מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
יהודי טבעי
הודעות: 292
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי יהודי טבעי » א' נובמבר 04, 2018 1:10 pm

מאמר שכתבתי על הגר"ל בהמבשר ביום שישי חיי שרה
קבצים מצורפים
הגאון רבי לייב מינצברג זצוקל.pdf
(161.68 KiB) הורד 352 פעמים

שייף נפיק
הודעות: 2239
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' נובמבר 04, 2018 1:12 pm

לגבי חב"ד כבר כתבי על זה שהוא אמר לי שהיום אין צורך לצאת נגדם כי אין את הסחף הגדול שהיה אז. לגבי הראיון הבנתי ממנו שהוא לא ידע שזה בתור ראיון לשם, פשוט ארליך בא ודיבר איתו והוא רשם ופירסם שם. ( עברו שנים ואני לא יכול לדייק אבל דיברתי איתו מיד שבוע או שבועיים אחרי שהיה הראיון.
אגב הוא סיפר שהמאמר שלו התפרסם ביתד בעילום שם, אבל החבדניקי"ם עלו עליו וגם טפלו בו. (הוא לא גילה מה היה בדיוק)

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי בינוני » א' נובמבר 04, 2018 1:41 pm

שייף נפיק כתב:1. לגבי חב"ד כבר כתבי על זה שהוא אמר לי שהיום אין צורך לצאת נגדם כי אין את הסחף הגדול שהיה אז.
2. לגבי הראיון הבנתי ממנו שהוא לא ידע שזה בתור ראיון לשם, פשוט ארליך בא ודיבר איתו והוא רשם ופירסם שם.

1. בוודאי שזה בעצמו טעם נכון, אבל אני דיברתי איתו לא רק על חב"ד, והוא אמר לי כנ"ל, שהיום באופן כללי הוא רואה דברים באור אחר.
2. גם אם הוא לא חשב שהדברים יתפרסמו [הוא לא היה טיפש... כאשר בא אליו מישהו זר ושאל אותו זמן ארוך על היחס שלו לחב"ד, בוודאי הוא לקח בחשבון שהדברים 'עלולים' להתפרסם], עדיין אתה רואה מדבריו שבשיחה כ"כ ארוכה הוא מצא רק טוב לומר על החסידות הזו.

דודי צח
הודעות: 561
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי דודי צח » א' נובמבר 04, 2018 2:06 pm

לא הרי רבי לייב בשנים שהוא נחשב כ'מדריך' ומשפיע, לעשרים השנים האחרונות שנחשב 'מנהיג קהילה'.

אכן בהיותו צעיר, והיה יושב ושח עם בחורים על כל נושא שבעולם כדרכו בקודש, ובשים לב למנטליות הירושלמית המולדת של קהל המשוחחים, שיש בהם נטייה עזה טבעית לביקורת ואולי ללגלוג, אזי כחלק מהאורגניליות של השיחות דאז, ובכדי לחדד את ההשקפה הראויה והאמיתית לפי דעתו, ובייחוד בהתחשב בגילו הצעיר ובמעמדו כחבר בין חברים, ובדעתן ומחפש דרך כמוהו כמו שכבר הפליגו לעיל - די טבעי שנשמעו הימנו הרבה יותר דברי ביקורת על שיטות אחרות.
אולם ככל שהלך והתבגר, גם בגילו וגם ביישוב הדעת כמובן, וכך גם חבר מושפעיו התבגרו והפכו מחבורת מבקשים לקהילה ממוסדת ומסודרת, אזי כבר לא נשמע ממנו ביקורת, ואולי גם הפך את מבטו הכללי ליותר חיובי, ואי אפשר לשלול גם את המחשבה, כי גם אחר ששבעה נפשו וגופו בחווייה אישית את מכת ההתנגדות וההשמצות מהרחוב הירושלמי כנגדו - היה מתון ביותר, ולא היה מתייחס כמעט בשפת ביקורת כלפי אחרים. ואזי נתגלה כוחו הגדול כיצד נפשו יוצאת בדברו על חוגים אחרים דברים חיוביים ומפעימים.

בקיצור, ביקורת מאדם צעיר, פרטי, וכריזמטי יותר מצויה וטבעית.

פלוני החקרן גם העיז לומר כגון דא כלפי המילים החריפות שהועתקו מפי הקדוש מוה"ר נחמן מברסלב כנגד 'מפורסמים של שקר' וכדומה - אשר ברבות הזמן גרמו לכאורה להתנגדות העזה לשיטתו - באמת יתכן ועובדת היותו מנהיג עדת תלמידים וחסידים בגיל צעיר (נפטר בגיל 39 בערך) גרם לדיבורים הללו שתועדו עלי ספרים. כך שחסרו לו אותם עשרים שנה מעל גיל 40 בהם היה משתנה הסגנון הצעיר והנמרץ.

חיימשה
הודעות: 1796
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי חיימשה » א' נובמבר 04, 2018 3:09 pm

לי הק' נראה שנכון שהיה במקורו ביקורתי מאד ועבד ע''ז לראות רק את הטוב, אמנם לומר שהיה כעסן בטבעו נ''ל קצת גוזמא. אפשר גם לראות על בניו שיחיו שהכעס אינה מידה המאפיינת אותם. הם אנשים רגועים ושלווים במיוחד.
נערך לאחרונה על ידי חיימשה ב א' נובמבר 04, 2018 5:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי כרמי שלי » א' נובמבר 04, 2018 3:29 pm

שייף נפיק כתב:לגבי הראיון הבנתי ממנו שהוא לא ידע שזה בתור ראיון לשם, פשוט ארליך בא ודיבר איתו והוא רשם ופירסם שם.

א"כ אדרבה - לאו "דיפלומטי' " יש כאן בדברים העומדים לפרסום, אלא דעתו הצרופה בשיחה פרטית.

פלוריש
הודעות: 1031
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי פלוריש » א' נובמבר 04, 2018 5:58 pm

מישהו יכול לכתוב את הרעיון של הפסוקים השונים של איסור רציחה, או להעלות על זה מן הכתובים?
תודה!

דודי צח
הודעות: 561
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי דודי צח » א' נובמבר 04, 2018 6:23 pm

הא לך מרשימה לא מוגהת:


דוגמא בולטת על אזהרת איסור שחזרה ונשנתה בחמשת החומשים כולם, וניכר מאוד גם הלשון השונה והסגנון המיוחד בכל מקום ומקום – דין "הורג נפש", היא עבירת רציחה מהחמורות שבתורה.
נכתב לראשונה בספר בראשית (ט, ו): "שופך דם האדם באדם דמו ישפך כי בצלם אלקים עשה את האדם"; בספר שמות (כא, יב): "מכה איש ומת מות יומת"; בספר ויקרא (כד, יז): "ואיש כי יכה כל נפש אדם מות יומת"; בספר במדבר בפרשת ערי מקלט, נזכר כמה פעמים דינו של ההורג בזדון "רוצח הוא מות יומת הרוצח" (לה, טז. ובפסוקים הסמוכים); וכך גם בספר דברים בפרשת ערי מקלט: "וכי יהיה איש שונא לרעהו וארב לו וקם עליו והכהו נפש ומת... לא תחוס עינך עליו ובערת דם הנקי מישראל וטוב לך" (יט, יא-יג).
ותמהים אנחנו מדוע חזרה התורה על אותה האזהרה כמה וכמה פעמים. והמעיין בהתבוננות עומד גם על ההבדלים הלשוניים הבולטים מאוד – בספר בראשית מוגדרת עוולת ההורג "שופך דם האדם", ובספר שמות "מכה איש", בספר ויקרא "כי יכה כל נפש אדם", (בספר במדבר בלבד הוגדר תוארו של ההורג – 'רוצח') ובספר דברים "ולא ישפך דם נקי" – תוארו של הנרצח-הנהרג משתנה מחומש אל חומש: אדם, איש, נפש, דם נקי. ומשתאים אנו לדעת מה באה התורה ללמדנו בזה.

לאמור בדברינו, שהפרשיות החוזרות על אותה המצוה באות לחדש עוד גוון נוסף בחיובה של אותה האזהרה או המצוה, אשר מצד גדר זה נובע גם דינים מחודשים, הנה לפנינו דוגמא שאותו ענין ונושא נזכר חמש פעמים, כדי לגלות כל פעם צד וגדר נוסף שבאותה האזהרה. ויתבאר דאיסור זה מוזהרין אנו עליו מצד התוכן והענין המיוחד שנתחדש בכל ספר וספר, ואכן משום כך נכתב בכל החמשה ספרים, מפני שבכל מקום שנשנית פרשה זו נתגלה בה עוד סיבה לחיובה ואזהרתה – ומובן, שגם בעיקר גדר האיסור שונה בכל חומש, בהתאם לתוכנו של ספר זה.
בספר בראשית, שהוא ספר העוסק בבריאת העולם ודברי ימיה, גם מצוותיה ואזהרותיה מתחייבות מצד עצם הבריאה האלוקית [ומאותו הטעם נצטוו בו על שבע מצוות בני נח, שסיבת חיובן משום שהקב"ה בורא העולם ומנהיגו], ולכן איסור רציחה נאמר בלשון "שופך דם האדם באדם דמו ישפך כי בצלם אלקים עשה את האדם" – כאן נזכר איסור רציחה מילתא בטעמא: באשר האדם הוא בעל "צלם אלוקים", ובראו הקב"ה בצלמו ובדמותו, זה גופא מחייב שלא לשפוך את דמו, וה' דורש את הדם; "מיד כל חיה אדרשנו ומיד האדם מיד איש באחיו אדרוש את נפש האדם". העוולה מוגדרת אפוא כפגיעה ביוצרו של האדם, ולכן הקב"ה בעצמו 'דורש' את דם הנפש. ומשום כך אין האזהרה מיוחדת לעם ישראל דוקא, אלא לכל באי עולם. ומקום אזהרתו יאות בספר "בראשית", בסמיכות לבריאת האדם.
אמנם בספר שמות נכתב הדבר בפרשת משפטים – "מכה איש ומת מות יומת" (כא, יב) – והוא פשוט מאד, מכיון שספר זה ופרשה זו עוסקים בחלק המשפטים אשר הושמו וניתנו לעם ישראל, הלא ודאי הדבר שכאן הוא בדין שיוזכר משפט ההורג בזדון. אכן, גם לשון התורה כאן הוא מכה 'איש', שמשמעותו וכוונתו על הכאת האיש שהוא בעלים על עצמו, ובסמוך לפסוק זה באים יתר הדינים המסתעפים מהעוול להפסיד ולהחסיר את ה'איש' – "וגונב איש ומכרו" (כא, טז); "וכי יריבון אנשים" וגו' (שם, יח). הוי אומר, הגדרת איסור ההורג בספר שמות הוא מצד האיסור המשפטי שבזה; אשר גוזל מהאיש את בעלותו על עצמו – "בין אדם לחבירו". ומשום הך קרא ד"מכה איש" היה מקום לפטור את ההורג את הקטן, כדאיתא בגמרא סנהדרין (פד.) ומובא ברש"י בשם המכילתא, מפני שבהריגת הקטן מתמעטת העוולה של הפגיעה בבעלות האיש על עצמו (ורק מצד הקרא "מכה נפש" שבספר ויקרא ידעינן שאף ההורג את הקטן חייב).
ומה שחזרה התורה על איסור זה גם בפרשת אמור, הלא כל פרשת 'מכה נפש' ומשפטו נזכרה יחד עם אזהרת ברכת השם: "איש איש כי יקלל אלקיו... ואיש כי יכה כל נפש אדם וגו'" (כד, טו-יז), כלומר, דבפרשתא דא מוזהרים אנו שלא לפגוע בדבר קדוש ונעלה. והתחיל הכתוב באזהרת המקלל, שחילל את קדושת ה', ועל זה הוסיפה התורה עוד איסור לפגוע בערכי קודש, והיינו איסור הכאת נפש אדם שנזכר הכא. ולא בכדי לשון הכתוב הוא "ואיש כי יכה כל נפש אדם", וענין זה בא ללמדנו כי משפט מות יומת המוזכר כאן הוא על הפגיעה בקדושת "הנפש" של האדם, (לא שנא גדול ולא שנא קטן. ובסנהדרין שם ישנה הוה אמינא דאפילו על הריגת נפלים יהיה חייב משום האי קרא, דהא 'נפש' נינהו). ובזה מבואר גם מה שנאמר בהמשך המקרא "ומכה נפש בהמה ישלמנה", דהיינו משום הפגיעה בערך הנפש שבבהמה. והבן. [ואמנם גם בספר בראשית הוזכר "אדרוש את נפש האדם", אך התם הכוונה שלא לפגוע ב"אדם" שנברא בצלם אלקים, ושפיכת דמו ונפשו היא הפגיעה החמורה "באדם", אולם כאן ההדגשה היא על עצם הפגיעה ב"נפש", שהרי גם הכאת נפש בהמה הוסמכה לכאן, אלא דכתב 'נפש אדם', מכיון שיש יתרון ומעלה ב"נפש" האדם, לכן הפגיעה בו מחייבתו מיתה.]
אכן מה שנשנו הדברים בספר במדבר בפרשת מסעי, נראה דהוא על דרך שנתבאר אצלנו כי ספר במדבר ענינו אשר ה' אלקינו הוא מלך ישראל, ומשום כך נכתב כאן דינו של הרוצח בכל החומר שבו, בחינת "מלך המשפט" וכנאמר "מלך במשפט יעמיד ארץ". וע"כ הוא דחזר ושנה ושילש כאן משפט הרוצח בלשון הכתוב "רוצח הוא מות יומת הרוצח", אשר כאן הודגש תוארו שהוא "רוצח" (שלא הוזכר תואר זה בפרשיות המקבילות), וכמו"כ דוקא כאן הורחבו הדברים אודות משפט עונשו של הרוצח – "ולא תקחו כופר לנפש רוצח אשר הוא רשע למות כי מות יומת", מכיון שספר במדבר עוסק בהנהגת מלכותו ית', אשר 'מלך במשפט יעמיד ארץ', וכלשון הכתוב כי מעשה הרציחה פוגעת בארץ: "ולא תחניפו את הארץ... כי הדם הוא יחניף את הארץ ולארץ לא יכופר לדם אשר שופך בה כי אם בדם שופכו. ולא תטמא את הארץ וגו'", וגדר איסור הרציחה שנאמר בפרשה זו, כדי לשמור על סדר וקיום העולם, והעמדת הארץ על מכונה – והוא מתפקידו של המלך, בבחינת "אלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו".
לעומת זאת, בספר דברים נכתב בנוסח שונה לגמרי – "ולא ישפך דם נקי בקרב ארצך"; "לא תחוס עינך עליו ובערת דם הנקי מישראל וטוב לך". כאן הודגש צד הרחמנות על הדם הנשפך חינם, ואכן הדבר נובע מצד החידוש שנתחדש בספר דברים, אשר "בנים" אתם לה', וממילא אנחנו "אחים", אשר הוא היסוד להזהיר שלא ישפך דם נקי. ושלא כפרשת מסעי ששם נובע העונש מצד 'מלך במשפט יעמיד ארץ', וההקפדה היא על שמירת סדרי ארץ "ולארץ לא יכופר לדם", אמנם בספר דברים הוא למען שלמותם של ישראל, מצד שהם בנים לה' ואחים זה לזה, ולכן "ובערת דם הנקי מישראל וטוב לך" [ואכן, ההדגשה על איסור רציחת נפש "מישראל" לא הוזכר אלא בספר דברים – דגדר האזהרה כאן מצד אחוות ישראל, וכמשנ"ת למעלה דבספר זה נכללו מצוות שיסודם מצד שבני ישראל חשובים אחים זה לזה]. וחזינן נמי שעצם הביטוי "דם נקי" נזכר רק בספר דברים; כאן בפרשת הורג נפש וגם להלן בפרשת "עגלה ערופה", אשר זקני העיר אומרים "כפר לעמך ישראל... ואל תתן דם נקי בקרב עמך ישראל", דעל ידי עריפת העגלה מתקיים "ואתה תבער הדם הנקי מקרבך", כלומר שגם אם אין הרוצח לפנינו, ואין לנו את מי לשפוט ולענוש, אולם עצם ה"דם הנקי" הנשפך בישראל, תובע לבער הדם מקרב ישראל. כל זה שייך לפרשת איסור הרציחה שנתחדשה בספר דברים.
ויבואר באופן נפלא הא דבספר בראשית נקרא 'אדם' על שם שנברא בצלמו, ובשמות 'מכה איש' כהגדרה לבעלותו העצמית של הנהרג, ואילו בחומש ויקרא עוולת הרוצח נקראת הכאת ה'נפש', (בספר במדבר הודגשה עוולתו של ההורג, שקיבל את התואר 'רוצח' – שלא להפקיר את הארץ למשחיתיה) אמנם הביטוי 'דם נקי' המורה על הדאגה לחוס על הנפש הנרצחת – נתחדש כאמור בספר דברים. הרי לנו דאיכא חמשה גדרים באזהרת איסורו של רוצח, מחמת חמשה ענינים נפרדים: א. שלא לפגוע בצלם אלוקים. ב. שלא לפגוע באישיותו-בעלותו של האיש. ג. שלא לפגוע בערכה וקדושתה של הנפש. ד. למנוע עוול הרציחה, כדי לשמור על קיום הארץ. ה. לחוס על שפיכת הדם הנקי בישראל. [לפי מהלך זה יתבאר להלן גם פרשת "הורג בשגגה" שהוזכרה שלש פעמים בתורה.]
מעתה הראינו לדעת מדוע ולמה חזרה פרשת הריגת נפש במזיד בכל חמשת החומשים, וכל פעם עם סגנון שונה ופרטי דינים שונים, ונתבארו בעז"ה חמשת הגדרים והטעמים לאיסור רציחה, אשר אי לכך נזכר בכמה סגנונות והבדלי לשון, ובכל חומש וחומש לפי עניינו ותוכנו. ועל פי יסודות אלה נבאר בזה גם פרשת גלות בהורג בשוגג.

הפשוט בפשטותו
הודעות: 244
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: בד"ה - הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » א' נובמבר 04, 2018 8:12 pm

בינוני כתב:[כשהייתי בבית האבלים היה שמה אברך לא מהעדה של הגר"ל כלל, אף אחד מהציבור לא הכיר אותו, אבל הוא עמד ואמר בהתרגשות: רבי לייב היה הבן אדם שהכי החזיק ממני בעולם! הוא הכי אהב אותו מכל האנשים בחיים שלי!]

יכולני להעיד שכשהייתי ילד קטן והיינו נפגשים קצת בשמחות תמיד היה נותן לי יחס, התעניין ודיבר, עם עידוד וליטוף, הרגשתי שהוא באמת מחבב אותי! וכך הרגיש כל מי שבא במחיצתו!
אה! תמורתו אין!

