מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
אשר תאפו
הודעות: 34
הצטרף: ה' נובמבר 03, 2016 12:19 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אשר תאפו » ה' נובמבר 10, 2016 1:40 am

אשר תאפו כתב:והרוצה לדון ולהתווכח עם הגאון שליט"א טוב יעשה אם יעיין תחילה בכל דבריו שם.

וכיוון שלימדתני שאין בדעת הקוראים לעשות כן ערכתי מה שהעליתי. יישר כח.

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי דודי צח » ה' נובמבר 10, 2016 8:38 am

כדי להמתיק את האווירה הרצינית והמתוחה מדי, אביא לכם גם עניין פיקנטי ששמעתי משמיה דהגר"ש (מפי אחד מבניו)

כשהגיע אביו ר' אהרן פישר אחרי עלייתו ארצה - לישיבת "עץ חיים", היה מי שקרא לו בסוג צחוק: פִּישר, עם פ' דגושה

ר' אהרן שמוצאו היה מגרמנייה הייקית והדקדקנית, הסיק מכך שאולי אנשים מתבלבלים באמת ולא יודעים איך להגות את שם משפחתו כהוגן, מכאן ואילך החליט שכל ילדיו אשר יוולדו לו יתן להם שם המסתיים באותיות אהו"י, שאז לפי כללי הדקדוק האות הבאה בתיבה הסמוכה חייבת להיות רפויה. ושוב אנשים לא יטעו...
ואכן מלבד בנו הגדול ר' ישראל יעקב - שכבר נולד אז, הרי כל בניו ובנותיו קרויים בשמות המסתיימים באחת מהאותיות הנ"ל: משה, מאיר צבי, שלמה, דבורה - ועוד

אבקברד
הודעות: 214
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 2:00 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אבקברד » ה' נובמבר 10, 2016 10:05 am

אאל"ט
שמו המקורי היה יהונתן יהודה,
וכעבור כמה חודשים מלידתו, נפטר סבו הרב שלמה,
והוסיפו לו את השם שלמה, וכך נוצרו ראשי תיבות יש"י

בן ירושלים
הודעות: 767
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ה' נובמבר 10, 2016 3:27 pm

דודי צח כתב:כדי להמתיק את האווירה הרצינית והמתוחה מדי, אביא לכם גם עניין פיקנטי ששמעתי משמיה דהגר"ש (מפי אחד מבניו)

כשהגיע אביו ר' אהרן פישר אחרי עלייתו ארצה - לישיבת "עץ חיים", היה מי שקרא לו בסוג צחוק: פִּישר, עם פ' דגושה

ר' אהרן שמוצאו היה מגרמנייה הייקית והדקדקנית, הסיק מכך שאולי אנשים מתבלבלים באמת ולא יודעים איך להגות את שם משפחתו כהוגן, מכאן ואילך החליט שכל ילדיו אשר יוולדו לו יתן להם שם המסתיים באותיות אהו"י, שאז לפי כללי הדקדוק האות הבאה בתיבה הסמוכה חייבת להיות רפויה. ושוב אנשים לא יטעו...
ואכן מלבד בנו הגדול ר' ישראל יעקב - שכבר נולד אז, הרי כל בניו ובנותיו קרויים בשמות המסתיימים באחת מהאותיות הנ"ל: משה, מאיר צבי, שלמה, דבורה - ועוד




נכון אבל לא מדויק.
אשתו היתה דבורה. בנותיו הן לאה בלהה ע"ה (יודלביץ) ותבדל לחיים רחל שרה (זלוטניק. אשת ר' מיכל)

לר' ישראל יעקב קרא על שם פרופ' דיהאן שנרצח ע"י אנשי המוסדות הלאומיים שאותו העריך מאד. זה דחה את הענין הדקדוקי של פ דגושה ורפויה
גם הסיפור עם עץ חיים לא שמעתי בלתי היום

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' נובמבר 11, 2016 9:24 am

איש_ספר כתב:כדברי הרב צבי וחמיד, רבינו המאירי אינו זקוק להגנתנו, אבל יחסו המסויג במידה מסוימת של החזו"א - ומשם לתלמידיו - הוא מן המפורסמות, וא"א להכחישו...

האם נלמד מן המצורף שהגרח"ע לא סבר כהחזו"א?

