מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא <ברכת אשר חלק בזמן הזה>

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא <ברכת אשר חלק בזמן הזה>

הודעהעל ידי מיללער » ב' דצמבר 05, 2011 5:59 am

בספר שו"ת דברי ישראל (וועלץ) ח"א סי' מ"ז מביא העתק מכת"י מרשימת הג"ר שמואל רז"ב אב"ד אונסדארף וז"ל:

הוגד לי מפי מגידי אמת שהגאון החת״ס בעת היותו
בק״ק מט״ד הלך לקבל פני הגאון מו״ה משולם בפ״ב,
ויען נסתפק אם יברך עליו ברכת ת״ח לגודל חכמתו, לכן
פחח פיו הקדוש ואמר: איתא בגמ׳ הרואה חכמי ישראל
מברך ברוך אתה בשם ומלכות שהלק מחכמתו ליראיו למה
השמיט הרמב״ם דין זה
, והשיב לו הגאון ר׳ משולם ע״פ
הנ״ל הן אמת שאף שהרי״ף אינו מביא מה שאינו נוהג
בזה״ז אבל הרמב״ם מביא גם זה, אבל רק מה שהוא עכ״פ
הלכתא למשיחא אבל לא מה שהי׳ נוהג לשעבר דמאי דהוי
הוי, ודין זה דברכת חכמי ישראל אינו נוהג בזה״ז שאין לנו
דין ת״ח ולעתיד יהי׳ מלאה הארץ דעה ולא יהי׳ דבר חדש
עד שיצטרך לברך, חזר הגאון ח״ס זצ״ל ואמר אם כן איפוא
יתיישב עוד במה שהשמיט הרמב״ם הא דמרחיקין אילן סרק
מן העיר נ׳ אמה והיינו משום דלשעבר מאי דהוי הוי. ועכשיו
בחורבנה הא אין כאן משום יישוב א״י ולעתיד לא יהיה
שייך כלל דין זה דהא אמרו בסוף מס׳ כתובות עתידין אילני
סרק שבא״י שיוציאו פירות, עכ״ד.

ומעיר הדברי ישראל:
וזה לשון מרן החת״ס בתשובותיו, אה״ע ח״ב סי׳ י״א:
אספרה כמו בשנת תקנ״ח בנסעי מק״ק דרעזניץ לישב
על כסא רבנות דק״ק מאטערסדארף קבלתי פני הגאון מה״ו
משולם טיסמענץ זצ״ל פה ק״ק [פרעשבורג. ומביא שם מה
שדיבר אתו בהלכה, עיי״ש].


והנה בשו"ת חת"ס הנ"ל לא נזכר השאלה של ברכת ברוך שחלק מחכמתו רק שאלה בהל' שמות גיטין, ושמעתי מפי הג"ר ישראל דוד שלעזינגער שליט"א נכד החת"ס שדבר זה פלא והפלא שהרי הרמב"ם בהל' ברכות סי' י' הל' י"א אכן מביא את הדין של ברכת ברוך שנתן מחכמתו ליריאיו על ראית חכמי ישראל וא"כ מה זה שהוקשה לו למרן החת"ס ומה תי' לו ר' משולם איגרא? והוסיף ששאל את פי הגר"ח קניבסקי שאולי בגירסא אחרת או בכת"י של הרמבם לא נמצא זה ההלכה, והגר"ח השיב שאינו יודע מגירסא אחרת, והוא פלאי.



ובספר 'זכרון למשה' דף ס"ז מביא כותב ר' אשר אנשיל ווייס אב"ד נאדיפאלי את הסיפור ג"כ משמו של ר' שמואל רז"ב מאונסדארף בשינו קצת:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 59&hilite=
אבל גם לגירסא הזה קשה אותה הקושיא.

אם יש מקור נוסף לסיפור הזה?


