מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם יש טעם למנות שליח להדליק כמה חנוכיות עבור כל בני הבית?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אשי ישראל
הודעות: 958
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

האם יש טעם למנות שליח להדליק כמה חנוכיות עבור כל בני הבית?

הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' דצמבר 15, 2020 9:17 am

משפחה אשכנזיה שנסעו מביתם בזמן ההדלקה, והם מינו שליח להדליק עבורם נר חנוכה (או שאחד מבני הבית נשאר ומדליק)
- האם יש טעם שהשליח ידליק עבור כל אחד מבני הבית?

נראה שדבר זה תלוי בשאלה מה ההידור של ה'מהדרין מן המהדרין' לפי האשכנזים: אם ההידור הוא בזה שמקיים את המצוה בו ולא בשלוחו, אם כן במקרה דנן אין טעם שהשליח ידליק יותר מחנוכיה אחת. לעומת זאת, אם ההידור לפי האשכנזים הוא מטעם אחר (כגון: כדי לקיים חובת הגברא בנוסף לחובת הבית) ממילא יש הידור בזה שהשליח ידליק עבור כל אחד.

אשמח אם תוכלו להפנות אותי לספרים שעסקו בנידון זה, או הביאו פסקים של גדולים בענין זה. (גם לפלפל בענין יועיל, אך אני בעיקר מחפש הפניות לספרים)

HaimL
הודעות: 880
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: האם יש טעם למנות שליח להדליק כמה חנוכיות עבור כל בני הבית?

הודעהעל ידי HaimL » ג' דצמבר 15, 2020 10:37 pm

נראה שהחקירה המתבקשת דומה, אך קצת שונה.

האם המהדרין הוא דין של נר איש וביתו, היינו שאם יש כו"כ אנשים בני חיובא בבית, אז הבית מתהדר יותר בהדלקתם, וכל הדלקת נרותיהם וברכתם היא רק בשביל להדר את בעל הבית.

או שהמהדרין הוא שבעצם היו כל הבני חיובא שבבית פטורים מלהדליק, כיוון שהיא חובת הבית, אבל המהדרין נהגו במצווה כאילו הייתה חובת גברא ממש, ומדליקים ומברכים לעצמם.

ואם נגיד כצד א', מאי שנא הם עצמם, מאי שנא שלוחו של בעל הבית, כיוון שמצווה היא להדר את הבית כנגד הבני חיובא. אבל לצד השני יצטרכו כאו"א למנות שליח לעצמו.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים