מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רבי יששכר בן סוסאן בעל תיקון יששכר

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

רבי יששכר בן סוסאן בעל תיקון יששכר

הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' ינואר 16, 2024 11:04 pm

אחרי עיון ובדיקה, אכתוב כאן את המידע עליו שיש בידי שבדקתי בעצמי את נכונותו [בספרי התולדות מצאתי כמה טעויות, כגון: יש ספרים שכותבים שהוא עלה לא"י בשנת ר"צ, וגם יש שכתבו שהוא גלה מצפת בשנת ש"ה].
אשמח להשלמות. לא הכנסתי כאן מידע נכון שיש עליו בספרי התולדות, כגון בהקדמת ר' בצלאל לנדוי למהדורה של תיקון יששכר שקיים באוצר, וכן בתחילת מאמרו של דוד דורון בספונות יח, עמ' 279, הקיים באוצר.
[האשכול רלוונטי במיוחד לקראת ט"ו בשבט העומד בפתח, שהרי מנהג אכילת הפירות בט"ו בשבט נזכר בתיקון יששכר כמעט לראשונה]

ציוני הדפים הם לפי דפוס שנת של"ט שהוא הנמצא באוצר החכמה. [אגב, המהד' הראשונה, משנת שכ"ד, קיימת סרוקה באתר הספריה הלאומית]

1. עלה לא"י מפאס שבמרוקו (הקדמתו העברית לסרח עמ' 1 שורה 4, הובא בספונות יח עמ' 280).
2 - הוא מספר על מעשה משנת רפ"ז שאז היה גר בירושלים ולומד לפני הגאון מהרלב"ח (תיקון יששכר דף כח סע"ב).
3 - אח"כ ישב בצפת ולמד שם בהתמדה (הקדמת ספרו דף ד ע"א, ושם ד ע"ב, ושם ה ע"א ושם ז ע"ב, ושם קט ע"א) ובשנת רצ"ח נאלץ לצאת לחו"ל (שם), ושם חיבר את ספרו בשנת רצ"ט (שם, אולם ראה להלן סעיף 5).
4 - במהלך מסעו בחו"ל היה "בהרבה מקומות... בארץ התוגרמה" (עג ע"ב), כגון בקושטא שבטורקיה כמובא בספרו דף לג ע"א. גם היה בסלוניקי (יב ע"א, וגם בקולמוס גליון 21 עמ' 9, מובא צילום חתימת הספר וכמדומני שפענוחו הוא "וזיכני להשלמתו היום יום שישי בשבוע סוף חודש אלול של שנת הרצ"ט ליצירה בשאלוניק העיר הגדולה לאלהים...", ואגב שם בצד הגיה וכתב "גם העתיקו פה צפת שבגליל העליון רקב"ב?? היום יום שני שבוע תזריע ר"ח ניסן שנת השל"ד ליצירה").
5 - אח"כ חזר לצפת, שהרי מצאנו אותו שם בשנת ש"ו (בנר המערב כתב שחזר בשנת ש"ו, כנראה ע"פ תיקון יששכר דף ז ע"א "השנה הזאת שנת הש"ו ליצירה שלח החכם כה"ר חיים חבר מדמשק מקום דירתו, לפה צפת תוב"ב, לוח לבני קהל..." , אלא שאם זה המקור אז צ"ל שחזר לכל המאוחר בשנת ש"ו), וכן מצאנו אותו בצפת בשנת שי"ב (שם כט ע"ב), ובשנת שי"ט (שם סא ע"א). דוד דורון (ספונות יח עמ' 281 הערה 14 מביא ע"פ התיקון יששכר דף לב ע"ב שהוא חזר לצפת כבר בשנת ש"ה, אך לדעתי אין משם ראיה, שהרי יתכן שכתב זאת בשנה מאוחרת יותר והוא מתאר את מה ששמע שאירע בצפת בשנת ש"ה)
6 - בספרו ישנם תוספות שהוא הוסיף בשנים מאוחרות, משנת שי"ב ושנת שי"ט ועוד, כמו שהבאתי לעיל, והם מסומנות על ידו בבירור. [בקולמוס (גליון 21 עמ' 9) נכתב "בידינו כתב היד של המחבר, והגהותיו בצד הספר. מעיון בתאריכים השונים המוזכרים שם נראה שהספר נכתב ותוקן בין השנים ש-שכג. בין השאר מוזכר שם שבשנת ש"ו השלים את הספר... מצאנו הגהות נוספות בגליונות משנת שי"ט ומשנת שכ"ג". מסתבר שהם מתכוונים להגהות המסומנות הנ"ל. ראה בספונות שם הערה 14 שיש מי שרצו לומר לאור ההגהות הנ"ל שהספר חובר עד לשנת ש"ה או שי"ד, אך לא הבנתי את דבריהם, שהרי ברור שיש בספר הגהות ספציפיות, אולם דווקא זה מלמד שכל השאר חובר בשנת רצ"ט]
נערך לאחרונה על ידי אשי ישראל ב ג' ינואר 16, 2024 11:45 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

