הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
קו ירוק
הודעות: 3046
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי קו ירוק » א' יולי 15, 2018 3:02 pm

למען עמי כתב:הגאון ר' שריה פרסם פעם מאמר על כך שחכמי ישראל צריכים ע"פ הלכה לקבוע יום טוב (פורים) על נס ההצלה במלחמת ששת הימים, ואף ראה בעין שלילית את המתנגדים מחו''ל.
כדאי שמשהו יעלה את המאמר הנ"ל.

הדברים נכונים לכאורה, אבל יחד עם זאת לא כל כך מדויקים.
נכדו עמוד ביהמ"ד שליט"א הביא מכתב שלו, בו הוא עצמו הבהיר כבר לפני שנים רבות שחזר בו מכך ונימק את דבריו, והביע הוא זצ"ל צערו שלחינם משתמשים במכתב ההוא. לא עלה בידי כעת לחפש את הקישור לאשכול ההוא


אכן לא לדבר 70 שנה לה"ר, זה דבר מבהיל שיש ללמוד מהנפטר זצוק"ל!
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב א' יולי 15, 2018 3:18 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

צביב
הודעות: 1142
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי צביב » א' יולי 15, 2018 3:07 pm

אבד חסיד ( ופרוש) אשר אמרנו בצילו ... ( קיויתי כל הזמן שהוא המוזכר בספר קול התור, אבל בפטירתו התחילה מלחמה)

למד כל יום בספר חפץ חיים ברבים,

ויהודי אחד ביקש ללמוד משניות, והוסיף לימוד פרק משניות איתו כל בוקר,
( ופעם החברותא לא הגיע, למחרת ראה שהגר''ש בפרק הבא, הסביר לו הגר''ש שאת הקביעות שמר ולמד)

התפלל כל יום ( חוץ משבתות ויו''ט) על ביטול ממשלת זדון שבארץ ישראל, בנוסח המדויק שהכין
( ונשאל בזמן הבחירות כיצד יתפלל אם מפלגה פלונית תכנס לממשלה, והשיב שהכין כבר נוסח לזה
)[size /55]לא דייקתי בארבע מילים אחרונות כי לא זכרתי את לשונו ממש[/size]

יונת אלם
הודעות: 124
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי יונת אלם » א' יולי 15, 2018 3:09 pm

ההספד של בנו הגר"ד היה מעורר מאד לבכי ולתשובה בפרט שדיבר על 'הילד שגדל ברחוב ירקון בתל אביב והפך לגדול הדור' הוא נגע בהרבה נקודות מחיי אביו נ"ע.
יש עמי עוד דברים נפלאים על האי חסידא ופרישא ואין עמי הריכוז כעת

לא ידען
הודעות: 929
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי לא ידען » א' יולי 15, 2018 3:23 pm

יונת אלם כתב:ההספד של בנו הגר"ד היה מעורר מאד לבכי ולתשובה בפרט שדיבר על 'הילד שגדל ברחוב ירקון בתל אביב והפך לגדול הדור' הוא נגע בהרבה נקודות מחיי אביו נ"ע.
יש עמי עוד דברים נפלאים על האי חסידא ופרישא ואין עמי הריכוז כעת

לא שמעתי את ההספד, אבל רבים שוכחים מה הייתה תל אביב לפני 80 שנה.
הרבה יותר גדולים יצאו ממנה דאז, ובכלל זה מרחוב הירקון, מאשר ייצאו מרחוב רש"י בבני ברק דהיום.
ונכון, גם הרבה יותר ירדו מהדרך..., הכל היה יותר ברור וחותך וחד.

בברכה המשולשת
הודעות: 9284
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יולי 15, 2018 3:30 pm

לא ידען כתב:
יונת אלם כתב:ההספד של בנו הגר"ד היה מעורר מאד לבכי ולתשובה בפרט שדיבר על 'הילד שגדל ברחוב ירקון בתל אביב והפך לגדול הדור' הוא נגע בהרבה נקודות מחיי אביו נ"ע.
יש עמי עוד דברים נפלאים על האי חסידא ופרישא ואין עמי הריכוז כעת

לא שמעתי את ההספד, אבל רבים שוכחים מה הייתה תל אביב לפני 80 שנה.
הרבה יותר גדולים יצאו ממנה דאז, ובכלל זה מרחוב הירקון, מאשר ייצאו מרחוב רש"י בבני ברק דהיום.
ונכון, גם הרבה יותר ירדו מהדרך..., הכל היה יותר ברור וחותך וחד.


ההקשר הכללי בהספד היה שמרן זצ"ל לא גדל במשפחה של רבנים או ראשי ישיבות והוא בעצמו בנה את מדרגתו, בבחינת עולה מן המדבר ובבחינת ענבים במדבר.
עניין רחוב הירקון בת"א בא בהמשך להקשר הזה.

דן בן יעקב
הודעות: 190
הצטרף: ד' פברואר 04, 2015 8:13 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי דן בן יעקב » א' יולי 15, 2018 3:49 pm

מי הספיד?

מעט דבש
הודעות: 2776
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' יולי 15, 2018 4:05 pm

קו ירוק כתב:
למען עמי כתב:הגאון ר' שריה פרסם פעם מאמר על כך שחכמי ישראל צריכים ע"פ הלכה לקבוע יום טוב (פורים) על נס ההצלה במלחמת ששת הימים, ואף ראה בעין שלילית את המתנגדים מחו''ל.
כדאי שמשהו יעלה את המאמר הנ"ל.

הדברים נכונים לכאורה, אבל יחד עם זאת לא כל כך מדויקים.
נכדו עמוד ביהמ"ד שליט"א הביא מכתב שלו, בו הוא עצמו הבהיר כבר לפני שנים רבות שחזר בו מכך ונימק את דבריו, והביע הוא זצ"ל צערו שלחינם משתמשים במכתב ההוא. לא עלה בידי כעת לחפש את הקישור לאשכול ההוא.

viewtopic.php?p=366080#p366080
viewtopic.php?p=218168#p218168
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב א' יולי 15, 2018 8:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ש.י. רובין
הודעות: 162
הצטרף: ב' אפריל 03, 2017 8:08 pm

הודעהעל ידי ש.י. רובין » א' יולי 15, 2018 4:22 pm

יושב סתר כתב:אבי היה אצלו לפני שנתיים בערך וביקש את ברכתו והוסיף - אני רוצה ברכה מפה שלא דיבר לה"ר 50 שנה, הוא חייך ובירכו.
כשיצא מהחדר שמע אותו צוחק בקול רם, הנכד [או אחר] שהיה אתו שאל אותו לפשר השחוק, ואז שמע את הגר"ש עונה: היה פה עכשיו יהודי שאמר שלא דברתי לה"ר 50 שנה, הוא לא יודע, זה כבר 70 שנה!!

