עמוד 3 מתוך 3

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ו' אוגוסט 04, 2017 6:38 am
על ידי הגיונות
י. אברהם כתב:על השאלה שנשאלה בהודעה הראשונה "מי הם צאצאיו"
זאת אדע בבירור, שלפחות אלו היו ילדיו: אברהם, רחל, זלמן, קלמן.

בנו של הגר"ש, אליעזר זלמן, עלה לארץ בשנת תרצ"ב והתגורר בתל-אביב. בתו של אליעזר זלמן הייתה ד"ר שושנה פרנקל-שקופ, דמות ידועה ביישוב היהודי והכירורגית הראונה ביישוב היהודי בישראל.

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ו' אוגוסט 04, 2017 8:41 am
על ידי הגיונות
הגיונות כתב:
י. אברהם כתב:האם אמת שהי' פעם מדובר שיכהן בראשות ישיבת ר' יצחק אלחנן בנוי יורק ?


בשנת תרפ"ט נסע הגר"ש לארצות-הברית בכדי לאסוף כסף לישיבת גרונדה, ושהה שם כשנה. בתקופה זו מסר שיעורים בישיבת ר' יצחק אלחנן בני-יורק, טאז אף הוצע לו לכהן בה כראש ישיבה, אולם הגר"ש חזר לארופה בעקבות הפצרות של גדולי פולין (ראה אצל ווזנר בהע' 25 ובנסמן שם).


אשלים את מה שהחסרתי בטעות לעיל, שמעתי שר' שמעון לא היה מרוצה כלל הישיבה, והוא הסכים למסור בה שיעורים, למרות אי שביעות רוחו מהישיבה.

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ו' אוגוסט 04, 2017 11:11 am
על ידי ההוא גברא
ידוע שבתחילתה לא היתה אוניברסיטה, ואז לימד בה הגר"ש, ואין צורך להמציא הסתייגויויות למפרע...

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ו' אוגוסט 04, 2017 11:18 am
על ידי הגיונות
מקנא אני בך על הביטחון שלך בעוד שאינך יודע מאומה מדוע ר' שמעון לא היה מרוצה מהישיבה...

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: א' אוגוסט 06, 2017 3:04 pm
על ידי הגיונות
ישיבישקייט כתב:מי היא הנכדה שמספרים עליה שהיתה לוחמת נגד הדת אבל סייעה בהוצאת הספרים?

באתר האינטרנט של קיבוץ גן שמואל מצויים פרטים מעניינים אודות פייגה אילנית והקשרים שלה עם ר' שמעון שקופ (וראה שם את דברי ההספד של נעמי יצהר).

זאת בנוסף, כמובן, למאמרו של צימרמן 'הגאון ונכדתו', שכמדומני כבר הובא למעלה.

חוצפא יסגא כתב:ידידיה פרנקל מירושלים סיפר לי פעם שבהיותו לומד בישיבת כפר חסידים נסע לבקר את הנכדה הזו שסיפרה לו סיפורים "עסיסיים", אבל אין טעם לכותבם כאן, שהרי תיכף ומיד יימחקו.


עקיבא ווזנא מספר (והדברים מופיעים גם ברשימתו של צימרמן) שפייגה אילנית סיפרה לו שחברתה, שהשייכה לתנועת השומר הצעיר בווילנה, באה לבקרה והתארחה בשבת בביתה, הוא ביתו של הרש"ש בפרבר גרונדה. משבא הרש"ש מהישיבה בלוויית תלמידים אחדים הושיטה לו החברה את ידה לברכת שלום. הרש"ש לחץ את ידה. לאחר מכן הסביר שעשה כן כדי לא להכלימה ברבים.

ומפורסמים הדברים של הגר"מ פיינשטין באג"מ אודות כך ושו"ת בני בנים של הרב הנקין.

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: א' אוגוסט 06, 2017 3:11 pm
על ידי לייטנר
הגיונות כתב:עקיבא ווזנא מספר (והדברים מופיעים גם ברשימתו של צימרמן) שפייגה אילנית סיפרה לו שחברתה, שהשייכה לתנועת השומר הצעיר בווילנה, באה לבקרה והתארחה בשבת בביתה, הוא ביתו של הרש"ש בפרבר גרונדה. משבא הרש"ש מהישיבה בלוויית תלמידים אחדים הושיטה לו החברה את ידה לברכת שלום. הרש"ש לחץ את ידה. לאחר מכן הסביר שעשה כן כדי לא להכלימה ברבים.

ומפורסמים הדברים של הגר"מ פיינשטין באג"מ אודות כך ושו"ת בני בנים של הרב הנקין.


viewtopic.php?p=334426#p334426

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ב' אוגוסט 07, 2017 10:16 pm
על ידי אליסף
שמעתי ממי ששמע מר' מנדל קפלן- מגדולי מיר- שראה מכתב מר' אלחנן לרבו ר' שמעון בתקופה שכהן באותו מוסד, המשפט הפותח היה: במקום ח"ה אין חולקים כבוד לרב..

