מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
יוסי 10
הודעות: 75
הצטרף: ה' נובמבר 03, 2011 9:44 pm

הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי יוסי 10 » א' פברואר 12, 2012 11:55 am

מתעניין אני בתולדותיו של הגריי"ד זצ"ל, ובתורתו, כל פרט שקשור אליו מענין אותי.

הרבה זמן אני עוסק בגאון הנ"ל ותורתו, עתה ראיתי את הכתבה של משה נחמני עליו, נזכרתי, והחלטתי לפתוח אשכול עליו.

הנה הלינק לכתבתו של משה נחמני.

http://musaf-shabbat.com/2012/02/09/%d7 ... %a0%d7%99/

אכן, כפי שכתוב בכתבה, היה גאון אדיר, מי שמתבונן בחידושיו שהובאו בקבצים ובמקומות שונים, נוכח בכך, יש לו פלפולים מדהימים ןחריפים ,מיוחדים במינם.

יש מכתב שמהרי"ל דסקין זצ"ל מעיר לו, שלמודו הוא מחכמי פולין ולא משלנו, ואכן, חידושיו מזכירים את סגנון החידושים המפלופלים של חכמי פולין.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11925
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » א' פברואר 12, 2012 1:10 pm

שם שאלתי, מי הוא הכותב, ומה פשר הרמיזות שלו על רישומים בהם מתעד הראי"ה חזיונות שהיו לו עם מהריל"ד אחר פטירתו.
במענה לכל זה קבלתי את התשובה הבאה מחכ"א החפץ בעילום שמו


הכותב הינו מייסד ארגון 'אור האורות'. רוב הדברים שהביא אינם אוצרות פרטיים אלא ציטוטים מתוך ספרים בלי להזכיר שמם. לדוג' "בתוך החומות" של הרב פרוש שו"ב, ספרי האגרות של הרב קוק והרב חרל"פ או סיפוריו של יעקב קלצקין על אביו. ולא שהוא אשם בכך אלא שזו דרכם של עיתונים. ורק חלק מן הדברים הם כתבי יד שצילומיהם נאספו ממקורות שונים. לדוג' מכתב הרב קוק לרב יצחק ירוחם דיסקין אודות הרב חרל"פ, ראיתי שנמכר בשעתו במכירה פומבית [שערוריתית מצד עצמה אך מה אפשר לעשות] של אוצרות מגנזי הרב חרל"פ, וצילום חלקי ממנו הודפס בקטלוג בית המכירות. רק הכותב טרח והשיג את הצילום השלם.

בכלל צריך להתייחס לדבריו בעירבון מוגבל למדי, והמאמר הנוכחי מדגים זאת היטב . לדוג' כל התיאור בפתח על שאבי הרב קוק היה מובילו לדווינסק וכו' לפגוש גאוני תורה, וש"אחד מאותם גדולים היה הגאון הצעיר הריי"ד. לא פעם ביקר אצלו הנער הגריבאי המצוין ועסק עמו בדברי תורה. כבר אז תפס הנער את עומק גאונותו, וחשב בלבו: "מתי אגיע למידת ידיעת התורה כזו…". יתמה הקורא, מהיכן הכותב יודע מה חשב הרב קוק בליבו? אלא שאחרי כמה שורות מובן שכל התיאור הספרותי מבוסס סה"כ על העדות מפי אחי הרב קוק בשם הרב דיסקין, ש"נהניתי ממנו בדברי עמו, כבר אז היה ניכרת גאונותו, וכבר היה צדיק גמור בהיותו כבן תשע". רק הכותב הפך את הדברים כמו ניחוש כיצד היו נראים מעיניו של הרב קוק הילד.
באופן קרוב הקורא מתפלא כיצד "הגאון הצעיר" מדווינסק שהפליא בעוצם גאונותו עד שהשתייך לגדולי הדור שבעיר זו, פתאום כשעבר לאודסה הפך "לאיש מודרני הבקי בהוויות העולם" הבקיא בספרות איטלקית וכדו'. אכן יש כאן כמה חורים בעלילה שהכותב הרשה לעצמו להשלים בכוחות עצמו. אבל גם המצאות יש, כמו למשל שהרב דיסקין כיהן כנשיא הסניף הירושלמי של "דגל ירושלים" או ש"עמד לצידו בתוקף" בענין היתר המכירה. שוין, שוין.... ולבטח כך גם הסיפור שכשהציעו לרב דיסקין את רבנות עיה"ק אמר "בעיר שהגרצ"פ פרנק מכהן בה פאר, אי אפשר לקבל משרה זאת", שהרי הרב פראנק לא כיהן אז אלא כאחד מדייני ביד"צ האשכנזים ומה פתאום שהרב דיסקין שעוד לא יודע (כמו הכותב כאן) שהלה עתיד להתמנות וכו' יגיד כזה דבר.
עוד ניכר שהכותב סבור, ע"פ הבנתו בדברי הרב חרל"פ, שהרב יהושע ליב דיסקין נגלה אל הרב חרל"פ ממש ולא בחלום, כאליהו הנביא או שמא כמו שמואל אל שאול, ושבכל אופן אפשר לקבל את הדברים כאילו עתה אנו יודעים בפועל ש"הריל"ד מגלה את דעתו כי התנגדות בנו להכתרת הראי"ה כרבה של ירושלים הינה טעות". שזה מזכיר את אותו המחבר הירושלמי שהדפיס בספרו הסכמה שקיבל מאדמו"ר הצ"צ לאחר פטירתו....

דברים אחרים של הכותב מבוססים על שברי ידיעות, לדוג' מה שכותב על הסכסוך בין הרב דיסקין לרב זוננפלד, שלמרות הרושם הידעני שהוא משדר, דיון שפתח על הנושא באתר אחר מלמד שהוא לא יודע על העניין הרבה יותר מזה. או על שיפוטים מופרזים להחריד, לדוג' מה שהוא כותב שהרב חרל"פ הוא "מי שהפך את מעמדו הציבורי של הריי"ד לאחד מראשי הרבנים בירושלים", שגם התיאור הזה וכל מה שמסביבו אינו מבוסס אלא על דברים של הרב פרוש שו"ב שהובאו בכתבה, לאחר שהוגזמו כמה מונים בידי הכותב. או קביעות חסרות יסוד, כמו שהלה היה "תלמידו המובהק", עד כדי כך!
ושוב יש לציין כדוגמה את תיאורו "מפעם לפעם, כאשר היה עולה הראי"ה ירושלימה אל בית חותנו האדר"ת, היה מבקר גם בביתו של ידידו הריי"ד. גם קשר רציף של מכתבים היה ביניהם בנושאים שונים", שזה מבוסס על התעלול הספרותי של לקיחת עובדה בודדת, כלומר המכתב הנזכר של הרב קוק לרב דיסקין. ואולי גם תיעוד של איזה ביקור של הרב קוק בבית הרב דיסקין. אם יש תיעוד כזה (הכוונה באותה התקופה) -- והפיכתה לדוגמה שכביכול יש עוד רבות מסוגה.

ממילא גם שאיני בקיא כלל בעניינים של "כתבי-יד שטרם פורסמו מסופר על שרשרת חזיונות ליליים שהייתה לראי"ה קוק ובהם נגלה אליו הריל"ד ולמד עמו בחברותא", הרי יש לחשוש שגם עדות זו לוקה באיזו מידה של הפרזה.

וש"י מד"נ!

אברהם
הודעות: 1298
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי אברהם » א' פברואר 12, 2012 1:55 pm

עדיין לא הבנתי
האם מכתבו של הגרי"מ על החזיון של מהריל"ד שמובא בסוף הכתבה הוא עצמו חזיון או ממשי?

כלומר, האם ידוע באמת על מכתב כזה של הגרי"מ?

כי הדברים שם מפעימים ממש, גם אם לא היה זה כגילוי שמואל..., ובפרט שמביא לו אות מדברי רבו (האם ידוע האם אכן יש להרב פירוש בענין בבלי וירושלמי?).

וגם ענין הקרי והכתיב של לא אנחנו עמו וצאן מרעיתו - ממש קולע! ויש כאן רמיזה שהקוראים אותו בתוספת כינוי ה' קיימו בעצמם לו אנחנו צאן מרעיתו, ואילו השוללים השמיטו תואר הרב ונהפך ללא אנחנו וכו'.