על המאירי.png
על המאירי.png (319.88 KiB) נצפה 15033 פעמים

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' נובמבר 13, 2016 8:41 pm

בן ירושלים כתב:
דודי צח כתב:כדי להמתיק את האווירה הרצינית והמתוחה מדי, אביא לכם גם עניין פיקנטי ששמעתי משמיה דהגר"ש (מפי אחד מבניו)

כשהגיע אביו ר' אהרן פישר אחרי עלייתו ארצה - לישיבת "עץ חיים", היה מי שקרא לו בסוג צחוק: פִּישר, עם פ' דגושה

ר' אהרן שמוצאו היה מגרמנייה הייקית והדקדקנית, הסיק מכך שאולי אנשים מתבלבלים באמת ולא יודעים איך להגות את שם משפחתו כהוגן, מכאן ואילך החליט שכל ילדיו אשר יוולדו לו יתן להם שם המסתיים באותיות אהו"י, שאז לפי כללי הדקדוק האות הבאה בתיבה הסמוכה חייבת להיות רפויה. ושוב אנשים לא יטעו...
ואכן מלבד בנו הגדול ר' ישראל יעקב - שכבר נולד אז, הרי כל בניו ובנותיו קרויים בשמות המסתיימים באחת מהאותיות הנ"ל: משה, מאיר צבי, שלמה, דבורה - ועוד




נכון אבל לא מדויק.
אשתו היתה דבורה. בנותיו הן לאה בלהה ע"ה (יודלביץ) ותבדל לחיים רחל שרה (זלוטניק. אשת ר' מיכל)

לר' ישראל יעקב קרא על שם פרופ' דיהאן שנרצח ע"י אנשי המוסדות הלאומיים שאותו העריך מאד. זה דחה את הענין הדקדוקי של פ דגושה ורפויה
גם הסיפור עם עץ חיים לא שמעתי בלתי היום


גירסא נוספת מספרת, שהיה זאת בגין חרטה, על שהיה לו איזה סיוע לכוחות ההגנה, מה שסייע בעדם לחסל את דיהאן...

בן ירושלים
הודעות: 767
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » א' נובמבר 13, 2016 9:09 pm

זה מענין מאד. ישנו מקור לכך ? או לפחות פרטים במה סייע

מרחביה
הודעות: 883
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מרחביה » א' נובמבר 13, 2016 9:39 pm

ראוי לציין גם שבספר תולדות הגרי"י הביאו מכתב מסבו הגר"ש לאביו ר' אהרן, ובו ר"ש דן על חידוש כלשהו שכתב ר"א במכתב קודם בשם רבו ר' ישראל יעקב. מכתב כזה יש בו כדי לערער ודאות השמועה שהגרי"י נקרא ע"ש דיהאן.
אם יש למישהו את הספר, יואיל נא ויעלה את העמוד הרלוונטי.

בן ירושלים
הודעות: 767
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » א' נובמבר 13, 2016 9:45 pm

אאל"ט שמעתי מפורש מר' שלמה שאחיו רי"י קרוי ע"ש דיהאן

מרחביה
הודעות: 883
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מרחביה » ב' נובמבר 14, 2016 6:19 am

גם אני שמעתי ממנו. ואף על פי כן יש עניין במציאה הנ"ל.

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי דודי צח » ב' נובמבר 14, 2016 10:39 am

יש עוד פלא על ענין קריאת השם ישראל יעקב, והלא שמו של פרופסור דיהאן היה 'יעקב ישראל' ולא להיפך

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי גביר » ב' נובמבר 14, 2016 11:11 am

אולי כיוון שרי"י די האן לא נפטר על מיטתו כדרך כל הארץ אלא נרצח לא רצה לקרוא בשמו ממש.

אבןטובה

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אבןטובה » ד' נובמבר 16, 2016 5:30 am

היינו הך כמנחות סד: גגות צריפין או צריפין גגות עין סוכר או סוכר עין

אבןטובה

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אבןטובה » ד' נובמבר 16, 2016 6:16 am

מה הוא דרכו של רבי שלמה יותר מכל שאר ת"ח

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי לייטנר » ד' נובמבר 16, 2016 8:44 am

אבןטובה כתב:היינו הך כמנחות סד: גגות צריפין או צריפין גגות עין סוכר או סוכר עין

מפשט הסוגיה שם ברור שאין זה ה"ה, אלא שזיהוי הרמזים אפשר להגיע לשתי תשובות אפשריות.
יש הטוענים שהדבר נכון בתנ"ך, כגון בפסוק: "ותטמנם בפשתי העץ", היינו 'עצי הפשתים'. וכן: "אל טל ואל מטר עליכם ושדי תרומות', היינו 'תרומות שדי'.
בדעה זו יש קושי ואכמ"ל.