חוקר
הודעות: 282
הצטרף: א' יולי 24, 2011 3:44 pm

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא

הודעהעל ידי חוקר » ב' דצמבר 05, 2011 10:21 am

אינני אוהב להפוך דברים מקובלים, אבל כאן זה ממש זועק
לכאורה מה היה ספק החת"ס אם הרמב"ם השמיטו?
ולכן נראה ששמע השומע ו... והספק היה בדיוק להיפך, ומיושבת הקושיה.
החת"ס הסתפק האם מדהרמב"ם הביאו משמע שנוהג בזמה"ז או שמא אין הוכחה כי הרמב"ם מביא אף דברים שאינם נוהגים בזמה"ז.
ופשט רמ"א שודאי נוהג בזמה"ז, כי אם לא מדוע הביאו הרמב"ם שהרי לעתיד ודאי אינו נוהג כפי שנתבאר, והעבר אין, אלא ודאי בשביל ההוה שעדיין.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא

הודעהעל ידי מיללער » ב' דצמבר 05, 2011 4:49 pm

תודה רבה הרב הנוטר, לחיבת הדברים אעתיק את מה שכתבת שם באשכול על מהר"א קאטלער ז"ל:
נוטר הכרמים כתב:רבותיו – אבותיו הרוחניים היו רבינו הגר"א ור' משולם איגרא.

מאלפת היא מסתו הארוכה המופיעה בתחילת ספר 'רוח אליהו' (בלאך) שכלל שם ארבעה דברים הנצרכים לבא בשערי תורת הגר"א.

שח פעם חותנו הגדול מרן בעל אבן האזל: כשאני נתקל בביאור הגר"א קשה, איני מבין וממשיך הלאה, ר' אהרן לא יזוז משם. באחת מהתחלות הזמן הציב ר' אהרן לפני תלמידי הישיבה את היעד: צריך לרצות לדעת הכל, לשלוט בכל מכמני התורה כולה עד למעשה מרכבה, ולמעלה מזה עד לשולחן ערוך עם ביאור הגר"א.

ושני סיפורים שרגיל היה לספר על ר' משולם איגרא.

פעם ביקר החת"ס בפרשבורג וביקש לברך ברכת שחלק מחכמתו ליראיו על ר' משולם איגרא, פתח את הגמ' בברכות פרק הרואה וקרא מתוכה את נוסח הברכה. ר' משולם כעס, ושאלו החת"ס, למה השמיט הרמב"ם הלכה זו. השיבו ר' משולם, מהאי טעמא שהשמיט את ההלכה שמרחיקין עצי סרק מן העיר חמישים אמה, הרמב"ם אין דרכו להביא דינים שאין נוהגים כיום ולעתיד לבוא ג"כ לא ינהגו. כיום ארץ ישראל אינה מיושבת, וגם אין לנו חכם שראוי לברך עליו, ואילו לעת"ל לא ינהג משום שעתידין עצי סרק שיטענו פירות, וכן תמלא הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים ושוב כולם יהיו ת"ח מופלגים. ברם, סיים ר' אהרן, הפלא הוא שדווקא הרמב"ם כן מביא הלכה זו בהל' ברכות (י,יא).

(לעצם הענין, עי' שו"ת תשובה מאהבה ח"ב סי' רלז ד"ה יען, שו"ת מנחת אלעזר ח"ה סי' ז, שו"ת שלמת חיים ח"א סי' נד).
ועוד היה מספר את הסיפור הידוע המופיע בספר שאל אביך ויגדך ח"א עמ' קמז שהיה עם ר' משולם בעיר טיסמניץ, יעו"ש באורך.


תשוח"ח על המראי מקומות בענין אם בזה"ז שייך לברך ברכת שחלק מחכמתו אם יש לנו דין תלמידי חכמים.

מעניין מה היה מקורו של הגר"א קאטלער על הסיפור.

חלמיש
הודעות: 105
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 12:32 am

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא

הודעהעל ידי חלמיש » ב' דצמבר 05, 2011 7:25 pm

יש להעיר שהיסוד אודות אילני סרק, מחדש החת"ס בב"ב ואינו מזכיר שהתחדש לו כלל זה בעקבות דברי רמ"א. איני יודע אם זה אומר משהו לנכונות העובדה.