הביקורת שהובאה על שהכותב סבור שאפשר לקבל את הדברים כאילו אנו יודעים בפועל וכו', לדעתי היא לוקה בהבנת הנקרא, סיום הכתבה שם בא להראותנו שאכן הנהגות הרב תאמו את ה'הוראות' שקיבל ממהריל"ד בחזיון (אם היה כזה וכאמור), גם בענין היחס למהריי"ד ולשאר מתנגדיו - שעל אף שהם טועים מ"מ בתום לב וכו' - וגם בענין המשך עידוד התרומות לבית היתומים.
יש להניח שאם המכתב נכון, והגרי"מ קיבל את החזיון ברצינות, שגם הרב קיבל את הדברים, מה כ"כ משונה בזה?

רב פעלים
הודעות: 156
הצטרף: ש' ינואר 14, 2012 9:47 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי רב פעלים » א' פברואר 12, 2012 2:38 pm

בס"ד

בכתבה של נחמני ישנה טעות -

נכתב שם:
'בסופו של דבר נתקיימה אספה משותפת ובראשה שלושת הרבנים, הראי"ה, והרב זוננפלד והריי"ד, בביתו של זה האחרון, וצמחה התקווה לאיחוד שני המחנות. אך בהמשך הסתבכו הדברים. הקנאים הגיעו לביתם של הריי"ד והרב זוננפלד והניאו אותם מתוכנית השלום על ידי צעקות ואיומים. דבר האיחוד הנכסף ירד מן הפרק. גם ניסיונות איחוד שנעשו לאחר מכן לא צלחו, והמחלוקת נשארה כפי שהייתה.
עם זאת, לא היה בידי המחלוקות להחליש את יחסו החיובי של הראי"ה כלפי הריי"ד והרב זוננפלד, והוא המשיך להתייעץ עמם בענייני הציבור. רק לאחר מכן, כשחתמו הריי"ד והרב זוננפלד על הפשקוויל 'קול-השופר' בגנות הספר 'אורות' שפרסם הראי"ה באותם ימים, נפסק היחס החיובי ביניהם.'

הרב קוק המשיך להתייחס בחיוב רב לרב זוננפלד ולרב דיסקין כפי שנכתב במפורש במכתבו המפורסם של ה"אמרי אמת", וכן ישנן עדויות מתועדות וברורות שהיה יחס אישי חיובי ביותר גם מצד הרב זוננפלד לרב קוק גם לאחר המחלוקת על "אורות" ועד פטירת הרב זוננפלד, ובכל מפגש ביניהם ברחוב או באירוע הם שוחחו ביניהם בדברי תורה זמן רב כמו אין כלל מחלוקת ביניהם, וכפי שנכתב ב"האיש על החומה", חלק שלישי, הפרק "האמת ועימות". והוא אף התייחס באהבה לשונאיו הגדולים ביותר וכותבי הפשקווילים הנוראיים ביותר, ואף השתדל לסייע להם כמהשיותר כשנקלעו לצרה ואף באו לפניו בעבוד המלצות לרופאים וכדומה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11925
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » א' פברואר 12, 2012 7:21 pm

אברהם כתב:עדיין לא הבנתי
האם מכתבו של הגרי"מ על החזיון של מהריל"ד שמובא בסוף הכתבה הוא עצמו חזיון או ממשי?

כלומר, האם ידוע באמת על מכתב כזה של הגרי"מ?

הביקורת שהובאה על שהכותב סבור שאפשר לקבל את הדברים כאילו אנו יודעים בפועל וכו', לדעתי היא לוקה בהבנת הנקרא, סיום הכתבה שם בא להראותנו שאכן הנהגות הרב תאמו את ה'הוראות' שקיבל ממהריל"ד בחזיון (אם היה כזה וכאמור), גם בענין היחס למהריי"ד ולשאר מתנגדיו - שעל אף שהם טועים מ"מ בתום לב וכו' - וגם בענין המשך עידוד התרומות לבית היתומים.
יש להניח שאם המכתב נכון, והגרי"מ קיבל את החזיון ברצינות, שגם הרב קיבל את הדברים, מה כ"כ משונה בזה?

אחרי שרבי נחמני מביא שם את המכתב (שאגב, נמסר לי שפורסם בספר הד הרים) בו מספר הרב חרל"פ על חזיון החלום בו ראה את מהריל"ד. נכתב כך:
מעבר לרמזים המופלאים המגלים טפח מעולמו הפנימי של הראי"ה ומתפקידיו הרוחניים, יש כאן גם זווית מרתקת לסוגיית המחלוקת על הרבנות. הריל"ד מגלה את דעתו כי התנגדות בנו להכתרת הראי"ה כרבה של ירושלים הינה טעות,
הריל"ד פשוט מגלה דעתו. לא פחות!
צ"ל כך: אליבא דהגרי"מ חרל"פ הריל"ד גילה דעתו בחלום, שכך וכך.
ואילו הספקולציה שהרב קוק נהג בבית היתומים כפי שנהג בעקבות החלום, הוא סיפור טוב בשביל שמחה רז או אשר ברש, כי אליבא דאמת הרב קוק תמך והושיט יד לכמה משונאיו ורודפיו, גם כאלה שלא הצטווה עליהם ממהריל"ד בחלום הלילה.

רב פעלים
הודעות: 156
הצטרף: ש' ינואר 14, 2012 9:47 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי רב פעלים » א' פברואר 12, 2012 7:45 pm

איש_ספר כתב:אליבא דאמת הרב קוק תמך והושיט יד לכמה משונאיו ורודפיו, גם כאלה שלא הצטווה עליהם ממהריל"ד בחלום הלילה.

1. הדברים אינם סותרים. בעקבות החלום שאמר לו תלמידו המובהק והנאמן, הוא הזדרז יותר והתאמץ יותר לסייע למוסד זה, אך היה יכול לסייע לו בהקשר כזה או אחר גם ללא מכתב זה כיוון שהיה מאוד מעביר על מידותיו.


2. אכן הרב קוק העביר על מידותיו עד לאין שיעור, ואביא כמה דוגמאות לכך:

העניק בשלב מסוים קצבה חודשית בסתר לר' ברל סמניצר, ממשפחת סמניצר הקנאית הקיצונית, שהיה מאלו שביזו ביותר את הרב, וראה בו תלמיד חכם במצוקה קשה שחובה לעזור לו.

במקרה מסוים שבו בתו של אחד הקנאים הגדולים שביזו את הרב הייתה זקוקה בדחיפות לטיפול רפואי, ויעצו לו לפנות אל רופא פרופסור מסוים בחו"ל שהוא אחד המומחים הגדולים בבעיה הרפואית הזו. אך רבים הפונים לרופא הדגול הזה והתשלום גבוה. נודע לאב שהפרופסור הוא ממעריצי הרב קוק ואם יקבל המלצה מהרב יקדים הטיפול וייתן הנחה בתשלום. האב הקנאי לא העז לבוא אל הרב וביקש מהרב אריה לוין להיות לו למליץ יושר לפני הרב, והצדיק הירושלמי נענה בנפש חפצה. הרב קוק הזדרז לכתוב מיד מכתב המלצה נלהב שבו מפליג בשבחו של האב. ר' אריה כבר החל ללכת עם המלצה חמה, ואז שמע את הרב קוק קורה לו לחזור. הרב קוק אמר לו: 'ראה מה עושה נגיעה! הלוא הנסיעה לחו"ל עולה כסף רב, ונזכרתי בחברת ספנות שמתחשבת בהמלצותיי, ומעניקה הנחה גדולה לנזקקים. הא לך אפוא מכתב נוסף עבור אותה חברה'.

ובמקרה אחר שבו נוכח הגר"י הוטנר שבו כתב הרב המלצה נלהבת לקנאי קיצוני שפגע באופן חמור בכבודו, שהתרגשה עליו צרה גדולה ורק המלצת הרב יכולה הייתה לעזור. הקנאי הזה התבייש לבוא ביום והגיע לרב קוק בלילה. אך כמה תלמידים מתמידים ראו אותו וידעו במי המדובר וכשהבינו שהרב קוק נתן לו המלצה התרגזו ואמרו את הדבר למשפחת הרב. רעייתו הרבנית טענה שהוא לא צריך לזלזל כ"כ בכבודו ואביו אוסיף אף שאין הוא רשאי למחול על כבודו עד כדי כך, ויש גבול לדבר זה. הרב השיב בנחת: "כיוון שישנם שמאשימים אותי שאני עושה מעשים מסוימים משום כבודי, ואיני חס, חס ושלום, על כבוד שמים, לכן אני מצווה שכבוד עצמי לא יהיה חשוב בעיני כלל וכלל". ואמר על כך הרב הוטנר: "הרבה יראת שמים נוספה לי כששמעתי תשובה זו מפי הרב!"