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ג' אוגוסט 08, 2017 6:48 pm
על ידי אליסף
עוד שמעתי ממי ששמע מתלמידו הקרוב של ר' שמעון- הרב פוטשניק מסינסינטי- מוזכר בהקדמה לחדושי רש"י- שהוא קבל את פניו כשחזר לאירופא מחמת לחץ גדולי ליטא- ר' חיים עוזר ר' אלחנן ור' ירוחם בין השאר-
וספר שר' שמעון אמר אז: ברי לי שר' ישראל סלנטר היה אוחז כמוני אך איני יכול ללכת נגד כולם

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ו' אוקטובר 20, 2017 5:41 pm
על ידי ברוז
מיהו הרב גולדה בקובץ המצורף.
חתן אחותו של רבי שמעון שקופ כמופיע במכתב שנכתב כאן על ידו.
בקובץ גם 2 מכתבים מהרב בן דעת אב"ד בילסק, מיהו ?

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ו' אוקטובר 20, 2017 7:27 pm
על ידי מיללער
ברוז כתב:מיהו הרב גולדה בקובץ המצורף.
חתן אחותו של רבי שמעון שקופ כמופיע במכתב שנכתב כאן על ידו.
בקובץ גם 2 מכתבים מהרב בן דעת אב"ד בילסק, מיהו ?

רבי משה אהרן בן דעת אחיו של הגרז"ר בנגיס - אשכול עליו:
viewtopic.php?p=3910#p3910

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ד' נובמבר 15, 2017 7:57 am
על ידי גביר
בן ציון דינור בספרו בעולם ששקע :זכרונות ורשומות מדרך חיים (תרמ"ד - תרע"ד) ירושלים :מוסד ביאליק,תשי"ח 1958 עמ' 67 מוסר תיאור של דרך לימודו של רבי שמעון - "דרך ההרצאה שלו שבה היה חושף בכל פרט ופרט מן הסוגיה התלמודית את הגרעין הכללי שבו, העקרוני, מגדיר אותו ולבסוף קובע כלל, ואחרי כן, לאור הכלל הזה, בוחן שוב את הפרטים, בודק לאורו של כל פרט ופרט את השקלא וטריא בסוגיה זו והנה הם מוארים באור אחר לגמרי- היתה בו אומנות מופלאה של אדריכלות מחשבתית . החריפות הדקה בהגדרות היתה מפליאה בניסוח, והניסוח היה בו תמיד משום הנחייה והתווית דרך."

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ב' אוגוסט 20, 2018 7:37 pm
על ידי מחולת המחנים
מחולת המחנים כתב:האם ידוע אם ר' אברהם שקאפ הנזכר כאן עודנו חי?

ר' אברהם הנז' היה מתלמידי ישיבת מיר ואח"כ ר"מ בישיבת קמניץ בארה"ב.

ברוך דיין האמת, הבוקר נפטרה אלמנתו מרת דינה שקאפ ע"ה בזקנה מופלגת, סבלה הרבה בחייה והחזיקה באמונת איתן.

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ב' אוגוסט 20, 2018 7:50 pm
על ידי קראקובער
ההוא גברא כתב:ידוע שבתחילתה לא היתה אוניברסיטה, ואז לימד בה הגר"ש, ואין צורך להמציא הסתייגויויות למפרע...

בתרפ"ח זה כבר היה אוניברסיטה עד אז זה היה רק תיכון.
(הבחורים עד אז למדו לתואר מחוץ לישיבה)

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2019 5:12 pm
על ידי לייטנר
ברשתות מסתובבת תמונה של קבר, והכיתוב עליו כדלהלן:
פ"נ
עד ביאת המשיח
חוה רבקה מייזליש
אוה רובין
בת שעפסל ודינה
משושלת שקופ מבריינסק
ז' מרחשוון תרצ"ו- י' אלול תש"ע
1936 - 2010
קובה - מושב חמד
תנצב"ה

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ש' אוגוסט 31, 2019 9:37 pm
על ידי חשבה לטובה
מתוך ספר ברכת חיים להגרח''ח גרינבערג זצ''ל אב''ד קענע הוצאת גנזי גאוני ליטא התשע''ד
מכתביו של רח''ח זצ''ל.

[list=]הגאון רבי שמעון שקאפ זצ''ל[/list]
[list=]ראש ישיבת 'שער התורה' דגרודנא


זך ונקי כפים [/list]


* מאמר זה מופיע בחלקו בספר 'תורה יבקשו מפיהו'.
פעם נסעו המשגיח הגה''צ רבי שלמה הרכבי והרה''ג רבי לוי ביליצקי זצ''ל לסעמיאטיציץ לרגל מגבית לישיבה, וסיפרו שם שפעם חלתה בתו היחידה של ראש ישיבת 'שער התורה' בגרודנא רבי שמעון זצ''ל, וכמעט שנתייאשו להשיבה לאיתנה, והקהיל רבי שמעון זצ''ל את בני הישיבה ופנה אליהם בבקשה בקול בוכים בזה הלשון הלא אמרו חז''ל (ל''ב ע''ב) בעוון נדרים בנים מתים ואחרי שמקור ההכנסה לישיבה זהו מנדרים ואולי מעלתי בהם לכן אבקש מכם שתמחלו לי. וסיפרו לי שכל הנאספים נתרגשו מאוד לשמוע צדקותו ונאמנותו של רבינו וגעו כולם בבכיה, ענו ואמרו רבינו מחול לך, מחול לך....
ידיד נפשי הגאון רבי ניסן עקשטיין הרב דקוזניצא היה אומר כמה מצדקותו של רבינו רואים בזה שבזמן שידוע שלא קיבל מהישיבה אלא נתן לישיבה מ''מ פחד וביקש מחילה מהרבים הוא פתח בפנינו 'שערי יושר'' איך להתנהג בצדק וביושר.

בני ישיבה ולא 'תלמודיסטען'
שמעתי הרבה פעמים מידידי הגאון רבי יחיאל מיכל כץ זצ''ל הי''ד מרבני 'וילנא' חתנו של הגאון רבי אברהם יעקב כהן זצ''ל הי''ד מגדולי רבני 'וילנא' ואחיו של הגאון האב''ד דפתח תקוה [זצ''ל], שמרגע כניסתו של מרן שר התורה הגאון רבי שמעון שקאפ זצ''ל לישיבת גרודנא 'תלמודיסטען' לא מצאו את מקומם בישיבה, מגודל השפעתו הגדולה של ראש הישיבה זצ''ל מכיוון שהוא ידע לשלב את רגש הלב בסברא ההלכתית והכל הלך אצלו על יסוד הרגש והלב, סברתו הגאונית והמקוריות המאירה עינים בהלכה לכל תלמידיו, מפני שמקוריותו עשתה אותו גם משפיע רוחני, ובשיחותיו הנעימות היה מחזק ומעודד מגביר ומאדיר את השאיפות לשלמות בתורה ויראת שמים ומידות טובות ושקידה, והכניס בליבות התלמידים רק שיהיו גדולי תורה גדולי יראה גדולי רבנים וגדולי ראשי ישיבות, אבל חס וחלילה לא 'תלמודיסטען' שמושג זה נכנס מבעלי ההשכלה והמשכילים, ומעת בא מרן ראש הישיבה זצ''ל יצאו ועזבו כל אותם שנדבקו ברוח המשכילים והתלמודיסטען, וכל אלו שנשארו ודבקו ברבינו זצ''ל משום שהחדיר בהם בליבם ודמם רק מושגי תורה, ובפרשת דרכים ובסערות הזמן נשארו בליבם רק אותם המושגים שקיבלו ברגש ובלב ממרן ראש הישיבה זצ''ל.
ואמר לי פעם מורי וחברי הגאון רבי ניסן אקשטיין זצ''ל הי''ד הגאב''ד דקוז'ניצע, שאמר שהמושג 'תלמודיסטען' לקוח מזה שרוצים לעשות מבני הישיבות 'סטודנטים', אבל זה לא שייך משום שראשי הישיבות אינם 'פרופסורים' ולכן תלמידיהם אינם 'תלמודיסטען' וסטודנטים, רק בני תורה אמיתיים ובני ישיבות.

[list=]דאגתו לתלמידים[/list]
שמעתי מידידי הגאון רבי חנוך העניך סינגר שליט''א [זצ''ל] לפנים רב ראשי בלאס אנג'לעס, מגדולי תלמידיו של מרן ראש הישיבה זצ''ל שפע''א בעת שהלך הגאון רבי שמעון זצ''ל ממאלטש לבריינסק, היה זה בתקופת החורף וקור נורא שרר בחוץ ובמאלטש לא היה רכבת והיו צריכים לנסוע ללינוועץ כדי לעלות על הרכבת, וליווהו כל בני העיר בקור הגדול, ותוך כדי קרא רבי שמעון זצ''ל לאדם אחד ואמר לו הנה תלמידי היקר העניך מפרוז'נא נשאר חייב חוב למאן דהו אנא תראה לשלמו ואני יחזיר לך החוב אח''כ, ורואים בזה את גודל אהבתו ודאגתו לתלמידיו, בזמן כה טרוד ובקור גדול כ''כ, היה טרוד מהחוב הפעוט של תלמידו.