רעואל המדייני
הודעות: 386
הצטרף: א' אוקטובר 30, 2016 6:14 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי רעואל המדייני » א' נובמבר 04, 2018 9:38 pm

אשמח לדעת: האם הגר"ל היה מודע לספרים ולמחברים שדרכם דומה לדרכו?
בעניין 'שתי פרשיות', בבית בריסק מקובל לייסד 'שתי פרשיות' בחלוקה הלכתית, והגר"ל המשיך את הקו לומר 'שתי פרשיות' בחלוקה רעיונית.
אך האם היה מודע לספרים שאינם מקובלים בבתי מדרשינו, שאומרים רעיונות דומים? הלא הם: מאמר 'איש האמונה הבודד' של הרב סולוביצ'יק מבוסטון, ספרי הרב מרדכי ברויאר על תורת הבחינות, מאמרים של פרו' דוד הנשקה והרב יהודה ראק.
ובאופן כללי, האם היה מודע למחקר המקרא, ולפחות לספרים בסגנון 'דעת מקרא'?

הצגתי את השאלה גם בפורום על דרך לימודו של הגר"ל, ועדיף להגיב שם ולא כאן.
viewtopic.php?f=17&t=28760&p=498112#p498112


סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' נובמבר 05, 2018 6:48 pm

רעואל המדייני כתב:אשמח לדעת: האם הגר"ל היה מודע לספרים ולמחברים שדרכם דומה לדרכו?
בעניין 'שתי פרשיות', בבית בריסק מקובל לייסד 'שתי פרשיות' בחלוקה הלכתית, והגר"ל המשיך את הקו לומר 'שתי פרשיות' בחלוקה רעיונית.
אך האם היה מודע לספרים שאינם מקובלים בבתי מדרשינו, שאומרים רעיונות דומים? הלא הם: מאמר 'איש האמונה הבודד' של הרב סולוביצ'יק מבוסטון, ספרי הרב מרדכי ברויאר על תורת הבחינות, מאמרים של פרו' דוד הנשקה והרב יהודה ראק.
ובאופן כללי, האם היה מודע למחקר המקרא, ולפחות לספרים בסגנון 'דעת מקרא'?

הצגתי את השאלה גם בפורום על דרך לימודו של הגר"ל, ועדיף להגיב שם ולא כאן.
viewtopic.php?f=17&t=28760&p=498112#p498112


כוונתך לומר ששיטת הגר"ל היתה דומה לביקורת המקרא??

ישא ברכה
הודעות: 1597
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' נובמבר 05, 2018 7:06 pm

בעז"ה

הגישה שלו למקרא עוסקת בתחום שעסקו גם מבקרי המקרא, פשר הכפילות של ענינים שונים (וכן אי התאמה לפעמים). אם כי כמדומה ר' לייב התמקד יותר בחלק של המצוות, למה מצוה מסוימת נאמרת בכמה מקומות, ופחות בחלק של הסיפורים והעובדות, ואילו ביקורת המקרא עוסקת יותר בחלק של הסיפורים. (בחלק הזה יל"ד עד כמה הרעיונות של ר' לייב פותרים את הקשיים).

רעואל המדייני
הודעות: 386
הצטרף: א' אוקטובר 30, 2016 6:14 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי רעואל המדייני » ב' נובמבר 05, 2018 7:54 pm

אבקש להעביר את הנידון על דרך לימודו של הגר"ל לאשכול הנזכר, יש תגובות גם שם וחבל לפצל את הנושא.

עושה חיל
הודעות: 304
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי עושה חיל » ב' נובמבר 05, 2018 8:54 pm

הרב ישא ברכה שליט"א,

דבריך כאן אינם נכונים.
עניתי לך באשכול השני. https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 79#p498379

הוה אמינא
הודעות: 1063
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' נובמבר 06, 2018 12:04 am

בינוני כתב:
שייף נפיק כתב:1. לגבי חב"ד כבר כתבי על זה שהוא אמר לי שהיום אין צורך לצאת נגדם כי אין את הסחף הגדול שהיה אז.
2. לגבי הראיון הבנתי ממנו שהוא לא ידע שזה בתור ראיון לשם, פשוט ארליך בא ודיבר איתו והוא רשם ופירסם שם.

1. בוודאי שזה בעצמו טעם נכון, אבל אני דיברתי איתו לא רק על חב"ד, והוא אמר לי כנ"ל, שהיום באופן כללי הוא רואה דברים באור אחר.
2. גם אם הוא לא חשב שהדברים יתפרסמו [הוא לא היה טיפש... כאשר בא אליו מישהו זר ושאל אותו זמן ארוך על היחס שלו לחב"ד, בוודאי הוא לקח בחשבון שהדברים 'עלולים' להתפרסם], עדיין אתה רואה מדבריו שבשיחה כ"כ ארוכה הוא מצא רק טוב לומר על החסידות הזו.


עדות שראו עיני ונוכחתי בעצמי: כשבועיים אחרי הסטרוק (שהיה בסוף אדר א' תשנ"ב) חל פורים והייתי ב"מתמידים" בלילו ור' לייב רקד שעות (!) עם הציבור כולו, בניגון יחי אדונינו עם המילים "דער רבי איז געזונט - געזונט משוגע".
זה לא היה ביקורת מעצבים או כעס מסוג ש"עבד על עצמו" לשרשה כמובא לעיל בדברי תלמידיו.
וקיצרתי.

אינני מאמין ששינה משנתו והסתכלותו מאז, אלא כנראה היה לו סיבה לא לדבר ברבים עוד בסגנון זה.
אולי בגלל שבחלוף השנים התפרסם בעצמו יותר חוץ מגבול תלמידיו, שמר את הנוסח והסגנון לתחום הפנימי.

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי בינוני » ג' נובמבר 06, 2018 1:23 am

בעניין נטייתו לכעס, בכוונה לא הגבתי מקודם, וגם לא אגיב עתה, מכיון שפירוט יתר של הדברים נראה לי כחדירה אישית מדי. מי שבאמת העניין דוחק בו והוא חפץ לדעת יותר יכול לפנות אלי באישי.

בעניין הביקורתיות שלו. יש שני סוגי ביקורת, יש ביקורת מבוססת על דעת, ויש ביקורת מבוססת על רגש.
ביקורת הדעת בנויה על השקפת חיים, שכך היא לא הדרך, זה לא מה שהקב"ה מצפה מאיתנו וכו' וכו'. ביקורת הרגש נובעת מהסתכלות על חסרונות במגדלת, בעירת הלב, העצמת החיסרון והמלחמה האישית.
הביקורת ההשקפתית שלו על תנועת המשיחיות ועל תופעות מוזרות אחרות, בוודאי אחז ממנה עד יומו האחרון, וכתבתי כך כל הזמן.

