצר ועמו הגר’’י כהנמן מפוניבז’.
מי שעוד פועל בעניין נמרצות הוא גם הרבי מסאדיגורה האביר יעקב, בתחילת העלאת הנושא. כמוהו גם הגרא’’י קליין מנירנברג.

איני אומר שהשמועות שמישהו יכתוב הן לא אמיתיות, חלילה. איני מכיר את האנשים המספרים ובוודאי שאיני ראוי לחלוק על מישהו, בוודאי שאיני יודע מי הוא ומה חלקו,
אבל זה לא נשמע ולא מתקבל. בפרט שמנגד נזכרים אנשים חשובים רבים וטובים שאת זיכרונם איש לא יעלה. במיוחד הרב הרצוג שעד קום המדינה, רב חלקו בעניין בפרט בירושלים.

לא היו שום מכסות!!

בתוך הדברים, הובאה כאן איזו כותרת על ’מכסות’. אין בכל המסמכים הנ’’ל וכו’ מכסות, לא דובר על מכסות.
כל הסיפור על 400 בחורים התחיל כי זה מה שביקשו! זה מה שחשבו שיש!
ואכן בסופו של התהליך, ואחרי שהגיעו מחו’’ל עוד בחורי ישיבות פליטים, כגון תלמידי ישיבת מאור בגולה ברומא, עוד כמה בודדים לעוד ישיבות,
המס’ הגיע לכמעט 700, אבל המס’ 400 כאיזו מכסה, לא היה קיים באמת בשעתו.

המס’ 400 כאילו הסכימו רק להם, הוא לא נכון ופשוט לא היה הרבה יותר מידי ! בפועל אישרו כמעט 700 והשמועה על 400 היא הצטדקות מאוחרת של ב’’ג, וכאמור לחלוטין לא מדוייקת !
מהזיכרון אני כותב, שהפעם הראשונה שהוזכר מס’ זה, היה בסערת בני הרב ניסים בשנת תשי’’ח- י’’ט כשב’’ג ניסה להצטדק וקצת להתנער מהויתור שלו, ואז סיפר שהיו רק 400 ורק להם הסכים.
כאילו ביקשו ל2000 אבל הוא עצר ב400
והאמת הייתה בדיוק להיפך.
ביקשו על 400 ובסוף קיבלו דיחוי כמעט 700. באופן כללי לא היה בחור ישיבה אחד שביקש דיחוי ולא קיבל! כי יש איזו מכסה! לא היה!

המכסות הופיעו אחר כך בימי דיין וכו’, אבל הם לא באמת היו שמישות. איני יודע האם בגלל שלא היו מגיעים למכסה [במשך הזמן הגיעה המכסה לאלפים] או שפשוט לא התייחסו אליהן.
בימי הקמת ממשלת בגין העליזים, בוטלו לראשונה המכסות לחלוטין.
(תקופה זאת פחות נחקרה)

החומר במאמר זה, מקורו, תקופת עיסוקו ומקומה

לעצם הקישור הנ’’ל. בבלוג ’כבר היה לעולמים’.
מרבית החומרים שם, כמו בניית החומר כולו, לדעתי הם קבלו מתוך דוקטורט שנעשה בעניין ולבסוף נגנז, והגיע אליהם באופן לא ממש הוגן, לרגע לא אומר שהם עצמם ידעו כי בפועל לקחו חומר בלי רשות, אבל הגיע עליהם חומר ותחקיר מוכן, בלי רשות כותבו, בלי רשות והמעביר ידע שעושה עוול.

היה לי אז דו’’ד עמהם, ואף שכתבתי להם באופן מכובד הגיבו בשפה הרבה הרבה פחות מכובדת ואיומים, עכ’’פ הכחישו את דבריי.
מהר מאוד עליתי על זהות הגנב שפגיעתו ומניעיו ידועים, ואנשים נוספים כאן בפורום אוצר החכמה נפגעו ממנו.
בעלי הבלוג מצידם ניסו קצת לטשטש ולשנות את מקור החומרים (נדמה לי שיש לי את שתי הגירסאות)
אבל אני ניתקתי מהעניין ומהם כל קשר. היה חשוב לי לדעת מי המדליף, ולא הופתעתי.
מי שירצה בפרטי ואני מכירו, יקבל את הדו’’ד בינינו. כשיהיה לי זמן ואכנס לזה מחדש.


החומרים שהביאו שם, נוגעים רק לתקופה שעד קום המדינה, ומלבד מסמך אחד, הכל מירושלים. בקום המדינה, כל ההסכמים בוטלו מידית, ורק בירושלים עוד נשמר כמה שבועות.

(בשעתו, איש מהבודדים שהכירו את המסמך לא ידעו בכלל מיהו אותו ’ראש ישיבה נערץ’ ’הגאון הגדול רבי’ מאיר רבינוביץ החתום יחד עם גדולי הדור, עד שעלינו על התשובה והפתרון, הוא שינה שמו לבץ והיה גורם זניח, לכן אנשים לא הבינו. מי שכבר כן הכיר את המסמך.
זוכר אני אחד מגדולי החוקרים החילוניים של המגזר החרדי, מנסה לפענח אצל חרדים מהתקופה מי זה ראש הישיבה ר’ מאיר רבינוביץ...
זאת אנקדוטה המבקשת להראות כי יש השואבים מבלוג זה את כל הידע בעניין, ומתווכחים בפסקנות ולפעמים גרוע מכך, מאיימים על מגלה המקורות)

כותבי הבלוג מוסיפים שם חומרים מעיתון ’החומה’ שלדעתי ייצגו אז אולי 40 אנשים בירושלים וכפי שנכתב בעצמם הרב דושינסקיא עצמו לא הקשיב להם והם לא אליו, וכן דברים מהרב אליקים שלזינגר שליט’’א שכתב זכרונות מאוחרים מאוד, שאמינותם כבר נבדקה רבות והוכחה לא משהו. בלשון המעטה.

