מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הבאבא סאלי ותורתו

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' ינואר 17, 2021 2:16 pm

אתמול שמעתי מנכדו של סידנא הרב ראי"ה שאמר, את המגיד ראינו ודיברנו עמו. את הבעש"ט שמענו ולא ראניו ומאז קיבלנו על עצמנו דרך החסידות.
נערך לאחרונה על ידי יוסף חיים אוהב ציון ב א' ינואר 17, 2021 2:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חרסון
הודעות: 1171
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי חרסון » א' ינואר 17, 2021 2:37 pm

לבי במערב כתב: (אם יהא ביקוש - אוכל להעלות ולציין דוגמאות אופייניות, בל"נ).


יש.

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי גביר » א' ינואר 17, 2021 2:48 pm

על זיקתם של יהודי צפון אפריקה בכלל ושל בבא סאלי בפרט, לחסידות יעוין גם בספרו של יצחק רפאל, על חסידות וחסידים, ירושלים תשנ"א, עמ' 319-314, שם ישנו בין השאר, גם סיפור מעניין על מפגש עם בבא סאלי בעיירת מגוריו בהרי האטלס ושיחה עמו על החסידות.

זאינץ
הודעות: 498
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי זאינץ » א' ינואר 17, 2021 4:01 pm

(הרה”ח ר’ בנציון גרוסמן שהיה מבאי ביתו של הצדיק, סיפר לי את אשר שמע ממקורביו לפני שנים רבות, שלכאורה פלא הדבר שהצדיק רצה להגר בשנת תשי”ב לארה”ב, בו בזמן שבאותם השנים לא היתה כמעט שום יהדות חרדית שם, ובפרט לא קהילות ספרדיות מאורגנות, ומה יש לו לחפש בארה”ב? ושמע מהם משמו של הצדיק, שעיקר כוונתו היתה לראות ולהראות עם הרבי, ולהיות עמו בצוותא חדא, וידע שעל ידי זה יוכל לפעול גדולות ונצורות לקירוב הגאולה. ולכן שאל דוקא את הרבי אודות ענין זה וד”ל] [מועתק].

כזית
הודעות: 138
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 12:04 am

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי כזית » א' ינואר 17, 2021 10:14 pm

כאן המקום לציין שהיה בקיא בספרי חסידות רבים על בוריים בע"פ והיה מחבב אותם מאד,
במקביל, גם מהחזו"א התפעל מאד, ואף נפגש עמו פעמיים, ואף את ספריו למד מכריכה לכריכה והיה בקיא בהם.
כמו"כ העריך מאד את גאונותו של רבי עזרא עטיה ר"י פורת יוסף, עמו למד בחברותא כשבא לבקר בארץ בצעירותו, אז אמר רבי עזרא לשואליו: כשרבי ישראל כאן אין לכם מה לשאול אותי, תשאלו אותו.
היה איש אשכולות בידיעת התורה על כל חלקיה, בעיון עמוק בחריפות ובפלפול, בהלכה בחסידות ובקבלה, כל הש"ס וארבעה חלקי השו"ע ונו"כ וספרי שו"ת רבים היו שגורים על לשונו ומונחים בכיסו הפלא ופלא.
את גדלותו בתורה הסתיר מעין כל בחכמה ובתחבולות, היה גאון בצניעות ובענוה באופן שאין דומה לו, עד שהשומעים על גדלותו בתורה תמהים על כך...
אשרי הדור שזכה שאיש אלוקים מופלא היה שרוי בתוכו, מלאך ה' צבאות, חבל על דאבדין ולא משתכחין, לא מיניה ולא מקצתיה, הלואי בבואה דבבואה מזיו יקריה.

כזית
הודעות: 138
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 12:04 am

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי כזית » א' ינואר 17, 2021 10:18 pm

דרומי כתב:כמדומני שהביטוי "הערצה" ביחס לבן-דורו לא נמצא בכתבי הרבי אלא ביחס לבבא סאלי בלבד.

אמת ויציב, לעומת זה המכתב שפורסם כאילו כתב לרבי אינו נכון, וידוע לי על ביקורת מסויימת שהיתה לו על הרבי, וכבוד אלוקים הסתר דבר.

נוריאל עזרא
הודעות: 1853
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' ינואר 17, 2021 10:22 pm

חרסון כתב:
לבי במערב כתב: (אם יהא ביקוש - אוכל להעלות ולציין דוגמאות אופייניות, בל"נ).


יש.

גא"מ

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי דרומי » א' ינואר 17, 2021 10:26 pm

המכתב של הרבי לבאבא סאלי הוא ללא ספק אותנטי ומדוייק.

אכן סגנונו של הרבי בדרך כלל מאוד ענייני ולפעמים נראה 'יבש'. אבל כמו שהעירו כאן יש לפעמים, ובפרט במכתבים לבני עדות המזרח, שנראית השתדלות קצת להוסיף טעם 'מליצי'.

