עמוד 5 מתוך 29

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 7:27 pm
על ידי גלרשטיין
הרב דבליצקי.jpg
הרב דבליצקי.jpg (6.17 KiB) נצפה 13872 פעמים

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 7:45 pm
על ידי שומע ומשמיע
עושה חדשות כתב:לפני זמן מועט זכיתי להתפלל מעריב ליל שבת במחיצתו, וכבר הכביד עליו החולי עד שישב בתפילת שמו"ע ובספירת העומר. (והתעוררות רבה היתה לי בשמוע תפילתו כמונה מעות, וראות שקידתו לפני התפילה כאילו נבלע בתוך הספר שאחז בידו). אמנם לצורך הפסיעות בסיום שמו"ע קם על רגליו (בתמיכת המשמשים) ופסע הפסיעות כדין. וכמדומני מעשה רב הוא ומילתא בטעמא, שאם אמנם אפשר להתפלל בישיבה, מ"מ הפסיעות בסיום אינם בנענוע הרגליים בעלמא כי אם בהליכה ממש לאחוריו. מה דעתכם?

זכיתי להתפלל במוצ"ש כמה פעמים בתקופה האחרונה, והוא היה מחכה עם העושה שלום לאחר קדושה דסידרא. שאלתי מישהו והוא טען שהוא לא רוצה להטריח את הציבור לחכות עוד, אבל זה היה נראה לי רק השערה. האם יש כאן היודע טעמו?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 7:47 pm
על ידי שמר
מי הם חתניו וינוגרד ובאום?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 8:08 pm
על ידי אליהו בן עמרם
שומע ומשמיע כתב:
עושה חדשות כתב:לפני זמן מועט זכיתי להתפלל מעריב ליל שבת במחיצתו, וכבר הכביד עליו החולי עד שישב בתפילת שמו"ע ובספירת העומר. (והתעוררות רבה היתה לי בשמוע תפילתו כמונה מעות, וראות שקידתו לפני התפילה כאילו נבלע בתוך הספר שאחז בידו). אמנם לצורך הפסיעות בסיום שמו"ע קם על רגליו (בתמיכת המשמשים) ופסע הפסיעות כדין. וכמדומני מעשה רב הוא ומילתא בטעמא, שאם אמנם אפשר להתפלל בישיבה, מ"מ הפסיעות בסיום אינם בנענוע הרגליים בעלמא כי אם בהליכה ממש לאחוריו. מה דעתכם?

זכיתי להתפלל במוצ"ש כמה פעמים בתקופה האחרונה, והוא היה מחכה עם העושה שלום לאחר קדושה דסידרא. שאלתי מישהו והוא טען שהוא לא רוצה להטריח את הציבור לחכות עוד, אבל זה היה נראה לי רק השערה. האם יש כאן היודע טעמו?


אכן. מיד כשסיים יהיו לרצון סימן לש"ץ להתחיל בקדיש. וכך היה גם ידוע מראש.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 8:33 pm
על ידי ש. ספראי
סיפר לי ת"ח מעירנו, הרב קרפ, שלפני כעשרים שנה, כשנפטרה רעייתו של רבי שריה זצ"ל, שלחו אביו שיתפלל בבית האבל.
לאחר התפילה התיישב ר' שריה ואמר: משל לקבלן שבנה בית למישהו והקונה הגיע ושילם לו בדולרים.
הביט הקבלן ופסק: הדולרים מזוייפים.
אמר הקונה: אבל אני טרחתי ופרטתי את כל השקלים שלי לדולרים. אני הייתי בסדר גמור.
והקבלן השיב: אתה בסדר גמור, אבל כסף לא קיבלתי ממך. עליך לשלם.
והנמשל- אמר רבי שריה- אשתי מגיעה עכשו לשמים ואומרת שמגיע לה שכר גדול, כי בעלה ת"ח וצדיק גדול. אבל עכשו מתברר לי שהדולרים שלי מזויפים...
ואז הוסיף ואמר: אבל בשמים זה לא כך. בשמים מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה, וזאת הנחמה שלי,
ואז פרץ בבכי נסער.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 8:43 pm
על ידי אליהו בן עמרם
למרות שראה כל דבר וגם כל התנהגות שהיא מסביבו, נהג בשתיקה מופלאה ונמנע בגבורה עילאית מלהוכיח או להעיר הערות.
כמדומני, שרק לקרובים אליו היה מרשה לעצמו להאיר דרכם מבלי "להעיר". וגם זה בדרך נעימה מאד ומחוכמת.
הסיבה לכך, ככל הנראה, שחשש שאי אפשר היום לקיים מצוות תוכחה, ואנשים רגילים "להעלב" במקום לקבל.