ראש
הודעות: 344
הצטרף: ו' אפריל 17, 2015 9:43 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי ראש » ד' נובמבר 16, 2016 10:31 am

אודות דרכו של הגר''ש למדוד גדלות לפי חיבוריו של חכם ראה לשונו של הרמב''ם באגרותיו-
ז"ל "ואתה בני חי ה' יודע כמה מכבד אני גדולי חכמי ישראל כאשר אני יודע ערך מעלתם מתוך דבריהם"

וכן בהקדמת הרמב"ם למשנה
"והאיש הנבון הבקי בתלמוד יכול להכיר תכונת כל גאון וגאון מדבריו ופירושיו".

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 09, 2016 2:57 am

בבית הנשיא.jpeg
בבית הנשיא.jpeg (191.4 KiB) נצפה 14324 פעמים

בן ירושלים
הודעות: 767
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ש' דצמבר 10, 2016 8:46 pm

איש_ספר כתב:
בבית הנשיא.jpeg

כשזבולון המר היה שר הדתות הוא רצה לחזק את בתי הדין והביא שני דיינים חדשים גדולי תורה שנבחרו ללא מבחנים אלא בגלל גדלותם: הגר"ש פישר והגרז"נ גולדברג. בתחילה דובר שייכנסו מיד לביה"ד הגדול , אך היו מניעות חוקיות דומני והם נבחרו לבית הדין בירושלים. יחד עם הרב עזרא בצרי זה היה הרכב שלפתחו גלגלו את הבעיות הגדולות של ממזרות, עגינות וכו'. בהמשך הגרז"נ אכן עבר לביה"ד הגדול בעוד הגר"ש נשאר כדיין הגיטין בביה"ד בירושלים

הוה אמינא
הודעות: 1444
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי הוה אמינא » ש' דצמבר 10, 2016 10:58 pm

בן ירושלים כתב:
איש_ספר כתב:
בבית הנשיא.jpeg

כשזבולון המר היה שר הדתות הוא רצה לחזק את בתי הדין והביא שני דיינים חדשים גדולי תורה שנבחרו ללא מבחנים אלא בגלל גדלותם: הגר"ש פישר והגרז"נ גולדברג. בתחילה דובר שייכנסו מיד לביה"ד הגדול , אך היו מניעות חוקיות דומני והם נבחרו לבית הדין בירושלים. יחד עם הרב עזרא בצרי זה היה הרכב שלפתחו גלגלו את הבעיות הגדולות של ממזרות, עגינות וכו'. בהמשך הגרז"נ אכן עבר לביה"ד הגדול בעוד הגר"ש נשאר כדיין הגיטין בביה"ד בירושלים


וכמ"ש ב"שמש ומגן" על ההרכב הזה "בית הדין המיוחד להיתרים". וכאשר הם לא מצאו מוצא, היו מעבירים את התיק לעיונו של השמש ומגן.

בן אליהו
הודעות: 1015
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן אליהו » א' דצמבר 11, 2016 10:10 am

מי שמשך בחוטים ויזם את הבאת המאורות הגדולים הנ"ל הוא מרן הגר"א שפירא זצ"ל שהיה אז הרב הראשי לישראל.
רצה גם למנות לבית הדין הגדול את ר' יעקב רוזנטל זצ"ל אך הדבר לא הסתייע.

צבי וחמיד
הודעות: 177
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ש' דצמבר 31, 2016 7:32 pm

בד''ה. אשת הגר''ש יבדלח''ט שבה לבית עולמה. איני יודע מועד ההלויה.

מרחביה
הודעות: 883
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מרחביה » ש' דצמבר 31, 2016 7:58 pm

22:30 בבית ההלוויות שמגר. תיטמן בהר הזיתים.
הרבה יש להאריך על גדלותה המופלאה, אך אין העת פנויה.

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי היימישער » ש' דצמבר 31, 2016 8:06 pm

אסור להספיד בחנוכה.