חתם סופר מסכת בבא בתרא דף כד עמוד ב

אבא שאול אומר כל אילן סרק נ' אמה בפי' המשנה פסק רמב"ם כוותי'. ותמה בתי"ט מ"ט לא מייתי לי' בחיבורו, ולכאורה לפמ"ש בנומוק"י דכל הני הלכתא למשיחא נינהו דבזה"ז ליכא שום נפקותא אפי' בנוי א"י ע"ש וכן משמע קצת בפירש"י דמס' ביצה ה' ע"ב ד"ה טעמא דנמנו וכו' ע"ש, והשתא דבזמן הזה ליכא נפקותא עד דאתי משיחא בב"א, ונהי דרמב"ם בחיבורו מייתי נמי הילכתא למשיחא ומה"ט מייתי דינא דשמעתין, מ"מ הא דאילני סרק אינינו במציאות כדאי' בספרא ומייתי לי' רש"י ר"פ בחוקותי ועץ השדה יתן פריו דאילני סרק יטענו פירות לע"ל וא"כ שוב אין צורך לדאבא שאול ומשו"ה לא מייתי לי' רמב"ם.

לעצם הדבר, תירוצו של החת"ס צע"ג, שהלא ברור ששיטת הרמב"ם בהל' מלכים בסופו היא שכל הבטחות אלו אינן אלא משלים בלבד, ונחלק עליו הראב"ד בהשגות ורמב"ן ריש בחוקתי, והדברים עתיקים אך דברי הרמב"ם ברור מללו, וא"כ לשיטת הרמב"ם עצמו, דברי החת"ס ממש תמוהין.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' דצמבר 05, 2011 8:53 pm

בהקשר לתרעומת על ברכת אשר חלק מחכמתו, [וכן ראיתי בעיני שמרן בעל אבי עזרי זיע"א התרעם על כך], בנותן ענין להביא כאן מרשימות שכתב חכ"א שליט"א.

בספר טובך יביעו (ח"ב עמ' ע"ח) מספר הגר"י זילברשטיין שליט"א, שבלומדו בישיבת סלבודקה ישב פעם בביתו של הג"ר אייזיק שר ז"ל ראש הישיבה נפתחה הדלת והרבנית טיקוצינסקי ע"ה אחותו הצעירה של הגרא"ש הכניסה עוגה שאפתה עבור אחיה, והנה כאשר נכנסה קם הגרא"ש בפניה, והגרי"ז שליט"א הרהיב עוז לשאלו מדוע הטריח עצמו לקום. השיב לו ראש הישיבה בדברים אלה: היא חושבת שאני תלמיד חכם ומעשה זה של הבאת העוגה כמוהו כהבאת ביכורים, שהרי אחז"ל המביא דורון לת"ת דומה למביא ביכורים וראש הישיבה חזר והדגיש "כך היא חושבת", אמנם אני יודע מך ערכי אבל מה אעשה שכך חושבת עלי אחותי וא"כ צריך אני לקום מפניה כדין מביאי הביכורים שצריך לקום מפניהם וכמו"ש בביכורים פ"ג עכ"ד ע"ש.

ובקובץ תשובות בסי' ק"ס כתב הגרי"ש אלישיב שליט"א לגאב"ד ערלוי שליט"א מנחת ביכורים אשר שדר לן וכו' הגיע לידי ואמרתי כשם שהגאון רי"ח זוננפלד זצ"ל הי' אומר אלה המכבדים אותי וקמים קדמי על אף שהם טועים בי בדין הוא שיקבלו שכרם משלם, שהרי מחשבתם וכוונתם רצויה, אף אנא אמינא שיעלה להדר"ג כאילו הקריב ביכורים מבלי לגרוע דבר בהתאם למ"ש חז"ל כתובות ק"ה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' דצמבר 05, 2011 11:32 pm

