עמוד 2 מתוך 5

Re: הקצות החושן

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 5:54 pm
על ידי גיזונטע קאפ
מחולת המחנים כתב:בשער השו"ע כתבו שהדפיסו את קצוה"ח מפני שהנתיבות המשפט מתייחס לדבריו, (כידוע הנתיבות במהדורתו לשו"ע ענה בתוך דבריו על השגות הקצוה"ח במשובב נתיבות).

שוע.JPG

ואכן בלבוב תר"כ הודפס הנתה"מ לבדו על השו"ע ללא הקצ"ה,

Re: הקצות החושן

פורסם: ד' דצמבר 06, 2017 2:16 am
על ידי עושה חדשות
מתוך הקד' לבוש מרדכי על ב"ק -
...ועל כן רק על ידי פלפול התלמידים, פלפול כזה שיהיה רק בנוי לקנות ידיעת ותמצית הדברים, ולהבין הסברא הנכונה, לא פלפול שיהיה בנוי לומר דבר חריפות שהוא רחוק מנקודת האמת, אך פלפול שיהיה בנוי להתקרב לאגרא דשמעתא סברא, וכפלפול אשר הורו לנו רבותינו הקצות והנתיבות, אשר עליהם נוכל לומר הם החזירו התורה מפלפולם, והם האירו לנו את הדרך איך להתנהג בפלפול אשר בנוי יהיה כולו על אדני השכל וישרות הסברא, על ידי פלפול כזה, יש לקנות ידיעת התורה...

Re: הקצות החושן

פורסם: א' מרץ 11, 2018 1:27 pm
על ידי ישיבה בחור
נטיעות כתב:שושלת אבות המצורף לספר קול תודה עמוד שמה


איפה יש את הספר הזה ???

Re: הקצות החושן

פורסם: א' מרץ 11, 2018 5:19 pm
על ידי דודי צח
מופת הדורות רבינו אריה לייב הלר

Re: הקצות החושן

פורסם: ד' מרץ 14, 2018 12:35 pm
על ידי ישיבה בחור
ישיבה בחור כתב:
נטיעות כתב:שושלת אבות המצורף לספר קול תודה עמוד שמה


איפה יש את הספר הזה ???


תכל'ס אני צריך דחוף את הספר הזה

Re: הקצות החושן

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 7:23 pm
על ידי נחוניא
שמעתי שהקצות מזכיר לפעמים את התוספות יו"ט וכותב "זקיני".
אשמח לקבל מ"מ מדוייק איפה הוא כותב כן.
וגם האם הוא כותב "זקיני" על עוד גדולים?

Re: הקצות החושן

פורסם: ד' נובמבר 21, 2018 1:21 am
על ידי סיפרון
אא"ז בפלפולא חריפתא -קצות סימן סה סק"א
אא"ז בתי"ט סימן ר סק"א
אא"ז במעדני מלך - קצות סימן רכב סק"ג
ועוד הרבה הרבה פעמים וכן בס' אבני מילואים ובשב שמעתתא

Re: הקצות החושן

פורסם: ד' נובמבר 21, 2018 9:07 am
על ידי בריושמא
בזכות מה זכה בעל הקצות החושן לכתוב את הספרים הנפלאים קצות החושן ואבני מלואים ושב שמעתתא?
מפני שלא סיפר סיפורים ולא שח מעשיות אלא ישב ולמד תורה והגה בסוגיותיה.

Re: הקצות החושן

פורסם: ב' פברואר 24, 2020 2:39 pm
על ידי י. אברהם
נתבקשתי לשאול האם ידוע?
א. שם חותנו של בעל קצה"ח
ב. שם אשתו
ג. תאריך פטירת אשתו

Re: הקצות החושן - 210 שנה להסתלקותו

פורסם: ד' ינואר 11, 2023 9:14 pm
על ידי חסד לאלפים
מעניין באמת. [אשתו של הנתה"מ 'מפורסמת', כנודע].
אגב, אביו של קצה"ח נפטר במגיפה, במחלת 'העפוש' (מה זה?), בשנת תקל"א. (מסופר, שבאותה תקופה, נפטרו בעיר שניים - ר' יוסף אביו של קצה"ח, ועוד יהודי חשוב בשם ר' שמעון. מגיד המישרים שבעיר, ששמו היה ר' בנימין, קשר להם מספד, ואמר 'יוסף איננו, שמעון איננו, וגם את בנימין תקחו, עלי היו כולנה'...)