יש אפילו מכתב שכתב פעם הרבי לגבאי בית כנסת מעדות המזרח - בחרוזים (הפיסוק הוא הוספת המעתיק ואינו במקור), וזה מאוד נדיר.

שמעתי מעסקנותו / ובודאי מנצל השפעתו / שיהיה בית-כנסת ראוי לשמו,
וזה שער השמים / בו ישראל שופכים לב כמים / לאביהם שבשמים / ובכל יום אומרים פעמיים:
שמע – ואהבת / בכל לבבך / ובכל נפשך / ובכל מאודך.
ושיהיה לא רק בית-תפלה בקידה / אלא גם בית-מדרש לתורה בשקידה,
בשיעורים קבועים ונכונים / כמנהג מימים קדמונים.
וזכות הרבים יעמוד לו / לשוב מהרה לאיתנו / ולעמוד על כנו / לעשות רצון קונו,
מתוך בריאות הנכונה / כהנה וכהנה.

לי א רוזן
הודעות: 81
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2020 9:52 pm

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי לי א רוזן » א' ינואר 17, 2021 10:53 pm

בכינוס הילולא אתמול בשכונת קראונהייטס סיפר ר"א חן (בתור עד ראי') שפעם נכנס לחדר הבבא סאלי בערב שבת לפני חצות, והוא אמר לו אם היית נכנס לפה קצת קודם, היית רואה הרבי מליובאוויטש. והוא מספר בהמשך שהתקשר אז למזכירות הרבי כו'
כאן דקה 42 ואילך

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי אבני גזית » א' ינואר 17, 2021 11:40 pm

דרומי כתב:המכתב של הרבי לבאבא סאלי הוא ללא ספק אותנטי ומדוייק.



נראה לי שהמדובר כאן על מכתבו של הבבא סאלי. הוא המזוייף. לא מכתב הרבי מליובאויטש.

פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי פולסברג » א' ינואר 17, 2021 11:48 pm

כזית כתב:כאן המקום לציין שהיה בקיא בספרי חסידות רבים על בוריים בע"פ והיה מחבב אותם מאד,
במקביל, גם מהחזו"א התפעל מאד, ואף נפגש עמו פעמיים, ואף את ספריו למד מכריכה לכריכה והיה בקיא בהם.
כמו"כ העריך מאד את גאונותו של רבי עזרא עטיה ר"י פורת יוסף, עמו למד בחברותא כשבא לבקר בארץ בצעירותו, אז אמר רבי עזרא לשואליו: כשרבי ישראל כאן אין לכם מה לשאול אותי, תשאלו אותו.
היה איש אשכולות בידיעת התורה על כל חלקיה, בעיון עמוק בחריפות ובפלפול, בהלכה בחסידות ובקבלה, כל הש"ס וארבעה חלקי השו"ע ונו"כ וספרי שו"ת רבים היו שגורים על לשונו ומונחים בכיסו הפלא ופלא.
את גדלותו בתורה הסתיר מעין כל בחכמה ובתחבולות, היה גאון בצניעות ובענוה באופן שאין דומה לו, עד שהשומעים על גדלותו בתורה תמהים על כך...
אשרי הדור שזכה שאיש אלוקים מופלא היה שרוי בתוכו, מלאך ה' צבאות, חבל על דאבדין ולא משתכחין, לא מיניה ולא מקצתיה, הלואי בבואה דבבואה מזיו יקריה.

אני מאמין באמונה פשוטה ושלימה שכל מה שכתבת הוא אמת ויציב.

פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי פולסברג » א' ינואר 17, 2021 11:50 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:אתמול שמעתי מנכדו של סידנא הרב ראי"ה שאמר, את המגיד ראינו ודיברנו עמו. את הבעש"ט שמענו ולא ראניו ומאז קיבלנו על עצמנו דרך החסידות.


באר נא דברי[ו][ך] הקדושים

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' ינואר 18, 2021 1:22 am

אבני גזית כתב:
דרומי כתב:המכתב של הרבי לבאבא סאלי הוא ללא ספק אותנטי ומדוייק.



נראה לי שהמדובר כאן על מכתבו של הבבא סאלי. הוא המזוייף. לא מכתב הרבי מליובאויטש.

נראה לי זה לא מודד תביאו ראיות הפוך.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' ינואר 18, 2021 7:58 pm

פולסברג כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אתמול שמעתי מנכדו של סידנא הרב ראי"ה שאמר, את המגיד ראינו ודיברנו עמו. את הבעש"ט שמענו ולא ראניו ומאז קיבלנו על עצמנו דרך החסידות.


באר נא דברי[ו][ך] הקדושים

שהיה לו התגלות של המגיד ממעזריטש, והוא ראה אותו ודיבר עמו.
וכן היה לו התגלות של הבעש"ט, אבל לא זכה לראות, ורק לדבר עמו ולשמוע קולו.