באחת הפעמים כשחזר מברית מילה בעיר העתיקה בלוויית עשרות מאוהביו, קנאים קיצוניים שפכו עליו מי שופכין. כשחזר הרב קוק לביתו כולו מלוכלך, אמר שלמרות מה שעשו לו הוא אוהבם והוא בוער מאהבה לכל אחד מישראל! (ברוך דובדבני)

רב אחד מפולין לארץ היה מעריץ של הרב קוק ואחד משכניו היה מהקנאים שהיה מדבר בגנותו של הרב קוק ופרסם כתב פלסתר נגדו והיה מציק מאוד לכל מי שהיה מהתומכים ברב קוק. הרב ביקר בארץ ובא לפני הרב קוק ודרש מהרב קוק לקללו. הרב סירב בתקיפות ואמר: "חס ושלום! שיאריך ימים! אסור לקלל שום יהודי!" הרב האורח ניסה לשכנעו כי אותו אדם ראוי שלא יוציא את שנתו וכך דינו של מבזה תלמידי חכמים. הרב קם מכסאו והגיב שוב: "חס ושלום! שיאריך ימים!" וכפי שמספר אותו רב, הקנאי הזה האריך ימים וחי מעל 90 שנים. (הרב שבתאי שמואלי, מתלמידי הרב קוק ב"מרכז הרב" ששימש כמזכיר הישיבה)

כשסיפרו לו בהזדמנות מסוימת שהקנאים תלו בחוצות העיר מודעות בגנותו, השיב: "פרנסתם של בעלי הדפוס בירושלים אינה מצויה, ואם מתפרנסים בגיני, שוב איני מקפיד!"

הגאון הרב זושא ברנדוויין זצ"ל היה אחיו של הרבי מסטרטין בירושלים, הגאון ר' שמואל יוסף ברנדוויין מוריה זצ"ל. צדיק ואוהב ישראל גדול. לידתו הייתה במירון, ליד ציונו הקדוש של הרשב"י, וכל חייו היה קשור מאוד למקום זה. ר' זושא היה תלמיד חכם ובקי במיוחד בשו"ע חושן משפט. בצעירותו למד בישיבת חיי עולם בירושלים. קשרים טובים היו לו עם האדמורי"ם הגאונים מרוז'ין, הוסיאטין וסדיגורה, זצוק"ל. אצל האדמו"ר הגאון ר' אהרן מבעלז זצוק"ל היה ר' זושא בן בית. בנוסף לכך, במשך כל השנים, ובפרט לעת זקנה, היה קשור בלב ונפש ללגאון האדמו"ר מללוב זצוק"ל, ובשנותיו האחרונות לא חיסר שבת אחת שלא עשה אצלו בבני ברק, ואף האדמו"ר חיבבו ביותר והשיב לו אהבה על אהבתו. כאחיו היה מעריץ גדול של הרב קוק. סיפר הסופר ש"י עגנון ז"ל: "הרב זושא ברנדוויין בעל בית דפוס היה בירושלים. אירע שכמה ימים לא בא לבית הדפוס. כשבא ראה ערימה של מודעות שיצאו מבית דפוסו. נטל אחת מהן וראה שכולה חירופים וגידופים על קדוש ד' מכובד מורנו הגאון ר' אברהם יצחק קוק זצ"ל. אחזה אותו חלחלה וצעק בחמתו, מי עשה את הנבלה הזאת להדפיס כתב פלסתר שכזה. מהרו והוציאו את כל הטפסים לשריפה ואל תשאירו מהם אות. אמר לו זקן המסדרים, אל נא באפך רב זושא. איש פלוני ידידך בא לכאן ונתן לנו להדפיס מודעה זו ונתן את שכרה משלם על מנת שנדפיס אותה עוד היום, ואנחנו קיבלנו עלינו בתקיעת כף להדפיס היום, ואין אנו יכולים לחזור בנו ואף לא נחזור בנו. עמד ר' זושא בצער גדול ולא ידע מה יעשה. איש פלוני ידידו מנוער היה, ופועלי הדפוס שותפים היו לריווח ולהפסד, ומורנו הרב קוק מכובד היה עליו מכל אדם. וכאן בית דפוסו מוציא עליו כתב פלסתר שכזה. נתיישב בדעתו והלך לשאול עצה ממנו. בא וסיפר לרבנו כל הדבר. אמר לו רבינו: הן בית דפוסך לא יחיד הוא בירושלים, ואם אתה מבער את כתבי הפלסתר ימצא לו כותביהם בית דפוס אחר להדפיסם, נמצאת אתה מפסיד והם נדפסים. בכך חזור לבית הדפוס ותן לו לבעל כתבי הפלסתר את כתבי הפלסתר המודפסים, והטוב בעיניו יעשה, וד' הטוב יכפר. הנמצא כזה איש אשר רוח אלוקים בו שרואה שממרים עמו ויושב ושותק."

אחד ממפיצי כתבי הפלסתר נגדו בא אליו לבקש תרומה ל"הכנסת כלה", הרב קוק הוציא מיד ממגירתו שתי לירות ארצישראליות ונתן לו. מקורביו טענו נגדו שהוא לא צריך כל כך למחול על כבודו וזה ביזוי כבוד התורה והתנהגותו תגרום לאותו אחד להמשיך להפיץ כתבי פלסתר נגדו. ענה הרב קוק להם שגם לשמש המלקה ביום הכיפורים משלמים שכר, לכן גם אותו אחד ראוי לתשלום. הרב יהושע קניאל, תלמידו עוד מיפו ולימים רבה הראשי האשכנזי של חיפה, שאל אותו ביחידות: "לאלה דחית בקש, בבדיחה, אך לי מה אתה אומר? הלא ישנם מאמרי חז"ל שאומרים שמנהיג בישראל לא צריך ולא יכול לוותר על כבודו." הרב קוק הזכיר בתשובתו לרב קניאל את דברי הרמב"ם בהלכות דעות שאומר ששנאה שבלב חמורה משנאה גלויה. לאחר מכן הסביר שכדי להתרחק מכל טינה שבלב על כל יהודי שהוא, הוא מקרב, כדי שליבו יהיה טהור ביחס לכל יהודי שהוא ולא יהיה חשש "שנאת חינם", הוא מקרה אנשים כאלו עוד יותר וכשהם באים לבקש ממנו עזרה, אינו רוצה לעכבם במשהו, שלא תיכנס בלבו מחשבה של שנאה לאח. והוסיף שלא יצטער אם לא שנא את מי שצריך לשנוא, אך יצטער אם לא אהב את מי שצריך לאהוב.

בביקורו של האדמו"ר הגאון ר' חיים אלעזר שפירא ממונקץ', שהיה מתנגד חריף ביותר גם לאישיותו של הרב והיה קנאי קיצוני מאוד ובא בטענות קשות לרבי מגור על השבחים האישיים לרב קוק במכתבו הידוע מהאונייה בחזרתו לפולין מביקורו הראשון בארץ ישראל (ז' באייר תרפ"א), רצה הרב קוק לקבל פניו, אך מקורביו ותלמידיו התנגדו בתוקף והוא נכנע, והוסכם שהגרי"מ חרל"פ זצ"ל יקבל את פניו. אך לפני כן הרב כינס את מקורביו ותלמידיו והפליג בשבחו של הרבי ממונקץ'.

האדמו"ר ר' יוחנן טברסקי מטולנה זצ"ל שעלה לארץ לאחר בר המצווה ואחרי כמה שנים ירד לקנדה ולאחר שנים חזר לישראל, סיפר שבנעוריו כשהתגורר בארץ, זכה להכיר מקרוב את הרב קוק, וזכה להכיר את כל אדירי התורה של ירושלים, אבל אצל הרב קוק הוא ראה מעלת מעביר על מידותיו יותר מכולם. ואמר שראה במו עיניו כמה פעמים כיצד ביזו באופן מחפיר ביותר את הרב קוק, אך לא נראה בפניו כל שינוי ולא הייתה לו כל שנאה או אף טינה. והוסיף הרבי מטולנה שהמקובלים אומרים שכל התיקונים שאפשר להשיג בתעניות וסיגופים לא מגיעים לפעם אחת שבה אדם מעביר על מידותיו, והשבירה שבה אדם שובר עצמו ומעביר על מידותיו היא כפרה ותיקון יותר מהכול.

