מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
וונדרבר
הודעות: 1672
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' נובמבר 02, 2016 4:07 pm

הגהמ כתב:זאת אומרת מר כי אתריה ומר כי אתריה. אצל הספרדים היה נהוג בכ"מ להשתמש בזה (לדוגמא: פלאג'י) ולכן גם בגיטין הנהיגו לכתוב כן. מאידך, אצל האשכנזים לא נהגו לכתוב כן לכן נמנעו לשנות בנוגע לגיטין. אמור מעתה, היום שכולם משתמשים בזה, סבר הגר"ש שכן ראוי לכתוב בגיטין (עכ"פ כנ"ל).

בימינו בארץ ישראל כשכותבים ג' מתכוונים לאות J באנגלית (DJ).
וזה שונה מכתיבת שם המשפחה "פלאג'י", ששם בתורקיה (ובשאר ארצות דוברי הלאדינו) כשכותבים ג' מבטאים "פלאטשי", PALATCHI. (וכך הוא המבטא בלאדינו כשכותבים ג' מבטאים "טש").

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' נובמבר 02, 2016 4:10 pm

יישר כח על הידיעה החשובה. מעניין לדעת שצריך לבטא את השם פאלאטשי ולא כמו שאנו רגילים לומר.

אבל לגבי טענתו של הגהמ אין זה נפ"מ טענתו היא שבכל מקום שהמנהג לכתוב כך כדי לבטא אות מסויימת אפשר לכתוב כך ואה"נ שהיום ישתמשו בזה ל J.

אני משער שלזה היתה גם כוונתך רק רציתי להבהיר.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי הגהמ » ד' נובמבר 02, 2016 4:32 pm

נכון הכוונה להדגים השימוש בעיצור ', אבל כמובן הגר"ש מורה ובא להשתמש בו רק כמו שנהוג היום בארץ.

וונדרבר
הודעות: 1672
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' נובמבר 02, 2016 4:39 pm

וונדרבר כתב:שם המשפחה "פלאג'י", ששם בתורקיה (ובשאר ארצות דוברי הלאדינו) כשכותבים ג' מבטאים "פלאטשי", PALATCHI. (וכך הוא המבטא בלאדינו כשכותבים ג' מבטאים "טש").

ואולי יש לתקן צירי במקום חיריק, ולבטאות PALATCHE.

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אספקלריא » ד' נובמבר 02, 2016 10:31 pm

מחולת המחנים כתב:הספרדים שמנהגם מקדם לכתוב אותיות גימ"ל וצד"י עם העיצור '.

מה שנזכר בפוסקים בהלכות גיטין לגבי מנהג הספרדים באות צ', לא מדובר ב"גרש", אלא ב"נקודה" על האות צ'. ואז מבטאים אותה כמו ד' עם דגש חזק.
וזה נהוג בשמות שמקורם בערבית, וכותבים אותם כדוגמת השפה הערבית, ששם כשיש צ' עם נקודה מעליה מבטאים אותה כנ"ל. לדוגמא בשם כצר (כדר), עווץ (עווד).
עיין חיים שאל חלק א' סי' ל"ח אות י"ט ואות ל"ט.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=76
וראה ס' שם חדש, (ירושלים תשנ"א), כללי שמות הערביים סעיף ח' (עמ' 35).
www.otzar.org/wotzar/book.aspx?152237&pageid=P0037
ובכל אופן, אפשר להבין שיש מקום להסתמך על המנהג ההוא, ולחדש אפשרויות נוספות.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' נובמבר 03, 2016 12:58 am


דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי דודי צח » ה' נובמבר 03, 2016 10:30 am

רק עתה נחשפתי לאשכול המאלף הלזה. ירבו כמותו בישראל.
אוסיף כמה נקודות שאולי יאירו עוד צדדים בעניין:

1. אודות בחורי שנחאי, שהגיעו למיר דירושלים, וביקשו היכן ניתן לראות מגג גבוה את הר הזיתים כדי להזכיר לעצמם יום המיתה. כפי שהובא לעיל הסיפור, ותגובתו של ר' שלמה. אני שמעתי את האפיזודה הזאת עם תגובה מפן אחר: ר' שלמה הוכיח מזה כי הציבור הירושלמי והארצישראלי קרוץ ביסוד הנפשי מחומר אחר, כך בעוד שבחורי שנחאי מסוגלים להתפעל מלראות קברים והדבר מזכיר להם את יום המיתה, הנה לבחור ירושלמי גם עם הוא גדוש ביר"ש זה לא יפעל עליו מאומה. בזה גם הבין את הצלחתו המוגבלת של ר' חצקל לווינשטיין בישיבת מיר הירושלמית, בעוד שבמיר המקורית הוא היפנט את ציבור שומעיו, וכמו"כ אחר שירד לבני ברק ג"כ הצליח (לא כמקדם). כי המנטליות הירושלמי לא תתחבר לדרך ההתפעלות והציורים וכו' וכו'.

2. בשיעור כללי בישיבה ירושלמית (טורדא), אמר תוך כדי שציטט משהו מדברי המאירי, כי לדידו המאירי אינו נחשב ל'ראשון' - אלא שבמקרה היה חי באותה תקופה. החשיבות של ראשונים בהיותם חלק מהרב והתלמיד של התקופה ההיא. אך ר' מנחם המאירי לא היה כזה. ותקופת החיים לא היא הנותנת את החשיבות, לכן הוא מתייחס אליו כאחד מן האחרונים.

3. לפני 25 שנה, פגשתיו באיזו שבת עלייה-לתורה שהתקיימה באולם שמחות. ראיתי כי מחפש משהו על אדני החלונות, וביקשתי לעזור לי אמר לי האם יש כאן איזה 'ספר', עד שמצאנו ספר שמירת הלשון. הגר"ש התיישב לידי, וראיתיו מתחיל לדפדף מן ההקדמה פרק אחר פרק, ותוך כדי גמר כחצי ספר.

4. בהספדו על אחיו הגרי"י, אמר בבכייה: כולנו למדנו, אבל הוא היה הגדול, הוא הגדול, דער גרויסער.

