נכתב כאן במקוא כתגובה , ודומני שראוי להופיע כשלעצמו.
איך הפכה הסופגניה לספונג'ה !
א.
אתמהא- שכן ראיתי מאן דהוא שיצא בחרון אף וכילה חמתו ב "חנוכייה ",שהיא יצירה מחודשת של ב, יהודה. וזיכה את ה "סופגנייה" שכאילו הורתה ולידתה בקדושה!
והרי גם היא מחודשת , נכון שבמשנה בכלים ובחלה יש לנו "סופגנין " ור' עובדיה מברטנורא מפרש: – לחם שבלילתו רכה והוא עשוי כספוג".וכן באבות: ארבע מדות ביושבים לפני חכמים: ספוג, ומשפך, משמרת, ונפה.ספוג, שהוא סופג את הכל....
אבל מי שהפך את הסופגנין ל סופגניה היה ד, ילין לפני כ 125 שנה [תרנז. 1897] .
ב.
והוא אכן עשוי כספוג -וסופג שמן רב,
אבל המקור הוא כנראה מיוונית "ספונגוס" שהתגלגל בעברית לסופגנין - לספוג - לסופגניה -ולספונג'דור (סחבה, סמרטוט רצפה) – ולספונג'ה,[אספונג'ה בספרדית] שעושים אותה עם סחבה שסופגת מים ולכלוך.
לא ,לא הכול מלעז . כי לביבה למשל מוזכרת כבר בתנך
בספר שמואל ב', פרק י"ג
"וַיֹּאמֶר אַמְנוֹן אֶל-הַמֶּלֶךְ תָּבוֹא-נָא תָּמָר אֲחֹתִי וּתְלַבֵּב לְעֵינַי שְתֵּי לְבִבוֹת, וְאֶבְרֶה, מִיָּדָהּ...
ג.
אבל זו הסופגניה, בטעמה אכן מריר הוא - ולמה ? כי בסוכות המילים השולטות הן: סוכה לולב אתרוג הדס ערבה ןכן, כולם מלשהק. כך גם בפסח: מצה מרור סדר 4 כוסות כולן לשהק [חוץ מאפיקומן],
ודווקא בחנוכה שאמור לסמל את הניצחון על תרבות יון -הלעז והמילים המחודשות הן השולטות בשפתה: סופגנייה,סביבון,וחנוכייה.אצל כולם כולל החרדים .
ד.
ואפשר כיון שנטמעו נטמעו, שהרי בזמנו למרות שהחזוא יזם עודד ותמך בהקמת חדר ביידיש בב"ב, אבל מצד שני לא ראה צורך חיוני להילחם נגד העברית, שכן יש בכל דור יש לברור את דרכי המלחמה - והיא בסמכותם של מנהיגי הדור.