פילווישוק
הודעות: 247
הצטרף: ו' יולי 19, 2019 1:06 pm

Re: רבי יששכר בן סוסאן בעל תיקון יששכר

הודעהעל ידי פילווישוק » ג' ינואר 16, 2024 11:36 pm

ראה רשימת כתבי-יד אהל דוד (ששון) מספר 159 תרגום לערבית לתורה הפטרות ומגילות. בקטלוג מעתיק את הקדמתו ובו תאריכים [סביב של"א] ומידע מגוון. כך גם שם מספר 160 תרגום לערבית של הכתובים [של"ג-של"ד].

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: רבי יששכר בן סוסאן בעל תיקון יששכר

הודעהעל ידי יעקובי » ד' ינואר 17, 2024 12:39 am

1. דבר מוצאו מהעיר פאס מוזכר גם בתיקון יששכר, (סח) [סו] ע"א: 'וזכורני כשהייתי קטן במדינת פאס העיר הגדולה לאלהים במערב...'.

3. בשנת רצ"ט עוד ישב בצפת, ובמהלכה יצא לחו"ל. ראה תיקון יששכר ה ע"א: 'ומצאתי לפי חשבון זה כמו כן ששנת הרצ"ט היא שנת את"ע לחורבן... ומצאתי שהיא עצמה שנת השמיטה. וקודם שיצאתי מארץ ישראל יצא קול בין כל בני הגליל עליה שהיא שנת השמיטה, והרבה מלווים נתעוררו לכתוב עליה פרוזבול...'.

4. בין מסעותיו נכח גם במצרים. ראה לג ע"ב, ע ע"ב.

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: רבי יששכר בן סוסאן בעל תיקון יששכר

הודעהעל ידי אשי ישראל » ה' ינואר 18, 2024 10:16 pm

יישר כוח למגיבים. יפה מאוד.

שתי שאלות שאני מתחבט בהן:

1. האם התיקון יששכר יצא לחו"ל כדי להדפיס את ספרו בשנת של"ט, או ששלח מצפת את הספר ע"מ להדפיסו [כך משמע קצת מנוסח השער: "נדפס לבקשת כה"ר משה גבאי... פה ויניציאה"]?

2. האם "החכם המשורר כה"ר אהרן אשכנזי נר"ו" שחותם בריש הספר (דף ב ע"א) ומתאר כיצד "בשנת שד"י (=שי"ד) ביום שבת ור"ח אב בא אלי האיש ... רבי יששכר... והראה לי ספרו זה..." הוא חכם שהתגורר אז בצפת (כך אני משער מסברא) או בחו"ל? מי היה אותו 'אהרן אשכנזי'? ידוע משהו עליו?