5. בענין קבוצת לומדי 'עץ חיים' שהצטרפו לישיבת מיר הירושלמית, כפי שרשום אצלי היה זה בשנת תש"ו, כאשר ר' אפרים בורדיאנסקי שימש אז כר"מ בעץ חיים, בשנת תש"ה נקרא ע"י ר' אליעזר יהודה להיות ר"מ בישיבה החדשה שהוא מתעתד לשכלל בירושלים. ר' אפרים הנ"ל שתלמידיו כה אהבוהו, אשר ממנו שמעו לראשונה 'לומדות' ליטאית כאן בירושלים, שידל קבוצה של כ10 בחורים מופלגים שיעזבו את עץ חיים ויעברו עמו [בהם: ר' מנדל אטיק, ר' שלמה פישר, ר' יעקב זיקובסקי, ר' שלמה יחיאל פרידמן, ר' ישראל שמעון קירשנבוים, ר' משה סלנט, ר' מאיר סלאווייציק]. מנגד ר' איסר זלמן התחנן בפניהם שיישארו בעץ חיים. הם ירדו להתייעץ עם החזו"א שהסכים שעליהם לעבור לישיבת מיר. ובאמת רובם נתגדלו בתורה מאד, ואף התקרבו להגרי"ז מבריסק (אביו של אחד מן החבורה ר' מאיר בהגרי"ז). ואכן ישנה אגדה ירושלמית כי הרבה מהם סבלו אח"כ מחמת קפידתו של הגרא"ז. חלקם נסתלקו צעירי ימים. זאת ועוד, כשהגיעו רמ"י ובחורי מיר דשנחאי לשכון בירושלים, בתחילה עדיין שימש ר"א בורדיאנסקי כר"מ, אך משראה ר"ח שמואלביץ כי יש לו כריזמה ולא יוכלו שני מלכים להשתמש בכתר אחד, אזי נרמז לו לעזוב את הישיבה, ואכן כך עשה. בנו ר' בן ציון רמז זאת בלווייתו, אך רק זקני המשתתפים הבינו לכוונותיו העוקצניות.

6. ר' שלמה היה אורח מדי פעם לומר שיעור בישיבה ירושלמית ידועה לפני 30 שנה. אחד הבחורים, מנכדי ר' עמרם בלוי בייש אותו אחרי השיעור אודות הציונות שנזרקה בו. קמה סערה בישיבה, ולא הורשה הבחור ליכנס בישיבה עד שיבקש סליחתו, הלה לא הסכים. אך הגאב"ד המנחת יצחק פקד עליו לעשות כן.

7. חריפותו וביקורתו של ר' שלמה נובעת מהנחה יסודית שיש לו, כי עלינו למדוד את הגדולים ומעמדם על פי ספריהם וחיבוריהם שהשאירו אחריהם, ולא על פי סיפורים ועובדות. כך למשל אמר פעם לחבירו ר' מנדל אטיק, הנך גדול יותר מר' יהושע לייב (דיסקין) כשר' מנדל החוויר מפחד ורעדה, אמר לו ר"ש, תעיין מעט בשו"ת מהרי"ל דיסקין ובחידושים שלו על התורה, ותראה שהצדק עמדי. כלומר, בעוד שבני ירושלים קיבלו איש מפי איש חרדה גדולה כלפי דמותו הגדולה של מהרי"ל דיסקין (כפי שגם בבית בריסק יודעים לשוח על כך), דרך מדידתו של ר' שלמה היא באמצעות כתביו, ותו לא מידי.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי רון » ה' נובמבר 03, 2016 11:41 am

לכבוד הרה"ג דודי צח וגו' דגול מרבבה שליט"א
ברוך הבא בצל קורת יושבי אתרא קדישא הדין

לאחר המחילה ברשימה הנחמדה שכתבת ישנם דברים שא"א לשומעם בשום אופן !
למי יש את כלי המדידה למדוד את רבותינו ראשונים או אחרונים כמלאכים? הלא כל תורתנו בנויה על מסורה, וקבלת תלמיד מרבו, ואין אדם יכול להסתכל בפני רבותינו הקדמונים, ולהעריכם אל נכון, אם לא דרך המשקפיים של רבותיו שמהם עוברת מסורת הדורות אלינו.

ואשר לכן,
איני יכול לחזור על מה שכתבתם על המאירי, אך דבר אחד ידענא אם כל רבותינו התייחסו למאירי כאל אחד מרבותינו הראשונים, הרי שכך הדבר, ואף אם לנו יש קושיות או תמיהות, אך כך קיבלנו מרבותינו, והדברים שנכתבו לעיל מוזרים ורחוקים מאד בלשון המעטה, ואם איני טועה אף אסור לשומען.

וממילא גם מה שהבאתם על המהרי"ל דיסקין זלה"ה, אם אנחנו יודעים איך שהבית הלוי החשיבו ועמד לפניו כעבדא קמיה מריה, ואיך שמרן הגר"ח לא ידע איך לכנותו בתארים במכתב וכו' וכו', וכל הגולה רעדה מפניו כמפני שרף, והקה"י בספרו חיי עולם כשמביא דוגמא שגם בדורות האחרונים חזינן רוח הקודש אצל רבותינו כמו אצל המהרי"ל דיסקין, ואינו רוצה לפרט גאונים אחרים כדי שלא לפגוע במי שלא הזכיר. הרי שלהזכיר את המהרי"ל דיסקין ולא את השאר אין בזה פגיעה לפי שברור לכולם שהוא במדרגה אחרת לחלוטין.

אז לבא ולומר דעה משונה ומוזרה כמו שכתבתם על המהרי"ל דיסקין אין לי אלא להצטער שיש מי שחושב שלהיות שונה מכולם זו חכמה גדולה וכבר אמר מרן בעל האבי עזרי שלהיות חזו"א, צריכים להיות חזו"א וד"ל.
וכיון שמצווים אנו לדון לכף זכות כל ת"ח בפרט, ללכן ודאי שלא יתכן שהדברים נאמרו ע"י הגר"ש פישר שליט"א, שגאונותו אינה צריכה הסכמה מאיתנו. וכנראה שאיזה תלמיד טועה כתבו, וממנו שמעת אתה כבוד דודי צח שליט"א
והי' שלו'

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15567
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' נובמבר 03, 2016 11:55 am

לפי אותו עקרון (הגאון הצדיק) ר' מנדל אטיק היה סתם שנורר ירושלמי, כי לא השאיר כלל ספרים...
אגב ידוע שבנו של מהריל"ד ר' יצחק ירוחם התנגד להדפסת השו"ת שלהשקפתו אינו משקף את דרגתו, ולכן בין כל המון (!) המכתבים שבראש הספר נעדר שמו !
ההערצה למהריל"ד לא נולדה בירושלים, כפי שסבורים כמה חכמים בעיניהם. הנה דוגמא תיאור ידוע למדי שמתאר רא"א מילקובסקי בעל אהלי אהרן, על פגישתו עם הגרח"ס סביב תביעתו של האחרון שהוא הגרא"א ישא דברים בהספדו של מהריל"ד, החרדה שחרד לכבודו עד התעסקות בפרטי פרטים, וההוראות המפורטות שנתן לו באשר לתוכן דבריו.