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ו' נובמבר 01, 2019 2:21 pm
על ידי שייף נפיק
מו''ר שליט''א סיפר לי כי לפני שנים רבות סיפר לו אחד (אינו זוכר את שמו) אדם גדול מתלמידיו של ר' שמעון, שזכה להיות בזמן הסתלקותו, ואמר ר' שמעון כל זמן שאני כאן לא יכנסו הגרמנים! וכך הוה, עשרים דקות לאחר פטירתו נכנסו הגרמנים ימ''ש.
ע''כ סיפר. וזה תואם את האמרה המפורסמת של מרן החזו''א.
אולי הבקיאים ידעו לומר על איזה מקום מדובר שלא נכנסו הגרמנים?

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ו' נובמבר 01, 2019 3:00 pm
על ידי נוטר הכרמים
ראיתי היום במוספים התורניים של העיתונים (המבשר, יתד, הפלס) כתבו לרגל היא"צ השמונים,
ואין זה אלא 'מיחזורים' וליקוטים של סיפורים שכבר נדפסו עלי ספרים,
וזה המחיש לי את 'וימת יוסף וכל אחיו וכל הדור ההוא',
לפני עשר שנים עוד איכשהו היו תלמידים בודדים בחיים, ולפני שני עשורים היו לא מעט,
ועתה דור הולך, והדור הבא ממחזר עבור הדור הצעיר...

[ב'לקראת שבת' מבית הפלס היו כמה מסמכים אוטנטיים מעניינים].

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ש' נובמבר 02, 2019 8:39 pm
על ידי גיזונטע קאפ
נוטר הכרמים כתב:ראיתי היום במוספים התורניים של העיתונים (המבשר, יתד, הפלס) כתבו לרגל היא"צ השמונים,
ואין זה אלא 'מיחזורים' וליקוטים של סיפורים שכבר נדפסו עלי ספרים,
וזה המחיש לי את 'וימת יוסף וכל אחיו וכל הדור ההוא',
לפני עשר שנים עוד איכשהו היו תלמידים בודדים בחיים, ולפני שני עשורים היו לא מעט,
ועתה דור הולך, והדור הבא ממחזר עבור הדור הצעיר...

[ב'לקראת שבת' מבית הפלס היו כמה מסמכים אוטנטיים מעניינים].

זה לא רק בגלל שאין תלמידים, אלא שכבר הלך הדור שמוכן לעבוד קשה לעשות כתבה איכותית ומשוקעת, בדר"כ מחלטרים איזה משהו לצערינו,

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ה' נובמבר 07, 2019 5:31 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
סיפר יהודי אמריקני בערוב ימיו: "נער צעיר הייתי כאשר הוריי שלחו אותי ללמוד במכינה לישיבת גרודנה. היות שהוריי היו עניים מרודים, לא יכלו להרשות לעצמם לשלוח אותי ברכבת. לכן הוחלט שעליי ללכת ברגל. הישיבה היתה רחוקה מהלך שבוע-שבועיים. ציידוני במעט אוכל שהיה ברשותם ובברכות חמות, והדריכוני שכאשר ייגמר האוכל אבקש עזרה מיהודים בדרך. יצאתי לדרך וכן עשיתי. אוכל השגתי פה ושם, ובלילות לנתי על ספסלי בתי כנסיות, ופעם אף ישנתי על האדמה באיזו פינה.
בדרך עברתי חוויות מפחידות רבות. הדרך היתה לעיתים מפחידה ומסוכנת וכל הזמן פחדתי: האם אצליח למצוא את דרכי? האם יהיה לי מה לאכול? האם אעבור את מבחן הקבלה לישיבה? שאם לא אצליח, אבייש את שם משפחתי ואאלץ לחזור את כל הדרך חזרה. הדרך היחידה להרגיע את הפחדים והחששות היתה על ידי שינון דף הגמרא שהכנתי לבחינה. חזרתי על דף זה שוב ושוב עד שידעתיו מילה במילה.
סוף סוף הגעתי לישיבה, אמנם עייף ומורעב, אבל מוכן למבחן כאשר דף הגמרא מסודר במוחי להפליא. בחורים מהישיבה שראוני ושמעו את מטרת בואי הציעו לי ללכת להיבחן ב"משרדו" של ראש הישיבה, הגאון רבי שמעון שקופ זצ"ל. "משרדו" של רבי שמעון היה מטבח ביתו. רבי שמעון, שהיה אז כבן שבעים, קבלני בחביבות ושאל לשמי ולעיירת מוצאי, ואז פנה ואמר לי: ברצוני לשאול אותך שתי שאלות בלבד. הבנתי: הנה המבחן! הכנתי את עצמי בקפידא ובדריכות.
שאלה ראשונה: מתי אכלת לאחרונה ארוחה חמה?
נדהמתי מהשאלה והרהרתי ארוכות, ולבסוף עניתי: לפני כשבועיים. קם הרב ואמר: ראה, אין כוחי בבישול ככוחה של רעייתי, אלא שהיא לא נמצאת עתה בעיר. תצטרך להסתפק במה שאני יודע. ניגש והחל לבשל לי ארוחה. נדהמתי מגודל המעמד. אפילו את אבי לא ראיתי מבשל, וכאן ראש הישיבה הגדול עומד לבשל בשבילי?! כשסיים לבשל, שם לי צלחת מלאה מהתבשיל. אחר שגמרתי דאג למלאה שוב, עד שהייתי שבע כהוגן ולא יכולתי לאכול עוד.
כשסיימתי וברכתי ברכת המזון, אמר: עתה השאלה השנייה. כאן כבר הייתי סמוך ובטוח שעתה לאחר ששבעתי אפשר כבר לבחון אותי.
השאלה השנייה שברצוני לשאול אותך: מתי ישנת לאחרונה במיטה?
שוב נדהמתי והשבתי: לא זוכר בדיוק. הלך רבנו לחדר השינה שלו וסידר לי את המיטה. כעבור כמה דקות חזר וביקשני ללכת לישון, כיסה אותי היטב, ואני בעייפותי הרבה נרדמתי עד הבוקר. אחר כך התברר לי שזו היתה המיטה שלו.
זה היה מבחן הכניסה שלי לישיבת גרודנה.
סיים בעל המעשה: שנים רבות עברו מאז, צרות רבות ורעות עברו עליי, כל משפחתי נכחדה בשואה האיומה, ומה ששמר על יהדותי בכל השנים, עם כל הטרגדיות, אלו אותן שתי שאלות. אותו מבחן קבלה לישיבת גרודנה" (מתוך הספר 'תורה יבקש מפיהו' עמ' 224).