הנהגת החת"ס לברך מתוך ספר במקום ספק יש לה מקורות נוספים. (ובספר הנחמד, הנחמדים מזהב אסף הנהגה של כמה צדיקים שעשו כאן בקידוש לבנה ביום ט"ז בחודש. אבל מש"כ שאפשר שהוא משום קריאה מעוררת הזמן, אחר המחילה הוא מעיב על כל יופי הספר).
----------
על ברכת אשר חלק ליראיו בזמן הזה הבאתי כאן דבר חדש מהאדר"ת
-----
בעיני ראיתי אחד מגדולי ישראל שבירך אשר חלק אצל הגריש"א שליט"א, והגריש"א הגיב תומ"י, זאגט שוין בשכמל"ו, (לא הבחנתי עם ענה אמן) ולאחרונה הלך אצל הגרח"ק במועד, לנחמו על פטירת אשתו, ובירך אשר חלק. ר"ח לא הבחין, כשבניו הסבו את תשומת ליבו לאשר התרחש, הגיב: ברכה לבטלה.
חלמיש כתב:לעצם הדבר, תירוצו של החת"ס צע"ג, שהלא ברור ששיטת הרמב"ם בהל' מלכים בסופו היא שכל הבטחות אלו אינן אלא משלים בלבד, ונחלק עליו הראב"ד בהשגות ורמב"ן ריש בחוקתי, והדברים עתיקים אך דברי הרמב"ם ברור מללו, וא"כ לשיטת הרמב"ם עצמו, דברי החת"ס ממש תמוהין.
שאלה גדולה. והנכון הוא שהרי ד"ז למדו מהאמור בתורה ועץ השדה יתן פריו, וכבר כתבו שדברי תורה שאני והבאתי הדברים כאן במקו"א
בענין זה חלוקים מקראות שבתורה ממקראות שבנ"ך.
ברמב"ם מלכים פי"ב: וזה שאמרו וגר זאב וכו' משל וחידה. והראב"ד השיגו: והלא בתורה והשבתי חיה רעה וגו'. ולפו"ר לא מובן מה זו השגה. והמחוור בזה מה שפירש במרכה"מ דנקודת השגת הראב"ד הוא דבתורה מפורש ולא רק בנ"ך. [ויש שפירשו דחלוק תורה מנ"ך, כחילוק נבואת משה שאינו משל, מנבואת שאר הנביאים. ואכ"מ]. וכמדפורש בבריתא דל"ב מדות, מדה כו: 'וכן אתה מוצא בנביאים ובכתובים שדיברו משלים. במה דברים אמורים, בדברי קבלה, אבל בדברי תורה ומצווה אי אתה יכול לדרשן בלשון משל חוץ מג' דברים שהיה רבי ישמעאל דורשן בלשון משל והלכה כדבריו בשניים: (א) (שמות כ"א, יט) 'אם יקום והתהלך בחוץ על משענתו' - על בוריו [- בריאותו]. שאם אתה אומר 'על מקלו' - חולה הוא. אלא מלמד שקרא הכתוב משענת גופו כאילו נשען על מקלו.(ב) כיוצא בו (שם כ"ב, ב) 'אם זרחה השמש עליו' - וכי השמש לו לבדו זרחה? אלא מה השמש שלום בעולם, אף הגנב - אם ידוע שלא ביקש רק שלום, הרי בעל הבית חייב עליו בדמיו. באלו שניים הלכה כרבי ישמעאל, והשלישי:(ג) (דברים כ"ב, יז) 'ופרשו השמלה' - מחוורים הדברים כשמלה'. ע"כ. [ובגוף הענין כבר תמהו על הרמ"מ שהרי בתו"כ פירשוה כפשוטו].וראה אריכות בזה בתורה שלימה חי"ז מילואים סי' כב.

חלמיש
הודעות: 105
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 12:32 am

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא <ברכת אשר חלק בזמן

הודעהעל ידי חלמיש » ג' דצמבר 06, 2011 12:58 am

ידוע לי הדיון על כך שכוונת השגת הראב"ד היא בגלל שזה מתורת משה. אך זה הכל טוב ויפה לבאר את שיטת הראב"ד אך פשוט שלדעת רמב"ם (שבדעתו קאיירינן) לא ישתנה דבר ממנהגו של עולם. וזה פשוט בדעתו למרות התו"כ וכו'.

מה שהובאה מברייתא ל"ב מדות. לכאורה הכוונה להלכות של תורה, אך בדברי הבטחות כגון ועצר את השמיים וכיו"ב לא ברור הדבר. (והכוונה, שבקבלה יש מקום לפרש כל מצוה שבה כמשל אך לא בתורה).

