עמוד 3 מתוך 3

Re: וְחֵ֖קֶר כְּבֹדָ֣ם כָּבֽוֹד

פורסם: ג' מאי 19, 2020 4:07 pm
על ידי עיק
תוכן כתב:
עיק כתב:
תוכן כתב:אתה טענת שבגלל שכך התפשט בציבור מסוים, אז ממילא הפסקים משקפים את המנהג. ועניתי, שלא כך עובדת הפסק. ולפסוק לפי מנהג הציבור, זה אחד מאבני הבנין של הפסיקה הקונסרבטיבית.

לא "כך עובד הפסק". אלא יש נושאים שבהם פרטי הדינים אינם תלויים ביסודות ההלכה מהש"ס והפוסקים, ולכן יש בהם משקל רב למנהג הציבור באותו מקום ובאותו זמן. במובן זה, צניעות הלבוש ודיני קדימה בקדיש דומים זה לזה.


אכן אין מסמרים קבועים בהלכות צניעות ויש מרחב מסוים בהלכות אלו שתלויים במקום וזמן. אבל מעבר למרחב זה ההלכה קבועה כמו הלכות שבת והלכות נזקי ממון. אטו מותר לאנשים להסתובב כאנשי טרטיא, אם זה מנהג המקום?!


במקומך לא הייתי מביא את הלכות נזקי ממון, אבל נו.
בכל אופן, פיך ענה בך ש"רק מעבר למרחב זה" ההלכה קבועה. איני יודע מהם לשיטתך גבולות אותו מרחב, אבל תצטרך להביא ראיה חזקה, מאחר שבפוסקים קשה למצוא דבר זה.

Re: וְחֵ֖קֶר כְּבֹדָ֣ם כָּבֽוֹד

פורסם: ג' מאי 19, 2020 4:42 pm
על ידי מקדש מלך
נדמה לי שכבר התעמתו פעם הרב יהושע ענבל ונדב שנרב בנושא.
https://drive.google.com/open?id=0B0AEo ... kNWaWlZMHM
https://drive.google.com/open?id=0B0AEo ... lg4UjhFc00

Re: וְחֵ֖קֶר כְּבֹדָ֣ם כָּבֽוֹד

פורסם: ג' מאי 19, 2020 7:15 pm
על ידי תוכן
שמואל דוד כתב:
תוכן כתב:עיין בישעיה ג' ט"ז ואילך, דברים כדורבנות.

נונו. לפענ״ד יש לנו שולחן ערוך. שם לא נמצא איסור. אין כוונתי שהפאות הארוכות הם תכלית הצניעות אבל אין לנו לחדש איסורים מקראי.


הסעיף הראשון בשו"ע שלי כתוב שיש לאדם להתנהג בצניעות. השאלה היא רק מה היא צניעות, ואין זה מתפקיד השו"ע לכתוב מדריך כמו עוז והדר לבושה. ועל זה שפיר אפשר להביא מדברי הנביא מה הוא הצניעות הנדרשת.

Re: וְחֵ֖קֶר כְּבֹדָ֣ם כָּבֽוֹד

פורסם: ג' מאי 19, 2020 7:21 pm
על ידי תוכן
עיק כתב:
תוכן כתב:
עיק כתב:
תוכן כתב:אתה טענת שבגלל שכך התפשט בציבור מסוים, אז ממילא הפסקים משקפים את המנהג. ועניתי, שלא כך עובדת הפסק. ולפסוק לפי מנהג הציבור, זה אחד מאבני הבנין של הפסיקה הקונסרבטיבית.

לא "כך עובד הפסק". אלא יש נושאים שבהם פרטי הדינים אינם תלויים ביסודות ההלכה מהש"ס והפוסקים, ולכן יש בהם משקל רב למנהג הציבור באותו מקום ובאותו זמן. במובן זה, צניעות הלבוש ודיני קדימה בקדיש דומים זה לזה.


אכן אין מסמרים קבועים בהלכות צניעות ויש מרחב מסוים בהלכות אלו שתלויים במקום וזמן. אבל מעבר למרחב זה ההלכה קבועה כמו הלכות שבת והלכות נזקי ממון. אטו מותר לאנשים להסתובב כאנשי טרטיא, אם זה מנהג המקום?!


במקומך לא הייתי מביא את הלכות נזקי ממון, אבל נו.
בכל אופן, פיך ענה בך ש"רק מעבר למרחב זה" ההלכה קבועה. איני יודע מהם לשיטתך גבולות אותו מרחב, אבל תצטרך להביא ראיה חזקה, מאחר שבפוסקים קשה למצוא דבר זה.


דוקא בחרתי בהלכות נזקי ממון, בגלל הנזילות מצד אחד והקביעות מצד שני. ואכן בפוסקים דבר זה לא מוזכר, כי לא עלה על דעתם שבת ישראל תתלבש בצורה כזאת לעולם. ולעצם הענין, יש קוד לבוש מקובל ברוב העולם המתורבת, איך אשה בעלת מעמד מסוים יש לה להתלבש. אבל אכן, אין בידי להוכיח ברחל בתך הקטנה מה זה כולל, ועל כן אין טעם לדון בזה עוד. אבל עדיין אני אומר, שיש סטנדרטיים אוביקטיבים המחייבים כל בת ישראל, ומי שפוסק נגד סטנדרטים אלו, שאכן אין בידינו למצוא להם גדר ומקור ברחל בתך הקטנה, פורץ גדר יחשב.

Re: וְחֵ֖קֶר כְּבֹדָ֣ם כָּבֽוֹד

פורסם: ג' מאי 19, 2020 8:15 pm
על ידי עיק
תוכן כתב:ולעצם הענין, יש קוד לבוש מקובל ברוב העולם המתורבת, איך אשה בעלת מעמד מסוים יש לה להתלבש. אבל אכן, אין בידי להוכיח ברחל בתך הקטנה מה זה כולל, ועל כן אין טעם לדון בזה עוד. אבל עדיין אני אומר, שיש סטנדרטיים אוביקטיבים המחייבים כל בת ישראל,

אני מקוה שאין בכוונתך לומר ש"קוד הלבוש המקובל ברוב העולם המתורבת איך אישה בעלת מעמד אמורה להתלבש" הוא הסטנדרט האובייקטיבי, כי אם כן הרי שאתה מקל בקולא עצומה ונוראה שאין הציבור יכול לעמוד בה... צא וראה מהו הלבוש המקובל באירועים אקדמיים או אירועים רשמיים אחרים.
אלא בדיוק כך הוא הדבר: רצוננו שבנות (ובני) ישראל יתלבשו באופן מכובד *יותר* מן המקובל בעולם. אלא שאחרי שכת"ר הניף ידו שנית להודות שאין בידו לקבוע כמה שיעור כיבוד זה, מה לו לבוא בטענות על רב זה או אחר? יניח כת"ר לבעלי ההוראה להורות כפי היכרותם את הציבור בו הם יושבים.

Re: וְחֵ֖קֶר כְּבֹדָ֣ם כָּבֽוֹד

פורסם: ג' מאי 19, 2020 9:47 pm
על ידי שמואל דוד
תוכן כתב:הסעיף הראשון בשו"ע שלי כתוב שיש לאדם להתנהג בצניעות. השאלה היא רק מה היא צניעות, ואין זה מתפקיד השו"ע לכתוב מדריך כמו עוז והדר לבושה. ועל זה שפיר אפשר להביא מדברי הנביא מה הוא הצניעות הנדרשת.

הבנתי.