לא אחת, הייתי יושב לידו, והוא היה מתחיל לספר לי מהנהגות צדיקים וקדושים אשר בארץ, שבחלק מהפעמים הייתי אמור להבין שבעצם הוא מתכוון לרמז לי או להציב בפני דרגה מסויימת בעבודת ה' שממנה אני צריך ללמוד.
עוד אספר בעזהי"ת בהמשך סיפור נפלא וגם מאד נעים ו"מחויך", על הערה/הארה שנאמרה לי בדרך של סיפור על מנהגו של אברך "כלשהו" שראוי לתיקון, כביכול לא מדובר בי...

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 8:52 pm
על ידי מעט דבש
לעיל הביאו את מכתבו של הגרש"ד בענין הר הבית.

וראוי להוסיף לזה את תגובתו של 'איש_ספר':
איש_ספר כתב:העלו כאן למעלה מכתב מהגרש"ד המעודד יוזמה לקבוע מקום מתוחם לעליה להר, אין לי מושג מה מדובר וגם לא לגרש"ד עצמו. (בעבר שאלתי אותו, ואמר שאינו זוכר באיזה נסיבות כתב את המכתב). מה שכן, את מי שדעתו מעניינת, ראו מה שכתב על שער קונטרס שהוציא הנקרא
משוש כל הארץ

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 8:59 pm
על ידי בברכה המשולשת
שלושה דברים בענייני שבת שאני זוכר ממעט השיעורים בהם זכיתי להיות:
א. אמר שאפשר לכתחילה לקיים את מנהג ההדסים בליל שבת בהדס שאיננו כשר לנטילת ארבעת המינים, ושבדברי הרב [האר"י הקדוש] כך הוא, ושרק החמדת ימים החמיר בזה [כמדומני שקרא לו בקצרה - החמדת] ואיננו יודע מנין לו.
ב. אמר שהוא מחבר את המקרר לשעון שבת ורק כשהוא במצב כבוי לגמרי הוא פותח אותו (אולי זה נדפס בשמו?) כי חושש גם לכך שע"י הפתיחה יתמשך עוד זמן הפעלת המנוע. שאלנו אותו אם זו חומרא או דין ואמר שהוא נוהג כך בלי נדר. ואז שאלנו הרי הגרשז"א התיר לפתוח אפילו כשהמנוע ברגיעה, והשיב שאיננו מבין את ההיתר הזה.
ג. אמר שמרן הגרימ"ח זצ"ל היה אומר מזמור לדוד ה' רועי ואת הקדיש שאחריו בערבית ליל שבת בגלל הכוונות שבזה כי מותר להוסיף לנוסח רק אסור לשנות (אח"כ נדפס דומה לזה בבינו שנות דור ודור לגבי עניין אחר)

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 10:09 pm
על ידי אב בבינה
גלרשטיין כתב:המעיין בתמונה הנ״ל יראב את חוטי התכלת מבצבצים מציציותיו.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 10:12 pm
על ידי עובדיה חן
בעניין תפילין היה נוהג רש"י, ור"ת ,שימושה רבה ,ועוד איזה שיטה האם משהוא יודע?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 10:28 pm
על ידי החתן סופר
אב בבינה כתב:
גלרשטיין כתב:המעיין בתמונה הנ״ל יראב את חוטי התכלת מבצבצים מציציותיו.