[אגב, זכורני שבעבר שמעתי הגירסא, שאת הנועם אלימלך הוא ראה, ואת הבעש"ט לא. ויתכן שא' הגירסאות מוטעית].

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ב' ינואר 18, 2021 8:02 pm

מתוך 'שלמא בעלמא'
https://shelamabealma.blogspot.com/2014 ... st_26.html

ויצא (ל א), הבה לי בנים, ואם אין מתה אנכי.
אמר לי מהר"ר משה מלכא ז"ל (ראש ישיבת אהל משה בבני ברק) שאמר לו מהר"ר ישראל אביחצירא ז"ל (אב"ד ארפוד), שיעקב אבינו שאמרו עליו חז"ל [ביבמות עו ע"א וב"ר פצ"ח סימן ד ופצ"ט סימן ו ומדרש תנחומא פר' ויחי סימן ט] שלא ראה טיפת קרי מימיו, כמו כן לאחר נישואיו לא הזריע כי אם להרות נשותיו. ולכן אמרה לו רחל 'הבה לי בנים', דהיינו שיזריע ועל ידי כן תתעבר, וענה לה יעקב שאין הדבר בידו, אלא הקב"ה מכוין כשתהרינה שיזריע. עכת"ד. ועי' בס' כרם ד"ל (פר' ויצא עה"פ ויאמר יעקב אל לבן וגו') שהביא דברי המקובלים שיעקב אבינו בא לתקן עוון אדה"ר בענין ג"ע ושז"ל. ולפי"ז מובן גודל פרישותו לאידך גיסא כדי להשלים התיקון. ויתירה מזו כתב בשו"ת רב פעלים ח"ג (חאו"ח סימן י ד"ה ואשר שאלת) כי יעקב אבינו ע"ה בשעת התשמיש לא היה לו תאוה גשמית בזה כי אם תאוה רוחנית נפשיית, ולא הרגיש במעשה, ולא חישב וצייר בדעתו בעת דבקות גופא בגופא את אשתו, וכאילו אותה שעה אינו משמש עם אשה. ע"ש.
וראיתי בס' שערי אהרן (ויחי מט ג) שכתב בשם הרב פענח רזא ז"ל והריב"א ז"ל והרב אור החיים ז"ל בזה"ל: וראשית אוני. פרש"י, היא טיפה ראשונה שלו, שלא ראה קרי מימיו וכו'. והקשה ר' ת"ם מאורליינש, דאמרינן [יבמות לד ע"א] אין אשה מתעברת מביאה ראשונה. וי"ל שמיעכה בתוליה באצבעותיה וכו'. אמנם צ"ע, דאיך יתכן לפרש טיפה ראשונה ממש, שהרי כתוב בפרשת ויצא [כט לא] וירא ה' כי שנואה לאה וגו' ורחל עקרה ותהר לאה וגו', מדכתיב ורחל עקרה קודם ותהר משמע דהריון דראובן היה [כצ"ל] אחר נישואי רחל, והם היו אחר נשואי לאה ז' ימים, שנאמר [שם כז] מלא שבוע זאת. ע"כ [ועי' בס' כרם ד"ל (פר' ויצא עה"פ וירא ה' כי שנואה לאה וגו') שכתב שהתעברה לאה לאחר מכן מזרעו של ישקב שהטיל בה בלילה ראשונה, שכן ש"ז אינה מסרחת עד ג' ימים. ע"ש. ודבריו צ"ע, שכן עבר לפחות שבוע ימים עד שהרתה וכנ"ל. ואולי לכן כתב על דבריו מהר"ע יוסף ז"ל (מח"ס יביע אומר ועוד) בהסכמתו לספרו שיש להשיב על תירוצו]. ולדברי מהר"י אביחצירא ז"ל הנ"ל מיושב, שכן בביאתו הראשונה אל לאה לא הזריע, כי אם לאחר מכן שהרתה הימנו [אלא שדברים אלו הם דלא כהזוהר הקדוש (בראשית דף רכב ע"ב) שכ' שבליל נישואיו ללאה נתעברה מראובן]. ושו"ר בהגהות יעב"ץ (יבמות עו ע"א) שג"כ כתב שלא הזריע יעקב בביאתו הראשונה אל לאה. וכן הוא בתוספות השלם עה"ת (ויצא ל כב סוף אות ב, ויחי מט ג אות י). וכ' עוד בתוספות השלם הנ"ל (ויחי מט יג אות יא) שברחל שהיתה יפת תואר לא מחזקינן כולי האי לומר שיעקב כבש מעיינו. ע"ש. ולדברי מהר"י אביחצירא ז"ל הנ"ל כן היה דרכו כל הימים שלא להזריע כי אם בשעת ההריון.
וראיתי במושב זקנים לבעלי התוס' (ויצא כט כה) שכ' שיעקב כבש מעייניו ולא בא על לאה בלילה ראשונה. והו"ד בתוספות השלם עה"ת (שם אות ה). והקשה בס' למיסבר קראי (בהערותיו למושב זקנים שבסוה"ס) שקרא בהדיא קאמר שבא אליה. וי"ל דכוונת בעלי התוס' היא שלא הזריע. וכנ"ל.
עוד ראיתי בס' למיסבר קראי (מהדו"ב בהערות לפי' רס"ג שבסוה"ס ויצא ל כב) כתב עה"פ 'ויפתח את רחמה' הנאמר גבי רחל, שאין לפרש שהיה רחמה סתום ולא נכנס בה הזרע כלל, דאולי בכה"ג חשיב השחתת זרע. וצ"ע. עכ"ל. ולדברי מהר"י אביחצירא ז"ל הנ"ל י"ל שרחמה היה סתום ממש, ומ"מ לא היה השחתת זרע, שכן כבש מעיינו בבואו אליה.
ובעיקר דברי מהר"י אביחצירא ז"ל הנ"ל יש להעיר מדברי שער המצוות להאר"י ז"ל (ר"פ בראשית) שכ' שאף כי היו נשותיהם עקרות, מ"מ לא נמנעו אברהם יצחק ויעקב מן הזווג בלי ספק כדי לברוא נשמות חדשות. ע"ש. והו"ד בקצרה בכף החיים (ר"ס רמ). וע"ע בשער המצוות (פר' כי תצא) מש"כ בזה. ויש לעיין האם גם בלא להזריע אפשר לברוא את הנשמות החדשות.
ועתה ראיתי בפי' הרד"ק (וישלח לה כב) שכתב שלאחר לידת בניו פירש יעקב מן האשה. ע"ש. ולכאורה מדברי האר"י ז"ל הנ"ל נראה דלא ס"ל הכי.
[נדפס בקובץ פני חמה (פר' ויצא תשע"ב)].

פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי פולסברג » ג' ינואר 19, 2021 12:31 am

עתניאל בן קנז כתב:
פולסברג כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אתמול שמעתי מנכדו של סידנא הרב ראי"ה שאמר, את המגיד ראינו ודיברנו עמו. את הבעש"ט שמענו ולא ראניו ומאז קיבלנו על עצמנו דרך החסידות.


באר נא דברי[ו][ך] הקדושים

שהיה לו התגלות של המגיד ממעזריטש, והוא ראה אותו ודיבר עמו.
וכן היה לו התגלות של הבעש"ט, אבל לא זכה לראות, ורק לדבר עמו ולשמוע קולו.


[אגב, זכורני שבעבר שמעתי הגירסא, שאת הנועם אלימלך הוא ראה, ואת הבעש"ט לא. ויתכן שא' הגירסאות מוטעית].


עי' באשכול זה, וכמים הפנים לפנים...

viewtopic.php?t=26923

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' ינואר 21, 2021 2:15 pm

התפרסם אמש:
. . סיפר הרב אברהם בליקשטיין, אחד מצאצאיו (הסיפור פורסם באתר "כיכר השבת"):
פעם שמעתי סיפור מלפני כמה שנים שבבא סאלי הגיע לצרפת. הייתה ישיבה של חב"ד בצרפת, שם הי' מוצא את שלוות הנפש בנסיעותיו לחו"ל, ובפרט בשל היותה מרוחקת.
וסיפרו, שפעם אחת כשהגיע לישיבה, בבא סאלי הי' כבר בן שבעים וארבע, והגיע מנסיעה ארוכה ממרוקו לצרפת. עם הגעתו, מיד התמקם בחדרו הקבוע שהיו מכינים לו מראש. מתוך סקרנות גדולה למעשיו ולפועלו של הצדיק, החליטו הבחורים להעמיד שומר לפי תור מול הדלת. אותם ה"שומרים" היו מסתכלים דרך חור המנעול במהלך הלילות בהם שהה הבבא סאלי בחדרו בישיבה.
המחזה שנגלה אליהם לא נמחק מזיכרונם, כיצד יהודי זקן בא בימים, נוטש את המיטה המוצעת ומניח מחצלת על רצפת החדר. על הרצפה הי' מתיישב ללמוד מתורת הנסתר אחרי עשר שעות של נסיעה רצופה. הבבא סאלי הי' אז בן שבעים וארבע, ולמרות טורח הדרך והנסיעה הארוכה למד תורה ביגיעה תוך מיעוט הנאות ובקדושה נוראה. במשך שבע שעות רצוף, משמונה בערב עד שלוש בבוקר.
בשלוש בבוקר עוד הי' מדפדף ולומד, עד שלפנות בוקר הגיע לעמודים האחרונים, וראו כיצד מנשק הוא את הספר עם סיומו, ומכין עצמו לקראת טבילה במקווה. ה"שומר" התורן שעמד ליד החור של המנעול כבר התעייף ומדי פעם נרדם וביקש שיחליפו אותו. אותם ה"שומרים" סיפרו שלא ראו אותו מרים את העיניים מהספר, במשך שעות רצופות.
זה הי' בבא סאלי, בגיל שבעים וארבע, אחרי עשר שעות נסיעה, יושב ולומד שבע שעות רצוף עד שגומר את הספר, ואז קם ו... "ווייטער" הולכים למקוה להתכונן לתפילת שחרית.