המחקר
הודעות: 237
הצטרף: ה' ינואר 12, 2012 10:01 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי המחקר » ב' פברואר 13, 2012 6:37 pm

הערות הכותבים למעלה נובעים מבורות בהיסטוריה או פשוט מחוסר הבנת הנקרא.

איש ספר כתב:
"כל התיאור בפתח על שאבי הרב קוק היה מובילו לדווינסק וכו' לפגוש גאוני תורה... יתמה הקורא, מהיכן הכותב יודע מה חשב הרב קוק בליבו? אלא שאחרי כמה שורות מובן שכל התיאור הספרותי מבוסס סה"כ על העדות מפי אחי הרב קוק בשם הרב דיסקין, ש"נהניתי ממנו בדברי עמו, כבר אז היה ניכרת גאונותו, וכבר היה צדיק גמור בהיותו כבן תשע". רק הכותב הפך את הדברים כמו ניחוש כיצד היו נראים מעיניו של הרב קוק הילד".
- אך מה לעשות והסיפור הזה מובא ע"י הרב נריה זצ"ל ב'טל הראי"ה' עמ' יט.

"באופן קרוב הקורא מתפלא כיצד "הגאון הצעיר" מדווינסק שהפליא בעוצם גאונותו עד שהשתייך לגדולי הדור שבעיר זו, פתאום כשעבר לאודסה הפך "לאיש מודרני הבקי בהוויות העולם" הבקיא בספרות איטלקית וכדו'. אכן יש כאן כמה חורים בעלילה שהכותב הרשה לעצמו להשלים בכוחות עצמו".
- אין המאמר עוסק בדמותו של הרב דיסקין, אלא של הרב חרל"פ, ולכן לא חש הכותב כנראה לפרט את כל תולדות חייו של הרב דיסקין.

"אבל גם המצאות יש, כמו למשל שהרב דיסקין כיהן כנשיא הסניף הירושלמי של "דגל ירושלים""
- עובדה זו ידועה מספרים רבים, ראה למשל 'ספר המזרחי' עמ' 113. וכן מסופר ב'על חומותיך' וכן ב'בתוך החומות'.

"הסיפור שכשהציעו לרב דיסקין את רבנות עיה"ק אמר "בעיר שהגרצ"פ פרנק מכהן בה פאר, אי אפשר לקבל משרה זאת", שהרי הרב פראנק לא כיהן אז אלא כאחד מדייני ביד"צ האשכנזים ומה פתאום שהרב דיסקין שעוד לא יודע (כמו הכותב כאן) שהלה עתיד להתמנות וכו' יגיד כזה דבר".
- הסיפור מופיע בספר 'עמוד ההוראה' וכן בחוברת 'כתר תורה' שיצאה לטקס הכתרת הגרצ"פ, וכן בהספדו של הרב שזורי על רבי יונה ראם.

"או קביעות חסרות יסוד, כמו שהלה היה "תלמידו המובהק", עד כדי כך!"
- הרב מנדל פרוש, שהיה מקורב מאוד לשניהם, מציין זאת כמה פעמים.

בקשר ל'רב פעלים' שכתב על הטעות בעניין היחס החיובי:
המשפט "כשחתמו הריי"ד והרב זוננפלד על הפשקוויל 'קול-השופר' בגנות הספר 'אורות' שפרסם הראי"ה באותם ימים, נפסק היחס החיובי ביניהם."' – לקוח מתוך אגרתו של הרי"מ חרל"פ עצמו, ואם כן הטעות היא של 'רב פעלים' בלבד.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4973
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי מיללער » ב' פברואר 13, 2012 7:11 pm

ר' יצחק ירוחם יושב לימינו של הגרי"ח זוננפלד
קבצים מצורפים
Jewish-Old-Men.jpg
Jewish-Old-Men.jpg (63.16 KiB) נצפה 5012 פעמים

לייטנר
הודעות: 5019
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי לייטנר » ב' פברואר 13, 2012 7:43 pm

התמונה היא מטקס הכרזת הממשל האזרחי ע"י הנציב הבריטי הרברט סמואל (כ"א בתמוז תר"פ – 2.7.1920), מאחורי הרב זוננפלד עומד לא אחר מאשר אליעזר בן יהודה משוחח עם אדם בעל חזות רבנית.

רב פעלים
הודעות: 156
הצטרף: ש' ינואר 14, 2012 9:47 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי רב פעלים » ב' פברואר 13, 2012 8:26 pm

המחקר כתב:בקשר ל'רב פעלים' שכתב על הטעות בעניין היחס החיובי:
המשפט "כשחתמו הריי"ד והרב זוננפלד על הפשקוויל 'קול-השופר' בגנות הספר 'אורות' שפרסם הראי"ה באותם ימים, נפסק היחס החיובי ביניהם."' – לקוח מתוך אגרתו של הרי"מ חרל"פ עצמו, ואם כן הטעות היא של 'רב פעלים' בלבד.

עובדה שיש עדויות מתועדות שהרב זוננפלד (איני יודע לגבי הרב דיסקין) המשיך לכבד מאוד את הרב קוק מבחינה אישית , וכמו שהבאתי, נכדו של הרב זוננפלד, מחבר "האיש על החומה", כותב בכרך השלישי בפרק "האמת והעימות" (מתחיל בעמ' 399) שהייתה הערצה הדדית ביניהם גם במחלוקות הקשות ביותר, וכן כותב הרב איסר פרנק ב"יחידי סגולה" בפרק על הרב זוננפלד שהוא אמר "הרב קוק הוא צדיק גמור אך דרכינו הן נפרדות!"
וכן ראה כאן (התשיעי בתגובה הראשונה): http://haredim.info/%D7%93%D7%A2%D7%95%D7%AA-38/%D7%94%D7%99%D7%97%D7%A1-%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%95%D7%99-%D7%9C%D7%A8%D7%91-%D7%A7%D7%95%D7%A7-133999/

אם אין לך הרשאה, אביא חלק המוכיח שהייתה יחס של הערצה של הרב זוננפלד כלפי הרב קוק גם לאחר פרסום "אורות" וכמו שכותב נכדו ב"האיש על החומה":
בכל מפגש מזדמן ביניהם ברחוב או באירוע, הרב קוק והרב זוננפלד היו משוחחים ביניהם בדברי תורה במשך זמן רב באהבה ואחווה כאילו אין כל מחלוקת ביניהם. ולמשל, בברית של בן הגרחי"ל אויירבך ואחי הגרש"ז, הגאון הרב אברהם דב אויירבך זצ"ל שהיה רבה של שכונת בקעה בירושלים וראש ישיבת "אור שמח", היה הרב זוננפלד המוהל והרב קוק הסנדק. הרב זוננפלד והרב קוק שוחחו לאחר הברית שעה ארוכה בדברי תורה.
כן סיפר הגאון ר' שמואל יוסף ברנדויין-מוריה זצ"ל, הרבי מסטרטין בירושלים, שבתרפ"ב נולד לו בנו הבכור יעקב. הוא כיבד את הרב קוק בסנדקאות, את הרב זוננפלד שהיה גם מוהל בחיתוך, ואת הרב חרל"פ שהיה רבו כיבד בברכות. וסיפר האדמו"ר מסטרטין ששררה אהבה בין הרב קוק לרב זוננפלד והם דיברו באריכות בזמן סעודת המצווה.

כשהזדמנו שניהם לסעודות מצווה כגון בייסוד ישיבת "חיי עולם" בתרפ"ז היה הרב זוננפלד לוקח "שיריים" מסעודת הרב.