המעניין שבטלית גדול לא הטיל תכלת כמו שמדוייק מהמכתב וכן בתמונה החמישית רואים שאין תכלת בהט"ק, ומדוע?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 10:34 pm
על ידי אב בבינה
החתן סופר כתב:
אב בבינה כתב:
גלרשטיין כתב:המעיין בתמונה הנ״ל יראב את חוטי התכלת מבצבצים מציציותיו.


המעניין שבטלית גדול לא הטיל תכלת כמו שמדוייק מהמכתב וכן בתמונה החמישית רואים שאין תכלת בהט"ק, ומדוע?

עי' כאן
viewtopic.php?f=52&t=22045&p=274940#p274940

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 10:42 pm
על ידי האמת והשלום
תנחומי לבני המשפחה היקרה ובראשם הרב אי"ס.
ובעזרת ה' כמו שאמרו בעת ההטמנה יהי רצון מלפני אבינו שבשמיים שבזכות הרב יבנה המקדש מהרה.

אם מי מהנוכחים בהלויה יוכל להסביר את ענין ההקפות שהקיפוהו קודם לקבורה לאחר הטהרה וכן מה ענין יושב בסתר שאמרו בכל א' מן הסיבובים וסוד הפס','ולבני הפילגשים נתן אברהם...'
ומה הטעם לזה שהרב יעקב עדס שליט"א דילג מעל הקברות לאחר שקברו את הרב שמעתי את הרב עדס אומר לפי הספרדים מותר או שכך כתוב בב"י ומי שיוכל להחקימני אודה לו מאוד.
שמעתי לאחר ההלויה מרב א' שהיה מקורב לרבינו זללה"ה ואמר שאין דעת הרב דבליצקי בעד אך גם אינה נגד התכלת המתחדש בזמננו ע"פ מה שנותן הטלית המצויצת העיד בפניו שאמר לו הרב דבר זה כיון שעדיין לא בדק הדבר.
אם יוכל מי מהקרובים לספר מה שמעו מהרב ז"ל עצמו בענין.
וידוע בדרוש ד' בכוונות דאין תכלת לאחר חורבן הבית.ובאמת רציתי לשאול השבוע לרבינו על זה אך לצערי הרב נסתלק מאיתנו.
ובמעלת רבינו אין לי יותר מידי מה להוסיף דיברו כאן על החוכמה והיראה ומה לא...
אותי תפס דרכו העדינה והחביבה מאירת הפנים והפשוטה לפני כמה שנים שנכחתי במנינו בישיבה ממול חיפשתיהו ולא מצאתיו עד שהראוני שהאיש הזקן והמגולח הוא הוא רבינו,אני חיפשתי דמות מכובדת פראק זקן והמבורג או כובע עגול,ומצד שני מצאתי אדם שלא מחזיק לעצמו כלום...

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 10:47 pm
על ידי בא ללמד ונמצא למד
האם נשא באיזה שלב בחייו באיזשהו תפקיד רשמי?
במה עסק לפרנסתו?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 10:48 pm
על ידי מעט דבש
האמת והשלום כתב:אם יוכל מי מהקרובים לספר מה שמעו מהרב ז"ל עצמו בענין.

viewtopic.php?p=290654#p290654

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 11:00 pm
על ידי יושב סתר
האמת והשלום כתב:אם מי מהנוכחים בהלויה יוכל להסביר את ענין ההקפות שהקיפוהו קודם לקבורה לאחר הטהרה וכן מה ענין יושב בסתר שאמרו בכל א' מן הסיבובים וסוד הפס','ולבני הפילגשים נתן אברהם...'

מדבריך ניכר שלא היית בהרבה "קבורות" אבל הנ"ל הוא מנהג ירושלים עתיק.
רוב מנהגי ירושלים לא נודע טעמם [עכ"פ לפשוטי עם כמוני]

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 11:18 pm
על ידי מה שנכון נכון
ההקפות (והפסוק) הנ"ל באו לגרש את המזיקים. המנהג נהוג בקהילות רבות, ונזכר כבר אצל ר"א סבע והרדב"ז, והוא עתיק בהרבה מ'מנהג' ירושלים. וע"ע מעבר יבק.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 11:21 pm
על ידי צביב
תוכן כתב:האם מישהו יודע איפה יושב הבן ר' דוד שבעה?


