מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'עובד השם יתברך' החסיד בעל יסוד ושורש העבודה זי"ע

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
מוטוש
הודעות: 222
הצטרף: ג' פברואר 19, 2019 12:07 am

Re: 'עובד השם יתברך' החסיד בעל יסוד ושורש העבודה זי"ע

הודעהעל ידי מוטוש » א' מרץ 20, 2022 5:07 pm

משה ששון כתב:
נוטר הכרמים כתב:בהקדמת מהדורת תשמ"ז מעיד המו"ל כי שמע מהגאון ר' שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל בשם הגר"א מווילנא שהתבטא על רבינו ש'עבר על חבל דק המתוח מעל ים סוער והצליח להגיע לקצהו בשלום'.

מעין זה כתוב [אולי בחיי מוהר"ן] שלפני פטירתו שמח על שעבר את העולם [והכונה כנ"ל]

היסוד ושורש העבודה למד אצל בעל אור השנים
ובעל אור השנים כותב שקיבל את הקבלה איש מפי איש עד האריז"ל

עֲבוֹדַת הַשֵּׁם – תקכב (עט)
סִפֵּר לִי מִצַּדִּיק אֶחָד מִמְּדִינַת לִיטָא (בַּעַל "יְסוֹד וְשׁוֹרֵשׁ הָעֲבוֹדָה") שֶׁקֹּדֶם מוֹתוֹ הִכָּה בְּאֶצְבַּע צְרֵדָה כְּדֶרֶךְ הָעוֹלָם שֶׁמַּכִּין בְּאֶצְבְּעוֹתֵיהֶם זוֹ עַל זוֹ אֲגוּדָל עַל אֶצְבַּע אַמָּה עַד שֶׁנִּשְׁמַע קוֹל מִבֵּינֵיהֶם, וְאָמַר בְּשִׂמְחָה בְּזֶה הַלָּשׁוֹן "אִיבֶּער גִּישְׁפְּרִינְגֶין" [דִלַּגְתִּי]. כְּלוֹמַר שֶׁהָיָה בְּשִׂמְחָה גְּדוֹלָה עַל שֶׁקָּפַץ וְדִלֵּג עַל הָעוֹלָם הַזֶּה וַהֲבָלָיו, אַשְׁרֵי לוֹ. וְהָיָה רַבֵּנוּ זַ"ל מְשַׁבֵּחַ מְאֹד אֶת הַצַּדִּיק הַזֶּה שֶׁזָּכָה לוֹמַר כָּךְ קֹדֶם מוֹתוֹ. אַשְׁרֵי מִי שֶׁמְּדַלֵּג וְקוֹפֵץ עַל הַבְלֵי עוֹלָם הַזֶּה וְתַעֲנוּגָיו. גַּם סִפֵּר בְּשֵׁם זֶה הַצַּדִּיק דִּבּוּר נָאֶה שֶׁהָיָה אוֹמֵר (תְּהִלִּים קמ"ה) תְּהִלַּת ה' יְדַבֵּר פִּי, הַיְנוּ כְּשֶׁגַּם פִּי זוֹכֶה לְדַבֵּר תְּהִלּוֹת ה', אֲזַי בְּוַדַּאי וִיבָרֵךְ כָּל בָּשָׂר שֵׁם קָדְשׁוֹ לְעוֹלָם וָעֶד. הַיְנוּ כִּי זֶה הַצַּדִּיק הָיָה עָנָו וְשָׁפָל בְּעֵינָיו מְאֹד, עַל־כֵּן הָיָה אוֹמֵר מֵאַחַר שֶׁשָּׁפָל כְּמוֹתִי זוֹכֶה לְדַבֵּר תְּהִלּוֹת ה', עַל־כֵּן בְּוַדַּאי וִיבָרֵךְ כָּל בָּשָׂר שֵׁם קָדְשׁוֹ וְכוּ', הַיְנוּ שֶׁבְּוַדַּאי יֵשׁ רְשׁוּת לְכָל בָּשָׂר לְכָל נִבְרָא שֶׁבָּעוֹלָם לְבָרֵךְ שֵׁם קָדְשׁוֹ, כִּי בְּוַדַּאי אֵינָם גְּרוּעִים מִמֶּנִּי. וְזֶה תְּהִלַּת ה' יְדַבֵּר פִּי, עַל־כֵּן בְּוַדַּאי וִיבָרֵךְ כָּל בָּשָׂר שֵׁם קָדְשׁוֹ לְעוֹלָם וָעֶד כַּנַּ"ל:
רבינו בוק.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15578
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'עובד השם יתברך' החסיד בעל יסוד ושורש העבודה זי"ע

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מאי 22, 2022 10:25 pm

איש_ספר כתב:ביסוש"ה לפורים כתב, דברכות המגילה יברך כל איש לעצמו, ויזדרז לסיים לפני הקורא שיוכל לענות אמן על ברכתו, ולפו"ר הוא תמוה שלא חש להפסק. (וכ"כ גם בסידור יעבץ אבל הוא מהוספת השוחט וזה היפך דעת היעבץ עצמו והגם לכבוש וכו'). והגרי"ב בנימוקיו לשו"ע או"ח סי' תרצ"ב האריך בזה קצת שאסור לענות אמן משום הפסק וסיים: וכתבתי זה להוציא ממ"ש בספר יוש"ה וכו' ובמכ"ת הרמה לא כן הוא וכו'. [הגהות הגרי"ב לשו"ע או"ח נדפסו לראשונה בזכור לאברהם תשנ"א, ולפלא שבשו"ע מכון י-ם לא מצאתי בנימוקי הגרי"ב שם כ"ז ואולי נשמט ממני].



בספר המרתק והמיוחד, ברכת משה לר"מ קרנער הנדפס בברלין תקצ"ד יש אריכות בענין שהחיינו, ושם אם מברך כ"א לעצמו במגילה, וכשם שנהגו בליל יוה"כ, או יוצאים מהש"ץ והוא מצדד שיברך כ"א לעצמו ושוב כותב (עמ' 61):
אחר שנים כמה היה עז וחדוה בקרבי כי אשר דמיתי מצאתי בס' יסוד ושרש העבודה שכ' מפורש כ"א מברך לעצמו, הייתי אך שמח על היותי איש מצליח לכוון דעת אותו צדיק המפורסם בשמו רבי זיסקינד הוראדנא"ר, התוותי בגליון הסידור דבריו...
הוא לא מתייחס לנקודה של ענית אמן.
דרומי כתב:הוזכרו באשכול זה ... שמברך על המגילה ביחד עם הבעל קורא ואף עונה 'אמן' אחריו. הנה כך נהג בפועל הרבי מליובאוויטש, אם כי לא הורה לעשות כן וגם לא נשמע ממנו שום מקור להנהגה זו (וגם לא נשאל כנראה).
אולי קשור לד' הגר"ז הידועים שכיון שבדרבנן מצאצ"כ ובפשטות הו"ה שא"צ כונת שומע ומשמיע ולכן יש להזהר כששומעים ברכות וכו'. וכבר נדרש כאן בעבר.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 136 אורחים