רצ"ב. ד"ה אבל בעיקר וכו' ואילך
מהריל''ד.PDF
(1.23 MiB) הורד 517 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מאיר סובל » ה' נובמבר 03, 2016 1:35 pm

עוד על מ"ש הרב דודי צח,
1. רבי חצקל לא היה במיר בירושלים אפילו לא יום אחד.
אכן התגורר בירושלים, אבל לא התקרב אפי' למיר.

5. הרמי"ם היו אז שנים יחד, רבי אפרים עם חברו ממיר דליטא רבי זלמן רוטברג.
[זו פיסת הסטוריה שכוחה, לכן במקום שאפשר להשאיר עקבות מן הכדאי לעשות זאת].
(רבי זלמן באחרית ימיו היה מונה שבחם של תלמידיו מתקופת מיר בירושלים, וגם היה מזכיר את ר' שלמה).

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ה' נובמבר 03, 2016 1:39 pm

מאיר סובל כתב:עוד על מ"ש הרב דודי צח,
1. רבי חצקל לא היה במיר בירושלים אפילו לא יום אחד.
אכן התגורר בירושלים, אבל לא התקרב אפי' למיר.

היה גם היה, משנת תש"ט עד שנת תשי"ד, היה משגיח בישיבת מיר בירושלים, לאחר פטירת הרב דסלר החל לכהן כמשגיח בישיבת פוניבז'.

סיפור יפה ששמעתי לאחרונה מאותה תקופה, בשם אחד מתלמידי ישיבת מיר מאותם ימים, אינני זוכר כרגע את שמו, שהמשגיח רבי יחזקאל התגורר ברח' יחזקאל בירושלים והיה הולך כל יום לישיבת מיר בדרך מסוימת, ואילו ביום השב"ק היה הולך לישיבה בדרך אחרת מבכל יום, והתברר לו כי בדרך שהלך המשגיח בימות החול היה כלב ענק ומפחיד, והמשגיח רצה לכפות את מידותיו והלך דוקא בדרך זו, אבל ביום שב"ק הלך בדרך אחרת, מפני שחשב שיהיה בזה מיעוט עונג שבת אם ילך בדרך ההיא ויפחד מעט מן הכלב האימתני.
הא לנו שבירת המידות גם בגיל שכזה.

הירושלמים בני הישוב הישן בישיבת מיר ברובם לא הצליחו להסתדר עם רבי יחזקאל ורוחו מבית קלם, הבודדים מבין הירושלמים שזכו ליהנות לאורו זכו לקנין נצח, ביניהם ניתן למנות את הגאון רבי חיים אורי פריינד שליט"א.

מספרים שכשהיה המשגיח רבי יחזקאל אומר שיחות או ועדים לבני הישיבה במיר, ולפעמים היה 'גולש' מעט גם לאחר הזמן שהוקצב לשיחה, היו הירושלמים מכוונים את שעוניהם כך שבשעת סיום השיחה כל השעונים המעוררים ישמיעו יחד את קולם.
וראה עוד סיפור על סחלב בספר האבא מסלבודקה.
נערך לאחרונה על ידי מחולת המחנים ב ה' נובמבר 03, 2016 1:53 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי דודי צח » ה' נובמבר 03, 2016 1:52 pm

מאיר סובל כתב:עוד על מ"ש הרב דודי צח,
1. רבי חצקל לא היה במיר בירושלים אפילו לא יום אחד.
אכן התגורר בירושלים, אבל לא התקרב אפי' למיר.

5. הרמי"ם היו אז שנים יחד, רבי אפרים עם חברו ממיר דליטא רבי זלמן רוטברג.
[זו פיסת הסטוריה שכוחה, לכן במקום שאפשר להשאיר עקבות מן הכדאי לעשות זאת].
(רבי זלמן באחרית ימיו היה מונה שבחם של תלמידיו מתקופת מיר בירושלים, וגם היה מזכיר את ר' שלמה).


ר' יחזקאל כן היה בירושת"ו, ורק בפטירת הרב דסלר הביא אותו הפונוביז'ר רב לישיבתו.

בעצמי ראיינתי כמה מן התלמידים, ומשום מה הם לא הפסיקו לדבר על ר' אפרים - אז כנראה שהוא היה הדומיננטי ונותן הטון.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 03, 2016 2:21 pm

יש"כ להרב דודי צח על דבריו המרתקים, ולא ידענא מ"ט קפץ רוגזו של הרב רון עליהם, הלא בזה איירי כל האשכול, שהגאון העצום נשוא אשכולינו הינו בעל סגנון עצמאי משהו, ולא נבהל מלערער על מוסכמות אם כך עלה בחכתו השולה ממימיו האדירים של הש"ס והראשונים שהם מעצבי דעתו אשר לפיכך היא דעת תורה פשוטו כמשמעו, גם אם הרבע'ס בחיידר או מאמרי השקפה וסיפורי מעשיות בעיתון למדו אותנו אחרת.
כמובן מותר להקשות על דבריו במלוא הכבוד, וגם יתכן שגדולים רבים אחרים חלוקים עליו, ואף אחד אינו כופה עלינו לצעוד בתר משנתו ולא בתר משנתם, הלא(רובנו) איננו תלמידיו, וכבכל עניין אזלינן בתר דעתם של רוב גדולי החכמים.
אכן צדקת ר' רון, כשאדם כערכנו חושב שלהיות שונה מכולם זו חכמה, יש בזה טעם לפגם. אבל כשאדם גדול מאד מאד בתורה ובעמלה יום ולילה לא ישבותו, מגדולי הדור ממש ללא ספק, שאיש איננו מפקפק ביראתו את ה' ובהיצמדותו למסורת ההלכה, ובדעתו הרחבה שהיא כאמור דעת תורה רואה לעיתים לחלוק על התפיסה המקובלת, אין לנסות להתחמק באלגנטיות מפגיעה בכבוד תורתו ע"י אמירה סתמית שבהכרח לא מפיו יצאו הדברים, אלא יש להבין שלעיתים דווקא אדם גדול במיוחד מנתח את שלפניו באופן אחר מאיתנו.
מסתמא גם בדורו של רבינו החזו"א זי"ע היו חכמולוגים שכאשר דעתו שהיתה פעמים הרבה חריגה מהמקובל הבהילה אותם, רמזו בשקט ש"להתנהג כמו הגר"א צריך להיות הגר"א" וכדו' (אלא שאז עוד לא יכלו להיתלות בזה במרנא האבי עזרי זי"ע) וד"ל.