בבני ברק רח' ירושלים 50
( שחרית בנץ, מנחה 13.30, ערבית 40 דק' אחרי השקיעה)

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 11:21 pm
על ידי שיר ורננים
זכורני שבאחד מלילות החנוכה תשנד' באנו שני בחורים צעירים עם מכונת גילוח ישנה לשואלו אודות כשרותה. וענה בזה"ל : "אנחנו אוסרים כל מכונת גילוח, החזו"א אסר כל מכונת גילוח".
והכל בפשטות נפלאה- הוא עצמו פתח את הדלת.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 17, 2018 11:25 pm
על ידי האמת והשלום
יושב סתר כתב:
האמת והשלום כתב:אם מי מהנוכחים בהלויה יוכל להסביר את ענין ההקפות שהקיפוהו קודם לקבורה לאחר הטהרה וכן מה ענין יושב בסתר שאמרו בכל א' מן הסיבובים וסוד הפס','ולבני הפילגשים נתן אברהם...'

מדבריך ניכר שלא היית בהרבה "קבורות" אבל הנ"ל הוא מנהג ירושלים עתיק.
רוב מנהגי ירושלים לא נודע טעמם [עכ"פ לפשוטי עם כמוני]


אמת הוא שלא נכחתי בהרבה קבורות:אם מפאת גילי הצעיר,אם מפאת חוסר קרבה,אם מפאת חוסר יכולת.
בהלויית סבי ז"ל וכן בהלוית מו"ר ז"ל לא ראיתי לשום דבר מעניינים אלו.
מיותר יהיה להזכיר שאיני ירושלמי ולפי דברי גם לא משפחתי המורחבת או הרבנים שאני איתם בקשר.
אך באמת יודע אני שזהו מנהג ירושלים ע"פ השמועה זה עתה כמה שנים כבר.
עיקר שאלתי מהו ענין ההקפות וסוד הפס' 'ולבני הפילגשים' כמדומני שזה על קרי לילה ח"ו וחלק מהטעם שאין הבנים מלוים לאביהם.
אך זה רק בזכרון מעורפל.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 12:04 am
על ידי חלמישצור
1. אגרת לרב יונה מרצבך (https://il.bidspirit.com/portal/#!/lotP ... 7%99%D7%9F):
לכבוד הרב הגאון הנעלה רבי יונה מרצבך שליט"א
שלו' וברכה
אני מצטער שלא מצאתי את כת"ר שליט"א היום בביתו. באתי להתיעץ עם כת"ר בענין חשוב אשר לא רבים יחכמו בו ונודע לי שלכת"ר יש בזה ידיעה רבה בס"ד. הנידון הוא, היות שבקשו ממני לסדר זמני עמוה"ש והנה"ח וסוזק"ש לאופק תל אביב, ובזה נתקלתי בבעיה בענין עמוד השחר, שחוץ ממחלוקת הפוסקים הידועה אם לחשוב את ד' המילין שמעמוד השחר עד הנץ זמניות או שוות (ואיני נכנס כעת כמה הן ד' מילין), התווסף פה ענין מיוחד שהיש"ר מקנדיאה כותב שאין זה בכלל זמניות אלא שבאמצע החורף זה מתאחר עוד יותר מבימים השווים. הלוח של הגרימ"ט בנוי גם כן על שיטה זו ואת הזמן היום למשל בינואר הוא חושב ליותר ארוך מבימים השווים, בשעה שאם נחשוב זמניות זה הרבה פחות משעה וחצי ואכמ"ל.
הפוסק היחידי שהביא את שיטת היש"ר הוא הרב תניא בסדורו בסדר הכנסת שבת.
אני נבוך מאד אם להסתמך על שיטה זו שאין לה זכר בש"ס ולפי"ז להקל בהרבה על זמן שחרית בדיעבד וכו'.
רציתי להתיעץ עם כת"ר בענין זה.
אולי יודיעני כת"ר בגלויה מתי הוא פנוי, רצוי באחר הצהרים המוקדם, לא בערב, ואבוא שנית.
ואולי בכלל די שכת"ר יכתוב לי דעתי במכתב.
לדעתי זוהי שאלה רצינית מאד.
בכבוד רב
ש. דבליצקי.