אני התכוונתי ביחס לביקורתיות הרגשית, על ראיית כל דבר בשחרות פחם. אחרי שמישהו כאן התפעל מאוד מהרגיעות ומהשלווה שלו - ובצדק, כתבתי שהגר"ל לא היה תמיד כזה, מתחילה היה ביקורתי להחריד [גם מהפן הרגשי ולא רק מהפן ההשקפתי], בעל ראיית עולם פסימית מאוד. כל תופעה מוזרה לא נתנה לו מנוח ממש, הוא פשוט ראה שחור מול העיניים. בנוגע לביקורתיות זו, אין לי ספק שהוא עבד על עצמו ושינה את מבטו הכללי, הוא השתדל לראות את העולם הרבה יותר לבן, הוא החל לחפש גם את הצדדים היפים והטובים בכל תופעה ולא רק את השליליים.
את הקטע הבא אני מקווה שאצליח לכתוב בזהירות מספקת.
שעה ארוכה סיפר לי הגר"ל (בשיחה פרטית) על המאמצים המרובים ממש שהשקיע נגד חסידות מפורסמת, על הפגישות שלו עם מרן הגרשז"א בנוגע לזה, ושהוא טען בתוקף שמדובר בהריסת הדת וכו', כשאחרי זה מספר לי הגר"ל מהצד השני, כמה הוא התאמץ לאחרונה ליישר את ההדורים עם אותו אדמו"ר, לקרב ולהתקרב עמו.
שאלתי בפירוש את הגר"ל מה השתנה? והוא ענה לי בפשטות, שמבחינת עצם הטענה לא השתנה כלום, אבל היום אני רואה את הדברים אחרת, היום כשאני רואה את המעלות המופלגות של אותו אדמו"ר, אני כבר לא חושב שהדברים הם שחור ולבן, וא"א לפסול בן אדם בלי להתייחס למכלול שלו, וכאן החל לספר הרבה בשבחו של אותו אדמו"ר ומה שמרן הגריש"א התבטא עליו וכו'. כל אלו הדברים שמעתי מפיו ממש, יותר מבהזדמנות אחת ויותר מעל תופעה אחת.

לגבי הביקורת ההשקפתית אני באמת מסכים שההתמתנות שלו לא קשורה לעבודה עצמית, ובזה כבר סיכם יפה ידידי מחשובי תלמידיו:
דודי צח כתב:אולם ככל שהלך והתבגר, גם בגילו וגם ביישוב הדעת כמובן, וכך גם חבר מושפעיו התבגרו והפכו מחבורת מבקשים לקהילה ממוסדת ומסודרת, אזי כבר לא נשמע ממנו ביקורת, ואולי גם הפך את מבטו הכללי ליותר חיובי, ואי אפשר לשלול גם את המחשבה, כי גם אחר ששבעה נפשו וגופו בחווייה אישית את מכת ההתנגדות וההשמצות מהרחוב הירושלמי כנגדו - היה מתון ביותר, ולא היה מתייחס כמעט בשפת ביקורת כלפי אחרים. ואזי נתגלה כוחו הגדול כיצד נפשו יוצאת בדברו על חוגים אחרים דברים חיוביים ומפעימים.

סגי נהור
הודעות: 3857
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' נובמבר 06, 2018 8:39 am

ֱבמחילה, הסיפור על הריקודים בפורים הוא סיפור מכוער ממש, מכל היבט שהוא - אנושי, יהודי וחינוכי. וזאת בלי שום קשר לדעתו הפרטית של הרב.
לא היה ראוי לאוהביו ומוקירי זכרו לפרסם סיפור כזה בימים אלה.

דודי צח
הודעות: 561
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי דודי צח » ג' נובמבר 06, 2018 9:42 am

סגי נהור כתב:ֱבמחילה, הסיפור על הריקודים בפורים הוא סיפור מכוער ממש, מכל היבט שהוא - אנושי, יהודי וחינוכי. וזאת בלי שום קשר לדעתו הפרטית של הרב.
לא היה ראוי לאוהביו ומוקירי זכרו לפרסם סיפור כזה בימים אלה.

אין שום 'הוה אמינא' שכותב 'הסיפור' הוא מוקיר זכרו.. בעיקר מפני שהוא דבר שקר מוחלט, הלא גם אני חייתי והייתי וחוויתי אותה תקופה ואותו פורים, לא ייתכן בעולם שהוא רקד 'שעות' ניגון מזלזל כנ"ל, זאת מכמה וכמה טעמים שאכמ"ל.
פשוט להד"ם.
בדרך דחוקה ובדרך 'אולי' שמא היה מישהו שניגן הניגון לרגע קט והיה מי ששחק. כל זה אולי אולי הקורטוב אמת שיכול להיות בסיפור זה, וגם בזה אני מסופק. אבל התיאור החי והצבעוני הנ"ל, כולל קצבת זמן מוגדרת הינו שקר.
הזהרו בגחלתם של כל הצדדים שהם שוכני עפר!!

דודי צח
הודעות: 561
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי דודי צח » ד' נובמבר 07, 2018 4:28 pm

אשאל למביני התכלת

זכורני בילדותי כי הגר"ל לבש חוטי תכלת תקופה מסויימת, ושוב חזר ללבן.

כששאלתי אותו השיב, שמעיקרא היה סבור שיש בזה בחינה של 'אם לא יועיל לא יזיק', ובסוף התברר לו שיש איזה היזק על הצד שאינו תכלת.
אינני בקי בעניין, אבל איזה 'היזק' יכול להיות באם זו תכלת שגויה? מי יוכל להחכימני.

אגב לטעמי הוא חזר לנהוג כמו כל בית ישראל, באשר בשנים הללו (לפני 35 שנה) כשבנה את עצמו ואת משנתו כ'דרך', הציב לעצמו עוד יסוד חזק בחיים: קדושת הנורמליזציה. וזה באמת הדבר שהחזיק/הגביל אותו, שכן למרות שהיה חדשן ופורץ דרך, לא עשה לכאורה שום משגה ושינוי של ממש ביחס לשאר כל בית ישראל. ואדרבה, רבות התאמץ לבאר גם מנהגים רווחים שהם לכאורה שגויים ביסודם ובכל זאת מצא להם יסודות על אדני ההלכה לאמיתה או על כל פנים בשפתו 'רוח ההלכה'. אי לכך יתכן שהניצוץ הנורמלי שהיה בקרבו, הביא אותו להשליך את התכלת ולהשאירו לאחרים שהם בין השאר גם רוכבים על אופניים חשמליים, לובשים תיק גב וכדומה, ולא ליהודי ירושלמי-אותנטי כמותו.