עוד אעיר המעניין, שלגבי ענין השני של ברייתא דל"ב מדות בדין גנב במחתרת, כותב הראב"ד בהשגות הל' גניבה פ"ט שאעפ"כ אין מקרא יוצא מידי פשוטו, עיי"ש

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא <ברכת אשר חלק בזמן

הודעהעל ידי מורה צדק » ג' דצמבר 06, 2011 7:07 pm

אם פותח האשכול מחפש בענין ברכת אשר חלק, יש מעשה ידוע עם האדמו"ר ממונקטש עם הסבא קדישא הרב אלפנדרי.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' אוקטובר 16, 2013 12:31 pm

איש_ספר כתב:בעיני ראיתי אחד מגדולי ישראל שבירך אשר חלק אצל הגריש"א שליט"א, והגריש"א הגיב תומ"י, זאגט שוין בשכמל"ו, (לא הבחנתי עם ענה אמן) ולאחרונה הלך אצל הגרח"ק במועד, לנחמו על פטירת אשתו, ובירך אשר חלק. ר"ח לא הבחין, כשבניו הסבו את תשומת ליבו לאשר התרחש, הגיב: ברכה לבטלה.

שמעתי מאדם שהגיע אל מרן הגרי"ש יחד עם ראש ישיבה מארה"ב, וכשראש הישיבה הנ"ל בירך 'אשר חלק', והלה ענה אמן, אמר להם הגרי"ש 'שניכם צריכים לעשות תשובה, אתה על הברכה לבטלה, ואתה על האמן לבטלה'.

סמל אישי של המשתמש
רימנובער אייניקעל
הודעות: 112
הצטרף: ג' ספטמבר 03, 2013 9:19 am

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא <ברכת אשר חלק בזמן

הודעהעל ידי רימנובער אייניקעל » ד' אוקטובר 16, 2013 3:55 pm

ובדרך אגב הזכרתם לי סיפור נורא מהחתם סופר זצ"ל,שכידוע היה חתן רבי עקיבא אייגר זצ"ל,וכשאשת החתם סופר נפטרה הסתירו את זה מאביה רבי עקיבא אייגר,ופעם היגיע רבי עקיבא אייגר לבקר את חתנו ובתו לפרעשבורג, ולא רצו שיוודע לו מפטירת בתו אז החתם סופר התעמק עם חמיו כל השבת בסוגיות עמוקות ושכח לגמרי לישאול אודות שלום בתו ,זיע"א.
נערך לאחרונה על ידי רימנובער אייניקעל ב ד' אוקטובר 16, 2013 5:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא

הודעהעל ידי אברך » ד' אוקטובר 16, 2013 4:27 pm

איש רגיל כתב:
איש_ספר כתב:בעיני ראיתי אחד מגדולי ישראל שבירך אשר חלק אצל הגריש"א שליט"א, והגריש"א הגיב תומ"י, זאגט שוין בשכמל"ו, (לא הבחנתי עם ענה אמן) ולאחרונה הלך אצל הגרח"ק במועד, לנחמו על פטירת אשתו, ובירך אשר חלק. ר"ח לא הבחין, כשבניו הסבו את תשומת ליבו לאשר התרחש, הגיב: ברכה לבטלה.

שמעתי מאדם שהגיע אל מרן הגרי"ש יחד עם ראש ישיבה מארה"ב, וכשראש הישיבה הנ"ל בירך 'אשר חלק', והלה ענה אמן, אמר להם הגרי"ש 'שניכם צריכים לעשות תשובה, אתה על הברכה לבטלה, ואתה על האמן לבטלה'.