נכד של מקורב לרב זוננפלד ונכדה של מקורב לרב קוק, הרב אברהם יצחק לבקוביץ זצ"ל, באו בברית הנישואין ובתר"ץ נולד להם בן. המקורב לרב זוננפלד הזמינו להיות הסנדק, וכך הרב לבקוביץ מרחובות, שאצלו נפש הרב קוק בימי הקיץ, הזמין את הרב קוק להתכבד בסנדקאות. הכפילות הזו נודעה לרב לבקוביץ ברגע האחרון, ובדרך לברית המילה שהתקיימה בבית החולים "ביקור חולים" אמר זאת הרב לבקוביץ לרב קוק, והרב קוק אמר שהוא יסדר את העניין. כשהגיעו למקום הברית כבר היה שם הרב זוננפלד וכשראה את הרב קוק נכנס, קם מיד לכבודו. הרב קוק אמר לרב זוננפלד: "כיבדו אותי בסנדקאות ואני מכבד את מר". הרב זוננפלד סירב ולא הסכים בשום אופן לקבל את הכבוד להיות סנדק במקום הרב קוק.

לסיום התגובה אביא מה שכתב לרב נריה הרב גדליה אהרן הניג זצ"ל, מגדולי חסידי ברסלב (לשים לב בעיקר למודגש):
"בעזה"י היום יום שני בשבת ה' שמיני כ' לחודש אד"ש שנת תשל"ו לפ"ק.
לכבוד ידיד נפשי החה"ש אוהב נאמן לתורת אדמו"ר ציס"ע נחל נובע מקור חכמה כש"ת הרב משה צבי נריה שליט"א.
[...] מפי אדוני אבי מורי החסיד האמיתי מוהר"ר אליעזר מרדכי זצ"ל, כן שמעתי הרבה מפליג בשבחו (של הראי"ה), בגאונותו ובחסידותו, מאז היותי עלם רך ועד היותי אב [...] ובעיני ראיתי איך שמחה על זלזול בכבוד הרב זצ"ל, ובאוזני שמעתי הצעקות שצעק בכל כוחותיו בימי זקנתו, מתוך כאב ליבו באמת, על זלזול קל שזלזלו מתנגדי מרן הרב זצ"ל [...]. עוד מה ששמעתי מפי זקני [...] שפעם אחת בסעודת פדיון הבן ישבו יחד כ"ק מרן הגרא"י קוק זצוק"ל ועל ידו יושב כ"ק מרן הגר"ח זצוק"ל זוננפלד, וכשמרן הגרא"י הכהן בירך ברהמ"ז על הכוס וטפטפו כמה טיפות מידיו, שם מרן הגר"ח ידיו תחת ידי הכהן, לקבל הטיפות שטפטפו מהכוס, וליקק אותם כמה וכמה פעמים. ואמר לי אא"ז שמאז לא האמין לשום דבר לשון הרע על מרן הגרא"י הכהן זצוק"ל. כשסיפר לי זאת אא"ז ז"ל הייתי בגיל צעיר, וסיפור זה נחקק כל כך עמוק בלבבי, שאין אני יכול לשכוח, כי נדמה לי לפעמים כמו שאני בעצמי הייתי רואה בעיני את הדבר. זה מה שאנוכי יודע מפי הורי, בנוגע לצדקתו ואמיתותו של כ"ק מרן הגרא"י הכהן קוק זצוק"ל, וביותר הבינותי זאת כשגדלתי וזכיתי להתקרב בס"ד לתורת אדמו"ר הננמ"ח זיע"א, עד כמה שהבעל דבר וכו' מתגרה להרבות מחלוקת בישראל, ובפרט בין חכמי וצדיקי הדור, ועד כמה שצריכים ליזהר מלקבל דברי לשון הרע ורכילות וכו', שמדברים המדברים לזלזל ח"ו באחד המיוחד שבהם, ודיי בזה כעת. גדליה אהרן קעניג." ('ליקוטי הראי"ה' ח"א עמ' 161).

כך שדברי הרב חרל"פ תמוהים מאוד ועובדתית זה לא היה כך כלל לגבי הרב זוננפלד. לגבי הרב דיסקין איני יודע (הכי קרוב לזה הוא שהגר"ג לפידות זצ"ל שהיה החברותא של הרב דיסקין וירש את הגאון מטפליג זצ"ל כרב שכונת "בית ישראל" וכדיין שוחח רבות בדברי תורה גם עם הרב קוק וכינהו "מרן מלכא").

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11925
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' פברואר 13, 2012 10:32 pm

רב פעלים כתב:
המחקר כתב:בקשר ל'רב פעלים' שכתב על הטעות בעניין היחס החיובי:
המשפט "כשחתמו הריי"ד והרב זוננפלד על הפשקוויל 'קול-השופר' בגנות הספר 'אורות' שפרסם הראי"ה באותם ימים, נפסק היחס החיובי ביניהם."' – לקוח מתוך אגרתו של הרי"מ חרל"פ עצמו, ואם כן הטעות היא של 'רב פעלים' בלבד.

עדברי הרב חרל"פ תמוהים מאוד ועובדתית זה לא היה כך כלל לגבי הרב זוננפלד. לגבי הרב דיסקין איני יודע (הכי קרוב לזה הוא שהגר"ג לפידות זצ"ל שהיה החברותא של הרב דיסקין וירש את הגאון מטפליג זצ"ל כרב שכונת "בית ישראל" וכדיין שוחח רבות בדברי תורה גם עם הרב קוק וכינהו "מרן מלכא").

הגולם קם על ? רב פעלים מומחה ומאן דאמר על הרב קוק יותר מאשר תלמידו הרב חרל"פ. מה פשענו שאתה מטריח עם כל דברי ההבל האלו. עד מתי!

שומר
הודעות: 746
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי שומר » ג' פברואר 14, 2012 1:01 am

בנוגע לסיפור בכתבה על שני האברכים שהגיעו לרב קלצקין הסיפור נכון אבל יש להוסיף שבמקור של הסיפור יש תוספת דברים באו לרב קלצקין ושאלו אותו מה דעתו על הראיה והשיב הוא גאון וצדיק ובא אלי הרבה פעמים לדבר עמי בלילות מפחד הקנאים של ירושלים אבל חכם כמותו צריך להזהר בדברים שהוא כותב משום שלא מבינים אותו נכון ( גם בספר השקדן נשאל הגרי"ש ה' ישלח לו רפואה שלימה על הראי"ה והשיב איש קדוש שלא מבינים אותו )ע"כ . הדברים בנוגע לספר אורות ועליו יצא הקצף של הרב זוננפלד. והסיקריקים תמיד עולים על רבותיהם בקיצוניות המעשית והמחשבתית אם יש להם דבר כזה ה' יחזיר אותם בתשובה שמעתי ממקורבי הגרשז" שלמרות הידידות שהיתה לו עם הרב צבי יהודה .היתה לו ביקורת עליו שפירסם דברים שהראיה כתב לעצמו .ולדעתו לא היה צריך לפרסמם שלא יורדים לעומקם ומובנים לא נכון כנ"ל .בספר מעשה איש כתוב שהחזוא אמר שהגהינום של הרב קוק יהיה כשהוא יראה מה יצא מהדרך שלו ע"כ כלומר מה הבינו לא נכונה תלמידיו ופעלו על פי זה כאשר הכותב לא התכוין לדברים כאלו ואפשר להרחיב בנקודות אלו אבל ההוכחה לדברים היא מצבה של הציונ ות הדתית כיום המחלוקות הקשות בפנים לדוגמא מאמרו של הרב סדן הציונות הדתית מה הכיון והתגובות לזה ספר תורת המלך ועוד דוגמאות לדעתי הכול נובע מההבנות שלהם מהרב קוק שהביאו אותם למצב הזה אבל יש להוסיף בהגינות שגם במיבור החרדי יש לא מעט מחוקות וכו אבל בשעת פקודה יש אחדות על שמירת היהדות

רב פעלים
הודעות: 156
הצטרף: ש' ינואר 14, 2012 9:47 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי רב פעלים » ג' פברואר 14, 2012 7:43 am

איש_ספר כתב:הגולם קם על ? רב פעלים מומחה ומאן דאמר על הרב קוק יותר מאשר תלמידו הרב חרל"פ. מה פשענו שאתה מטריח עם כל דברי ההבל האלו. עד מתי!

זו לא דעתי נגד הרב חרל"פ, אלא עובדות מוכחות שהר זונפלד כיבד ביותר את הרב קוק גם אחרי כן!
איך תסביר את דברי נכד הרב זוננפלד ב"האיש על החומה", את דברי הרב פרנקל ב"יחידי סגולה", את עדותו של הרבי מסטרטין, את דבריו של הגרא"ד אויירבך מירושלים, את דברי הרב קניג במכתבו ממה ראה סבו לגבי יחס הרב זוננפלד לרב קוק, ולא הבאתי מקרים נוספים שבהם עדותם של הגר"י הוטנר והגאון הרב אושפיזאי על כך שהרב זוננפלד איחל לרב קוק להיות כהן גדול בבית המקדש. איך אתה מסביר את כל הדברים האלו?

רב פעלים
הודעות: 156
הצטרף: ש' ינואר 14, 2012 9:47 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי רב פעלים » ג' פברואר 14, 2012 12:08 pm

שומר כתב:באו לרב קלצקין ושאלו אותו מה דעתו על הראי"ה והשיב שהוא גאון וצדיק ובא אלי הרבה פעמים לדבר עמי בלילות מפחד הקנאים של ירושלים.
שמעתי ממקורבי הגרש"ז שלמרות הידידות שהיתה לו עם הרב צבי יהודה, היתה לו ביקורת עליו שפירסם דברים שהראי"ה כתב לעצמו, ולדעתו לא היה צריך לפרסמם שלא יורדים לעומקם ומובנים לא נכון כנ"ל.
בספר "מעשה איש" כתוב שהחזו"א אמר שהגהינום של הרב קוק יהיה כשהוא יראה מה יצא מהדרך שלו ... ההוכחה לדברים היא מצבה של הציונות הדתית כיום המחלוקות הקשות בפנים לדוגמא מאמרו של הרב סדן הציונות הדתית מה הכיון והתגובות לזה, ספר "תורת המלך" ועוד דוגמאות לדעתי הכול נובע מההבנות שלהם מהרב קוק שהביאו אותם למצב הזה אבל יש להוסיף בהגינות שגם בציבור החרדי יש לא מעט מחלוקות וכו' אבל בשעת פקודה יש אחדות על שמירת היהדות.

1. לגבי פחד מהקנאים, אז מרן הגאון הגרחי"ל אויירבך זצוק"ל שהיו לו קרובי משפחה קנאים, היה בתחילה לוקח את בנו מרן הגרש"ז זצ"ל לפני הרב קוק יותר בגלוי, אך לאחר שקרובי המשפחה הקנאים התרעמו מאוד על כך, הביאו לפני הרב קוק בהיחבא בזמן הסעודה השלישית שערך הרב קוק. אמנם לא מדובר בפחד מהקנאים, אלא ממחלוקת עם בני משפחתו, וייתכן ממחלוקת בכלל.
2. אין במצב הציונות-הדתית כיום ובמחלוקות ובדברים בספר "תורת המלך" הוכחה שדרכו של הרב קוק לא הייתה נכונה או שהבינוהו לא נכון. הבעיה שמעט הלכו ממש לפי מה שאמר הרב קוק מכל הבחינות. אם כלל ישראל היה הולך לפי דרכו של הרב קוק באופן מלא, המצב באופן כללי היה הרבה יותר טוב.
3. לאלו דברים בדיוק התכוונת שהבינו את הרב קוק לא נכון ופעלו לפי זה?
4. על אלו דברים שפרסם הרצי"ה הייתה לגרש"ז ביקורת על כך שלא היה צריך לפרסמם?
5. הערה אישית-לשונית: שים לב לפיסוק של תגובותיך: בדוק היטב שסימני הפיסוק באים במקומות הנכונים ואין נקודות באמצע משפטים במקום פסיקים, ודא היטב שהגרשיים בראשי תבות באים במקומם (כתבת 'גרשז" ' במקום 'גרש"ז') כשיש מקומות שלא הבאת כלל גרשיים לראשי תבות (כמו "ראיה" במקום 'ראי"ה'). יש לשים לב מאוד לדברים האלו, כי אחרת זה מקשה על הקריאה ויכולים להיות מקרים המקשים על ההבנה!

שומר
הודעות: 746
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי שומר » ג' פברואר 14, 2012 1:24 pm

יש לזכור הרב קוק נפטר לפני שנים רבות לפני קום המדינה התנופה הגדולה של הציונות מבית מדרשה של מרכז הרב היה אחרי מלחמת ששת הימים עם תנופת ההתנחלויות זמן רב אחרי פטירתו .אני יתן מספר דוגמאות על שוני בין הראיה לבין תלמידיו ממשיכי דרכו שלא הכירו אותו וזמן רב אחרי פטירתו נתנו תנופה חזקה למשנתו .

1]היתר המכירה לדוגמא הראיה הצטער מאד על השימוש בו שנעשה לדעתו מחוסר ברירה ולא ממצב של לכתחילה הוא עצמו לא סמך על זה.עד השמיטה האחרונה הענין יצא בהיתר גמור לכתחילה עי כל ממשיכי דרכו
2]הקשר שלו עם גדולי ישראל היה הדוק רוב המוחלט של גדולי ירושלים היו איתו בקשר .איזה קשר מנימלי יש בין רבני הציונות לגדולי ישראל החרדים. אפס
3]באגרות הראיה כותב שהחינוך הישן שבת"ת הוא החינוך הנכון איפה בציונות הדתית יש דבר כזה בודדים .ויש עוד הרבה דברים הלבוש החרדי המסורתי אני לא בטוח שדעתו היתה נוחה מהשינוים בלבוש ועוד

4] גם בענין פטור בחורי ישיבות מהצבא אני לא בטוח מה היתה דעתו בימינו יותר מסתבר שהוא הבין שבשביל להוציא גדולי תורה צריך התמסרות ולא הסדר וכדומה .כמדומני הרב חרלפ לא רצה שבחורי הישיבה ילכו לצבא בכלל.
בישיבת מרכז הרב טענו שטייס שחוזר בתשובה ונכנס לישיבה .ועוזב את הצבא בגלל זה .עדיף שלא יחזור בתשובה לדעתי הרב קוק היה מתהפך בקברו אם היה יודע מהשקפה כזו
בענין ישיבות ההסדר אפילו הרב צבי יהודה התנגד להם וטען שהם לא לכתחילה אבל המציאות היא שרוב הישיבות של הציונות הם הסדר .יש לזכור שכל הדיון פה הוא לא ישנה הרבה את המציאות השאלה היא איך אפשר ואפילו במעט לשפרה לתועלת כולנו .גם בציבור החרדי חלו שינוים מתקופת הרב זוננפלד רבנות דינות ועוד אבל הדבר נעשה ברציפות מתוך עין פקוחה של גדולי ישראל ברציפות עד ימינו בציונות הדתית השינוים מהראיה לימינו הרבה יותר קיצונים אבל האמת צריך לומר שיש שינוי מגמה לטובה במיוחד אחרי הזעזוע של הגירוש מגוש קטיף .המאחזים .שירת נשים למביא את הציונות הדתית לפרשת דרכים והרהורים על המשך הדרך. ובמצב זה צריכים להעמיק ולחקור במיסד בדרך

יוסי 10
הודעות: 75
הצטרף: ה' נובמבר 03, 2011 9:44 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי יוסי 10 » ג' פברואר 14, 2012 1:48 pm

חוץ מהתמונה המובאת כאן של הגריי"ד זצ"ל, יש תמונה נוספת שלו לבד,שלמעשה היה מקום לומר שזה נגזר מהתמונה שהובאה כאן,רק שבתמונה כאן יש לו כובע, ובתמונה שהוא מופיע לבד,יש כמין שטרימל, מה שמוכיח לכאורה שזוהי תמונה אחרת, אבל אולי השטרימל זה הדבקה, האמת יש לעיין בתמונה השניה,יתכן שיש בה עוד שנויים מהתמונה שמופיעה כאן.

אין באפשרותי להעלות את התמונה השניה,אם מישהו יכול לעשות את זה,אשמח מאוד.

רב פעלים
הודעות: 156
הצטרף: ש' ינואר 14, 2012 9:47 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי רב פעלים » ג' פברואר 14, 2012 2:24 pm

שומר כתב:בישיבת "מרכז הרב" טענו שטייס שחוזר בתשובה ונכנס לישיבה, ועוזב את הצבא בגלל זה .עדיף שלא יחזור בתשובה לדעתי הרב קוק היה מתהפך בקברו אם היה יודע מהשקפה כזו.

מאיפה שמעת את ההמצאה הזו? אולי זה בשוליים, אך זו לחלוטין לא הדעה המקובל ב"מרכז הרב" בפרט ובציונות הדתית בכלל (ואני לא מדבר על הכאילו דתיים/דתילונים) אלא על החזקים מבחינה דתית כמו בחוגי "מרכז הרב" והחרד"ליים. זו גם לא דעתי, ואני מבוגרי ישיבת ההסדר קריית שמונה. כך שכדאי שתבדוק את הדברים טוב יותר!