ולהמשך:
בקום המדינה ההסכמים בוטלו אך במאבק איתנים בתוך הממשלה, הסדר הרבה יותר מדהים
בהקמת המדינה, כמעט כל ההסכמים הללו איבדו משמעות. הם לא כובדו בכל אופן.
בירושלים איכשהו ניסו קצת ולא הצליחו.
רק בישיבה בתוך הממשלה עצמה, הגיעו להסכם מדהים והרבה יותר מרחיק לכת, שלמעשה תחת השם ’דיחוי’, פטרו בתקנות את בני הישיבות מכל צבא, אימונים !!! גיוס לעתודות, עבודה בקטיף וביצורים.
רבי איסר זלמן השתאה ולא יכל להאמין לגודל ההישג.
שנה אחר כך התקיים הדיון על החוק, ’חוק שירות הביטחון תש’’ט’ ואז המאבק נפתח שוב, והוכתר בהצלחה, הפעם בחוק.

ובעניין אחר דומה.
חלקו של הגרי’’ד מבריסק במאבק נגד גיוס הבנות
יש קשר בין בית בריסק לבין המאבק נגד הגיוס, שאני חושב שלא נכתב אף פעם, ואולי אהיה כאן מביא עובדא לא ידועה. ואולי כן נכתב.
אבל זה על גיוס הבנות לא גיוס בחורי הישיבות.
רבי יוסף בער מבריסק, היה גר אז בתל אביב או רק שהה בה אצל חמיו הרב ויינשטיין, בתשעה באב (נדחה) שנת תש’’ט, לפני הדיון המכריע בחוק שרות הביטחון, והוא זה שהלך לבית החזון איש בעיצומה של התענית והחום הכבד,
והוא זה שעוררו והזעיקו על הסכנה ששמע כי יש סיכוי לגיוס הבנות, או אז כתב החזון איש את מכתבו הראשון הפותח במילים 'היה לנו כאן תשעה באב נוסף’, מחשש גזירת גיוס הבנות.

בית הגנזים
הודעות: 325
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי בית הגנזים » ה' אפריל 04, 2024 8:28 pm

יישר כח הרב ישעיה על הידיעות החשובות והמעניינות

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15598
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' אפריל 04, 2024 10:47 pm

בית הגנזים כתב:יישר כח הרב ישעיה על הידיעות החשובות והמעניינות

ג"א מצטרף לדברי התודה. אף אחד לא ביקש ממני ציונים, אבל בכ"ז אשתף שמאד נעים לקרוא הודעות מלאות שכאלה. (אני לומד מהכותב איך נכון לכתוב בסגנון מכובד לזולת החלוק עליך, למרות שנראה שאתה מצוי בענין הרבה יותר...).

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי מגופת חבית » ה' אפריל 04, 2024 11:22 pm

ישעיהו לוריא כתב:ברצוני להאריך מעט.

ובעניין אחר דומה.
חלקו של הגרי’’ד מבריסק במאבק נגד גיוס הבנות
יש קשר בין בית בריסק לבין המאבק נגד הגיוס, שאני חושב שלא נכתב אף פעם, ואולי אהיה כאן מביא עובדא לא ידועה. ואולי כן נכתב.
אבל זה על גיוס הבנות לא גיוס בחורי הישיבות.
רבי יוסף בער מבריסק, היה גר אז בתל אביב או רק שהה בה אצל חמיו הרב ויינשטיין, בתשעה באב (נדחה) שנת תש’’ט, לפני הדיון המכריע בחוק שרות הביטחון, והוא זה שהלך לבית החזון איש בעיצומה של התענית והחום הכבד,
והוא זה שעוררו והזעיקו על הסכנה ששמע כי יש סיכוי לגיוס הבנות, או אז כתב החזון איש את מכתבו הראשון הפותח במילים 'היה לנו כאן תשעה באב נוסף’, מחשש גזירת גיוס הבנות.


קשה לקבוע לאחר רבות בשנים ע''י פרטים אחדים כל הרקע

בענין זה כמעט שאיני יודע כלום, אבל עובדא אחת ידענא ברב מזרחי שהושפע ע''י ר' ליב מאלין לילך מארצה''ב לא''י כי ללחום בגיוס בנות, והלך להגרי''ז כדי לקבל הוראות בענין [ואגב הוא דיבר אז עם הגרי''ז לענין גיוס בני הישיבות, ומלוהו הי' הגר''ד פורברסקי], ז''א קשה לקבוע מי עשה מה ובהשפעת מי

יהושפט
הודעות: 911
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי יהושפט » ה' אפריל 04, 2024 11:48 pm

ר' ישעיהו, מצטרף למחמאות על ההודעה המכובדת המושקעת והמרתקת
אשמח ואני בטוח שרבים ישמחו אם תמשיך להרחיב על הדיחוי שהתקבל לבסוף

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ו' אפריל 05, 2024 1:46 am

מגופת חבית כתב:קשה לקבוע לאחר רבות בשנים ע''י פרטים אחדים כל הרקע

בענין זה כמעט שאיני יודע כלום, אבל עובדא אחת ידענא ברב מזרחי שהושפע ע''י ר' ליב מאלין לילך מארצה''ב לא''י כי ללחום בגיוס בנות, והלך להגרי''ז כדי לקבל הוראות בענין [ואגב הוא דיבר אז עם הגרי''ז לענין גיוס בני הישיבות, ומלוהו הי' הגר''ד פורברסקי], ז''א קשה לקבוע מי עשה מה ובהשפעת מי


נכון, ולכן אין לנו אלא מסמכים, פרוטוקולים, עיתונות, וזכרונות האנשים ככל והם מהימנים או מדייקים אחר עבור השנים.