גם ציינו שם אנקדוטה נוספת מהקשר שבין הגה"ק 'בבא סאלי' וכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע:
בכל שנה עורך ר' יוסי וייצמן מכפר חב"ד סעודת "הילולא" לכבוד הבבא סאלי, ברוב עם, בהשתתפות נכדו הרב מנחם אדרעי, בנו של ר' ישר אדרעי, חתנו של הבבא סאלי.
השנה, נחגגה ההילולה בחוג מצומצם ביותר בשל הקורונה. במהלך ההתוועדות ר' מנחם סיפר את הסיפור הבא, על הקשר המיוחד בין הרבי והבבא סאלי:
רב קהילה מפורסם, שאינו נמנה על חסידי חב"ד, כתב בעצת ידידו מכתב לרבי, אחרי שנים ארוכות שהוא ורעייתו לא נפקדו בפרי בטן. הרבי השיב לו שעליו לדייק בשמירת הלכות, ובכך תבוא הישועה שלו. אותו רב מפורסם, מורה הלכה ברבים ומנהיג עדה בישראל, נפגע מכך, שהוא מקבל כזאת 'הערה' מהרבי להתחזק, בעוד שהוא עצמו מורה הלכה ברבים.
באותו שבוע, דרש אותו רב בבית הכנסת, ושיתף את הציבור בתחושותיו, מכך שנפגע שעליו "לדייק בלימוד הלכות", והרי הוא עצמו מורה הוראה לרבים...
לאחר שמצבו לא השתנה והישועה בוששה להגיע, ייעצו לו להגיע ל'בבא סאלי' בנתיבות, אולי משם תבוא הישועה. מיד כשנכנס, אמר לו הבבא סאלי באותה הלשון בדיוק, שכתב לו הרבי במענה על מכתבו: "כבודו צריך לדייק בלימוד הלכות ומזה תבוא לו הישועה". הרב נדהם והשתומם, ושאל את הבבא סאלי, "יש לך קשר עם הרבי?..."
הבבא סאלי השיב לאותו רב: "את הרבי אני מכיר, ויש לי איתו קשר נפשי". הבבא סאלי הוסיף ואמר לו: "הרבי לא דיבר איתי בעניין שלך, ואם הוא ואני אומרים לך - בוודאי אתה צריך לעשות כן. ויתר על כן: אם דיברת עליו ברבים - תכתוב לרבי בקשת מחילה ותתנצל".
מיודעינו הרב מיהר לעשות כן, וכתב לרבי בבקשו מחילה. הרבי ענה לו שבעניין התשובה אנו למדים שתשובת המשקל היא בהתאם למה שנעשה. ואכן הרב דרש בבית הכנסת, סיפר בפני הקהל את השתלשלות העניינים עם הרבי והבבא סאלי, וביקש מחילה ברבים.
ואכן, הוא ורעייתו נפקדו, ולא רק בילד אחד...

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' ינואר 21, 2021 2:23 pm

נוריאל עזרא כתב:
חרסון כתב:יש.
גא"מ
[עמם המחילה על איחור השליחה].

רבים הם, וקשה לפורטם.
אך כיון שכבר ציין הרב 'דרומי' לאג"ק חכ"ד ע' כט, אמשיך ואציין עוד אגרות באותו הכרך (בכמה סגנונות, אף שיש ביניהם מכנה משותף מסוים): ע' מב־מג. ס"ע קנז. ע' רז. ע' רלד־רלה. ס"ע רצט. ס"ע שסא. ע' שע־שעא. ע' שעה. ע' שפו. ע' שצג.
ועדיין, זו רשימה חלקית...

וראה גם בחכ"ג ע' טז. שם ע' קפה־קפו. ע' רטו־רטז. ס"ע שכד. ע' תל־תלא.
ועוד, כמובן.

כאמור, אין כאן אלא מקבץ דוגמאות אקראיות, ועוד חזון למועד להאריך בכ"ז כראוי.


--
בשולי הדברים אעיר כי בכלל, מכתבי־קדשו ל'ידידנו שליט"א' (שז"ר) סגנון מיוחד להם (ויש להשוותו לאגרות אל מר מנחם בגין, מ' גאולה כהן ועוד כמותם, אך אכ"מ) - הלא נלקטו בס' 'נשיא וחסיד'.

