עמוד 5 מתוך 7

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ו' פברואר 08, 2019 5:27 am
על ידי מתפעל
"היומן של האבן האזל שהיה שמור אצלו",

הגרא"ז זצ"ל כתב יומן? הרי זה מעניין ביותר. האם יש דרך להשיג את זה?

או שהכוונה שהרב אפשטיין כתב יומן על תקופת היותו תלמיד הגרא"ז?


בענין אחד, הלווית הגרא"ז, מה קרה שם?


bi_0008.jpg
bi_0008.jpg (242.76 KiB) נצפה 16055 פעמים

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ו' פברואר 08, 2019 6:28 am
על ידי מיללער
מתפעל כתב:

בענין אחד, הלווית הגרא"ז, מה קרה שם?


bi_0008.jpg

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=381433#p381433

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ג' פברואר 12, 2019 9:37 am
על ידי גביר
סיפור נאה על רצ"י מלצר ראיתי עתה בספר חדש המתקטלג אצלי עכשיו ממש בשם ציר ולרשטיין :‏ פנחס ולרשטיין - איש ההתיישבות מאת עפרה לקס. שם בעמ' 20 מסופר שוולרשטיין שהה בנערותו בישיבת הדרום אלא שכמעט לא למד [היחיד שאצלו למד ואיתו הסתדר היטב היה המורה לטבע, שמו של המורה לא נזכר שם, השערתי היא שהיה זה ר' אורי מלצר ז"ל], כתוצאה מכך טען אביו שאין לחייבו בשכר לימוד. הנהלת המוסד הביאה את הטענה בפני רצ"י שהכריע שאכן הוא פטור משכר לימוד אולם עליו לשאת בהוצאות האוכל והלינה.

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ה' פברואר 28, 2019 1:14 am
על ידי צפונות
האם ידוע למישהו היכן אוכל למצוא מאמר במוסר של האבן האזל?

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ה' פברואר 28, 2019 8:50 am
על ידי גביר
אולי כדאי לפנות לנכדו ר' ידעאל, שבמשך שנים אסף כל פרור מידע עליו [עזב לאחרונה לבני ברק ואיני יודע היכן הוא גר שם, מ"מ אם יוכל מר ליצור אתו קשר מן הסתם ישמח לעזור בזה]

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ה' פברואר 28, 2019 9:31 am
על ידי צפונות
גביר כתב:אולי כדאי לפנות לנכדו ר' ידעאל, שבמשך שנים אסף כל פרור מידע עליו [עזב לאחרונה לבני ברק ואיני יודע היכן הוא גר שם, מ"מ אם יוכל מר ליצור אתו קשר מן הסתם ישמח לעזור בזה]

יישר כח,
היאך אוכל להשיג את הנ"ל?

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ג' יוני 04, 2019 12:55 am
על ידי חלמישצור
מתפעל כתב:מודה, עם הגר"א קוטלר והרב הרצוג. לא זיהית? בין הגר"א קוטלר והגרא"ז, הגאון רבי יצחק מאיר בן מנחם פאצ'ינר, חתן הגרא"ז. התמונה אם אני זוכר נכון, בחנוכת הבית לישיבת הדרום של בנו רבי צבי יהודה מלצר. יישר כח על התמונות

התיארוך והמיקום מובא גם בספר הרב מבריסק א, עמ' 584

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ה' יוני 20, 2019 3:31 pm
על ידי חלמישצור
הנחת אבן פינה לשכונת עץ חיים, ל"ג בעומר תרצ"ד (ראו לעיל, וכן בדברי הרב איתם הנקין הי"ד במקו"א ובספרו להכות שורש, עמ' 45).

כעת התמונה באיכות מצוינת (ניתן להוריד או לפתוח בכרטיסייה חדשה). מימין לשמאל: הרב יהודה ליב לנדא (יושב, עם משקפיים שחורות), שלמה וולפסון (הנדבן, עומד עם עניבת פרפר), הראי"ה קוק, ר' איסר זלמן מלצר, הרב יונתן בנימין הלוי הורביץ. מאחורי ראז"מ עומד ליבוש שוכמן. נוכל לזהות אישים נוספים בתמונה?
1.png
1.png (3.72 MiB) נצפה 14599 פעמים

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ה' יוני 20, 2019 3:56 pm
על ידי חלמישצור
נוסיף כאן תמונה נוספת, משופעת דמויות שנכחו באירוע. רואים כאן את ר' יחיאל מיכל טוקצ'ינסקי, ר' שלמה זלמן זלזניק, דומני ר' ישעיה וינוגרד. מי עוד?

2.png
2.png (3.79 MiB) נצפה 14585 פעמים

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: א' יוני 23, 2019 5:22 am
על ידי מתפעל
וואו, תמונות מדהימות, יישר כח.

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: א' יוני 23, 2019 1:05 pm
על ידי חלמישצור
תודה רבה. ומה עם כמה זיהויים חדשים?

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ב' יוני 24, 2019 5:38 am
על ידי מתפעל
לו היו לי זיהויים, היית שומע ממני. גם חלק מהזיהויים שלך לא ידעתי. חזק וברוך.

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ב' יולי 08, 2019 1:54 am
על ידי דעת_האברך
נאה להבחין איך בהרבה תמונות שהובאו כאן נראה הגרא"ז בפנים מאירות ובבת חיוך על פניו, בגדר חכמת אדם תאיר פניו.