נשר כתב:קיבלתי במייל - דברי מספד מראש ישיבת פוניבז' הגר"ש מרקוביץ שליט"א על פטירת הגר"ש דבליצקי זצוק"ל
שמעתי עליו מעשה נורא שמבטא את מהותו. כשהגיע לנחם אבלים אחר פטירת הגרמ"מ שולזינגר זללה"ה, סיפר א' הבנים בשם אביו שאמר בשם ר' שריה שכבר נ"ז שנים לא דיבר לשה"ר, ושאלו לר' שריה מהו התאריך הזה? מה אירע לפני נ"ז שנים? ורבי שריה השיב: "קניתי את הספר חפץ חיים ולמדתי אותו".


?

חיים סגל
הודעות: 221
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי חיים סגל » א' יולי 15, 2018 4:39 pm

כדי לעסוק בדברי תורתו של הנפטר:
יצא לי בשבוע שעבר לעיין בענייני דיומא דת"ב שבעז"ה יתהפך לששון ולשמחה, וראיתי בשש"כ פרק ס"ב סעיף מ"ו שדן לענין הבדלה לחולה שצריך לאכול בת"ב, וכתב שאם מבדיל על יין ולא על חמר מדינה - ישקה היין לקטן. וכתב בהערה: 'ואם אין לו משקין אחרים, ולא קטן, ישתה הוא בעצמו מן היין. כן משמע ב"זה השולחן" ח"ב סי' תקנו'
ותמהני הנוסח 'כן משמע', והלא המחבר עודנו חי עמנו [לצערנו כבר לא], ולמה לא לשאול אותו האם אכן זו כוונתו?
וגם לא הבנתי החידוש בזה, הרי מדובר שאין לו ברירה אחרת, אז מה יעשה אם לא? הרי אם לא ישתה אף אחד מהיין כאילו לא הבדיל? ולאכול בלי הבדלה בודאי חמור יותר מאשר לשתות יין בת"ב.
ועיינתי בפנים הספר, וראיתי שבאמת בא לומר שאף שיש לו אפשרויות אחרות - כגון להשקות לקטן, עדיף שישתה בעצמו אף שמקדש על היין, שבקטן אתי למיסרך, ודייק כן מהא דנפסק שבברית מילה ישקו ליולדת ואם אינה ישקו לתינוק, ומשמע שעדיף שתשתה היולדת אף שיש תינוק.
ולכן לא כ"כ מדוייק איך שהביא אותו השש"כ.

נ.ב. אגב, ראיתי בקובץ באו"י החדש שהועלה כאן היום - מאמר מקיף בענין הבדלה בת"ב לנשים שאינן צמות.

עורך סופר
הודעות: 31
הצטרף: ד' אוקטובר 19, 2016 7:41 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי עורך סופר » א' יולי 15, 2018 4:44 pm

מישהו יכול להעלות את ההספדים לכאן לתועלת הרבים?!!

מראה כהנים
הודעות: 115
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2011 8:57 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבלצקי זלל"ה

הודעהעל ידי מראה כהנים » א' יולי 15, 2018 5:01 pm

"משוש דורים" ציטט מתוך ויקיפדיה:

הרב שְׂרָיָה דַבְּלִיצְקִי ( ה'תרפ"ו, 1926- ב' באב תשע"ח 14 ביולי 2018 ) היה רב חרדי ליטאי, פוסק, מקובל, מדקדק, פילולוג וסופר תורני פורה. ספריו עוסקים בתחומים מגוונים: הלכה, קבלה, דקדוק, דרשנות, ביוגרפיות, היסטוריה, נוסחאות תפילה ופיוטים.

נולד בריגה שבלטביה, לאביו, בצלאל יעקב, שהיה מקורב לרב אברהם יצחק הכהן קוק בעת שהתגורר בבויסק[1]. בשנת ה'תרצ"ד (1934) עלתה משפחתו לארץ והתיישבה בתל אביב. בהיותו כבן 13 החל ללמוד אצל הרב יחיאל ישראלוב בבית הכנסת הגר"א שברחוב הירקון...


מהמסמך הבא נראה כי דורה דבלייצקי עלתה ארצה בספטמבר 1936
קבצים מצורפים
דורה דבלייצקי 1936.jpg
דורה דבלייצקי 1936.jpg (830.29 KiB) נצפה 2602 פעמים

צביב
הודעות: 1142
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי צביב » א' יולי 15, 2018 5:03 pm

חיים סגל כתב:כדי לעסוק בדברי תורתו של הנפטר:
יצא לי בשבוע שעבר לעיין בענייני דיומא דת"ב שבעז"ה יתהפך לששון ולשמחה, וראיתי בשש"כ פרק ס"ב סעיף מ"ו שדן לענין הבדלה לחולה שצריך לאכול בת"ב, וכתב שאם מבדיל על יין ולא על חמר מדינה - ישקה היין לקטן. וכתב בהערה: 'ואם אין לו משקין אחרים, ולא קטן, ישתה הוא בעצמו מן היין. כן משמע ב"זה השולחן" ח"ב סי' תקנו'
ותמהני הנוסח 'כן משמע', והלא המחבר עודנו חי עמנו [לצערנו כבר לא], ולמה לא לשאול אותו האם אכן זו כוונתו?
וגם לא הבנתי החידוש בזה, הרי מדובר שאין לו ברירה אחרת, אז מה יעשה אם לא? הרי אם לא ישתה אף אחד מהיין כאילו לא הבדיל? ולאכול בלי הבדלה בודאי חמור יותר מאשר לשתות יין בת"ב.
ועיינתי בפנים הספר, וראיתי שבאמת בא לומר שאף שיש לו אפשרויות אחרות - כגון להשקות לקטן, עדיף שישתה בעצמו אף שמקדש על היין, שבקטן אתי למיסרך, ודייק כן מהא דנפסק שבברית מילה ישקו ליולדת ואם אינה ישקו לתינוק, ומשמע שעדיף שתשתה היולדת אף שיש תינוק.
ולכן לא כ"כ מדוייק איך שהביא אותו השש"כ.

נ.ב. אגב, ראיתי בקובץ באו"י החדש שהועלה כאן היום - מאמר מקיף בענין הבדלה בת"ב לנשים שאינן צמות.

לכן כתב כך, המבין יעיין בפנים, משום קושי' זו, ויברר כיצד לנהוג, ומי שלא יבין, אכן ראוי לו להמשיך כדרך העולם, ועכ''פ הרי מבואר שבאופן זה אפשר להקל ע''פ זה השלחן.

יודע_ספר
הודעות: 103
הצטרף: א' נובמבר 03, 2013 11:48 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי יודע_ספר » א' יולי 15, 2018 5:37 pm

לא ידען כתב:
יונת אלם כתב:ההספד של בנו הגר"ד היה מעורר מאד לבכי ולתשובה בפרט שדיבר על 'הילד שגדל ברחוב ירקון בתל אביב והפך לגדול הדור' הוא נגע בהרבה נקודות מחיי אביו נ"ע.
יש עמי עוד דברים נפלאים על האי חסידא ופרישא ואין עמי הריכוז כעת

לא שמעתי את ההספד, אבל רבים שוכחים מה הייתה תל אביב לפני 80 שנה.
הרבה יותר גדולים יצאו ממנה דאז, ובכלל זה מרחוב הירקון, מאשר ייצאו מרחוב רש"י בבני ברק דהיום.
ונכון, גם הרבה יותר ירדו מהדרך..., הכל היה יותר ברור וחותך וחד.

כמדומה לי שהרב זצ"ל למד בבית ספר של ילדים שאינם שתו"מ ומשם גדל ונתעלה לפסגות הגבוהות ביותר.

'והחי ייתן אל ליבו'

משוש דורים
הודעות: 376
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי משוש דורים » א' יולי 15, 2018 5:47 pm

דבר מעניין הוא שר' בצלאל אביו של הגר"ש היה יהודי עשיר ומוקיר תורה, והוא השקיע רבות לממן את צמיחתו של צורב אחד במיטב כספו, ואף שאותו צורב יצא בסופו של דבר כדמות מפוקפקת בעיני חוגי החרדים, מ"מ זכה לראות את בנו שלו גדל כת"ח מופלג וירא ושלם.
והוא מעין משאחז"ל המתפלל על חבירו והוא צריך לאותו דבר הוא נענה תחילה.

viewtopic.php?f=19&t=12885&hilit=%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%9F+%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9C%D7%95%D7%AA#p120276
נערך לאחרונה על ידי משוש דורים ב א' יולי 15, 2018 5:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אליהו בן עמרם
הודעות: 754
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' יולי 15, 2018 5:51 pm

אסור להתעצל בהספדו של חכם, ובייחוד של מי שזכיתי בס"ד לקרבתו במשך לא מעט שנים.
חושב אני שלא אחטיא אם אומר שהיתה ביננו קירבה קצת יותר מיוחדת, ואף זכיתי לחיבתו.
וזאת למודעי, כי חלק מהדברים שאכתוב בעזהי"ת הינם עובדות ממש, וחלק הינם פרשנות של מה שזכיתי לראות בעיני, ואולי בעניותי, הבנתי כראוי מתוך התבוננות בקצות דרכיו, וממה שהיה מוכן לחשוף בפני. מ"מ (לגבי הפרשנות) אני מקווה שלא ארחיק מן האמת, כי היה צריך התבוננות מרובה, ולא כל אחד זוכה לזה, ואנוכי את נפשי לא ידעתי.
כמובן, שבענייני הלכה, אין לסמוך אלא על הדברים שכתב או עבר עליהם בעצמו.
ונקווה שהדברים יהיו לעילוי נשמתו הטהורה, ולמען דעת הכל כי שם ה' נקרא עליו.

=================

היה שגור על לשונו, שאין לפסול אף חוג של שומרי תורה ומצוות, לא את אלה ולא אלה, ומכולם יש מה ללמוד.
במקום לפסול, צריך לקחת את הדברים הטובים מכל חוג.
הדבר נבע גם מסלידתו והתרחקותו הגדולה מאד מכל שמץ "מחלוקת".
לפי מה שהבנתי, הוא גם ראה בזה (ב"פסילת החוג השני") כחלק מהגורמים ל"מחלוקת" בין החוגים.

זאת היתה גם דרך חייו, להיות בקשר עם כל החוגים של יראי ה', ולכן, ניתן היה לראות אצלו "חסידים", "ליטאים", "ספרדים", ו"כיפות סרוגות", שיש לו קשר עמוק עם כולם וזכו לקרבתו, בין בהלכה, בין בקבלה, ובין בדרכי היראה.

כפי שכתבתי, מן ה"מחלוקת" התרחק כמו מאש.
אמרתי לו פעם ב"עת רצון", כי היה מן הראוי לצאת ב"מחאה" גדולה כנגד המחזיקים במחלוקת, ואמר לי שיש צדק בדברים.
שאלתיו, אם כך למה הרב לא מוחה, וענה לי כי לא נראה שיקבלו את הדברים, ואדרבה כל צד יחשוב שהוא (הרב זצ"ל) מהצד השני, ושהנה נמצא גם הוא בתוך ה"מחלוקת".

היה הרב זצ"ל חכם מחוכם מאד בכל עניני עבודת ה' שלו, וכמי שיודע דרכי היצר, ומתגבר עליהם בחכמתו.
מצד אחד היה מאד מאד יסודי וביקורתי, ולא היה דבר נעלם ממנו עד הפרט האחרון. כך היה בבירור ההלכה וכך היה בדקדוק בלה"ק ועוד ועוד.
וגם להליכותיהם של אנשים היה שם לב בדקדוק.
אך כשהיה הדבר מגיע ל"בן אדם לחברו" או בעניינים שהיה להם אפילו רק "ריח" של מחלוקת או לה"ר או פגיעה בזולת או אפילו מחשבה לא טובה על הזולת, היה עושה עצמו "תמים" ממש, שאינו רואה ואינו שומע ואינו מבין כלום ממה שקורה לידו או מה אומרים לו. פשוט אימץ את דברי חז"ל כפשוטם: מוטב לאדם שיעשה עצמו...כל ימיו, ואל יהיה רשע לפני המקום.
זה היה ממש פלא לראות, איך הוא משתנה ב-180 מעלות מטבעו ותכונותיו הרגילים.

והיה גם חכם ומחוכם בבריחה מן הכבוד.
ולפי מה שתפסתי, לא היה זה כמי שיצרו עומד כנגדו לפתותו ל"כבוד", והוא עומד כנגדו ונלחם בו, אלא כמי שתכונתו האישית איננה יכולה לחיות במחיצה אחת עם כבוד וה"המולה" הנהוגה בדרך כלל מסביב לגדולי הדור.
לדוגמא: בשנותיו האחרונות התקיים מנין למעריב בכל מוצ"ש בביתו. הרבה מן הפעמים התאספו בביתו כמנין וחצי, שרובם קבועים ממיודעיו. אך לעיתים, "קפצו על העגלה" מתפללים נוספים שביקשו את קרבתו או את ברכתו וכיוצא בזה. והנה, על אף שהרגיש בטוב, ואף היה לו כח, כאשר ראה שמתאספים יותר מדי אנשים, ביקש לצאת ל"נטילת ידים" וכיוצא בזה, ולאחר מכן פשוט "חמק" לחדרו.
וביותר, ראיתי פעם לפני כמה שנים, שהתאספו אליו משפחה שלימה לברית במנינו הקבוע בתפארת ציון. בה הוא שימש כ"סנדק". והנה לאחר הברית, כאשר רצה לשוב לביתו, ראה שמתאספים מסביבו קהל רב מדי לטעמו, החפץ ללוותו לביתו. הוא מתחיל ללכת והקהל הולך עימו, וזה כמובן לא "מתאים" לו. מה עושים?
תוך כדי שהוא הולך עם 2 מלווים, הוא פונה ימינה לאיזשהו שביל צדדי, כאילו הוא חייב לעשות או לבדוק משהו באותו מקום. כך עשה עד שהקהל פשוט התפזר, ואז היה יכול לשוב לביתו בצניעות ובלי כל ה"ההמולה" כשאיפת ליבו הטהור.