יגל
הודעות: 631
הצטרף: ב' אוקטובר 11, 2010 10:45 am

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי יגל » ג' פברואר 14, 2012 2:34 pm

יוסי 10 כתב:חוץ מהתמונה המובאת כאן של הגריי"ד זצ"ל, יש תמונה נוספת שלו לבד,שלמעשה היה מקום לומר שזה נגזר מהתמונה שהובאה כאן,רק שבתמונה כאן יש לו כובע, ובתמונה שהוא מופיע לבד,יש כמין שטרימל, מה שמוכיח לכאורה שזוהי תמונה אחרת, אבל אולי השטרימל זה הדבקה, האמת יש לעיין בתמונה השניה,יתכן שיש בה עוד שנויים מהתמונה שמופיעה כאן.

אין באפשרותי להעלות את התמונה השניה,אם מישהו יכול לעשות את זה,אשמח מאוד.


לא שטריימל אלא קוטשמע:
קבצים מצורפים
YYDiskin.jpg
YYDiskin.jpg (56.22 KiB) נצפה 4881 פעמים

ישבב הסופר
הודעות: 2736
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ג' פברואר 14, 2012 3:49 pm

הרבנית הענא רבקה דריבין [אחותו של הג"ר אריה לייב מענקין זצ"ל אבי הג"ר פתחיה] נישאה לגרי"י בזיוו"ש, וכאן http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=231 יש מכתב אל בנה ר' קלמן דריבן מאביו חורגו הגרי"י דיסקין. כל המשפחה היו קנאים מופלגים, ויש קונטרס עם מכתבים מהסבתא והגרי"י זצ"ל אל המשפחה שבחו"ל לעודדם בחומת הדת ולא להיסחף לזרם הציוני והמזרחי.
ולמשל בעלמא, יעויין כאן http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 7%99%D7%9F מה שכתב הרב ג'ייקובסון ממה ששאל אותו ר' קלמן דריבן מהאדמו"ר הריי"ץ זצ"ל.

הגהמ
הודעות: 1278
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי הגהמ » ג' פברואר 14, 2012 5:15 pm

רב פעלים כתב: עובדה שיש עדויות מתועדות שהרב זוננפלד (איני יודע לגבי הרב דיסקין) המשיך לכבד מאוד את הרב קוק מבחינה אישית...

באשר להרב דיסקין הא לך מה שכתב באגרתו להרב זיוויץ מפיטסבורג (ראיתי במשכנות הרועים שהביאוהו ממרא דארעא ישראל כרך ב' עמ' ס"ג ולא בדקתי אחריהם)
לו היה נגד עיני כתר"ה ספר האורות וראה בו הדברים הזרים המוזרים, לא היה אפשר לו להתאפק מלמחות ולצאת בזרוע נגד זה.
... אנחנו לעצמנו מכירים את הרב הזה עוד מנעוריו ורעיונותיו המשובשות ידועים לנו מאז, ובכל מקום שהוא נמצא הוא גרמא בנזקין להכניס רוחות זרות בצעירי ישראל ולהרחיקם מעל תורתנו הק'.

המחקר
הודעות: 237
הצטרף: ה' ינואר 12, 2012 10:01 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי המחקר » ג' פברואר 14, 2012 11:35 pm

מכתבו של הרב דיסקין כביכול נגד 'אורות' הוכח כמזוייף, וזאת משלוש סיבות:
כתב היד שונה מכתב היד המוכר של הרב דיסקין
נוסח החתימה שונה. תמיד הוא מזכיר את אביו זצ"ל בחתימה, וכאן לא.
אין שום עדות אחרת בשום מקום שהוא, בע"פ או בכתב, למחלוקת אדיאולוגית או עקרונית בין הרב קוק והרב דיסקין. אדרבה, על פי עדות הרב מימון, ידידו של הרב דיסקין משכבר הימים, אמר לו זה האחרון מפורשות כי הוא מסכים שהרב קוק הוא גאון וצדיק וראוי לרבנות ירושלים, אלא שחששו הוא ממוסד הרבנות בכללו.

מתפעל
הודעות: 3729
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי מתפעל » ד' פברואר 15, 2012 10:18 am

אני חושב שאפשר לקיים שניהם, היינו שמכתבו של הרב חרל"פ: "נפסק היחס החיובי ביניהם" מדבר על התקופה המיידית שלאחר פרסום הקול קורא כנגד אורות, ומטבע הדברים לאחר שעבר זמן והיו מאמצי פיוס של הרבי מגור כידוע, חזר היחס החיובי האישי בין הרבנים. כנלענ"ד.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11925
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' פברואר 15, 2012 1:01 pm

המחקר כתב:אין שום עדות אחרת בשום מקום שהוא, בע"פ או בכתב, למחלוקת אדיאולוגית או עקרונית בין הרב קוק והרב דיסקין. אדרבה, על פי עדות הרב מימון, ידידו של הרב דיסקין משכבר הימים, אמר לו זה האחרון מפורשות כי הוא מסכים שהרב קוק הוא גאון וצדיק וראוי לרבנות ירושלים, אלא שחששו הוא ממוסד הרבנות בכללו.

אין לי מושג אם המכתב אמיתי או לא, וכבר ידוע שטענת מזויף היא השיטה החביבה ביותר על חברי מסדר רואי האורות (ע"ע מכתבו של הרוגצובאי), אבל אין ספק שאשכול זה הולך להיות אחד ההזוים ביותר שהיו פה בכל הזמנים. הרב חרל"פ אומר כך אבל הרב איסר פרנקל אומר אחרת. והרב מימון זיע"א ידידו של ר' יצחק ירוחם דיסקין משכבר הימים מעיד בשמו וכו', ידיד מהפלמ"ח או עוד מהבריגדה?

המחקר
הודעות: 237
הצטרף: ה' ינואר 12, 2012 10:01 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי המחקר » ד' פברואר 15, 2012 3:36 pm

איש ספר, כדאי שתקרא את הכתבה עם מקורותיה קודם שתכתוב משהו בעניין, למען לא תיגלה בורותך ברבים פעם אחר פעם.

גוראריה
הודעות: 1545
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי גוראריה » ד' פברואר 15, 2012 6:09 pm

המחקר כתב:איש ספר, כדאי שתקרא את הכתבה עם מקורותיה קודם שתכתוב משהו בעניין, למען לא תיגלה בורותך ברבים פעם אחר פעם.

כבר בהודעה השלישית שלך אתה יודע שבורותו נחשפת פעם אחר פעם?!....

מתפעל
הודעות: 3729
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי מתפעל » ה' פברואר 16, 2012 12:11 am

הנה קטע מעניין:
"בעניין הרבנות בירושלים התנגד הרב פרנק בתוקף למינויו. הסיבה המרכזית לכך נעוצה בימי מלחמת העולם הראשונה, שנים קודם לכן, שבהם סירב הריי"ד לבקשתו של הרב פרנק לפתוח את אוצרות המזון שהיו ברשותו ולפרנס מהם את משפחותיהם של דייני הבד"צ שרעבו ללחם".

אלו אוצרות מזון היו לו לרי"י דיסקין?

ושאלה למחקר:
איש ספר כתב:
"כל התיאור בפתח על שאבי הרב קוק היה מובילו לדווינסק וכו' לפגוש גאוני תורה... יתמה הקורא, מהיכן הכותב יודע מה חשב הרב קוק בליבו? אלא שאחרי כמה שורות מובן שכל התיאור הספרותי מבוסס סה"כ על העדות מפי אחי הרב קוק בשם הרב דיסקין, ש"נהניתי ממנו בדברי עמו, כבר אז היה ניכרת גאונותו, וכבר היה צדיק גמור בהיותו כבן תשע". רק הכותב הפך את הדברים כמו ניחוש כיצד היו נראים מעיניו של הרב קוק הילד".
- אך מה לעשות והסיפור הזה מובא ע"י הרב נריה זצ"ל ב'טל הראי"ה' עמ' יט.

האם הרב נריה מביא מקור לסיפור בספרו?
וגם, האם הרב נריה נחשב אמין? כי בדרך כלל חסיד שמעריץ את רבו, נוטה לפאר ולרומם וקשה לדעת עד כמה זה מדוייק ואמין.