הנה קובץ וידאו שבעל המשנה הלכות זצ"ל שואל את הגריש"א זצ"ל מתי צריך לברך אצל אדם גדול לפני או אחרי? והגרי"ש עונה שזה ברכה לבטלה, ור' מנשה אומר, א"כ צריך לומר "ברוך שם", והגרי"ש עונה, ודאי, אם ברכת צריך לומר ברוך שם. [מקוה שהבנתי נכון את האידש].

https://copy.com/Vn2G6x9I9n2bOWaX

יד לפה
הודעות: 60
הצטרף: ג' אוגוסט 20, 2013 5:36 pm

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא <ברכת אשר חלק בזמן

הודעהעל ידי יד לפה » א' אוקטובר 20, 2013 5:52 pm

והיום יום א' חיי שרה אחר הכינוס הקדוש בהשתתפות מרנא ורבנא שרי התורה וכו',
שזכינו לשמוע את הגרב"מ אזרחי מברך את הברכה בשם ומלכות.
"כשקהל הרבבות זועק ועונה אחריו "אמן", זעקה שהדהדה בכל קצווי תבל." (ציטוט מ'יתד' )
אנו יודעים כבר את ההלכה.
אבל אפשר שאכן חלקו על דעת הגרי"ש.. ואפשר שהיה הוראת שעה בלבד..

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא <ברכת אשר חלק בזמן

הודעהעל ידי הכהן » א' אוקטובר 20, 2013 6:00 pm

גם בעירנו מודיעין עילית יע"א ברך הגאון רי"ש זיכרמן שליט"א

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא <ברכת אשר חלק בזמן

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' אוקטובר 21, 2013 9:38 pm

שו"ת שבט הלוי (ח"י סי' יג) כתב:שאלה:
האם בזה"ז מברכים ברכת שחלק מחכמתו ליראיו.

תשובה:
בס' ערוך השולחן או"ח סי' רכ"ד כ' בענין זה, היות שאין אנו יודעים כמה חכמה צריך כדי לברך עליו שחלק חכמתו ליראיו ע"כ נהגו שלא לברך ברכה זו כלל, איברא סתימת השו"ע והפוסקים שכולם העתיקו ההלכה לברך ולא גדרו לנו משמע ודאי דשייך גם בזמן הזה, וכנראה הגדר הוא, שמקובל מבני הדור ומנוסה שחכמתו היא חכמת תורה אמיתית ולומד בה לשמה, ונהירנא שכאשר בא גאון הגאונים מהר"י רוזן זצל"ה בעל צפנת פענח לויען יצ"ו ברכו עליו ברכה זו, ובב"ח או"ח סי' רכ"ד משמע קצת שצריך שיהי' בקי בנגלה וגם בנסתר כי זה חכמתו חכמת ה' ידיעת שמותיו וכו', יעש"ה.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא <ברכת אשר חלק בזמן

הודעהעל ידי איש רגיל » א' נובמבר 17, 2013 11:50 am

מצאתי כעת ב'החזון איש בדורותיו' (עמ' קצח) ששאלו את ר' איסר זלמן מלצר אם ניתן לברך 'שחלק מחכמתו ' על החזו"א, ויקרא בהתרגשות 'פשיטא'.

וראה את האשכול החסום: viewtopic.php?f=17&t=15604&hilit=%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%9A+%D7%A9%D7%97%D7%9C%D7%A7#p146333

ראה עוד על הרב אליישיב: viewtopic.php?f=19&t=10521&p=98526&hilit=%D7%A9%D7%97%D7%9C%D7%A7+%D7%9E%D7%97%D7%9B%D7%9E%D7%AA%D7%95#p98526

על הגר"ע יוסף: viewtopic.php?f=19&t=15422&p=145152&hilit=%D7%A9%D7%97%D7%9C%D7%A7+%D7%9E%D7%97%D7%9B%D7%9E%D7%AA%D7%95#p145152

ובאפן כללי ראה עוד: viewtopic.php?f=17&t=15592&p=146328&hilit=%D7%A9%D7%97%D7%9C%D7%A7+%D7%9E%D7%97%D7%9B%D7%9E%D7%AA%D7%95#p146296 ובהמשך שם.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 20, 2013 8:00 am

איש_ספר כתב:הנהגת החת"ס לברך מתוך ספר במקום ספק יש לה מקורות נוספים. (ובספר הנחמד, הנחמדים מזהב אסף הנהגה של כמה צדיקים שעשו כאן בקידוש לבנה ביום ט"ז בחודש.