2. אגרת לרב אליקום דבורקס מיום י"ח סיון תש"ס (https://il.bidspirit.com/portal/#!/lotP ... 7%A6%D7%99):
בס"ד יום ד' שלח תש"ס
למע"כ ידה"נ הרב [אליקום] דבורקס שליט"א
שלו' וברכה וכטו"ס
אחדש"כ נ"י.
היות והלוחות שלי שעשינו בשנת תשכ"ה מודפסות בסידורים שלכם בכמה וכמה הוצאות.
והיות וזמן השקיעה שעשיתי אז אינו מדוייק בכמה רגעים בהרבה תקופות השנה, הדבר שיכול לגרום למכשולים למעשה.
לכן אבקש בכל לשון של בקשה, ובמפגיע, שבהוצאות שתוציאו מכאן ולהבא, אנא להוציא את זמני השקיעה שלי, ולהדפיס את זמני השקיעה של [הרב ידידיה] מנת לתל-אביב, וכמובן, אחר קבלת רשות ממנו.
שאר הזמנים בלוחות שלי הם מדוייקים.
הנני חוזר ומבקש לעשות כנ"ל למען לא יהיו המכשולים העלולים לקרות, לא לחובת כ' ולא לחובתי.
בדרישת שלו' וכטו"ס
יד"ע ש. דבליצקי

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 12:06 am
על ידי לייטנר
חלמישצור כתב:1. אגרת לרב יונה מרצבך (https://il.bidspirit.com/portal/#!/lotP ... 7%99%D7%9F):
לכבוד הרב הגאון הנעלה רבי יונה מרצבך שליט"א
שלו' וברכה
אני מצטער שלא מצאתי את כת"ר שליט"א היום בביתו. באתי להתיעץ עם כת"ר בענין חשוב אשר לא רבים יחכמו בו ונודע לי שלכת"ר יש בזה ידיעה רבה בס"ד. הנידון הוא, היות שבקשו ממני לסדר זמני עמוה"ש והנה"ח וסוזק"ש לאופק תל אביב, ובזה נתקלתי בבעיה בענין עמוד השחר, שחוץ ממחלוקת הפוסקים הידועה אם לחשוב את ד' המילין שמעמוד השחר עד הנץ זמניות או שוות (ואיני נכנס כעת כמה הן ד' מילין), התווסף פה ענין מיוחד שהיש"ר מקנדיאה כותב שאין זה בכלל זמניות אלא שבאמצע החורף זה מתאחר עוד יותר מבימים השווים. הלוח של הגרימ"ט בנוי גם כן על שיטה זו ואת הזמן היום למשל בינואר הוא חושב ליותר ארוך מבימים השווים, בשעה שאם נחשוב זמניות זה הרבה פחות משעה וחצי ואכמ"ל.
הפוסק היחידי שהביא את שיטת היש"ר הוא הרב תניא בסדורו בסדר הכנסת שבת.
אני נבוך מאד אם להסתמך על שיטה זו שאין לה זכר בש"ס ולפי"ז להקל בהרבה על זמן שחרית בדיעבד וכו'.
רציתי להתיעץ עם כת"ר בענין זה.
אולי יודיעני כת"ר בגלויה מתי הוא פנוי, רצוי באחר הצהרים המוקדם, לא בערב, ואבוא שנית.
ואולי בכלל די שכת"ר יכתוב לי דעתי במכתב.
לדעתי זוהי שאלה רצינית מאד.
בכבוד רב
ש. דבליצקי.