ובענייני "כבוד" לאחרים היה מומחה ממש.
גם כשלא היה ספק מי גדול ממי, וגם כשהיה ספק שזה שבא אליו אם היה ראוי לכבוד או לא היה ראוי לכבוד, וגם כשהיה זה מי שנחשב ל"תלמידו", לא היה מהסס להדרו בקימה, למרות כל ה"תירוצים" למה לא לקום.
ולדוגמא נוספת: בשיעור ההלכה והחפץ חיים שלו הקבוע לאחר התפילה בבוקר היו משתתפים גם תלמידי חכמים יודעי דת ודין וגם מה שנקרא מ"בעלי הבתים" הפשוטים יותר. לא אחת קרה שנשאלה שאלה במקביל ע"י מי מהתלמידי חכמים וע"י אחד מ"בעלי הבתים", והנה הרב משקיט את כולם ושואל (כי אזניו בזקנותו כבידות היו מעט) "מה אומר רבי פלוני?" פונה אליו ושומע בקשב רב את השאלה, ולפעמים כשלא מבין, שואל אחרים שיסבירו לו את ה"שאלה החשובה" של אותו פלוני שאינו נחשב ל"תלמיד חכם". וכל זאת, לא פעם אחת, אלא פעם אחר פעם, כאילו הם החברים הטובים ביותר, והשאלות שלו הן הטובות ביותר.
ואותו פלוני, שחש בקירבה המיוחדת של הרב זצ"ל אליו, הפך ברבות הימים ל"יועץ" לרב. ומדי פעם ראיתי, שהיה אותו פלוני שואל את הרב האם עשה כפי שייעץ לו, ואולי כדאי שהרב יעשה כך או כך? והרב מתייחס במלוא הרצינות ל"עצות" ועונה ב"התחמקות" אלגנטית כזו או אחרת, מהנהן בראשו ומחייך, וקצת עונה וקצת לא, העיקר שאותו "יועץ" ירגיש הכי טוב והכי קרוב, כאילו הוא ממש ה"גואל והמושיע".

כל "גינוני" חצרות הגדולים היו רחוקים ממנו מאד, והצליח ברוב חכמתו לדחות מעליו כל התארגנות של "חצר" ו"משבקי"ם".
לעניות דעתי, בגלל זה זכה, ששימשו אותו תלמידי חכמים, "צורבים" ובחורי ישיבה צעירים ששימשו אותו בכבוד גדול ומסירות אין קץ, וביקשו את קירבתו ואת הלימוד ממעשיו, מבלי שמישהו יפיק מכך "תועלת" "גשמית" כלשהי לעצמו או "כבוד" או "קשרים" או...ואו ...ואו...

(אגב, אותם "משמשים" ממש לא היו להם "חיים קלים", ולדוגמא קטנה, מי זה שיכול לעזור בקביעות למי שהלילה אצלו מאיר כיום, והולכים יחדיו למקווה הקר והחשוך בשעות הקטנות של ליל ש"ק, כאשר אין נפש חיה ברחוב, וכל צד לוקח כחצי שעה בהליכה איטית....)

מי שזכה להכיר קצת את "בעל התפילה" ו"הקורא בתורה" ו"בעל התוקע" שלו, שקשה (בלשון המעטה) להכריע אם חכמתם מרובה ממעשיהם או מעשיהם מרובין מחכמתם, שמצד אחד הם מומחים גדולים כל אחד בתחומו, בדקדוק הלשון והלכות, וזה בתקיעות שופר והלכותיה, ומצד שני חכמים ונבונים ומעל הכל ענוותנים מיוחדים, השתאה לנוכח הסייעתא דשמיא שיש לרב זצ"ל לבחור את הבחירות הנכונות ביותר ל"תפקידים" אלו, וכנראה גם לזכות של "הבא לטהר - מסייעין בידו".

למרות שתכונת ה"עקביות" היתה מאד יסודית אצלו, אך זה לא מה ש"חייב" אותו להשאר בדעתו ובמנהגו משכבר.
אדרבה, הוא היה בודק מחדש את הכרעותיו בהלכות ובהנהגה, ואם הסתבר לו, אפילו בגלל הערה של צורב צעיר שיש לשנות את דרכו, היה משנה אותה.
כלומר, גם ה"עקביות" היתה תחת ביקורת תמידית של דרישת ה"אמת", והמטרה הינה אחת, לשפר ולהשתפר עוד ועוד בדרך העולה בית ה'.

חלמישצור
הודעות: 1135
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הגה"צ רבי שריה דבלצקי זלל"ה

הודעהעל ידי חלמישצור » א' יולי 15, 2018 6:36 pm

מראה כהנים כתב:מהמסמך הבא נראה כי דורה דבליצקי עלתה ארצה בספטמבר 1936

אכן כדבריך: האב והאח גרשון (דבליקיס) עלו ב-1933. האם, רבי שריה זצ"ל (בתעודה נכתב שמו "סויו") והאחות פאולינה עלו ב-1936. ראה בתיק שבארכיון המדינה כאן (http://www.archives.gov.il/archives/#/A ... 0680b619ac). (אגב, שם בעמ' 15 מצוין כנראה תאריך הלידה הלועזי של הרב 31.1.1926, לא כפי שהוא כעת בויקיפדיה). הנה תמונת האב מן התיק:
האב בצלאל יעקב דבליצקי1.png
האב בצלאל יעקב דבליצקי1.png (91.79 KiB) נצפה 2466 פעמים

לזכר נשמת אביו כתב רבי שריה זצ"ל את ספרו "זכרון בצלאל" והוא 'ביאור מקיף ודיון בכל שיטות רבינו הראשונים זצ"ל על כל סעיף וסעיף בהלכות קריעה יורה דעת סימן ש"מ, והוא חלק א' מספר הזכרון (חלק הנגלה) לזכר מר אבי מורי יקר רוח, מאוד נכבד בעמו רודף צדקה וחסד ר' בצלאל יעקב דבליצקי ז"ל וחובר בשנת האבל תשכ"ג ואחריה (חלק ב מספר הזכרון - חלק הנסתר, נדפס בשנת תשכ"ה בשם מחשבת בצלאל ביאור על הקדמת רחובות הנהר למורנו הרש"ש זי"ע)' (https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?174283&). וראו עוד שם בהקדמה מה שסיפר הגאון זצ"ל מתולדות אביו נ"ע [ועדיין יש לברר התיק הנ"ל עם עדות הגר"ש זצ"ל שם על אביו: 'עד שבראשית שנת תרצ"ד עלה עם כל משפחתו ארצה באופן קבוע'].