אין ספק שכמעט כל רב שהגיע לישראל ולירושלים, מצא לעצמו חובה וזכות לבוא לבית הרב מבריסק, אין ספק שבעיני רבים רבים ועוד יותר טובים, הוא היה המצפן, הפעמון והתמרור בעניינים רבים,
לרוב גם שמעו בקולו, בפרט בפעמים שכן הביע דעתו ברמה ובבירור ולא בספקות ובתור הצעה בעלמא או חששות שהעביר לעוסקים בדבר.

אני בטוח שגם בנושא חשוב זה, אנשים התייעצו עמו גם בעניין זה ובטח לא נהג בתענית דיבור כדרכו בכל עניין להביע דעתו בפני מקורביו,
אבל פעילות ממשית והפעלת אחרים, כמו גם ביטויים חד משמעיים ונחרצים בעניין,
לא שמעתי עד כה.
גם בשיחתי עם בניו הגאונים הגדולים זצוק’’ל, לא דיברו מילה מדעתו בעניין הגיוס ודיחוי בני הישיבות, וגם מי שמאוד התאמץ, כמו הרב מלר, שבכל נושא שהיה לו, ולו משהו, מהרב מבריסק בעסקנות ציבורית והנהגת כלל, הפכוהו למרכז העניין והפעילות ולרמטכ’’ל היהדות החרדית,
עדיין לא מצא.

תודה לכל המגיבים, זה מעודד להמשיך, אבל זה יהיה בהזדמנות נוספת.

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי אליסף » ו' אפריל 05, 2024 1:54 am

מגופת חבית כתב:בענין זה כמעט שאיני יודע כלום, אבל עובדא אחת ידענא ברב מזרחי שהושפע ע''י ר' ליב מאלין לילך מארצה''ב לא''י כי ללחום בגיוס בנות, והלך להגרי''ז כדי לקבל הוראות בענין [ואגב הוא דיבר אז עם הגרי''ז לענין גיוס בני הישיבות, ומלוהו הי' הגר''ד פורברסקי], ז''א קשה לקבוע מי עשה מה ובהשפעת מי

כוונתך להרב זאב סיגל?

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ו' אפריל 05, 2024 1:58 am

הדבר הכי חשוב מכל מה שכתבתי, ובגלל זה כתבתי את מה שכתבתי, (חוץ מתאוות ניצוח והוכחה...)
וזה מאוד חשוב להיום, לכל הוויכוחים והעניינים בעניין, מול אנשים ישרים שירצו לשמוע:

מעולם לא היה הסכם רק על 400 ולא יותר!
ביקשו על 400 כי העריכו שזה מה שיש, בסוף היו פי אחד וחצי ויותר, כולל פליטים וכולל ילידי שנתון 1931 שמנעו חשש גיוסם מראש,
אבל לרגע לא היה כזאת מכסה, כביכול החרדים ביקשו 2000 או כיו’’ב וב’’ג אמר 400 עילויים ועד כאן!


אפרופו עילויים. זה דווקא כן נכון. שביקשו ודיברו על עילויים ועל מצויינים, אבל אז באמת כמעט כל מי שהלך ללמוד בישיבה, נעשה לעילוי, שלא כדהשתא שכולם הולכים לישיבות ואלף נכנסים.
די לראות ברשימות של הניצולים מגיוס, שכמעט כולם נעשו מרביצי תורה, גדולי התורה ואדיריה, מפורסמים וחשובים.

מרגש לראות, בין רשימת בני התורה שניצלו ותורתם ניצלה, בתוך כל השמות האדירים, את השם ’לנדו אפרים דוב’ - ישיבת פונוביץ’ - שלא זו בלבד שתורתו ניצלה לדורות ולא התגייס לצבא, בזכות הדיחוי,
יש מצב שבעקבות הנהגתו כיום את מפלגת דגל התורה וחלק נכבד מעולם הישיבות, הוא ימשיך את ההסדר לדורות נוספים, איכשהו.
אין כוונתי חלילה לחילוקי הדעות בתוך הציבור הליטאי, סתם התרגשתי למצוא את שמו, מבין אחרוני החיים עמנו מרשימות אלו, ולא רק שהוא מעיין מפכה, אלא בנושא זה עצמו, הוא המחליט והמוביל בקרב הציבור הכי רחב. בתקווה באמת לבשורות טובות בעניין זה.

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי מגופת חבית » ו' אפריל 05, 2024 2:58 am

אליסף כתב:כוונתך להרב זאב סיגל?

לא

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי אליסף » ו' אפריל 05, 2024 7:10 am

יש עוד נקודה בסוגיא דידן.
בעבר יתכן שהעסקנים היו יותר עצמאיים.
ובפרט רי"מ לוין שכנכד השפ"א וחתן האמרי אמת היה לו יותר משקל מעסקן רגיל.
ולכן הקרדיט שמגיע להם יותר גדולה מהיום.
באופן שזו 'אנאכרוניזם' להשליך מהמצב בהווה שבו (לפחות כפי שמספרים לנו..) העסקנים הם באמת 'ידא אריכתא' של הגדולים לעבר שבו הם לאו דווקא היו כאלו.
יבואו היודעים ויגידו.

בתוך הגולה
הודעות: 817
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ו' אפריל 05, 2024 11:51 am

ישעיהו לוריא כתב:...
בתוך הדברים, הובאה כאן איזו כותרת על ’מכסות’. אין בכל המסמכים הנ’’ל וכו’ מכסות, לא דובר על מכסות.
כל הסיפור על 400 בחורים התחיל כי זה מה שביקשו! זה מה שחשבו שיש!
ואכן בסופו של התהליך, ואחרי שהגיעו מחו’’ל עוד בחורי ישיבות פליטים, כגון תלמידי ישיבת מאור בגולה ברומא, עוד כמה בודדים לעוד ישיבות,
המס’ הגיע לכמעט 700, אבל המס’ 400 כאיזו מכסה, לא היה קיים באמת בשעתו.

המס’ 400 כאילו הסכימו רק להם, הוא לא נכון ופשוט לא היה הרבה יותר מידי ! בפועל אישרו כמעט 700 והשמועה על 400 היא הצטדקות מאוחרת של ב’’ג, וכאמור לחלוטין לא מדוייקת !
מהזיכרון אני כותב, שהפעם הראשונה שהוזכר מס’ זה, היה בסערת בני הרב ניסים בשנת תשי’’ח- י’’ט כשב’’ג ניסה להצטדק וקצת להתנער מהויתור שלו, ואז סיפר שהיו רק 400 ורק להם הסכים.
כאילו ביקשו ל2000 אבל הוא עצר ב400
והאמת הייתה בדיוק להיפך.
ביקשו על 400 ובסוף קיבלו דיחוי כמעט 700. באופן כללי לא היה בחור ישיבה אחד שביקש דיחוי ולא קיבל! כי יש איזו מכסה! לא היה!

המכסות הופיעו אחר כך בימי דיין וכו’, אבל הם לא באמת היו שמישות. איני יודע האם בגלל שלא היו מגיעים למכסה [במשך הזמן הגיעה המכסה לאלפים] או שפשוט לא התייחסו אליהן.
בימי הקמת ממשלת בגין העליזים, בוטלו לראשונה המכסות לחלוטין.
(תקופה זאת פחות נחקרה)




ראשית יש"כ על ההשקעה הכללית בנושא ובפרט בכתיבת ההודעות. מחכים מאד לראות את דבריך בשלמותם.
לעניין המכסות. כאמור מתוך נקודה זו התחלתי את הדיון. אבל בעמ' הקודם קישר כאן הרב לעשות רצונך לספר מאיר לדורות ושם מצאתי את המסמך הבא ממנו נראה שהיתה איזו הגבלה.
ScreenHunter_680 Apr. 05 11.38.jpg
ScreenHunter_680 Apr. 05 11.38.jpg (52.83 KiB) נצפה 5761 פעמים

האם תוכל לפרש?

לגבי המכסות בתקופות המאחרות. כפי הידוע לא הקפידו על המכסות אבל כן מנעו מישיבות חדשות לרשום בחורים עד ימי בגין. (יש ראיון עם העיתונאי יעקב ריבלין שמספר שהוא למד בישיבה חדשה ולא מוכרת, ואת הפטור קיבל מישיבת פורת יוסף (לענ"ד לא כדי עשה שפרסם ד"ז, אבל זה עניין אחר).

ישעיהו לוריא כתב:שנה אחר כך התקיים הדיון על החוק, ’חוק שירות הביטחון תש’’ט’ ואז המאבק נפתח שוב, והוכתר בהצלחה, הפעם בחוק.


בחוק היתה התייחסות מפורשת לפטור/דיחוי בני הישיבות?
(כפי הידוע עד חוק טל לא היתה הוראה חוקית והדבר היה בסמכות שר הביטחון וע"ז בדיוק פסלו שופטי הרוב את החוק בבג"ץ רובינשטיין)

יהושפט
הודעות: 911
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי יהושפט » ו' אפריל 05, 2024 2:31 pm

לפי המכלול בקנאות של אמת 3 עמ' כ יש מכתב מר' איסר זלמן על פעולותיו של רימ"ל, לפי הציטוט שם יש לו נגיעה לאשכול אבל הקישור לא עובד
אם מי מהקוראים יוכל להעלות את החוברת או המכתב תע"ב
נערך לאחרונה על ידי יהושפט ב ש' אפריל 06, 2024 8:49 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' אפריל 05, 2024 5:49 pm

יהושפט כתב:לפי המכלול בקנאות של אמת 3 עמ' כ יש מכתב מר' איסר זלמן על פעולותיו של רימ"ל, לפי הציטוט שם יש לו נגיעה לאשכול אבל הקישור לא עובד
עם מי מהקוראים יוכל לעלות את החוברת או המכתב תע"ב

449205913-קנאות-של-אמת.pdf
(2.29 MiB) הורד 217 פעמים

יהושפט
הודעות: 911
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי יהושפט » ו' אפריל 05, 2024 6:15 pm

לבי במערב כתב:
יהושפט כתב:לפי המכלול בקנאות של אמת 3 עמ' כ יש מכתב מר' איסר זלמן על פעולותיו של רימ"ל, לפי הציטוט שם יש לו נגיעה לאשכול אבל הקישור לא עובד
עם מי מהקוראים יוכל לעלות את החוברת או המכתב תע"ב

ייש"כ

ובכן, בעמ' כ' שם יש מכתב לאמריקה מועד הישיבות משנת תש"י החתום ע"י הגראז"מ, הגר"י סרנא, הגרימ"ט, הגר"ר כץ והגרי"ח סנקביץ, כנגד השמצות שפורסמו על רימ"ל באמריקה [כנהוג, מאז ועד היום...], ובו הם מבהירים שהן בעית הגיוס והן בעית החינוך נפתרו על ידי רימ"ל, ומסיימים:
צילום מסך 2024-04-05 181411.jpg
צילום מסך 2024-04-05 181411.jpg (32.76 KiB) נצפה 5697 פעמים

אז כנראה שבשונה מהנטען כאן, בכל זאת לחזו"א ולגרי"ז היה קשר לפרשית הגיוס, קשר כזה שמוזכר במכתב שכותבים מועד הישיבות בתש"י

כאמור הספר על רימ"ל לא זמין לי, האם המכתב הזה מובא שם?

בתוך הגולה
הודעות: 817
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי בתוך הגולה » א' אפריל 07, 2024 2:57 pm

יהושפט כתב:בעמ' כ' שם יש מכתב לאמריקה מועד הישיבות משנת תש"י ...

כאמור הספר על רימ"ל לא זמין לי, האם המכתב הזה מובא שם?


נדפס שם בעמ' 602.
[מדוע כת"ר לא נרשם לאוצה"ח המקוון ונהנה חנם מאוצר המנוצר?]

ונתנו ידידים
הודעות: 1151
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' אפריל 07, 2024 7:15 pm

בתוך הגולה כתב:נדפס שם בעמ' 602.
[מדוע כת"ר לא נרשם לאוצה"ח המקוון ונהנה חנם מאוצר המנוצר?]

איזה ספר?

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » א' אפריל 07, 2024 7:35 pm

יהושפט כתב:
לבי במערב כתב:
יהושפט כתב:לפי המכלול בקנאות של אמת 3 עמ' כ יש מכתב מר' איסר זלמן על פעולותיו של רבי יצחק מאיר לוין, לפי הציטוט שם יש לו נגיעה לאשכול אבל הקישור לא עובד
עם מי מהקוראים יוכל לעלות את החוברת או המכתב תע"ב

ייש"כ

ובכן, בעמ' כ' שם יש מכתב לאמריקה מועד הישיבות משנת תש"י החתום ע"י הגראז"מ, הגר"י סרנא, הגרימ"ט, הגר"ר כץ והגרי"ח סנקביץ, כנגד השמצות שפורסמו על רבי יצחק מאיר לוין באמריקה [כנהוג, מאז ועד היום...], ובו הם מבהירים שהן בעית הגיוס והן בעית החינוך נפתרו על ידי רבי יצחק מאיר לוין, ומסיימים:
אז כנראה שבשונה מהנטען כאן, בכל זאת לחזו"א ולגרי"ז היה קשר לפרשית הגיוס, קשר כזה שמוזכר במכתב שכותבים מועד הישיבות בתש"י

כאמור הספר על רבי יצחק מאיר לוין לא זמין לי, האם המכתב הזה מובא שם?


בתקופת חקיקת חוק שרות הביטחון, תמוז - אלול תש''ט, המאבק העיקרי היה נגד גיוס הבנות לצבא. הוא היה מאבק קשה ומר, והוא מלווה בליווי צמוד של מרנן החזון איש והרב מבריסק. יש מהם אגרות והתייחסויות על כך, בכתב ובע"פ.

אגב, הוא הסתיים בהישג גדול, שכל בת ובת יכולה להצהיר מטעמי הכרה מצפונית או דתית, שאינה רוצה להתגייס, ובכך בעצם הופך שרות הנשים בצה"ל למעין התנדבות, דהיינו, אפשר בקלות להשתחרר ורק מי שכמעט ממש בפועל מבקשת להתגייס, מתגייסת.
למרות ההישג המוחשי וההצלה הברורה של הנשים הדתיות והמסורתיות, עצם זה שבמדינת היהודים יש חובה עקרונית לגיוס גם של נשים, היא כאב גדול שהנציגים החרדיים וגדולי הדורות מעולם לא השלימו עמו. גם היום, חלק מהטיעון שמשיבים חלק מהחרדים על טענת אי הגיוס, הוא בגלל היות הצבא מגייס נשים, דבר שהוא חרפה מוסרית איומה, רח"ל.
------------------------
המאבק על דיחוי גיוס בני הישיבות, היה הרבה יותר קל אז, כי הוא היה כמעט העתק-הדבק, להעביר זאת מתקנה והחלטה ממשלתית של הממשלה הזמנית, לסעיף בחוק, אכן סעיף מעורפל, ששר הביטחון רשאי לפטור מטעמים שונים.

------------------------------------------
העניין השני המוזכר במכתב, הוא המאבק על החינוך הוא מאבק על זרמי החינוך, על מוסדות הפטור שהיה בזה שתי גישות בין הרב מבריסק - שהציע להקים משהו מעין 'מוסדות הפטור' ולבסוף הצעתו התקבלה ובין מרן החזון איש שהציע להקים מעין זרם נוסף למוסדות הפטור, התתמל"ים - תלמודי תורה מחוץ לזרם. הצעתו אמנם לא התקבלה- אולי מכורח הנסיבות, איני יודע ואני פחות מצוי בחומר זה, אבל מעניין לציין כי אחרי 5 שנים, בהקמת החינוך העצמאי, למעשה הוא הוקם במתווה מעין מה שהחזון איש הציע 5 שנים קודם.
ואין לי כעת יכולת להאריך בעניין החינוך, כתבו על זה לא מעט ואני לא מצוי מספיק בחומר.
----------------------------------------
על כל פנים, שתי השאלות הנזכרות, שאלת הגיוס ושאלת החינוך - היו הרב מבריסק והחזון איש מאוד מעורבים ומאוד מעורים, אבל בעניין גיוס בני הישיבות, הרבה פחות.
זה לא סותר את מה שנכתב במכתב, שבשתי השאלות הנז' - גיוס וחינוך, הכל היה בתיאום מולם ועל פי הקו שהתייעצו עמם, ועניין גיוס בני ישיבות, אכן הם מוזכרים במכתב הגרא"ז מלצר, אבל לא ידוע על פעילות אקטיבית וכנראה התייעץ הרי"מ לוין עמהם, כפי שתמיד התייעץ עמהם. אבל לא ידוע על כל פעילות אקטיבית מצידם.
נערך לאחרונה על ידי ישעיהו לוריא ב א' אפריל 14, 2024 3:53 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהושפט
הודעות: 911
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי יהושפט » א' אפריל 07, 2024 8:24 pm

בתוך הגולה כתב:
יהושפט כתב:בעמ' כ' שם יש מכתב לאמריקה מועד הישיבות משנת תש"י ...