טפח
הודעות: 100
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2011 12:15 am

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי טפח » ה' פברואר 16, 2012 12:56 am

מתפעל כתב:וגם, האם הרב נריה נחשב אמין? כי בדרך כלל חסיד שמעריץ את רבו, נוטה לפאר ולרומם וקשה לדעת עד כמה זה מדוייק ואמין.

בוא נחשוב ביחד על השאלה הזו. ישנם שלושה סוגי כותבי היסטוריה: א. מעריצים. ב. שונאים. ג. ניטראליים.
את שני הסוגים הראשונים פסלנו על הסף, את זה שהוא מעריץ משום הערצתו ואת השונא משום שנאתו. נשאר לנו רק הניטראלי. אבל מה לעשות שבדרך כלל אנשים צריכים מניע כדי לכתוב היסטוריה, ולאדם ניטראלי אין מניע. וכי למה יכתוב? אדרבה, אם כתב מסתמא יש לו מניע, וחזר הדין.
בקיצור, אין היסטוריה.

הנאמן בפקדונו
הודעות: 373
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ה' פברואר 16, 2012 1:50 am

טפח כתב:בוא נחשוב ביחד על השאלה הזו. ישנם שלושה סוגי כותבי היסטוריה: א. מעריצים. ב. שונאים. ג. ניטראליים.
את שני הסוגים הראשונים פסלנו על הסף, את זה שהוא מעריץ משום הערצתו ואת השונא משום שנאתו. נשאר לנו רק הניטראלי. אבל מה לעשות שבדרך כלל אנשים צריכים מניע כדי לכתוב היסטוריה, ולאדם ניטראלי אין מניע. וכי למה יכתוב? אדרבה, אם כתב מסתמא יש לו מניע, וחזר הדין.
בקיצור, אין היסטוריה.


מה נעשה שזו האמת?

טפח
הודעות: 100
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2011 12:15 am

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי טפח » ה' פברואר 16, 2012 9:07 am

הנאמן בפקדונו כתב:
טפח כתב:בוא נחשוב ביחד על השאלה הזו. ישנם שלושה סוגי כותבי היסטוריה: א. מעריצים. ב. שונאים. ג. ניטראליים.
את שני הסוגים הראשונים פסלנו על הסף, את זה שהוא מעריץ משום הערצתו ואת השונא משום שנאתו. נשאר לנו רק הניטראלי. אבל מה לעשות שבדרך כלל אנשים צריכים מניע כדי לכתוב היסטוריה, ולאדם ניטראלי אין מניע. וכי למה יכתוב? אדרבה, אם כתב מסתמא יש לו מניע, וחזר הדין.
בקיצור, אין היסטוריה.


מה נעשה שזו האמת?


שאין היסטוריה?

בברכה המשולשת
הודעות: 10966
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' פברואר 16, 2012 9:11 am

טפח כתב:
הנאמן בפקדונו כתב:
טפח כתב:בוא נחשוב ביחד על השאלה הזו. ישנם שלושה סוגי כותבי היסטוריה: א. מעריצים. ב. שונאים. ג. ניטראליים.
את שני הסוגים הראשונים פסלנו על הסף, את זה שהוא מעריץ משום הערצתו ואת השונא משום שנאתו. נשאר לנו רק הניטראלי. אבל מה לעשות שבדרך כלל אנשים צריכים מניע כדי לכתוב היסטוריה, ולאדם ניטראלי אין מניע. וכי למה יכתוב? אדרבה, אם כתב מסתמא יש לו מניע, וחזר הדין.
בקיצור, אין היסטוריה.


מה נעשה שזו האמת?


שאין היסטוריה?


כך מקובל היום בין חוקרים רבים בין אוה"ע ובין מעריציהם בארץ, שהכל זה תלוי-"שיח" (נאראטיב בלע"ז) ואין בכלל אמת, ח"ו. וברוך שלא שם חלקנו כהם...

מתפעל
הודעות: 3729
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי מתפעל » ה' פברואר 16, 2012 11:26 am

טפח,
"ולאדם ניטראלי אין מניע",
לא הבנתיך, וכי אין אנשים שאוהבים היסטוריה ועוסקים בהיסטוריה ומתעניינים בהיסטוריה?
ברור שיש, ולא מעטים המה. ההיסטוריה מאד מרתקת. ומאות היסטוריונים כתבו היסטוריה כאשר אינם נכנסים לגדר של שונא או מעריץ.
בודאי שכל אדם מוטה לפי השקפת עולמו, זה ברור, אבל יש את הקצוות, ויש את המרכז.

ולהבהיר, אני חושב שהרב נריה זצ"ל היה אדם גדול, מחנך דגול, אדם פורה וכשרוני וירא שמים מרבים והלואי שיגיעו מעשי למעשיו, קטונתי,
אבל לגבי דיוק בסיפורים יש תמיד בעיה אפילו אצל אנשים גדולים וראיתי זאת כמה וכמה פעמים.
מלבד, סיפור עובר מיד ליד ומתנפח ובדרך כלל בין הסיפור המסופר ובין האמת שקרתה יש מרחק גדול.
כך שעד כמה שניתן צריך לבדוק ולברר. לכן התעניינתי לדעת על הסיפור הספציפי הזה, מה כותב הרב נריה בהערות מנין שאב את הסיפור.

טפח
הודעות: 100
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2011 12:15 am

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי טפח » ה' פברואר 16, 2012 2:52 pm

מתפעל כתב:לא הבנתיך, וכי אין אנשים שאוהבים היסטוריה ועוסקים בהיסטוריה ומתעניינים בהיסטוריה?

דבריך על אוהבי ההיסטוריה הם על לומדי היסטוריה של דורות עברו, ולא על מתעדי היסטוריה החיים בזמן ההתרחשות. וההבדל פשוט.

מתפעל כתב:ולהבהיר, אני חושב שהרב נריה זצ"ל היה אדם גדול, מחנך דגול, אדם פורה וכשרוני וירא שמים מרבים והלואי שיגיעו מעשי למעשיו, קטונתי,
אבל לגבי דיוק בסיפורים יש תמיד בעיה אפילו אצל אנשים גדולים וראיתי זאת כמה וכמה פעמים.

האם נתפס הרב נריה אי פעם בשקר?

מתפעל
הודעות: 3729
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי מתפעל » ה' פברואר 16, 2012 3:35 pm

קודם כל, הסיפור כאן המדובר הוא מילדותו של הראי"ה שהלך עם אביו לדווינסק, כך שבודאי אף אחד לא תיעד את זה בזמן ההתרחשות.
הרב נריה הכיר את הרב קוק בערוב ימיו, (הגיע ארצה בתר"ץ). את הספרים על הראי"ה אני חושב שכתב שנים רבות לאחר פטירת מרן הרב.

אתה הולך קיצונית ושואל על שקר, בודאי שהרב נריה מוחזק אצלי כיהודי ישר ואמיתי, אבל כשמספרים סיפור שמקבלים ממישהו אחר ואולי המישהו האחר גם קיבלה מאחר וכולי, והרב נריה כותב את הסיפור בלשונו הוא, ועם הערצתו הגדולה של הרב, יכול להתווסף נופך ואין לקרוא לזה חלילה וחס שקר. זה נקרא נופך. אני חושב שזה מאד טבעי וקורה להמון אנשים. בודאי שאין לי ידיעה שכך קרה עם הרב נריה ולכן אני מתעניין ממי שאולי יודע טוב ממני.

יוסי 10
הודעות: 75
הצטרף: ה' נובמבר 03, 2011 9:44 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי יוסי 10 » ה' פברואר 16, 2012 4:49 pm

יש לציין, שהרב נריה זצ"ל היה לו קשרי משפחה עם הגריי"ד זצ"ל דרך אשתו של הגריי"ד בזיו"ש.
אני לא יודע בדיוק מה הקשר,אבל פעם עשיתי חיפוש באוצר החכמה על הגריי"ד זצ"ל, וכמדומני שבספר של הרב נריה שהוציא את חידושי אביו הרב פתחיה מינקין יש שם בהתחלת הספר איזכור לאשתו,ושם מתבאר איך היה הקשר ביניהם.

ישבב הסופר
הודעות: 2736
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: הגאון ר' יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ה' פברואר 16, 2012 7:35 pm

עיין בעודעתי לעיל שכתבתי שם על הרבנית של הגריי"דבזיוו"ש


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 12 אורחים