הא לחמא עניא
הודעות: 1410
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » א' יולי 15, 2018 6:55 pm

היום ראיתי בפסקי תשובות שמביא מר' שריה את ההלכה דבת"ב נדחה [כמו השנה] אם יהודי לא יוכל לצום את כל הצום באם ילך להתפלל בציבור, אזי הוא מצדד שעדיף תפילה בציבור ולא לצום את כל התענית מאשר להתפלל ביחידות ולצום את כל הצום.
א חידוש!
ושוב, הוא מדבר על ת"ב נדחה.
אך מכאן רואים את ההסתכלות על הענין של תפילה בציבור.

הא לחמא עניא
הודעות: 1410
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » א' יולי 15, 2018 6:58 pm

עורך סופר כתב:מישהו יכול להעלות את ההספדים לכאן לתועלת הרבים?!!

מיהו האברך החסידי הרב הלפרין שהספיד אותו בבכיות??

אליהו בן עמרם
הודעות: 754
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' יולי 15, 2018 7:08 pm

הא לחמא עניא כתב:
עורך סופר כתב:מישהו יכול להעלות את ההספדים לכאן לתועלת הרבים?!!

מיהו האברך החסידי הרב הלפרין שהספיד אותו בבכיות??

הרה"ח ר' ישראל יואל הלפרין שליט"א, תלמידו מקורבו וחביבו, תלמיד חכם, איש הלכה מוסר וחסידות מה"מכוונים", ששררו ביניהם יחסי אהבה וחיבה.
היו תקופות ממושכות שהשתתף במנין הותיקין שלו.
הרב זצ"ל מאד התעודד ממנו, מהחמימות היתירה והטהורה שלו, ואף כיבדו. (ראה סיפור עליהם של הרב פר"י שליט"א לעייל בענין עיטור הכוס).

עושה חדשות
הודעות: 7004
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יולי 15, 2018 7:27 pm

הגרש''ד בדברי זיכרון על הגר''ד בהר''ן.png
הגרש''ד בדברי זיכרון על הגר''ד בהר''ן.png (199.13 KiB) נצפה 2390 פעמים

קריינא דאיגרתא
הודעות: 33
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 10:30 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי קריינא דאיגרתא » א' יולי 15, 2018 8:22 pm

האם יש תמונה מהכניסה לביתו שבו מזהיר שבבית זה לא מדברים על אף יהודי אפילו דברים טובים?

ארזי הלבנון
הודעות: 762
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » א' יולי 15, 2018 9:00 pm

בני ברקי כתב:האם ידוע על גדולי ישראל מהציבור החרדל"י שהיו איתו בקשר?

סדרת ספרי 'מקראי קודש' מהגאון רבי משה הררי שליט"א מלאים בתשובותיו בתחומים רבים.
מצ"ב דוגמא מאחת מתשובותיו הרבות שפרסם בספרו (הל' ליל הסדר, עמ' תשו)
קבצים מצורפים
1531677602536-2065590379.jpg
1531677602536-2065590379.jpg (1.09 MiB) נצפה 2220 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 4694
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 15, 2018 9:04 pm

לא זכיתי להיות במחיצתו פעמים רבות, וחבל על דאבדין. זכיתי להגות בספריו ולהפיק מהם הרבה תועלת. ההגדרה הכי ממצה ששמעתי עליו היא 'נקי הדעת של בני ברק', ואידך זיל גמור.

זכיתי להשתתף בהלוייה ההמונית והמסולתת. מרבית ההספדים היו מרגשים ומלאי תוכן. יצויינו במיוחד, ההספד של הגה"ח ר' ישרא'ל יוא'ל הלפרין שליט"א, וגבוה מעל גבוה, ההספד הארוך והבנוי לתלפיות של בנו יחידו הג"ר דוד שליט"א. אינני מגזים אם אומר שהתגלה כאן כח חדש בתחום. הרבה זמן לא שמעתי כזה הספד. גם חזלי"ם, גם הגדרות, גם מעשים, ובכל התחומים. חבל שבמאורע כגון זה.

כולנו מצפים למוצא פי אי"ס, הנכד כרעיה דאבוה כרעיה דאבוה, להבחל"ח.

אליהו בן עמרם
הודעות: 754
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' יולי 15, 2018 9:14 pm

היתה לו נעימות מיוחדת כלפי כל אחד, שמתובלת לא אחת ב"חוש הומור" דק ונעים.
הואיל והרב זצ"ל ידוע היה כמקובל גדול, (על אף שמי שלא הכירו, חשב לתומו שמדובר על רב בית כנסת זקן, שאין לא אפילו "הדרת זקן" או פאות גדולות כיאה וכיאות), לכן שאלו אותו גם שאלות מעשיות יותר שמקורן בקבלה, לדוגמא: מישהו שאל איך בדיוק משתטחים על ציון של צדיק שנפטר, האם כך או כך, בפישוט ידיים ורגליים כזה או אחר? והוא ענה ב"חוש ההומור" שלו: לא עושים כך! וזה גם לא כדאי! כי זה עלול "ללכלך את החליפה"....

(לעומת זאת, שמעתי מכלי ראשון, שבימי מלחמת המפרץ, שמע על פטירת תלמיד חכם אחד, וביקש מקרוביו לשים פתק כלשהו בתוך ידו של הנפטר וכך לקברו, כי כך קיבל מגדולי ירושלים לעשות בעת צרה לישראל. זה מה ששמעתי, ויותר מכך לא, וגם לא מה שהיה כתוב בפתק, ואני מקווה שלא שגיתי בפרטים).

כך גם היה מתבל לפעמים סיפורי צדיקים וגם איזשהם הוראות בהלכה בתוספת הומור דק, שהיה משרה אווירה נעימה ולא כבידה.
זכורני לדוגמא, ששאלו אותו היכן לברך ברכת הדרך ביציאה מבני ברק לירושלים, וענה כשיוצאים מהעיר, נו...נו... ב"השתגע"...
(וכוונתו היתה ליד השלט שהיה ביציאה מתחנת הדלק פז, ליד קוקה קולה, ששם היה קיוסק שעליו שלט גדול "השתגע בגהה"...)

וכל זה היה רק כדי להשרות אווירה נעימה ופשוטה ולא כבידה. אמנם הכוונה והמטרה להדר ולדקדק ולהחמיר, אך הכל בנעימות, בלי גינוני "כובד" האופייניים לפעמים ל"מחמירים"...