מודה ומהלל
הודעות: 172
הצטרף: ה' דצמבר 07, 2017 11:19 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי מודה ומהלל » ד' נובמבר 07, 2018 5:21 pm

כנס ארגון "פרחי הדגל" בחודש תשרי ש"ז, האירוע הציבורי האחרון בו הוא השתתף.
קבצים מצורפים
IMG-20181003-WA0212_1538599447398.jpg
IMG-20181003-WA0212_1538599447398.jpg (146.27 KiB) נצפה 4958 פעמים

יהודי טבעי
הודעות: 292
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ד' נובמבר 07, 2018 6:02 pm

מודה ומהלל כתב:כנס ארגון "פרחי הדגל" בחודש תשרי ש"ז, האירוע הציבורי האחרון בו הוא השתתף.


שאלתי את הרב נפתלי פרוש יו"ר פרחי הדגל, כיצד הסכים לבוא עם חולשתו הגדולה ודאגתו מהניתוח.
ואמר כי הגר"ל אכן אמר לו כי אין לו כח כלל, אולם הוא אינו יכול לוותר על המחזה של רבבת ילדי ישראל קוראים בצוותא שמע ישראל.
וזה אכן אופייני למבטו הנלהב מכל הנוגע לתקומת ישראל אשר מתרחש בדורות האחרונים.

שייף נפיק
הודעות: 2239
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' נובמבר 08, 2018 12:01 am

דודי צח כתב:אשאל למביני התכלת

זכורני בילדותי כי הגר"ל לבש חוטי תכלת תקופה מסויימת, ושוב חזר ללבן.

כששאלתי אותו השיב, שמעיקרא היה סבור שיש בזה בחינה של 'אם לא יועיל לא יזיק', ובסוף התברר לו שיש איזה היזק על הצד שאינו תכלת.
אינני בקי בעניין, אבל איזה 'היזק' יכול להיות באם זו תכלת שגויה? מי יוכל להחכימני.

אגב לטעמי הוא חזר לנהוג כמו כל בית ישראל, באשר בשנים הללו (לפני 35 שנה) כשבנה את עצמו ואת משנתו כ'דרך', הציב לעצמו עוד יסוד חזק בחיים: קדושת הנורמליזציה. וזה באמת הדבר שהחזיק/הגביל אותו, שכן למרות שהיה חדשן ופורץ דרך, לא עשה לכאורה שום משגה ושינוי של ממש ביחס לשאר כל בית ישראל. ואדרבה, רבות התאמץ לבאר גם מנהגים רווחים שהם לכאורה שגויים ביסודם ובכל זאת מצא להם יסודות על אדני ההלכה לאמיתה או על כל פנים בשפתו 'רוח ההלכה'. אי לכך יתכן שהניצוץ הנורמלי שהיה בקרבו, הביא אותו להשליך את התכלת ולהשאירו לאחרים שהם בין השאר גם רוכבים על אופניים חשמליים, לובשים תיק גב וכדומה, ולא ליהודי ירושלמי-אותנטי כמותו.

עיין קובץ תשובות להגרי"ש אלישיב כמדומה סימן ג' בחלק א'

מחולת המחנים
הודעות: 2782
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ה' נובמבר 08, 2018 1:09 am

יהודי טבעי כתב:
מודה ומהלל כתב:כנס ארגון "פרחי הדגל" בחודש תשרי ש"ז, האירוע הציבורי האחרון בו הוא השתתף.


שאלתי את הרב נפתלי פרוש יו"ר פרחי הדגל, כיצד הסכים לבוא עם חולשתו הגדולה ודאגתו מהניתוח.
ואמר כי הגר"ל אכן אמר לו כי אין לו כח כלל, אולם הוא אינו יכול לוותר על המחזה של רבבת ילדי ישראל קוראים בצוותא שמע ישראל.
וזה אכן אופייני למבטו הנלהב מכל הנוגע לתקומת ישראל אשר מתרחש בדורות האחרונים.

אגב הרב נפתלי פרוש, בתור דוגמא לרבגוניות שהיתה בישיבת המתמידים, ציין לי פעם אחד מבני הקהילה כי רק במתמידים יכלו ללמוד חברותא יחד (לפני עשרות שנים) הרב נפתלי פרוש בנו של הרב מנחם פרוש מאגו"י, עם הג"ר חיים יוסף בלוי בנו של הגר"י בלוי זצ"ל מהעדה החרדית.

עושה חיל
הודעות: 304
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי עושה חיל » ה' נובמבר 08, 2018 6:28 pm

שייף נפיק כתב:
דודי צח כתב:אשאל למביני התכלת

זכורני בילדותי כי הגר"ל לבש חוטי תכלת תקופה מסויימת, ושוב חזר ללבן.

כששאלתי אותו השיב, שמעיקרא היה סבור שיש בזה בחינה של 'אם לא יועיל לא יזיק', ובסוף התברר לו שיש איזה היזק על הצד שאינו תכלת.
אינני בקי בעניין, אבל איזה 'היזק' יכול להיות באם זו תכלת שגויה? מי יוכל להחכימני.

אגב לטעמי הוא חזר לנהוג כמו כל בית ישראל, באשר בשנים הללו (לפני 35 שנה) כשבנה את עצמו ואת משנתו כ'דרך', הציב לעצמו עוד יסוד חזק בחיים: קדושת הנורמליזציה. וזה באמת הדבר שהחזיק/הגביל אותו, שכן למרות שהיה חדשן ופורץ דרך, לא עשה לכאורה שום משגה ושינוי של ממש ביחס לשאר כל בית ישראל. ואדרבה, רבות התאמץ לבאר גם מנהגים רווחים שהם לכאורה שגויים ביסודם ובכל זאת מצא להם יסודות על אדני ההלכה לאמיתה או על כל פנים בשפתו 'רוח ההלכה'. אי לכך יתכן שהניצוץ הנורמלי שהיה בקרבו, הביא אותו להשליך את התכלת ולהשאירו לאחרים שהם בין השאר גם רוכבים על אופניים חשמליים, לובשים תיק גב וכדומה, ולא ליהודי ירושלמי-אותנטי כמותו.

עיין קובץ תשובות להגרי"ש אלישיב כמדומה סימן ג' בחלק א'


אכן שמעתי ממנו כמה פעמים [אחרי שנדנדו לו] שהוא לא לובש תכלת כי "הרב אליישיב ג"כ לא לובש".