נוריאל עזרא
הודעות: 1853
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ו' ינואר 22, 2021 1:14 am

ייש"כ גדול, תודה רבה.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' ינואר 14, 2022 12:50 am

לי א רוזן כתב:בכינוס הילולא אתמול בשכונת קראונהייטס סיפר ר"א חן (בתור עד ראי') שפעם נכנס לחדר הבבא סאלי בערב שבת לפני חצות, והוא אמר לו אם היית נכנס לפה קצת קודם, היית רואה הרבי מליובאוויטש. והוא מספר בהמשך שהתקשר אז למזכירות הרבי כו'
כאן דקה 42 ואילך


נורא ואיום, סיפור הזוי ומופרך

לכשיבקע
הודעות: 558
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי לכשיבקע » ש' ינואר 15, 2022 8:36 pm

ראה בעמוד 2. [לא אמנע מלציין את הפטרנליזם השופע מן הדברים עד להתפקע, נמוך מכדי גיחוך].

דברי שיח על הבבא סאלי.pdf
(133.76 KiB) הורד 228 פעמים

גיזונטע קאפ
הודעות: 923
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » א' ינואר 16, 2022 6:47 pm

היא שיחתי כתב:
לי א רוזן כתב:בכינוס הילולא אתמול בשכונת קראונהייטס סיפר ר"א חן (בתור עד ראי') שפעם נכנס לחדר הבבא סאלי בערב שבת לפני חצות, והוא אמר לו אם היית נכנס לפה קצת קודם, היית רואה הרבי מליובאוויטש. והוא מספר בהמשך שהתקשר אז למזכירות הרבי כו'
כאן דקה 42 ואילך


נורא ואיום, סיפור הזוי ומופרך

הרי לא יתכן שנשיא הדור הטריח עצמו לבבא סאלי ולא להפך

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי עובר ושב » ה' ינואר 26, 2023 10:35 am

אבני גזית כתב:
דרומי כתב:המכתב של הרבי לבאבא סאלי הוא ללא ספק אותנטי ומדוייק.

נראה לי שהמדובר כאן על מכתבו של הבבא סאלי. הוא המזוייף. לא מכתב הרבי מליובאויטש.


מה שהביא כאן יוסף חיים אוהב ציון, זה זיוף שנעשה ע"י הרב יורם אברג'ל בספרו "בצור ירום" עמ' צ"ג. הוא אמנם גברא רבה אבל לעיתים נוהג להמציא ציטוטים מספרים (ויש באמתחתי כו"כ דוגמאות). להלן ציטוט מהספר:

"הבבא סאלי כתב מכתב בתאריך י' בניסן תשי"ב:

לכבוד קודש הקודשים, עמוד העולם, אור ישראל ותורתו, שלא קם כמותו, שר התורה והוראה, אהוב בשמים ובארץ, מורנו ורבינו הרב מנחם מענדל מליובאוויטש, הנני עבדך הקטן ישראל,
עליתי ממרוקו לארץ ישראל, ואנשים כאן לא נתנוני השב רוחי, באים אלי בכל שעות היום והלילה, ונבצר ממני לעבוד את ה' כאשר היתה באומנה עימי, ימים ולילות שלא ביטלתי מן התורה רגע אחד.
ועתה נפשי בשאלתי אם אוכל לבוא אליך לארצות הברית לגור על ידך בקרבת מקום, ואסתר מעיני כל איש.
קיבלתי עלי שמה שיורני מורנו הרב אעשה, כיון שהוא עמוד העולם, וכך הכריזו עליו בשמים.

הרבי השיב לו תשובה מזעזעת:

לכבוד אור ישראל, הודו והדרו ופארו (ועוד הוסיף שם כמה שבחים).

אחרי קריאת מכתבך הקדוש והעצום הנני להשיבך... והאידנא דלא קם כוותיה במאות השנים האחרונות, שיוכל להציל את עם ישראל מהשביה הרוחנית, ובפרט עדת מרוקו שנשמותיהם יהלומים צרופים, שסומכים עליו בעינא פקיחא, מציע אני לכבודו עצת ידיד נפש ואוהב שלא יעזוב את ארץ ישראל, ואדרבה ישאר שם ויחזק בדקי הצניעות של הספרדים הידועים בקדושתם, ולא יבוא לערים שלנו, שאין בהם תועלת כלל".

מכתב הבבא סאלי אל הרבי הינו ככל הנראה המצאה שלא מופיעה בשום מקום, ונכתבה על בסיס התשובה, ואף התאריך הוא זיוף כי מכתב התשובה של הרבי היה ביום ט' ניסן תשי"ב, וממילא מובן שמכתב השאלה לא יכול להיות ביום י' ניסן תשי"ב...