שמעתי מהגאון רבי צבי קושלבסקי ראש ישיבת היכל התורה שכאשר היה בחור צעיר כבן 15 חשקה נפשו מאד לשוחח בלימוד עם הגראז"מ, ובירר מתי אפשר לגשת אליו ולדבר איתו. אמרו לו שאחרי מנחה כשהגרא"ז חוזר לביתו זהו זמן טוב להתלוות אליו ולשוחח. הוא אכן ניגש לגראז"מ אחרי התפילה וביקש להתלוות אליו, ואמר לו בדרך תירוץ על רמב"ם מוקשה מאד. ר' איסר זלמן מאד נהנה מהתירוץ ואמר לו, גם לי יש תירוץ על הרמב"ם הזה, אבל התירוץ שלך יותר טוב משלי!
כאשר הגיעו לביתו של הגראז"מ ביקש ממנו הגראז"מ לעלות איתו לבית [הגרצ"ק אמר שהוא זוכר את המדרגות התלולות והרעועות שהיה ממש "פחד פחדים" לעלות בהם], ואז פנה הגרא"ז לאשתו ואמר לה 'ביילא הינדא, יש כאן בחור שאמר תירוץ נפלא על רמב"ם, התוכלי להביא לו כוס תה?', והיה ניכר שעשה כל זאת כדי לחבב עליו את התורה ולהגדיל ערכו בעיניו.
[אחר כך הגרא"ז התעניין בו ובמצבו ושמע ממנו שהוא עומד לנסוע לארצות הברית, וביקש ממנו לעשות איזה שליחות לחתנו רבי אהרון קוטלר].

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ד' יולי 17, 2019 2:23 pm
על ידי איש_ספר
חוברת לזכרו של רצ"י מלצר מאת ידידנו רבי עמיחי כנרתי שליט"א
הרב צבי יהודה מלצר זצ''ל.pdf
(1.29 MiB) הורד 1429 פעמים

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ה' יולי 18, 2019 3:19 pm
על ידי פרנקל תאומים
איש_ספר כתב:חוברת לזכרו של רצ"י מלצר מאת ידידנו רבי עמיחי כנרתי שליט"א
הרב צבי יהודה מלצר זצ''ל.pdf

חוברת מעניינת מאד, חמרא למריה וטיבותא לשקיא.


אמנם הובאו בחוברת דברים מגב' אחת בשם הניה אשר ניכר שהם שבויים עמוקות בקונספציה ה"מגיירת" את כולם לציונות הדתית:

"בין מכתבי ההמלצה הרבים שהגיעו היה גם מכתבו של הרב איסר זלמן מלצר,
ראש ישיבת "עץ חיים" בירושלים, ידידו וחברו של הראי"ה קוק. אדם בעל דעות
ציוניות, תומך נלהב ביישוב הארץ, שהיה דמות מוערכת גם אצל החרדים.
הרב
מלצר ממליץ במכתבו על בנו, הרב צבי יהודה מלצר, כ"איש צעיר לימים שיוכל
להבין צרכי העדה בעת הזאת, לדרוש ולהטיף לפני הציבור, למשוך את לב הצעירים
ולקרבם לתורת ד'"..."


מילא "ידידו וחברו של הראי''ה קוק", מה שנכון נכון, אם כי ההדגשה הזו שלא מן העניין מנסה מן הסתם לרמוז כביכול על הסכמה רעיונית ביניהם בענייני השעה דאז, אע''פ שלמיטב ידיעתי אין ראיה להסכמה שכזאת.
אבל "אדם בעל דעות ציוניות, תומך נלהב ביישוב הארץ, שהיה דמות מוערכת גם אצל החרדים"...
ממש פלא נשגב על החרדים שהגראז''מ היה דמות מוערכת גם אצלם.. ולא זו בלבד אלא שהם אף נאותו להעמידו בראש "מועצת גדולי התורה" של ''אגודת ישראל" שלהם.. תנועה בה היה חבר ופעיל במשך כל שנותיה...

ואח''כ רוטנים על הגיוגרפיות והטיות הסטוריות של החרדים...


כמו''כ, מעניין אם דבריה של הרבנית עמיטל (בעניין 'מדרשיית נעם') על כך שאביה רצה ''חינוך של השכלה'' בנוסף ללימוד גמ' נכתבו מתוך ידיעה ברורה, או שמא הוא רק רצה לקרב את לב הנוער לתורה ולשם כך לא היה מנוס מלפתוח מוסד המשלב גם לימודי חול, ע''מ שהתלמידים יאותו לבוא ושהוריהם יאותו לשלחם (כמו שבעצם כותב גם הבן שלה, ר' יואל, בהמשך).

בולט לעין ההבדל בין תיאוריו של ר' ידעאל מלצר ובין תיאוריה של הרבנית עמיטל. למשל, בתיאור על אמם, ר' ידעאל מספר על "הרבנית הצדקת" שעסקה במעשי חסד למען הכלל והפרט ו"שהיא אשר הגתה את רעיון הקמת גני הילדים של "בית יעקב" בארץ ישראל והיתה הגננת הראשונה של רשת זו בירושלים, ולאחר מכן היתה הגננת הראשונה ב"בית יעקב" בתל אביב" (!..). ש''משנבחר אאמו"ר לכהן כרבה של פרדס חנה ארגנה פתיחת מטבח כשר לפועלי המושבה", וש''משעלה אבא זצ"ל לכהן כרבה הראשי של רחובות ארגנה אף במקום זה את הנשים החרדות לדבר ה' למעשי צדקה וחסד. הוד והדר בכל פעולותיה ויהללוה בשערים מעשיה".

ואילו הרבנית עמיטל מספרת לנו על כך ש"היא סיימה את לימודיה בגימנסיא הרוסית בעיר מגוריה בהצטיינות. אחר כך למדה בסמינר לגננות בעיר אודסה, ועל כך ש"היתה פעילה מאד גם בארגון הנשים של הפועל המזרחי".

ובהקשר הזה מעניין לציין את שנכתב במק''א בחוברת מתוך מאמרו של הרב קוקיס זצ''ל המעיד בשם הגרצ''י מלצר:
"בבית מרן אאמו"ר זצוק"ל בעיר סלוצק בשעת סעודת שמחה של מצוה, עמד יהודי אחד ר' יקותיאל שמו ליד החלון הפונה לרחוב, והתייפח בבכי מר עד שכל גופו רעד. אאמו"ר זצוק"ל מיהר אליו ושאלו, מה קרה? והוא ענה: ילדי ישראל, הרי היו יכולים להגיע לעולמות עליונים, והם יורדים רח"ל לשאול תחתיות. זה היה כאשר ראה ילדי ישראל תלמידי הגימנסיא הממשלתית בעיר הולכים במאורגן במדים המיוחדים להם ביחד עם מוריהם. הרב מלצר היה מסיים במילים אלו: מקרה זה נשאר בזכרוני ועשה עלי רושם עז, עד היכן מגעת מידת הרחמים של אדם מישראל על הסוטים מדרכי השם".

