איש_ספר כתב:גימפעל כתב:ראש כתב:דרך אגב, שאלתי אותו בבחרותי אם צריך להיזהר בהנהגות עפ"י קבלה, כמו שלט לשלב אצבעות או להרים מעל הראש וכד' וענה לי שזה רק למי שיש לו שייכות לחלקי תורה אלו.
ומי שלא, אין שום ענין בזה.
אפי' שהובא בספרי ההלכה ?
דבר שלא מיוסד על ש"ס ופוסקים, נשאר כזה גם אחרי שמובא בספרי הלכה (וגם אחרי שבחב"ד נזהרים בו)
בן ירושלים כתב:ברצוני לשתף את חברי הפורום במחשבה שכבר מנקרת לי רבות.
ידוע שהאחים פישר הם מאד מקוריים וללא מוסכמות מחייבות. אצל ר' שלמה – התברר רבות באשכול זה, ר' ישראל יעקב בפסקים המקוריים (היתר למעוברות שלא לצום אפילו ביוה"כ, מראות וכו')וכן בכל ענין הסגולות, ר' מאיר צבי ג"כ אם כי במידה מועטת ("מי אמר ש"שימוש" עוזר, הרי ערבך ערבא צריך"), ר' משה (פרסם מאמר שאסור לומר בליל תשעה באב את הקינה שהמזלות בוכים, וצריך למחקה).
אולי כיון שהם גדלו בבית של בעל תשובה שמרד במוסכמות מבית אבא ואחר כך בא לבדו לירושלים, עם כל ההתלהבות, קבל על עצמו את דרך החיים והלבוש הירושלמי, ובעיקר חי בלי שום מסורת ומנהגי אבות, אין להם ערך רב למה שמקובל ומה שנהגו ואין להם אלא מה שנראה להם כעיקר מתוך הכתובים.
זו גם התחושה לענין רי"ש זילברמן שבא לכאן בגפו וחיפש דרכו בחיים.
לשם השואה, אצל ר' ש"ז אויערבאך רואים את הגישה של מנהג אבותיכם, ואיך האבא שלך נוהג וכו'
גם זו לטובה כתב:היכן אפשר לראות את המאמר של ר' משה?
איש_ספר כתב:בגליון בית נאמן האחרון (או שלפניו) של הרב הנאמ"ן הוא מזכיר שם את הפולמוס הזה, לדבריו בחינם "ירדו" (כך במקור) על הרב פישר, כי באמת אין להבהל מלהגיה (וכידוע דרכו של הרב נאמ"ן עצמו).
הר"מ חיבר ספר הנקרא על שמו: אליעזר משה. מצוי באוצר. מעניין אם יש אח וריע לתופעה כזו.
ספרי הנ''ך... (כמ''ש בהקדמתו)איש_ספר כתב:הר"מ חיבר ספר הנקרא על שמו: אליעזר משה. מצוי באוצר. מעניין אם יש אח וריע לתופעה כזו.
לא כתבת שאבא שלו היה גאון כרעק''א?בן ירושלים כתב:אולי כיון שהם גדלו בבית של בעל תשובה שמרד במוסכמות מבית אבא
ניים ושכיב כתב:לא כתבת שאבא שלו היה גאון כרעק''א?בן ירושלים כתב:אולי כיון שהם גדלו בבית של בעל תשובה שמרד במוסכמות מבית אבא
ניים ושכיב כתב:ספרי הנ''ך... (כמ''ש בהקדמתו)איש_ספר כתב:הר"מ חיבר ספר הנקרא על שמו: אליעזר משה. מצוי באוצר. מעניין אם יש אח וריע לתופעה כזו.
ישבב הסופר כתב:ה'ספר יהושע' - באב"ד
נוטר הכרמים כתב:הרב תיאר את החבורה של מיר, שכלשונו, 'החריבה' את עץ חיים בעזיבתה למיר, וזאת בהוראת מרן החזו"א שבתשובה לשאלת הגאון ר' מענדל אטיק שליט"א, הארי שבחבורה, שבעזיבתם תינזק ישיבת עץ חיים, השיב שאין להם לדאוג אלא לעלייתם הרוחנית.
מה שנכון נכון כתב:ישבב הסופר כתב:ה'ספר יהושע' - באב"ד
שם המילה 'ספר' היא חלק משם הספר עצמו, והשתמש בלשון חז"ל בנדרים אלמלי חטאו ישראל וכו' כמ"ש בהקדמתו.
שטייגעניסט כתב:אביהם שהיה חסיד, לא הסכים להוראתו של החזו"א, אך הדבר לא הועיל לו מאומה. בניו עבור למיר והפכו למתנגדים. כמה חבל!