לעצם העניין:
א) כמדומה שאכן גדולי האחרונים לא התייחסו בשווה לכל הראשונים.
ב) אכן עיקרון של מדידת גדולים אך ורק לפי ספריהם הוא לכאו' צ"ע. ולענ"ד, הגר"ש שליט"א לא התכווין לומר שבהכרח ר' מנדל עצמו גדול מהמהרי"ל, אלא שהד"ת אותם שמע מר' מנדל, לדעתו, חריפים יותר או בהירים יותר וכדו' מהד"ת שראה בשו"ת המהריל"ד ומסתבר שבאמת גדלותו המופלאה של מהריל"ד לא התבטאה כראוי בשו"ת וכפי שציין הרב אי"ס, אלא שאת המהריל"ד או גדולים אחרים מדורות קודמים מכיר ר' שלמה רק מספריהם ואין לדיין אלא את מה שעיניו רואות, אבל עדיין יתכן שבמציאות הם היו גדולים כהנה וכהנה יותר מספריהם, ומן הסתם אם קיבל ר' שלמה מאחד מרבותיו שאכן מהריל"ד או כל גדול כוותיה היה עצום ורב משבא לידי ביטוי בספריו, או לחליפין שפלוני היה עצום ורב אע"פ שכלל לא השאיר אחריו ד"ת בכתובים, בוודאי קיבל זאת ר' שלמה, אלא שעל סיפורי מעשיות בעלמא איננו מסתמך. דעת תורה כבר אמרנו ?
ובכלל, אני מתאר לעצמי שר' שלמה אמר זאת לר' מנדל רק כחידוד בעלמא, להדגיש את העיקרון שבאופן כללי ת"ח צריך למדוד את העובדות לפי מה שנמצא לפניו ולא לפי סיפורי מעשיות, אמנם אין לי ספק שלא התכווין להפחית חלילה מגדלותו הנוראה של מהריל"ד זי"ע וכנ"ל.

בימינו, יש הרבה בלבול בין קבלה ומסורת איתנים ובין מעשיות, כתבות, גוזמאות או דברים שהושרשו אצלנו מימי הילדות בהבנה מצומצמת, נדמה לי שהגר"ש בסה"כ נהנה לפעמים לנתץ את ה'קטנות' הזאת.

הרב דודי צח, הב לנו עוד מן הגורן ומן היקב ומן כל תבואת השדה.

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ה' נובמבר 03, 2016 3:48 pm

ביחס הגדרת מעלת הראשונים בכלל, והמאירי בפרט- דברים דומים ומקבילים שמעתי מהגר"ש אויערבאך בשם אביו הגרש"ז ובשם עצמו. ובשם החזון איש אומרים כמה וכמה התבטאויות על הגדרת מעלת ודרגתהחכמים ואפילו ביחס לראשונים כמלאכים.
ביחס למהרי"ל דיסקין - קצת תמוה בעיני שהרי יש קונצנזוס מכל הגוונים שהכירוהו (ליטאים ירושלמערס ) על גדלותו, ואין פוצה פה.


באופן כללי הגר"ש פישר אכן מרבה לקטלג את גדלותם של חכמים הן בדורות שעברו והן בדור הקודם ובכלל זה גדולינו שליט"א. והכל בסכין מושחזת שלאנשים קשה מאד לקבל זאת כי הוא "משפיל רמים ומגביה שפלים" . פעם אמר לי שהוא "לא מחנך" כי אומר מה שחושב ולא תמיד רואה מה התועלת לצעירים באמירה או באי אמירה.
לפני שנים בחורים מהישיבה קטנה עלו לישיבה כדי לפטפט איתו. מהר מאד משכו אותו בלשון ודיבר כנגד אחד האדמוריםסיפרו לכולם מה שמעו. הדברים הגיעו (ע"י המשגיח החסידי בישי"ק ר' משה שמיל כבן, כמדומני) לצדיק ר' יוס'ל ציינוירט שהיה מעין משיב -משפיע, בישיבה. ר' יוסל ניגש לר' שלמה וצעק עליו שאסור לומר מה שאמר ובפרט לא לצעירים חסרי חוש אבחנה. אאל"ט שמעתי מר' שלמה שהבטיח שיותר יזהר למי לומר מחשבותיו ולא ידבר סתם עם כל אחד.

ביחס לציונות ור' עמרם בלוי. סיפר לי שבצעירותו למד ב"תורה ויראה" ופעם חטף סטירה על כך שדיבר בעברית. אחרי שנים היתה לו "נקמה" שעבר במא"ש וראה את אחד מנכדיו של ר' עמרם מדבר עם חברו על המדרגות של תורה ויראה ב...עברית

אשר תאפו
הודעות: 34
הצטרף: ה' נובמבר 03, 2016 12:19 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אשר תאפו » ה' נובמבר 03, 2016 7:16 pm

אענה גם אני חלקי, ורק מהזכור לי בוודאות.

א. בנוגע לרבנו המאירי, לי אמר זאת לא בשם עצמו, אלא ש"החזון איש התבטא בצורה חריפה ואמר עליו: הוא לא מהראשונים שלי".

ב. אכן דרכו לבדוק בחיבוריהם של רבנים. ולדוגמא, פעם התבטא על ר' חיים גריינמן זצ"ל שהוא גדול הדור, וכמישהו שאל "למה" ענה "תפתח חידושים וביאורים, ותראה". אולם ודאי צודקים דברי הרב פרנקל תאומים, ובמקום שלא זכינו לכתביו של גדול מסוים, או שידוע שיצאו לאור בצורה לקויה ואינה משקפת, פשיטא דלא קאמר, ומה יש לדון כאן.

ג. לי סיפר כך "אני עוד זכיתי לדבר סטירה מהרב'ה שלי משום שחשד בי שאמרתי מלה בעברית... וזה לא היה נכון!" (והדבר מבהיל, שאפילו אדם גדול בענקים זוכר עוול שנעשה לו לפני עשרות שנים כשהיה ילד, ויש לקחת מכאן מוסר עד כמה יש להקפיד בדבר)

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' נובמבר 03, 2016 11:52 pm

ביחס למאירי:
הרי הבית יוסף מביאו באו"ח לב, טז (מספרו קרית ספר), ועוד מקומות, ולכאורה כל מה שלא הובא כ"כ בב"י הוא משום שלא ראוהו (ובברכי יוסף למשל מביאו לרוב).