אני חשתי מהשיחה הזאת שיש לו טעמים משלו, והגרי"ש היה בשבילו אילן גדול להיתלות.
לענ"ד, לא נראה שהוא שלל זאת לגמרי. הוא לא תמה על מי שלבש, רק על עצמו אמר כן.
יתכן שזה משום "קדושת הנורמליזציה" או משהו כזה...
הוא לא היה צריך להביא על עצמו מוזרות כזו... גם הדוגלים בתכלת הבינו שלא הוגן לבא עליו בטענות על עניין זה.

[מההיכרות שלי בהתפשטות התכלת בציבור אט אט, אני מאמין שבשנים הקרובות הוא לא היה מונע מדבר כזה לחדור]

אמיר כרמי
הודעות: 375
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: בד"ה - הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי אמיר כרמי » א' נובמבר 18, 2018 2:32 pm

דודי צח כתב:הספר המפורסם "רש"י כפשוטו" ואחריו "מקרא מפורש" - הוא פרי יצירתו של תלמידו המובהק הגאון רבי נפתלי אנשין, וכן כל צוות העורכים והמסייעים, בפרט בראשית הדרך הם מתלמידי הגר"ל זצוק"ל.
ואכן שמעתי ממנו באחד השיחים שהוא מרגיש שבאמצעות מהדורת החומש הזה תורתו מתרחבת

אפשר להסביר את הקשר לתורתו לרש"י כפשוטו שלכאורה רק מבאר את רשי (מקרא מפורש יותר מובן לי)

עושה חדשות
הודעות: 8496
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' נובמבר 19, 2018 12:57 am

לשיקול דעת המנהלים, אם למחוק או להשאיר.

קמפיין התרמה (מצ'ינג) עבור המוסדות, ביממה הקרובה -
https://www.charidy.com/matmidim

אליהו סולוביציק
הודעות: 72
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 7:17 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי אליהו סולוביציק » ב' נובמבר 19, 2018 8:43 am

כמה מילות פרידה מהרבי רבי לייב
קבצים מצורפים
פרידה מהרבי רבי ליי.pdf
(127.02 KiB) הורד 292 פעמים
פרידה מהרבי רבי ליי.docx
(27.01 KiB) הורד 168 פעמים

דודי צח
הודעות: 561
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: בד"ה - הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי דודי צח » ב' נובמבר 19, 2018 11:57 am

אמיר כרמי כתב:
דודי צח כתב:הספר המפורסם "רש"י כפשוטו" ואחריו "מקרא מפורש" - הוא פרי יצירתו של תלמידו המובהק הגאון רבי נפתלי אנשין, וכן כל צוות העורכים והמסייעים, בפרט בראשית הדרך הם מתלמידי הגר"ל זצוק"ל.
ואכן שמעתי ממנו באחד השיחים שהוא מרגיש שבאמצעות מהדורת החומש הזה תורתו מתרחבת

אפשר להסביר את הקשר לתורתו לרש"י כפשוטו שלכאורה רק מבאר את רשי (מקרא מפורש יותר מובן לי)


כל הנסיון היחסית מוצלח, להתאים יותר את מדרשי חז"ל שברש"י לפשוטו של מקרא, להחליק את הריחוק לכאורה ואת הקצוות, הוא בהתאם לרוחו של רבם זצוק"ל של העורכים שליט"א, שהוא החדיר זאת רבות.
זאת ועוד, עצם 'קריאת ההשכמה' של השנים האחרונות, לציבור ההמוני: תלמדו את רש"י רק אם תבינו את דבריו; לא לימוד העברה בלחישה ובמרוצה ובגירסה, מבלי להבין כלל יסודות ענייני הדקדוק ולע"ז וכדומה, כל זה ג"כ הוא ז"ל היה מקוראי ההשכמה הגדולים מלפני עשרות שנים.
והמהפכה בעיצומה, הדור הזה דורש יותר להבין את מה שהוא אומר.

דיברתי עמו לפני תקופה על כך שהמהפכה של החזרה לשורשי ה'פשט' חוצה כל גבולות בדורנו, ובמיוחד הדבר ניכר בהגדות של פסח, אשר בעשור השנים האחרון כל מו"ל של הגדה מתייהר ומתיימר בדף השער או בעלון הפרסום, כי ההגדה שלו בנויה על פי פשט, מלקטת ראשונים על פי פשט וכו' וכו'. פתע פתאום הופכת ההגדה מטקסט מרובה קודים של 'וורטים', לטקסט שיש לחוש בו את הפשט... ומי שזוכר ומכיר את רוב ההגדות הקודמות יכול לזהות שבהחלט ישנה דרישה אחרת וייחודית בדורנו

רעואל המדייני
הודעות: 386
הצטרף: א' אוקטובר 30, 2016 6:14 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי רעואל המדייני » ב' נובמבר 19, 2018 1:32 pm

אליהו סולוביציק כתב:כמה מילות פרידה מהרבי רבי לייב

חזק מאד, ייש"כ.

נוטר הכרמים
הודעות: 6208
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' נובמבר 19, 2018 9:23 pm

כבר ציינתי לעיל שלא זכיתי להכיר מקרוב את ר' לייב זצ"ל, ואעפ"כ ארשה לעצמי להתייחס לדברי אליהו סולובייציק.

כמו תמיד, ההתחכמות וההתפלספות, הניסיון לנתח ולחדש ולמצוא משהו שעוד לא עלו עליו, מחטיא את המטרה וחוטא לאמת. אני מכבד ומעריץ מקוריות מחשבה, חיבור ל'פשט' ולפשוט, קרקוע של הרגשים ונסיון לחוש ולמשש את הרוח של המצוות, למרות שנשמתי לא נמשכת לכיוון הזה, אבל אני מתעקש שלא לשייך את זה בכלל לירושלים או לאוירה שלה.

אז אפשר לגייס בשעת הדחק מנגינות ערביות או חיי צנע, אבל אין כל ספק שהאויר והאוירה הרוחניים - תורניים של ירושלים ספוגים את ההפכים של ר' לייב כפי שהינך מצייר אותו. בירושלים של שבעים השנים האחרונות השתלטו בעיקר שתי אסכולות בתורה ובעבודת ד', האחת, תורנית, בריסק - מיר (ר' נחום), דרך לימוד שכולה למדנות, חיבור ל'טקסט ול'דינים', לפשט הלמדני וההגדרתי ולא לפשט הרעיוני והתחושתי, והשניה, חסידית - רגשנית, בעיקר דרך חצרות החסידים, קרלין: תולדות אהרן ועוד. המון התלהבות דקדושה ו'ענינים'.