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ו' נובמבר 08, 2019 11:47 am
על ידי סוקולקה
בספר לידות של טעלז, רשום בת, שרה חיענא שנולדה בתרמ"ט.
נפטרה באותה שנה.

record-image_.jpg
record-image_.jpg (135.22 KiB) נצפה 9384 פעמים

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ו' נובמבר 08, 2019 12:07 pm
על ידי חלמישצור
הרב סוקולקה, יישר כוח על התגלית!

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ו' נובמבר 08, 2019 12:10 pm
על ידי מאיר נפתלי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:סיפר יהודי אמריקני בערוב ימיו: "נער צעיר הייתי כאשר הוריי שלחו אותי ללמוד במכינה לישיבת גרודנה. היות שהוריי היו עניים מרודים, לא יכלו להרשות לעצמם לשלוח אותי ברכבת. לכן הוחלט שעליי ללכת ברגל. הישיבה היתה רחוקה מהלך שבוע-שבועיים. ציידוני במעט אוכל שהיה ברשותם ובברכות חמות, והדריכוני שכאשר ייגמר האוכל אבקש עזרה מיהודים בדרך. יצאתי לדרך וכן עשיתי. אוכל השגתי פה ושם, ובלילות לנתי על ספסלי בתי כנסיות, ופעם אף ישנתי על האדמה באיזו פינה.
בדרך עברתי חוויות מפחידות רבות. הדרך היתה לעיתים מפחידה ומסוכנת וכל הזמן פחדתי: האם אצליח למצוא את דרכי? האם יהיה לי מה לאכול? האם אעבור את מבחן הקבלה לישיבה? שאם לא אצליח, אבייש את שם משפחתי ואאלץ לחזור את כל הדרך חזרה. הדרך היחידה להרגיע את הפחדים והחששות היתה על ידי שינון דף הגמרא שהכנתי לבחינה. חזרתי על דף זה שוב ושוב עד שידעתיו מילה במילה.
סוף סוף הגעתי לישיבה, אמנם עייף ומורעב, אבל מוכן למבחן כאשר דף הגמרא מסודר במוחי להפליא. בחורים מהישיבה שראוני ושמעו את מטרת בואי הציעו לי ללכת להיבחן ב"משרדו" של ראש הישיבה, הגאון רבי שמעון שקופ זצ"ל. "משרדו" של רבי שמעון היה מטבח ביתו. רבי שמעון, שהיה אז כבן שבעים, קבלני בחביבות ושאל לשמי ולעיירת מוצאי, ואז פנה ואמר לי: ברצוני לשאול אותך שתי שאלות בלבד. הבנתי: הנה המבחן! הכנתי את עצמי בקפידא ובדריכות.
שאלה ראשונה: מתי אכלת לאחרונה ארוחה חמה?
נדהמתי מהשאלה והרהרתי ארוכות, ולבסוף עניתי: לפני כשבועיים. קם הרב ואמר: ראה, אין כוחי בבישול ככוחה של רעייתי, אלא שהיא לא נמצאת עתה בעיר. תצטרך להסתפק במה שאני יודע. ניגש והחל לבשל לי ארוחה. נדהמתי מגודל המעמד. אפילו את אבי לא ראיתי מבשל, וכאן ראש הישיבה הגדול עומד לבשל בשבילי?! כשסיים לבשל, שם לי צלחת מלאה מהתבשיל. אחר שגמרתי דאג למלאה שוב, עד שהייתי שבע כהוגן ולא יכולתי לאכול עוד.
כשסיימתי וברכתי ברכת המזון, אמר: עתה השאלה השנייה. כאן כבר הייתי סמוך ובטוח שעתה לאחר ששבעתי אפשר כבר לבחון אותי.
השאלה השנייה שברצוני לשאול אותך: מתי ישנת לאחרונה במיטה?
שוב נדהמתי והשבתי: לא זוכר בדיוק. הלך רבנו לחדר השינה שלו וסידר לי את המיטה. כעבור כמה דקות חזר וביקשני ללכת לישון, כיסה אותי היטב, ואני בעייפותי הרבה נרדמתי עד הבוקר. אחר כך התברר לי שזו היתה המיטה שלו.
זה היה מבחן הכניסה שלי לישיבת גרודנה.
סיים בעל המעשה: שנים רבות עברו מאז, צרות רבות ורעות עברו עליי, כל משפחתי נכחדה בשואה האיומה, ומה ששמר על יהדותי בכל השנים, עם כל הטרגדיות, אלו אותן שתי שאלות. אותו מבחן קבלה לישיבת גרודנה" (מתוך הספר 'תורה יבקש מפיהו' עמ' 224).