המשנה ברורה מתייחס למאירי כדעת אחד מהראשונים בכמה וכמה דוכתי. ראה לדוגמא סימן שיא, כו: "ומ"מ אין לזוז מפסק המחבר דכן נמצא בכמה ראשונים [הרוקח והרמב"ן בחידושיו והמאירי]"

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ו' נובמבר 04, 2016 12:33 am

אשר תאפו כתב:אענה גם אני חלקי, ורק מהזכור לי בוודאות.



ב. אכן דרכו לבדוק בחיבוריהם של רבנים. ולדוגמא, פעם התבטא על ר' חיים גריינמן זצ"ל שהוא גדול הדור, וכמישהו שאל "למה" ענה "תפתח חידושים וביאורים, ותראה". אולם ודאי צודקים דברי הרב פרנקל תאומים, ובמקום שלא זכינו לכתביו של גדול מסוים, או שידוע שיצאו לאור בצורה לקויה ואינה משקפת, פשיטא דלא קאמר, ומה יש לדון כאן.



פעם דבר על שתי קבוצות פוסקים, אלו שפוסקים בעיקר מתוך הסוגיה, ומאידך אלו שעיקר עיסוקם ודרכם ללקט מהאחרונים ולהתבסס עליהם בפסק. על הקבוצה הראשונה מנה את ר' משה פיינשטיין ר' חיים גריינמן ודומני את ר' שלמה זלמן. בקבוצה השניה מנה את המנחת יצחק, הרב ולדינברג והרב עובדיה. ואז הוסיף : שברור שבקבוצה הזאת הרב עובדיה החשוב מכולם כי ההיקף שלו הרבה יותר גדול


תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי תוכן » ו' נובמבר 04, 2016 1:51 am

בן ירושלים כתב:
אשר תאפו כתב:אענה גם אני חלקי, ורק מהזכור לי בוודאות.



ב. אכן דרכו לבדוק בחיבוריהם של רבנים. ולדוגמא, פעם התבטא על ר' חיים גריינמן זצ"ל שהוא גדול הדור, וכמישהו שאל "למה" ענה "תפתח חידושים וביאורים, ותראה". אולם ודאי צודקים דברי הרב פרנקל תאומים, ובמקום שלא זכינו לכתביו של גדול מסוים, או שידוע שיצאו לאור בצורה לקויה ואינה משקפת, פשיטא דלא קאמר, ומה יש לדון כאן.



פעם דבר על שתי קבוצות פוסקים, אלו שפוסקים בעיקר מתוך הסוגיה, ומאידך אלו שעיקר עיסוקם ודרכם ללקט מהאחרונים ולהתבסס עליהם בפסק. על הקבוצה הראשונה מנה את ר' משה פיינשטיין ר' חיים גריינמן ודומני את ר' שלמה זלמן. בקבוצה השניה מנה את המנחת יצחק, הרב ולדינברג והרב עובדיה. ואז הוסיף : שברור שבקבוצה הזאת הרב עובדיה החשוב מכולם כי ההיקף שלו הרבה יותר גדול


דומה שבדימוי מילתא למילתא וכן בכוח ההכרעה, המנחת יצחק עולה על הרע"י.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי חד ברנש » ו' נובמבר 04, 2016 2:40 am

נחשפתי לאשכול רק היום, וקראתי את כולו בשקיקה.
אבל בדפים האחרונים של האשכול נתמעטו העובדות והמעשים על נשוא האשכול, וזה חבל מאוד.
הבו לנו עוד מתהלוכותיו היוצאים דופן!

צבי וחמיד
הודעות: 177
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ש' נובמבר 05, 2016 10:26 pm

אשר תאפו כתב:אענה גם אני חלקי, ורק מהזכור לי בוודאות.

א. בנוגע לרבנו המאירי, לי אמר זאת לא בשם עצמו, אלא ש"החזון איש התבטא בצורה חריפה ואמר עליו: הוא לא מהראשונים שלי".

ב. אכן דרכו לבדוק בחיבוריהם של רבנים. ולדוגמא, פעם התבטא על ר' חיים גריינמן זצ"ל שהוא גדול הדור, וכמישהו שאל "למה" ענה "תפתח חידושים וביאורים, ותראה". אולם ודאי צודקים דברי הרב פרנקל תאומים, ובמקום שלא זכינו לכתביו של גדול מסוים, או שידוע שיצאו לאור בצורה לקויה ואינה משקפת, פשיטא דלא קאמר, ומה יש לדון כאן.

ג. לי סיפר כך "אני עוד זכיתי לדבר סטירה מהרב'ה שלי משום שחשד בי שאמרתי מלה בעברית... וזה לא היה נכון!" (והדבר מבהיל, שאפילו אדם גדול בענקים זוכר עוול שנעשה לו לפני עשרות שנים כשהיה ילד, ויש לקחת מכאן מוסר עד כמה יש להקפיד בדבר)


בתחילה סברתי שאין הדברים אודות רבינו המאירי ראויים להתייחסות, ואף אם נפער הפה כמלא פי הגיהנם מה לי לקפוץ בתוכו, אך אם ננער החזו''א ממנוחתו וכבר אין פוצה פה ומפקפק ליטול א' מבינתיים אכתוב בקצרה.

אף אני כהרב רון, אקדים, שכפי דרישת ההלכה, איני מאמין שיצאו הדברים מאדם זה אחר, ואין תגובתי אלא על תוכן הדברים.

ראשית לענין החזו''א שאלתי שמועה מטופשת זו מאת בן משפחת א' מגדולי תלמידי החזו''א, והכני על ראשי.

בהחלט סברו רבותינו שיש מדרגות גם בין הראשונים כמלאכים, גם לעיתים יש לנו כלים (לא לפי חידושיהם לראות עינינו. חלילה!!) לדעת שא' היה גדול מחביריו, כגון שא' מן הראשונים מעיד כך וכדו', והדוגמאות מצויות.
החזו''א היה, לפי עוצם גדלותו, אמן בהגדרת כל גדול וגדול ממלאכינו הראשונים ועד אנו החמורים. והגדיר גם הגדיר. (זה יותר פשטני וזה יותר היקפי, זה מודגש יותר הלכה'דיק וכו'). כמובן, לא ''העביר'' ראשונים לאחרונים, או תנאים לאמוראים או נביאים לסבוראים ועוד.
מכאן ועד להגיד דברי חרפות הנ''ל, תצילנה אוזנים ויחרד הלב, הדרך רחוקה כרחוק המבטל עצמו לחכמים ומסורותיהם, מהבועט בכל הקדוש והיקר המסור לנו מאז ועולם. ואף מרבינו קדושנו הגר''א, שלא בחכמה ניסה מי שניסה להזכירו כאן בהקשר שאינו ראוי לתשובה, לא שמענו דעה' 'מהפכנית'' כגון זו.. חלילה!
שוב, אין דברים אמורים בשום אופן כלפי אישיות זו או אחרת, ואפי' לא כלפי החכמים שציטטו הבלים אלו באכסניא זו, אלא לגופן של דברים.