לא נראה לענ"ד כי ר' לייב גדל על הרקע הזה, אולי למרות.

אליעזר בלוי
הודעות: 316
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ד' נובמבר 21, 2018 9:16 am

תודה רבה!
להרב סולובייציק
הבנתי עכשיו יותר מתמיד גם את דרכו וגם את ההתנגדות לו
בקשר לר' מאיר הייזלר
שמעתי דברים אחרים בשמו על ישיבת המתמידים
שמא יש משנה אחרונה אחרת בנושא זה

דודי צח
הודעות: 561
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי דודי צח » ד' נובמבר 21, 2018 10:49 am

לתשומת לב קוראי המאמר של ר' סלוויציק, הנ"ל כתב מאמר לפני כמה שנים בו משיג על משנתו הפרשנית של הגר"ל, כלומר שהוא אינו חסיד ואוהד במובן הפשוט

כפי שמצורף בזה
viewtopic.php?f=17&t=28760

ובדרך זו יש להתייחס לכותב המאמר כמו גם כתיבתו המטפורית

עושה חיל
הודעות: 304
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי עושה חיל » ד' נובמבר 21, 2018 1:22 pm

לענ"ד, אכן 'דודי צח' הרגיש נכון.

אף אני הצעיר חשתי שהמאמר 'פרידה מהרבי ר' ליב' - טעון הערכה ובוז מעורבים גם יחד.
למרות שהדברים נכתבו בסגנון יפה ומרענן. ואכן ראוי להערכה רבה. ומומלץ לקריאה, הן מבחינת הססגוניות הן משום שכתוב מעניין ומלומד.

לענ"ד, המאמר לוקה בדיכוטומיה ובקוטביות, שלענ"ד נובע מהסתכלות סובייקטיבית ופשטנית על השיטה של ר' לייב, [ואולי אף על התפיסה התורנית של הרמב"ם ו'בתי המדרש בגלות המערב' כלשונו, אכן בזה אני עדיין לא שלם].
לענ"ד אין מאמר זה עונה על השם 'הספד', אלא 'ביקורת', יתכן ושמו 'פרידה מהרבי ר' ליב' הוא השם המתאים, היה ראוי (לענ"ד) להוסיף 'פרידה אישית מהרבי ר' ליב'.

אי"ה אשלח בהמשך מאמר תגובה להרב אליהו סולוביצ'יק שליט"א, ואם יסכים אפרסם זאת כאן.
נערך לאחרונה על ידי עושה חיל ב ד' נובמבר 21, 2018 1:58 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

רעואל המדייני
הודעות: 386
הצטרף: א' אוקטובר 30, 2016 6:14 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי רעואל המדייני » ד' נובמבר 21, 2018 1:29 pm

הרב סולובייצ'יק כתב מאמר דומה על אחיינו של הגר"ל - הגאון ר' שמואל ברנד זצ"ל.

אליעזר בלוי
הודעות: 316
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ד' נובמבר 21, 2018 1:31 pm

האם הרב סולובייציק קיבל הסכמתך לפני שפרסם כאן מאמרו?
אם זכינו לראות המאמר
למה שלא נזכה לראות התגובה

רעואל המדייני
הודעות: 386
הצטרף: א' אוקטובר 30, 2016 6:14 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי רעואל המדייני » ד' נובמבר 21, 2018 2:27 pm

אל תדאג, הרב סולובייצ'יק יסכים.

דודי צח
הודעות: 561
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי דודי צח » ד' נובמבר 21, 2018 8:06 pm

אכן בשני המאמרים השתמש עם הפסוק המוסלמי מקוראן....

איך ווייס????

פרי יהושע
הודעות: 2989
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל רבה של ישיבת המתמידים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' נובמבר 22, 2018 12:48 am

שייף נפיק כתב:
דודי צח כתב:אשאל למביני התכלת

זכורני בילדותי כי הגר"ל לבש חוטי תכלת תקופה מסויימת, ושוב חזר ללבן.

כששאלתי אותו השיב, שמעיקרא היה סבור שיש בזה בחינה של 'אם לא יועיל לא יזיק', ובסוף התברר לו שיש איזה היזק על הצד שאינו תכלת.
אינני בקי בעניין, אבל איזה 'היזק' יכול להיות באם זו תכלת שגויה? מי יוכל להחכימני.

אגב לטעמי הוא חזר לנהוג כמו כל בית ישראל, באשר בשנים הללו (לפני 35 שנה) כשבנה את עצמו ואת משנתו כ'דרך', הציב לעצמו עוד יסוד חזק בחיים: קדושת הנורמליזציה. וזה באמת הדבר שהחזיק/הגביל אותו, שכן למרות שהיה חדשן ופורץ דרך, לא עשה לכאורה שום משגה ושינוי של ממש ביחס לשאר כל בית ישראל. ואדרבה, רבות התאמץ לבאר גם מנהגים רווחים שהם לכאורה שגויים ביסודם ובכל זאת מצא להם יסודות על אדני ההלכה לאמיתה או על כל פנים בשפתו 'רוח ההלכה'. אי לכך יתכן שהניצוץ הנורמלי שהיה בקרבו, הביא אותו להשליך את התכלת ולהשאירו לאחרים שהם בין השאר גם רוכבים על אופניים חשמליים, לובשים תיק גב וכדומה, ולא ליהודי ירושלמי-אותנטי כמותו.

עיין קובץ תשובות להגרי"ש אלישיב כמדומה סימן ג' בחלק א'

אם נהג כדעת התוס' לצבוע ב' חוטים כיון ותכלת זה לא לבן, לדעת הרמב"ם יתכן וחיסר חוט (ולכן עדיף לנהוג כהרמב"ם).

שייף נפיק
הודעות: 2239
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Reעצרת מספד וזכרון בנוה יעקב

הודעהעל ידי שייף נפיק » ו' נובמבר 23, 2018 12:07 am

תתקיים אי"ה במוצ"ש וישלח לרגל השלושים לרבינו
בבית הכנסת תורה ותפילה נוה יעקב ירושלים עיה"ק רחוב כף החיים
בשעה שמונה וחצי
ישאו דברים
הגה"צ רבי שלמה פלאי
הגאון רבי נתן רוטמן
הגאון רבי דוד סופר
אחד התלמידים
בברכת התורה


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: חלמישצור ו־ 22 אורחים