זכורני איך שפעם אחת התרעם על חוסר "דרך ארץ" של בחור אחד (בלי שהכרתיו, ובלי שמות, כמובן) שהתארח אצלו ולא רצה ללגום משקה כלשהו בהכשר מהודר מאד, שאותו בחור נמנע מלשתותו מטעמיו הוא...
ואמר לי כמעט בזה"ל: "הרב הזקן" מכבד את הבחור הצעיר לשתות והוא מסרב?...הנשמע כדבר הזה?
על אף שלא עניין אותו כבוד, אך כאן זו היתה סוגיא של "דרך ארץ" ולכן לא נמנע מלשון זה על עצמו...
וכמדומני שבהזדמנות זו סופרו כמה סיפורים על דקדוקם של גדולי ישראל שהתארחו אצל אחרים ואכלו ושתו למרות שלא היתה דעתם נוחה מכך, או שהתחמקו בתירוץ הידוע "הרופא אינו מרשה לי...." (כשהכוונה לרמב"ם ה"רופא"...), על מנת לא לפגוע במארחיהם.

למרות שהיה "מחמיר" גדול (בעיקר על עצמו), לחשוש לכל מיני ספיקות, אך ידע בידיעה נפלאה מהו הגבול הדק שבין חומרות לשם שמים, לבין מה שנקרא "נערווין" סתם.

לדוגמא: בתקיעת שופר, לאחר שחישבן את כל השיטות שרצה להחמיר לצאת בהן ידי חובה (וכידוע, שהכל היה בדקדוק וביסודיות מרובה, וגם מתוך מסורת מגדולי ירושלים), עשה לעצמו רשימה של כל השיטות שרוצה לצאת בהן (ביו"ט ראשון של ר"ה בלבד אחר הצהרים), וכך גם הינחה את "בעל התוקע" המיוחד שלו.
והנה לאחר התקיעות, הרבה פעמים ניגשו אליו כל מיני מדקדקים וביקשו תקיעות נוספות, אולי כך ואולי כך, ו"שילוב" של שיטות ראשונים כזה או אחר, והיה צפוי שהוא יסכים, כי למה לא "להחמיר" עוד קצת, והלא"ירא שמים יצא את כולם" (כלשונו השגורה)?
ומ"מ הוא דחה כמעט את כולם, ולא הסכים להוסיף עוד חומרות, כי "יש גבול"! ואת הגבול הדק הזה, רק הוא ידע. מה צריך, ומה מיותר ונגוע חלילה ב"נערווין" אולי שאינם לש"ש.
והראיה לכך, שכן היה מוכן לשמוע בקשה לתקיעות נוספות מסוג שאולי לא חשב עליהן, כאשר ביקש אותן אחד ממתפללי המנין הקבועים, ת"ח וצדיק המדקדק בצנעה במעשיו, שאליו נעתר, כנראה בגלל שכיבד אותו ואת דרכו, ולא חשש מפני "נערווין" סתם.

בברכה המשולשת
הודעות: 9284
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יולי 15, 2018 9:34 pm

הספידוהו גם הגאון הגדול הר"מ שטרנבוך שליט"א
והמשגיח הגאון הצדיק רבי דן סגל שליט"א
(היו עוד הספדים, אבל אני הגעתי בדיוק להספד של הרב הלפרין)

בברכה המשולשת
הודעות: 9284
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יולי 15, 2018 9:43 pm

אליהו בן עמרם כתב:היה הרב זצ"ל חכם מחוכם מאד בכל עניני עבודת ה' שלו, וכמי שיודע דרכי היצר, ומתגבר עליהם בחכמתו.
מצד אחד היה מאד מאד יסודי וביקורתי, ולא היה דבר נעלם ממנו עד הפרט האחרון. כך היה בבירור ההלכה וכך היה בדקדוק בלה"ק ועוד ועוד.
וגם להליכותיהם של אנשים היה שם לב בדקדוק.
אך כשהיה הדבר מגיע ל"בן אדם לחברו" או בעניינים שהיה להם אפילו רק "ריח" של מחלוקת או לה"ר או פגיעה בזולת או אפילו מחשבה לא טובה על הזולת, היה עושה עצמו "תמים" ממש, שאינו רואה ואינו שומע ואינו מבין כלום ממה שקורה לידו או מה אומרים לו. פשוט אימץ את דברי חז"ל כפשוטם: מוטב לאדם שיעשה עצמו...כל ימיו, ואל יהיה רשע לפני המקום.
זה היה ממש פלא לראות, איך הוא משתנה ב-180 מעלות מטבעו ותכונותיו הרגילים.


אכן, כל פעם ששאלתי אותו משהו כזה היה מסב מיד את הדיון או עושה עצמו כמי שלא מבין.
עם זאת, כשהייתי צריך הלכה למעשה לדברים כאלו (לצערי), השיב לי כשלא היה שם אף אחד אחר, בצורה כזו שאין בה בעיה של פגיעה בשמה"ל.

אמיר כרמי
הודעות: 322
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אמיר כרמי » א' יולי 15, 2018 9:49 pm

ההספדים
השתדלתי להקליט מההתחלה הכל בקובץ אחד
לא שמעתי הכל אך כמדומני שחלק באיכות סבירה וחלק לא כל כך

https://drive.google.com/file/d/1uvyvgM ... p=drivesdk

בברכה המשולשת
הודעות: 9284
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יולי 15, 2018 10:04 pm

אמיר כרמי כתב:ההספדים
השתדלתי להקליט מההתחלה הכל בקובץ אחד
לא שמעתי הכל אך כמדומני שחלק באיכות סבירה וחלק לא כל כך

https://drive.google.com/file/d/1uvyvgM ... p=drivesdk



ייש"כ גדול.
יש מישהו שתמלל/מתמלל/יתמלל?
(כי הקלטות לא נפתחות לי בדר"כ ואני גם מעדיף דברים כתובים)

אום אני חומה
הודעות: 795
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אום אני חומה » א' יולי 15, 2018 11:15 pm

אוי, עמוד האמת, עמוד הענווה, עמוד הפשטות.

יצא לי כד הוינא טליא לפני כעשרים שנה, ללמוד עם חברותא שם בבית הכנסת בימי בין הזמנים, גם תשרי וגם ניסן, והיות וביישוב הלימודים מסתיימים בט"ז תמוז אז הייתה לנו בנוסף חופשה מוגדלת, וכך מידי יום הייתי מגיע לתפארת ציון, לבית הכנסת המיושן, שאמנם באותם ימים לא היה לו כ"כ מה להציע במעטפת הגשמית, אבל אנשיו היו אנשים של צורה דוגמת ר' שריה זצ"ל ור' דוד צבי הילמן זצ"ל ור' משה פורטמן ועוד.

ארשום קצת ממה שראיתי ועולה כעת בזיכרון: התפילה של ר' שריה הייתה כמונה מעות כפשוטו ממש, מילה אחרי מילה, בהטעמה והדגשה, מי ששמע לא ישכח. השמו"ע שלו היה ארוך מאוד, והסתיים לעתים אחרי סוף מנחה, הוא התפלל מתוך איזה סידור פרטי ישן נושן בצבע חום, אמרו שזה סידור של כוונות, אינני יודע.
במנחה של שבת הוא היה הגבאי וגם הבעל קורא (מילה במילה, כנ"ל) והרבה פעמים גם המגביה, הוא היה אז למעלה מ-70, ולמרות זאת עשה הגבהה בלי להוריד מעט את ספר התורה מהבימה כנהוג, פעולה שמצריכה כוח פיזי. כשמישהו אחר הגביה, היה עומד קרוב ומתאמץ להסתכל בס"ת תוך כדי השתחוויה. בתור גבאי ניכר היה שמשתדל לקרב גם מי שחזותו לא ממש חרדית קלאסית, זכורני שחשבתי לעצמי באותם ימים, שאם אבוא בכיפה בוכרית גדולה לבית הכנסת, מן הסתם אקבל עלייה.. לעיתים היה לומד איתם אחר התפילה כמה דקות איזו קביעות.

באחד הימים ניגשתי אליו עם שו"ע ושאלתי אותו מה הפשט בדברי הגר"א על "חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי" בעניין גדולה נקמה וכו'. הוא לקח את השו"ע, קרא מילה במילה את דברי הגר"א והפטיר - אינני יודע..בוא אלי הביתה. נטלני ולקחני לביתו החד-קומתי מהעבר השני של הכביש, נכנסנו לחדר המבוא, חלץ נעליו, עלה על מיטה והוריד מאיזה מדף גבוה ספר 'ברכת אליהו' (רקובר, כמדומני), פתח במקום המתאים וקראנו יחד את ביאורו, כשניכר שהוא נהנה מההסבר הקולח. במבט לאחור אני חושב לעצמי, האם יש מו"צ בן 30 שיקח שואל לביתו ויחלוץ נעליו בפניו כדי לעלות על מיטה? אבל מי שהכיר אותו לא תמה, ככה הוא היה, בכזו פשטות, בכזו טבעיות, האלוקים עשה את האדם ישר, ישרות ופשטות. מי שאוחז מעצמו, מי שמלא בתחושה של ישות עצמית, אזי יש מקום לשיקולי ספאס'ט נישט, אבל אצלו זה פשוט לא היה.

ופעם אחת בשבת לאחר מנחה ישבתי לבדי בחדר השמאלי, זה שעד היום נשאר כמו פעם, והנה הוא נכנס. והנה ניגש אליו ילד כבן 10-11 שנים, ושואל אותו בתמימות למה אין חשמל בבית הכנסת. (מכאן ואילך פרשנות שלי:) כאן ר' שריה נכנס לבעיה, מצד אחד - לא מדברים דבורי חול בשבת, מאידך - שוו בנפשכם, ילד יהודי שואל שאלה, אפשר לא לענות?! מה עושים, עושים בתנועות ידיים. החל מושיט ידיו לכיוונים שונים ומחווה תנועות של נפילה תוך השמעת קול, או-הו או-הו, עד שהילד הבין. זה האיש, ואלו דרכיו, ענוותן כהלל, צדיק יסוד עולם, אנשי אמונה אבדו, באים בכח מעשיהם, גיבורים בפרץ אין, דוחים את הגזירות. תנצב"ה.
נערך לאחרונה על ידי אום אני חומה ב א' יולי 15, 2018 11:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרנקל תאומים
הודעות: 1812
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' יולי 15, 2018 11:26 pm

היו לו גם בנות?

האם שמו האמיתי הוא כפי המורגל - בשין שמאלית?

יודע_ספר
הודעות: 103
הצטרף: א' נובמבר 03, 2013 11:48 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי יודע_ספר » א' יולי 15, 2018 11:30 pm

פרנקל תאומים כתב:היו לו גם בנות?

האם שמו האמיתי הוא כפי המורגל - בשין שמאלית?

גב' באום
גב' וינוגרד

כזית
הודעות: 46
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 12:04 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי כזית » א' יולי 15, 2018 11:47 pm

פרנקל תאומים כתב:האם שמו האמיתי הוא כפי המורגל - בשין שמאלית?

כמ"ש במלכים ב' (כה יח) "וַיִּקַּח רַב טַבָּחִים אֶת שְׂרָיָה כֹּהֵן הָרֹאשׁ", וכן בעוד כ"מ.

אשרי הדור שזכה לאיש אלוקים קדוש זה שהיה שרוי בתוכו.
הי חסיד, הי עניו, עובד ה' בנקיות ובטהרה כל ימיו ושניו, מי יתן לנו תמורתו, מי יתן לנו כפרתו.

יונת אלם
הודעות: 124
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי יונת אלם » ב' יולי 16, 2018 12:08 am

בנו רבי דוד שליט"א תיאר בהתרגשות את הבית שעבודת ד' החלה בשלש לפנות בקר והסתיימה באחת אחרי חצות, ויותר מהנה היה מזמור בתהילים ט"ו שהקריא שמשקף את אביו וכן הסליחה 'אנשי אמנה' שנאמרה ברגש רב ע"י כל הקהל עם נכדו נאמנו רי"ש וינוגרד. שאמרו 'ק-ל מלך' נזכרתי ב'אהבת חסד' ביוכ"ק כשלעתים רבי שמואל גריינימן היה נעמד ליד רבי שריה וב"ויעבור" היה תוקע בשופר, במיוחד בימי עת צרה ליעקב. מניני היוכ"ק ב'אהבת חסד' לפני עשרים שנה היו מהיחידים בבני ברק והיו שם את רבי זאב אידלמן, רבי יצחק הלברשטט ועוד מדמויות ההוד של ב"ב ויבלחט"א רבי זלמן לייב ברלין ואחיו רבי מנחם צבי, רבי מרדכי אריאל מלדרמן, רבי צבי רוטברג מבית מאיר ועוד ועוד שבאו להתפלל במנין המיוחד הזה.
היה מיוחד בנועם סבלנותו לכלל ולפרט ומאד הפליא אותי כוח זכרונו איך שאחז ראש לזכור יא"צ ושמות המתפללים ושמות החולים ב'מי שבירך'.

חלמישצור
הודעות: 1135
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' יולי 16, 2018 2:09 am

כמה עוללות מהגאון הצדיק שמצאתי במשך הזמן:

1. מכתב במדור 'מכתבים למערכת' מהרב זצ"ל - בתור אברך צעיר בשם ש. צבליצקי - בהצופה מיום כ"ה אלול תש"ט, עמ' 3 (http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=1D638068), וז"ל:
בדגלים הנמכרים לשמחת תורה מדפיסים בצדם השני כל פסוקי "אתה הראת" וכן פזמוני ההקפות ולפי הדין זה איסור גמור כדאיתא ביור"ד דפ"פ ס"ד דאסור לרקום פסוקים בטלית ועי"ש בט"ז וש"ק דטעם אחד לאיסור הנ"ל הוא שמיכוון שמותר להיכנס בטלית לבית השימוש וכדומה הרי עלול להביא כתבי הקדש במקום הטינופת וזלזול וסיים שם בט"ז דבכל דבר שיכול לבוא לידי זלזול אסור לכתב עליו שום פסוק; וקל וחומר בדגלים הללו המסורים בידי קטנים שבאים בודאי לידי זלזול וזריקה. והרבה פעמים כבר הוצאתי הדגלים האלו מאשפתות ומקום הטינופת. ומה ששינו לכתוב במקום השם תיבת ד' לא הועילו בזה. דגם זה אסור בתשמיש בזיון כדאיתא ב"ערוך השולחן" יור"ד סעיף כ"ח עי"ש. - ולכן ראוי מאד שהרבנות הראשית תאסור במפורש להדפיס ולקנות דגלים כאלו ועצם צורת הדגל לא ישונה גם בלי הפסוקים והפזמונים הנ"ל.