חפצתי להביא עוד מאה דוגמאות מגאוני עולם שאין כתביהם בידינו, אך ב'מבול' הנלבנה לבנים ונעלה השמיימה ששוחה בו האשכול, חוששני שגם עליהם תנוח לשון הכסילים ושכרי בא בהפסדי.


אין רבינו מאורנו המאירי צריך עזרה וסעד, ואף שרבו המקומות כנ''ל. אך זאת אציין שבתקופה בה זכתה ירושלים לאורו של הגרמ''ש שפירא זצ''ל, שמסר נפשו על שניים, מסורת אבות בשלמות מוחלטת ומדוקדקת, ודברי הראשונים שהי' מונה בתגיהן ואותיותיהן, עם קבלתו מבן דודו ורבו הגרי''ז זצ''ל.
בתקופה ההיא כמעט שלא עבר שיעור מבלי הזכרת דברי המאירי אם מצד עצמו, ואם ביחס לרמב''ם ועוד. 'הזכרה' פירושה לימוד דבריו דק עדי נבדק עשרות ! פעמים, ונתינת משקל עצום לדבריו כפי מקומו בשרשרת הדורות ובמסירת התורה. כידוע, המאירי היה תלמיד של תלמיד הראב''ד, ולא ידעתי באיזו דרך עקומה מצא מקום לעבור לאחרונים.

והואאאאא רחום יכפר עון. גם לי.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי סעדיה » ש' נובמבר 05, 2016 11:05 pm

צבי וחמיד כתב:אין רבינו מאורנו המאירי צריך עזרה וסעד, ואף שרבו המקומות כנ''ל. אך זאת אציין שבתקופה בה זכתה ירושלים לאורו של הגרמ''ש שפירא זצ''ל, שמסר נפשו על שניים, מסורת אבות בשלמות מוחלטת ומדוקדקת, ודברי הראשונים שהי' מונה בתגיהן ואותיותיהן, עם קבלתו מבן דודו ורבו הגרי''ז זצ''ל.
בתקופה ההיא כמעט שלא עבר שיעור מבלי הזכרת דברי המאירי אם מצד עצמו, ואם ביחס לרמב''ם ועוד. 'הזכרה' פירושה לימוד דבריו דק עדי נבדק עשרות ! פעמים, ונתינת משקל עצום לדבריו כפי מקומו בשרשרת הדורות ובמסירת התורה. כידוע, המאירי היה תלמיד של תלמיד הראב''ד, ולא ידעתי באיזו דרך עקומה מצא מקום לעבור לאחרונים.

בחי' מרן רי"ז הלוי היחס להמאירי הוא כאל ראשון.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15567
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » א' נובמבר 06, 2016 2:05 am

כדברי הרב צבי וחמיד, רבינו המאירי אינו זקוק להגנתנו, אבל יחסו המסויג במידה מסוימת של החזו"א - ומשם לתלמידיו - הוא מן המפורסמות, וא"א להכחישו. בעבר הרציתי לפני הגרד"ל חידוש מעניין שהתבסס על כמה ראשונים ועל הירושלמי. (ונידון כאן בפורום בעבר), הגרד"ל לא הסכים עם החידוש ולפיכך ביקש לקעקע את מקורותיו. על הדיוק מן הירושלמי הגיב, שא"א להסיק מן הירו' ואולי יש שם שיבוש, על דברי המאירי המפורשים הגיב, המאירי "אינו מבית המדרש שלנו" ועל ראשון נוסף הפטיר, "הוא ספק ראשון...". ואמנם שאר רבותינו קבלו דברי המאירי בספ"י וסמכו עליו מאד (כמ"ב), אבל גברא אגברא קא רמית.

גביר
הודעות: 2760
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי גביר » א' נובמבר 06, 2016 8:02 am

א. דומני ששמעתי לפני שנים הרבה [לא מהרב נושא האשכול שליט"א עצמו, אלא כנראה מאחד מתלמידיו] שעיקר הבחנתו היא בכך שהמאירי מאריך ומפרט יותר מהמקובל בדרך כלל אצל הראשונים.
ב. נראה שהבנה נכונה של דברי הרב נושא האשכול מותנית במודעות לנטייתו [שעליה ניתן לעמוד מתוך שמיעתו בעל פה פעמים רבות במשך תקופה ארוכה] לבטא את הדברים בחריפות ובמידה מסוימת של הגזמה, ולנכות מהם את אותה מידת הפרזה המצויה בהם.
ג. יש לזכור שאין מדובר בפרופסור ל'מדעי היהדות', שעל קרחתו המבריקה מתנודדת כיפה שגודלה כעדשה [במקרה הטוב] והמעביר את חזרת הש"ץ ואת קריאת התורה בשיחות רעים אודות הקוגל וההרינג הממתינים באולם הסמוך [אם בכלל הוא מגיע לבית הכנסת], אלא ביהודי גדול בתורה וביראת שמים טהורה, הספון בבית המדרש והלומד במסירות ובהתמדה מגיל צעיר ועד היום, בהיותו מעל גיל הגבורות, ובהתאם לכך יש להתייחס אליו.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי רון » א' נובמבר 06, 2016 8:07 am

לכבוד הרה"ג אי"ס שליט"א
אינו מובן הלא קיי"ל דבכל מקום שאין בבלי מפורש להיפך, הלכה כירושלמי, ומה פשר דברי הגרד"ל?
וע"כ, שהמכוון הוא דבדבר שהוא חידוש, ואינו מן המקובלות בידינו, הרי ששתיקתם של הראשונים ז"ל הרי הוא כפירושם להיפך, וממילא מסתבר שחל שיבוש בגירסת הירושלמי, וממילא גם בנוגע למאירי כן הדבר, ודאי שיש בדבריו חידושים מרתקים ביותר, שלא כתובים בדברי שאר הראשונים וממילא כנ"ל.