סיפור מדהים!

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ו' נובמבר 08, 2019 9:12 pm
על ידי אצרן
איום ונורא.
סיפורו זה גדולה מספר גדול של מופתים.

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ו' נובמבר 15, 2019 1:56 pm
על ידי האמת והשלום
אום אני חומה כתב:האם יש עוד מישהו מתלמידיו שחי עמנו כיום?
שמעתי שיש ישיש אחד בהר נוף בשם ר' שלמה שילוביצקי,
אמנם איני יודע בבירור.

חבר סח לי שפגש בר"ה האחרון בבי"כ בפ"ת בזקן ישיש כבן 90 שהלך ללמוד בגרודנא לפני פטירת ר' שמעון ואמר לו דברים משם רבנא קדישא הדין.

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ה' מרץ 26, 2020 5:21 pm
על ידי חלמישצור
הגיונות כתב:
י. אברהם כתב:על השאלה שנשאלה בהודעה הראשונה "מי הם צאצאיו"
זאת אדע בבירור, שלפחות אלו היו ילדיו: אברהם, רחל, זלמן, קלמן.

בנו של הגר"ש, אליעזר זלמן, עלה לארץ בשנת תרצ"ב והתגורר בתל-אביב. בתו של אליעזר זלמן הייתה ד"ר שושנה פרנקל-שקופ, דמות ידועה ביישוב היהודי והכירורגית הראשונה ביישוב היהודי בישראל.

בתוך מכתב ארוך במיוחד מהראי"ה אל מנהל מחלקת העלייה של המנדט חיימסון, בו רשימה של תרייסר משפחות רבנים ואישים שיש לסייע בהעלתם ארצה (משפחות הרבנים יעקב קלמס, פתחיה מנקין ועוד), מקבלת מקום גם משפחתו של לייזר שקופ (כמה סיפורים ממנו אודות אביו בספרו של סורסקי "רבי שמעון ותורתו", עמ' קיד, קלו, רטז, רכה, רלג; אגרת מר"ש לבנו, שם עמ' רכז. וראו עוד אצל ר"ש גרשוני, "עד אמצא מקום...", הע' 68). נפ' כ"ב ניסן תשל"ו, ראו).

ע"ד מר ליזר שקאפ, בנו של אחד מגאוני ישראל רבי שמעון שקאפ, מהורדנא פולניא, שבתור תייר אמנם בא, אבל הוא בעל רכוש חוקי, ומפני אונסין צדדיים איחר את הזמן של הדרישה ... והאיש מוכשר להביא ברכה לישוב בכשרונותיו ועבודתו ... הא' שקאפ הנ"ל הוא כעת פקיד בעירית ת"א (ארכיון בית הרב).

1.png
1.png (602.57 KiB) נצפה 8417 פעמים

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ו' מאי 15, 2020 6:17 pm
על ידי חלמישצור
עוד בין ר' שמעון שקופ והראי"ה קוק, וההשתדלות להעלאת בני המשפחה ארצה

בס"ד מצאתי בארכיון בית הרב אגרת מר' שמעון לרב קוק משנת תרצ"ד, בה מתבקש האחרון לסייע בהעלאת חתן אחותו של הראשון, יהודה חיים גאלדע (גולד). "מצדי אוכל להודיע בזה כי את חתן אחותי זה הנני מכיר מן העת אשר למד לפני בישיבת בריינסק שהצטיין בישרת רוחו, וגם בעתים אלו בעסקו במסחר הוא מצוין ביושר ובנאמנות רוחו ... והוא איש יר"א וחכם דרך ורבה המצוה להיות בתומכיו".

ר' שמעון מציין כי אבי הלה, משה אשר גאלדע, כבר עלה ארצה מכבר והתיישב בתל אביב, והוא שיציג את הבקשה המפורטת בפני הרב קוק. לצערי טרם הצלחתי לאתר את בני משפחה זו ועניינם.