לגבי דבריך, יעקובי, תודה רבה:
3. מה שכתבת שבשנת רצ"ט עוד ישב בצפת ע"פ תיקון יששכר ה ע"א, אני חושב שטעות בידך, שהרי הוא כותב במפורש בשנת רצ"ט ששנה 'תמימה' הוא מחוץ לצפת. מה שהבאת מדף ה מתאר לפי"ז כיצד לקראת כניסת שנת רצ"ט יצא הקול שהשנה המתקרבת היא שנת שמיטה.

5. תודה על מה שכתבת שהוא היה במצרים. שאלתי היא: האם יש ראיה מתי היה שם? מסתבר שמדובר במסעו הנ"ל שהחל בשנת רצ"ט, אך תמיד הרי ניתן להציע שהוא עבר שם באיזה מסע אחר. לא כך?

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: רבי יששכר בן סוסאן בעל תיקון יששכר

הודעהעל ידי יעקובי » ו' ינואר 19, 2024 12:26 am

3. אבל הוא מדגיש שהקול בעניין שנת השמיטה עורר את המלווים לכתוב פרוזבול: 'וקודם שיצאתי מארץ ישראל יצא קול בין כל בני הגליל עליה שהיא שנת השמיטה, והרבה מלווים נתעוררו לכתוב עליה פרוזבול השמטה לפני החכמים דייני הארץ יצ"ו, כדי שלא תשמיט הלוואותיהם שיש להם על הלווים'.

והרי המנהג היה לכתוב פרוזבול בסוף השמיטה, וכמו שכתב הבית יוסף (חו"מ סז): 'וכן המנהג פשוט בארץ ישראל וסביבותיה לכתוב פרוזבול בערב ראש השנה של מוצאי שביעית, וכן נהג מורי הרב הגדול מהר"י בירב ז"ל'.

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: רבי יששכר בן סוסאן בעל תיקון יששכר

הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' ינואר 19, 2024 11:50 am

לא שמתי לב. תודה.
מעורר מחשבה.
אולי הוא יצא מצפת ממש שבוע לפני ר"ה, ואז כבר היתה התעוררות לכתוב [אע"פ שעוד לא כתבו בפועל]?

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: רבי יששכר בן סוסאן בעל תיקון יששכר

הודעהעל ידי יעקובי » ו' ינואר 19, 2024 12:39 pm

נראה שהקושי עומד בעינו.
הלא כתב:
זה לי שנה תמימה גולה ומטולטל ממקום למקום מעיר לעיר וממדינה למדינה...

והנני משתדל בכל יכלתי, בכל עת שיהיה לי פנאי, לתקן ולכתוב זה העיבור בס"ד, כאשר עלה תיקונו וציורו טוב ויפה לעשות. תחילתו משנתנו שנת הרצ"ט ליצירה עד סוף שיתא אלפי שנין...

כלומר, כפי שכבר כתבת, הוא כתב את הדברים בעיצומה של שנת רצ"ט, והוא מתאר שהוא כבר שנה תמימה בחו"ל. כיצד אם כן ייתכן שהוא יעיד על המתחולל בגליל בסוף שנת רצ"ט?
נראה שנאלץ לוותר כאן על דבר מה.

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: רבי יששכר בן סוסאן בעל תיקון יששכר

הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' ינואר 19, 2024 1:26 pm

עוד שאלה [ויש בה קצת חיזוק להצעתי לעיל, שהוא יצא מהארץ ממש בסוף שנת רצ"ח]:

בקולמוס גליון 21 עמ' 9, מובא צילום חתימת הספר בכתב ידו.
כמדומני שהפענוח הוא: "וזיכני להשלמתו היום יום שישי בשבוע סוף חודש אלול של שנת הרצ"ט ליצירה בשאלוניק העיר הגדולה לאלהים..." (ואכן כ"ט אלול רצ"ט חל ביום שישי בשבוע).
בספריה הלאומית הכת"י המופיע במספר מערכת 990001955270205171 הוא כת"י של התיקון יששכר, ובהערות הספריה הלאומית הם כותבים עליו: "נעתק על-ידי "יששכר ן' סוסאן" בצפת בר"ח ניסן שנת של"ד, מצורפת חתימת המחבר". לא עיינתי בכת"י זה, ומסתבר בעיני שזהו הטופס שהיה בפני מחברי המאמר שנדפס בקולמוס