שטייגעניסט כתב:נוטר הכרמים כתב:הרב תיאר את החבורה של מיר, שכלשונו, 'החריבה' את עץ חיים בעזיבתה למיר, וזאת בהוראת מרן החזו"א שבתשובה לשאלת הגאון ר' מענדל אטיק שליט"א, הארי שבחבורה, שבעזיבתם תינזק ישיבת עץ חיים, השיב שאין להם לדאוג אלא לעלייתם הרוחנית.
אצטט המעשה כפי ששמעתיו מאא"ז [אחיינו של ר' מנדל]. ר' מענדל ואחיו ר' אברהם למדו בעץ חיים, ויבוא הר' פינקל ויבקשם שיעברו לישיבתו החדשה כשעבור כן הוא מתחייב לספק כל צורכיהם מלחם ולבוש כדי שיוכלו להישאר בלימוד. אביהם הגאון ר' שלמה אטיק זצ"ל התנגד לרעיון משום שהרמי"ם בעץ חיים היו גדולי עולם [הגידולי שמואל ועוד] והוא חשש לכבוד תורתם. הלכו ושאלו את החזו"א והוא הורה להם שידאגו לעתידם הרוחני בלבד, ואם נראה להם שיצליחו יותר ע"י סייעו של הר' פינקל יכולים הם לעבור למיר.
לבסוף לא התקיימה הבטחת הר' פינקל - הם סבלו מעניות וצרות כל ימיהם.
אביהם שהיה חסיד, לא הסכים להוראתו של החזו"א, אך הדבר לא הועיל לו מאומה. בניו עבור למיר והפכו למתנגדים. כמה חבל!
כמדומני שהמרדכי הוא בכ''ף חרוקה ולא בפתוחה, וכמו האשרי, דהיינו קיצור של מרדכיי.אב בחכמה כתב:ניים ושכיב כתב:ספרי הנ''ך... (כמ''ש בהקדמתו)איש_ספר כתב:הר"מ חיבר ספר הנקרא על שמו: אליעזר משה. מצוי באוצר. מעניין אם יש אח וריע לתופעה כזו.
ה"מרדכי"
שטייגעניסט כתב:נוטר הכרמים כתב:הרב תיאר את החבורה של מיר, שכלשונו, 'החריבה' את עץ חיים בעזיבתה למיר, וזאת בהוראת מרן החזו"א שבתשובה לשאלת הגאון ר' מענדל אטיק שליט"א, הארי שבחבורה, שבעזיבתם תינזק ישיבת עץ חיים, השיב שאין להם לדאוג אלא לעלייתם הרוחנית.
אצטט המעשה כפי ששמעתיו מאא"ז [אחיינו של ר' מנדל]. ר' מענדל ואחיו ר' אברהם למדו בעץ חיים, ויבוא הר' פינקל ויבקשם שיעברו לישיבתו החדשה כשעבור כן הוא מתחייב לספק כל צורכיהם מלחם ולבוש כדי שיוכלו להישאר בלימוד. אביהם הגאון ר' שלמה אטיק זצ"ל התנגד לרעיון משום שהרמי"ם בעץ חיים היו גדולי עולם [הגידולי שמואל ועוד] והוא חשש לכבוד תורתם. הלכו ושאלו את החזו"א והוא הורה להם שידאגו לעתידם הרוחני בלבד, ואם נראה להם שיצליחו יותר ע"י סייעו של הר' פינקל יכולים הם לעבור למיר.
לבסוף לא התקיימה הבטחת הר' פינקל - הם סבלו מעניות וצרות כל ימיהם.
אביהם שהיה חסיד, לא הסכים להוראתו של החזו"א, אך הדבר לא הועיל לו מאומה. בניו עבור למיר והפכו למתנגדים. כמה חבל!
[/quote]שטייגעניסט כתב:אביהם שהיה חסיד, לא הסכים להוראתו של החזו"א, אך הדבר לא הועיל לו מאומה. בניו עבור למיר והפכו למתנגדים. כמה חבל!
בן ירושלים כתב:
גיסו ר' חיים ברנד
חמיו ר' אליעזר דוד ברנד היה ת"ח ויהודי חסידי וגם קנאי לא קטן.
אִיךְ-מֶיְין כתב:ראוי לפרסם לציבור:
אחד הווארטים הטובים שראיתי בספרו 'דרשות בית ישי'.
מדוע הכתב שלנו נקרא 'כתב אשורי'?
שהרי ידוע שעד דור הפלגה הייתה כל הארץ 'שפה אחת ודברים אחדים' דהיינו לשון הקודש.