2. עוד 'מכתב למערכת' העיתון הצופה מיום תענית אסתר תש"י מהגאון רש"ד הצעיר, בענין 'ידיעה - שלא זכתה לשום הערה ותגובה - כי באונייה היהודית "עצמאות" נפטר ילד יהודי בדרך לארץ ישראל וגופתו נזרקה המימה'. ושם כותב (http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=4B3768E8):
כל התירוצים שיאמרו האחראים למיקרה מביש זה לא יספיקו; ברור כי נוהג נפסד ואסור זה לזרוק גופת ישראל למאכל דגי הים הוא פרי התהליך הנפסד שהשתרש בארצנו: כאילו צריכים אנו באמת להידמות לאומות-העולם בכל מנהגיהן ודרכיהן. מהראוי שהרבנות הראשית וכל האחראים למצב הדת בארצנו יעצרו את הנוהג המחפיר הזה בראשיתו וייצאו במחאה חריפה נגד בעלי מעשים כאלה. וכדי שלא ליתן פתחון פה למצדדי "ככל הגויים" חייבים האחראים להתקין בכל אנייה יהודית חדר מצוייד בקירור חשמלי וכ"ה, שאם ח"ו ימות מישהו מנוסעי האנייה תוכל גופתו להישמר בכבוד עד הגיעו לקבר ישראל.

הדיווח המדובר הוא בעיתון הצופה, י' אדר תש"י, שם נמסר כי 'תינוק בן חודשיים... מת באופן בלתי טבעי וגופתו הושלכה הימה' (http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=EDFFA769). זה מקרה שדווח בשאר כלי התקשורת אז [על המשמר: 'הגופה הורדה לים' (http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=852221BC), וכן הבוקר (http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=C789EF84). לעומת זאת בחרות, 'הגופה הובאה לנמל' (http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=7712387B) אם כי שם בדיווח מאוחר יותר חוזר הנוסח בעל המשמר (http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=8D8BC3A4)].

3. כבר צויינה בפורום התכתבות הגאון זצ"ל משנת תשל"ח עם 'ידה"נ הג"מ ר' שלמה גורן שליט"א הרב הראשי לישראל' (https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... it#p460646). אגרת זו והראשונה שם המאוחרת לה בכעשר שנים אפשר לשער שיש בהן כדי להקהות דברים נחרצים של כותב אחד בפורום שכן: 'לר' שריה לא היה מעולם קשר עם גורן מלבד ביקורי תנחומים הדדיים' (http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... 19616#R_14). אני מניח שאפשר לחדש בעניין זה עוד.

4. בשולי הדברים, הודעה על נישואי אחיו הגדול גרשון צבליצקיס עם אננא בת יוסף רבינוביץ בהצופה, ט"ז טבת תש"ד, עמ' 3 (http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=5FD4B784). אח זה, יליד תר"פ, כבר ציינתי אליו בתגובה קודמת. הנה תיק משל אשתו חנה בארכיון המדינה (http://www.archives.gov.il/archives/#/A ... 0685688cfe) והנה תיק משלו כחודש לפני ההודעה על נישואיו (http://www.archives.gov.il/archives/#/A ... 0680d5d415). שם גם תמונתו:
גרשון דבליצקי1.png
גרשון דבליצקי1.png (36.77 KiB) נצפה 2844 פעמים

ש.י. רובין
הודעות: 162
הצטרף: ב' אפריל 03, 2017 8:08 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי ש.י. רובין » ב' יולי 16, 2018 2:31 am

בצלאל יעקב דבליצקי היה כ20 שנים יותר מבוגר מאשתו דבורה. האם ר' שריה נולד מזיוו"ש? מצאתי ברשימות בצלאל יעקב בן מנדל דבליצקי מבויסק נשוי לרוחמה לבית נאטעלאוויטש!

ארזי ביתר
הודעות: 1986
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ב' יולי 16, 2018 2:55 am

עם ההבנה לשבר הגדול של בני המשפחה, בהילקח מאיתם עטרת ראשם ותפארתם מרן הגרש"ד זצוק"ל [אוי, כמה קשה לכתוב עליו זצוק"ל], עשרות חברי ורבני אתרא קדישא הדין ממתינים בכליון עינים ממש, לדבריו של נכדו המובחר ידידנו הנלבב, הרב איש ספר.

טוב לי
הודעות: 384
הצטרף: ה' אפריל 18, 2013 9:29 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי טוב לי » ב' יולי 16, 2018 3:18 am

ר שריה דבליצקי מכתב למערכת המודיע טו אלול תשכח.jpg
ר שריה דבליצקי מכתב למערכת המודיע טו אלול תשכח.jpg (603.52 KiB) נצפה 3093 פעמים

גם זו לטובה
הודעות: 2219
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ב' יולי 16, 2018 3:19 am

.
קבצים מצורפים
הלכ תפילה מהגרשד.pdf
(77.09 KiB) הורד 119 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 9284
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יולי 16, 2018 4:47 am

ש.י. רובין כתב:בצלאל יעקב דבליצקי היה כ20 שנים יותר מבוגר מאשתו דבורה. האם ר' שריה נולד מזיוו"ש? מצאתי ברשימות בצלאל יעקב בן מנדל דבליצקי מבויסק נשוי לרוחמה לבית נאטעלאוויטש!


לי נאמר בזמנו (ע"י אחד מתלמידי החכמים שליט"א שהיה מקורב אליו ושימש אותו) שאכן כן

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבלצקי זלל"ה

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ב' יולי 16, 2018 9:51 am

הפשוט בפשטותו כתב:
עובדיה חן כתב:תנחומינו לנכדו הרב בצלאל [איש ספר] ולכל המשפחה המכובדת
מתי והיכן הלויה?

גם אני מצטרף לתנחומים להרה"ג רבי בצלאל שיפה כח הנכד שלקח מחכמת הסב הדגול ולאביו הרה"ג רבי דוד המקום ינחם אתכם ובתוך שאר אבלי ציון תנוחמו.


חזור אל “משפחות סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אינגערמאן ו־ 39 אורחים