הלום ראיתי בחפזי בקובץ באו"י החדש שכתב שם המכונה אדמו"ר מטאלנא, בענין של קידוש לבנה מתוך הגמרא, והצריך עיון, שהרי בדברי הגמ' אודות ברכת קידוש לבנה לא נזכר שם ה',
ואלמלא ראיתי כתוב, לא האמנתי שאפשר לשאול קושיא מוזרה כ"כ.

הוא היה אומר
הודעות: 176
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 11:50 pm

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא

הודעהעל ידי הוא היה אומר » ד' נובמבר 20, 2013 12:36 pm

איש_ספר כתב:הלום ראיתי בחפזי בקובץ באו"י החדש שכתב שם המכונה אדמו"ר מטאלנא, בענין של קידוש לבנה מתוך הגמרא, והצריך עיון, שהרי בדברי הגמ' אודות ברכת קידוש לבנה לא נזכר שם ה',
ואלמלא ראיתי כתוב, לא האמנתי שאפשר לשאול קושיא מוזרה כ"כ.


מהו הפליאה הגדולה?

החזן
הודעות: 314
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא <ברכת אשר חלק בזמן

הודעהעל ידי החזן » ד' נובמבר 20, 2013 2:43 pm

אולי באמת כוונת הגמרא שיש לברך ברכת קידוש לבנה בלא שם ומלכות?...

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא <ברכת אשר חלק בזמן

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' נובמבר 20, 2013 2:50 pm

אין זה כוונת הגמרא, אך אם לומד הגמ' אינו יכול להוסיף שם ומלכות, דבר שהגמ' לא כתבה, רק משום שזו היתה כוונת הגמ'.

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' נובמבר 20, 2013 7:00 pm

איש_ספר כתב:
איש_ספר כתב:הנהגת החת"ס לברך מתוך ספר במקום ספק יש לה מקורות נוספים. (ובספר הנחמד, הנחמדים מזהב אסף הנהגה של כמה צדיקים שעשו כאן בקידוש לבנה ביום ט"ז בחודש.

הלום ראיתי בחפזי בקובץ באו"י החדש שכתב שם המכונה אדמו"ר מטאלנא, בענין של קידוש לבנה מתוך הגמרא, והצריך עיון, שהרי בדברי הגמ' אודות ברכת קידוש לבנה לא נזכר שם ה',
ואלמלא ראיתי כתוב, לא האמנתי שאפשר לשאול קושיא מוזרה כ"כ.

אני שמעתי על הנהגה זו שאומרים את נוסח ברכת הלבנה מתוך הטור (או"ח ס' תכ"ו), ושם אכן מופיע כל הנוסח ובשם ומלכות.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא <ברכת אשר חלק בזמן

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' נובמבר 21, 2013 1:37 am

לפי ההגיון כאן יש להוסיף לפלפל: האם צריך לומר את הנוסח מתוך דפוס ווילנא או אולי צריך לחפש בדק"ס?
ואולי מלך מלכות התורה יארגן קריאת קודש שצריך להגיד רק מעוז והדר?

ואם עדין לא מובן: ברור שההיתר (למי שסוברו) הוא שכל שאומר דרך לימודו שרי, וממילא אין שום חובה להצמד לנוסח הגמרא, וז"פ.

(בר מן דין שהדבר ידוע שאין לסמוך על נוסח הגמרא בכל הנוגע לנוסחאות תפילה ששונו פעמים רבות בידי המעתיקים לפי מנהגם)

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא <ברכת אשר חלק בזמן

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ה' נובמבר 21, 2013 4:36 am

איש_ספר כתב:.

(בר מן דין שהדבר ידוע שאין לסמוך על נוסח הגמרא בכל הנוגע לנוסחאות תפילה ששונו פעמים רבות בידי המעתיקים לפי מנהגם)

אז רחנ"ד נהג כפי שנהגו אפילו מעתיקי הש"ס?... נו אי הכי זה כבר מקטין את העוון.

002
הודעות: 412
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 8:17 pm
מיקום: ארץ הקודש סמוך לעיר הקודש

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא <ברכת אשר חלק בזמן

הודעהעל ידי 002 » ג' יולי 13, 2021 10:36 am

יד לפה כתב:והיום יום א' חיי שרה אחר הכינוס הקדוש בהשתתפות מרנא ורבנא שרי התורה וכו',
שזכינו לשמוע את הגרב"מ אזרחי מברך את הברכה בשם ומלכות.
"כשקהל הרבבות זועק ועונה אחריו "אמן", זעקה שהדהדה בכל קצווי תבל."