'ומן הארץ ההיא יצא אשור' כתב רש"י: שיצא מעצת דור הפלגה, וממילא כשנפלגה הארץ לשבעים לשון, לא היה אשור בכלל גזירה זו, ונשאר אוטנתי כמו שעת בריאת העולם, וגם הכתב שלו נשאר אוטנתי, ולכן כתב שלנו נקרא 'כתב אשורי' ודפח"ח.
פסקי תוספות מגילה אות כ"ג כתב:אשורית לה"ק ולא עברית, ומה שקורין ללה"ק עברית משום שאברהם שסיפר בלשון עברי והוא לשון הקודש ונמסר לאשור שיצא מעצת הפלגה
לעומקו של דבר כתב:שטייגעניסט כתב:נוטר הכרמים כתב:הרב תיאר את החבורה של מיר, שכלשונו, 'החריבה' את עץ חיים בעזיבתה למיר, וזאת בהוראת מרן החזו"א שבתשובה לשאלת הגאון ר' מענדל אטיק שליט"א, הארי שבחבורה, שבעזיבתם תינזק ישיבת עץ חיים, השיב שאין להם לדאוג אלא לעלייתם הרוחנית.
אצטט המעשה כפי ששמעתיו מאא"ז [אחיינו של ר' מנדל]. ר' מענדל ואחיו ר' אברהם למדו בעץ חיים, ויבוא הר' פינקל ויבקשם שיעברו לישיבתו החדשה כשעבור כן הוא מתחייב לספק כל צורכיהם מלחם ולבוש כדי שיוכלו להישאר בלימוד. אביהם הגאון ר' שלמה אטיק זצ"ל התנגד לרעיון משום שהרמי"ם בעץ חיים היו גדולי עולם [הגידולי שמואל ועוד] והוא חשש לכבוד תורתם. הלכו ושאלו את החזו"א והוא הורה להם שידאגו לעתידם הרוחני בלבד, ואם נראה להם שיצליחו יותר ע"י סייעו של הר' פינקל יכולים הם לעבור למיר.
לבסוף לא התקיימה הבטחת הר' פינקל - הם סבלו מעניות וצרות כל ימיהם.
אביהם שהיה חסיד, לא הסכים להוראתו של החזו"א, אך הדבר לא הועיל לו מאומה. בניו עבור למיר והפכו למתנגדים. כמה חבל!
כהמעשה הזה היה ג"כ עם ישיבת קמניץ, שבמחזור אחד הגיע ראש הישיבה הרב... והעביר אליו את כל מובחרי השיעור בעץ חיים תמורת מילגה נאה שאכן ניתנה (היה לישיבה מקור כלכלי נאמן בארה"ב), וזה אכן גרם לירידה בעץ חיים
לא יודע לתארך אבל כנראה אחרי הסיפור שאתה מספר עם מיר
ובירושלים אמרו שבגלל הקפידה של הגראז"מ לא הצליחה ישיבת קמניץ.
פרנקל תאומים כתב:שטייגעניסט כתב:אביהם שהיה חסיד, לא הסכים להוראתו של החזו"א, אך הדבר לא הועיל לו מאומה. בניו עבור למיר והפכו למתנגדים. כמה חבל!
עט סופר כתב:.
שטייגעניסט כתב:פרנקל תאומים כתב:שטייגעניסט כתב:אביהם שהיה חסיד, לא הסכים להוראתו של החזו"א, אך הדבר לא הועיל לו מאומה. בניו עבור למיר והפכו למתנגדים. כמה חבל!
משתדלים להשתתף בצערך (אם כי לא להזדהות איתו).
כוונתי היתה על אביהם, הוא הצטער על הדבר.
סגי נהור כתב:ויש כמובן גם מי שמזדהים.