מצ"ב
1.jpg
1.jpg (160.17 KiB) נצפה 7933 פעמים


בן משפחה נוסף שר' שמעון ביקש להעלותו ארצה הוא "בן גיסי ישר ונעלה הר' דובער בהרה"ג גאלדבערג" (אגרות לראי"ה, סי' שעד).

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ד' יולי 08, 2020 7:57 pm
על ידי פלוריש
ראיתי ציון מקור:
"רשימות שיעורים המיוחסים לר"ש שקאפ - יוצאים לאור מתוך כתבים של תלמידים היושבים לפניו", מהדורה נסיונית ישיבת הגולן, סיון תשנ"ו.
מי מכיר? מי יודע?

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ג' יולי 21, 2020 8:49 pm
על ידי ההוא דאמר
שיעור חדש מהגרש"ש זצ"ל, מכתבי תלמידו הגר"ח שמואלביץ זצ"ל,
נדפס ביאר יצחק ח"ב, ניתן להורדה כאן:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 9F#p429819

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ד' אוגוסט 26, 2020 11:32 pm
על ידי יצחק אלחנן
רבותיי,
אשמח מאד מאד לקישור למקום שבו מתבאר היטב ההבדל בין דרכו של הגרש"ש בלימוד לבין המהלך הישיבתי המרכזי של הגר"ח.
חשוב לי מאד. יישר כח

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ד' אוגוסט 26, 2020 11:42 pm
על ידי תבא
יצחק אלחנן כתב:רבותיי,
אשמח מאד מאד לקישור למקום שבו מתבאר היטב ההבדל בין דרכו של הגרש"ש בלימוד לבין המהלך הישיבתי המרכזי של הגר"ח.
חשוב לי מאד. יישר כח

עיקרי הדברים כאן:
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=144136
ומעט כאן:
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=144136

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ה' אוקטובר 01, 2020 4:41 pm
על ידי גביר
זכרונות מעניינים על רבי שמעון שאקפ ודרך לימודו מתקופת טלז ישנם בספרו של הרב יעקב ברמן [מראשי המזרחי, מייסד המכללה למורים הקרויה כיום על שמו 'מורשת יעקב' ברחובות] עמ' 21.
הספר ישנו באוצר - https://tablet-otzar-org.ezproxy.bgu.ac ... ook=154189

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2020 1:08 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
[quote="ארי במסתרים"]כמו שאברהם אבינו נכשל עם ישמעאל, ויעקב אבינו נכשל עם עשיו...
מתברר שההורים יכולים רק לעשות השתדלות בחינוך אך לא עליהם המלאכה לגמור.
מה פירוש דבריך?

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ד' אוקטובר 28, 2020 2:16 am
על ידי ישראליק
הגיונות כתב:מעט על משפחת הגר"ש שקופ זצ"ל ניתן לקרוא ב'חשיבה משפטית בישיבות ליטא' של עקיבא ווזנר הע' 15.

י. אברהם כתב:האם אמת שהי' פעם מדובר שיכהן בראשות ישיבת ר' יצחק אלחנן בנוי יורק ?


בשנת תרפ"ט נסע הגר"ש לארצות-הברית בכדי לאסוף כסף לישיבת גרונדה, ושהה שם כשנה. בתקופה זו מסר שיעורים בישיבת ר' יצחק אלחנן בני-יורק, טאז אף הוצע לו לכהן בה כראש ישיבה, אולם הגר"ש חזר לארופה בעקבות הפצרות של גדולי פולין (ראה אצל ווזנר בהע' 25 ובנסמן שם)


נעתק מ"הכל לאדון הכל":
רשש.PNG
רשש.PNG (33.06 KiB) נצפה 6167 פעמים

רשש2.PNG
רשש2.PNG (23.15 KiB) נצפה 6167 פעמים

חיים', הכונה הרה"ג ר' חיים פנחס שיינבערג זצ"ל'

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: א' מרץ 14, 2021 10:18 pm
על ידי פלוריש
מזכרונותיו של בן ציון כהן, בספרו "ציוני מגיל 12", על אורי אילן הי"ד, חתירתו לצדק והאומץ מול המערכת:
IMG_20210314_202257.jpg
IMG_20210314_202257.jpg (2 MiB) נצפה 5089 פעמים

ודיון הלכתי על סוף חייו, ראו כאן: https://iyun.org.il/maremakom/%D7%9C%D7 ... %AA%D7%99/

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ב' מרץ 15, 2021 12:34 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
פלוריש כתב:מזכרונותיו של בן ציון כהן, בספרו "ציוני מגיל 12", על אורי אילן הי"ד, חתירתו לצדק והאומץ מול המערכת:
IMG_20210314_202257.jpg

סליחה על הבורות מה זה קשור לר"ש?