כאמור הספר על רימ"ל לא זמין לי, האם המכתב הזה מובא שם?


נדפס שם בעמ' 602.
[מדוע כת"ר לא נרשם לאוצה"ח המקוון ונהנה חנם מאוצר המנוצר?]

הרישום חינם נותן רק 150 עמ' ראשונים

בן המחבר
הודעות: 160
הצטרף: ו' אוגוסט 05, 2011 3:19 pm

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי בן המחבר » א' אפריל 07, 2024 9:24 pm

על הזרם הרביעי ברצ"ב.
ואגב, בעובדות והנהגות לבית בריסק מסופר על כמה וכמה שיחות בין הגרי"ז לרמ"ד טננבוים בעניין גיוס בני ישיבות (וכמדומה שגם בספרו של לורינץ).
קבצים מצורפים
מנחם פרידמן, החברה החרדית (1).pdf
(6.5 MiB) הורד 72 פעמים

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » א' אפריל 07, 2024 9:53 pm

בן המחבר כתב:על הזרם הרביעי ברצ"ב.
ואגב, בעובדות והנהגות לבית בריסק מסופר על כמה וכמה שיחות בין הגרי"ז לרמ"ד טננבוים בעניין גיוס בני ישיבות (וכמדומה שגם בספרו של לורינץ).


מאוד מעניין לקרוא. אם תוכל להביאן.
-----
מנחם פרידמן. נו.
הוא נחשב אבי ההמצאה של 'חבורת הלומדים'. לא יודע לשים את האצבע, אבל יש לי הק' כמה הערות על התזה.
עכ"פ, אני מציע לא להרחיב עוד את הנושא כאן באשכול, כי זה מים שאין להן סוף.

בתוך הגולה
הודעות: 817
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ב' אפריל 08, 2024 8:23 am

ונתנו ידידים כתב:איזה ספר?

יהושפט כתב:הרישום חינם נותן רק 150 עמ' ראשונים


מדובר על ספר מאיר לדורות, ביוגרפיה על הרי"מ לוין (מהד' שניה). לספר יש שני חלקים שממוספרים במספור עמודים רציף, כך שהספר השני מתחיל בעמ' 549. ומכאן שעמ' 602 שם הוא בטווח העמודים החינמיים.

יהושפט
הודעות: 911
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי יהושפט » ב' אפריל 08, 2024 2:00 pm

בתוך הגולה כתב:מדובר על ספר מאיר לדורות, ביוגרפיה על הרי"מ לוין (מהד' שניה). לספר יש שני חלקים שממוספרים במספור עמודים רציף, כך שהספר השני מתחיל בעמ' 549. ומכאן שעמ' 602 שם הוא בטווח העמודים החינמיים.

משום מה הקישור שניתן לעיל הגיע למקום חסום
יישר כח!

לעשות רצונך
הודעות: 236
הצטרף: ד' ינואר 02, 2019 10:15 pm

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי לעשות רצונך » א' אפריל 14, 2024 4:43 am

מגופת חבית כתב:
ישעיהו לוריא כתב:ברצוני להאריך מעט.

ובעניין אחר דומה.
חלקו של הגרי’’ד מבריסק במאבק נגד גיוס הבנות
יש קשר בין בית בריסק לבין המאבק נגד הגיוס, שאני חושב שלא נכתב אף פעם, ואולי אהיה כאן מביא עובדא לא ידועה. ואולי כן נכתב.
אבל זה על גיוס הבנות לא גיוס בחורי הישיבות.
רבי יוסף בער מבריסק, היה גר אז בתל אביב או רק שהה בה אצל חמיו הרב ויינשטיין, בתשעה באב (נדחה) שנת תש’’ט, לפני הדיון המכריע בחוק שרות הביטחון, והוא זה שהלך לבית החזון איש בעיצומה של התענית והחום הכבד,
והוא זה שעוררו והזעיקו על הסכנה ששמע כי יש סיכוי לגיוס הבנות, או אז כתב החזון איש את מכתבו הראשון הפותח במילים 'היה לנו כאן תשעה באב נוסף’, מחשש גזירת גיוס הבנות.


קשה לקבוע לאחר רבות בשנים ע''י פרטים אחדים כל הרקע

בענין זה כמעט שאיני יודע כלום, אבל עובדא אחת ידענא ברב מזרחי שהושפע ע''י ר' ליב מאלין לילך מארצה''ב לא''י כי ללחום בגיוס בנות, והלך להגרי''ז כדי לקבל הוראות בענין [ואגב הוא דיבר אז עם הגרי''ז לענין גיוס בני הישיבות, ומלוהו הי' הגר''ד פורברסקי], ז''א קשה לקבוע מי עשה מה ובהשפעת מי


יישר כוח הרב לוריא על כתיבת הדברים, וכבר התכתבנו על כך בעבר בפרטי,
ידיעותיך עשירים ומעניינים,
אך לצערי נסחפת, בדבר שאתה כותב עליו במקומות אחרים...
הכותרת המפוצצת על 'חלקו של הגרי''ד מבריסק', אכן זה השטויות שחייבות להיכתב בכל ספר, כי אם לא יהיה כתוב בריסק בכתבה, אז ברמן לא יהיה מרוצה, והקונים לא יקנו, והספרים ישארו בחנויות.
אבל בריסק לא היה קשור לזה. לא לפעילות. אולי לעידוד, לדחיפה, לשאול עצה, אבל לא 'זה שלחם למען זה'..
לשם המחשה הוא לחם עבור מוסדות הפטור במלחמה כבידה מאוד (בניגוד לדעת החזון איש), הוא לחם נגד החזית הדתית, היכל שלמה [וגם, בשנים מאוחרות יותר], אבל לא קשור למלחמה של גיוס בני הישיבות.
(אבהיר דבריי שלא יובנו כזלזול. כולם יודעים שעבור חוק טל לחם והדריך וניהל (וגם הפך כמטרות לחץ) הגראי''ל שטיינמן זצ''ל. אבל היה דברים אחרים שהוא לא לחם עבורים, אלא האזין והסכים למלחמות אחרים שלחמו או דברים שהובילו).