ועתה נשווה את מכתב התשובה הנ"ל המלא בביטויים שלא היו ולא ונבראו ("ויחזק בדקי הצניעות...") למכתב המקורי של הרבי מליובאוויטש זצוק"ל אל הבבא סאלי (הנדפס בספר אגרות קודש כרך ה', א'תצט):

"ב"ה, ט' ניסן, תשי"ב

ברוקלין.

הרה"ג הרה"ח בנש"ק ענף עץ אבות מנהל עדתו במישרים בר אורין ובר אבהן שלשלת היוחסין כו' וכו'

מוהר"ר ישראל שליט"א

שלום וברכה!

בנועם קבלתי יקרת אגרתו מראש ומקדם וגם אגרת השנית הזאת משלהי אדר, וכנראה אשר מענה אל אגרתו הראשונה לא קבל ומצטער אני על זה, ואבוא בזה בהצעת חוו"ד בשאלתו שאלת חכם חצי תשובה וחכם ומנהיג בישראל עוד יותר מזה ותוכן שאלת כהדר"ג אשר כיון שרצונו לישב על התורה והעבודה לכן העתיק אהלו לאה"ק ת"ו, ויש סברא אשר אולי יסע לארצות הברית:

והנה לדעתי, והוא בהקדים דרז"ל עה"פ שום תשים עליך מלך, שילפינן מזה גם שאר שררות שבישראל, ובפרט מדברנא דכמה וכמה קהלות הקדש שנוסף ע"ז דבכלל מאן מלכא רבנן הרי יש לו גם הכח לפעול בכלל ובפרט בהקהלות דאחינו הספרדים שיש להם הורמנא ורשות לדון גם בדיני ממונות וכו' וכו', וידוע מאמר השי"ת ליהושע בן נון שהוא הי' ממלא מקומו של משה רבינו שהי' בישורון מלך, בני יוצאים למלחמה ואתה וכו', אשר מובן מזה שמשלימות ענין המלך הוא שיהי' ביחד עם עמו ובפרט בעת מלחמה,

וכיון שזיכה השי"ת את כהדר"ג להיות איש כללי ומנהיג בישראל אשר מאות ואלפים נשמעים לקולו, הנה בטוח הדבר שניתנו לו ג"כ הכחות להביא את זה בפועל בחיי היום יומי של כל המושפעים ונשמעים לקולו בהמחדו"מ שלהם, וכיון שכל פרט ובפרט ענין כללי הוא בהשגחה פרטית ובכוונה עליונה בעילת כל העילות וסיבת כל הסיבות, הרי זהו ג"כ הדרך בה יתעלה איש הכללי למדריגת השלימות שאלי' שואפת נשמתו החצובה מתחת כסא הכבוד ואשר שרשה היא למעלה מעלה עד אין קץ, כי נשמות ישראל עלו במחשבה, והדיוק בזה עלו - שגם במחשבה גופא הם בתכלית העילוי שאפשר להיות במחשבה מחשבתו של הקב"ה ולמע' בקדש כי נפשות ישראל מושרשים בעצמות ומהות א"ס ב"ה.

מובן מכל הנ"ל אשר בהיות כהדר"ג שליט"א בסמיכות למקומות בהם נמצאים מאחינו הספרדים שליט"א הצמאים לדבר ה' ומשתוקקים לקבל הוראות בעבודת השי"ת וקבלת עומ"ש ועול תורה ומצוה הנה זהו תפקידו חובתו וזכותו לעשות בזה מדי יום ביומו, ואשר עי"ז יומשך מלמעלה מן הזמן דבר יום ביומו ובהצלחה שלמעלה מהטבע בטבע.

ולהעיר אשר ספי' המלכות שממנה כל מינויי השררות בישראל, הנה אמרו בזהר, דאף דלית לה מגרמה כלום, ונהורא תתאה קרי תדיר לנהורא עילאה, ונקודת חיריק היא למטה מכל האותיות - הנה זרקא סגולתא שהיתה לראש פינה נקודת חולם ולמעלה מעלה עד אין קץ וכמבואר באריכות בספרי קבלה דאף דספירת המלכות מקבלת מכל הספירות הנה אריך אנפין יש בו ט' נקודות, כי המל' שרשה ברדל"א, רישא דלא אתידע אשר שם חביון עוז העצמות, ועומק תחת נעוץ בעומק רום והנשמה המושרשת בעצמות ומהות א"ס ב"ה ירדה מאיגרא רמה לבירא עמיקתא להתלבש בגוף ונה"ב, הנה ירידה זו היא צורך עלי' והיינו עלי' עוד במדריגה גדולה יותר מ[ז]ה שהיתה קודם הירידה היינו לאשתאבא בגופא דמלכא מלכו של עולם, וההכנה לזה הוא במילוי תפקידו של כאו"א בעלמא דין למלאות רצון העליון וחפץ הקב"ה.