הרב מרצבך היה גם ד"ר לאסטרונומיה

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 12:09 am
על ידי שומע ומשמיע
ישבתי בביתו פעם במעריב והיה מונח שם חיבור [בגודל של ספר כמדומני] מתלמיד ממודיעין עילית [לא זוכר את השם] שערך את הנהגותיו.
הבחור המשמש שראה אותי מעיין, לקח לי את זה מיד מהיד...

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 12:16 am
על ידי תוכן
צביב כתב:
תוכן כתב:האם מישהו יודע איפה יושב הבן ר' דוד שבעה?


בבני ברק רח' ירושלים 50
( שחרית בנץ, מנחה 13.30, ערבית 40 דק' אחרי השקיעה)


תודה רבה!

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 12:56 am
על ידי חלמישצור
יצחק ליב (לאו) דבליצקי, אחיו החורג של הגאון זצ"ל, יליד בויסק תרס"ד. נרצח בשואה. הי"ד.
יצחק ליב ליאו דבליצקי היד.jpg
יצחק ליב ליאו דבליצקי היד.jpg (85.4 KiB) נצפה 13333 פעמים


שמואל דבליצקי, אחיו החורג של הגאון זצ"ל, יליד בויסק תרס"ה. עלה לא"י.
שמואל דבליצקי.png
שמואל דבליצקי.png (20 KiB) נצפה 13333 פעמים

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 12:58 am
על ידי יודע_ספר
שמעתי היום בבית האבלים שלעת האחרונה נשאל ע"י אחד מתלמידיו, ממתי אינו שח שיחה בטילה בשבת? ולאחר מחשבה קצרה השיב לו, שמהחתונה!

אני יצאתי נפעם מכך, שאדם יכול להעיד על עצמו על עשרות שנים שהוא לא שח שום שיחה בטילה!!

אוי לנו כי אבד חסיד מן הארץ.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 1:38 am
על ידי סגי נהור
בברכה המשולשת כתב:ב. אמר שהוא מחבר את המקרר לשעון שבת ורק כשהוא במצב כבוי לגמרי הוא פותח אותו (אולי זה נדפס בשמו?) כי חושש גם לכך שע"י הפתיחה יתמשך עוד זמן הפעלת המנוע.

לא הבנתי. אם זה החשש, מה מועיל היות המקרר במצב כבוי לגמרי? סוכ"ס לכשידלק יאריך המנוע לפעול עקב ההתחממות כתוצאה מהפתיחה, ומה לי אם נפתח בעת שהמנוע כבוי או בעת שהמקרר אינו מחובר כלל לחשמל.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 1:41 am
על ידי סגי נהור
עובדיה חן כתב:בעניין תפילין היה נוהג רש"י, ור"ת ,שימושה רבה ,ועוד איזה שיטה האם משהוא יודע?

מן הסתם ראב"ד?
ראב"ד ושמו"ר הם רש"י ור"ת בהיפוך, והחילוק הוא רק בשל ראש.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 2:25 am
על ידי לייבעדיג יענקל
מה היה מנהגו בנוגע לקשר תפילין ש"ר?
סיפר לי ידיד ספרדי ששינה את הקשר שלו מדל"ת פתוחה (הנהוגה בציבור הליטאי והספרדי) לדל"ת מרובעת (המכונה קשר מ"ם), כנראה עשה זאת בעקבות המאמרים בירושתנו ובספרו של ר"א פולק על שיטת הראשונים והב"י בזה, וכשסיפר ע"כ לגרש"ד אמר לו שלא היה לו לשנות אך כיון שכבר עשה זאת ישאיר כמו שעשה.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 2:26 am
על ידי צבי וחמיד
הולך בטל כתב:לא זכיתי להכירו אישית,
אבל ידוע מאד איך שעסק רבות בתורת הנסתר וכו',
וכן כותבים כאן הרבה חבירים.

בדיוק בשב''ק בעעל''ט שמעתי מת''ח שציין דבר מעניין,
שהרבה מגדולי חכמי המקובלים נפטרו בימי בין המצרים,
רבינו האר''י הקדוש
הרמ''ק
הרמ''ע מפאנו,
ועוד כמה.