אולם, אינני יודע כיצד מסתדר הדבר עם מה שמחברי המאמר שם מביאים בהמשך: "בידינו כתב היד של המחבר, והגהותיו בצד הספר... בין השאר מוזכר שם שבשנת ש"ו השלים את הספר".
אני משער שנפלה טעות במאמר. אבל מי יודע? ...
אולי יש למישהו גישה לכתב היד? [אני לא יכול להגיע לסה"ל בזמן הקרוב].
אולי יש למישהו פתרון?

[אני עוסק כעת בכתיבת מאמר על מקור מנהג אכילת הפירות בט"ו בשבט, ולשם כך אני מתכוון לפרט במאמר בעז"ה את התולדות המדויקות של כתיבת והדפסת התיקון יששכר, וגם תולדות חייו, וכן של כתיבת והדפסת המחזור הגדול והמעגלי צדק].

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: רבי יששכר בן סוסאן בעל תיקון יששכר

הודעהעל ידי יעקובי » ו' ינואר 19, 2024 1:54 pm

אשי ישראל כתב:ויש בה קצת חיזוק להצעתי לעיל, שהוא יצא מהארץ ממש בסוף שנת רצ"ח

קצת התבלבלתי. אתה מתכוון כאן להצעתך הראשונה או השנייה?

אני סבור כעת שהאמת היא שהוא יצא לקראת סוף שנת רצ"ח, כדבריך הראשונים, וכפי העולה בבירור מדבריו. ההתעוררות לכתיבת הפרוזבול שתיאר, אכן התרחשה בשנת רצ"ח! ונהגו כדברי הרא"ש והטור שכותבים פרוזבול בסוף שישית. ועדות הבית יוסף על המנהג לכתוב בסוף שביעית, היא על המנהג היותר עיקרי בעיניו. אבל ככל הנראה היו גם היו שנהגו לכתוב בסוף שישית.

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: רבי יששכר בן סוסאן בעל תיקון יששכר

הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' ינואר 19, 2024 2:06 pm

יעקובי כתב:
אשי ישראל כתב:ויש בה קצת חיזוק להצעתי לעיל, שהוא יצא מהארץ ממש בסוף שנת רצ"ח

קצת התבלבלתי. אתה מתכוון כאן להצעתך הראשונה או השנייה?

אני סבור כעת שהאמת היא שהוא יצא לקראת סוף שנת רצ"ח, כדבריך הראשונים, וכפי העולה בבירור מדבריו. ההתעוררות לכתיבת הפרוזבול שתיאר, אכן התרחשה בשנת רצ"ח! ונהגו כדברי הרא"ש והטור שכותבים פרוזבול בסוף שישית. ועדות הבית יוסף על המנהג לכתוב בסוף שביעית, היא על המנהג היותר עיקרי בעיניו. אבל ככל הנראה היו גם היו שנהגו לכתוב בסוף שישית.


סליחה. הבלבול שלך נובע מכך שלא קראתי היטב את דבריך, ולא שמתי לב למה שכתבת על דברי הב"י.
מעולם לא חשבתי להציע שהוא יצא בסוף שנת רצ"ט, אלא כוונתי היתה לסוף שנת רצ"ח. שהרי כך ברור מדברי ר' יששכר שברוב שנת רצ"ט הוא ודאי בחו"ל. לכן הצעתי [האחת והיחידה] הייתה שהוא יצא מעט לפני סיום שנת רצ"ח, ולכן ראה את המתכוננים לעשות אז פרוזבול, ואכן צ"ל כמו שכתבת שהם נהגו כשיטת הרא"ש.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 266 אורחים