וכעת, גם הגרי''ד. למרות שיהיה נורא עצוב בלי בית בריסק והחוק ללחימה בגיוס.
על דבריך כמה תיקונים.
1. המערכה היתה בחודש אב תש''ח ולא תש''ט.
2. חבל שהוא הלך ברגל בחום הכבד, כי הידיעה התפרסמה באותו יום בעיתונות החילונית, וגם בבני ברק נמצאו קוראי עיתונות כאלו לצערינו (הגרי''ז גר בירושלים ורק שם כבר לא קראו עיתונים חילוניים), וככל הנראה גם הם יכלו לעדכן את החזון איש. אפשר לראות באתר העיתונות הממשלתית את העיתון מיום ראשון עם פקודה 26 הקוראת לגיוס כל הנשים.
3. שמעתי גם את הסיפור על ההליכה ברגל בצום, אבל עם השמטה שנשכחה בדרך. רבי מאיר שרנצ'קי שמע על הגזירה ממקור כלשהו והוא ביקש מרי''ד ללכת לחזון איש. אם זה היה הסיפור, אז מתאים יותר הכותרת "כך הצילו רבי מאיר שרצקי ורבי יוסף דוב מבריסק את עולם התורה''...
4. החזון איש לא כתב אז מכתב לבן גוריון. וגם לא מכתב הפותח במילים היה לנו כאן תשעה באב נוסף, החזון איש כתב מכתב למחרת לרבי יצחק מאיר לוין [עם הביטוי 'הריני פונה את לבם הטהור = שבאגרות החזון איש 'משום מה' הוחלף ל - לבן הטהור, כביכול מדבר אל הבנות, למרות שאין לזה הסבר במכתב, ובספר הנ''ל הביאו צילום כתב יד החזו''א עם הלשון לבם הטהור] שיפעל בנידון. הרי''מ לוין כתב לבן גוריון מכתב עם הפתיחה הנ''ל של 'היה לנו אבל תשעה באב שני'.

כתבתי את זה אחרי ההודעה על השפעת הרב מאלין על רב מזרחי, והגרי''ז והגר''ד פוברסקי, כולם. כמובן.
ורק לכתוב אחר כך שאי אפשר לדעת מי עשה את זה...

יש לי בשבילכם פתרון לבדוק מי עשה.
תבדקו נגד מי הפאשקווילים.

יש עוד לענות ולכתוב על כמה דברים שנכתבו כאן, אך בהזדמנות.

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי מגופת חבית » א' אפריל 14, 2024 4:56 am

לעשות רצונך כתב:כתבתי את זה אחרי ההודעה על השפעת הרב מאלין על רב מזרחי, והגרי''ז והגר''ד פוברסקי, כולם. כמובן.
ורק לכתוב אחר כך שאי אפשר לדעת מי עשה את זה...

יש לי בשבילכם פתרון לבדוק מי עשה.
תבדקו נגד מי הפאשקווילים.

יש עוד לענות ולכתוב על כמה דברים שנכתבו כאן, אך בהזדמנות.

כונתי שכמעט אי אפשר לבדוק מי עשה

כמו שא''א לבדוק מי הי' בעד חוק טל ממה שכתוב ונדפס

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » א' אפריל 14, 2024 11:34 am

לעשות רצונך כתב:
מגופת חבית כתב:
ישעיהו לוריא כתב:
בענין זה כמעט שאיני יודע כלום, אבל עובדא אחת ידענא ברב מזרחי שהושפע ע''י ר' ליב מאלין לילך מארצה''ב לא''י כי ללחום בגיוס בנות, והלך להגרי''ז כדי לקבל הוראות בענין [ואגב הוא דיבר אז עם הגרי''ז לענין גיוס בני הישיבות, ומלוהו הי' הגר''ד פורברסקי], ז''א קשה לקבוע מי עשה מה ובהשפעת מי


יישר כוח הרב לוריא על כתיבת הדברים, וכבר התכתבנו על כך בעבר בפרטי,
ידיעותיך עשירים ומעניינים,
אך לצערי נסחפת, בדבר שאתה כותב עליו במקומות אחרים...
הכותרת המפוצצת על 'חלקו של הגרי''ד מבריסק', אכן זה השטויות שחייבות להיכתב בכל ספר....
אבל בריסק לא היה קשור לזה. לא לפעילות. אולי לעידוד, לדחיפה, לשאול עצה, אבל לא 'זה שלחם למען זה'..
....אבל לא קשור למלחמה של גיוס בני הישיבות.


בבקשה, קרא שוב. לא נתתי כותרת מפוצצת, אלא בשולי הדברים על גיוס הבנים, כתבתי שיש כן קשר דווקא רבי יוסף דוב מבריסק למאבק גיוס הבנות.

