עמוד 2 מתוך 2

Re: יהיו לו בנים בזקנותו

פורסם: א' ספטמבר 01, 2019 11:08 pm
על ידי פרנקל תאומים
חלמישצור כתב:כמובן, הנצי"ב שהוליד את בנו ר' מאיר בר-אילן כשהיה בן ע"ד שנים.

ויעויין אשכול זה.


שמשון כתב:הרה"ק הדברי חיים מצאנז שנשא אשה בזיווג רביעי ונולדו לו לעת זקנותו: הרה"ק רבי ישעי' מטשחיוב הי"ד והרה"ק רבי שלום אליעזר מראצפערט הי"ד שניהם נהרגו בשואה (הרה"ק מצאנז נפטר בתרל"ו)


הזכרתים בהודעת הפתיחה: viewtopic.php?f=53&t=39983&p=572723#p454198



אגב, רבינו הנצי''ב נבג''מ היה כבן 64 כשנולד לו בנו ר' מאיר (ולא בן 74). אמו של ר' מאיר היתה צעירה מבעלה הנצי''ב בכשלושים שנה.
לשם ההשוואה- הג''ר חיים זי''ע אב''ד מוסקבה ועיה''ק ירושלים, בנו הגדול של הנצי''ב, היה בן 48 שנים (!!) כאשר נולד אחיו למחצה ר' מאיר..

כשהנצי''ב נלב''ע היה בנו הגר''ח כבן 61, ואילו בן זקוניו ר' מאיר היה בסה''כ כבן 13...

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 12:09 am
על ידי מעט דבש
שבט הלוי י, רכג
באתי בזה בתשובה קצרה בענין בנין בית שני בגיל הזקנה. הנה פשוט להלכה דאעפ"י שקיים פ"ו בילדותו, וכבר עברו הימים דיהי' אפשר לקיים דין בערב אל תנח ידיך שיהי' לו בנים גם בימי זקנותו, מכ"מ איכא דין שלישי שלא יעמוד בלי אשה, ומשמע בהלכה דזה החיוב אינו פקע מן האדם לעולם, אב"א משום האי דר' נחמן ביבמות ס"א ע"ב דאעפ"י שיש לו לאדם כמה בנים דאסור לעמוד בלא אשה והיינו משום חשש הרהור עבירה כמש"כ הרמב"ם פט"ו מאישות הלכה ט"ז, ואב"א משום דהשרוי בלא אשה שרוי בלא תורה בלא שמחה וכו' ביבמות שם ס"ב ע"ב וכמש"כ בתרומת הדשן סוס"י רס"ג.
וכ' בתרומת הדשן שם ופסקו הרמ"א ס"א ס"ח דדין זה דאסור לעמוד בלא אשה אינו נדחה גם משום חשש דשמא האשה אינה בת מדות טובות, דמכ"מ חשש הרהור עבירה עדיף מזה כמש"כ בבי"ש שם.
ובשו"ע ופוסקים אינו מוזכר גבול בזה ומשמע דגם בזקנה גבוהה ולמעלה משמונים שנה, ומכ"מ פשוט דאם האשה בת מדות רעות ובעלת קטטה כל כך דלפי טבעו לא יהי' יכול לסבול אותה ובטל טעם התורה דיהי' לו יותר בטול תורה מאשר לפני זה, וגם לא תועיל לו גם לענין הרהור עבירה דאי אפשר לחייבו גם לשיטת התה"ד והרמ"א.
או דלפי מצבו בימי הזקנה קשה לו לסבול ולקבל בת קטטה וכיו"ב, ורק נשמה יקרה שתהא עזר ושמחה לו בשנות הזקנה וכל הנשואים חוץ מזה אינם אלא רע בשבילו לא טובה כלל גם ברוחניות, שאין זה בכלל החיוב של לא יעמוד בלא אשה, לכן על פי הנזכר, אם מרגיש האדם בנפשו לפי תכונתו ולפי מצבו ומעמדו דאם לא אשה כשרה ונשמה יקרה ובעלת מדות יוצא מן הכלל, במקרה דילי' יצא שכרו בהפסדו כי תגרום לו ח"ו ירידה, וגם אבדון שמחה היפך המבוקש, א"כ אין בכחינו לחייבו בנשואין גם לדעת התה"ד ורמ"א, או אם יהי' חשש לנזק הגוף ח"ו.

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 8:50 am
על ידי דודי צח
מה בדבר לשאת אשה בגיל הזקנה - גם אשה שאינה בת בנים.