גימנסיא-גימנסיא לגזירה שווה..


...................................
נ''ב: תיקנתי את הטעות שלי, בעקבות הערות ידידיי.

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ה' יולי 18, 2019 4:09 pm
על ידי הפצת המעיינות
פרנקל תאומים כתב: ניכר שהיא שבויה עמוקות בקונספציה ה"מגיירת" את כולם לציונות הדתית

צריך להבין אותם. יש להם מחסור ברבנים. לצורך זה גם לוקחים תלמיד חכם כרבי ראובן מרגלית ז"ל ומשדרגים אותו לא' מגדולי הדור.

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ה' יולי 18, 2019 5:03 pm
על ידי קראקובער
כותרת בעיתון בשבע:
הרב שריה דבליצקי זצ"ל היה בקשר עם חוגי הציונות הדתית ובכל זאת בין הרבבות שליוו את מסע הלוויה היו גם מנהיגי הציבור החרדי
דביר עמר , ז' באב תשע"ח 19/07/18 14:43 | עודכן: 15:33

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ה' יולי 18, 2019 5:15 pm
על ידי חלמישצור
אחר ההזדהות הכמעט מלאה עם דברי הרב פ"ת, הרי סדנא דארעא חד הוא ואין חדש תחת השמש. זכורני שאחר לווית בעל ציץ אליעזר קראתי באחד מעיתוני היראים דיווח שהשתתפו במסע הלוויה גם מחוגי הצה"ד, 'המכירים את הרב מספרו הלכות מדינה' וכיוצ"ב. אך למותר לפרט לכאן או לכאן הטעיות וקטנות מוחין. לא נאבד עולמנו מפני השוטים או השוגגים.

אגב, ביחס לתהלוכות הנז', יעויין מה שציינתי כאן, על יחסו של הרי"ח זוננפלד:
יצאתי פעם בלויתו מבית החולים "שערי צדק" בט"ו בשבט. ראיתי מרחוק תהלוכת תלמידי בתי הספר של החפשים הולכת ומתקרבת אלינו, בנים ובנות, נערים ונערות עם דגל הציונים בראש כל קבוצה, ושירים עברים בפיהם. הם צעדו בשורות של ארבעה-ארבעה, ממלאים את רוחב הרחוב, והקהל נדחק אל המדרכות. אני יודע שמחזה של כמה אלפים ילדים וילדות בתי הספר החפשים הצועדים בתהלוכה בלתי צנועה ותערובת, יצערו את הגרי"ח זוננפלד, ועל כן אמרתי לו: תהלוכת ילדי בתי הספר באה, אולי רוצה רבי לחזור אל בנין בית החולים? "לא", היתה תשובתו, "וכי לא ילדי ישראל הם?" הוא נשען על כתפיו, גם אנו ככל הקהל נדחקנו לצדי הרחוב. התהלוכה עוברת קבוצות-קבוצות, כל בית ספר לעצמו, וקול השירה פולח את האויר. אני רואה את ר' חיים זוננפלד ממלל בשפתיו, ואני מטה אזני ושומע כשהוא אומר וחוזר ואומר: "יוסף ד' עליכם, עליכם ועל בניכם, ברוכים אתם לד', יוסף ד' עליכם וכו'", עד שכל התהלוכה עברה על פניו (על חומותיך ירושלים, עמ' קיד-קטו).

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ה' יולי 18, 2019 6:44 pm
על ידי בברכה המשולשת
פרנקל תאומים כתב:
איש_ספר כתב:חוברת לזכרו של רצ"י מלצר מאת ידידנו רבי עמיחי כנרתי שליט"א
הרב צבי יהודה מלצר זצ''ל.pdf

חוברת מעניינת מאד, חמרא למריה וטיבותא לשקיא.


לגבי דבריה של הרבנית מ''ע תחי', במחילת כבודה, ניכר שהיא שבויה עמוקות בקונספציה ה"מגיירת" את כולם לציונות הדתית:

"בין מכתבי ההמלצה הרבים שהגיעו היה גם מכתבו של הרב איסר זלמן מלצר,
ראש ישיבת "עץ חיים" בירושלים, ידידו וחברו של הראי"ה קוק. אדם בעל דעות
ציוניות, תומך נלהב ביישוב הארץ, שהיה דמות מוערכת גם אצל החרדים.
הרב
מלצר ממליץ במכתבו על בנו, הרב צבי יהודה מלצר, כ"איש צעיר לימים שיוכל
להבין צרכי העדה בעת הזאת, לדרוש ולהטיף לפני הציבור, למשוך את לב הצעירים
ולקרבם לתורת ד'"..."


מילא "ידידו וחברו של הראי''ה קוק", מה שנכון נכון, אם כי ההדגשה הזו שלא מן העניין מנסה מן הסתם לרמוז כביכול על הסכמה רעיונית ביניהם בענייני השעה דאז, אע''פ שלמיטב ידיעתי אין ראיה להסכמה שכזאת.
אבל "אדם בעל דעות ציוניות, תומך נלהב ביישוב הארץ, שהיה דמות מוערכת גם אצל החרדים"...
ממש פלא נשגב על החרדים שהגראז''מ היה דמות מוערכת גם אצלם.. ולא זו בלבד אלא שהם אף נאותו להעמידו בראש "מועצת גדולי התורה" של ''אגודת ישראל" שלהם.. תנועה בה היה חבר ופעיל במשך כל שנותיה...

ואח''כ רוטנים על הגיוגרפיות והטיות הסטוריות של החרדים...