והואיל וקאימנא ביומא דהילולא, נזכיר אשר בקרב קדושים יתהלל הקצה"ח, כאשר סיפורים רבים כתובים אודות שגב קדושתו וטהרתו, והלא הם מפוזרים בספרי תולדות הימים.

Re: הקצות החושן

פורסם: ד' ינואר 11, 2023 11:29 pm
על ידי נחומצ'ה
בא' המהדורות של 'אורייתא' [לא המפורסמת של הגהות הרב דז'ימיטרובסקי]
מופיע הסכמה מרבי משה מזוויהיל זצ"ל [הבן של המגיד מזלאטשוב].

ברוב המהדורות זה הושמט. ואגב, אין הסכמות תואמות בין מהדורות וגשל, מאורי אור ואורייתא.

מה פִשרם של דברים?

Re: הקצות החושן

פורסם: ה' ינואר 12, 2023 9:47 pm
על ידי פרנצויז
נחומצ'ה כתב:בא' המהדורות של 'אורייתא' [לא המפורסמת של הגהות הרב דז'ימיטרובסקי]
מופיע הסכמה מרבי משה מזוויהיל זצ"ל [הבן של המגיד מזלאטשוב].
ברוב המהדורות זה הושמט. ואגב, אין הסכמות תואמות בין מהדורות וגשל, מאורי אור ואורייתא.
מה פִשרם של דברים?

הסכמה זו לא נדפסה במהדורה ראשונה של הספר, ונמצאת רק במהדורה [המשוערת לשנת] תקע"ו
(וראה במפעל הביבליוגרפי שמשערים שמהדורה זו נדפסה בפולנאה או בקאפוסט)
https://tablet.otzar.org/#/book/176984/ ... /0/end/0/c

Re: הקצות החושן

פורסם: ב' ינואר 16, 2023 12:39 am
על ידי נחומצ'ה
יש עוד משהו מעניין בהקדמות בניו ותלמידיו לספריו. וזאת בהקשר לתאריך פטירתו.

בהקמה ל'אבני מילואים' [שי"ל אחר פטירתו], מופיע התאריך ביום ב' י"ט טבת תקע"ג.

אך תלמידו כותב ביום ב' י"ט אדר תקע"ג. לכאורה הבדל של ג' חודשים? בכדי שאין הדעת טועה.

מה עוד שבשנת תקע"ג, יום י"ט חל ביום שלישי ולא ביום שני.

[בבדיקה פשוטה, ע"פ המסורת מגדול אחר שנפטר כמה ימים אחריו,
ה"ה 'בעל התניא', שנלב"ע במוצ"ש פרשת שמות אחר הבדלה, ליל כ"ד טבת תקע"ג].

וע"כ צריך לדחוק, שהיה זה ביום שני בלילה, ליל י"ט טבת.
[חודש טבת מסתבר יותר מחודש אדר. הן משום שנכתב ע"י בנו. והן שכך המסורת המקובלת..]

Re: הקצות החושן

פורסם: ג' ינואר 17, 2023 9:12 am
על ידי על קצה הקולמוס
ראיון מאלף ומענין נתן הגר"ש אלתר שליט"א במוסף שבת קודש - על ספר קצות החושן
מצו"ב
שיחה על הקצות.PDF
(931.95 KiB) הורד 207 פעמים

Re: הקצות החושן

פורסם: ג' ינואר 17, 2023 10:46 am
על ידי י. אברהם
על קצה הקולמוס כתב:ראיון מאלף ומענין נתן הגר"ש אלתר שליט"א במוסף שבת קודש - על ספר קצות החושן

מעניין שעורך היתד חושב שהקצות היה מרבני ליטא

Re: הקצות החושן

פורסם: ג' ינואר 17, 2023 9:23 pm
על ידי אראל
כדכד כתב:א. לא ענה מר על שאלתי למה דווקא חסיד הוא לעומת זה
ב. לא מצינו בשום מקום שיהודי שנשא נכרית והוליד ממנה בנים הופך לגוי ומפסיק להיות יהודי בשל כך

אבל הבנים הם גוים גמורים! והם בנש"ק'לעך, כי הם מיוצאי חלציו של הקצוה"ח!!


כאן מצאתי נכד הקצוה"ח:
viewtopic.php?t=8958#p80192
הרב מו"ה מנחם מענדיל מרגליות מעיר קעלין במדינת אונגארן הגאון המובהק אבד"ק אטיניא במדינת גאלציען חבר חדושי תורה על ש"ס, ושו"ת, ועל התורה בדרך דרוש ומוסר ה' בכ"י, [הרב הזה מרביץ תורה ברבים עם תלמידים מופלגים] הוא היה תלמיד של הגאונים מו"ה יהודה גרינוואלד אבד"ק סאלמאר, ומו"ה אליעזר חיים דייטש אבד"ק באניהאד, וחוטר מגזע הגאון החסיד מו"ה יוסף אב"ד ומ"מ דק"ק סטנאוו בעל ספר "גנזי יוסף" על התורה, ומגזע הגאון בעל ספר "קצות החושן" על חו"מ, ולמעלה בקודש על בעל ספר תוי"ט על משניות ועוד ספרים.


כאן מצאתי עוד איזה חידוש'ל מעניין:
https://tora-forum.co.il/threads/%D7%A7 ... ost-288538

שמועה שמעתי ממג"ש שלי ביש"ק לפני כמה וכמה שנים שה'קצות בחר לקרוא לספרו 'קצות החושן' מכיוון שקצות החושן מתרגמינן=סטרי חושנא והיינו סטרי שם עירו ודו"ק.

Re: הקצות החושן

פורסם: ג' ינואר 17, 2023 9:47 pm
על ידי מה שנכון נכון
שמועה שמעתי ממג"ש שלי ביש"ק לפני כמה וכמה שנים שה'קצות בחר לקרוא לספרו 'קצות החושן' מכיוון שקצות החושן מתרגמינן=סטרי חושנא והיינו סטרי שם עירו ודו"ק.

הגעתו לסטרי והדפסת הקצה"ח היו באותה השנה (תקמ"ח). לא ברור מה קדם, ואם יש קשר בין ב' הדברים. [הטעמים ע"פ נגלה לקריאת השם מפורשים בהקדמה].

Re: הקצות החושן

פורסם: ד' ינואר 18, 2023 7:00 am
על ידי אליסף
שמועה שמעתי, לא נכונה לדעתי, שהנתיבות הוא זה שפרסם את ספר הקצות ע"י השגותיו
קשה להאמין, כי הנתיבות י"ל 21 שנה אחרי הקצות (תקמ"ח - תקס"ט)וגם הנתיבות 25 שנה צעיר מהקצות
דרך ברורה להזים שמועה זאת היה לחפש בספרים שי"ל בין שנים אלו לראות כמה פעמים מובא הקצות (אם כי ההעדר לא מוכיח את השמועה מכמה סיבות כמובן)

Re: הקצות החושן

פורסם: ד' ינואר 18, 2023 1:50 pm
על ידי באמונתו
הנתיבות נודע בשעתו בתור אחד מגדולי הדור ממש: "בעל החוות דעת", בשורה אחת עם רע"א וחבריו, מרבני הערים הגדולות בישראל, בעוד הקצות, אלמלא ספרו הענקי, ספק אם מישהו היה יודע עליו.
בכן, נכונה הוא העובדה הנ"ל, כי השגות של הנתיבות, תרמו רבות לפרסום ספרו ושמו של בעל הקצות.

Re: הקצות החושן

פורסם: ה' ינואר 19, 2023 6:55 am
על ידי אליסף
תיאוריות גם אני יכול למכור
מהיכי תיתי?

Re: הקצות החושן

פורסם: ה' ינואר 19, 2023 5:52 pm
על ידי באמונתו
אליסף כתב:מהיכי תיתי?

כך כתבו רבים מן המתעדים תולדות הקצות, כגון לדוגמא, המצורף כאן, עמוד 29-30.

Re: הקצות החושן

פורסם: ה' ינואר 19, 2023 6:28 pm
על ידי אראל
באמונתו כתב:כך כתבו רבים מן המתעדים תולדות הקצות, כגון לדוגמא, המצורף כאן, עמוד 29-30.

ודאי שכן
שמו של הקצוה"ח לא מובא בשום ספר בן דורו, מעט מן המעט שיודעים עליו ועל תולדות ימי חייו הלוטים בערפל, וכנראה שהוא ישב בזויית שלו, ולא התכתב עם שום מישהוא... משא"כ החוו"ד, מוזכר בהרבה ספרי שו"ת גדולי דורו ועוד, ותולדותיו ידועים ומפורסמים [אולי מסיבת שצאצאיו היו יותר מפורסמים אנשי שם, מצאצאי הקצוה"ח, כידוע שעל צאצאי החוו"ד נמנים הרבה שלשלות חסידים ואדמורי"ם]
ובאיזה מקומן בנשמת אדם [ביו"ד סי' ק"י בדין קבוע] כותב עליו 'וקבלתי פניו כראות פני אלקים'..

Re: הקצות החושן

פורסם: ה' ינואר 19, 2023 7:36 pm
על ידי באמונתו
אראל כתב:
באמונתו כתב:כך כתבו רבים מן המתעדים תולדות הקצות, כגון לדוגמא, המצורף כאן, עמוד 29-30.

ודאי שכן
שמו של הקצוה"ח לא מובא בשום ספר בן דורו, מעט מן המעט שיודעים עליו ועל תולדות ימי חייו הלוטים בערפל, וכנראה שהוא ישב בזויית שלו, ולא התכתב עם שום מישהוא... משא"כ החוו"ד, מוזכר בהרבה ספרי שו"ת גדולי דורו ועוד, ותולדותיו ידועים ומפורסמים [אולי מסיבת שצאצאיו היו יותר מפורסמים אנשי שם, מצאצאי הקצוה"ח, כידוע שעל צאצאי החוו"ד נמנים הרבה שלשלות חסידים ואדמורי"ם]
ובאיזה מקומן בנשמת אדם [ביו"ד סי' ק"י בדין קבוע] כותב עליו 'וקבלתי פניו כראות פני אלקים'..

אכן, החוות דעת, מפורסם בימיו מאוד היה, וממילא ידעו הכול עליו ועל תולדותיו.

בדורות אחרונים נהפכו היוצרות, והקצות נחשב מעל הנתיבות.

אמנם שמעתי מאאמו"ר שליט"א, בשם מרן ר' משה פיינשטיין זצ"ל, שדרך "העמקות" כפי המקובל בישיבות כיום, מהגאון רב חיים מבריסק זצ"ל, שורשה נמצא בנתיבות דווקא, ע"א שלכאורה הקצות דווקא משמש בישיבות כספר יסוד טפי.

שוב מצאתי, אשר כבר בעל האור שמח זצ"ל, עמד על כך, ראה המצורף (מילון המונחים: שכל = חריפות (פלפול), היקף = בקיאות, דרך החשיבה = "חשבון" הסוגיה והשיטות):

Re: הקצות החושן

פורסם: ה' ינואר 19, 2023 8:25 pm
על ידי מקדש מלך
באמונתו כתב:
אליסף כתב:מהיכי תיתי?

כך כתבו רבים מן המתעדים תולדות הקצות, כגון לדוגמא, המצורף כאן, עמוד 29-30.

למי שלא קרא את המסמך המצורף, יצויין שבמסמך ההוא לא נטען שהקצות לא התפרסם עד להוצאת הנתיבות, אלא שהשגות הנתיבות סייעו להציב אותו במוקד הלמדנות המודרנית (דבר פשוט, שאינו צריך מקור בעצם). אגב, ה'מקור' שהובא במסמך לטיעון הנ"ל הוא איזכור של הרב עמיאל את הקצות והנתיבות זה בצד זה...

Re: הקצות החושן

פורסם: ה' ינואר 19, 2023 8:58 pm
על ידי מקדש מלך
אראל כתב:
באמונתו כתב:כך כתבו רבים מן המתעדים תולדות הקצות, כגון לדוגמא, המצורף כאן, עמוד 29-30.

ודאי שכן
שמו של הקצוה"ח לא מובא בשום ספר בן דורו.

חיפשתי קצת וראיתי שהוא מובא לראשונה
בברוך שאמר
ברוך טעם
רעק"א
חת"ם סופר
בית אפרים
ואכן כל אלו היו צעירים ממנו באיזור עשרים שנה, פחות או יותר.
ולא מצאתי לפו"ר איזכור קדום יותר.

Re: הקצות החושן

פורסם: ה' ינואר 19, 2023 9:13 pm
על ידי י. אברהם
מעניין מתי התחילו גדולי ליטא להזכיר אותו

Re: הקצות החושן

פורסם: ה' ינואר 19, 2023 9:22 pm
על ידי סגי נהור
כמדומה בעולם הפסק הנתיבות נחשב יותר עד היום הזה, ובכורתו של הקצות היא בעולם הלמדנות הישיבתית.