ר"ש מאוסטרופול (ביום הקבורה, ג' אב), ר''ש אגסי (ח' אב)

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 2:31 am
על ידי לייבעדיג יענקל
בקובץ שהועלה בתחילת האשכול הוזכרו ביקוריו אצל הקראים והשומרונים, האם ניתן להרחיב יותר בזה?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 4:28 am
על ידי בברכה המשולשת
סגי נהור כתב:
בברכה המשולשת כתב:ב. אמר שהוא מחבר את המקרר לשעון שבת ורק כשהוא במצב כבוי לגמרי הוא פותח אותו (אולי זה נדפס בשמו?) כי חושש גם לכך שע"י הפתיחה יתמשך עוד זמן הפעלת המנוע.

לא הבנתי. אם זה החשש, מה מועיל היות המקרר במצב כבוי לגמרי? סוכ"ס לכשידלק יאריך המנוע לפעול עקב ההתחממות כתוצאה מהפתיחה, ומה לי אם נפתח בעת שהמנוע כבוי או בעת שהמקרר אינו מחובר כלל לחשמל.


אינני יודע. אולי צירף לזה שכשיפתח המנוע יפעל ממילא ע"י שעון שבת והוי מעשה שאינו שלו כלל, משא"כ אם יפתח כשהמנוע פועל שאז ע"י פתיחתו ימשיך לפעול בהמשכת המצב של עכשיו ע"י מעשיו.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 4:29 am
על ידי בברכה המשולשת
לייבעדיג יענקל כתב:מה היה מנהגו בנוגע לקשר תפילין ש"ר?
סיפר לי ידיד ספרדי ששינה את הקשר שלו מדל"ת פתוחה (הנהוגה בציבור הליטאי והספרדי) לדל"ת מרובעת (המכונה קשר מ"ם), כנראה עשה זאת בעקבות המאמרים בירושתנו ובספרו של ר"א פולק על שיטת הראשונים והב"י בזה, וכשסיפר ע"כ לגרש"ד אמר לו שלא היה לו לשנות אך כיון שכבר עשה זאת ישאיר כמו שעשה.


למיטב ידיעתי, קשר ד פשוט.
אמנם, למיטב זכרוני בעל פרי אליעזר כותב בספרו שהוא שוחח אתו על זה והוא מביא את פרטי השיחה.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 4:39 am
על ידי בברכה המשולשת
חלמישצור כתב:יצחק ליב (לאו) דבליצקי, אחיו החורג של הגאון זצ"ל, יליד בויסק תרס"ד. נרצח בשואה. הי"ד.
יצחק ליב ליאו דבליצקי היד.jpg


שמואל דבליצקי, אחיו החורג של הגאון זצ"ל, יליד בויסק תרס"ה. עלה לא"י.
שמואל דבליצקי.png


לפי המקור שהביא כתר"ה כאן viewtopic.php?f=19&t=41046&start=80#p472155, הם אחיו מאב ולא אחים חורגים

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 5:56 am
על ידי מעט דבש
בברכה המשולשת כתב:
סגי נהור כתב:
בברכה המשולשת כתב:ב. אמר שהוא מחבר את המקרר לשעון שבת ורק כשהוא במצב כבוי לגמרי הוא פותח אותו (אולי זה נדפס בשמו?) כי חושש גם לכך שע"י הפתיחה יתמשך עוד זמן הפעלת המנוע.

לא הבנתי. אם זה החשש, מה מועיל היות המקרר במצב כבוי לגמרי? סוכ"ס לכשידלק יאריך המנוע לפעול עקב ההתחממות כתוצאה מהפתיחה, ומה לי אם נפתח בעת שהמנוע כבוי או בעת שהמקרר אינו מחובר כלל לחשמל.

אינני יודע. אולי צירף לזה שכשיפתח המנוע יפעל ממילא ע"י שעון שבת והוי מעשה שאינו שלו כלל, משא"כ אם יפתח כשהמנוע פועל שאז ע"י פתיחתו ימשיך לפעול בהמשכת המצב של עכשיו ע"י מעשיו.