לפי הבנתי בחלוקת הדוברים בחוברת, הדברים המשעשעים הנ"ל לא נאמרו על ידיה אלא על-ידי אשה בשם הניה מקיבוץ בארות יצחק (שמן הסתם לא ידעה יותר מדי על מרן הגרא"ז וכתבה לפי מה שהיא קלטה)

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ו' יולי 19, 2019 1:37 am
על ידי לייטנר
בברכה המשולשת כתב:
פרנקל תאומים כתב:
איש_ספר כתב:חוברת לזכרו של רצ"י מלצר מאת ידידנו רבי עמיחי כנרתי שליט"א
הרב צבי יהודה מלצר זצ''ל.pdf

חוברת מעניינת מאד, חמרא למריה וטיבותא לשקיא.


לגבי דבריה של הרבנית מ''ע תחי', במחילת כבודה, ניכר שהיא שבויה עמוקות בקונספציה ה"מגיירת" את כולם לציונות הדתית:

"בין מכתבי ההמלצה הרבים שהגיעו היה גם מכתבו של הרב איסר זלמן מלצר,
ראש ישיבת "עץ חיים" בירושלים, ידידו וחברו של הראי"ה קוק. אדם בעל דעות
ציוניות, תומך נלהב ביישוב הארץ, שהיה דמות מוערכת גם אצל החרדים.
הרב
מלצר ממליץ במכתבו על בנו, הרב צבי יהודה מלצר, כ"איש צעיר לימים שיוכל
להבין צרכי העדה בעת הזאת, לדרוש ולהטיף לפני הציבור, למשוך את לב הצעירים
ולקרבם לתורת ד'"..."


מילא "ידידו וחברו של הראי''ה קוק", מה שנכון נכון, אם כי ההדגשה הזו שלא מן העניין מנסה מן הסתם לרמוז כביכול על הסכמה רעיונית ביניהם בענייני השעה דאז, אע''פ שלמיטב ידיעתי אין ראיה להסכמה שכזאת.
אבל "אדם בעל דעות ציוניות, תומך נלהב ביישוב הארץ, שהיה דמות מוערכת גם אצל החרדים"...
ממש פלא נשגב על החרדים שהגראז''מ היה דמות מוערכת גם אצלם.. ולא זו בלבד אלא שהם אף נאותו להעמידו בראש "מועצת גדולי התורה" של ''אגודת ישראל" שלהם.. תנועה בה היה חבר ופעיל במשך כל שנותיה...

ואח''כ רוטנים על הגיוגרפיות והטיות הסטוריות של החרדים...


לפי הבנתי בחלוקת הדוברים בחוברת, הדברים המשעשעים הנ"ל לא נאמרו על ידיה אלא על-ידי אשה בשם הניה מקיבוץ בארות יצחק (שמן הסתם לא ידעה יותר מדי על מרן הגרא"ז וכתבה לפי מה שהיא קלטה)

כך נראה. הניה מפרדס חנה.
אגב, למי שמתעקש לחפש טעות בדברי הרבנית עמיטל. היא ציינה שכשגרו בת"א, אביה לימד בישיבת 'הרב עמיאל' בכיתות ה-ח ואח"כ בישיבת היישוב החדש. אכן, כיתות ה-ח נקראו 'ישיבת ת"א' וזה מוסד שהוקם ע"י הרב עמיאל. את ישיבת היישוב החדש (שלימים נקראה על שמו) הקים כמסגרת המשך לישיבת ת"א הנ"ל.

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: א' יולי 21, 2019 1:17 am
על ידי מחולת המחנים
איש_ספר כתב:חוברת לזכרו של רצ"י מלצר מאת ידידנו רבי עמיחי כנרתי שליט"א
הרב צבי יהודה מלצר זצ''ל.pdf

מהו ההסבר שהן הגרא"ז מלצר והן הראי"ה קוק קראו שמות לבניהם על שם רבם הנצי"ב מוולוז'ין רק בשם צבי יהודה, ללא השם נפתלי?
אולי משום שהנצי"ב כונה ר' הירש ליב.

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: א' יולי 21, 2019 1:26 am
על ידי לייטנר
הראי"ה לא קרא לבנו ע"ש הנצי"ב.
א. הרצי"ה נולד בשנת התרנ"א, והנצי"ב חי כשנה וחצי אח"כ.
ב. אחיו של האדר"ת - חמיו של הראי"ה - סבו של הרצי"ה נקרא צבי יהודה, וא"ש.

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: א' יולי 21, 2019 9:25 am
על ידי בברכה המשולשת
נתבקשתי להכניס:

במחילה, בעמוד 22 יש כוכביות שמפסיקות בין הדברים, כמו בכל החוברת, ואין אלו דברי הרבנית עמיטל.
אולי התביעה כלפי, שהיתי צריך לשים לב ולצנזר הגדרה לא מדוייקת, אבל עכ"פ לרבנית עמיטל אין שום קשר לדברים.
עמיחי כנרתי

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: א' יולי 21, 2019 2:20 pm
על ידי פרנקל תאומים
בברכה המשולשת כתב:נתבקשתי להכניס:

במחילה, בעמוד 22 יש כוכביות שמפסיקות בין הדברים, כמו בכל החוברת, ואין אלו דברי הרבנית עמיטל.
אולי התביעה כלפי, שהיתי צריך לשים לב ולצנזר הגדרה לא מדוייקת, אבל עכ"פ לרבנית עמיטל אין שום קשר לדברים.
עמיחי כנרתי

תיקנתי בגוף ההודעה שלי לעיל. יש''כ.

נדמה לי שבאמת יש קצת מקום לטעות במקומות שונים בחוברת בנושא הזה של ייחוס הדברים לאומרם, היות שלעיתים ה''בשם אומרו'' מופיע רק בשולי הדברים, וגם בתחילת הדברים אין כותרת נפרדת המחלקת בינם ובין הדברים שהובאו לפניהם.

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: א' יולי 21, 2019 2:35 pm
על ידי פרנקל תאומים
מחולת המחנים כתב:מהו ההסבר שהן הגרא"ז מלצר והן הראי"ה קוק קראו שמות לבניהם על שם רבם הנצי"ב מוולוז'ין רק בשם צבי יהודה, ללא השם נפתלי?
אולי משום שהנצי"ב כונה ר' הירש ליב.