בנוסף, שהרבה מכתבי היד של חידושי המאירי לא עברו את שבט ביקורתם של רבותינו, שהרי לא שזפתם עין, כמש"כ החזו"א באיגרות, וממילא יש לפקפק בגוף הכת"י, אך עצם סמכותו של המאירי כראשון?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' נובמבר 06, 2016 10:16 am

כמדומה שטענה כזו - של יחס למאירי שלא כשאר הראשונים מפני שכתביו לא היו לעיני החכמים - שמעתי בשם הרב שך.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי הגהמ » א' נובמבר 06, 2016 1:06 pm

יש כאן עירבוב נושאים. אכמ"ל בגישתו של החזו"א לראשונים המודפסים מכת"י, אבל ברור שלא התייחס כך להרמב"ן והריטב"א אף במקרה שנדפסו חידושיהם מכת"י. ראה במצורף מסה"ז לר"מ ליפשיץ עמ' קכז:
קבצים מצורפים
IMG_20161106_054655181.jpg
IMG_20161106_054655181.jpg (137.27 KiB) נצפה 14246 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 06, 2016 2:41 pm

דעת החזו"א בעניין זה נדונה רבות (ולמיטב זכרוני יש על זה אריכות אצל רשז"ה בספרו)

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי יבנה » א' נובמבר 06, 2016 5:16 pm

הקדמת הרמב"ם למשנה
אבל המצוים לכל הגאונים הרי הם נבדלים כפי הבדל בינתם, והאיש הנבון הבקי בתלמוד יכול להכיר תכונת כל גאון וגאון מדבריו ופירושיו.

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי איש בער » ג' נובמבר 08, 2016 9:05 pm

בישורון (כט) מצאתי כתוב שעומד לצאת לאור ספר 'ליקוטי בית ישי' עה"ת, האם כבר ראה ספר זה אור עולם?
ליקוטי בית ישי.JPG
ליקוטי בית ישי.JPG (20.67 KiB) נצפה 14035 פעמים

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מוישי » ג' נובמבר 08, 2016 9:12 pm

מישהו יכול להעלות תמונת פניו?

מצליח
הודעות: 537
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מצליח » ג' נובמבר 08, 2016 9:21 pm


צבי וחמיד
הודעות: 177
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ג' נובמבר 08, 2016 10:12 pm

מן שמי' זמנו לידי היום את הגרד''י שפירא מבאר יעקב, ושאלתיו על השמועה הנ''ל.

נהניתי לראות על פניו סימני זעזוע, וסיפר לי שכשהי' ילד בחיידר בבני ברק שמע דברים אלו, ובא לאביו הגרמ''ש זצ''ל נסער מהידיעה (לא דקתי לשמוע אם משם רבינו החזו''א אמרה אם לאו), וכשמוע אביו את דבריו קרא בכאב, ''הלא פשוט הוא בידינו מדור דור שהמאירי הוא מגדולי גדולי הראשונים''.

את המעשה שהביא הראי''ס שוב נצרתי בלבי ולא העלתיו לפי פן יבולע לי..

דוד העיתונאי
הודעות: 164
הצטרף: ה' אוקטובר 06, 2016 1:29 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי דוד העיתונאי » ג' נובמבר 08, 2016 10:51 pm

אבקש נא מתלמידי רבי שלמה פישר, להעלות כאן עובדות ותיאורים על יר"ש וצדקות.
ניתן כאן משקל גדול מידי להתמדה ולגאונות, ולמען תהיה התמונה שלימה ולא יתקבל רושם מוטעה כאילו זה המדד היחידי של גדולי ישראל.
וכמו שלימדונו חז"ל בג' דברים אדם ניכר "בכוסו בכיסו ובכעסו" ולא במידת ההתמדה והגאונות.

טעות סופר
הודעות: 19
הצטרף: ג' נובמבר 08, 2016 8:12 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי טעות סופר » ד' נובמבר 09, 2016 12:04 am

אספר שני סיפורים שהייתי עד להם. יש לי סיפורים רבים נוספים שחלקם לא אספר פן יובנו שלא כראוי. אולם שני סיפורים אלו אספר, ובהמשך אולי אוסיף כהנה וכהנה.
האחד, יש בו גם על ההתמדה הנוראה וגם צדקות מופלאה:
לפני למעלה מעשרים שנה אחרי אוירת התעלות של יום הכפורים בישיבה החלטנו מספר בחורים לבוא לביתו של רבינו ולשוחח עמו בלימוד. הגענו כשעתיים לאחר סוף הצום. הרבנית הכניסה אותנו אל חדר הלימוד ומצאנוהו עומד כדרכו על הסטנדר ועוסק בתורה. כשנכנסנו נפנה אלינו וישבנו אצלו כמחצית השעה. לפתע הרבנית נעמדה בדלת החדר ואמרה לנו בנימה מתחננת, אנא מכם, חזרנו לפני כשעה ומחצה הביתה מהישיבה והרב לא הספיק לאכול עדיין. אם תואילו לחזור בעוד כמחצית השעה שהרב יוכל לאכול משהו להשיב את נפשו. ומזה למדנו אהבת התורה מהי. יהודי מבוגר למעלה מששים לאחר יום הכפורים לא נגש לאכול, אלא דבק באילת אהבים ויעלת חן הלוא היא התורה. וכשבאים אליו בחורים אין הוא דוחה אותם אלא מתפנה אליהם בכל ליבו ולא עולה על דעתו לבקשם לבוא בעת אחרת. וגם כשהרבנית בקשה לא היתה דעתו נוחה מזה כל כך.
השני, יש בו על הצניעות והתקיפות כאחד:
באחד מיומי הפורים לאחר שזכינו לשמוע ממנו הן דברי תורה הן דברי השקפה, נכנסו בחורים צעירים ולאחר ששהו זמן מה נפנו לצאת ואחד מהם בקש מרבינו ברכה. ענה לו רבנו - משל לחנווני אשר יום אחד בשנה מוציא כל סחורתו למוכרה. כך אני בימי הפורים אפשר לשאול אותי וממני מה שרוצים, אבל רק מהסחורה שיש לי. סחורה זו שאתה מבקש, אין אצלי גם לא בימי הפורים. באותה הזדמנות נכנסו הקבצנים לאסוף צדקה בפורים כנהוג, מיד יצאה הרבנית ואמרה להם בואו ואתן לכם. הוא - רבנו - לא יודע צורת מטבע.

גביר
הודעות: 2760
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי גביר » ד' נובמבר 09, 2016 8:58 am

דוד העיתונאי כתב:אבקש נא מתלמידי רבי שלמה פישר, להעלות כאן עובדות ותיאורים על יר"ש וצדקות.
ניתן כאן משקל גדול מידי להתמדה ולגאונות, ולמען תהיה התמונה שלימה ולא יתקבל רושם מוטעה כאילו זה המדד היחידי של גדולי ישראל.
וכמו שלימדונו חז"ל בג' דברים אדם ניכר "בכוסו בכיסו ובכעסו" ולא במידת ההתמדה והגאונות.