אלטנוישול
הודעות: 134
הצטרף: ב' דצמבר 23, 2013 11:24 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אלטנוישול » ש' דצמבר 31, 2016 8:59 pm

כפר חב"ד
קבצים מצורפים
תמונה חדשה.jpg
תמונה חדשה.jpg (35.29 KiB) נצפה 13808 פעמים

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בתבונה » א' ינואר 01, 2017 12:10 am

מעבר לדמיון שטחי שבשניהם המשל על השמש אין כל קשר בין דברי הרמ"א בתורת העולה, לדברי הרב זלמן מלאדי בספרו ליקוטי אמרים
גם במהרל כצפוי זה לא נמצא (עשיתי חיפוש בכל מקום שמופיע שמש או חמה).

העתקתי לכאן את דברי הרמ"א ואת הליקוטי אמרים

תניא ליקוטי אמרים פרק לג

משל גשמי לזה מענין ביטול זיו ואור השמש במקורו הוא גוף כדור השמש שברקיע שגם שם מאיר ומתפשט ודאי זיוו ואורו וביתר שאת מהתפשטותו והארתו בחלל העולם אלא ששם הוא בטל במציאות במקורו וכאילו אינו במציאות כלל: וככה ממש דרך משל הוא ביטול העולם ומלואו במציאות לגבי מקורו



(7) ספר תורת העולה לרמ"א ז"ל - חלק ג - פרק ד
ומצאתי מאמר למקובל אחד אחרון בפירש מערכת סיוע לזה ואעתיק לשונו, הנה כתב שם בפרק תשיעי וזה לשונו, דע כי התוארים הם נשואים בעצם, וכל מקרה אינו קיים בלתי נושא, ואינו מתקיים בו העצם אבל הוא מתקיים מכח העצם, ולכן חכמי המחקר הרחיקו התארים מן השם יתעלה בתכלית הרחוק, אמנם המקובלים יחסו לשם יתעלה תוארים בלתי נוספים כמו השמש ונצוצו, כי השמש שנקרא כדור חמה או מאור גדול ונצוצו נקרא שמש, וידוע כי הנצוץ בלתי דבר נוסף אל הכדור, ויש להם שני שמות והם התוארים בלתי נוספים, כן המקובלים יחסו אלו התוארים בלתי נוספים, ואלו התוארים קראום המקובלים בשם אחד כללי והוא לשון ספירות, ורוצה לומר שהשכל האנושי יספר שבחי השם יתעלה באמצעות הספירות שהם התוארים בלתי נוספים עכ"ל. הרי לך מבואר נגלה בדברי חכם זה כי עניני הספירות הם התוארים בלתי נוספים והם תוארי הפעולות כמו הנצוץ בשמש, והנה ראה שדבריהם מכוונים, שהרי משל זה מניצוץ השמש הביאו גם כן בעלי המחקר בענין התארים וכמו שכתב הרב המורה ח"א פ' נ"ג כמבואר שם בדבריו, וכן יסד רבי שמעון הגדול בתפלתו הדרת קדש, אחר שסדר ענין הספירות אמר ברוך הוא יתעלה אשר פועל דבר והפוכו כאחד, ומצדינו נקרא מדות, אם רוגז עלינו או נחת, וכל מדה לשבר האזן נשמעה ברמז די למשכילי דעת, ועיין שם בפרוש מאמר זה ותבין מה שכתבנו, ושזהו דעת המקובלים האמתיים:
גם בעל מנחת יהודא כתב שם פ"א וז"ל, אנחנו מאמיני הדת יחסנו אליו יתעלה תוארים בלתי נוספים בו, והם הספירות הכלולות מדבר והפכו, כי אין בכל אחד מהם תואר ידוע, כלומר זו לדין וזו לרחמים, אלא כדמות אנדרוגינוס מה שיש בזו יש בזו, ומתוכם נדעהו ונוכל לספר גדולתו ורוממותו עכ"ל. הרי לך הענין מבואר מדברי המקובלים האחרונים ומתוכן אנו עומדין על כוונת הראשונים:



להשלמה אביא את המו"נ שהרמא כתב שמשתמש באותו משל

ספר מורה הנבוכים חלק א פרק נג

ואני אמשל לך משל בזה מן הענינים הנמצאים אתנו, ר"ל שיהיה הפועל אחד ויתחייבו ממנו פעולות מתחלפות, ואף על פי שלא יהיה בעל רצון, כ"ש אם היה פועל ברצון, והמשל בו האש תתיך קצת הדברים ותקפיא קצתם, תבשל ותשרוף ותלבין ותשחיר, ואלו יתאר האדם האש בשהיא המלבנת והמשחרת והשורפת והמבשלת והמקפיאה והמתיכה, היה אומר אמת, ויהיה מי שלא ידע טבע האש חושב שיש בה ששה ענינים מתחלפים, ענין בו ישחיר, וענין אחר בו ילבין, וענין שלישי בו יבשל, וענין רביעי בו ישרף, וענין חמישי בו יתיך, וענין ששי בו יקפיא, ואלו כלם פעולות זו הפך זו אין ענין פעולה מהם ענין האחרת, אמנם אשר ידע טבע האש, ידע שבאיכות אחת פועלת תפעל כל אלו הפעולות, והוא החום, ואם הוא זה נמצא במה שיעשה בטבע, כל שכן בחק הפועל ברצון, וכל שכן בחקו יתברך אשר התעלה על כל ספור, כאשר השגנו ממנו יחסים מתחלפים הענינים, כי ענין החכמה בלתי ענין היכולת בנו, וענין היכולת בלתי ענין הרצון, איך נחייב מזה שיהיו בו ענינים מתחלפים עצמיים לו, עד שיהיה בו ענין בו ידע, וענין בו ירצה, וענין בו יוכל, כי זה הוא ענין התארים אשר יאמרו אותם.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ינואר 01, 2017 12:29 am

בתבונה כתב:מעבר לדמיון שטחי שבשניהם המשל על השמש אין כל קשר בין דברי הרמ"א בתורת העולה, לדברי הרב זלמן מלאדי בספרו ליקוטי אמרים

מלבד שלא מצאת את המ"מ הנכון בתניא (הדן בנושא שבו עוסק בתורת העולה), הלא הוא בשער היחוד והאמונה פרק י, ניכר בעליל שלא הבנת לא את התורת העולה ולא את התניא...

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בתבונה » א' ינואר 01, 2017 1:43 am

בספר תורת העולה כותב שהספירות הם תואר הפעולה כמו שהשמש שהוא תואר התנוצצות אור כדור החמה ((יומם השמש לא יככה) הוא תואר הפעולה שלו, הוא לא כותב ולא מתכוין על ביטול ולא על כשהוא בתוך כדור השמש
הרב זלמן מלאדי גם בשער הייחוד והאמונה מתייחס לספירות כמציאות אלא שבטלים כלפי הקב"ה כמו שהאור בעוד שהוא בתוך השמש לפני שיצא החוצה בטל לשמש.
ועל משל זה גם בליקוטי אמרים וגם בשער הייחוד פעמיים הייתה הערתו של הגר"ש פישר.

בן ירושלים
הודעות: 767
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » א' ינואר 01, 2017 1:58 am

יש להאריך במעלותיה של הרבנית ע"ה שהיתה חד בדרא במסירותה לתורה בכלל ולתורת בעלה בפרט, כל אשר לה הקדישה לתורתו.

מקצת מן הדברים המופלגים באישיותה נאמרו ע"י בניה ואחיה בלויה.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ינואר 01, 2017 2:28 am

נתחיל עם תורת העולה.

ראשית הציון למו"נ אינו על משל השמש, וכל מעיין רואה שהמשל אינו מופיע שם כלל. יש להבחין באריכות הלשון של הרמ"א: "משל זה מניצוץ השמש הביאו גם כן בעלי המחקר בענין התארים, וכמו שכתב הרב המורה ח"א פ' נ"ג כמבואר שם בדבריו" - כלומר, "בעלי המחקר" שהביאו את המשל לא קאי על הרמב"ם, והציון לרמב"ם הוא רק לתוכן הדברים שהספירות הן פעולות בלבד.

כעת לתוכן המשל בתורת העולה. בלשון שמצטט הרמ"א כוונת המשל היא שהספירות אינן דבר נוסף על מציאות הבורא, כשם שהניצוץ אינו דבר נוסף על השמש. כל זה מפורש בלשונו באופן שאי אפשר לטעות. הרמ"א מוסיף על כך שהניצוץ הוא פעולת השמש כשם שהספירות הם פעולותיו ית'. עד כאן התוכן מתורת העולה הנוגע לעניננו.

כעת לתניא. בתניא מופיע משל אור השמש לגבי שני ענינים שונים שאתה מערבבם שוב ושוב: הענין הראשון הוא ביטול העולם אל מקורו (בלקו"א וכן בפ"ג בשער היחוד והאמונה). כאן אין מדובר כלל על מציאות הספירות ואין הדברים עוסקים כלל בנושא הנדון בתורת העולה. הענין השני הוא המבואר בפרק י שם, היות הספירות מאוחדות במאצילן עד שלא נופל עליהם שם דבר נוסף, ובלשונו: "וכשהאור הוא במקורו בגוף השמש הוא מיוחד עמו בתכלית היחוד כי אין שם רק עצם אחד שהוא גוף המאור המאיר, כי הזיו והאור שם עצם אחד ממש עם גוף המאור המאיר ואין לו שום מציאות כלל בפני עצמו". ברור לכל בר דעת שהמשל הוא כענין המשל שמצטט הרמ"א, שהניצוץ אינו דבר נוסף על השמש.

ומה שמוסיף הרמ"א שהספירות הן רק פעולות - כן כותב להדיא גם בתניא (הגהה לפרק ב), ושם מתווך דעת הרמב"ם בזה עם דעת המקובלים, ע"ש, ונתבאר כ"ז בארוכה בדרך מצוותיך להצ"צ מצוות האמנת אלקות.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בתבונה » א' ינואר 01, 2017 3:00 am

כרגיל אתה ממשיך לדבר שטויות וכרגיל לא מסוגל להודות על האמת
המשל שמביא הרמ"א הוא בעצמו מבארו שהספירות הם תואר הפעולה ולזה הוא מביא משל מניצוץ השמש זה לא בנוסף אלא זהו הדבר עצמו משל ונמשל . וכן המשל הוא לא על הניצוץ כשהוא עדיין בתוך גוף החמה
המורה נבוכים מביא משל דומה עם נמשל זהה
ואילובמשל של הרב זלמן מלאדי הוא כותב גם בשער היחוד והאמונה פרק י
אור השמש שבתוך גוף כדור השמש עם גוף השמש ... מדותיו של הקדוש ברוך הוא ורצונו וחכמתו בעולם האצילות עם מהותו ועצמותו... ממשל אור השמש המיוחד ובטל במקורו
הוא מדבר על המציאות של האור כל עוד שהיא בתוך השמש וכן הוא מדגיש שאז האור בטל למקורו

כתבת
ומה שמוסיף הרמ"א שהספירות הן רק פעולות - כן כותב להדיא גם בתניא (הגהה לפרק ב),

ובכן משם דווקא מוכחת טעותך ששם מתבאר הוא כותב שזהו רק למעלה מאצילות
ואילו בשער הייחוד והאמונה פרק י' הוא כותב במפורש לגבי הספירות בעולם האצילות
תניא ליקוטי אמרים - הגהות פרק ב
הגהה והודו לו חכמי הקבלה כמ"ש בפרדס מהרמ"ק וגם לפי קבלת האר"י ז"ל יציבא מילתא בסוד התלבשות אור א"ס ב"ה על ידי צמצומים רבים בכלים דחב"ד דאצילו' אך לא למעלה מהאצילו' וכמ"ש במ"א שא"ס ב"ה מרומם ומתנשא רוממות אין קץ למעלה מעלה ממהות ובחי' חב"ד עד שמהות ובחי' חב"ד נחשבת כעשייה גופניית אצלו ית' כמ"ש כולם בחכמה עשית:


ברור מאליו שתמשיך להתווכח ולקשקש שלא הבנתי כלום, עד שאמיר את דתי ואקבל את משיחותו ואלהותו של ממש בפועל ממש עם כל הפירושים והכוונות ממש ממש רח"ל

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ינואר 01, 2017 3:35 am

הדברים שמביא הרמ"א זהים למובא בתניא בעיקר כוונת המשל והנמשל, שהספירות אינן דבר נוסף על מציאות הבורא כשם שהאור אינו דבר נוסף על מציאות המאור. הקשר בין הדברים חד וברור לכל קורא. אם כי בעל התניא כמובן מוסיף ומרחיב את הענין ומבארו לפי דרכו ושיטתו.

אכן בפ"ב הוא מדבר על למעלה מאצילות, ואילו בשער היחוד והאמונה מדובר על דרגת עולם האצילות. כאן כתבת דבר נכון. אגב, מעולם לא כתבתי אחרת כמובן.

אילולא היית קופץ בראש להעיר בנושאים שאינך מבין בהם בתחילת הדיון, לא היית נזקק בסיומו לדיבורים של ילד בגן חובה...

מרחביה
הודעות: 883
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מרחביה » א' ינואר 01, 2017 3:39 am

אבל פישר-3.jpg
אבל פישר-3.jpg (321.01 KiB) נצפה 13600 פעמים

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בתבונה » א' ינואר 01, 2017 3:59 am

סגי נהור כתב:אכן בפ"ב הוא מדבר על למעלה מאצילות, ואילו בשער היחוד והאמונה מדובר על דרגת עולם האצילות. כאן כתבת דבר נכון. אגב, מעולם לא כתבתי אחרת כמובן.

אילולא היית קופץ בראש להעיר בנושאים שאינך מבין בהם בתחילת הדיון, לא היית נזקק בסיומו לדיבורים של ילד בגן חובה...


כנראה אינך מסוגל להבין
אסביר שוב לתועלת הקוראים הרמ"א מביא משל מאור השמש להסביר שהספירות הם תואר פעולה,
משל דומה בספר שער הייחוד והאמונה, מביא משל על אור השמש בתוך השמש שבטל לגבי מקורו , הסברתי שאין כוונתו כדברי הרמ"א שהספירות הם תואר הפעולה
אתה ציטטת את הגהה בפ"ב כמקור לכך שהרב זלמן מלאדי אומר כדברי הרמ"א שסבר שהספירות הם תואר הפעולה,
אמנם טעית היות ובשער הייחוד והאמונה הוא מדבר על הספירות בעולם האצילות ובהגהה בפ"ב שציטטת הוא מדגיש שדבריו הם רק לגבי מעל עולם האצילות, ואלו בעולם האצילות הספירות אינם תואר הפעולה.
מסקנא מדובר בפרשנות אחרת מהרמ"א

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ינואר 01, 2017 4:33 am

בתבונה כתב:הרמ"א מביא משל מאור השמש להסביר שהספירות הם תואר פעולה,

הרמ"א אינו ממציא את המשל אלא מצטטו. תוכן הלשון המצוטטת ברור כאשר הארכתי לעיל.
בתבונה כתב:משל דומה בספר שער הייחוד והאמונה, מביא משל על אור השמש בתוך השמש שבטל לגבי מקורו , הסברתי שאין כוונתו כדברי הרמ"א שהספירות הם תואר הפעולה

אכן אין כוונתו כך. לא בזה הדמיון בין דבריו למובא בתורת העולה.
בתבונה כתב:אתה ציטטת את הגהה בפ"ב כמקור לכך שהרב זלמן מלאדי אומר כדברי הרמ"א שסבר שהספירות הם תואר הפעולה,

קרא שוב את הודעתי ותיווכח שכתבתי זאת ללא שום קשר למשל ולמבואר בשער היחוד והאמונה, אלא בעיקר הענין, שלגבי הקב"ה עצמו (למעלה מאצילות) הספירות הן כפעולה.
בתבונה כתב:אמנם טעית היות ובשער הייחוד והאמונה הוא מדבר על הספירות בעולם האצילות ובהגהה בפ"ב שציטטת הוא מדגיש שדבריו הם רק לגבי מעל עולם האצילות, ואלו בעולם האצילות הספירות אינם תואר הפעולה.
מסקנא מדובר בפרשנות אחרת מהרמ"א

כיון שהדברים כבר חוזרים על עצמם, אסיים את הדיון מצדי בדברי הסיכום הבאים (אתה מוזמן להמשיכו כאוות נפשך):
אין קשר בין המבואר בתורת העולה על כך שהספירות הן פעולותיו למבואר בשער היחוד והאמונה. בזה אינני חולק עליך כלל.
מאידך יש קשר מובהק בין הפרט המפורש במשל המצוטט, שהספירות אינן דבר נוסף על מציאות הבורא כשם שהאור אינו דבר נוסף על מציאות המאור, לבין אותם הדברים המפורשים בשער היחוד והאמונה.
אתה רוצה להתעקש אחרת? בהצלחה.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בתבונה » א' ינואר 01, 2017 5:04 am

סגי נהור כתב:אין קשר בין המבואר בתורת העולה על כך שהספירות הן פעולותיו למבואר בשער היחוד והאמונה. בזה אינני חולק עליך כלל.
מאידך יש קשר מובהק בין הפרט המפורש במשל המצוטט, שהספירות אינן דבר נוסף על מציאות הבורא כשם שהאור אינו דבר נוסף על מציאות המאור, לבין אותם הדברים המפורשים בשער היחוד והאמונה.
אתה רוצה להתעקש אחרת? בהצלחה.