לייטנר כתב:הראי"ה לא קרא לבנו ע"ש הנצי"ב.
א. הרצי"ה נולד בשנת התרנ"א, והנצי"ב חי כשנה וחצי אח"כ.
ב. אחיו של האדר"ת - חמיו של הראי"ה - סבו של הרצי"ה נקרא צבי יהודה, וא"ש.



כתבתי באשכול על הגר''י אדלשטיין זצוק''ל:
הערה שלא מן העניין: מהיכן הגיע הצירוף "צבי יהודה"? נדמה שהוא היה די נפוץ במזרח אירופה, ע"ע הנצי"ב (נפתלי צבי יהודה), הג"ר צבי יהודה רבינוביץ' תאומים אב"ד ראגוליי (תאומו של האדר"ת), הג"ר צבי יהודה לאו סבו של יבל"ח הגרי"מ (חתנו של ה'מנחת ש"י' ממונסטריץ'), והנה גם אביהם של האחים אדלשטיין הג''ר צבי יהודה אדלשטיין.

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ב' יולי 29, 2019 5:40 pm
על ידי חלמישצור
ארכיון המדינה: ר' שניאור קוטלר המתגורר בבית סבו ר' איסר זלמן מלצר במפקד התושבים תש"ז (כאן, עמ' 38)
ר' שניאור קוטלר - מפקד התושבים היהודים בירושלים תשז38.png
ר' שניאור קוטלר - מפקד התושבים היהודים בירושלים תשז38.png (552.14 KiB) נצפה 13459 פעמים

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ד' יולי 31, 2019 8:38 pm
על ידי חלמישצור
"בשיחותיי עמו אני בונה ישיבות"
הרב צבי יהודה מלצר היה אדם בלתי שגרתי שנהג בהנהגות לא מקובלות, לא נכנע למוסכמות ולא שעה למה שיאמרו עליו ברחוב. 50 שנה לפטירתו
מאת יואל עמיטל כ״ח בתמוז ה׳תשע״ט (31/07/2019)
https://www.makorrishon.co.il/shabbat/157987/

אמת ללא פשרות, ביטחון ואמונה שלמה, אהבת ישראל בכלל ואהבת החסד בפרט – במשפט זה ניתן לתאר את חייו של סבי, הרב צבי יהודה מלצר. הרב היה חניך תנועת המוסר, תלמידו של הרב יוסף יוזל הורביץ, "הסבא מנובהרדוק", שעליו אמר פעם הרב שהוא אביו הרוחני.

הרב צבי יהודה מלצר, בנו של רבי איסר זלמן מלצר, שהיה ראש ישיבת עץ חיים בירושלים, נולד בעיר מיר בליטא בשנת תרנ"ט ועלה לארץ בשנת תרפ"ה (1925). כיהן כרבה של פרדס חנה, ובה פתח ישיבה גבוהה והיה ממייסדי מדרשית נועם. לאחר מכן שימש ברבנות בעיר רחובות, וייסד בה ובבאר שבע את בתי הדין הרבניים. בנוסף, ייסד בה ישיבה גבוהה וכן את ישיבת הדרום ואת הסמינר למורים (בשמו היום "מורשת יעקב").

3333.jpeg
3333.jpeg (91.67 KiB) נצפה 13393 פעמים

הרב צבי יהודה מלצר. צילום: באדיבות נכדו, הרב יואל עמיטל

הרב מלצר היה ציוני בהשתייכותו התנועתית ונמנה על רבני הפועל המזרחי. באורחות חייו היה אדם בלתי שגרתי. כחסיד של שיטת המוסר בנובהרדוק נהג בהנהגות לא מקובלות, לא נכנע למוסכמות ולא שעה למה שיאמרו עליו ברחוב. הוא נהג, למשל, לחבוש בקיץ מגבעת קש לבנה ולא מגבעת שחורה כמקובל בעולם הרבני, אף בשנים ששימש אב בית הדין ברחובות. לא פעם הוא נהג לעלות כטרמפיסט על עגלה המונהגת על ידי סוסים, ולא חס על מעמדו המכובד כרב.

פיתוח רוחני בפרדס חנה
כחניך נוברהדוק, האיסור "לא תגורו מפני איש" היה מוטבע בו ושגור על פיו. מעשה שסופר עליו, שלאחר קום המדינה באו כל דייני בתי הדין בארץ אל נשיא המדינה. כשנכנס הנשיא כולם עמדו בפניו ביראת כבוד תוך התבטלות עצמית. אז פתח הרב מלצר ואמר: אדוני הנשיא, היום יום שלישי בשבת והשיר של יום הוא "מזמור לאסף, אלוהים ניצב בעדת אל בקרב אלוהים ישפוט", ואין אלוהים אלא דיינים. יראה כבוד הנשיא במחיצת מי הוא עומד.

לרבה של פרדס חנה נבחר בשנת תרצ"ו. מיד עם בואו למושבה ארגן בבית הכנסת בכל יום מניין לתפילת שחרית, כמו גם שיעורי תורה לגברים ונשים. את משחקי הכדורגל שהיו בשבתות במרכז המושבה הוא הצליח להפסיק.

באותה תקופה למדו בבית הספר המקומי בפרדס חנה כל ילדי היישוב יחד‮, ‬ללא קשר לזרם הדתי שאליו השתייכו המשפחות‮. באחד הימים לחצו עליו הורים לפתוח בית ספר נפרד דתי. הרב מלצר פנה לחזון איש בשאלה האם לעשות כן, שכן אז ילדי הפועלים לא יקבלו לימודי יהדות. הרב מלצר סיפר שהחזון איש קם, הסתובב בחדרו בחוסר שקט ואמר לו שזו שאלה שהוא אינו יכול להכריע בה, ורק לרב המקום יש הסיעתא דשמיא להכריע בשאלה קשה זו. לבסוף נוצרה הסכמה שתהיה בבית הספר משרה וחצי של מורה דתי, ושמדי בוקר תהיה תפילה קצרה שבה ישתתפו הילדים שירצו‮, ‬ולאחר ארוחת העשר ‬כל התלמידים יאמרו יחד את ברכת המזון‮. ‬לשם כך נדרשו כל הבנים להביא לבית הספר כיסוי ראש כל שהוא‮ – ‬כיפה‮, ‬כובע ברט או כובע טמבל.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

הרב מלצר סבר שיש צורך לייסד ישיבה שבה ילמדו לימודי חול. הוא פנה לארגון "נוער מזרחי" שנוסד על ידי ישראל סדן ומיכאל צור, ולאחר דיונים ובירורים נחתם איתם הסכם להקמת ישיבה שתיקרא "מדרשיית דרכי נע"ם". באותן שנים הקים גם את "ישיבת קלצק", כהמשך לישיבה שבה שימש משגיח בחוץ לארץ אצל אביו וגיסו הרב אהרון קוטלר.