זכינו אנחנו הקטנים להתפלל במחיצתו מאות פעמים ודי לראות את צורת עמידתו וארשת פניו בתפילתו כדי להבין מהו "דע לפני מי אתה עומד".

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15567
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 09, 2016 9:02 am

דוד העיתונאי כתב:אבקש נא מתלמידי רבי שלמה פישר, להעלות כאן עובדות ותיאורים על יר"ש וצדקות.
ניתן כאן משקל גדול מידי להתמדה ולגאונות, ולמען תהיה התמונה שלימה ולא יתקבל רושם מוטעה כאילו זה המדד היחידי של גדולי ישראל.
וכמו שלימדונו חז"ל בג' דברים אדם ניכר "בכוסו בכיסו ובכעסו" ולא במידת ההתמדה והגאונות.

דוגמא יפה ואופיינית לכתיבה עיתונאית מסלפת.

דוד העיתונאי
הודעות: 164
הצטרף: ה' אוקטובר 06, 2016 1:29 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי דוד העיתונאי » ד' נובמבר 09, 2016 1:09 pm

איש_ספר כתב:
דוד העיתונאי כתב:אבקש נא מתלמידי רבי שלמה פישר, להעלות כאן עובדות ותיאורים על יר"ש וצדקות.
ניתן כאן משקל גדול מידי להתמדה ולגאונות, ולמען תהיה התמונה שלימה ולא יתקבל רושם מוטעה כאילו זה המדד היחידי של גדולי ישראל.
וכמו שלימדונו חז"ל בג' דברים אדם ניכר "בכוסו בכיסו ובכעסו" ולא במידת ההתמדה והגאונות.

דוגמא יפה ואופיינית לכתיבה עיתונאית מסלפת.

היכן הסילוף ?
הציטוט במרכאות הוא מדוייק, הלא כן ?
אולי הייתי צריך להרחיב ולסיים כך: ולא אמרו שמודדים אדם לפי מידת ההתמדה והגאונות.

אשר תאפו
הודעות: 34
הצטרף: ה' נובמבר 03, 2016 12:19 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אשר תאפו » ה' נובמבר 10, 2016 1:26 am

אם יורשה לי לחזור לנידון הנ"ל, אנסה להציע הסבר לדבר, המבוסס על תורתו של הגאון נשוא האשכול שליט"א.
בספרו דרשות בית ישי סימן ט"ו בעניין קבלת הרבים (סימן שהוא מחשיב ליסודי) מביא דברי הכס"מ הל' ממרים "שמיום חתימת המשנה קיימו וקבלו שדורות האחרונים לא יחלקו על הראשונים, וכן עשו גם בחתימת התלמוד שמיום שנחתם לא ניתן רשות לשום אדם לחלוק עליו". והחזו"א חלק וכתב שהוא משום שנתמעטו הלבבות וקוצר הדעות. והגאון ר' שלמה שליט"א מאריך לבסס ולפתח דעת הכס"מ עפ"י דברי הריב"ש בשם הרמב"ן שכל קבלת הרבים היא מחייבת כקבלת התורה וחלה עליהם ועל זרעם ע"ש.
(והרוצה לדון ולהתווכח עם הגאון שליט"א טוב יעשה אם יעיין תחילה בכל דבריו שם.)
ולקראת סוף הסימן (עמ' קל במהדורה החדשה) רמז בקצרה שיש לומר שגם מה שמחויבים אנו לדברי הראשונים עיקרו משום שכך קיבלו על עצמם כלל ישראל. ואדרבה קבלה זו חזקה יותר מאשר טעם ירידת הדורות לחוד, ויש לה תוקף של תורה כאמור. ואולי בזה מסכים גם החזו"א. מיהו י"ל שזהו דווקא בראשונים שהיו לעיני כלל ישראל כל הדורות, אולם ראשונים שעיקר תורתם מתגלה בכת"י ולא היו ידועים לנו אולי אינם בכלל קבלה זאת. ואין זה משום "מדידת גדלותו" של ראשון זה או אחר.

הספר "ליקוטי בית ישי" עוד לא יצא לאור ובעז"ה יצא בקרוב.
נערך לאחרונה על ידי אשר תאפו ב ה' נובמבר 10, 2016 10:55 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' נובמבר 10, 2016 1:34 am

אשר תאפו כתב:אם יורשה לי לחזור לנידון הנ"ל, אנסה להציע הסבר לדבר, המבוסס על תורתו של הגאון נשוא האשכול שליט"א.
בספרו דרשות בית ישי סימן ט"ו בעניין קבלת הרבים (סימן שהוא מחשיב ליסודי) מביא דברי הכס"מ הל' ממרים "שמיום חתימת המשנה קיימו וקבלו שדורות האחרונים לא יחלקו על הראשונים, וכן עשו גם בחתימת התלמוד שמיום שנחתם לא ניתן רשות לשום אדם לחלוק עליו". והחזו"א חלק וכתב שהוא משום שנתמעטו הלבבות וקוצר הדעות. והגאון ר' שלמה שליט"א מאריך לבסס ולפתח דעת הכס"מ עפ"י דברי הריב"ש בשם הרמב"ן שכל קבלת הרבים היא מחייבת כקבלת התורה וחלה עליהם ועל זרעם, ולולא זאת יכלו אמוראים לחלוק על תנאים ע"ש.
ולקראת סוף הסימן (עמ' קל במהדורה החדשה) כתב:
דרשות בית ישי סימן ט''ו.png

(והרוצה לדון ולהתווכח עם הגאון שליט"א טוב יעשה אם יעיין תחילה בכל דבריו שם.)
ומתוך מה שרמז בקצרה י"ל שגם מה שמחויבים אנו לדברי הראשונים עיקרו משום שכך קיבלו על עצמם כלל ישראל. ואדרבה קבלה זו חזקה יותר מאשר טעם ירידת הדורות לחוד, ויש לה תוקף של תורה כאמור. ואולי בזה מסכים גם החזו"א. מיהו י"ל שזהו דווקא בראשונים שהיו לעיני כלל ישראל כל הדורות, אולם ראשונים שעיקר תורתם מתגלה בכת"י ולא היו ידועים לנו אולי אינם בכלל קבלה זאת. ולאו בגדלות תליא מילתא.

הספר "ליקוטי בית ישי" עוד לא יצא לאור ובעז"ה יצא בקרוב.

דברים אלו שהעלית כאן קשים לשמוע יותר משאר הדברים שהובאו לעיל.

נראה שהאשכול הנוכחי צירף לבית מדרש זה כמה תלמידים חדשים...


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 148 אורחים