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ב' מרץ 15, 2021 12:41 am
על ידי הבאר ההיא
יוסף חיים אוהב ציון כתב:סליחה על הבורות מה זה קשור לר"ש?

אורי אילן המוזכר הוא בן בתו של ר' שמעון.

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ב' מרץ 15, 2021 1:02 am
על ידי סגי נהור
הבאר ההיא כתב:אורי אילן המוזכר הוא בן בתו של ר' שמעון.

בן נכדתו.

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ב' מרץ 15, 2021 9:58 am
על ידי שיף
סגי נהור כתב:
הבאר ההיא כתב:אורי אילן המוזכר הוא בן בתו של ר' שמעון.

בן נכדתו.
נכד חתנו הג"ר שרגא פייבל הינדס זצ"ל

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ב' מרץ 15, 2021 1:36 pm
על ידי מן הדרום
. להלן ברכתו של ר' שמעון לנישואי נכדתו עם שלמה אילן מהשומר הצעיר.“הנני גם אני למלא חפץ לב. ולב כל אוהבכם, להגיש אליכם ברכת אב זקן, אברך אתכם מקרב ולב שתהא אגודתכם שלמה, וכשמו “שלמה” כן ישפיע העליון על שלמה ופייגא שיהיו שלמים בריאים וקיימים בגופם וברוחם, לבנות בית בכרם ד’ צבאות לברכה ולתפארת, ודור ישרים מהם יבורך. וכאשר נכדתי פייגא תחי’ הביאה לי מנחת ביכורים מארץ הקדושה, לשמחני בנשואיה כן אזכה בחיי עוד לשמוח בנישואי יתר נכדי ולראותם מוצלחים בחייהם, ונושאי דגל היהדות ברוח ישראל סבא, כעתירת אוהבם מברכם בברכה משולשת, שמעון יהודא הכהן שקאפ”..
ועם לידת בנם אורי בשנת תרצ"ה בארכיון המשפחה ישנו מכתב מרגש במיוחד הוא המכתב בו מודה הגאון לנכדתו על שזיכתה אותו בנין, הלא הוא אורי אילן הי"ד.
באחד המכתבים מברך רבי שמעון את פייגה ושלמה ואת בנם "היניק והחכים אורי יחיה, בשנה טובה ומתוקה". את נכדתו פייגה מכנה ר' שמעון "נכדתי השולמית פייגא תחי".

Re: רבי שמעון שקופ

פורסם: ב' מרץ 15, 2021 4:25 pm
על ידי מן הדרום
ב'מקרה' נתקלתי בדברים הבאים על הגרש"ש ב'שיעורי דעת' [ח"ב, שיעור ח' ,קשור לענין שאלה ותשובה בליל הסדר] -

הן שאלת חכם - חצי תשובה. ובאר לנו אדמו"ר זצוק"ל טעם הדבר, מפני ששאלת חכם מבררת בין העיקר והטפל, בין הידוע ובין שאינו ידוע, במה תלוי הפתרון ובמה אינו תלוי. שאלה כהלכה מחוורת את הענין ומורה את הדרך אל תכנו, והיא היא המפתח להבנתו השלמה. כח הגאון הגרש"ש זצ"ל הי' יפה בזה, שלא הניח שום כלל אף מן המקובלים מבלי חקור אחריו לדרשו ולעמוד על תכנו. בימי בחרותו, כאשר הי' בוולוזין, היו מבקרים אותו על כך בלשון: "ער ברעכט זיך אין אָפענע טירן", אבל באמת זאת היתה גדלותו! הלא ידוע, שהחכם ניוטון בא לידי חדושיו בפיסיקה בתשובה לשאלה תמוהה לכאורה. שאול שאל על תפוח הנתק מן העץ, מדוע ירד הוא לארץ דוקא, מכיון שאין לו אחיזה בעץ יעלה לו למעלה? על ידי "מדוע" זה, שבקש באור על הנראה מובן ופשוט למאד, חוללה מהפכה בכמה ממקצעות החכמה. כמעט כל מדע הטבע החדש נבנה על יסוד החקירה הזאת. - אם מדה זאת שכרה בצדה בכל עניני הדעת, מה פורי' היא והכרחית ביחס לחכמה האלקית, חכמת התורה. רק ע"י העמקה ביסודות המקובלים ובשכליות המקובלות, הנראים כמפורשים וברורים מרוב השמוש בהם, אפשר לבא לידי חדוש ולהסיק חדשות בענפי אותם הכללים הרבים והמסועפים. כי היסודות האלה הנקנים מחדש בעמל מיוחד ובברור עצמי והעמקה, יכולים לקרב את האדם אל הבנת התורה האמתית. המדה הזאת מביאה ללמוד עמלה של תורה. כי היותר קשה וכבד הוא לחקור בדברים, שכבר נתגבשו למושגים פשוטים ורגילים, ולנתח ענין הנראה אחד ומסוים ולמצא יסודותיו.