מסופר כי בעת לימודיו אצל הסבא מנוברהדוק היה רבו משוחח עמו בכל בוקר לאחר תפילת שחרית במשך כשלושת רבעי שעה‮. ‬היו מבני הישיבה שפנו לרבי יוזל בטענה שהוא מקדיש זמן רב מדי לבחור אחד‮, ‬כשבזמן זה היה יכול לשוחח עם מספר בחורים‮. ‬השיב להם רבי יוסף יוזל שבזמן זה הוא אינו מדבר עם יחיד אלא עם רבים‮. "‬בשיחותיי עמו הנני בונה ישיבות‮". ‬לימים התקיימו דברי הרב יוזל במלואם‮.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

שירות צבאי עם הישיבה
בשנת תש"ז נבחר הרב מלצר לכהן כרבה הראשי של רחובות, ולשם העביר את ישיבת קלצק. בין הר"מים שהיו בישיבה נמנו הרב מנחם מן שך, שלאחר מכן עמד בראש ישיבת פוניבז' בבני ברק, הרב אלימלך בר שאול, שהיה רבה של רחובות אחרי הרב מלצר, והרב יצחק קוליץ שהיה לאחר שנים רבה של ירושלים. ברחובות ייסד הרב מלצר את ישיבת הדרום ואת בית הדין הרבני. הממונה על בתי הדין בסוכנות התנגד למהלך באופן נחרץ אולם הרב מלצר בתקיפותו אילץ אותו לאשר את הקמת בית הדין. לאחר שהרב ראה שבין הנזקקים לבית הדין ברחובות נכללים אנשים מכל דרום הארץ, כולל אילת ובאר שבע, הקים את בית הדין בבאר שבע, הפעם למרות התנגדותו הנחרצת של שר הדתות.

בראותו שאנשים שולחים את ילדיהם לבתי ספר שאינם דתיים מתוך טענה שבבתי הספר הדתיים רבים מן המורים אינם מוסמכים, פתח הרב מלצר סמינר למורים, ובו המשיכו בוגרי הישיבה התיכונית את לימודיהם. ביוזמת חתנו, אבי – הרב יהודה עמיטל, אז ר"מ בישיבת הדרום, הגיע להסדר עם משרד הביטחון על שילוב של שירות צבאי עם הלימודים בישיבה ובסמינר, שלאחר ימים נקבע שמו: "הסדר".

הרב מלצר היה ידוע במידת הביטחון, באהבת חסד ובעזרה לרבנים שהגיעו בשנים הראשונות למדינה לקבל משרת רבנות. הוא גם היה ידוע בתקיפותו הרבה בדברים שחשב שהם נכונים וצודקים.

4444.jpeg
4444.jpeg (71.26 KiB) נצפה 13393 פעמים

הרב צבי יהודה מלצר. צילום: באדיבות נכדו, הרב יואל עמיטל

באחד הכינוסים של אספת הנבחרים בשנת תש"ח, מעט לפני הקמת המדינה והכנסת, נשא את הנאום המרכזי דוד בן גוריון, ובתוך דבריו אמר: "עובדות היסוד עומדות לימיננו: המצוקה היהודית, שממת הארץ, קשרינו לארצנו, כוחותינו היוצרים שהביאונו עד הלום". כאן שיסע אותו בקריאת ביניים הרב מלצר, שנזדמן לאותה ישיבה, באומרו: "גם הבטחתו של אלוהים". בן גוריון ענה לו "לא 'גם', אלא זה קודם לכול". אחרי הדיון פנה הרב מלצר לבן גוריון ושאלו – אם זה "קודם לכול" מדוע לא להזכיר זאת? דוד בן גוריון ענה שגם הקונה מעיל בחנות לא חייב לומר למוכר מנין הכסף שהוא משלם לו.

בשנת תשי"ד, לאחר פטירת אביו, אושפז הרב עקב אירוע לבבי. לאחר שבחדרו נפטרו שלושה חולים בזה אחר זה קיבל שלושה התקפי לב בזה אחר זה. הרב הפציר ברבי אריה לוין, שביקרו מדי יום, לעשות את גורל הגר"א. הרב אריה לוין הביא את ספר התנ"ך, והפסוק שעלה בגורל היה הפסוק שנאמר לחזקיהו המלך בחוליו: "וְהֹסַפְתִּי עַל יָמֶיךָ חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה" (מלכים ב כ, ו). ואכן, הרב נפטר לאחר חמש עשרה שנים בשיא כוחו, לקראת שנתו השבעים ואחת, בט"ו תמוז תשכ"ט, ונקבר בהר המנוחות בירושלים. ליד חלקת הקבר שקנה בחייו נקבר קודם לכן מורו הרב יוסף יוזל הורוביץ, "הסבא מנוברהדוק", שעצמותיו הועלו לארץ.

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ד' יולי 31, 2019 9:33 pm
על ידי נוטר הכרמים
אשתדל להגיב ברוח הימים - בעדינות.

אנכי הק' גדלתי על ברכי סיפורי העיר רחובות.

סבי זצ"ל ועמו עוד מבני משפחתו אחיות וגיסים עלו ארצה לאחר שחוו את מאורעות השואה וגולת סיביר, והתיישבו ברחובות, תחילה בכל מיני צריפים, ולאחר מכן במשכן קבע בתוככי שיכון פא"י.

הרב מלצר זצ"ל היה בקשר הדוק עמם. לשמחת הבר מצוה של דודי שיחי' הגיע הרב מלצר ממרחק, ונהנה עד מאוד מדרשתו של אבי שיחי' - אחיו הצעיר בכמה שנים. כמדומני ששימש גם כסנדק אצל מי מביניהם.

סיפורים שונים לגמרי מהמובאים ומודגשים לאורך האשכול והחוברת, כנראה שיש כמה פנים לאותו דיוקן אצילי ומרומם. בכל אופן, חשוב להסתייג מהחיבוק המגזרי המסוים.

אגב, אבי סיפר לי שאותו נכד המצוטט הרבה, הרב יואל עמיטל שיחי', היה בן כיתתו, בתלמוד תורה של החינוך העצמאי - היחיד באותם ימים. בהגיעם לכתה ח', אבי שיחי' היה בפרשת דרכים בין ישיבת 'קול תורה' ל'הישוב', כאשר לבסוף גבר עליו לחץ ההורים הדואגים את דאגת עתיד הפרנסה לכיוון הישוב, ואילו דווקא יואל הלך ל'קול תורה'...
אבל אחרי קול תורה התהפכו היוצרות...

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ד' יולי 31, 2019 10:35 pm
על ידי לייטנר
התהפכו היוצרות, כי מאותו רגע הרב יואל עמיטל הלך ללמוד באוניברסיטה?

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2019 12:34 am
על ידי בן ירושלים
הרב מלצר סבר שיש צורך לייסד ישיבה שבה ילמדו לימודי חול. הוא פנה לארגון "נוער מזרחי" שנוסד על ידי ישראל סדן ומיכאל צור, ולאחר דיונים ובירורים נחתם איתם הסכם להקמת ישיבה שתיקרא "מדרשיית דרכי נע"ם". באותן שנים הקים גם את "ישיבת קלצק", כהמשך לישיבה שבה שימש משגיח בחוץ לארץ אצל אביו וגיסו הרב אהרון קוטלר.

.[/quote]
דברים קצת שונים בספרו של יורם שיאון "ממעין חרוד לירושלים" (עמוד 66), שם מסופר בהרחבה שהרב מלצר נבחר בשנת תש"ד לכהן כמנהל רוחני ב"ישוב החדש". מיד עם כניסתו הוא החל "בגזירות דרסטיות" :סדר ג' חובה "וכמו כן הוא קצץ בלימודי החולוהעמידם על חמש שעות בשבוע בלבד!... בחורי ישיבה אינם זקוקים ללימודי היסטוריה ספרות ודקדוק.... ולכן אין טעם לבזבז על כך שעות יקרות..."
ושם מתואר שלכן החל מרד בחורים נגדו.

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2019 8:42 am
על ידי בברכה המשולשת
נוטר הכרמים כתב:אשתדל להגיב ברוח הימים - בעדינות.

אנכי הק' גדלתי על ברכי סיפורי העיר רחובות.

סבי זצ"ל ועמו עוד מבני משפחתו אחיות וגיסים עלו ארצה לאחר שחוו את מאורעות השואה וגולת סיביר, והתיישבו ברחובות, תחילה בכל מיני צריפים, ולאחר מכן במשכן קבע בתוככי שיכון פא"י.

הרב מלצר זצ"ל היה בקשר הדוק עמם. לשמחת הבר מצוה של דודי שיחי' הגיע הרב מלצר ממרחק, ונהנה עד מאוד מדרשתו של אבי שיחי' - אחיו הצעיר בכמה שנים. כמדומני ששימש גם כסנדק אצל מי מביניהם.

סיפורים שונים לגמרי מהמובאים ומודגשים לאורך האשכול והחוברת, כנראה שיש כמה פנים לאותו דיוקן אצילי ומרומם. בכל אופן, חשוב להסתייג מהחיבוק המגזרי המסוים.

אגב, אבי סיפר לי שאותו נכד המצוטט הרבה, הרב יואל עמיטל שיחי', היה בן כיתתו, בתלמוד תורה של החינוך העצמאי - היחיד באותם ימים. בהגיעם לכתה ח', אבי שיחי' היה בפרשת דרכים בין ישיבת 'קול תורה' ל'הישוב', כאשר לבסוף גבר עליו לחץ ההורים הדואגים את דאגת עתיד הפרנסה לכיוון הישוב, ואילו דווקא יואל הלך ל'קול תורה'...
אבל אחרי קול תורה התהפכו היוצרות...


נתבקשתי להכניס:


בקשר לדבריו של הרב היקר והחשוב נוטר הכרמים שליט"א – אני לא רואה שיש בחוברת איזה "חיבוק מגזרי".
העובדות הובאו כהוויתן, מבלי להגדיר הגדרות, אם הרב היה כזה או כזה, ציוני או לא ציוני, לאיזו מפלגה הצביע, וכדומה.
[אני מדבר על "רוב ככל", תמיד יכול להיות שבאיזה מאמר שנדפס מישהו הגדיר איזה דבר, אבל הדברים כמובן צריכים להיות נידונים ע"פ הרוב ורוח הדברים].

העובדות לאמיתתם היו שהרצ"י זצ"ל היה איש מורם מעם, מיוחד שבמיוחדים, ולא היתה אצלו סתירה בין הדברים:
להיות תלמיד נאמן לנובהרדוק, חבר לכל תלמידי הסבא, הקים את ישיבת קלצק, חבר בלב ונפש לגרא"מ שך ולגר"ז גרז ודומיהם, הקים את כולל הרב בר שאול ברחובות וכולל בית דוד בחולון,
ולצד זה גם הקים את ישיבת הדרום, מדרשיית נועם, וכנראה גם (לפחות) לא אמר תחנון ביום העצמאות....

הוא זצ"ל לא ראה בכך סתירה ולא בעיה, והכל לשם שמים ולנצרך לפי המצב והשעה.

עמיחי כנרתי

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2019 9:01 am
על ידי גביר
דברים דומים לדבריו של מכובדנו הרב עמיחי כינרתי שליט"א אמר לי בנו של הרצ"י, ר' ידעאל הי"ו. לדבריו לו סבו בעל אבן האזל היה חי היום היה משתייך בלי ספק ל'דגל התורה' [הוא אמר לי זאת לפני למעלה מעשור, ואיני מעודכן כל כך בשינויים, מכל מקום כוונתו הייתה כמובן לדגל התורה דאז, דהיינו מה שהיה בזמן הרא"ז חלק של אגודת ישראל] אביו, רצ"י, לעומת זאת, טען שאגודת ישראל מתאפיינת בגישה של 'אני והנעליים שלי' [ר' ידעאל הסביר לי שזהו ביטוי שמקורו ביידיש ומשמעותו אדם הדואג לעצמו בלבד] ואינה דואגת די הצורך לציבור הרחב. מתוך דאגתו לציבור זה הקים את 'ישיבת הדרום'. באותה התקופה היה מחסור במוסדות תורניים שהתאימו לבוגרי הממ"ד, הסחף היה גדול והמוסד הוקם במטרה לעצור אותו ככל הניתן.

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ב' אוגוסט 12, 2019 11:00 pm
על ידי חלמישצור
עוד מארכיון המדינה הנ"ל: ר' פייבל מלצר ובנו גוריון במפקד האוכלוסין שנת תש"ז (כאן, עמ' 97)
מש ר פיבל מלצר - מפקד התושבים היהודים בירושלים תשז97.png
מש ר פיבל מלצר - מפקד התושבים היהודים בירושלים תשז97.png (521.94 KiB) נצפה 12992 פעמים

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ב' אוגוסט 12, 2019 11:06 pm
על ידי לענין
גביר כתב:דברים דומים לדבריו של מכובדנו הרב עמיחי כינרתי שליט"א אמר לי בנו של הרצ"י, ר' ידעאל הי"ו. לדבריו לו סבו בעל אבן האזל היה חי היום היה משתייך בלי ספק ל'דגל התורה' [הוא אמר לי זאת לפני למעלה מעשור, ואיני מעודכן כל כך בשינויים, מכל מקום כוונתו הייתה כמובן לדגל התורה דאז, דהיינו מה שהיה בזמן הרא"ז חלק של אגודת ישראל] אביו, רצ"י, לעומת זאת, טען שאגודת ישראל מתאפיינת בגישה של 'אני והנעליים שלי' [ר' ידעאל הסביר לי שזהו ביטוי שמקורו ביידיש ומשמעותו אדם הדואג לעצמו בלבד] ואינה דואגת די הצורך לציבור הרחב. מתוך דאגתו לציבור זה הקים את 'ישיבת הדרום'. באותה התקופה היה מחסור במוסדות תורניים שהתאימו לבוגרי הממ"ד, הסחף היה גדול והמוסד הוקם במטרה לעצור אותו ככל הניתן.


הסתקרנתי מאד בשעת קריאת החוברת הנפלאה (מאד נהניתי, תודה), אך לא רציתי לפתוח ראשון. בנושא השייכות, מה גרם לו באמת להיות קרוב אל חוגי המזרחי (נגדיר זאת כך בלי להתווכח על דקויות) בהיפך ממש, לכאורה, מרצון אביו הדגול.
האם ידועים חילופי דברים ביניהם בנושא זה?

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ב' אוגוסט 12, 2019 11:11 pm
על ידי חלמישצור
הרב לענין, מה בדברים שהובאו לעיל מהרב כנרתי לעיל לא מספק את כת"ר?

ויצוין בהקשר זה המעשה ברב אלימלך בר שאול (בדרך עץ החיים ב, עמ' 393)
10.png
10.png (63.41 KiB) נצפה 12981 פעמים

* "אחד המושבים" = מן הסתם שדה יעקב.

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 7:50 am
על ידי מתפעל
תמונה יפה של הגאון זצ"ל

האם יש עוד מישהו מזוהה?

021.jpg
021.jpg (45.37 KiB) נצפה 11947 פעמים

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 8:28 am
על ידי נוטר הכרמים
זו תמונה ידועה מאוד מחתונת מו"ר הגר"ש אויערבאך זצוק"ל,
מימין הגרחי"ל אויערבאך זצ"ל, ומשמאל החתן מו"ר זצ"ל.

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 8:47 am
על ידי מתפעל
יישר כח

ידועה השנה?

האם הגרא"ז היה מסדר קידושין?

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 8:47 am
על ידי .השוחט
אמי שתהיה בריאה, אמרה מיד, טו אלול.. (דומני שלהי תשי"ב).
החופה במלון ורשבסקי, והסעודה בחדר אוכל של עץ חיים.
(אמי שתחי' כאחיינית של הרבנית רחל, רצה איתה כל אותו היום לתסרוקות וכו').
השווער ר' פינחס אליעזר פקשר לא ויתר על ה"מצוה טאנץ" לפחות בקצרה,
הסבא ר' חיים לייב שיתף פעולה די ברצון,
אבל הגרש"ז יצא מהאולם בשעת מעשה.

ועוד כמה פרטים שונים ומשונים.

Re: מרן הגאון בעל אבן האזל זי"ע

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 8:51 am
על ידי נוטר הכרמים
.השוחט כתב:אמי שתהיה בריאה, אמרה מיד, טו אלול.. (דומני שלהי תשי"ב).
החופה במלון ורשבסקי, והסעודה בחדר אוכל של עץ חיים.
(אמי שתחי' כאחיינית של הרבנית רחל, רצה איתה כל אותו היום לתסרוקות וכו').
השווער ר' פינחס אליעזר פקשר לא ויתר על ה"מצוה טאנץ" לפחות בקצרה,
הסבא ר' חיים לייב שיתף פעולה די ברצון,
אבל הגרש"ז יצא מהאולם בשעת מעשה.

ועוד כמה פרטים שונים ומשונים.

כפי שהעתקתי בספרי 'בלבת אש' מן ההזמנה,
זה היה ביום רביעי י"ג אלול תשי"ב (שמעתי מרבינו כ"פ שציין שהתחתן באלול, ולפעמים אישר חתונות באלול, הכל לפי הענין), במקום הנ"ל,
היה כשנה תמימה בין האירוסין לחתונה.
מסדר הקידושין היה הגרא"ז.