ראה דיון על כך כאן:
viewtopic.php?p=261311#p261311

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 7:57 am
על ידי ארזי ביתר
סגי נהור כתב:
בברכה המשולשת כתב:ב. אמר שהוא מחבר את המקרר לשעון שבת ורק כשהוא במצב כבוי לגמרי הוא פותח אותו (אולי זה נדפס בשמו?) כי חושש גם לכך שע"י הפתיחה יתמשך עוד זמן הפעלת המנוע.

לא הבנתי. אם זה החשש, מה מועיל היות המקרר במצב כבוי לגמרי? סוכ"ס לכשידלק יאריך המנוע לפעול עקב ההתחממות כתוצאה מהפתיחה, ומה לי אם נפתח בעת שהמנוע כבוי או בעת שהמקרר אינו מחובר כלל לחשמל.

אם שעון השבת כבוי, אין השפעה ישירה על הטרמוסטט, כיוון שגם הוא כבוי...

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 8:21 am
על ידי חלמישצור
בברכה המשולשת כתב:לפי המקור שהביא כתר"ה כאן viewtopic.php?f=19&t=41046&start=80#p472155, הם אחיו מאב ולא אחים חורגים

אכן. תודה על התיקון.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 8:37 am
על ידי גביר
א. הרב אהרלה הראל שליט"א, מספר בספרו 'יערב שיחי' שבבית הרב נשוא האשכול זצ"ל היו תמונות רבות [מסתמא העתקים] של הצייר הנודע רמברנדט ובפעם הראשונה שביקר אותו התפלא על כך, היה לו עניין בזה [כדברי הראי"ה הידועים בנושא, יעויין - שרה מסינגר, "אמונה ואמנות – הרב קוק ורמברנדט", מורשתנו י"ז (תשס"ו) עמ' 196-189).] או שקיבל בירושה וכדו'?
ב. ההיה לרב תפקיד רשמי כלשהו?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 8:41 am
על ידי עזריאל ברגר
בברכה המשולשת כתב:
חלמישצור כתב:יצחק ליב (לאו) דבליצקי, אחיו החורג של הגאון זצ"ל, יליד בויסק תרס"ד. נרצח בשואה. הי"ד.
יצחק ליב ליאו דבליצקי היד.jpg


שמואל דבליצקי, אחיו החורג של הגאון זצ"ל, יליד בויסק תרס"ה. עלה לא"י.
שמואל דבליצקי.png


לפי המקור שהביא כתר"ה כאן viewtopic.php?f=19&t=41046&start=80#p472155, הם אחיו מאב ולא אחים חורגים

בלשון העם בימינו הביטוי "אח חורג" משמעותו "אח מאב בלבד או מאם בלבד", ודלא כלשון חכמים שמשמעותו "אח מאב בלבד של אח/אחות מאם בלבד" (או להיפך).

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 8:53 am
על ידי בברכה המשולשת
עזריאל ברגר כתב:
בברכה המשולשת כתב:
חלמישצור כתב:יצחק ליב (לאו) דבליצקי, אחיו החורג של הגאון זצ"ל, יליד בויסק תרס"ד. נרצח בשואה. הי"ד.
יצחק ליב ליאו דבליצקי היד.jpg


שמואל דבליצקי, אחיו החורג של הגאון זצ"ל, יליד בויסק תרס"ה. עלה לא"י.
שמואל דבליצקי.png


לפי המקור שהביא כתר"ה כאן viewtopic.php?f=19&t=41046&start=80#p472155, הם אחיו מאב ולא אחים חורגים

בלשון העם בימינו הביטוי "אח חורג" משמעותו "אח מאב בלבד או מאם בלבד", ודלא כלשון חכמים שמשמעותו "אח מאב בלבד של אח/אחות מאם בלבד" (או להיפך).


בלשון העם הידועה לי קוראים לאח מאם או מאב - חצי אח, ואילו אח חורג משתמשים בו כלשון חז"ל.