הרמ"א מביא משל מהשמש ואורה להסביר שיש אחדות גמורה והספירות הם תוארי הפעולה, מאידך הרב ש"ז מלאדי חולק מביא משל מהשמש ואורה כשהוא בתוך השמש להסביר שיש אחדות גמורה והספירות הם חלק מהמאציל.
זה דמיון חיצוני בלבד

מנחם-כהן
הודעות: 314
הצטרף: ש' מאי 07, 2016 11:04 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מנחם-כהן » א' ינואר 01, 2017 9:44 pm

בברכה המשולשת כתב:
יבנה כתב:
השואל מרבו כתב:
חשוב להבחין בין עיקרי אמונה לעיניני אמונה, שעיקרי אמונה וודאי נוגעים למעשה - מי נחשב לאפיקורס, מה שאין כן עיניני אמונה כמו האם הגיהנם הוא גשמי או רוחני, שמה שלא תסבור אתה וודאי לא אפיקורס. אבל עדיין יל"ע האם כל הענין של הנבואה ברמב"ם הוא נפק"מ (חלק ודאי שכן, איך יודעים מי הוא נביא אמת/שקר.) אבל גם אם כן, אני לא יודע מי אומר שכל המשנה תורה חייב להיות "הלכתי".


פירוש המשנה לרמב"ם מסכת סנהדרין פ"י [חלק] מ"ג
"כבר הזכרנו לך כמה פעמים שכל מחלוקת שתהיה בין החכמים ואינה תלויה במעשה אלא קביעת סברה בלבד אין מקום לפסוק הלכה כאחד מהם."
והשוה לשו"ת חת"ס יו"ד סי' שנ"ו.


יעויין במש"כ בזה (בירור דעת אדוננו הרמב"ם בפסיקה בענייני אמונה) הרב פרופ' דוד הכהן הנשקה בהרחבה במאמרו לפני כמה שנים בכת העת דעת

מישהו יכול לעלות לכאן את המאמר?

דוד העיתונאי
הודעות: 164
הצטרף: ה' אוקטובר 06, 2016 1:29 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי דוד העיתונאי » ג' ינואר 03, 2017 4:53 pm

הרב שלמה פישר היה מגיע במשך תקופה בסעודה שלישית לטיש של האדמו"ר מסלונים בעל הנתיבות שלום זצ"ל
וגם שוחח עמו הרבה,
הנתיבות שלום הפליא את גאונותו ובקיאותו בכל חדרי התורה.

בן ירושלים
הודעות: 767
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ג' ינואר 03, 2017 6:40 pm

בהלוית הרבנית הפליאו הבנים בתיאור העול שהמיסה על עצמה מבלי שבעלה הגאון שליט"א יודע דבר מלבד לימודיו. והוסיף אחד מגדולי תלמידיו שזה היה תמיד בשמחה אצלה. לא התלוננה ולא הסכימה לבטלו מלימודיו כי בחוש הרגישה שזה יעודה בחיים.
בניחום אבלים סיפר הבן שלפני שנים כשמכרה את דירתם ועברו להר נוף היא התקשרה לישיבה ואמרה לבעלה: ביום חמישי כשאתה בא הביתה אז תגיע להר נוף לקבלן 13 במקום לדירה הקודמת. תרשום בבקשה את הכתובת.

מבקש חכמה
הודעות: 1049
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מבקש חכמה » ג' ינואר 03, 2017 7:26 pm

בהיותי בחור ישיבה צעיר התארחו פעם הגר"ש ומשפחתו בישיבה, קיבלתי את פניהם והכוונתי אותם למקום הלינה, ולאחר מכן ראיתי שיש מעט כלים בכיור המטבחון (ששימש בדרך כלל לתלמידי הכולל וחלק מהבחורים) מיהרתי לשוטפם, הרבנית ז"ל הגיעה וזיהתה את המתרחש ומיהרה להפסיק אותי באומרה אותי שח"ו בחור ישיבה לא יבטל זמנו בשטיפת כלים... והייתי אז בחור צעיר. מכאן למדתי על דרכה הברורה. תנצב"ה

אשי ישראל
הודעות: 925
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' ינואר 06, 2017 2:36 am

כמדומה שיש להוסיף שלבד ממסירות הנפש של הרבנית (שהיתה עושה הכל בבית, מתיקונים וכדו' ועד רכישת דירה, באופן שבעלה הגאון לא יתעסק מאומה בזה) הרי היתה גדולה מאוד בעבודת התפילה שלה.
פניה היו מאירות, והיתה בשמחה, ובחביבות רבה אף לילדות צעירות.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 173 אורחים