ומורגל הלשון בתורת החסידות אשר מצד הביטול לבעל הרצון הנה אין לו נפ"מ מה מצוה אותו בעל הרצון, אם הנחת תפילין שזהו המשכת מוחין עליונים ומוחין דגדלות או חטיבת עצים ושאיבת מים מדריגות היותר פחותות בהקומה שלימה דעם ישראל המתחלת בראשיכם שבטיכם ומסתיימת בחוטב ושואב מימיך, כי מצד קב"ע ומצד המסירה ונתינה שלו לבעל הרצון וכמרז"ל אין תשוקתם אלא לאביהם שבשמים, במילא אין לו נפ"מ באיזה אופן יתקלס שם עילאה.

המורם מכל הנ"ל אשר לפ"ד, כיון שנמצא כהדר"ג שליט"א באה"ק ת"ו בה נמצאים עתה עשיריות אלפים של אחינו הספרדים שליט"א ומצד ריבוי הנסיונות העלמות והסתרים זקוקים הם להוראות תכופות בדרכם הקשה בגשמיות וברוחניות, הנה זכות עצום וגדול נפל בחלקו של כהדר"ג שליט"א אשר הוא ישתמש בהכשרונות והסגולות אשר חננו השי"ת ובהאוצרות מלכים אשר נמסרו לו מאבותיו הקדושים דור אחר דור לצאת במלחמה נגד היצר קליפות וס"א בראש צבאות אנשי קהלות הקדש המושפעים ונשמעים לרצונו ללחום מלחמת ד' ולפרסם אלקותו ית' בכל סביבתם אשר אין עוד מלבדו כפשוטו ממש, שהכל הוא אלקות,

וביחוד ובפרט שהיא חובת השעה לכבוש ביד חזקה את כל הדור הצעיר אשר כל הבנים והבנות אחד חכם ואחד רשע אחד תם ואחד שאינו יודע לשאול ובסדר ההשתל' - אבי"ע, שנגלה הקב"ה מעולם האצי' לעולם הבריאה, היצירה והעשי' כולם יחד בשוה יספרו ביציאת מצרים סיפור כל' הזהר השמים מספרים מנוצצים ומזהירים לצאת מגלות מצרים דלעומת זה ולצאת ג"כ אפי' ממצרים דקדושה מיצר הגרון אשר שם אפשר ליניקת פרעה ושלשת שרי פרעה כמבואר בארוכה בלקו"ת מהאריז"ל ולהביאם לארץ טובה ורחבה כמבואר שם הענין,

ובפרט שנמצא הוא בארץ טובה ורחבה ג"כ אלא שצריך לגלות בפועל אשר ארצנו זו היא ארץ הקדושה ארץ אשר עיני ה"א בה מראשית שנה עד אחרית שנה בזמן הגלות ג"כ, ואין הדבר תלוי אלא בנו להאיר את חשכת הגלות חשך כפול ומכופל (כפול - שנים, ומכופל עוד שנים כנגד ג' קליפות וקליפת נוגה, ירדן שנוטל מזה מצד הקדושה ונותן לזה לצד לעו"ז) ולהאירו באור עצמות ומהות א"ס ב"ה וקיום היעוד דלילה כיום יאיר, מתאים ליציאת מצרים שאז הי' ויאר את הלילה שהלילה עצמו האיר וכימי צאתך מאמ"צ אראנו נפלאות.

בברכת חג הפסח כשר ושמח שיחוג אותו בשמחה יחד עם כל ב"ב שליט"א וכל המושפעים שלו, המצפה לגילוי אור תורה וטל תורה ביראת שמים להמשיכם בעוה"ז הגשמי והחומרי לעשות אותו דירה לו ית' במהרה בימינו ובחסד וברחמים.

בכבוד הוקרה והערצה".

פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי פולסברג » ג' אוקטובר 03, 2023 2:25 am

מכון חכמי ספרד כתב:בקובץ המצ"ב יש שיחה מרתקת מנכדו הגה"צ ר' משה אביחצירא שליט"א, ושם יש תיאורים רבים על תורתו ודרך לימודו של זקנו הקדוש זי"ע.

מקור בבקשה?
קבצים מצורפים
מהרח''ו.JPG
מהרח''ו.JPG (20.02 KiB) נצפה 1534 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 03, 2023 5:50 pm

בפשטות הכוונה להקדמתו לשעה"ק (וצע"ג לפו"ר).

פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי פולסברג » ה' אוקטובר 05, 2023 5:12 pm

לבי במערב כתב:בפשטות הכוונה להקדמתו לשעה"ק (וצע"ג לפו"ר).

התוכל להביא דבריו? [ואם דבר זה (שאפשר לברורי) אינו אמת, כ''ש שאר דבריו...]

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הבאבא סאלי ותורתו

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' אוקטובר 06, 2023 5:54 am

פולסברג כתב:התוכל להביא דבריו?
https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A2%D ... 7%95%D7%AA


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים