ראוי היה שיפתח האשכול בגדולים ממני, אך משלא זכינו נאמר משהו, עפ"י מיטב זיכרוני, הוא
מדברי הרב גולדוויכט זצ"ל (ראש ישיבת כרם ביבנה).
בתפילת 'על הניסים' של חנוכה ישנם תוספות רבות שאינן נמצאות ב'על הניסים' של פורים, וצ"ב, וננסה לעמוד על אחת מהן: "וקבעו שמונה ימי חנוכה אלו..." ועוד צ"ב אמאי גזרו היוונים דווקא על החודש (בשלמא שבת ומילה הם יסודות היהדות, אבל קידוש החודש)?
ונראה שהיות וע"ז הייתה מלחמה עם יון שעניינה החכמה האנושית (כמש"כ המהר"ל באורך), שכח חכמה זו איננו יכול לשדד את הטבע אלא רק לתאר אותה, ולכן הם אינם תובעים מהאדם לתקן עצמו, כי איך יוכל השכל לגבור על טבעו ונטיותיו השפלות, ולעומת חכמת התורה מתקנת האדם והעולם, ובכוחה לגבור על הטבע [א"ה: וזה מעניין אמונת החידוש, שהטבע כפוף לבורא ית', שהוא מקור התורה ואכמ"ל, ואפשר שלזה גזרו היוונים על שבת, וכן על מילה שעניינה תיקון הגוף ותאוותיו כדברי הר"מ במו"נ], ולכן לא יכלו היוונים לסבול את יכולת ישראל לקדש את הזמנים, ולזה חלק מהניצחון הוא כוחם של ישראל לקבוע יו"ט וליצור קדושה והארת נשמה בטבע המציאות בימים אלו.