כמדומה, שבחו"ל הדבר מקובל יותר, הרבה רבנים ואדמורי"ם נושאים נשים בגילים מאוחרים ומופלגים. שלא לשם פו"ר. ולכאורה אף לא לשם עזר וסיוע ושימוש (יש להם מספיק משבקי"ם) ואף לא לשם קשר ידידות וכדומה שלא יהיו 'לבדו' במובן הפשוט (הרבי מסקולען נשא אשה כשכבר היה עיוור)

דומה שכאן בארץ, ובמיוחד אצל המגזר הליטאי פחות שומעים מדברים אלה.

אולי בגלל העניין הקבלי של לא להיות "פלג גופא"?

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 8:57 am
על ידי .השוחט
ר' איצלה בלאזר - פעטערבורגער.
הדפיס את ספרו פרי יצחק לעת זקנה כדי שיהא לו שם ושארית, היות שלא זכה לזש"ק.
נראה שם מלשונו שלא היו לו שום ציפיות.
וכידוע אשתו נפטרה ונשא אשה צעירה, והתנה עמה מה שהתנה כידוע,
וממנה בנו (דומני ר' שלמה, אולי יש עוד) ובתו הרבנית מישקובסקי, אמא של ר' אליהו, שממנה משפחה עניפה ביותר.

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 9:03 am
על ידי עזריאל ברגר
דודי צח כתב:מה בדבר לשאת אשה בגיל הזקנה - גם אשה שאינה בת בנים.

כמדומה, שבחו"ל הדבר מקובל יותר, הרבה רבנים ואדמורי"ם נושאים נשים בגילים מאוחרים ומופלגים. שלא לשם פו"ר. ולכאורה אף לא לשם עזר וסיוע ושימוש (יש להם מספיק משבקי"ם) ואף לא לשם קשר ידידות וכדומה שלא יהיו 'לבדו' במובן הפשוט (הרבי מסקולען נשא אשה כשכבר היה עיוור)

דומה שכאן בארץ, ובמיוחד אצל המגזר הליטאי פחות שומעים מדברים אלה.

אולי בגלל העניין הקבלי של לא להיות "פלג גופא"?

שמעתי סיפור על יהודי זקן שהתייעץ עם א' מגדולי הדור האם לשאת אשה שניה אחרי שהתאלמן, באמרו שלכאורה אין לו צורך.
וענה לו, שכדאי להינשא, כדי שהאשה החדשה תעביר עליו ביקורת, כי מסתמא רוב הסובבים אותו מכבדים אותו ולא מדברים איתו על חסרונותיו...

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 9:22 am
על ידי בברכה המשולשת
.השוחט כתב:ר' איצלה בלאזר - פעטערבורגער.
הדפיס את ספרו פרי יצחק לעת זקנה כדי שיהא לו שם ושארית, היות שלא זכה לזש"ק.
נראה שם מלשונו שלא היו לו שום ציפיות.
וכידוע אשתו נפטרה ונשא אשה צעירה, והתנה עמה מה שהתנה כידוע,
וממנה בנו (דומני ר' שלמה, אולי יש עוד) ובתו הרבנית מישקובסקי, אמא של ר' אליהו, שממנה משפחה עניפה ביותר.


viewtopic.php?f=17&t=30719&hilit=%D7%91%D7%A9%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%AA+%D7%90%D7%A6%D7%9C%D7%9B%D7%9D&start=40#p324872

וצ"ע ליישב.

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 1:42 pm
על ידי .השוחט
מה הצ"ע? ממה שכתבתי נפטרה?
פשוט טעיתי. לא נפטרה אלא גירשה, אם המקור שהבאתם נכון.
אבל גרעין הסיפור הוא אותו דבר בדיוק.

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 2:12 pm
על ידי בברכה המשולשת
הצ"ע היה בדיוק על נפטרה מול גירשה, שהרי בזה עסקו באשכול אליו ציינתי.

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 3:05 pm
על ידי .השוחט
אבל באשכול הזה היה דיון אחר לגמרי...

גם בויקיפדיה כתוב לאמר:

בתקופת פטרבורג חיבר והדפיס את ספרו "פרי יצחק". בהקדמתו לספר הוא כותב שהמניע לחיבור ספרו הוא היות שלא זכה לילדים, כדי להשאיר אחריו זכר לפחות בכתובים, ולכן הוא קורא לספר פרי יצחק. בגיל 50 החליטה אשתו, בניגוד לרצונו, שיתגרשו כדי שיוכל להנשא ולהביא ילדים, ולשם כך הייתה צריכה לקרוא אותו לדין תורה. הוא נשא אשה צעירה ונולדו לו ממנה בנו שלמה בלזר ובתו בריינה. במקביל הוא דאג מאוד לצורכי גרושתו, שהייתה שולחת לו קבלות עם דברי שבח יוצאים מן הכלל.

כלומר פשוט כתבתי מזיכרון וטעיתי, ומלכתחילה באשכול זה שלא היה הדיון גרושין וכו', אלא רשימת גדולים שנשאו בזקנותם והולידו, פרט זה לא היה חשוב.

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ד' נובמבר 06, 2019 8:53 am
על ידי בברכה המשולשת
תודה רבה על ההבהרה, וסליחה שהטרחתי את הדר"ג שליט"א.

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ד' נובמבר 06, 2019 3:47 pm
על ידי .השוחט
איזו הטרחה?
ובכלל וכי לא היה הכל כדאי כדי לקבל מכם "הדר"ג"?

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ד' נובמבר 06, 2019 8:01 pm
על ידי אש משמים
עם הזמן תכיר את הרב 'בברכה' והקושיות יתורצו מאליהן.

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ה' נובמבר 07, 2019 3:49 am
על ידי לבי במערב
.השוחט כתב: . . גם בויקיפדי' כתוב לאמר . .

הלא איכא דרכא אחרינא!
ערכו ב'המכלול' [ושם נכתב שנפטרה; לפו"ר, לא ראיתי דיון באשכול שקושר לעיל].

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ה' נובמבר 07, 2019 8:33 am
על ידי .השוחט
אם כתב שם שנפטרה, וזה אינו, אע"פ שהיה לפניו מה שנכתב, הרי שדי נרגא בהגדרתו כדרכא אחרינא....

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ה' נובמבר 07, 2019 12:27 pm
על ידי יענק'ל
ידוע שגירשה אחרי שנים רבות לפי רצונה שיזכה לזר"ק ושלחה לארץ ישראל ודאג לפרנסתה בכבוד

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ג' נובמבר 12, 2019 3:42 am
על ידי לבי במערב
.השוחט כתב:אם כתב שם שנפטרה, וזה אינו, אע"פ שהי' לפניו מה שנכתב . .

אפשר שתוקן בויקי' אחר העתקת הערך ל'המכלול'.

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ג' נובמבר 12, 2019 11:53 am
על ידי שמש
לבי במערב כתב:
.השוחט כתב:אם כתב שם שנפטרה, וזה אינו, אע"פ שהי' לפניו מה שנכתב . .

אפשר שתוקן בויקי' אחר העתקת הערך ל'המכלול'.

זה עדיין לא אומר שיש כאן 'דרכא' שיכולה בכלל להיות 'אחרינא' (אם בכל תיקון הם יישארו עם הטעות הישנה)...

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: א' נובמבר 17, 2019 9:47 pm
על ידי לבי במערב
'דרכא אחרינא' יש כאן, ויוכיחו על כך עשרות אלפי הערכים האחרים, שבחלקם אף מעודכנים יותר מבויקי'.
בכדי שכל תיקון בויקי' יעודכן ב'המכלול' - זקוקים לכמה שיותר מתנדבים לפרוייקט; כת"ר מוזמן אף הוא להיות מהמעשים ועושים למען ה', תורתו ועמו.

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ב' נובמבר 25, 2019 8:12 pm
על ידי שמשון
.השוחט כתב:אבל באשכול הזה היה דיון אחר לגמרי...

גם בויקיפדיה כתוב לאמר:

בתקופת פטרבורג חיבר והדפיס את ספרו "פרי יצחק". בהקדמתו לספר הוא כותב שהמניע לחיבור ספרו הוא היות שלא זכה לילדים, כדי להשאיר אחריו זכר לפחות בכתובים, ולכן הוא קורא לספר פרי יצחק. בגיל 50 החליטה אשתו, בניגוד לרצונו, שיתגרשו כדי שיוכל להנשא ולהביא ילדים, ולשם כך הייתה צריכה לקרוא אותו לדין תורה. הוא נשא אשה צעירה ונולדו לו ממנה בנו שלמה בלזר ובתו בריינה. במקביל הוא דאג מאוד לצורכי גרושתו, שהייתה שולחת לו קבלות עם דברי שבח יוצאים מן הכלל.

כלומר פשוט כתבתי מזיכרון וטעיתי, ומלכתחילה באשכול זה שלא היה הדיון גרושין וכו', אלא רשימת גדולים שנשאו בזקנותם והולידו, פרט זה לא היה חשוב.

שמעתי מנכד ר' איצלה הגר בבית שמש דבר נפלא. שאשתו בזיוו"ר נישאה לאחר שנתגרשה וזכתה לזש"ק ונכדיה מתגוררים בליקווד. עד כדי כך שבשמחה שערך בליקווד הגיע נכדה להשתתף.

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ו' דצמבר 06, 2019 9:09 am
על ידי עושה חדשות
אם עדיין לא הובא, ז"ל הרמב"ן במלחמות במס' יבמות -
...נפקא מיניה למידע קושטא דמלתא ומיהו לענין דינא נמי נפקא מינה דאי דאורייתא היה מכין אותו כענין שאמרו במי שאומרין עשה לולב ואינו עושה סוכה ואינו עושה שהיו מכין אותו עד שתצא נפשו והיו משמתין ומחרימין ועושין הרדפה אבל משום מצוה דרבנן דלאו תקנתא היא אלא כעין יישוב דרך ארץ אין מחמירין עליו כ"כ.

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ד' ספטמבר 22, 2021 12:03 am
על ידי אביש
אפרים זלמן כתב:להבילגורייער רב היו שתי בנות, אחת מהן נפטרה לפני המלחמה והשניה נהרגה בשואה.
(ואגב בעלז: אדמו''ר ר' יהושע נשא בשנית אשה בת בנים כשהיה קרוב לגיל השישים ונולד לו ממנה בן.)

בת

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: א' אוקטובר 23, 2022 2:34 pm
על ידי עושה חדשות
עם השלמת השו"ע כותב רבי יוסף קארו "הוא ברחמיו וברוב חסדיו יחמול עלי לחדש כנשר נעורי ויזכני להוליד בנים זכרים ועוסקים בתורה ומורי הוראות בישראל יראת ה' היא אוצרם", זאת בהיותו בסביבות גיל פ'.
ונתקבלה תפילתו, וכפי שכתב בנו רבי יהודה בהקדמה לשו"ת ב"י אבהע"ז "כי כשנפלה מעל ראשי עטרת תפארת ישראל עדיין לא הגעתי לעונת הפעוטות כו' כי צעיר אני לימים כבן ז"ך שנה אנכי היום כי בעוה"ר יש קרוב לד"ך שנים שנלקח מאתי ארון האלהים".

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו".

פורסם: ג' מרץ 12, 2024 12:48 am
על ידי פרנקל תאומים
פרנקל תאומים כתב:"נשא אדם אשה בילדותו ישא אשה בזקנותו, היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו, שנא' בבוקר זרע את זרעך ולערב אל תנח ידך כי אינך יודע אי זה יכשר הזה או זה ואם שניהם כאחד טובים" (יבמות ס"ב:).

עיקר מצוות "לערב" היא לשאת אשה אף בזקנותו להעמיד ממנה צאצאים, ולא כפי המקובל היום לחשוב שמצוות "לערב" היא בעיקר העמדת צאצאים נוספים מאשתו הראשונה אחרי שכבר קיימו פו"ר דאו'.

בעבר היו מקיימים מצווה זו כפשטותה, ואנשים זקנים ממש (במונחים של אותם ימים) היו נישאים בזיוו"ש לאשה בת בנים ומעמידים ממנה צאצאים.
כך נהגו למעשה הנצי"ב, הבית הלוי, הח"ח, הד"ח מצאנז ואף נכדו רבי צבי הירש מרודניק (שבנו הרבי מקלויזנבורג נולד לו לעת זקנה מזיוו"ש), ה'אמרי אמת' מגור (בנו ה'פני מנחם' כנ"ל), ר' יצחק שבדרון אב"ד חאצמער (בנו ר' שלום כנ"ל) ועוד ועוד. מעניין שלפעמים ניתן להיווכח שהשם והשארית של אותם גדולים (במובן הרוחני ו/או במובן החומרי) הינו בעיקר מהצאצאים שנולדו להם בזיוו"ש לעת זקנה, ממש כמאמר הכתוב "כי אינך יודע אי זה יכשר הזה או זה".


כיום, דומה שאף הנישאים בזקנותם אינם נושאים אשה בת בנים ואינם מעמידים ממנה צאצאים, והעושה כן כמתמיה יחשב. ומה עם מצוות "לערב"?


הנה כי כן הגר"צ קושלבסקי שליט"א נפקד בבן זכר והוא גיבור בא בשלהי שנות גבורות.

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו"

פורסם: ד' מרץ 13, 2024 5:50 pm
על ידי גיורא בשמי שמיא
באוצר נמצאים כמה ספרים מאת הרב יחיאל משה בן מ י. כפי שסופר בשער ספרו משענת משה , הרר"ב מפשיסחא קרא שמו, ושעיקר שמו היה משה, ונתוסף ברכה לפניו, כלומר יחי א'ל את משה. כך פירש הרר"ב. כשהכוונה שיהיה לו אריכות ימים.

הרר"ב נלב"ע בשנת תקפ"ז, כך שר' יחיאל משה נולד לפני כן, אלא שלא נודע בדיוק שנת לידתו. הוא נישא פעמים והוליד בנים. זכה להסתופף בצל הרה"ק מקאצק, וכן אצל בנו, ה"ה דודו בעל אחות אביו (כמדומה) הרה"ק ר' דוד מקאצק, וכן אצל החידושי הרי"מ, ואצל עוד מגדולי החסידות, ובספריו (שהיו נפוצים מאד בפולין, אלא שכבר נלקטו לקוטי בתר לקוטי בהרבה ספרי ליקוט) הוא מוסר שמועות רבות מהם ששמע מפיהם ומפי חסידיהם. מתחילה היה סוחר, ואח"כ שימש כרב בכמה קהילות. בהסכמה לספרו שנכתב בשנת תרנ"ג, הוא נזכר כבר כ'ישיש' (כלומר שאם נולד בתפק"ז, היה אז בן ס"ז, ואולי זה קצת צעיר להיקרא 'הישיש').

ואז בערוב ימיו הורה לו השפת אמת להינשא שלישית, לבת בנים. ואכן הוליד ממנה שלש בנים (אולי שני בנים ובת), אחד מהם נולד לו בשנת תרס"ט! כלומר, שלפחות היה בן פ"א. במשפחה מקובל שהיה אז לפחות בן צ' (שנולד בתקע"ט או לפני כן)! (סמוכין לכך, אולי יש למצוא בזה שברוב השמועות שבספריו הוא מדקדק לכתוב שמעתי 'בשם', ופ"א מצאתי שכותב 'שמעתי' מהרר"ב. ואולי זו רק פליטת הקולמוס.)

כי אינך יודע אי זה יכשר, אכן שאר המשפחה או שנרצחו בחורבן, או התבוללו ל"ע, ולא נשאר לו זרע יראים אלא מאלו שנולדו לו בישישותו (ועוד א' שחזר לשרשיו, בחסדי ה'.)

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו"

פורסם: ש' מרץ 16, 2024 9:24 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
מכאן: https://bshch.blogspot.com/2024/03/blog-post_990.html
מאת מורי זכריה חג’אמא מקרית עקרון. המורי התימני מקובל קדוש ונורא בגיל 107.לאחרונה נולדו לו תאומות מאשתו בת ה23,והוא אמר שזה מרמז על התגלות משיח בקרוב.

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו"

פורסם: ד' מרץ 27, 2024 9:04 pm
על ידי דודי צח
לא הצפי הנבואה נכון

וכנראה לא הגיל

Re: "היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו"

פורסם: ה' מרץ 28, 2024 7:12 am
על ידי גיורא בשמי שמיא
מעניין. אתה מאחר את הנבואה, אולי יש לאחר גם את הגיל...
(מזכיר את הבדיחה הידועה לגירסותיה, על הישיש התימני שלא יכל להגיע למשרד הפנים בגלל החתונה של אביו, וכאשר נשאל בתדהמה למה אביך נישא בכזה גיל מופלג, ענה 'האבא שלו מלחיץ עליו'. תסלחו לי שאני רושם נוסח חו"ל.)

ואם כבר מעירים, הרי המורי (לפי הגירסא כאן) הוא בסביבות גילו של המקובל הרב מרדכי שרעבי, האם גם בשעתו (דהיינו לפני חמישים שנה) היה גם נקרא "מקובל קדוש ונורא", או רק כאשר הגיע לשנות המאה הוכתר בתוארים אלו? אני לא מדבר ח"ו עליו, רק על איך שהוא 'ממותג' כהיום (ואני מניח שהוא עצמו לא הכתיר את עצמו בתארים אלו).
יש ווארט שאומרים בכגון זה, 'יהא רעוא קדמך דתוריך לן חיים בטיבותא, ולהוי אנא פקידא בגו צדיקיא', וההמשך מובן, שיש ומי שמאריך ימים דיו פתאום נחשב בין הצדיקים... ודי בזה.

אגב, האם מישהו שמע פעם עליו (לא שזה ראי' לכאן או לכאן, אני פשוט סקרן לדעת על עתיק יומין כמוהו).