הרב הגאון רבי מרדכי בונים זילברברג, רב שיכון ה' בבני ברק מברך על מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א ברכת שחלק מחכמתו.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: ביקור החת"ס אצל הגאון ר' משולם איגרא <ברכת אשר חלק בזמן הזה>

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יולי 13, 2021 11:09 am

מיללער כתב:בספר שו"ת דברי ישראל (וועלץ) ח"א סי' מ"ז מביא העתק מכת"י מרשימת הג"ר שמואל רז"ב אב"ד אונסדארף וז"ל:

הוגד לי מפי מגידי אמת שהגאון החת״ס בעת היותו
בק״ק מט״ד הלך לקבל פני הגאון מו״ה משולם בפ״ב,
ויען נסתפק אם יברך עליו ברכת ת״ח לגודל חכמתו, לכן
פחח פיו הקדוש ואמר: איתא בגמ׳ הרואה חכמי ישראל
מברך ברוך אתה בשם ומלכות שהלק מחכמתו ליראיו למה
השמיט הרמב״ם דין זה
, והשיב לו הגאון ר׳ משולם ע״פ
הנ״ל הן אמת שאף שהרי״ף אינו מביא מה שאינו נוהג
בזה״ז אבל הרמב״ם מביא גם זה, אבל רק מה שהוא עכ״פ
הלכתא למשיחא אבל לא מה שהי׳ נוהג לשעבר דמאי דהוי
הוי, ודין זה דברכת חכמי ישראל אינו נוהג בזה״ז שאין לנו
דין ת״ח ולעתיד יהי׳ מלאה הארץ דעה ולא יהי׳ דבר חדש
עד שיצטרך לברך, חזר הגאון ח״ס זצ״ל ואמר אם כן איפוא
יתיישב עוד במה שהשמיט הרמב״ם הא דמרחיקין אילן סרק
מן העיר נ׳ אמה והיינו משום דלשעבר מאי דהוי הוי. ועכשיו
בחורבנה הא אין כאן משום יישוב א״י ולעתיד לא יהיה
שייך כלל דין זה דהא אמרו בסוף מס׳ כתובות עתידין אילני
סרק שבא״י שיוציאו פירות, עכ״ד.

ומעיר הדברי ישראל:
וזה לשון מרן החת״ס בתשובותיו, אה״ע ח״ב סי׳ י״א:
אספרה כמו בשנת תקנ״ח בנסעי מק״ק דרעזניץ לישב
על כסא רבנות דק״ק מאטערסדארף קבלתי פני הגאון מה״ו
משולם טיסמענץ זצ״ל פה ק״ק [פרעשבורג. ומביא שם מה
שדיבר אתו בהלכה, עיי״ש].


והנה בשו"ת חת"ס הנ"ל לא נזכר השאלה של ברכת ברוך שחלק מחכמתו רק שאלה בהל' שמות גיטין, ושמעתי מפי הג"ר ישראל דוד שלעזינגער שליט"א נכד החת"ס שדבר זה פלא והפלא שהרי הרמב"ם בהל' ברכות סי' י' הל' י"א אכן מביא את הדין של ברכת ברוך שנתן מחכמתו ליריאיו על ראית חכמי ישראל וא"כ מה זה שהוקשה לו למרן החת"ס ומה תי' לו ר' משולם איגרא? והוסיף ששאל את פי הגר"ח קניבסקי שאולי בגירסא אחרת או בכת"י של הרמבם לא נמצא זה ההלכה, והגר"ח השיב שאינו יודע מגירסא אחרת, והוא פלאי.

כאן הצעתי תירוץ שהמעשה השתבש מעט
viewtopic.php?f=17&t=53558&p=667777&hilit=%D7%9E%D7%97%D7%9B%D7%9E%D7%AA%D7%95+%D7%9C%D7%99%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%95#p667777


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 268 אורחים