[quote]עושה חדשות כתב:בתוך אותו ליקוט תשובותיו הנמצא כפי הנראה אצל הרב לש"ד או אצל א' מידידיו, (ונמצא אצלי בתנאי שלא אעבירנו), ישנם דברים נוספים אשר חפצתי להחכים ולידע ענינם.-כבר המליץ הגאון יעב"ץ על ר"ע מן האדומים לא תתעב אדומי כי אחיך הוא ולא דמי כלל לכספי כי הוא היה יר"ש. והמאמר שנדפס בעין יעקב בתחילתו ממהר"ץ חיות (בענין אגדות חז"ל איך להבינם) גנוב הוא אתו מר"ע מן האדומים. והיא גישה נכונה יותר מהגישה של המהר"ל בפירושי האגדות שהיא גישה מוזרה מאד (ומה"ט לא נדפסו פירושי האגדות שלו שנים רבות). והקובלנא של הב"י עליו היה בגלל ההתרסה שלו בקול רעש על דברי רז"ל
-ודע שמה שמפורסם בשם הגר"ח ז"ל לתרץ השגת הראב"ד בפ"ג מהל' תשובה ה"ז, כי אפיקורס מסכן גם הוא אפיקורס יחשב, צדק הגר"ח ז"ל מאד בהבנתו דעת הרמב"ם, אבל נעלם ממנו כי ד"ז הוא מהדעות הבעייתיות של הרמב"ם שצווחו עליהן חכמי הדורות
פרי יהושע כתב:עושה חדשות כתב:בתוך אותו ליקוט תשובותיו הנמצא כפי הנראה אצל הרב לש"ד או אצל א' מידידיו, (ונמצא אצלי בתנאי שלא אעבירנו), ישנם דברים נוספים אשר חפצתי להחכים ולידע ענינם.-כבר המליץ הגאון יעב"ץ על ר"ע מן האדומים לא תתעב אדומי כי אחיך הוא ולא דמי כלל לכספי כי הוא היה יר"ש. והמאמר שנדפס בעין יעקב בתחילתו ממהר"ץ חיות (בענין אגדות חז"ל איך להבינם) גנוב הוא אתו מר"ע מן האדומים. והיא גישה נכונה יותר מהגישה של המהר"ל בפירושי האגדות שהיא גישה מוזרה מאד (ומה"ט לא נדפסו פירושי האגדות שלו שנים רבות). והקובלנא של הב"י עליו היה בגלל ההתרסה שלו בקול רעש על דברי רז"ל
-ודע שמה שמפורסם בשם הגר"ח ז"ל לתרץ השגת הראב"ד בפ"ג מהל' תשובה ה"ז, כי אפיקורס מסכן גם הוא אפיקורס יחשב, צדק הגר"ח ז"ל מאד בהבנתו דעת הרמב"ם, אבל נעלם ממנו כי ד"ז הוא מהדעות הבעייתיות של הרמב"ם שצווחו עליהן חכמי הדורות
ההשוואה בין "גישה מוזרה" של המהר"ל המעלה את חז"ל לרום המעלה לגישה הרואה בדברי חז"ל מליצות כדוגמת עזרא מן האדומים היא מקוממת ומרגיזה, [וכבר כתב קפלן שהמהר"ל היה קרוב ברוחו לחז"ל יותר מכל המפרשים]. איני חושב שבבית ישי דרכו היא דרך עזרא מן האדומים, אבל במכ"ת לא קלע אף לחצי לעמקות דברי חז"ל וכוחו יותר בפלפולים ודרושים, חכמים היזהרו בדבריכם!!.
בקשר למה שמשבח את דברי הגר"ח על השגת הראב"ד על הרמב"ם, דווקא במו"נ ח"א ספל"ו נראה שאין היא באמת דעת הרמב"ם שכתב שלא אמר כן אלא מפני שנמצאים כעת תרגומים כאונקלוס ויונתן עי' שם.
מה שנכון נכון כתב:ישבב הסופר כתב:ה'ספר יהושע' - באב"ד
שם המילה 'ספר' היא חלק משם הספר עצמו, והשתמש בלשון חז"ל בנדרים אלמלי חטאו ישראל וכו' כמ"ש בהקדמתו.
[ומי שכותב בסגנון בספר פלוני כתב, יצטרך לכתוב כאן בספר ספר יהושע כתב. למרות שהרבה מהמצטטים אותו אינם עושים כך].
פרי יהושע כתב:וכבר כתב הגרא"א קפלן שהמהר"ל היה קרוב ברוחו לחז"ל יותר מכל המפרשים.
סעדיה כתב:פרי יהושע כתב:וכבר כתב הגרא"א קפלן שהמהר"ל היה קרוב ברוחו לחז"ל יותר מכל המפרשים.
כנדצ"ל
השואל מרבו כתב:פרי יהושע כתב:בקשר למה שמשבח את דברי הגר"ח על השגת הראב"ד על הרמב"ם, דווקא במו"נ ח"א ספל"ו נראה שאין היא באמת דעת הרמב"ם שכתב שלא אמר כן אלא מפני שנמצאים כעת תרגומים כאונקלוס ויונתן עי' שם[/b].
פרי יהושע כתב:השואל מרבו כתב:פרי יהושע כתב:בקשר למה שמשבח את דברי הגר"ח על השגת הראב"ד על הרמב"ם, דווקא במו"נ ח"א ספל"ו נראה שאין היא באמת דעת הרמב"ם שכתב שלא אמר כן אלא מפני שנמצאים כעת תרגומים כאונקלוס ויונתן עי' שם[/b].
ממש לא נכון. הוא אמנם גם כותב את הטענה מהתרגומים, אבל גם את טענת הגר"ח [בצורה קצת פחות חדה], עי' שם.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 287 אורחים