הוא זה שנשלח לחזון איש, והוא זה שעוררו אותו לכתוב את מכתביו, בהם דקדקת עד קצה קצה הלשון.
גם בהמשך תיקונים שלי בגוף דבריך


וכעת, גם הגרי''ד. למרות שיהיה נורא עצוב בלי בית בריסק והחוק ללחימה בגיוס.
על דבריך כמה תיקונים.
1. המערכה היתה בחודש אב תש''ח ולא תש''ט. אתה צודק באמת. אני לא בקיא מספיק בגיוס הבנות ובמאבק שהתנהל. התכוונתי שהמערכה על חקיקת שרות הביטחון עיקרה היה בתש’’ט. בעת חקיקת חוק שרות הביטחון בחודשי הקיץ תש’’ט, אכן הבן הגרי’’ד מבריסק הלך לבני ברק בתשעה באב נדחה של שנת תש’’ח ואז כתב החזו’’א את מכתבו להרי’’מ לוין.

2. חבל שהוא הלך ברגל בחום הכבד, כי הידיעה התפרסמה באותו יום בעיתונות החילונית, וגם בבני ברק נמצאו קוראי עיתונות כאלו לצערינו (הגרי''ז גר בירושלים ורק שם כבר לא קראו עיתונים חילוניים), וככל הנראה גם הם יכלו לעדכן את החזון איש. אפשר לראות באתר העיתונות הממשלתית את העיתון מיום ראשון עם פקודה 26 הקוראת לגיוס כל הנשים.
לא ברורות לי כאן שורותיך. ומה הקשר לגרי’’ז. ומה הקשר לזה שאנשים סביב החזון איש קראו גם עיתונים חילוניים. יש הבדל בין לעדכן ובין לזעזע. להרים קול זעקה מרה.
3. שמעתי גם את הסיפור על ההליכה ברגל בצום, אבל עם השמטה שנשכחה בדרך. רבי מאיר שרנצ'קי שמע על הגזירה ממקור כלשהו והוא ביקש מרי''ד ללכת לחזון איש. אם זה היה הסיפור, אז מתאים יותר הכותרת "כך הצילו רבי מאיר שרצקי ורבי יוסף דוב מבריסק את עולם התורה''...
איני זוכר. יכול להיות שכך גם אני שמעתי. אבל אם הוא שלח את ר’ יוסף דוב, משמע סבר שצרנסקי, שהגרי’’ד יכול ויודע להזעיק את החזון איש.
לא נתתי לרגע אחד כזאת כותרת, על ’נס הצלת עולם הבנות והתורה’ לכן לא צריכים גם לחלוק את הקרעדיט שלא נתתי


4. החזון איש לא כתב אז מכתב לבן גוריון. וגם לא מכתב הפותח במילים היה לנו כאן תשעה באב נוסף, החזון איש כתב מכתב למחרת לרבי יצחק מאיר לוין [עם הביטוי 'הריני פונה את לבם הטהור = שבאגרות החזון איש 'משום מה' הוחלף ל - לבן הטהור, כביכול מדבר אל הבנות, למרות שאין לזה הסבר במכתב, ובספר הנ''ל הביאו צילום כתב יד החזו''א עם הלשון לבם הטהור] שיפעל בנידון. הרי''מ לוין כתב לבן גוריון מכתב עם הפתיחה הנ''ל של 'היה לנו אבל תשעה באב שני'.

גם בזה אתה צודק וכבר לא דקדקתי, וזה חשוב. לחזון איש לא היה קשר עם בן גוריון עד לפגישתם.
הוא אכן שלח מכתב להרי’’מ לוין לפעול בעניין, כאמור זה היה בתשעה באב נדחה שחל ביום ראשון י’ באב, והמכתב נשלח בי’’א באב.




לתשו’’ל, הגבתי בתוך ההודעה

אגב. יש בידי מכתב שב’ג שלח שנה ! אחר פטירת החזון איש, אליו, וכנראה המשפחה קצת נפגעה והעירה את תשומת לבם הטהור של הרי’מ לוין וב’’ג ממהר להתנצל שלא ידע שהחזון איש נפטר שנה קודם...
ללמדנו על טיב האיש והיחסים עם החזון איש.
נערך לאחרונה על ידי ישעיהו לוריא ב ג' אפריל 16, 2024 10:20 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי מגופת חבית » א' אפריל 14, 2024 3:10 pm

ישעיהו לוריא כתב:אגב. יש בידי מכתב שב’ג שלח שנה ! אחר פטירת החזון איש, אליו, וכנראה המשפחה קצת נפגעה והעירה את תשומת לבם הטהור של הרי’מ לוין וב’’ג ממהר להתנצל שלא ידע שהחזון איש נפטר שנה קודם...
ללמדנו על טיב האיש והיחסים עם החזון איש.

כננס בין ענקים, אציין שיש ספר באנגלית מר' אליעזר רייך נ''י ממאנטסטר a treasure of letters שהוא בא כבחור ללמוד בישיבת חברון מאלול תשי''ג עד אב תשי''ד, והודפס המכתבים שנשלחו אז למשפחתו שמתאר התקופה, ושם הוא כותב שהלך בן גריון לשדה בוקר לגדל תרנגולים, והיו כותבים לבן גוריון מכתבים להשפיע עליו וכו' ובן גוריון הי' עונה להם במכתבים כבן שש עמודים
וכנראה שהי' תקופה בשנת פטירת החזון איש שניתק עצמו מעולמו

שום בעל בכי
הודעות: 91
הצטרף: א' מאי 06, 2018 11:35 pm

Re: פגישת בן גוריון עם מרן החזון איש זצ"ל

הודעהעל ידי שום בעל בכי » א' אפריל 14, 2024 7:03 pm

לעשות רצונך כתב:אלא מאי, כפי הנהוג במחוזותינו ולא רק ב80 השנים האחרונות, את העבודה השחורה יעשו העסקנים ויקבלו על כך בוץ ולכלוך ואפילו חוסר גיבוי, ואת הקרדיט והכבוד וההילה והסייעתא דשמיא והזכויות והצפייה לדורות יקבלו גדולי הדור שאפילו לא היו מעורבים בנושא.
יש דוגמאות?


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 130 אורחים