Re: הקצות החושן

פורסם: ה' ינואר 19, 2023 9:28 pm
על ידי באמונתו
מקדש מלך כתב:
באמונתו כתב:
אליסף כתב:מהיכי תיתי?

כך כתבו רבים מן המתעדים תולדות הקצות, כגון לדוגמא, המצורף כאן, עמוד 29-30.

למי שלא קרא את המסמך המצורף, יצויין שבמסמך ההוא לא נטען שהקצות לא התפרסם עד להוצאת הנתיבות, אלא שהשגות הנתיבות סייעו להציב אותו במוקד הלמדנות המודרנית (דבר פשוט, שאינו צריך מקור בעצם). אגב, ה'מקור' שהובא במסמך לטיעון הנ"ל הוא איזכור של הרב עמיאל את הקצות והנתיבות זה בצד זה...

עיווּת כפול.

Re: הקצות החושן

פורסם: ה' ינואר 19, 2023 9:43 pm
על ידי בברכה המשולשת
סגי נהור כתב:כמדומה בעולם הפסק הנתיבות נחשב יותר עד היום הזה, ובכורתו של הקצות היא בעולם הלמדנות הישיבתית.


כך גם שמעתי אני מכמה דיינים.

Re: הקצות החושן

פורסם: ה' ינואר 19, 2023 10:43 pm
על ידי פלוריש
ראו במאמר סלע המחלוקת לרב יהושע ענבל (https://www.google.com/url?sa=t&source= ... RP1aJTztcG) שהגדיר את הנתיבות כחכם בשיטה ואת הקצות כחכם כולל, והמשמעויות של זה

Re: הקצות החושן

פורסם: ו' ינואר 20, 2023 12:35 am
על ידי אראל
מקדש מלך כתב:
אראל כתב:
באמונתו כתב:כך כתבו רבים מן המתעדים תולדות הקצות, כגון לדוגמא, המצורף כאן, עמוד 29-30.

ודאי שכן
שמו של הקצוה"ח לא מובא בשום ספר בן דורו.

חיפשתי קצת וראיתי שהוא מובא לראשונה
בברוך שאמר
ברוך טעם
רעק"א
חת"ם סופר
בית אפרים
ואכן כל אלו היו צעירים ממנו באיזור עשרים שנה, פחות או יותר.
ולא מצאתי לפו"ר איזכור קדום יותר.

כולם מזכירים אותו בשם ספרו שהגיע לידם, ומפלפלים בדבריו בלי להזכיר שמו, כי לא הכירו אותו אישית, ולא התכתבו אתו
משא"כ החוו"ד, התכתבו אתו אישית, ונסעו אליו לקבל פניו, ושמו מופיע רבות בפסיקת שאלות הזמן
דודו הבית מאיר מזכירו בשם 'חתן בן אחותי' רבי יעקב מליסא [בית מאיר יו"ד סי' רפט] והשיב לי ...

ובנוסף להנ"ל יש לקחת בחשבון הנה החוו"ד חיבר ספרים רבים פי כמה יותר מהקצוה"ח, הקצוה"ח ידוע רק שלש ספריו שחיבר הש"ש הקצוה"ח ואבנ"מ, ולעומתו הנתיבות, חיבר ספרים רבים, על מסכתות [גיטין וכתובות], על שלחן ערוך יו"ד וחו"מ, על אגדה [נחלת יעקב ופירושים על המגילות, אמת ליעקב על אגדות הש"ס, מעשה ניסים על הגש"פ], ואפילו חיבר ספר הלכתי לפשוטי העם, ה"ה ספרו 'דרך החיים' שהופץ מאוד, ונדפס מזה בתוך הרבה סידורי תפלה

Re: הקצות החושן

פורסם: ו' ינואר 20, 2023 2:20 am
על ידי כדכד
אראל כתב:
באמונתו כתב:כך כתבו רבים מן המתעדים תולדות הקצות, כגון לדוגמא, המצורף כאן, עמוד 29-30.

ודאי שכן
שמו של הקצוה"ח לא מובא בשום ספר בן דורו, מעט מן המעט שיודעים עליו ועל תולדות ימי חייו הלוטים בערפל, וכנראה שהוא ישב בזויית שלו, ולא התכתב עם שום מישהוא... משא"כ החוו"ד, מוזכר בהרבה ספרי שו"ת גדולי דורו ועוד, ותולדותיו ידועים ומפורסמים [אולי מסיבת שצאצאיו היו יותר מפורסמים אנשי שם, מצאצאי הקצוה"ח, כידוע שעל צאצאי החוו"ד נמנים הרבה שלשלות חסידים ואדמורי"ם]....

מר לשיטתו, שמה שקובע פרסומו של אדם הוא היות חסידים ואדמו"רים מצאצאיו.
ולא כן הוא, הרי הקונטרס הספיקות ודאי פחות מפורסם מאחיו בעל קצוה"ח למרות שמצאצאיו של הקונטרס הספקות גם היו וישנם אדמו"רים וחסידים

Re: הקצות החושן

פורסם: ו' ינואר 20, 2023 3:46 am
על ידי אראל
אתה מדמה הקונטס הספיקות להקצוה"ח? באמת?

Re: הקצות החושן

פורסם: ו' ינואר 20, 2023 2:56 pm
על ידי באמונתו
עד השואה, אחד הקריטריונים החשובים בפרט, לפיהם נקבע מעמד ת"ח בציבור, זה היה קהילת רבנות שלו.
הקהילות הגדולות והעתיקות, תמיד התפארו באחד מגדולי הדור אשר בראשם, בעוד רב של עיירה קטנה, לימד עפ"י רוב, על מעמד הרב בעצמו בציבור.
מעניין לעניין, מצ"ב שני מעשים מרבינו בעל הקצות זצ"ל:

Re: הקצות החושן

פורסם: א' ינואר 22, 2023 11:24 am
על ידי מכון חכמי ליטא
קבלנו מרבותינו ראשי הישיבות שמעלת הלימוד בס' קצות החושן היא שאין כל דבריו מוכרחים ואפשר להעיר עליהם

Re: הקצות החושן

פורסם: א' ינואר 22, 2023 12:31 pm
על ידי גיזונטע קאפ
מכון חכמי ליטא כתב:קבלנו מרבותינו ראשי הישיבות שמעלת הלימוד בס' קצות החושן היא שאין כל דבריו מוכרחים ואפשר להעיר עליהם

אני חושב שההגדרה היותר טובה היא, שנשאר מקום לדון בדבריו
יש בו משהו שמעורר את המחשבה
הגרא"ז יעץ לגיסו הגרמ"מ בצעירותו ללמוד קצ"ה כדי לפתח את כח החידוש

Re: הקצות החושן

פורסם: א' ינואר 22, 2023 1:18 pm
על ידי מכון חכמי ליטא
"סיפר הגה"צ [רבי נטע פריינד] שליט"א שהג"ר איסר זלמן זצ"ל אמר לו שכדאי לקבוע לימוד בספר קצות החושן. שהרי רעק"א בחידושיו אומר דברים שאין לחלוק עליהם (ובלשונו ר' עקיבא איגר זאגט אז צוויי און צוויי איז פיר... ר' עקיבא איגר אומר לנו ששתים ושתים הוא ארבעה) אבל הקצות נותן מקום לחלוק על דבריו ועי"ז מחדד מוחו של הלומד בו."
(תולדות האש עמ' תרט תשס"ו)

Re: הקצות החושן

פורסם: א' ינואר 22, 2023 2:56 pm
על ידי באמונתו
רע"א ז"ל לא מתעסק כ"כ בסברות, אלא בדין גופו.
ממילא יכול להביא ראיות מכריחות.
הקצות מאידך, דרכו יותר בעסק הסברות, שלא שייך בהם ראיות ישירות - מוכרחות, אלא עקיפות - נסיבתיות.

Re: הקצות החושן

פורסם: א' ינואר 22, 2023 3:56 pm
על ידי כדכד
אראל כתב:אתה מדמה הקונטס הספיקות להקצוה"ח? באמת?

אני רק מוכיח שהפרסום אינו תלוי בהיות חסידים ואדמו"רים מצאצאיו

Re: הקצות החושן

פורסם: א' ינואר 22, 2023 4:05 pm
על ידי אראל
ואני מחולק [לאו דוקא חסידים, אלא משפחות גדולות ידועות, מנהיגי ישראל בעל השפעה ואנשי שם, יצאו מצאצאיו]