מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי חיבר את הפיוט ועל הניסים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

מי חיבר את הפיוט ועל הניסים

הודעהעל ידי נאשער » ה' נובמבר 10, 2011 3:57 pm

בחפשי ביאורים על הקו' הידועה בביאור הנאמר בפיוט ועל הנסים 'והדליקו נרות בחצרות קדשיך' נתעוררתי לבדוק במקור הפיוט, עשיתי חיפוש באוצר ומכל התוצאות לא מצאתי למי שיביא מקור הפיוט, (אולי יבואו הבקיאים ויחפשו היטב).

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מי חיבר את הפיוט ועל הניסים

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' נובמבר 10, 2011 5:12 pm

חסידי אשכנז (עי' סידור הרוקח,במקומו) ייחסו תפילה זו ליוחנן כהן גדול!
בכלל, 'על הניסים' הוא הנוסח הבבלי להודאה על נס חנוכה. הנוסח הארצישראלי היה שונה, עי' מסכת סופרים.
מי חיברה, לדברי חוקרי התפילה - איני יודע. אך כמובן יש לך לעיין בספרו של אלבויגן.

שחר
הודעות: 169
הצטרף: א' אוקטובר 23, 2011 12:39 am

Re: מי חיבר את הפיוט ועל הניסים

הודעהעל ידי שחר » ה' נובמבר 10, 2011 9:12 pm

אני מעתיק פה מעט (עם שינויי לשון קצת) ממה שכתבו בזה בגליון "האיחוד בחידוד" לפרשת ויקהל פקודי תש"ע מס' קי"ח, בתשובה ל"חדוותא דפוריא":
ידוע דברי רש"י בשבת (כ"א ב'), "לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה", ופרש"י "ועשאום ימים טובים בהלל והודאה, לא שאסורין במלאכה, שלא נקבעו אלא לקרות הלל ולומר על הנסים בהודאה", הרי דמפרש ד'על הנסים' קבעו תיכף אחר נס חנוכה 'לשנה אחרת' [ד'לשנה אחרת' בפשוטו היינו לשנה הבאה, כ"כ ריטב"א שם והרבה מפרשים], והיינו שנתקן ע"י אותם חכמים שתקנו לנו את ימי החנוכה.
הרוקח נמצא בהל' חנוכה (סי רכ"ה), וביותר מפורש בדבריו בסדורו, בפירוש לחנוכה, שכתב שיוחנן כה"ג תקן על הנסים.
בנוסף להרוקח כן נמצא גם בכלבו (סי' מ"ד, וכ"ה בסי' קכ"ב ד"ה ולא תמצא), וכן בארחות חיים להר"א מלוני"ל (הל' חנוכה סכ"ב).
ועי' גם מש"כ עוד הרוקח בסדורו בביאור מזמור 'תפלה למשה', אם יוחנן כה"ג תקנו או מתתיהו ובניו, וכ"ה בסידור המיוחס להר"ש מגרמייזא (סי' פ"ד, עמ' קצ"ז).
בכל מקרה יוצא דבר מעניין, שמתתיהו ויוחנן כה"ג אמרו זאת בעצמם בתפילה (אם עדיין היו בין החיים, סה"כ הפרש של שנה), והיינו שמתתיהו אמר: "בימי מתתיהו...".
ואכן יעוין בפרי צדיק (לר' צדוק הכהן מלובלין, בראשית, חנוכה, ד"ה והנה נוסח), שחישב איזה יוחנן כה"ג מדובר, וכתב דאפשר שתקנו יוחנן כה"ג שהיה מבני מתתיהו, ולא יוחנן כה"ג הזקן, עיי"ש בדבריו.
בדומה לזה יל"ע לגבי על הניסים דפורים, אימתי נתקן, ושמא גם מרדכי אמר "בימי מרדכי..."???, יעוין שם בגליון (יש ב'שטייגען'-עלוני האיחוד תש"ע).

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מי חיבר את הפיוט ועל הניסים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ש' נובמבר 10, 2018 10:04 pm

הנוסח 'בימי מתתיהו' מעורר תהיות:
ראשית, ההפלגה במלים בהזכרה הנאמרת בתפלת העמידה, שבה כל תיבה מדודה, שקולה ומנויה.
ועוד, הסיום 'וְאַחַר כָּךְ בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ וְטִהֲרוּ אֶת מִקְדָּשֶׁךָ וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל' נשמע כסיפור דברים בעלמא. ולמי? למרא דעלמא! אתמהא.
נקודה לציון: בשבת חנוכה יוצא שהחזן אומר לא פחות מעשר פעמים 'ועל הנסים'.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מי חיבר את הפיוט ועל הניסים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' נובמבר 10, 2018 10:11 pm

פרסומי ניסא לכאורה.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: מי חיבר את הפיוט ועל הניסים

הודעהעל ידי אוהב עמו » א' נובמבר 25, 2018 9:15 pm

פירסומי ניסא אין בשמו"ע של לחש, כידוע מהמקפידים שלא להתפלל מנחה קצרה בימים אלו.
וכמדומה שכבר נכב"ב

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מי חיבר את הפיוט ועל הניסים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' דצמבר 05, 2018 10:31 pm

שחר כתב:הרוקח כתב שיוחנן כה"ג תיקן על הנסים, וכן נמצא בכלבו (סי' מ"ד) ובארחות חיים להר"א מלוני"ל (הל' חנוכה סכ"ב).

ז"ל הכל בו: וְיֵשׁ קכ"ד תֵּבוֹת בְּ'עַל הַנִּסִּים', כְּנֶגֶד מִנְיַן 'יוֹחָנָן' שֶׁתִּקְּנוֹ. וְכֵן יֵשׁ קכ"ד תֵּבוֹת מִ'תְּפִלָּה לְמשֶׁה' (כלומר, מתיבת אדנ"י שבה מתחילה התפלה) עַד 'וִיהִי נֹעַם', שֶׁאֲמָרוֹ משֶׁה עַל מְלֶאכֶת הַמִּשְׁכָּן, שֶׁרָצָה לַהֲקִימוֹ בְּכִסְלֵו, אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: שִׂמְחָה שֶׁל כֹּהֲנִים אַחֶרֶת תִּהְיֶה בְּכִסְלֵו.

וז"ל הרוקח: מִן 'אֲדֹנָי מָעוֹן אַתָּה' עַד 'וַהֲדָרְךָ עַל בְּנֵיהֶם' קכ"ה תֵּבוֹת, כְּנֶגְדָּם תִּקְּנוּ חַשְׁמוֹנָאִים קכ"ה תֵּבוֹת בְּ'עַל הַנִּסִּים' שֶׁמִּתְפַּלְלִין בַּחֲנֻכָּה, לְפִי שֶׁמּשֶׁה אָמַר תְּפִלָּה זוֹ כְּשֶׁהֵקִים הַמִּשְׁכָּן 'וַהֲדָרְךָ עַל בְּנֵיהֶם', וְנִתְקַיֵּם בִּידֵי חַשְׁמוֹנָאִים, וְהֵם הָיוּ כֹּהֲנִים וְיָסְדוּ לוֹמַר בּוֹ כֹּהֲנִי"ם תֵּבוֹת.

א. אַיָּהּ התבה המאה-עשרים-וחמש בתפלת משה?
ב. יבורך המעתיק את הנוסח בן הקכ"ד (או הקכ"ה) תבות של 'על הנסים' .

עיניו כיונים
הודעות: 345
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: מי חיבר את הפיוט ועל הניסים

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ד' דצמבר 05, 2018 11:58 pm

ביקורת תהיה כתב:הנוסח 'בימי מתתיהו' מעורר תהיות:
ראשית, ההפלגה במלים בהזכרה הנאמרת בתפלת העמידה, שבה כל תיבה מדודה, שקולה ומנויה.
ועוד, הסיום 'וְאַחַר כָּךְ בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ וְטִהֲרוּ אֶת מִקְדָּשֶׁךָ וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל' נשמע כסיפור דברים בעלמא. ולמי? למרא דעלמא! אתמהא.
נקודה לציון: בשבת חנוכה יוצא שהחזן אומר לא פחות מעשר פעמים 'ועל הנסים'.

אכן במסכת סופרים (פ"כ, מהד' היגער) שנו נוסח א"י הקצר: וכניסי פלאות ותשועות כהניך אשר עשית בימי מתתיה בן יוחנן כהן גדול חשמונאי/וחשמונאי ובניו, כן עשה עמנו יי׳ אלהינו ואלהי אבותינו נסים ופלאות ונודה לשמך לנצח. בא"י הטוב.
ובנוסח ארצישראלי מן הגניזה מעט ארוך יותר:
וכניסי פלאיך ותשועת כהניך שעשית עם אבותנו בימי מתתיה כהן גדול חשמוני ובניו כשעמדה עליהם מלכות יוון הרשעה
כן עשה עמנו י'י אלהנו נסים וגבורות ונפלאות בימים האלו ובזמן הזה ונודה לשמך מטיבנו
ב' הטוב לך להודות.

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: מי חיבר את הפיוט ועל הניסים

הודעהעל ידי בן אדם » ה' דצמבר 06, 2018 12:31 am

ביקורת תהיה כתב:הנוסח 'בימי מתתיהו' מעורר תהיות:
ראשית, ההפלגה במלים בהזכרה הנאמרת בתפלת העמידה, שבה כל תיבה מדודה, שקולה ומנויה.
ועוד, הסיום 'וְאַחַר כָּךְ בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ וְטִהֲרוּ אֶת מִקְדָּשֶׁךָ וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל' נשמע כסיפור דברים בעלמא. ולמי? למרא דעלמא! אתמהא.

לא הבנתי במה אתה מתקשה. הרי עיקר ההודאה היא על זה שזכו לחנך ולטהר את המקדש, והרי על שם זה נקרא חנוכה, ועל זה אנו מודים ומהללים, איזה ניצחון היה להם אם לא טיהור וחינוך הבית?! הרי זה כל הניצחון שהצליחו להדיר את רגלי היוונים ובאי כוחם המתייוונים ממתחם המקדש, ולטהר ולחנך את המזבח ולהדליק בה נרות.
הסיום "וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו להודות ולהלל לשמך הגדול" זה כנראה אינו אלא נתינת טעם על ההודאה, כדרך שמסיימים בברכת נודה לך בברכהמ"ז "ככתוב ואכלת ושבעת..." שזהו הטעם למה אנו מודים, כמו"כ גם כאן אנו מסיימים בטעם ההודאה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מי חיבר את הפיוט ועל הניסים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' דצמבר 06, 2018 1:06 am

בן אדם כתב:עיקר ההודאה היא על זה שזכו לחנך ולטהר את המקדש, והרי על שם זה נקרא חנוכה, ועל זה אנו מודים ומהללים, איזה ניצחון היה להם אם לא טיהור וחינוך הבית?! הרי זה כל הניצחון שהצליחו להדיר את רגלי היוונים ובאי כוחם המתייוונים ממתחם המקדש, ולטהר ולחנך את המזבח ולהדליק בה נרות.
הסיום "וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו להודות ולהלל לשמך הגדול" זה כנראה אינו אלא נתינת טעם על ההודאה, כדרך שמסיימים בברכת נודה לך בברכהמ"ז "ככתוב ואכלת ושבעת..." שזהו הטעם למה אנו מודים, כמו"כ גם כאן אנו מסיימים בטעם ההודאה.

דברים שמיישבים את הלב.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מי חיבר את הפיוט ועל הניסים

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' דצמבר 06, 2018 10:02 am

אכן, מתיישב על הלב.
אלא שהלשון 'וקבעו' לכאו' היינו רבנן מאוחרים ממתקני ימי חנוכה. הוי אומר שלשנה אחרת קבעום.
ועןד לשנה אחרת קבעו הזכרת הנס בתפילה.
וילה"ב, וכי למה מתקני התקנה לא תקנו התפילה, ולשנה אחרת קבעו תפילה.
אמנם דומה לזה מצאנו באסתר 'לקיים את איגרת הפורים הזאת השנית'.

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: מי חיבר את הפיוט ועל הניסים

הודעהעל ידי בן אדם » ה' דצמבר 06, 2018 10:57 am

קו ירוק כתב:אכן, מתיישב על הלב.
אלא שהלשון 'וקבעו' לכאו' היינו רבנן מאוחרים ממתקני ימי חנוכה. הוי אומר שלשנה אחרת קבעום.
ועןד לשנה אחרת קבעו הזכרת הנס בתפילה.
וילה"ב, וכי למה מתקני התקנה לא תקנו התפילה, ולשנה אחרת קבעו תפילה.
אמנם דומה לזה מצאנו באסתר 'לקיים את איגרת הפורים הזאת השנית'.

לא הבנתי כל כך.
אבל לגוף הפשט של 'לשנה אחרת', בפשטות על השנה הראשונה אין צורך בקביעת חג תמידי לדורות, הרי כל פעם שקידשו וחינכו את הבית עשו חנוכת הבית/המזבח שבעה או שמונה ימים, רק ביחס לשנה האחרת הצריכו לקבוע דבר זה לדורות עולם. (לשנה אחרת קבעום אין הכרח שההחלטה לקבוע היה בשנה האחרת, יתכן שתיכף ומיד הגיע לכדי החלטה זו שחנוכה זו שונה משאר כל החנוכות כיוון שבו יצאנו מאפלה לאורה ומשעבוד לגאולה, אלא עצם קביעת החג בפועל היה לשנה אחרת).

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: מי חיבר את הפיוט ועל הניסים

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' דצמבר 06, 2018 12:13 pm

ביקורת תהיה כתב:הנוסח 'בימי מתתיהו' מעורר תהיות:
ראשית, ההפלגה במלים בהזכרה הנאמרת בתפלת העמידה, שבה כל תיבה מדודה, שקולה ומנויה.
ועוד, הסיום 'וְאַחַר כָּךְ בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ וְטִהֲרוּ אֶת מִקְדָּשֶׁךָ וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל' נשמע כסיפור דברים בעלמא. ולמי? למרא דעלמא! אתמהא.
נקודה לציון: בשבת חנוכה יוצא שהחזן אומר לא פחות מעשר פעמים 'ועל הנסים'.

איך הגעת לעשר פעמים???

איש וילנא
הודעות: 123
הצטרף: ה' אוגוסט 20, 2015 10:05 pm

Re: מי חיבר את הפיוט ועל הניסים

הודעהעל ידי איש וילנא » ה' דצמבר 06, 2018 12:20 pm

הא לחמא עניא כתב:
ביקורת תהיה כתב:הנוסח 'בימי מתתיהו' מעורר תהיות:
ראשית, ההפלגה במלים בהזכרה הנאמרת בתפלת העמידה, שבה כל תיבה מדודה, שקולה ומנויה.
ועוד, הסיום 'וְאַחַר כָּךְ בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ וְטִהֲרוּ אֶת מִקְדָּשֶׁךָ וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל' נשמע כסיפור דברים בעלמא. ולמי? למרא דעלמא! אתמהא.
נקודה לציון: בשבת חנוכה יוצא שהחזן אומר לא פחות מעשר פעמים 'ועל הנסים'.

איך הגעת לעשר פעמים???

תפילות +ברכת המזון על שלוש סעודות

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מי חיבר את הפיוט ועל הניסים

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' דצמבר 06, 2018 1:01 pm

בן אדם כתב:
קו ירוק כתב:אכן, מתיישב על הלב.
אלא שהלשון 'וקבעו' לכאו' היינו רבנן מאוחרים ממתקני ימי חנוכה. הוי אומר שלשנה אחרת קבעום.
ועןד לשנה אחרת קבעו הזכרת הנס בתפילה.
וילה"ב, וכי למה מתקני התקנה לא תקנו התפילה, ולשנה אחרת קבעו תפילה.
אמנם דומה לזה מצאנו באסתר 'לקיים את איגרת הפורים הזאת השנית'.

לא הבנתי כל כך.
אבל לגוף הפשט של 'לשנה אחרת', בפשטות על השנה הראשונה אין צורך בקביעת חג תמידי לדורות, הרי כל פעם שקידשו וחינכו את הבית עשו חנוכת הבית/המזבח שבעה או שמונה ימים, רק ביחס לשנה האחרת הצריכו לקבוע דבר זה לדורות עולם. (לשנה אחרת קבעום אין הכרח שההחלטה לקבוע היה בשנה האחרת, יתכן שתיכף ומיד הגיע לכדי החלטה זו שחנוכה זו שונה משאר כל החנוכות כיוון שבו יצאנו מאפלה לאורה ומשעבוד לגאולה, אלא עצם קביעת החג בפועל היה לשנה אחרת).

כוונתי היתה שברור שלשנה אחרת (בשנה כלשהיא) תקנו הדלקת נר והלל והודאה. אלא שנוסח תפילת על הניסים 'וקבעו' שמונת ימי חנוכה, הוא כלשון סיפור דברים על ימים טובים שנקבעו קודם לתקנת תפילת על הניסים (שאל"כ, מדוע תקנוה בלשון עבר ונסתר כלומר: חכמים אחרים קבעו כבר).
אלא שלדבריך שמיד אחר הנס כבר תיקנו שלשנה האחרת ינהגו בהלכות ימי החנוכה, גם הלשון 'וקבעו' ניחא, שהר"ז נתינת טעם מדוע נקבעו הלכות ימי חנוכה, ומיד תיקנו לשון זה.
אגב, לשון הרמב"ם ש'חכמי אותו דור' תקנו ימי חנוכה, ושוב אפשר שתקנו גם תפלת על הניסים.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים