אשר תאפו כתב:אענה גם אני חלקי, ורק מהזכור לי בוודאות.
א. בנוגע לרבנו המאירי, לי אמר זאת לא בשם עצמו, אלא ש"החזון איש התבטא בצורה חריפה ואמר עליו: הוא לא מהראשונים שלי".
ב. אכן דרכו לבדוק בחיבוריהם של רבנים. ולדוגמא, פעם התבטא על ר' חיים גריינמן זצ"ל שהוא גדול הדור, וכמישהו שאל "למה" ענה "תפתח חידושים וביאורים, ותראה". אולם ודאי צודקים דברי הרב פרנקל תאומים, ובמקום שלא זכינו לכתביו של גדול מסוים, או שידוע שיצאו לאור בצורה לקויה ואינה משקפת, פשיטא דלא קאמר, ומה יש לדון כאן.
ג. לי סיפר כך "אני עוד זכיתי לדבר סטירה מהרב'ה שלי משום שחשד בי שאמרתי מלה בעברית... וזה לא היה נכון!" (והדבר מבהיל, שאפילו אדם גדול בענקים זוכר עוול שנעשה לו לפני עשרות שנים כשהיה ילד, ויש לקחת מכאן מוסר עד כמה יש להקפיד בדבר)
בתחילה סברתי שאין הדברים אודות רבינו המאירי ראויים להתייחסות, ואף אם נפער הפה כמלא פי הגיהנם מה לי לקפוץ בתוכו, אך אם ננער החזו''א ממנוחתו וכבר אין פוצה פה ומפקפק ליטול א' מבינתיים אכתוב בקצרה.
אף אני כהרב רון, אקדים, שכפי דרישת ההלכה, איני מאמין שיצאו הדברים מאדם זה אחר, ואין תגובתי אלא על תוכן הדברים.
ראשית לענין החזו''א שאלתי שמועה מטופשת זו מאת בן משפחת א' מגדולי תלמידי החזו''א, והכני על ראשי.
בהחלט סברו רבותינו שיש מדרגות גם בין הראשונים כמלאכים, גם לעיתים יש לנו כלים (לא לפי חידושיהם לראות עינינו. חלילה!!) לדעת שא' היה גדול מחביריו, כגון שא' מן הראשונים מעיד כך וכדו', והדוגמאות מצויות.
החזו''א היה, לפי עוצם גדלותו, אמן בהגדרת כל גדול וגדול ממלאכינו הראשונים ועד אנו החמורים. והגדיר גם הגדיר. (זה יותר פשטני וזה יותר היקפי, זה מודגש יותר הלכה'דיק וכו'). כמובן, לא ''העביר'' ראשונים לאחרונים, או תנאים לאמוראים או נביאים לסבוראים ועוד.
מכאן ועד להגיד דברי חרפות הנ''ל, תצילנה אוזנים ויחרד הלב, הדרך רחוקה כרחוק המבטל עצמו לחכמים ומסורותיהם, מהבועט בכל הקדוש והיקר המסור לנו מאז ועולם. ואף מרבינו קדושנו הגר''א, שלא בחכמה ניסה מי שניסה להזכירו כאן בהקשר שאינו ראוי לתשובה, לא שמענו דעה' 'מהפכנית'' כגון זו.. חלילה!
שוב, אין דברים אמורים בשום אופן כלפי אישיות זו או אחרת, ואפי' לא כלפי החכמים שציטטו הבלים אלו באכסניא זו, אלא לגופן של דברים.
חפצתי להביא עוד מאה דוגמאות מגאוני עולם שאין כתביהם בידינו, אך ב'מבול' הנלבנה לבנים ונעלה השמיימה ששוחה בו האשכול, חוששני שגם עליהם תנוח לשון הכסילים ושכרי בא בהפסדי.
אין רבינו מאורנו המאירי צריך עזרה וסעד, ואף שרבו המקומות כנ''ל. אך זאת אציין שבתקופה בה זכתה ירושלים לאורו של הגרמ''ש שפירא זצ''ל, שמסר נפשו על שניים, מסורת אבות בשלמות מוחלטת ומדוקדקת, ודברי הראשונים שהי' מונה בתגיהן ואותיותיהן, עם קבלתו מבן דודו ורבו הגרי''ז זצ''ל.
בתקופה ההיא כמעט שלא עבר שיעור מבלי הזכרת דברי המאירי אם מצד עצמו, ואם ביחס לרמב''ם ועוד. 'הזכרה' פירושה לימוד דבריו דק עדי נבדק עשרות ! פעמים, ונתינת משקל עצום לדבריו כפי מקומו בשרשרת הדורות ובמסירת התורה. כידוע, המאירי היה תלמיד של תלמיד הראב''ד, ולא ידעתי באיזו דרך עקומה מצא מקום לעבור לאחרונים.
והואאאאא רחום יכפר עון. גם לי.